Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 34085-XVI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 34085-XVI nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2014 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De in de begrotingsstaat opgenomen mutaties worden toegelicht in onderdeel B van deze artikelsgewijze toelichting, de zogenaamde begrotingstoelichting.
Tevens wordt in onderdeel B een actueel beeld gegeven van de uitgaven behorend tot het Budgettair Kader Zorg (BKZ) in het jaar 2014.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers
Hoofdstuk 1
De mutaties in deze suppletoire begroting bestaan uit herschikkingen binnen de begrotingsuitgaven, overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, financieringsverschuivingen en middelen die ten laste of ten gunste van het generale beeld aan de begroting van VWS worden toegevoegd of vrijvallen.
De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2014, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende uitgangspunten toegepast:
1. Naast de beleidsmatig relevante mutaties worden de mutaties toegelicht als het hiermee gepaard gaande bedrag voor de beleidsuitgaven op het niveau van het financieel instrument hoger is dan € 3 miljoen van de vastgestelde begroting. In enkele gevallen is om beleidsmatige redenen van deze regel afgeweken en zijn ook kleinere mutaties toegelicht.
2. Mutaties die afzonderlijk lager zijn dan deze normen en/of die betrekking hebben op interne verrekeningen binnen de administratie van VWS, staan gesaldeerd toegelicht met de algemene tekst «overige mutaties». Hierdoor kan dat saldo op de post «overige mutaties» uiteindelijk hoger zijn dan de bovengenoemde criteria.
3. Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven.
Voor wat betreft de uitgaven en ontvangsten behorend tot het Budgettair Kader Zorg worden alleen mutaties die groter zijn dan € 10 miljoen toegelicht.
In deze paragraaf worden de uitgaven vermeld waarvoor deze begrotingswet de wettelijke basis vormt.
Artikel 3:
Aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) is een bijdrage beschikbaar gesteld van € 11.671.179 in verband met de uitvoeringskosten van het Projectplan Invoering Trekkingsrechten PGB.
Uitgaven |
Artikel |
|
---|---|---|
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
14.817.147 |
|
Stand 1e suppletoire begroting |
14.851.644 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
Bijdragen Gemeentefonds voor uitkeringen aan regeling buurtsportcoaches |
– 47.334 |
6 |
Besparingsverlies kindregelingen |
– 18.160 |
5 |
Privatisering rijksinstellingen Almata en de Lindenhorst zijn per 1 juli 2014 |
– 15.374 |
5 |
Ontwikkeling opleidingsplaatsen |
– 8.000 |
4 |
Nieuwe opleidingen en modernisering |
– 3.400 |
4 |
Versterking regionaal arbeidsmarktbeleid |
– 4.300 |
4 |
Aanpak fraude pgb |
– 6.178 |
3 |
Ova bijstelling |
– 5.700 |
11 |
Verkoop Antonie van Leeuwenhoeksterrein |
– 5.200 |
9 |
Bijstelling BIKK |
– 5.000 |
3 |
Desaldering ouderbijdragen |
5.756 |
5 |
Desaldering PD Alt |
6.070 |
10 |
Beschermd wonen Vlissingen, Groningen en Leeuwarden |
7.800 |
9 |
Programma «In voor Zorg» |
9.642 |
3 |
Taakstellende onderuitputting |
34.690 |
11 |
Bijstelling zorgtoeslag |
244.682 |
8 |
Overige mutaties |
25.444 |
|
Stand 2e suppletoire begroting 2014 |
15.067.082 |
Ontvangsten |
Artikel |
|
---|---|---|
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
72.662 |
|
Stand 1e suppletoire begroting |
120.520 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
Vaststelling beheerskosten ZiNL |
4.300 |
4 |
Mantelzorgcompliment SVB |
4.600 |
3 |
Leegstandvoorziening NVWA |
5.221 |
1 |
PD Alt huurstromen |
6.145 |
10 |
Te hoge bevoorschotting SVB |
8.100 |
10 |
Ouderbijdragen |
8.500 |
5 |
Ontvangsten wanbetalers |
12.616 |
2 |
Financiering huisartsenopleiding |
19.500 |
4 |
Overig |
18.175 |
|
Stand 2e suppletoire begroting 2013 |
204.261 |
Artikel 1 Volksgezondheid
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 1 Volksgezondheid.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
494.520 |
474.852 |
120.652 |
595.504 |
Uitgaven |
497.952 |
483.937 |
– 2.695 |
481.242 |
Waarvan juridisch verplicht |
99% |
|||
1. Gezondheidsbescherming |
97.489 |
101.802 |
1.986 |
103.788 |
Subsidies |
9.652 |
3.954 |
– 2.038 |
1.916 |
waarvan onder andere: |
||||
Uitvoering landelijke nota gezondheidsbeleid / Nationaal Programma preventie |
8.617 |
3.101 |
– 1.878 |
1.223 |
Crisisbeheersing Volksgezondheid |
813 |
606 |
– 377 |
229 |
Communicatie verhoging leeftijd alcohol en tabak naar 18 jaar |
182 |
182 |
216 |
398 |
Opdrachten |
1.910 |
2.112 |
1.751 |
3.863 |
waarvan onder andere: |
||||
Crisisbeheersing Volksgezondheid |
268 |
268 |
388 |
656 |
Nieuwe etikettering huishoudchemicaliën |
417 |
417 |
0 |
417 |
Bijdragen aan agentschappen |
85.626 |
95.513 |
2.195 |
97.708 |
waarvan onder andere: |
||||
Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit |
69.632 |
78.074 |
101 |
78.175 |
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed |
15.126 |
16.569 |
2.360 |
18.929 |
Bijdragen aan medeoverheden |
301 |
223 |
– 122 |
101 |
waarvan onder andere: |
||||
College Toetsing |
301 |
201 |
– 200 |
1 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
0 |
0 |
200 |
200 |
2. Ziektepreventie |
328.040 |
309.485 |
– 2.998 |
306.487 |
Subsidies |
206.535 |
204.620 |
– 1.463 |
203.157 |
Ziektepreventie |
6.891 |
5.786 |
– 884 |
4.902 |
Ziektepreventie Caribisch Nederland |
1.200 |
1.200 |
– 697 |
503 |
Jeugdgezondheidszorg |
3.351 |
3.054 |
– 13 |
3.041 |
RIVM: Uitvoering Subsidieregeling Publieke Gezondheid |
183.355 |
182.992 |
562 |
183.554 |
RIVM: Infectieziektebestrijding en/of bevordering seksuele gezondheid |
11.738 |
11.588 |
– 431 |
11.157 |
Opdrachten |
8.536 |
0 |
465 |
465 |
waarvan onder andere: |
||||
(Vaccin)onderzoek |
8.536 |
– 104 |
544 |
440 |
Bijdragen aan agentschappen |
112.878 |
104.865 |
– 2.697 |
102.168 |
waarvan onder andere: |
||||
RIVM/ Opdrachtverlening Centra |
81.341 |
82.355 |
1.195 |
83.550 |
Bevolkingsonderzoeken |
29.715 |
20.909 |
– 2.597 |
18.312 |
RIVM/ Ontwikkelingen technologie en demografie |
1.601 |
1.601 |
– 1.295 |
306 |
Bijdragen aan medeoverheden |
91 |
0 |
697 |
697 |
Extra contactmoment JGZ |
91 |
0 |
0 |
0 |
Ziektepreventie Caribisch Nederland |
0 |
0 |
697 |
697 |
3. Gezondheidsbevordering |
52.340 |
52.827 |
39 |
52.866 |
Subsidies |
33.037 |
34.199 |
188 |
34.387 |
waarvan onder andere: |
||||
Preventie van schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak) |
6.872 |
3.615 |
– 578 |
3.037 |
Verslavingszorg |
1.364 |
7.673 |
0 |
7.673 |
Gezonde voeding en gezond gewicht / JOGG |
– 1.539 |
10.230 |
– 397 |
9.833 |
Gezonde leefstijl jeugd |
11.575 |
0 |
0 |
0 |
Letselpreventie |
3.742 |
4.809 |
0 |
4.809 |
Bevordering kwaliteit en toegankelijkheid zorg |
3.179 |
3.179 |
925 |
4.104 |
Bevordering van seksuele gezondheid |
4.486 |
4.486 |
142 |
4.628 |
Opdrachten |
4.319 |
3.827 |
5 |
3.832 |
waarvan onder andere: |
||||
Preventie schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak) |
403 |
723 |
– 200 |
523 |
Letselpreventie |
0 |
50 |
0 |
50 |
Gezonde voeding en gezond gewicht / JOGG |
0 |
285 |
– 42 |
243 |
Bijdragen aan agentschappen |
710 |
360 |
– 96 |
264 |
RIVM: Voedsel consumptiepeiling |
221 |
120 |
1 |
121 |
RIVM: Monitoring, opdrachten, kennisvragen e.d. |
489 |
240 |
– 97 |
143 |
Bijdragen aan medeoverheden |
14.274 |
14.441 |
– 58 |
14.383 |
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift |
14.274 |
14.279 |
53 |
14.332 |
4. Ethiek |
20.083 |
19.823 |
– 1.722 |
18.101 |
Subsidies |
1.660 |
1.560 |
– 261 |
1.299 |
Beleid Medische Ethiek |
1.660 |
1.560 |
– 261 |
1.299 |
Opdrachten |
0 |
100 |
124 |
224 |
Bijdragen aan agentschappen |
3.804 |
3.804 |
– 1.639 |
2.165 |
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek |
3.804 |
3.804 |
– 1.639 |
2.165 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
14.619 |
14.359 |
12 |
14.371 |
ZiNL: Rijksbijdrage abortusklinieken |
13.006 |
13.888 |
235 |
14.123 |
Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek |
1.613 |
471 |
– 223 |
248 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
42 |
42 |
Ontvangsten |
11.003 |
11.003 |
6.021 |
17.024 |
waarvan onder andere: |
||||
Leegstandvoorziening NVWA |
4.252 |
4.252 |
5.221 |
9.473 |
Bestuurlijke boetes |
0 |
0 |
800 |
800 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
2. Ziektepreventie
Ontvangsten
Er is meer ontvangen dan geraamd in verband met terugontvangen middelen van de NVWA als gevolg van het niet geheel benutten van de NVWA-voorziening «leegstand gebouwen» (€ 5,2 miljoen). Daarnaast vallen de opbrengsten bestuurlijke boetes circa € 0,8 miljoen hoger uit doordat de NVWA hogere boetes oplegt.
Artikel 2 Curatieve zorg
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 2 Curatieve zorg.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
2.692.612 |
2.741.136 |
2.958 |
2.744.094 |
Uitgaven |
2.733.958 |
2.723.212 |
1.790 |
2.725.002 |
Waarvan juridisch verplicht (%) |
99% |
|||
1. Kwaliteit en veiligheid |
99.543 |
117.879 |
50 |
117.929 |
Subsidies |
91.824 |
109.119 |
872 |
109.991 |
waarvan onder andere: |
||||
Integrale Kankercentrum Nederland |
27.390 |
27.390 |
6.400 |
33.790 |
Nederlands Kanker Instituut |
17.354 |
17.354 |
0 |
17.354 |
Patiëntveiligheid curatieve zorg |
846 |
846 |
0 |
846 |
Zwangerschap en geboorte |
1.440 |
1.513 |
0 |
1.513 |
Registratie en uitwisseling zorggegevens (PALGA) |
3.590 |
3.590 |
0 |
3.590 |
Perinataal Webbased dossier |
500 |
500 |
0 |
500 |
NICTIZ |
5.000 |
5.000 |
0 |
5.000 |
Stichting Lareb: bijwerkingenregistratie voor vaccins en teratologie informatie service |
1.225 |
1.225 |
160 |
1.385 |
Nederlandse Transplantatie Stichting en regio's landelijke implementatie pilots orgaandonatie |
8.577 |
8.577 |
1.070 |
9.647 |
Nederlandse Transplantatie Stichting |
3.095 |
3.095 |
– 11 |
3.084 |
Regeling Donatie bij leven |
800 |
800 |
– 252 |
548 |
Stichting TKI Life Sciences and Health/ LSH Plaza |
14.252 |
19.725 |
– 938 |
18.787 |
UMCG ten behoeve van project Lifelines |
4.601 |
4.601 |
0 |
4.601 |
Experiment topklinische ziekenhuizen |
0 |
6.000 |
– 4.560 |
1.440 |
Schadeloosstelling |
0 |
4.200 |
0 |
4.200 |
Opdrachten |
4.412 |
5.998 |
– 1.490 |
4.508 |
Bijdragen aan agentschappen |
3.107 |
2.712 |
598 |
3.310 |
CIBG: Donorregister |
3.031 |
2.600 |
122 |
2.722 |
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland: beheer subsidies LSH en TI Pharma |
76 |
76 |
27 |
103 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
150 |
50 |
70 |
120 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
50 |
0 |
0 |
0 |
2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg |
2.550.873 |
2.548.507 |
2.013 |
2.550.520 |
Subsidies |
13.214 |
11.858 |
679 |
12.537 |
waarvan onder andere: |
||||
Eerstelijns gezondheidscentra in VINEX-gebieden |
2.000 |
2.000 |
0 |
2.000 |
Anonieme e-mental health |
2.000 |
2.000 |
0 |
2.000 |
Stichting Patiëntvertrouwenspersoon |
4.882 |
4.882 |
0 |
4.882 |
Stichting Familievertrouwenspersoon |
1.080 |
1.080 |
0 |
1.080 |
Stichting Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik |
477 |
477 |
0 |
477 |
Bekostiging |
2.530.500 |
2.530.500 |
2.222 |
2.532.722 |
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18– |
2.498.500 |
2.498.500 |
0 |
2.498.500 |
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen |
32.000 |
32.000 |
2.222 |
34.222 |
Opdrachten |
5.585 |
4.878 |
– 874 |
4.004 |
waarvan onder andere: |
||||
Programma Verspilling in de zorg |
425 |
333 |
– 209 |
124 |
Bijdragen aan agentschappen |
958 |
1.250 |
– 16 |
1.234 |
CIBG: Farmatec |
958 |
1.250 |
– 16 |
1.234 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
616 |
21 |
2 |
23 |
ZiNL: Compensatie kosten van zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen |
616 |
21 |
2 |
23 |
3. Bevorderen werking van het stelsel |
83.542 |
56.826 |
– 273 |
56.553 |
Subsidies |
2.829 |
558 |
– 124 |
434 |
waarvan onder andere: |
||||
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen |
325 |
325 |
1 |
326 |
Zorgfraudebestrijding |
1.723 |
135 |
0 |
135 |
Inkomensoverdrachten |
28.166 |
23.966 |
8.760 |
32.726 |
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel |
28.166 |
23.966 |
8.760 |
32.726 |
Opdrachten |
4.054 |
4.586 |
633 |
5.219 |
waarvan onder andere: |
||||
Risicoverevening |
1.407 |
1.407 |
203 |
1.610 |
Uitvoering zorgverzekeringstelsel |
1.215 |
1.215 |
– 774 |
441 |
Bijdragen aan agentschappen |
23.735 |
21.955 |
– 3.823 |
18.132 |
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers |
23.735 |
21.955 |
– 3.823 |
18.132 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
20.633 |
5.761 |
– 5.732 |
29 |
SVB en ZiNL Onverzekerden en wanbetalers |
10.633 |
0 |
29 |
29 |
ZiNL: Doorlichten pakket |
10.000 |
5.761 |
– 5.761 |
0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
4.125 |
0 |
13 |
13 |
VenJ: Bijdrage C2000 |
4.125 |
0 |
13 |
13 |
Ontvangsten |
35.853 |
55.853 |
12.616 |
68.469 |
waarvan onder andere: |
||||
Ontvangsten wanbetalers |
34.800 |
54.800 |
12.616 |
67.416 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
1. Kwaliteit en veiligheid
Subsidies
Er wordt vanuit artikel 3 € 6,4 miljoen overgeboekt aan het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) in verband met het samenvoegen van een tweetal subsidies.
Daarnaast is een bedrag van € 4,6 miljoen verschoven naar de overgangsregeling FLO/VUT door de toezegging van PGGM voor een eenmalige inleg ten behoeve van extra pensioen voor medewerkers ambulancediensten.
VWS heeft toegezegd om zorgaanbieder Heideheuvel in 2014 nog eenmaal een subsidie te verlenen ter overbrugging van de klinische behandeling van ernstige obesitas bij kinderen. Heideheuvel heeft hiervoor in de periode 2008–2012 reeds eerder een subsidie ontvangen. De middelen zijn toegekend ter overbrugging van de periode waarin het Zorginstituut met een pakketduiding zou komen ten aanzien van de zorg die wordt verleend door Heideheuvel. Dekking hiervoor is gevonden binnen het budget kwaliteit en veiligheid.
3. Bevorderen werking van het stelsel
Inkomensoverdrachten
Van de circa € 8,8 miljoen op het onderdeel overgangsregeling FLO/VUT heeft circa € 4,6 miljoen betrekking op de toezegging van PGGM voor een eenmalige inleg ten behoeve van extra pensioen voor medewerkers van ambulancediensten.
Daarnaast is € 4,2 miljoen als budget toegevoegd. Dit hangt samen met de technische afwikkeling van een oude garantiestelling uit 2003. VWS heeft zich hierbij garant gesteld voor maximaal € 4,2 miljoen rond de afstoting van oude gebouwen van voorheen het Clara en Zuiderziekenhuis. In de eerste suppletoire wet is dit budget vanuit FLO/VUT overgeboekt naar de post schadeloosstelling. Met deze boeking wordt het budget van de FLO/VUT weer gecorrigeerd.
Bijdragen aan agentschappen
De uitvoeringskosten van de wanbetalersregeling vallen naar verwachting € 3,9 miljoen lager uit dan begroot door lagere deurwaarderskosten.
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
Door de opstartfase van het project Zinnige Zorg en vooral doordat een groot deel van het onderzoek door het Zorginstituut zelf wordt uitgevoerd (en niet tegen hogere kosten wordt uitbesteed), zijn de uitgaven 2014 lager dan geraamd.
Ontvangsten
De afrekening van de in het jaar 2013 betaalde voorschotten aan het CJIB ten behoeve van de uitvoering van werkzaamheden voor het terugdringen van wanbetalers en onverzekerden leidt tot een terugvordering en daarmee extra ontvangsten. Daarnaast is in de 1e suppletoire wet de raming van de ontvangsten in het kader van de aanpak van wanbetalers verhoogd. Dat is behoedzaam gebeurd, omdat rekening werd gehouden met op termijn lagere ontvangsten als gevolg van wijzigingen in de aanpak van wanbetalers. Op grond van gerealiseerde ontvangsten tot en met september wordt verwacht dat de ontvangsten hoger zullen zijn dan eerder geraamd.
Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
4.193.311 |
4.584.559 |
– 13.375 |
4.571.184 |
Uitgaven |
4.193.291 |
4.584.539 |
– 13.375 |
4.571.164 |
Waarvan juridisch verplicht (%) |
98% |
|||
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen |
211.894 |
205.135 |
– 9.467 |
195.668 |
Subsidies |
42.555 |
44.555 |
– 6.560 |
37.995 |
waarvan onder andere: |
||||
Movisie |
7.939 |
7.939 |
0 |
7.939 |
Geweld in afhankelijkheidsrelaties |
12.400 |
12.400 |
– 1.000 |
11.400 |
Mezzo |
3.107 |
3.107 |
0 |
3.107 |
Bekostiging |
432 |
432 |
0 |
432 |
Inkomensoverdrachten |
97.627 |
91.627 |
0 |
91.627 |
Mantelzorgcompliment |
97.627 |
91.627 |
0 |
91.627 |
Opdrachten |
65.280 |
62.521 |
28 |
62.549 |
waarvan onder andere: |
||||
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer |
60.510 |
60.510 |
0 |
60.510 |
Geweld in afhankelijkheidsrelaties |
12 |
– 2.206 |
2.669 |
463 |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s |
3.000 |
3.000 |
9 |
3.009 |
SVB: uitvoering Regeling maatschappelijke ondersteuning |
3.000 |
3.000 |
9 |
3.009 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
3.000 |
3.000 |
– 2.944 |
56 |
VenJ: opvang minderjarige meisjes |
1.800 |
1.800 |
– 1.813 |
– 13 |
Gemeentefonds: opvang specifieke doelgroepen |
1.200 |
1.200 |
– 1.101 |
99 |
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten |
3.981.397 |
4.379.404 |
– 3.908 |
4.375.496 |
Subsidies |
204.906 |
227.312 |
4.779 |
232.091 |
waarvan onder andere: |
||||
Centrum Indicatiestelling Zorg |
106.745 |
121.745 |
0 |
121.745 |
Aanpak fraude persoonsgebonden budget |
17.500 |
17.500 |
– 6.178 |
11.322 |
Subsidieregeling palliatieve zorg |
18.943 |
18.943 |
0 |
18.943 |
Kwaliteitsverbetering palliatieve zorg |
7.642 |
7.642 |
0 |
7.642 |
Programma «In voor zorg!» |
18.400 |
18.400 |
9.642 |
28.042 |
Stichting Centrum Consultatie en expertise |
9.873 |
9.873 |
0 |
9.873 |
Vilans |
5.268 |
5.268 |
0 |
5.268 |
Integraal Kankercentrum Nederland |
6.400 |
6.400 |
– 6.400 |
0 |
PGB trekkingsrechten |
0 |
12.847 |
– 1.176 |
11.671 |
Transitie Hlz |
0 |
0 |
8.200 |
8.200 |
Bekostiging |
3.758.800 |
4.141.300 |
– 5.000 |
4.136.300 |
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) |
3.758.800 |
4.141.300 |
– 5.000 |
4.136.300 |
Opdrachten |
15.677 |
8.551 |
– 3.673 |
4.878 |
waarvan onder andere: |
||||
Aanpak fraude pgb |
2.500 |
150 |
– 150 |
0 |
Programma «Kwaliteit palliatieve zorg» |
2.547 |
647 |
– 647 |
0 |
Programma Informatievoorziening zorg en ondersteuning (IZO) |
4.000 |
2.631 |
– 794 |
1.837 |
Zorg en dwang |
1.500 |
1.500 |
– 540 |
960 |
Deltaplan Dementie |
1.750 |
0 |
0 |
0 |
Nationaal Programma Ouderenzorg |
3.000 |
1.880 |
0 |
1.880 |
Bijdragen aan agentschappen |
0 |
2.227 |
0 |
2.227 |
CIBG: Opdrachtgeverschap WTZi |
0 |
2.227 |
0 |
2.227 |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s |
2.014 |
14 |
– 14 |
0 |
ZiNL: AWBZ-brede zorgregistratie |
2.014 |
14 |
– 14 |
0 |
Ontvangsten |
3.441 |
3.441 |
7.500 |
10.941 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
Subsidies
Voor de aanpak fraude pgb zijn afspraken gemaakt met zorgverzekeraars over het terugdringen van pgb-fraude, onder meer door het afleggen van huisbezoeken. Deze uitgaven vallen lager uit dan geraamd evenals de aanloopkosten van de invoering van trekkingsrechten (circa € 6,2 miljoen).
Er wordt € 6,4 miljoen overgeboekt naar artikel 2 in verband met het samenvoegen van een tweetal subsidies voor het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL).
Voorts wordt het budget voor InVoorZorg! met € 9,6 miljoen verhoogd in verband met de tranche 2014–2016 die begin dit jaar is gestart. Hiertoe zijn middelen binnen artikel 3 overgeheveld.
Tot slot wordt € 8,2 miljoen overgeboekt in verband met de transitie Hlz. De middelen zijn voornamelijk bestemd voor ondersteuning van de regio’s, het aanstellen van ambassadeurs (vliegende brigade), monitoring en communicatie en onderzoek.
Bekostiging
De uitgavenraming BIKK wordt naar aanleiding van de laatste ramingen van het Centraal Planbureau neerwaarts bijgesteld.
Ontvangsten
Als gevolg van de verantwoording van het mantelzorgcompliment door de SVB over 2013 is sprake van € 4,6 miljoen terugontvangsten. Dit wordt veroorzaakt door lagere uitvoeringskosten en minder verstrekte complimenten (23.000) dan oorspronkelijk begroot.
Daarnaast zijn in de voorgaande jaren verleende subsidies lager vastgesteld met als gevolg dat er meer ontvangsten zijn gerealiseerd dan geraamd (circa € 3 miljoen).
Artikel 4 Zorgbreed beleid
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 4 Zorgbreed beleid.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
694.225 |
741.554 |
– 29.646 |
711.908 |
Uitgaven |
697.717 |
735.546 |
– 29.646 |
705.900 |
Waarvan juridisch verplicht (%) |
97% |
|||
1. Positie cliënt |
26.934 |
26.504 |
– 104 |
26.400 |
Subsidies |
22.878 |
22.881 |
– 1.215 |
21.666 |
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties |
22.698 |
22.459 |
– 1.216 |
21.243 |
Overig positie cliënt |
180 |
422 |
1 |
423 |
Opdrachten |
2.602 |
2.758 |
1.106 |
3.864 |
waarvan onder andere: |
||||
Ondersteuning cliënt organisaties |
2.437 |
2.437 |
702 |
3.139 |
Bijdragen aan agentschappen |
1.454 |
865 |
5 |
870 |
waarvan onder andere: |
||||
CIBG: uitvoering subsidieregeling |
1.333 |
403 |
– 37 |
366 |
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt |
299.230 |
297.095 |
– 27.428 |
269.667 |
Subsidies |
288.546 |
287.996 |
– 26.357 |
261.639 |
waarvan onder andere: |
||||
Kwaliteitsimpuls categorale en algemene ziekenhuizen |
48.000 |
47.622 |
0 |
47.622 |
Stageplaatsen zorg / Stagefonds |
110.000 |
110.000 |
409 |
110.409 |
Publieke Gezondheidszorgopleidingen |
18.323 |
18.323 |
– 5 |
18.318 |
Aanpassing opleidingscurricula |
5.000 |
5.000 |
– 2.400 |
2.600 |
Vaccinatie stageplaatsen zorg |
3.850 |
3.850 |
19 |
3.869 |
Opleiding tot verpleegkundig specialist/physician assistant |
34.775 |
34.775 |
– 3.196 |
31.579 |
Opleiding tot ziekenhuisarts |
5.842 |
5.842 |
0 |
5.842 |
Capaciteitsorgaan |
1.625 |
1.625 |
0 |
1.625 |
Regionaal arbeidsmarktbeleid |
7.500 |
7.500 |
0 |
7.500 |
Veilig werken in de zorg |
3.196 |
3.196 |
0 |
3.196 |
Arbeidsmarktbeleid Hlz |
4.300 |
4.300 |
– 4.300 |
0 |
Ontwikkeling opleidingsplaatsen |
8.000 |
8.000 |
– 8.000 |
0 |
Nieuwe opleidingen en modernisering |
7.100 |
7.100 |
– 3.400 |
3.700 |
Opdrachten |
2.115 |
530 |
– 303 |
227 |
Bijdragen aan agentschappen |
7.903 |
7.903 |
– 770 |
7.133 |
waarvan onder andere: |
||||
CIBG: Bijdrage voor onder andere UZI-register, BIG-register, SVB-Z |
5.300 |
8.319 |
– 1.186 |
7.133 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
666 |
666 |
2 |
668 |
waarvan onder andere: |
||||
ZiNL: sectie Zorgberoepen en opleidingen |
666 |
666 |
2 |
668 |
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling |
89.359 |
112.821 |
– 4.595 |
108.226 |
Subsidies |
5.042 |
5.212 |
121 |
5.333 |
Nivel |
5.042 |
5.212 |
121 |
5.333 |
Opdrachten |
0 |
0 |
70 |
70 |
Bijdragen aan agentschappen |
2.370 |
1.265 |
836 |
2.101 |
waarvan onder andere: |
||||
CIBG: JMV |
800 |
800 |
45 |
845 |
RIVM: Zorgbalans |
650 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
81.947 |
106.344 |
– 5.622 |
100.722 |
ZonMw: programmering |
81.947 |
106.344 |
– 5.622 |
100.722 |
ZonMw: exploitatie |
0 |
0 |
0 |
0 |
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten |
193.292 |
213.183 |
7.896 |
221.079 |
Subsidies |
256 |
256 |
1 |
257 |
Uitvoering Wtcg |
256 |
256 |
1 |
257 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
189.636 |
209.895 |
6.138 |
216.033 |
waarvan onder andere: |
||||
CAK |
92.950 |
92.025 |
10.138 |
102.163 |
NZA |
43.231 |
48.772 |
– 1.652 |
47.120 |
ZiNL |
48.436 |
65.683 |
– 2.755 |
62.928 |
CBZ |
1.400 |
892 |
0 |
892 |
CSZ |
2.615 |
2.523 |
400 |
2.923 |
Opdrachten |
3.400 |
3.032 |
1.757 |
4.789 |
waarvan onder andere: |
||||
TNO centrum Zorg en Bouw |
2.370 |
2.370 |
1.137 |
3.507 |
Uitvoering Wtcg |
907 |
487 |
2 |
489 |
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland |
88.902 |
85.443 |
– 6.127 |
79.316 |
Bekostiging |
88.902 |
85.443 |
– 6.127 |
79.316 |
Zorg en welzijn |
84.192 |
84.101 |
– 6.127 |
77.974 |
Jeugdzorg |
4.710 |
1.342 |
0 |
1.342 |
6. Voorkomen fraude |
0 |
500 |
712 |
1.212 |
Subsidies |
0 |
0 |
782 |
782 |
Opdrachten |
0 |
500 |
– 70 |
430 |
Ontvangsten |
4.858 |
4.858 |
25.300 |
30.158 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
Subsidies
Het interventieteam Hlz is per 1 oktober aangevangen met haar werkzaamheden. Hierdoor komt een deel van het budget dit jaar niet meer tot uitputting (circa € 4,3 miljoen).
Zoals vermeld in brief (Tweede Kamer, 2013–2014, 29 282, nr. 196), zijn de beschikbare opleidingsplaatsen voor enkele beroepen in de GGZ voor 2015 verhoogd (respectievelijk 59 en 44 extra opleidingsplaatsen voor psychotherapeuten en klinisch psychologen). Niet alle plaatsen zijn gerealiseerd waardoor onderuitputting ontstaat (€ 8 miljoen).
Tot slot is de subsidie voor nieuwe opleidingen en modernisering om technische redenen neerwaarts bijgesteld (€ 3,4 miljoen).
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
De ruimte is voornamelijk (€ 5,6 miljoen) ontstaan doordat de opdrachtverlening aan ZonMw van het Vijfde preventieprogramma (€ 3,4 miljoen) en het vervolg programma Jeugdgezondheidszorg (€ 1,0 miljoen) later dan aanvankelijk voorzien heeft plaatsgevonden. Verder was voor een aantal andere programma’s minder budget nodig dan verwacht (€ 1,2 miljoen).
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Van de circa € 10,1 miljoen op het CAK heeft € 3,6 miljoen betrekking op de uitvoeringskosten van het CAK. Deze zijn als gevolg van de aanpassing van systemen voor de uitvoering van de Wmo 2015 hoger dan geraamd. De middelen zijn nodig om cliënten geautomatiseerd te kunnen beschikken en factureren. De aanpassing was pas mogelijk na vaststelling van lagere regelgeving. Daarnaast zijn de kosten voor de uitvoering van de andere wettelijke regelingen hoger dan begroot (€ 1,4 miljoen). Ten slotte is budget overgeboekt voor de Hlz-transitie (circa € 2,8 miljoen).
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland (CN)
Bekostiging
Dit betreft een technische mutatie. De bekostiging van de zorg in Caribisch Nederland, inclusief de personele en materiële apparaatsuitgaven, vond voorheen plaats vanaf artikel 4. In de nieuwe begrotingsstructuur worden deze apparaatsuitgaven vanaf artikel 10 verantwoord.
Ontvangsten
Met ingang van 2013 loopt de financiering van de huisartsenopleiding via de beschikbaarheidbijdrage en is de subsidierelatie van VWS met de SBOH geëindigd. Een gevolg van de beëindiging van de subsidierelatie is dat de SBOH met subsidie opgebouwd vermogen aan VWS moet terugbetalen (19,5 miljoen).
Tot slot is € 4,3 miljoen teruggevorderd ten gevolge van de vaststellingen beheerskosten 2012 en 2013 van ZiNL.
Artikel 5
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 5 Jeugd.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
1.404.726 |
1.400.038 |
– 1.243.983 |
156.055 |
Uitgaven |
1.551.126 |
1.546.438 |
1.885 |
1.548.323 |
Waarvan juridisch verplicht (%) |
99% |
|||
1. Laagdrempelige ondersteuning bij het opvoeden en opgroeien |
38.197 |
47.056 |
4.347 |
51.403 |
Subsidies |
31.772 |
32.941 |
5.592 |
38.533 |
Koepels van internaten voor schippers- en kermisjeugd |
21.613 |
21.613 |
80 |
21.693 |
Preventief en ontwikkelingsgericht jeugdbeleid |
6.836 |
6.836 |
25 |
6.861 |
Stelselherziening |
162 |
162 |
6.320 |
6.482 |
Zorg voor jeugd |
3.161 |
4.330 |
– 833 |
3.497 |
Opdrachten |
4.609 |
10.599 |
– 521 |
10.078 |
Preventief en ontwikkelingsgericht jeugdbeleid |
1.719 |
1.719 |
– 221 |
1.498 |
Stelselherziening |
2.447 |
8.437 |
– 301 |
8.136 |
Aanpak kindermishandeling |
443 |
443 |
1 |
444 |
Bijdragen aan agentschappen |
749 |
749 |
2 |
751 |
Verwijsindex |
749 |
749 |
2 |
751 |
Bijdragen aan medeoverheden |
201 |
201 |
1 |
202 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
866 |
2.566 |
– 727 |
1.839 |
VenJ: Aanpak kindermishandeling |
665 |
665 |
– 665 |
0 |
Kijkwijzer |
201 |
201 |
951 |
1.152 |
Stelselherziening |
0 |
1.700 |
– 1.013 |
687 |
2. Noodzakelijke en passende zorg |
1.512.929 |
1.499.382 |
– 2.462 |
1.496.920 |
Subsidies |
208.624 |
223.062 |
6.038 |
229.100 |
Jeugdzorg Plus |
205.166 |
220.861 |
6.025 |
226.886 |
Jeugdzorg |
3.458 |
2.201 |
13 |
2.214 |
Opdrachten |
1.048 |
1.028 |
3 |
1.031 |
waarvan onder andere: |
||||
Jeugdzorg Plus |
250 |
250 |
1 |
251 |
Jeugdzorg |
798 |
778 |
2 |
780 |
Bijdragen aan medeoverheden |
1.297.465 |
1.269.238 |
– 6.422 |
1.262.816 |
Doeluitkering Jeugdzorg provincies en grootstedelijke regio's |
1.297.465 |
1.269.238 |
– 6.422 |
1.262.816 |
Bijdragen aan agentschappen |
0 |
262 |
0 |
262 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
5.792 |
5.792 |
– 2.081 |
3.711 |
Jeugdzorg Plus |
5.792 |
5.792 |
– 2.081 |
3.711 |
Ontvangsten |
4.508 |
4.508 |
11.034 |
15.542 |
waarvan onder andere: |
||||
Laagdrempelige ondersteuning opvoeden en opgroeien |
4.423 |
4.423 |
0 |
4.423 |
Noodzakelijke en passende zorg |
85 |
85 |
11.034 |
11.119 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
1. Laagdrempelige ondersteuning bij het opvoeden en opgroeien
Subsidies
Voor de stelselherziening zijn meerdere overboekingen verwerkt ten behoeve van de oprichting van de Transitieautoriteit Jeugd (TAJ). Er wordt een bijdrage gedaan aan de bureaukosten van de TAJ van € 1,2 miljoen. Daarnaast is een desaldering gemaakt van € 2,8 miljoen en heeft er een interne herschikking plaatsgevonden van € 1,3 miljoen.
2. Noodzakelijke en passende zorg
Subsidies
Het budget voor Jeugdzorg Plus is met circa € 6,0 miljoen verhoogd. Dit komt met name door de privatisering van de rijksinstellingen Almata en de Lindenhorst zijn per 1 juli 2014. De kosten voor deze privatisering zijn hoger uitgevallen dan begroot, onder andere als gevolg van extra kosten samenhangend met boventallig personeel, de afkoop van een pand en de overgang van medewerkers naar een andere CAO (circa € 15,4 miljoen). Daarnaast is er voor de overheveling van Jeugdzorg Plus budget naar de jeugdzorg en de afnemende capaciteitsbehoefte bij de gesloten jeugdzorg is € 10,2 miljoen afgeboekt
Bijdragen aan medeoverheden
Per saldo wordt het budget voor de doeluitkering met € 6,4 miljoen verlaagd. Dit wordt veroorzaakt door een overboeking naar het Ministerie van SZW budget in verband met het besparingsverlies kindregelingen (€ 18,2 miljoen). Hier tegenover staat onder meer een interne herschikking van budget van € 4,1 miljoen binnen artikel 5 en een desaldering van de ontvangsten van de ouderbijdragen (€ 5,8 miljoen).
Ontvangsten
De ontvangsten ouderbijdragen zijn € 8,5 miljoen naar boven bijgesteld. Daarnaast heeft de verkoop van Rijksjeugdinstellingen € 1,5 miljoen opgebracht.
Artikel 6 Sport en bewegen
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 6 Sport en bewegen.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
106.544 |
127.634 |
– 45.171 |
82.463 |
Uitgaven |
132.421 |
116.193 |
– 45.171 |
71.022 |
Waarvan juridisch verplicht (%) |
94% |
|||
1. Passend sport- en beweegaanbod |
88.293 |
72.851 |
– 45.847 |
27.004 |
Subsidies |
31.354 |
16.397 |
1.310 |
17.707 |
Gehandicaptensport |
3.167 |
3.167 |
– 346 |
2.821 |
Verantwoord sporten en bewegen |
3.086 |
2.436 |
135 |
2.571 |
Sport en bewegen in de buurt |
17.976 |
3.669 |
1.203 |
4.872 |
Stimuleren van een veiliger sportklimaat |
7.125 |
7.125 |
318 |
7.443 |
Bekostiging |
9.398 |
9.120 |
177 |
9.297 |
Compensatie van betaalde energiebelasting |
9.398 |
9.120 |
177 |
9.297 |
Opdrachten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sport en bewegen in de buurt |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
47.541 |
47.334 |
– 47.334 |
0 |
Sport en bewegen in de buurt |
47.541 |
47.334 |
– 47.334 |
0 |
2. Uitblinken in sport |
36.779 |
36.358 |
1.299 |
37.657 |
Subsidies |
26.700 |
26.079 |
77 |
26.156 |
Topsportevenementen |
6.523 |
6.102 |
– 576 |
5.526 |
Topsportprogramma's |
18.932 |
18.732 |
23 |
18.755 |
Dopingbestrijding |
1.245 |
1.245 |
630 |
1.875 |
Opdrachten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Topsportevenementen |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inkomensoverdrachten |
9.885 |
10.085 |
1.222 |
11.307 |
Stipendiumregeling |
9.885 |
10.085 |
1.222 |
11.307 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
194 |
194 |
0 |
194 |
Dopingbestrijding |
194 |
194 |
0 |
194 |
3. Borgen van innovatie, kennisontwikkeling en kennisdeling |
7.349 |
6.984 |
– 623 |
6.361 |
Subsidies |
7.146 |
6.541 |
– 436 |
6.105 |
Kennis als fundament |
6.644 |
6.541 |
– 436 |
6.105 |
Internationaal beleid |
502 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
203 |
381 |
– 180 |
201 |
Kennis als fundament |
201 |
381 |
– 180 |
201 |
Internationaal beleid |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
0 |
62 |
– 7 |
55 |
Internationaal beleid |
0 |
62 |
– 7 |
55 |
Ontvangsten |
1.740 |
1.740 |
– 800 |
940 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
1. Passend sport- en beweegaanbod
Bijdragen aan medeoverheden
Er is € 46,1 miljoen overgeboekt naar het Gemeentefonds in verband met de uitkeringen aan deelnemende gemeenten voor de regeling buurtsportcoaches.
2. Uitblinken in sport
Inkomensoverdrachten
Het budget voor de stipendiumregeling wordt met € 1,2 miljoen verhoogd omdat het aantal sporters dat in aanmerking komt voor een uitkering sterker is gestegen dan geraamd.
Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering Tweede Wereldoorlog
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering Tweede Wereldoorlog.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
327.802 |
327.676 |
– 5.890 |
321.786 |
Uitgaven |
327.802 |
327.676 |
– 5.890 |
321.786 |
Waarvan juridisch verplicht (%) |
99% |
|||
1. De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WOII |
20.190 |
20.064 |
– 3.333 |
16.731 |
Subsidies |
16.506 |
16.506 |
– 3.339 |
13.167 |
waarvan onder andere: |
||||
Nationaal Comité 4 en 5 mei |
5.465 |
5.465 |
20 |
5.485 |
Nationale herinneringscentra |
1.604 |
1.604 |
15 |
1.619 |
Zorg- en dienstverlening |
6.888 |
6.888 |
– 3.374 |
3.514 |
Bekostiging |
962 |
962 |
0 |
962 |
Opdrachten |
2.422 |
2.422 |
5 |
2.427 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
100 |
100 |
0 |
100 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
200 |
74 |
1 |
75 |
2. Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII |
307.612 |
307.612 |
– 2.557 |
305.055 |
Inkomensoverdrachten |
291.756 |
291.756 |
– 2.600 |
289.156 |
waarvan onder andere: |
||||
Wet uitkering vervolgingsslachtoffers 1940–1945 (Wuv) |
159.401 |
159.401 |
0 |
159.401 |
Wet uitkering burger oorlogsgetroffenen 1940–1945 (Wubo) |
72.501 |
72.501 |
– 2.600 |
69.901 |
Wet buitengewoon pensioen via Stichting 1940–1945 (Wbp) |
47.557 |
47.557 |
0 |
47.557 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
15.856 |
15.856 |
43 |
15.899 |
SVB |
12.754 |
12.754 |
7 |
12.761 |
PUR |
1.581 |
1.581 |
0 |
1.581 |
Stichting Administratie Indonesische Pensioenen |
1.521 |
1.521 |
36 |
1.557 |
Ontvangsten |
901 |
901 |
0 |
901 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
1. De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WOII
Subsidies
Er zijn lagere uitgaven dan voorzien op het gebied van subsidies voor zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen en de herinnering aan WO II (circa € 3,4 miljoen).
Artikel 8
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
4.466.171 |
4.027.240 |
243.682 |
4.270.922 |
Uitgaven |
4.466.171 |
4.027.240 |
243.682 |
4.270.922 |
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
|||
Inkomensoverdrachten |
4.466.171 |
4.027.240 |
243.682 |
4.270.922 |
1. Zorgtoeslag |
4.068.935 |
3.564.283 |
244.682 |
3.808.965 |
2. Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) |
354.937 |
420.658 |
0 |
420.658 |
3. Tegemoetkoming specifieke zorgkosten |
42.299 |
42.299 |
– 1.000 |
41.299 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Inkomensoverdrachten
De uitgavenraming zorgtoeslag is op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau naar boven bijgesteld (€ 244,7 miljoen).
Artikel 9 Algemeen
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 9 Algemeen.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
30.748 |
38.910 |
690 |
39.600 |
Uitgaven |
30.748 |
38.910 |
690 |
39.600 |
1. Internationale samenwerking |
5.554 |
5.434 |
– 200 |
5.234 |
Bijdragen aan agentschappen |
0 |
0 |
804 |
804 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties |
5.554 |
5.434 |
– 1.004 |
4.430 |
waarvan onder andere: |
||||
World Health Organization |
4.295 |
4.295 |
– 804 |
3.491 |
2. Verzameluitkering VWS |
349 |
770 |
7.801 |
8.571 |
Verzameluitkering Sport |
0 |
421 |
0 |
421 |
Verzameluitkering Jeugd |
311 |
311 |
1 |
312 |
Verzameluitkering Langdurige Zorg |
38 |
38 |
7.800 |
7.838 |
3. Strategisch onderzoek RIVM |
24.845 |
32.706 |
– 6.911 |
25.795 |
Bekostiging |
24.845 |
32.706 |
– 6.911 |
25.795 |
waarvan onder andere: |
||||
Strategisch onderzoek RIVM |
24.845 |
27.806 |
– 7.461 |
20.345 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
2. Verzameluitkering VWS
Voor Vlissingen, Groningen en Leeuwarden leidt de verdeling van de middelen voor beschermd wonen en opvang die zijn opgenomen in de meicirculaire voor 2015 tot een knelpunt. Er is in hun situatie te weinig budget voor de regiogemeenten beschikbaar gesteld en de inkoopafspraken voor komend jaar zijn reeds gemaakt. De middelen worden in 2014 eenmalig via de verzameluitkering VWS toegevoegd aan het gemeentefonds.
3. Strategisch onderzoek RIVM
Het budget is per saldo neerwaarts bijgesteld (€ 6,9 miljoen). Dit bestaat onder andere uit mutaties op het gebied van de projectdirectie ALT (PD ALT). Deze zijn bij de eerste suppletoire begroting op het eigenaarbudget voor het RIVM geboekt en worden nu ten gunste van het budget van de projectdirectie gebracht. Het gaat om de bij de eerste suppletoire begroting gemelde eindejaarsclaim van circa € 3,9 miljoen en de mutatie van circa € 3,6 miljoen welke betrekking heeft op de transitiekosten voor de projectdirectie in het kader van de verzelfstandiging Intravacc (totaal € 7,5 miljoen).
Daarnaast heeft de Nederlandse Staat op 14 februari 2014 het Antonie van Leeuwenhoekterrein in Bilthoven verkocht aan het Serum Institute India. Omdat het Sproncklaboratorium mee is verkocht, is er sprake van een onderuitputting van € 5,2 miljoen.
Tot slot wordt ter dekking van het exploitatietekort 2014 € 3,2 miljoen overgeboekt. Dit wordt onder meer veroorzaakt doordat de actueel begrote hoeveelheid uren voor laboratoria en centra lager is uitgevallen dan werd aangenomen bij de tariefbepaling van 2014.
Artikel 10 Apparaatsuitgaven
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 10 Apparaatsuitgaven.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
222.722 |
282.152 |
42.352 |
324.504 |
Uitgaven |
222.775 |
282.205 |
42.352 |
324.557 |
Personele uitgaven kerndepartement |
94.232 |
127.252 |
15.030 |
142.282 |
waarvan eigen personeel |
91.611 |
116.328 |
10.696 |
127.024 |
waarvan externe inhuur |
1.116 |
8.724 |
4.337 |
13.061 |
Materiële uitgaven kerndepartement |
45.949 |
65.749 |
27.649 |
93.398 |
waarvan ICT |
3.752 |
2.637 |
59 |
2.696 |
waarvan bijdrage SSO's |
34.967 |
38.484 |
8.994 |
47.478 |
Personele uitgaven inspecties |
55.147 |
58.214 |
87 |
58.301 |
waarvan eigen personeel |
53.938 |
54.420 |
88 |
54.508 |
waarvan externe inhuur |
500 |
2.985 |
0 |
2.985 |
Materiële uitgaven inspecties |
16.297 |
15.273 |
– 3.324 |
11.949 |
waarvan ICT |
2.550 |
3.450 |
– 3.393 |
57 |
waarvan bijdrage SSO's |
5.250 |
2.800 |
0 |
2.800 |
Personele uitgaven SCP en raden |
8.971 |
11.994 |
1.852 |
13.846 |
waarvan eigen personeel |
8.610 |
11.664 |
1.840 |
13.504 |
waarvan externe inhuur |
361 |
330 |
12 |
342 |
Materiële uitgaven SCP en raden |
2.179 |
3.723 |
1.058 |
4.781 |
waarvan ICT |
50 |
320 |
54 |
374 |
waarvan bijdrage SSO's |
0 |
80 |
– 74 |
6 |
Ontvangsten |
5.358 |
30.919 |
22.070 |
52.989 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Personele uitgaven
De personele uitgaven zijn met circa € 17 miljoen naar boven bijgesteld, onderverdeeld naar een bijstelling van de geraamde uitgaven ten behoeve van eigen personeel van circa € 12,6 miljoen en circa € 4,3 miljoen ten behoeve externe inhuur.
Dit wordt ondermeer veroorzaakt door overboekingen vanuit programmabudgetten ten behoeve personele uitgaven bij het zorgkantoor Caribisch Nederland (€ 5,1 miljoen) en de financiering van CCMO (€ 1,8 miljoen).
Materiële uitgaven
De eindejaarsverwachting van PD Alt laat zien dat de huurkosten met circa € 6,1 miljoen hoger uitkomen. Oorzaak hiervoor is dat ten tijde van begroten werd aangenomen dat de huurstromen van het Alt-terrein via de hoofdhuurder (VWS) zouden lopen. Later is echter besloten om de huur via PD Alt te laten lopen aangezien de huur voor 2013 ook door PD Alt werd gefaciliteerd en dit de meest werkbare constructie leek. Dekking wordt verkregen via een desaldering met de ontvangsten van PD Alt.
Mutaties op het gebied van de projectdirectie ALT die bij eerste suppletoire begroting op het eigenaarbudget voor het RIVM (art. 9) zijn geboekt, worden nu ten gunste van het budget van de projectdirectie gebracht. Het gaat om de bij de eerste suppletoire begroting gemelde eindejaarsclaim van circa € 3,9 miljoen en de mutatie van circa € 3,6 miljoen welke betrekking heeft op de transitiekosten voor de projectdirectie in het kader van de privatisering.
Er heeft een desaldering plaatsgevonden van ontvangsten in verband met bijdragen van de baten-lastendiensten CIBG en RJI in de kosten van inbestede dienstverlening in 2014 bij de SSO’s van het Ministerie van BZK.
Ontvangsten
Er is sprake van € 8,1 miljoen terugontvangsten als gevolg van een te hoge bevoorschotting van de SVB voor het uitvoeren van werkzaamheden in de jaren 2011–2013. Tevens zijn er hogere ontvangsten (€ 4,5 miljoen) in verband met bijdragen van de baten-lastendiensten CIBG en RJI in de kosten van inbestede dienstverlening in 2014 bij de SSO’s van het Ministerie van BZK.
De ontvangsten van PD Alt zijn circa € 6,1 miljoen hoger uitvallen dan geraamd. De oorzaak hiervan is dat de huurstromen voor het Alt terrein voor 2014 via PD Alt zijn gelopen, in plaats van via de hoofdhuurder (VWS).
Artikel 11 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 11 Nominaal en onvoorzien.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
– 36.814 |
– 14.252 |
16.148 |
1.896 |
Uitgaven |
– 36.814 |
– 14.252 |
21.816 |
7.564 |
1. Loonbijstelling |
0 |
12.200 |
– 12.200 |
0 |
2. Prijsbijstelling |
297 |
2.564 |
0 |
2.564 |
3. Onvoorzien |
0 |
0 |
0 |
0 |
4. Taakstelling |
– 37.111 |
– 29.016 |
34.016 |
5.000 |
Ontvangsten |
5.000 |
7.297 |
0 |
7.297 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
1. Loonbijstelling
De loonbijstelling tranche 2014 kader Rijksbegroting in enge zin (R) van € 11,5 miljoen is toebedeeld aan de artikelen. Voor kader Zorg (Z) is de loonbijstelling van circa € 0,7 miljoen toebedeeld aan artikel 4 (Zorgbreed beleid).
4. Taakstelling
Voor de tranche Ova is € 5,7 miljoen overgeboekt naar het Ministerie van OCW voor de uitgaven ter financiering van de loonkostenindexering op grond van de Ova van € 5,7 miljoen.
Daarnaast is de taakstellende onderuitputting gerealiseerd.
Deze paragraaf geeft een actueel beeld van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ) in het lopende jaar. De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de najaarsnota 2014, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
Ten opzichte van eerdere jaren worden in deze paragraaf alleen de nieuwe mutaties toegelicht. Deze nieuwe mutaties betreffen de bijstellingen ten opzichte van de standen die zijn opgenomen in de ontwerpbegroting 2015.
Dit deel van de 2e suppletoire begroting 2014 bestaat uit de volgende paragrafen:
1. Inleiding
2. Ontwikkeling van het Budgettair Kader Zorg (BKZ) 2014
3. Verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten 2014
Tabel 1 laat de ontwikkeling van het BKZ en de netto-BKZ-uitgaven zien vanaf de stand ontwerpbegroting 2014. Het Budgettair Kader Zorg is bij de start van het kabinet-Rutte-Asscher voor de periode 2013–2017 vastgesteld bij Startnota(TK33 400, nr. 18).
20141 |
|
---|---|
BKZ stand ontwerpbegroting 2014 (na herijking) |
67.826 |
Prijs nationale bestedingen (pNB) |
– 346 |
IJklijnmutaties |
– 30 |
BKZ stand 1e suppletoire begroting 2014 |
67.451 |
IJklijnmutaties |
– 23 |
Technische correctie kader jeugd |
– 346 |
BKZ stand ontwerpbegroting 2015 |
67.081 |
IJklijnmutaties |
0 |
BKZ stand 2e suppletoire begroting 2014 |
67.081 |
Netto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2014 |
66.207 |
Onderschrijding BKZ |
– 875 |
Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, gegevens Zorginstituut Nederland over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ.
Het BKZ is ten opzichte van de Startnota als gevolg van de nominale ontwikkelingen met € 346 miljoen verlaagd. Als gevolg van de ijklijnmutaties is het BKZ met € 53 miljoen verlaagd. Verder is het kader in 2014 verlaagd met € 346 miljoen als gevolg van de technische correctie van het kader jeugd. Ondanks de verlaging van het BKZ met € 745 miljoen is het BKZ als gevolg van de daling van de netto-BKZ-uitgaven met € 875 miljoen onderschreden. Het bedrag van € 875 miljoen kan nog wijzigen op grond definitievere cijfers over 2014 van het ZiNL en de NZa over de zorguitgaven. Hierover wordt in de Slotwet 2014 nader gerapporteerd.
Tabel 2 geeft een overzicht van de kadertoetsing van het BKZ in 2014 vanaf de stand vastgesteld bij Startnota. Sinds de Startnota is het kader onderschreden met € 875 miljoen. Van deze € 875 miljoen is voor het grootste deel (€ 709 miljoen) in eerdere budgettaire nota’s gemeld. In de 1e suppletoire begroting 2014 is reeds een onderschrijding gemeld van € 622 miljoen en in de ontwerpbegroting 2015 van € 88 miljoen. In de 2e suppletoire begroting 2014 is ten opzichte van de stand ontwerpbegroting 2015 de kaderonderschrijding verder met € 165 miljoen toegenomen. Hiervan heeft € 150 miljoen betrekking op de actualisering van de zorguitgaven en € 15 miljoen op het opleidingsfonds.
2014 |
|
---|---|
Kadertoets BKZ Ontwerpbegroting 2014 (na herijking) |
0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 |
– 622 |
Kadertoets BKZ 1e suppletoire begroting 2014 |
– 622 |
Mutatie ontwerpbegroting 2015 |
– 88 |
Kadertoets BKZ ontwerpbegroting 2015 |
– 709 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2014 |
– 165 |
Kadertoets BKZ 2e suppletoire begroting 2014 |
– 875 |
Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, gegevens Zorginstituut Nederland over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ.
Tabel 3 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2014 de verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten zien. Omdat een groot deel van de mutaties ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2014 al in de Ontwerpbegroting 2015 is toegelicht worden hier slechts de nieuwe mutaties ten opzichte van de begrotingsstand weergegeven.
2014 |
|
---|---|
Bruto-BKZ-uitgaven ontwerpbegroting 2014 |
72.895,0 |
Mutaties gemeld in de 1e suppletoire begroting 2014 |
– 955,7 |
Stand 1e suppletoire begroting 2014 |
71.939,3 |
Mutaties gemeld in de ontwerpbegroting 2015 |
– 457,1 |
Stand ontwerpbegroting 2015 |
71.482,1 |
Nieuwe mutaties |
|
Actualisering zorguitgaven |
– 150,0 |
Opleidingsfonds |
– 15,2 |
Totaal nieuwe mutaties |
– 165,2 |
Bruto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2014 |
71.316,9 |
BKZ-ontvangsten ontwerpbegroting 2014 |
5.068,6 |
Mutaties gemeld in de 1e suppletoire begroting 2014 |
41,5 |
Stand 1e suppletoire begroting 2014 |
5.110,1 |
Mutaties gemeld in de ontwerpbegroting 2015 |
0,0 |
Stand ontwerpbegroting 2015 |
5.110,1 |
Nieuwe mutaties |
0,0 |
BKZ-ontvangsten stand 2e suppletoire begroting 2014 |
5.110,1 |
Netto-BKZ-uitgaven stand ontwerpbegroting 2014 |
67.826,4 |
Netto-BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2014 |
66.829,2 |
Netto-BKZ-uitgaven stand ontwerpbegroting 2015 |
66.372,0 |
Netto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2014 |
66.206,8 |
Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, gegevens Zorginstituut Nederland (ZiNL) over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ.
Toelichting nieuwe mutaties
Uitgaven
Actualisering zorguitgaven
Op basis van voorlopige gegevens over het eerste half jaar van 2014 van het Zorginstituut Nederland (ZiNL) zijn de zorguitgaven 2014 geactualiseerd. Binnen het Budgettair Kader Zorg (BKZ) tekent zich een onderschrijding af van circa € 150 miljoen. Deze geraamde onderschrijding kan nog wijzigen op grond van de realisatiecijfers over geheel 2014. Daarover wordt bij het jaarverslag 2014 nader gerapporteerd.
Opleidingsfonds
De vaststelling van subsidies in het kader van de opleidingen tot ziekenhuisarts leidt tot € 15,2 miljoen onderuitputting in 2014.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34085-XVI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.