Via dit amendement wordt het bedrag ten behoeve van de Fraudehelpdesk met € 500 duizend
verhoogd. Dekking wordt gevonden in verlaging van het voor TenderNed begrote bedrag
(Zie Kamerstukken 34 000 XIII nr. 14).
De Fraudehelpdesk is opgericht in februari 2011, door de Stichting Aanpak Financieel-Economische
Criminaliteit in Nederland (SafeCin), in opdracht van het Ministerie van Veiligheid
en Justitie. De Fraudehelpdesk is de landelijke vraagbaak voor burgers en ondernemers
(waarbij de nadruk ligt op het midden- en kleinbedrijf) voor allerlei vormen van fraude.
De Fraudehelpdesk heeft als doel burgers en bedrijven te helpen voorkomen slachtoffer
te worden van fraude en slachtoffers snel door te verwijzen naar de instantie die
hen het beste kan helpen. De preventie van fraude vindt plaats doordat de Fraudehelpdesk
tips geeft hoe fraude kan worden voorkomen en door het signaleren van trends en nieuwe
fraudevormen.
Burgers en bedrijven die toch het slachtoffer zijn geworden kunnen terecht bij de
Fraudehelpdesk, waar zij kunnen worden doorverwezen naar instanties om hen verder
te helpen of adviezen kunnen krijgen hun geschil zaak zelf op te lossen indien hun
zaak zich daar voor leent.
De Fraudehelpdesk heeft op de begroting van Veiligheid & Justitie een subsidie ontvangen
voor het jaar 2014 van 750.000 euro. Op de begroting van Economische Zaken heeft de
Fraudehelpdesk voor het jaar 250.000 euro ontvangen. Ook ondernemers dragen financieel
bij aan het in stand houden van diensten van de helpdesk.
De evaluatie door het WODC uit 2012 van de Fraudehelpdesk is positief. Hieruit blijkt
dat de Fraudehelpdesk zich heeft ontwikkeld tot een centraal punt voor burgers en
bedrijven met vragen over fraude. Het merendeel van de burgers en bedrijven is tevreden
over de inhoudelijke afhandeling van telefonische meldingen door de helpdesk. De Fraudehelpdesk
heeft de afgelopen jaren laten zien een meerwaarde te zijn in de fraudebestrijdingsketen,
zo wordt dat ook gezien door de meeste ketenpartners. Het (specifiekere) Steunpunt
Acquisitiefraude is inmiddels een onderdeel geworden van de (algemenere) Fraudehelpdesk
en de Fraudehelpdesk zelf is een steeds grotere rol gaan spelen in de strijd tegen
fraude.
De subsidie van 750.000 euro die voor het jaar 2015 is vastgesteld op de begroting
van Veiligheid & Justitie is onvoldoende gebleken om de Fraudehelpdesk te kunnen blijven
ontwikkelen en een vaste volwaardige plaats te blijven geven in de keten van fraudebestrijding.
Om de Fraudehelpdesk te garanderen is een bedrag van 1,4 miljoen euro nodig. Aangezien
de Fraudehelpdesk een aanzienlijk deel van haar werk richt op ondernemers is een bijdrage
vanuit Economische Zaken zeker op zijn plaats. Middels het amendement op de begrotingsbehandeling
van Economische Zaken wordt dan ook voorgesteld om 500.000 euro vanuit Economische
Zaken te financieren.
Indieners stellen derhalve met dit amendement voor een bedrag van 500.000 euro beschikbaar
te stellen voor het garanderen van de Fraudehelpdesk. Dit bedrag financiert de indiener
met het amendement dat ingediend is bij de rijksbegroting 2015 voor het Ministerie
van Economische Zaken (Kamerstukken II, 2014/15, 33 400 XIII, nr. 14).
Het amendement voorziet in een deel van de noodzakelijke subsidie om de toekomst van
de Fraudehelpdesk te verzekeren en de positieve bijdrage aan de preventie en signalering
van fraude en het bijstaan en doorverwijzen van slachtoffers van fraude te kunnen
continueren. De Fraudehelpdesk draagt in grote mate bij aan het realiseren van een
«excellent ondernemingsklimaat». De helpdesk is een toegevoegde op de al bestaande
diensten voor ondernemers die reeds aangeboden worden door onder andere de Kamer van
Koophandel/Ondernemerspleinen.