De vaste commissie voor Financiën belast met het voorbereidend onderzoek van bovenstaand
wetsvoorstel, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen van haar bevindingen.
Onder het voorbehoud dat de regering de vragen en opmerkingen in dit verslag afdoende
zal beantwoorden, acht de commissie hiermee de openbare behandeling van het voorstel
van wet voldoende voorbereid.
De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van de Belastingregeling Nederland
Sint Maarten en hebben verder geen aanvullende vragen.
De leden van de CDA-fractie hebben kennisgenomen van de Belastingregeling tussen Nederland
en Sint Maarten. Vooral de pensioenparagraaf daarin geeft deze leden aanleiding tot
het maken van enkele opmerkingen.
De Nederlandse Tweede Kamer heeft er zeer bewust voor gekozen om de regering te vragen
om in afwijking van het OESO-modelverdrag het heffingsrecht over pensioenen bij het
bronland te leggen. Bij de opbouw van Nederlandse pensioenen betaal je in zijn geheel
geen belastingen over de inleg of de opbouw (aanspraken). Daarom is het van belang
dat Nederland wel het heffingsrecht houdt over de uitkeringen.
In onderhavige belastingregeling heeft de Nederlandse regering ingestemd met een bronheffing
van slechts 15%. Dat betekent dat emigreren naar Sint Maarten wel erg aantrekkelijk
blijft en wordt voor Nederlanders met een relatief goed aanvullend pensioen, overigens
net als naar de andere delen van het Koninkrijk in het Caribisch gebied. Hoe denkt
de Nederlandse regering uitvoering te geven aan het beleid om bronheffingen over pensioenen
af te spreken?
Een omgekeerd probleem doet zich voor bij het nettopensioen. Daarover zijn alle belastingen
al betaald. Er vindt dus feitelijk een soort dubbele belasting plaats als dit nog
een keer in het inkomen getrokken wordt. De leden van de CDA-fractie waren daarom
ook fel tegen de invoering van het nettopensioen. Het doorsnijdt namelijk alle bestaande
systemen. Dat blijkt ook wel in deze regeling: je moet het afkopen, anders wordt het
onmiddellijk in de heffing getrokken. Deelt de regering de mening dat de invoering
van het nettopensioen geen verstandige maatregel was?
Ook over het aanmerkelijkbelangvoorbehoud in relatie tot het Belastingplan hebben
de leden van de CDA-fractie een vraag. In de belastingregeling gaat het aanmerkelijkbelangvoorbehoud
van een termijn van vijf jaar, zoals opgenomen was in de BRK, naar een termijn van
tien jaar. In het Belastingplan 2016 stelt de regering echter voor de termijn te laten
vervallen, waardoor een onbeperkt aanmerkelijkbelangvoorbehoud geldt. Om te voorkomen
dat deze wijziging strijd oplevert met het beginsel van de goede verdragstrouw is
het cruciaal om de wijziging met alle verdragspartners te bespreken, het liefst in
het kader van verdragsonderhandelingen. Daarom vernemen de leden van de CDA-fractie
graag of de regering het onbeperkte aanmerkelijkbelangvoorbehoud met Sint Maarten
als verdragspartner heeft besproken en zo ja, waarom dan geen onbeperkt aanmerkelijkbelangvoorbehoud
in de regeling is opgenomen.
De voorzitter van de vaste commissie voor Financiën, Duisenberg
De adjunct-griffier van de commissie, Van den Eeden