Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 34200-XVIII nr. 5 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 34200-XVIII nr. 5 |
Vastgesteld 8 juni 2015
De algemene commissie voor Wonen en Rijksdienst, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.
De vragen zijn op 29 mei 2015 voorgelegd aan de Minister voor Wonen en Rijksdienst. Bij brief van 5 juni 2015 zijn ze door de Minister voor Wonen en Rijksdienst beantwoord.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De voorzitter van de commissie, Geurts
De griffier van de commissie, Van der Leeden
1
In 2014 is 264 miljoen euro meer uitgegeven dan begroot ten tijde van de Najaarsnota 2014 en zijn er voor € 193 miljoen euro meer aan verplichtingen aangegaan. Wat is de reden dat dit niet voorzien was? Op welke wijze gaat het gedekt worden?
Antwoord: De overschrijding van zowel de uitgaven als grotendeels de verplichtingen hebben betrekking op de huurtoeslag. Bij de eerste suppletoire begroting 2014 was al rekening gehouden met een hoger aantal rechthebbenden en is het budget voor de huurtoeslag met € 116 mln. verhoogd. Pas na de laatste betaling in december is bekend wat de werkelijke uitgaven voor de huurtoeslag zijn. Het tekort over 2014 wordt binnen het instrument huurtoeslag gedekt. De definitieve vormgeving van de dekking wordt betrokken bij de koopkrachtbesluitvorming in augustus 2015.
2
Gaat het Revolverend Fonds Energiebesparing Verhuurders dit jaar wel werken? Hoeveel is inmiddels uitgegeven?
Antwoord: Eind 2014 is het Fonds Energiebesparing Huursector (FEH) opengesteld voor woningcorporaties en voor overige verhuurders. Het FEH ondersteunt met laagrentende leningen renovatieprojecten, bestaande uit minimaal vijf woningen, met een zeer hoge energiebesparingsambitie. Vanwege het hoge ambitieniveau hebben verhuurders tijd nodig om deze projecten op te zetten en in te passen in de renovatie- en onderhoudsplanning alvorens aanvragen ingediend kunnen worden.
Inmiddels zijn vier aanvragen bij het FEH ingediend door woningcorporaties voor huurwoningen onder de liberalisatiegrens, voor een totaal van 2,7 miljoen euro. De verwachting is dat in de loop van 2015 en 2016 meer aanvragen zullen worden ingediend. Dit is ook de verwachting van Aedes.
3
Welke oorzaken liggen ten grondslag aan de overschrijding van het budget voor de huurtoeslag voor het tweede jaar op rij?
Antwoord: Uit realisatiecijfers over 2012 tot 2014 komt naar voren dat als gevolg van de economische crisis en een afname van het niet-gebruik veel meer huishoudens gebruik zijn gaan maken van huurtoeslag (veel meer instroom) dan verwacht.
De definitieve verklaring van de overschrijdingen kan worden gegeven na afronding van het proces van definitief toekennen over het jaar 2014.
4
Klopt het dat aan de overschrijding van het budget voor de huurtoeslag in 2013 dezelfde oorzaken ten grondslag lagen?
Antwoord: De overschrijding op de huurtoeslag in 2013 is grotendeels veroorzaakt door tegenvallende ontvangsten als gevolg van het lagere aantal terugvorderingen bij de definitieve bijdragevaststellingen. De overschrijding op de huurtoeslag in 2014 wordt vooral veroorzaakt door een grotere instroom van huishoudens dan verwacht. De definitieve verklaring van de overschrijdingen kan worden gegeven na afronding van het proces van definitief toekennen over het jaar 2014.
5
Kunt u toelichten wat de reden is dat de modellen ter voorspelling van de hoogte van het huurtoeslag budget niet zijn aangepast na deze tweede overschrijding op rij?
Antwoord: Jaarlijks wordt het model, waarmee de huurtoeslag wordt geraamd, aangepast aan de meest recente betrouwbare realisatiecijfers. In de raming was rekening gehouden met een grotere instroom van huurtoeslagontvangers, dan het jaar daarvoor. In 2014 zijn er echter nog meer huishoudens ingestroomd dan verwacht. De definitieve verklaring van de overschrijdingen kan worden gegeven na afronding van het proces van definitief toekennen over het jaar 2014.
6
Uit welke budget wordt de overschrijding van het huurtoeslag budget betaald?
Antwoord: Het huidige uitgangspunt is dat het tekort over 2014 binnen het instrument huurtoeslag wordt gedekt. De definitieve vormgeving van de dekking wordt betrokken bij de koopkrachtbesluitvorming in augustus 2015.
7
Kunt u garanderen dat de huurtoeslag niet zal worden verlaagd als gevolg van deze overschrijding?
Antwoord: Ik kan niet garanderen dat de huurtoeslag niet wordt verlaagd als gevolg van de overschrijdingen Het huidige uitgangspunt is dat het tekort over 2014 binnen het instrument huurtoeslag wordt gedekt. De definitieve vormgeving van de dekking wordt betrokken bij de koopkrachtbesluitvorming in augustus 2015.
8
Leidt de overschrijding van 263 miljoen euro op de huurtoeslag tot een nieuwe manier van ramen om de niet-ingeboekte stijgingen zoveel mogelijk te voorkomen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: De overschrijding in 2014 wordt vooral veroorzaakt door een groter dan verwachte instroom. Bij de raming wordt zo goed mogelijk aangesloten bij realisatiecijfers en de verwachtingen rondom de instroom op basis van de door het CPB verwachte economische ontwikkeling. Op basis hiervan was wel rekening gehouden met een grotere instroom. De ontwikkeling blijkt in de praktijk echter nog hoger uitgevallen te zijn. In de komende ramingen wordt rekening gehouden met deze grotere effecten op de instroom van nieuwe huurtoeslagontvangers dan eerder voorzien.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34200-XVIII-5.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.