34 101 Initiatiefnota van het lid Merkies over duurzaam bankieren

Nr. 11 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 mei 2016

Hiermee informeer ik uw Kamer over de wijze waarop ik uitvoering aan de motie van het lid Grashoff1 heb gegeven. In de motie roept uw Kamer op om in samenwerking met de bankensector een protocol op te stellen waarin wordt vastgelegd welke rechten spaarders hebben om inzicht te verkrijgen in de manier waarop het spaargeld bij hun bank is belegd.

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) heeft afgelopen jaar in samenwerking met haar leden het in de motie bedoelde protocol opgesteld. Dit protocol is bijgevoegd als bijlage van deze brief en onlangs op de website van de NVB gepubliceerd2.

Werkwijze protocol

De NVB beveelt bij haar leden aan om jaarlijks, op eenzelfde nog te kiezen moment, te rapporteren over alle uitstaande leningen op de balans op de manier zoals in het protocol is voorgeschreven. Dit houdt in dat de banken een vereenvoudigde balans publiceren waarin de uitstaande leningen van de banken staan uitgesplitst naar een aantal hoofdcategorieën. De keuze van categorieën is afhankelijk van de samenstelling van de balans van de individuele bank.

Bij de uitsplitsing van de categorieën is het van belang dat de bank duurzaamheidsvraagstukken mee laat spelen om juist op deze terreinen een betekenisvol inzicht te verschaffen.3

Totstandkoming protocol

De NVB heeft bij de totstandkoming van dit protocol via dialoogbijeenkomsten maatschappelijke stakeholders betrokken. Mede als resultaat van deze dialoogbijeenkomsten is de NVB tot onderstaande uitstaande uitgangspunten gekomen om zowel de belangen van transparantie als klantvertrouwelijkheid in acht te nemen.

  • 1. Informativiteit: gegevens bieden op eenvoudige en waar mogelijk uniforme wijze inzicht in de economische sectoren die door banken worden gefinancierd.

  • 2. Werkbaarheid: het protocol is in beginsel door alle Nederlandse banken toepasbaar op een effectieve en efficiënte wijze, gebruik makend van bestaande informatie.

  • 3. Bescherming van klantvertrouwelijkheid: de informatie mag niet zo gedetailleerd zijn dat herleidbaar is waar individuele bedrijven of instellingen bankieren en/of hoeveel zij geleend hebben.

De NVB verwacht dat de wijze van rapportage op basis van deze uitgangspunten de vergelijkbaarheid van de gegevens ten goede komt. Wanneer in een sector weinig bedrijven actief zijn, kan de klantvertrouwelijkheid in het geding komen. In die gevallen wordt ervoor gekozen om bijvoorbeeld wel de sector maar niet de bedragen en percentages bekend te maken.

Status van het protocol

Gelet op het mededingingsrecht kan de NVB haar leden niet dwingen om dit protocol te hanteren. Dit is een keuze van individuele banken. De NVB kan en zal het protocol wel bij haar leden van harte aanbevelen. Er is tevens onder de banken groot draagvlak voor toepassing ervan gecreëerd, mede door de gezamenlijke aanpak van totstandkoming.

Vervolg

De NVB zal haar stakeholders nader informeren over de werkwijze en op welk moment zij de rapportage van de banken publiceert. Tevens zal op de website van de NVB meer achtergrondinformatie over het protocol te vinden zijn.

Ik ben de NVB erkentelijk voor haar inspanningen om tot dit protocol te komen en verwacht dat het protocol zal bijdragen aan een verbeterde transparantie van de bankensector zodat klanten en andere belanghebbenden beter inzicht krijgen in hoe banken kredietuitzettingen doen.

De Minister van Financiën, J.R.V.A. Dijsselbloem


X Noot
1

Kamerstuk 34 101, nr. 8.

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

X Noot
3

Dit kan betekenen dat er voor sommige sectoren uitgesplitst gaat worden tot 3 of 4 digits in het zogeheten NACE-systeem (Nomenclature statistique des Activités économiques dans la Communauté Européenne (NACE)).

Naar boven