Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 april 2016
Op 24 maart jl. heeft de Voorzitter van de vaste commissie voor Europese Zaken mij
verzocht een toelichting te geven op de grondslag waarop het kabinet in de hoedanigheid
van EU-voorzitter zijn rol als «honest broker» baseert en welke consequenties deze
positie heeft voor de informatiepositie en controlerende rol van de Tweede Kamer.
Uw Kamer heeft eerder al van de Minister van Financiën een toelichting ontvangen over
de Nederlandse positiebepaling in de Raad gedurende het Nederlandse EU-voorzitterschap,
in antwoord op het verzoek van uw Kamer naar aanleiding van de bespreking van het
BNC-fiche Actieplan ter versterking van de strijd tegen terrorismefinanciering (Kamerstuk
34 139, nr. 12).
De passage over het voorzitterschap, zoals ook eerder in de Staat van de Unie 2016
is weergegeven, gaat om de rol van het voorzitterschap als een betrouwbare en efficiënte
bemiddelaar die compromissen smeedt tussen 28 lidstaten onderling en tussen de Raad
en de overige EU-instellingen (Kamerstukken 34 166 en 34 139, nr. 22).
Verschillende bepalingen in het verdrag (o.a. art. 16, lid 9 VEU art. 236 VWEU), het
secundaire recht (o.a. besluiten 2009/881/EU en 2009/908/EU) en het Reglement van
orde van de Raad gaan in op de rol en de taken van het voorzitterschap van de Raad.
Zo staat in artikel 20 van het Reglement van Orde dat het voorzitterschap toeziet
op het goede verloop van de besprekingen. Het voorzitterschap is echter niet iets
van formele regels alleen, het gaat ook om conventies, gebruiken en verwachtingen
van de overige lidstaten en de instellingen. De rol en taken van de voorzitter worden
nader uitgewerkt in de Handleiding voor het voorzitterschap van de Raad van de Europese
Unie1, opgesteld door het Secretariaat-Generaal van de Raad (hoofdstuk 1, paragraaf 3).
Onder het kopje « Het voorzitterschap is neutraal» is opgenomen:
«Het voorzitterschap moet, per definitie, neutraal en onpartijdig zijn. Het treedt
bij de besprekingen op als bemiddelaar en mag derhalve noch de eigen voorkeuren noch
die van een bepaalde lidstaat voortrekken. Dit betekent dat met alle naar voren gebrachte
standpunten naar behoren rekening wordt gehouden en dat zij op hun merites worden
beoordeeld.»
Ook op de website van de Raad2 wordt nadrukkelijk stilgestaan bij de neutrale rol van het voorzitterschap:
«Het voorzitterschap speelt een voortrekkersrol bij de werkzaamheden van de Raad inzake
EU-wetgeving en zorgt daarbij voor de continuïteit van de EU-agenda, ordelijke wetgevingsprocessen
en samenwerking tussen de lidstaten. Daarom moet het voorzitterschap optreden als
een eerlijke en neutrale bemiddelaar.»
Het optreden van het Voorzitterschap van de Raad als «honest broker» wordt algemeen
aanvaard als noodzakelijk en onmisbaar voor het succesvol verloop van de besluitvorming.
Andere lidstaten moeten hierop kunnen vertrouwen. Nederland verwacht dit ook van de
LS die na Nederland het EU-voorzitterschap zullen bekleden. Uiteraard vervult de Voorzitter
deze functie op pro-actieve wijze in het licht van de huidige uitdagingen in de Unie.
Het bovenstaande laat onverlet dat de lidstaat Nederland in de beraadslagingen van
de Raad een nationaal standpunt kan uitdragen, en dat waar nodig ook zal doen. Het
kabinet blijft immers het Nederlandse belang in het oog houden. Het kabinet zal eventuele
besluiten daartoe samen met u steeds zorgvuldig wegen.
De afspraken van uw Kamer met het kabinet ten aanzien van de informatievoorziening
blijven uiteraard onverkort van kracht tijdens het voorzitterschap. Uw Kamer blijft
derhalve BNC-fiches ontvangen. In deze fiches geeft het kabinet zijn appreciatie van
die voorstellen weer. Daarnaast wordt uw Kamer op de hoogte gehouden van de Raden
via geannoteerde agenda’s, algemene overleggen en verslagen. Daar waar de Kamer daarom
heeft verzocht, wordt uw Kamer tevens via aanvullende Kamerbrieven op de hoogte gehouden
van het besluitvormingsproces binnen de Europese Unie.
De Minister van Buitenlandse Zaken, A.G. Koenders