34 215 EU-voorstel: Europese Migratieagenda COM(2015)2401

AB VERSLAG VAN EEN NADER SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld 9 november 2017

In vervolg op de brief van 13 juli 20172 waarin de leden van de fracties van GroenLinks en SP vragen hebben gesteld over het actieplan3 voor maatregelen ter ondersteuning van Italië, dat de Europese Commissie op 4 juli 2017 heeft gepubliceerd, hebben de leden van de PVV-fractie in de vergadering van de vaste commissie voor Immigratie en Asiel/JBZ-Raad van 12 september 2017 naar aanleiding van ditzelfde actieplan nog de volgende aanvullende vragen gesteld aan de toenmalige Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie op 18 september 2017.

De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid heeft op 7 november 2017 gereageerd.

De vaste commissie voor Immigratie en Asiel/JBZ-Raad4 brengt bijgaand verslag uit van het nader gevoerde schriftelijk overleg.

De griffier van de vaste commissie voor Immigratie en Asiel/JBZ-Raad, Van Dooren

BRIEF VAN DE VOORZITTER VAN DE VASTE COMISSIE VOOR IMMIGRATIE EN ASIEL/JBZ-RAAD

Aan de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie

Den Haag, 18 september 2017

In vervolg op de brief van 13 juli 20175 waarin de leden van de fracties van GroenLinks en SP vragen hebben gesteld over het actieplan6 voor maatregelen ter ondersteuning van Italië, dat de Europese Commissie op 4 juli 2017 heeft gepubliceerd, hebben de leden van de PVV-fractie in de vergadering van de commissie voor Immigratie en Asiel/JBZ-Raad van 12 september 2017 naar aanleiding van ditzelfde actieplan nog de volgende vragen gesteld en de volgende opmerkingen geplaatst.

Het actieplan stelt: «vanaf vandaag een nieuwe toezegging tot hervestiging vanuit Libië, Egypte, Niger, Ethiopië en Sudan opstarten en financieren, samen met de UNHCR».7

Wordt hiermee een toezegging bedoeld tot «hervestiging» binnen de EU? Hoeveel te hervestigen migranten omvat deze toezegging? Hoe groot is het te financieren bedrag? Is deze toezegging nog nader besproken met de Nederlandse regering en wordt deze toezegging van de Europese Commissie ook door de regering ondersteund?

Het actieplan spreekt over de «druk te verlichten» en de «solidariteit te vergroten». Kunt u aangeven of u bereid bent om de druk voor onze eigen Nederlandse bevolking te verlichten en de solidariteit met onze burgers te vergroten door eindelijk onze grenzen te sluiten en daarmee deze massa-immigratie te stoppen?

De vaste commissie voor Immigratie & Asiel/JBZ-Raad ziet uw beantwoording met belangstelling tegemoet en ontvangt deze graag binnen vier weken na dagtekening van deze brief.

De voorzitter van de vaste commissie voor Immigratie en Asiel/JBZ-Raad, R.G.J. Dercksen

BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 november 2017

De leden van de fractie van de PVV van de commissie voor Immigratie en Asiel/JBZ-Raad van de Eerste Kamer hebben in aanvulling op uw brief van 13 juli jl. aanvullende vragen gesteld m.b.t. het Actieplan voor maatregelen ter ondersteuning van Italië, verminderen van druk op de Centraal Mediterrane route en het vergroten van de solidariteit8, dat de Europese Commissie op 4 juli jl. heeft gepubliceerd. Hierbij ontvangt uw Kamer een reactie op de gestelde vragen, mede namens de Minister van Buitenlandse Zaken.

Ten aanzien van de vragen inzake de oproep van de Europese Commissie tot meer hervestiging uit Libië, Egypte, Niger, Ethiopië en Sudan verwijs ik u kortheidshalve naar de reactie op uw eerder genoemde brief.9 In het algemeen geldt dat Nederland de notie steunt dat het instrument van hervestiging kan worden gebruikt om solidariteit te tonen met de landen van eerste opvang. Dat geldt ook voor de landen langs de Centraal Mediterrane route. Ten aanzien van de in het actieplan gedane oproep dient Nederland zijn inzet nog nader te bepalen.

In het actieplan heeft de Europese Commissie geen voorstellen gedaan over de financiering van dergelijke activiteiten. Op basis van de op 27 september gepubliceerde aanbeveling die de Europese Commissie presenteerde om meer mogelijkheden te ontwikkelen zodat vluchtelingen die recht hebben op internationale bescherming op een legale wijze naar de Europese Unie kunnen komen10, blijkt dat de Commissie meer financiële middelen beschikbaar stelt. Over deze aanbeveling en de gepresenteerde mededeling van de Commissie wordt uw Kamer nog nader over geïnformeerd.

Tot slot wordt gevraagd of de druk op de Nederlandse bevolking kan worden verlicht door het sluiten van de grenzen. Net als het vorige kabinet, acht ook dit kabinet dit geen realistische oplossing, laat staan dat het een structurele oplossing is voor het complexe migratievraagstuk. Los van de vraag of een dergelijke maatregel juridisch houdbaar en ook uitvoerbaar is, miskent een dergelijke maatregel bijvoorbeeld ook de negatieve consequenties voor de Nederlandse economie. In plaats van achter onze grenzen te wachten, spant het kabinet zich daarom juist in, om in samenwerking met Europese partners en de Europese Commissie een gezamenlijke, geïntegreerde aanpak te ontwikkelen en uit te voeren. Deze is er op gericht om de ongecontroleerde aankomsten van asielzoekers en migranten beheersbaar te maken door o.a. te investeren in de opvang van vluchtelingen in de regio, de grondoorzaken voor migratie aan te pakken, irreguliere migratie tegen te gaan, levens op zee te redden, mensensmokkelaars aan te pakken en de samenwerking met belangrijke herkomst- en transitlanden op migratie-management, inclusief terugkeer, te versterken.

Een alomvattende aanpak is nodig. Zo’n aanpak kan Nederland niet alleen uitvoeren, maar dient in Europees verband plaats te vinden. Hoewel het nodige kan worden opgemerkt over de Europese samenwerking op dit dossier, heeft deze aanpak er inmiddels wel mede aan bijgedragen dat het aantal eerste asielaanvragen in de Europese Unie en in Nederland is gedaald ten opzichte van 2015, maar ook 2016. Ook is het aantal verdrinkingen teruggedrongen. De Europese Commissie heeft op 27 september jl. uitgebreid over de voortgang van deze aanpak gerapporteerd.11 Zoals reeds aangegeven, wordt uw Kamer hierover eveneens via de gebruikelijke weg nader geïnformeerd.

De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, M.G.J. Harbers


X Noot
1

Zie dossier E150010 op www.europapoort.nl.

X Noot
2

Brief aan de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie inzake het actieplan voor maatregelen ter ondersteuning van Italië, verminderen van druk op de Centraal Mediterrane route en het vergroten van de solidariteit, 13 juli 2017, met ons kenmerk 161456u.

X Noot
3

SEC(2017)339

X Noot
4

Samenstelling: Engels (D66), Nagel (50plus), Van Bijsterveld (CDA), Duthler (VVD), Ten Hoeve (OSF), Schaap (VVD), Strik (GL), (vicevoorzitter), Knip (VVD), Barth (PvdA), Beuving (PvdA), Faber-van de Klashorst (PVV), Schouwenaar (VVD), Gerkens (SP), Bredenoord (D66), Dercksen (PVV), (voorzitter), D.J.H. van Dijk (SGP), Van Hattem (PVV), Knapen (CDA), Nooren (PvdA), Oomen-Ruijten (CDA), Rombouts (CDA), Stienen (D66), Teunissen (PvdD), Wezel (SP), Bikker (CU) en Overbeek (SP).

X Noot
5

Brief aan de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie inzake het actieplan voor maatregelen ter ondersteuning van Italië, verminderen van druk op de Centraal Mediterrane route en het vergroten van de solidariteit, 13 juli 2017, met ons kenmerk 161456u.

X Noot
6

SEC(2017)339

X Noot
7

Persbericht van de Europese Commissie « Route door het centrale Middellandse Zeegebied: Commissie stelt actieplan voor om Italië te steunen, druk te verlichten en solidariteit te vergroten» http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-1882_nl.htm 4 juli 2017.

X Noot
8

SEC (2017) 339

X Noot
9

Kamerstukken I 2016/17, 34 215, AA.

X Noot
10

C(2017) 6504

X Noot
11

COM(2017) 558

Naar boven