Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 34200-XIII nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 34200-XIII nr. 4 |
Wetsartikelen 1 tot en met 4
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2014 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken;
2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp
Budgettaire gevolgen van beleid
11 Goed functionerende economie en markten |
Stand ontwerp begroting 2014 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2014 |
Totaal geraamd |
Realisatie |
Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)+(2)+(3) |
(5) |
(6)=(5)-(4) |
|
VERPLICHTINGEN |
196.702 |
18.380 |
– 17.841 |
197.241 |
195.559 |
– 1.682 |
UITGAVEN |
197.794 |
18.382 |
– 19.264 |
196.912 |
197.270 |
358 |
Subsidies |
1.700 |
– 1.344 |
356 |
356 |
||
– Digitalisering regionale radio |
1.700 |
– 1.344 |
356 |
356 |
||
Opdrachten |
12.446 |
17.687 |
– 23.226 |
6.907 |
6.593 |
– 314 |
– Onderzoek en Opdrachten |
2.339 |
58 |
305 |
2.702 |
2.833 |
131 |
– PIANOo/TenderNed |
6.218 |
– 1.627 |
– 3.951 |
640 |
689 |
49 |
– Beleidsvoorbereiding en evaluaties Frequenties en Veiligheid |
3.889 |
19.256 |
– 19.580 |
3.565 |
3.071 |
– 494 |
Bijdragen aan agentschappen |
11.165 |
48 |
5.020 |
16.233 |
16.075 |
– 158 |
– Agentschap Telecom |
10.386 |
34 |
809 |
11.229 |
10.735 |
– 494 |
– Rijksdienst voor Ondernemend Nederland |
351 |
351 |
||||
– Dienst ICT Uitvoering |
779 |
14 |
4.211 |
5.004 |
4.989 |
– 15 |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s |
168.594 |
108 |
1.343 |
170.045 |
170.667 |
622 |
– Metrologie |
14.092 |
– 104 |
12 |
14.000 |
14.319 |
319 |
– Raad voor Accreditatie |
296 |
– 86 |
210 |
262 |
52 |
|
– ACM |
421 |
23 |
444 |
695 |
251 |
|
– CBS |
153.785 |
212 |
1.394 |
155.391 |
155.391 |
|
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
3.889 |
539 |
– 1.057 |
3.371 |
3.579 |
208 |
– Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) |
1.153 |
– 18 |
1.135 |
1.480 |
345 |
|
– Internationale organisaties |
2.676 |
539 |
– 1.035 |
2.180 |
2.043 |
– 137 |
– Raad van deskundigen voor de nationale meetstandaarden |
60 |
– 4 |
56 |
56 |
||
ONTVANGSTEN |
52.265 |
756 |
1.015 |
54.036 |
58.853 |
4.817 |
– Ontvangsten ACM |
963 |
963 |
||||
– High Trust |
31.300 |
– 300 |
31.000 |
34.441 |
3.441 |
|
– Diverse ontvangsten |
20.965 |
756 |
1.315 |
23.036 |
23.449 |
413 |
Toelichting op de ontvangsten
High Trust
De hoger dan begrote ontvangsten zijn voornamelijk veroorzaakt door een telecomboete aan KPN van € 2,7 mln en betalingsregelingen waarvan de inkomsten niet voor 2014 waren voorzien.
Budgettaire gevolgen van beleid
12 Een sterk innovatievermogen |
Stand ontwerp begroting 2014 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2014 |
Totaal geraamd |
Realisatie |
Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)+(2)+(3) |
(5) |
(6)=(5)-(4) |
|
VERPLICHTINGEN |
589.198 |
146.748 |
78.883 |
814.829 |
656.850 |
– 157.979 |
UITGAVEN |
814.790 |
32.992 |
33.825 |
881.607 |
695.721 |
– 185.886 |
Leningen |
95.814 |
118.937 |
17.850 |
232.601 |
72.107 |
– 160.494 |
– Innovatiefonds (IF): innovatiekrediet |
67.459 |
13.322 |
– 18.223 |
62.558 |
43.282 |
– 19.276 |
– IF: risicokapitaal |
15.555 |
2.115 |
2.923 |
20.593 |
13.430 |
– 7.163 |
– IF: Vroege fase / informal Investors / ROM’s |
103.500 |
– 96.850 |
6.650 |
3.395 |
– 3.255 |
|
– IF: Fund of Funds |
12.800 |
130.000 |
142.800 |
12.000 |
– 130.800 |
|
Subsidies |
64.577 |
– 717 |
11.468 |
75.328 |
49.598 |
– 25.730 |
– Innovatie Prestatie Contracten |
1.084 |
188 |
1.272 |
1.127 |
– 145 |
|
– Eurostars |
7.916 |
– 324 |
493 |
8.085 |
7.299 |
– 786 |
– Lucht- en Ruimtevaart |
20.281 |
1 |
1.187 |
21.469 |
7.317 |
– 14.152 |
– Overig |
35.296 |
– 394 |
9.600 |
44.502 |
33.855 |
– 10.647 |
Opdrachten |
2.633 |
– 24 |
– 551 |
2.058 |
1.151 |
– 907 |
– Onderzoek en opdrachten |
2.633 |
– 24 |
– 551 |
2.058 |
1.151 |
– 907 |
Bijdragen aan agentschappen |
64.882 |
1.025 |
– 187 |
65.720 |
65.706 |
– 14 |
– Rijksdienst voor Ondernemend Nederland |
64.741 |
1.025 |
– 259 |
65.507 |
65.462 |
– 45 |
– Agentschap Telecom |
141 |
72 |
213 |
244 |
31 |
|
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s |
133.761 |
– 8.662 |
14.213 |
139.312 |
138.851 |
– 461 |
– TNO |
133.761 |
– 8.662 |
14.213 |
139.312 |
138.851 |
– 461 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
453.123 |
– 77.567 |
– 8.968 |
366.588 |
368.312 |
1.724 |
– Toeslag Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI-toeslag) |
101.561 |
– 35.027 |
– 8.299 |
58.235 |
58.011 |
– 224 |
– Internationaal Innoveren |
4.000 |
4.000 |
4.539 |
539 |
||
– Grote Technologische Instituten (GTI’s) |
40.973 |
68 |
1.729 |
42.770 |
43.028 |
258 |
– Topsectoren overig |
215.097 |
– 28.399 |
– 15.797 |
170.901 |
171.756 |
855 |
– Ruimtevaart (ESA) |
90.259 |
– 13.500 |
13.399 |
90.158 |
90.154 |
– 4 |
– Overig (inclusief onderzoeksprojecten) |
1.233 |
– 709 |
524 |
824 |
300 |
|
ONTVANGSTEN |
49.968 |
23.527 |
– 17.189 |
56.306 |
61.491 |
5.185 |
– Luchtvaartkredietregeling |
2.102 |
394 |
2.496 |
2.523 |
27 |
|
– Technische Ontwikkelingsprojecten (TOP) |
4.000 |
– 3.150 |
850 |
860 |
10 |
|
– Rijksoctrooiwet |
31.212 |
31.212 |
35.182 |
3.970 |
||
– IF: Innovatiekredieten |
9.816 |
9.816 |
8.685 |
– 1.131 |
||
– IF: SEED |
3.209 |
3.209 |
||||
– IF: Fund to fund |
103 |
103 |
||||
– IF: ontvangsten ROM’s |
23.000 |
– 20.000 |
3.000 |
2.999 |
– 1 |
|
– Eurostars |
1.250 |
527 |
– 780 |
997 |
248 |
– 749 |
– Diverse ontvangsten |
1.588 |
6.347 |
7.935 |
7.660 |
– 275 |
Toelichting op de verplichtingen
Er is in 2014 voor € 158 mln minder aan verplichtingen aangegaan. Dit wordt met name veroorzaakt door lagere gerealiseerde verplichtingen in het Innovatiefonds (– € 144,4 mln). In 2014 is € 100 mln toegevoegd aan het Innovatiefonds voor het Dutch Venture Initiative (DVI) en € 25 mln vanaf de aanvullende post van het Ministerie van Financiën als voeding van het Toekomstfonds. De verplichtingen zijn nog niet tot realisatie gekomen omdat het tweede DVI-fonds nog ingericht moest worden en over de besteding van de middelen in het Toekomstfonds in 2015 een besluit wordt genomen.
Toelichting op de uitgaven
Er is in 2014 € 185,9 mln minder aan uitgaven gerealiseerd dan geraamd. Dit wordt met name veroorzaakt door:
– Leningen (– € 160,5 mln). Als gevolg van de lagere realisatie van verplichtingen in de afgelopen jaren voor het Innovatiekrediet is het beroep op de kasmiddelen in 2014 € 19,3 mln lager dan geraamd. De middelen voor het tweede DVI-fonds (€ 100 mln) en voor fundamenteel en toegepast onderzoek (€ 25 mln) konden in 2014 nog niet worden uitgegeven (zie ook toelichting bij de verplichtingen). Ook het beschikbare kasbudget voor de co-investeringsfaciliteit voor business angels is niet in 2014 uitgegeven. De in 2014 aangegane verplichting zal in de komende jaren worden uitgefinancierd.
– Subsidies (– € 25,7 mln). Luchtvaartkredietregeling (– € 12,7 mln). Rekkof heeft in 2014 nog niet kunnen voldoen aan de voorwaarde van de financiering van haar eigen aandeel in de ontwikkelingskosten. Daarom zijn de beschikbare middelen van € 12,7 mln in 2014 niet uitgegeven. MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) – € 9,5 mln. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat de betalingen op de tweede call in 2014 lager uitvielen dan aanvankelijk werd aangenomen. De bevoorschotting van deze projecten zal voor het merendeel vanaf 2015 plaatsvinden.
Toelichting op de ontvangsten
Er is in 2014 € 5,2 mln meer ontvangen dan geraamd. Dit wordt met name veroorzaakt door:
– Octrooiontvangsten € 4 mln. Zowel de jaartaksen voor de Nederlandse verleende octrooien als de jaartaksen voor de Europese verleende octrooien die rechtsgeldig zijn in Nederland, zijn gestegen met respectievelijk 9% en 18%. Dit hangt samen met in mei 2010 gewijzigde jaartaksen. Daarnaast is door wijziging van het Europees Octrooiverdrag het aantal voor Nederland geldig wordende Europese octrooien met ruim 19% toegenomen.
– Seed-regeling € 3,2 mln. Door succesvolle vervolginvesteringen in ondernemingen uit de portfolio van de Seedcapital-regeling zijn terugontvangsten gerealiseerd die oorspronkelijk niet geraamd waren.
Budgettaire gevolgen van beleid
13 Een excellent ondernemingsklimaat |
Stand ontwerp begroting 2014 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2014 |
Totaal geraamd |
Realisatie |
Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)+(2)+(3) |
(5) |
(6)=(5)-(4) |
|
VERPLICHTINGEN |
2.377.631 |
22.066 |
– 518.983 |
1.880.714 |
757.490 |
– 1.123.224 |
Waarvan garantieverplichtingen |
2.190.294 |
– 1.158 |
– 527.886 |
1.670.250 |
516.609 |
– 1.153.641 |
UITGAVEN |
319.466 |
32.383 |
62.422 |
414.271 |
404.941 |
– 9.330 |
Garanties |
97.011 |
25.342 |
27.087 |
149.440 |
153.377 |
3.937 |
– BMKB |
65.000 |
26.500 |
10.000 |
101.500 |
97.779 |
– 3.721 |
– Begrotingsreserve BMKB |
26.555 |
26.555 |
26.555 |
0 |
||
– Groeifinancieringsfaciliteit |
9.343 |
– 5.800 |
3.543 |
2.168 |
– 1.375 |
|
– Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) |
13.000 |
– 1.158 |
6.000 |
17.842 |
17.875 |
33 |
– Garantiefaciliteit Scheepsnieuwbouwfinanciering |
9.668 |
– 9.668 |
0 |
|||
– Begrotingsreserve MKB-financiering |
9.000 |
9.000 |
||||
Subsidies |
19.945 |
15.374 |
6.555 |
41.874 |
30.567 |
– 11.307 |
– Bevorderen ondernemerschap |
5.430 |
12.924 |
– 417 |
17.937 |
8.254 |
– 9.683 |
– Interdepartementaal Programma Biobased Economy |
2.744 |
– 150 |
395 |
2.989 |
3.509 |
520 |
– Uitfinanciering subsidies |
11.771 |
2.600 |
6.577 |
20.948 |
18.804 |
– 2.144 |
Opdrachten |
25.669 |
– 472 |
– 114 |
25.083 |
24.104 |
– 979 |
– Onderzoek & ontwikkeling |
1.043 |
1.063 |
282 |
2.388 |
2.640 |
252 |
– ICT-beleid |
19.980 |
– 1.122 |
1.386 |
20.244 |
20.001 |
– 243 |
– Beleidsvoorbereiding en evaluaties |
2.316 |
– 413 |
– 1.243 |
660 |
459 |
– 201 |
– Regiegroep Regeldruk/ACTAL |
2.330 |
– 539 |
1.791 |
1.004 |
– 787 |
|
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
19.337 |
1.127 |
1.232 |
21.696 |
17.034 |
– 4.662 |
– NBTC |
10.152 |
15 |
10.167 |
10.152 |
– 15 |
|
– UNWTO |
233 |
233 |
291 |
58 |
||
– Bijdragen aan instituten |
8.952 |
400 |
1.217 |
10.569 |
6.591 |
– 3.978 |
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s |
137.042 |
– 11.414 |
24.208 |
149.836 |
150.288 |
452 |
– Kamers van Koophandel / Ondernemerspleinen |
137.042 |
– 11.414 |
24.208 |
149.836 |
150.288 |
452 |
Bijdragen aan agentschappen |
20.462 |
2.426 |
3.454 |
26.342 |
29.573 |
3.231 |
– Rijksdienst voor Ondernemend Nederland |
18.258 |
2.426 |
2.170 |
22.854 |
25.906 |
3.052 |
– Dienst ICT Uitvoering |
234 |
234 |
22 |
– 212 |
||
– Logius |
2.204 |
1.050 |
3.254 |
3.645 |
391 |
|
ONTVANGSTEN |
72.087 |
– 5.500 |
– 8.343 |
58.244 |
55.967 |
– 2.277 |
– BMKB |
29.000 |
– 5.500 |
10.000 |
33.500 |
30.389 |
– 3.111 |
– Begrotingsreserve BMKB |
9.406 |
– 9.400 |
6 |
0 |
– 6 |
|
– Groeifinancieringsfaciliteit |
8.000 |
– 5.800 |
2.200 |
2.436 |
236 |
|
– Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) |
13.000 |
– 3.000 |
10.000 |
9.380 |
– 620 |
|
– Begrotingsreserve GO |
9.000 |
9.000 |
9.612 |
612 |
||
– Garantiefaciliteit Scheepsnieuwbouwfinanciering |
10.000 |
– 9.950 |
50 |
46 |
– 4 |
|
– Joint Strike Fighter (JSF) |
1.303 |
1.303 |
988 |
– 315 |
||
– Diverse ontvangsten |
1.378 |
807 |
2.185 |
3.116 |
931 |
Toelichting op de verplichtingen
Op artikel 13 is voor ruim € 1,1 mld minder aan verplichtingen aangegaan. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat voor het verstrekken van garanties minder verplichtingenruimte nodig was dan in de oorspronkelijke begroting werd geraamd. De niet benutte ruimte op de BMKB (– € 3,9 mln), de Garantie Ondernemingsfinanciering (– € 91,2 mln) en de Groeifinancieringsfaciliteit (– € 49,5 mln) wordt ingezet voor de aangekondigde garanties in het Aanvullend Actieplan MKB-financiering. Dit betreft garanties voor alternatieve aanbieders van MKB-financiering (€ 400 mln), achtergestelde leningenfondsen (€ 500 mln) en de funding van Qredits (€ 100 mln). De Garantiefaciliteit Scheepsnieuwbouwfinanciering (GSF) is in 2014 niet benut (– € 1 mld). EZ is in gesprek met de maritieme sector en de banken over de oorzaken van het beperkte gebruik van de GSF. Naast de verlagingen is er ook sprake van een verhoging. Het gaat hier om het afstorten in de interne begrotingsreserve BMKB (€ 26,6 mln).
Toelichting op de uitgaven
Garanties
Er is in 2014 een interne begrotingsreserve ingesteld voor de garanties die in het kader van het Aanvullend Actieplan MKB-financiering zullen worden verstrekt. Initieel is een bedrag van € 9 mln als buffer in de interne begrotingsreserve gestort. Dit budget stond tijdelijk op Bevorderen Ondernemerschap (Subsidies) geraamd. De schadebetalingen op de BMKB garantieregeling zijn uiteindelijk lager uitgevallen dan bij Najaarsnota 2014 was geraamd (– € 3,7 mln).
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
Bijdrage aan instituten (– € 4,0 mln). Het aanvullend budget van € 3,2 mln voor de NFIA was aanvankelijk geraamd in deze categorie, maar is uiteindelijk verantwoord onder de Bijdrage aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) omdat het uitvoeringskosten betreft. Bij de 1e suppletoire begroting 2015 zal de reeks overgeheveld worden van «bijdragen aan instituten» naar «bijdragen aan agentschappen».
Toelichting op de ontvangsten
De ontvangsten van de BMKB zijn € 3,1 mln lager dan bij Najaarsnota 2014 werd geraamd. Aanvankelijk werd rekening gehouden met fors hogere ontvangsten vanwege afgewezen verliesdeclaraties. De ontvangsten vanwege afgewezen verliesdeclaraties lagen wel hoger dan in 2013, maar waren uiteindelijk lager dan bij Najaarsnota werd verwacht.
Budgettaire gevolgen van beleid
14 Een doelmatige en duurzame energievoorziening |
Stand ontwerp begroting 2014 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2014 |
Totaal geraamd |
Realisatie |
Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)+(2)+(3) |
(5) |
(6)=(5)-(4) |
|
VERPLICHTINGEN |
3.899.850 |
77.771 |
234.476 |
4.212.097 |
2.646.202 |
– 1.565.895 |
Waarvan garantieverplichtingen |
43.500 |
43.500 |
– 43.500 |
|||
UITGAVEN |
1.538.633 |
– 35.112 |
– 47.474 |
1.456.047 |
1.441.886 |
– 14.161 |
Subsidies |
1.331.133 |
– 45.640 |
– 93.876 |
1.191.617 |
1.181.789 |
– 9.828 |
– Topsectoren Energie |
45.787 |
– 1.624 |
1.220 |
45.383 |
34.925 |
– 10.458 |
– Energie-innovatie (IA) |
19.749 |
11.642 |
31.391 |
27.383 |
– 4.008 |
|
– Green Deal |
28.692 |
– 4.065 |
– 21.828 |
2.799 |
918 |
– 1.881 |
– Energieakkoord |
35.000 |
– 4.195 |
– 26.575 |
4.230 |
666 |
– 3.564 |
– MEP |
470.000 |
– 17.800 |
– 4.250 |
447.950 |
432.032 |
– 15.918 |
– SDE/SDE+ |
588.556 |
– 16.956 |
0 |
571.600 |
235.116 |
– 336.484 |
– Interne begrotingsreserve duurzame energie |
369.356 |
369.356 |
||||
– Compensatie Energie-intensieve bedrijven (ETS) |
78.000 |
– 1.000 |
– 19.500 |
57.500 |
56.955 |
– 545 |
– CCS |
39.047 |
– 33.847 |
5.200 |
4.905 |
– 295 |
|
– Hoge Flux Reactor |
7.250 |
0 |
7.250 |
7.250 |
0 |
|
– Elektrisch rijden |
2.210 |
– 160 |
2.050 |
2.184 |
134 |
|
– Caribisch Nederland |
11.500 |
– 4.520 |
6.980 |
6.807 |
– 173 |
|
– Overige subsidies |
5.342 |
3.942 |
9.284 |
3.292 |
– 5.992 |
|
Garanties |
8.700 |
8.700 |
9.206 |
506 |
||
– Geothermie |
||||||
– Interne begrotingsreserve Geothermie |
8.700 |
8.700 |
9.206 |
506 |
||
Opdrachten |
27.268 |
– 3.124 |
3.647 |
27.791 |
28.108 |
317 |
– O&O bodembeheer |
666 |
540 |
4.960 |
6.166 |
3.843 |
– 2.323 |
– Joint implementation |
2.308 |
– 965 |
– 943 |
400 |
768 |
368 |
– Straling |
11.456 |
– 2.699 |
– 480 |
8.277 |
9.257 |
980 |
– Pallas |
9.100 |
788 |
9.888 |
10.004 |
116 |
|
– Onderzoek en opdrachten |
3.738 |
– 678 |
3.060 |
4.236 |
1.176 |
|
Bijdragen aan agentschappen |
34.998 |
14.904 |
– 781 |
49.121 |
47.281 |
– 1.840 |
– Rijksdienst voor Ondernemend Nederland |
31.012 |
13.954 |
– 787 |
44.179 |
41.949 |
– 2.230 |
– Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit |
693 |
1 |
694 |
692 |
– 2 |
|
– Kern Fysische Dienst |
3.293 |
5 |
3.298 |
3.690 |
392 |
|
– Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut |
950 |
950 |
950 |
0 |
||
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s |
113.106 |
– 1.390 |
2.584 |
114.300 |
110.603 |
– 3.697 |
– Doorsluis COVA heffing |
111.000 |
111.000 |
107.594 |
– 3.406 |
||
– TNO bodembeheer |
2.106 |
– 1.390 |
2.584 |
3.300 |
3.009 |
– 291 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
32.128 |
138 |
32.252 |
64.518 |
64.899 |
381 |
– ECN/NRG |
31.347 |
257 |
32.314 |
63.918 |
57.903 |
– 6.015 |
– Interne begrotingsreserve risicopremie lening ECN/NRG |
6.600 |
6.600 |
||||
– Diverse instituten |
781 |
– 119 |
– 62 |
600 |
396 |
– 204 |
ONTVANGSTEN |
12.165.411 |
– 504.000 |
– 586.902 |
11.074.509 |
10.801.567 |
– 272.942 |
– COVA |
111.000 |
111.000 |
107.594 |
– 3.406 |
||
– SDE+ |
200.000 |
200.000 |
173.619 |
– 26.381 |
||
– Aardgasbaten |
11.850.000 |
– 504.000 |
– 596.000 |
10.750.000 |
10.505.291 |
– 244.709 |
– Ontvangsten zoutwinning |
1.761 |
713 |
2.474 |
2.474 |
0 |
|
– Diverse ontvangsten |
2.650 |
8.385 |
11.035 |
10.405 |
– 630 |
|
– Ontvangsten Geothermie |
2.184 |
2.184 |
Toelichting op de verplichtingen
De laatste fase van de openstelling van de SDE+ is in december 2014 gesloten. Hierdoor vindt een deel van de toezeggingen op basis van SDE+ regeling 2014 pas in 2015 plaats.
Toelichting op de uitgaven
Subsidies
Topsectoren Energie/Energie-innovatie
Een deel van de budgetten 2014 wordt in 2015 toegezegd. Hierdoor verschuift een deel van de betalingen ook naar 2015.
MEP/SDE/SDE+/Interne begrotingsreserve duurzame energie
In de interne begrotingsreserve duurzame energie is € 369 mln gestort vanwege onbesteed gebleven middelen als gevolg van vertraging bij projecten waaraan reeds subsidie is toegekend. Daarnaast betreft het reeds verplichte projecten die niet tot uitvoering komen en door andere projecten moeten worden vervangen met het oog op het bereiken van de doelstelling. Via de reserve blijven de middelen beschikbaar tot het moment dat ze alsnog zullen worden uitbetaald.
Energieakkoord
De lagere uitgaven op het onderdeel Energieakkoord zijn met name het gevolg van subsidietoezeggingen in het kader van de regeling Demonstratie energie-innovatie (DEI) die pas laat in het jaar hebben plaatsgevonden en niet meer hebben geleid tot kasuitgaven in 2014.
Overige subsidies
De lagere uitgaven worden veroorzaakt door een vertraging in de uitfinanciering van oude projecten, met name het project «Transitiemanagement RVO».
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
Doorsluis COVA heffing
De afdracht aan de COVA is lager dan geraamd, omdat het volume aardolieproducten waarover de voorraadheffing is geheven in 2014 lager is uitgekomen dan de raming.
Toelichting op de ontvangsten
Doorsluis COVA heffing
De lagere ontvangsten zijn het gevolg van een lager volume aardolieproducten waarover de voorraadheffing is geheven.
SDE+
Het Ministerie van Financiën heeft in 2014 aan heffingen minder gerealiseerd dan geraamd. De ontvangsten zijn achtergebleven bij de raming vanwege de relatief warmere winter in 2014.
Aardgasbaten
De lagere ontvangsten zijn toe te schrijven aan een tegenvallende afdracht Winstaandeel over 2014.
Budgettaire gevolgen van beleid
16 Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens |
Stand ontwerp begroting 2014 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2014 |
Totaal geraamd |
Realisatie |
Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)+(2)+(3) |
(5) |
(6)=(5)-(4) |
|
VERPLICHTINGEN |
659.135 |
108.354 |
39.266 |
806.755 |
729.130 |
– 77.625 |
Waarvan garantieverplichtingen |
122.200 |
122.200 |
28.537 |
– 93.663 |
||
UITGAVEN |
565.726 |
104.692 |
– 4.191 |
666.227 |
660.124 |
– 6.103 |
Subsidies |
48.576 |
44.498 |
– 12.194 |
80.880 |
78.379 |
– 2.501 |
– Agrarisch ondernemerschap (16.1) |
5.688 |
1.896 |
1.310 |
8.894 |
8.824 |
– 70 |
– Duurzame veehouderij (16.1) |
4.775 |
14.546 |
– 14.165 |
5.156 |
6.256 |
1.100 |
– Mestbeleid (16.1) |
2.550 |
269 |
– 2.819 |
0 |
0 |
0 |
– Plantaardige productie (16.1) |
14.386 |
2.163 |
2.381 |
18.930 |
12.724 |
– 6.206 |
– Agrarische innovatie en overig (16.1) |
3.140 |
– 105 |
39 |
3.074 |
2.091 |
– 983 |
– Visserij (16.1) |
4.039 |
1.560 |
5.599 |
5.416 |
– 183 |
|
– Cofinanciering GLB/GVB (16.1) |
8.760 |
– 6.260 |
– 2.500 |
0 |
0 |
0 |
– Interne begrotingsreserve landbouw (16.1) |
2.511 |
2.511 |
||||
– Dierenwelzijn productiedieren en gezelschapsdieren (16.3) |
2.008 |
2.000 |
4.008 |
4.820 |
812 |
|
– Apurement (16.5) |
7.269 |
27.950 |
0 |
35.219 |
35.247 |
28 |
– Interne begrotingsreserve apurement (16.5) |
490 |
490 |
||||
Garanties |
17.800 |
6.200 |
0 |
24.000 |
27.191 |
3.191 |
– Bijdrage begrotingsreserve Borgstellingsfaciliteit (16.1) |
3.000 |
0 |
3.000 |
3.056 |
56 |
|
– Verliesdeclaraties Borgstellingsfaciliteit (16.1) |
14.800 |
6.200 |
0 |
21.000 |
23.691 |
2.691 |
– Garantie nieuwe agrarische schadeverzekering (16.1) |
444 |
444 |
||||
Opdrachten |
134.701 |
27.400 |
– 805 |
162.906 |
156.959 |
– 5.947 |
– Versterken concurrentiekracht en verduurzaming agroketens en visserij (16.1) |
11.606 |
14.740 |
– 1.409 |
24.937 |
25.706 |
769 |
– Borgen voedselveiligheid- en kwaliteit(16.2) |
5.943 |
2.970 |
– 1.993 |
6.920 |
5.909 |
– 1.011 |
– Plant- en diergezondheid (16.3) |
14.237 |
1.220 |
– 3.155 |
12.302 |
10.680 |
– 1.622 |
– Kennisontwikkeling en innovatie (16.4) |
101.047 |
7.970 |
5.008 |
114.025 |
110.282 |
– 3.743 |
– Borgen voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid (16.5) |
1.868 |
500 |
2.354 |
4.722 |
4.382 |
– 340 |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s |
123.393 |
– 8.785 |
– 9.108 |
105.500 |
105.610 |
110 |
– College Toelating Bedrijdingsmiddelen en Biociden (16.3) |
456 |
1.090 |
1.461 |
3.007 |
2.792 |
– 215 |
– Dienst Landbouwkundig Onderzoek (16.4) |
72.118 |
1.787 |
3.059 |
76.964 |
77.341 |
377 |
– ZON-mw (dierproeven) (16.4) |
300 |
– 300 |
305 |
305 |
0 |
– 305 |
– Medebewind productschappen (16.5) |
50.519 |
– 11.362 |
– 13.933 |
25.224 |
25.477 |
253 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
3.650 |
– 114 |
3.536 |
3.145 |
– 391 |
|
– Diergezondheidsfonds |
3.650 |
– 114 |
3.536 |
3.145 |
– 391 |
|
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
7.915 |
882 |
2.739 |
11.536 |
10.647 |
– 889 |
– UNEP, FAO en overige contributies |
7.915 |
882 |
2.739 |
11.536 |
10.647 |
– 889 |
Bijdragen aan agentschappen |
229.691 |
34.497 |
13.681 |
277.869 |
278.193 |
324 |
– Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit |
95.485 |
33.001 |
1.793 |
130.279 |
130.740 |
461 |
– Rijksdienst voor Ondernemend Nederland |
125.959 |
1.496 |
11.871 |
139.326 |
138.948 |
– 378 |
– Dienst Landelijk Gebied |
222 |
0 |
222 |
222 |
0 |
|
– Rijksrederij |
8.025 |
17 |
8.042 |
8.283 |
241 |
|
ONTVANGSTEN |
292.779 |
73.243 |
26.941 |
392.963 |
357.416 |
– 35.547 |
– Versterken concurrentiekracht en verduurzaming agroketens en visserij (16.1) |
20.781 |
43.419 |
13.421 |
77.621 |
74.439 |
– 3.182 |
– Provisies agrarische schadeverzekering (16.1) |
1.800 |
1.800 |
2.004 |
204 |
||
– Borgen voedselveiligheid- en kwaliteit(16.2) |
430 |
– 80 |
350 |
94 |
– 256 |
|
– Plant- en diergezondheid (16.3) |
500 |
2.954 |
3.454 |
3.932 |
478 |
|
– Kennisontwikkeling en innovatie (16.4) |
10.584 |
1.874 |
8.788 |
21.246 |
20.177 |
– 1.069 |
– Borgen voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid (16.5) |
258.684 |
27.950 |
1.858 |
288.492 |
256.755 |
– 31.737 |
– Agentschappen (16.9) |
15 |
15 |
Toelichting op de verplichtingen
De lagere verplichtingen houden verband met feit dat binnen het garantieplafond in het kader van de garantiefaciliteit landbouw van € 122,2 mln een feitelijk beroep is gedaan van € 28,5 mln (verschil -€ 93,7 mln). Hiertegenover staan hogere verplichtingen van € 10,4 mln voor verliesdeclaraties in het kader van de borgstellingsfaciliteit en € 4,5 mln voor een correctie door de EU met betrekking tot een ingediende declaratie bij het Europese Visserijfonds.
Toelichting op de uitgaven
Subsidies
Plantaardige productie (16.1)
De lagere uitgaven worden veroorzaakt door vertragingen op de betalingen voor de regeling Marktintroductie Energie Innovaties (MEI) en de Investeringsregeling Milieuvriendelijke Maatregelen (IMM). Deze betalingen zullen in latere jaren plaatsvinden.
Interne begrotingsreserve landbouw (16.1)
In verband met onder meer de genoemde lagere uitgaven voor de regeling MEI en de regeling IMM is € 2,5 mln in de interne begrotingsreserve landbouw gestort voor compenstie in volgende jaren.
Garanties
Verliesdeclaraties Borgstellingsfaciliteit (16.1)
Garantie nieuwe agrarische schadeverzekering (16.1)
De hogere uitgaven houden verband met hogere betalingen voor de financiering van verliesdeclaraties aan banken, op basis van de garantstelling landbouw (€ 2,7 mln) en onverwachte uitgaven aan garanties van agrarische schadeverzekeringen (€ 0,5 mln). Tegenover de hogere betalingen aan verliesdeclaraties staan hogere ontvangsten uit de interne begrotingsreserve borgstellingsfaciliteit.
Opdrachten
Kennisontwikkeling en innovatie (16.4)
De lagere uitgaven houden verband met vertraging in de uitvoering van projecten op het gebied van onderzoek en ontwikkeling van kennisbeleid. De uitgaven zullen in latere jaren plaatsvinden.
Toelichting op de ontvangsten
Versterken concurrentiekracht en verduurzaming agroketens en visserij (16.1)
De lagere ontvangsten houden grotendeels verband met het feit dat voor € 6 mln minder is onttrokken aan de interne begrotingsreserve landbouw omdat de uitgaven op diverse subsidieregelingen waaronder de MEI en de IMM lager zijn uitgevallen. Hiertegenover is € 2,7 mln meer onttrokken aan de interne begrotingsreserve borgstellingsfaciliteit voor de financiering van verliesdeclaraties aan banken.
Borgen voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid (16.5)
De lagere ontvangsten betreffen voor het grootste deel lagere landbouwheffingen door minder invoer van landbouwproducten uit landen buiten de EU dan voorzien.
Budgettaire gevolgen van beleid
17 Groen onderwijs van hoge kwaliteit |
Stand ontwerp begroting 2014 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2014 |
Totaal geraamd |
Realisatie |
Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)+(2)+(3) |
(5) |
(6)=(5)-(4) |
|
VERPLICHTINGEN |
847.506 |
21.688 |
– 476 |
868.718 |
862.305 |
– 6.413 |
UITGAVEN |
795.701 |
21.688 |
– 10.655 |
806.734 |
807.497 |
763 |
Bekostiging |
718.296 |
18.648 |
– 304 |
736.640 |
739.107 |
2.467 |
– Wageningen Universiteit |
167.020 |
4.146 |
– 1.846 |
169.320 |
169.299 |
– 21 |
– HBO-groen |
79.496 |
1.217 |
185 |
80.898 |
84.478 |
3.580 |
– MBO-groen |
148.885 |
4.419 |
802 |
154.106 |
153.186 |
– 920 |
– Voorbereidende en Ondersteunende Activiteiten (VOA) |
11.600 |
1.133 |
12.733 |
12.733 |
0 |
|
– Wachtgelden |
13.009 |
915 |
27 |
13.951 |
13.966 |
15 |
– VMBO-groen |
290.681 |
6.717 |
515 |
297.913 |
297.706 |
– 207 |
– Aequor |
7.605 |
121 |
13 |
7.739 |
7.739 |
0 |
Subsidies |
74.793 |
2.990 |
– 10.309 |
67.474 |
66.194 |
– 1.280 |
– Groene Kennis Coöperatie |
4.030 |
– 598 |
3.432 |
3.325 |
– 107 |
|
– School als Kenniscentrum |
33.828 |
– 8.417 |
25.411 |
23.851 |
– 1.560 |
|
– Kennisverspreiding en innovatie groen onderwijs |
1.547 |
3 |
1.550 |
2.044 |
494 |
|
– Aanvullende onderwijssubsidies |
31.482 |
2.990 |
– 1.366 |
33.106 |
33.272 |
166 |
– Ontwikkeling en beheer natuurkwaliteit |
2.394 |
12 |
2.406 |
1.267 |
– 1.139 |
|
– Educatie |
1.512 |
57 |
1.569 |
– 1.569 |
||
Opdrachten |
1.112 |
50 |
– 44 |
1.118 |
646 |
– 472 |
– Kennisverspreidingsprojecten |
1.112 |
50 |
– 44 |
1.118 |
646 |
– 472 |
Bijdragen aan agentschappen |
1.500 |
2 |
1.502 |
1.550 |
48 |
|
– Rijksdienst voor Ondernemend Nederland |
1.500 |
2 |
1.502 |
1.550 |
48 |
|
Leningen |
||||||
– Schatkistbankieren |
||||||
ONTVANGSTEN |
75 |
7 |
82 |
231 |
149 |
Toelichting op de verplichtingen
Op het totaal van het verplichtingbudget is € 6,4 mln niet gerealiseerd. Dit wordt met name veroorzaakt doordat er weinig gebruik gemaakt is van de mogelijkheid van Schatkistbankieren door het Groene Onderwijs (– € 43,0 mln). Hier staat tegenover dat op Bekostiging € 40,5 mln meer is gerealiseerd dan er was geraamd. De hogere verplichtingenrealisatie wordt veroorzaakt door de uitgaven die in 2015 hoger zullen liggen dan in 2014. De rijksbijdrage 2015 is bepaald op basis van actuele prijzen na afstemming met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Deze afstemming kwam voor dit deel tot stand na de Najaarsnota 2014. Verplichtingen voor de bekostiging in een bepaald jaar worden vastgelegd in het voorgaande jaar, voor 2015 dus in 2014.
Toelichting op de uitgaven
Op het onderdeel Bekostiging is € 2,5 mln meer betaald dan er geraamd was. De belangrijkste reden hiervoor is de bekostiging HBO. Hier heeft een bijstelling van € 3,6 mln plaatsgevonden vanwege OCW-conforme prijzen per inschrijving en graad.
Budgettaire gevolgen van beleid
18 Natuur en Regio |
Stand ontwerp begroting 2014 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2014 |
Totaal geraamd |
Realisatie |
Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)+(2)+(3) |
(5) |
(6)=(5)-(4) |
|
VERPLICHTINGEN |
402.156 |
28.104 |
– 29.199 |
401.061 |
392.375 |
– 8.686 |
Waarvan garantieverplichtingen |
50.509 |
– 50.509 |
0 |
0 |
0 |
|
UITGAVEN |
432.349 |
– 113.471 |
26.332 |
345.210 |
337.416 |
– 7.794 |
Subsidies |
75.334 |
710 |
4.117 |
80.161 |
75.285 |
– 4.876 |
– Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren (18.1) |
69.597 |
400 |
4.100 |
74.097 |
68.547 |
– 5.550 |
– Wederzijds versterken van ecologie en economie (18.2) |
2.000 |
233 |
2.233 |
1.591 |
– 642 |
|
– Behouden van de (inter)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3) |
3.737 |
310 |
– 216 |
3.831 |
5.147 |
1.316 |
Leningen |
31.500 |
– 1.071 |
0 |
30.429 |
30.489 |
60 |
– Behouden van de (inter)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3) |
31.500 |
– 1.071 |
0 |
30.429 |
30.489 |
60 |
Opdrachten |
43.200 |
– 4.733 |
– 6.307 |
32.160 |
33.519 |
1.359 |
– Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren (18.1) |
710 |
– 215 |
495 |
30 |
– 465 |
|
– Wederzijds versterken van ecologie en economie (18.2) |
23.501 |
– 1.940 |
3.687 |
25.248 |
24.572 |
– 676 |
– Behouden van de (inter)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3) |
18.989 |
– 2.793 |
– 9.779 |
6.417 |
8.917 |
2.500 |
Bijdragen aan medeoverheden |
153.652 |
– 112.407 |
– 4.037 |
37.208 |
33.599 |
– 3.609 |
– Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren (18.1) |
20.005 |
2.625 |
0 |
22.630 |
27.849 |
5.219 |
– Wederzijds versterken van ecologie en economie (18.2) |
32.147 |
– 15.032 |
– 3.337 |
13.778 |
5.171 |
– 8.607 |
– Behouden van de (inter)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3) |
101.500 |
– 100.000 |
– 700 |
800 |
579 |
– 221 |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s |
26.350 |
254 |
26.604 |
26.604 |
0 |
|
– Behouden van de (inter)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3) |
26.350 |
254 |
26.604 |
26.604 |
0 |
|
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
888 |
364 |
– 21 |
1.231 |
785 |
– 446 |
– Behouden van de (inter)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3) |
888 |
364 |
– 21 |
1.231 |
785 |
– 446 |
Bijdragen aan agentschappen |
101.425 |
3.666 |
32.326 |
137.417 |
137.135 |
– 282 |
– Dienst Landelijk Gebied |
56.590 |
77 |
18.714 |
75.381 |
75.291 |
– 90 |
– Rijksdienst voor Ondernemend Nederland |
36.980 |
3.109 |
12.799 |
52.888 |
52.719 |
– 169 |
– Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit |
7.855 |
480 |
813 |
9.148 |
9.125 |
– 23 |
ONTVANGSTEN |
86.282 |
5.515 |
24.285 |
116.082 |
118.525 |
2.443 |
– Landinrichtingsrente |
42.161 |
3.034 |
45.195 |
51.357 |
6.162 |
|
– Bijdragen van derden |
0 |
|||||
– EU-bijdragen |
2.096 |
0 |
2.096 |
1 |
– 2.095 |
|
– Jachtakten |
1.031 |
0 |
1.031 |
913 |
– 118 |
|
– Verkoop gronden |
40.000 |
18.200 |
58.200 |
58.177 |
– 23 |
|
– Overige |
994 |
5.515 |
3.051 |
9.560 |
8.077 |
– 1.483 |
Toelichting op de verplichtingen
De lagere verplichtingen hangen grotendeels samen met de lagere uitgaven.
Toelichting op de uitgaven
Subsidies
De lagere uitgaven op het onderdeel «Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren» houden verband met lager vastgestelde subsidies aan de cofinanciering van de Europese Territoriale Samenwerking (– € 1 mln). Ook is vertraging ontstaan in de realisatie van projecten van het programma Pieken in de Delta (– € 2,7 mln) en van het regio- en infrastructuurprogramma «Zuidelijke Spooraansluiting Chemelot» (– € 1,7 mln). Deze uitgaven worden in de komende jaren gedaan.
Opdrachten
De hogere uitgaven op het onderdeel «Behouden van de (inter)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur» worden veroorzaakt door de afwikkeling van klassieke landinrichtingsprojecten en soortenbescherming.
Bijdrage aan medeoverheden
De hogere uitgaven op onderdeel «Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren» houden verband met de afwikkeling van oude TOPPER-projecten in het kader van het bedrijventerreinenbeleid en de uitfinanciering van een aantal Sterke Regioprojecten. De lagere uitgaven op het onderdeel «Wederzijds versterken van ecologie en economie» houden verband met het feit dat door EZ € 6,2 mln ter beschikking is gesteld aan het Provinciefonds in het kader van de decentralisatie van de middelen inzake de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). Ook zijn de uitgaven voor de PAS € 2,4 mln lager uitgevallen omdat een aantal projecten in 2015 tot betaling komt.
Toelichting op de ontvangsten
Landinrichtingsrente
De meerontvangsten houden voornamelijk verband met het feit dat begunstigden van ruilverkavelingsprojecten gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid om landinrichtingsrente vervroegd af te kopen.
EU-bijdragen
De lagere ontvangsten houden grotendeels verband met het feit dat er vanaf begin 2000 een taakstelling voor Platteland Ontwikkelingsprogramma (POP)- inkomsten ten behoeve van grondverwerving is geraamd. Verwerving is echter geen onderdeel meer van het POP-programma vanaf 2007. Op deze taakstelling zijn derhalve vanaf 2007 geen ontvangsten meer gerealiseerd.
De niet-beleidsartikelen
40 Apparaat |
Stand ontwerp begroting 2014 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2014 |
Totaal geraamd |
Realisatie |
Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)+(2)+(3) |
(5) |
(6)=(5)-(4) |
|
VERPLICHTINGEN |
368.972 |
7.595 |
16.715 |
393.282 |
390.795 |
– 2.487 |
UITGAVEN |
367.581 |
9.180 |
16.521 |
393.282 |
390.795 |
– 2.487 |
Personele uitgaven kerndepartement |
202.782 |
– 14.920 |
2.001 |
189.863 |
192.843 |
2.980 |
– waarvan eigen personeel |
158.022 |
– 3.534 |
2.001 |
156.489 |
166.932 |
10.443 |
– waarvan externe inhuur |
5.800 |
5.800 |
4.906 |
– 894 |
||
Materiële uitgaven kerndepartement |
102.055 |
3.847 |
10.273 |
116.175 |
108.070 |
– 8.105 |
– waarvan ICT |
6.580 |
5.346 |
11.926 |
4.874 |
– 7.052 |
|
– waarvan bijdrage aan SSO’s (exclusief DICTU) |
31.654 |
3.074 |
– 8,975 |
25.753 |
47.147 |
21.394 |
– waarvan SSO DICTU |
22.052 |
9000 |
11.401 |
42.401 |
42.045 |
– 356 |
Personele uitgaven buitendiensten |
41.889 |
14.597 |
6.503 |
62.989 |
60.585 |
– 2.404 |
– waarvan eigen personeel |
39.199 |
14.597 |
6.503 |
60.299 |
58.464 |
– 1.835 |
– waarvan externe inhuur |
2.690 |
2.690 |
2.098 |
– 592 |
||
Materiële uitgaven buitendiensten |
20.855 |
5.656 |
– 2.256 |
24.255 |
29.297 |
5.042 |
– waarvan ICT |
3.315 |
3.315 |
4.480 |
1.165 |
||
– waarvan bijdrage aan SSO’s |
4.147 |
4.147 |
4.936 |
789 |
||
ONTVANGSTEN |
14.943 |
16.739 |
7.847 |
39.529 |
31.607 |
– 7.922 |
Toelichting op de verplichtingen en uitgaven
Personele uitgaven kerndepartement
De hogere personele uitgaven en verplichtingen (€ 2,7 mln) hangen samen met reis- verblijf- en verplaatsingskosten die op het onderdeel personeel worden verantwoord. Een deel van het budget staat op het onderdeel materiële uitgaven.
Materiële uitgaven kerndepartement
De lagere materiële uitgaven en verplichtingen (€ 8,1 mln) hebben betrekking op de lagere uitgaven voor de huisvesting, uitgaven voor reis- en verblijfskosten die op het onderdeel personeel worden verantwoord en intern gesaldeerde facilitaire uitgaven en ontvangsten.
Personele uitgaven buitendiensten
De lagere personele uitgaven en verplichtingen (€ 2,4 mln) hangen grotendeels samen met uitgaven die op het onderdeel materieel zijn betaald, met niet vervulde vacatures en met projecten bij het Centraal Planbureau die niet zijn doorgegaan.
Materiële uitgaven buitendiensten
De hogere materiële uitgaven en verplichtingen (€ 5,1 mln) wordt veroorzaakt door de uitbetaling van een schikking van de Autoriteit Consument en markt met energieleverancier Liander. Deze schikking is het gevolg van een uitspraak van de rechter over aanpassing van lantarenpalen als gevolg van een geval van elektrocutie.
Toelichting op de ontvangsten
De lagere ontvangsten (€ 7,9 mln) hangen samen met de vertraagde binnenkomst van geraamde ontvangsten voor bij telecom- en postbedrijven in rekening gebrachte tarieven door de Autoriteit Consument en Markt. Daarnaast zijn interne verrekeningen doorgevoerd bij personele- en materiële onderdelen die resulteren in lagere ontvangsten.
41 Nominaal en Onvoorzien |
Stand ontwerp begroting 2014 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2014 |
Totaal geraamd |
Realisatie |
Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)+(2)+(3) |
(5) |
(6)=(5)-(4) |
|
VERPLICHTINGEN |
250 |
8.530 |
– 8.780 |
0 |
0 |
0 |
UITGAVEN |
250 |
8.530 |
– 8.780 |
0 |
0 |
0 |
41.10 Prijsbijstelling |
2.855 |
– 2.855 |
0 |
0 |
0 |
|
41.20 Loonbijstelling |
5.592 |
– 5.592 |
0 |
0 |
0 |
|
41.30 Onvoorzien |
250 |
– 250 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.40 Nog te verdelen |
333 |
– 333 |
0 |
0 |
0 |
Op artikel 41 Nominaal en onvoorzien worden geen uitgaven gedaan. Bij 2e suppletoire begroting 2014 zijn de loon- en prijsbijstelling toegedeeld aan de relevante artikelen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34200-XIII-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.