33 997 Vliegramp MH17

Nr. 82 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 maart 2016

Hierbij doe ik u het rapport van de Europese «High Level Task Force» over «Conflict Zones» toekomen1. Dit conform mijn toezegging uit het debat met uw Kamer over het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar de ramp met de MH17 van 1 maart 2016 (Handelingen II 2015/16, nr. 58, Rapport Onderzoeksraad voor Veiligheid ramp MH17).

In de beleidsreactie van het kabinet op de onderzoeksrapporten MH17 van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (Kamerstuk 33 997, nr. 56) is reeds melding gemaakt van het initiatief van het Europese Agentschap voor de Luchtvaartveiligheid (EASA) waarbij een Task Force is opgericht die zich bezig houdt met de risico’s voor de luchtvaart gerelateerd aan conflictgebieden. Deze Task Force heeft thans zijn werk afgerond. Doel van de Task Force was om acties te identificeren waarmee luchtvaartmaatschappijen en EU-lidstaten effectiever kunnen reageren op potentiële risico’s voortkomend uit conflict zones.

Het eindrapport van de Task Force is 17 maart 2016 door de voorzitter van de Task Force, de heer Benjamin (voormalig Secretaris-Generaal van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie ICAO) aangeboden aan Europees Commissaris voor Transport mevrouw Bulc. De Europese Commissie heeft aangegeven het rapport spoedig aan te bieden aan het Nederlandse EU Voorzitterschap voor verdere actie.

Het rapport besteedt aandacht aan het verbeteren van de informatie-uitwisseling tussen Europese Lidstaten over mogelijke risico’s voor de luchtvaart voortkomend uit conflictgebieden. Het rapport geeft aan dat indien er informatie over potentiële dreiging en risico’s bij partijen aanwezig is, deze meer en tijdiger toegankelijk moeten worden gemaakt om op deze wijze de informatiepositie van nationale overheden en luchtvaartmaatschappijen te verbeteren. Dit is belangrijk omdat een verbetering van de informatiedeling essentieel is om het vliegen over conflictgebieden veiliger te maken. Dit is tevens in lijn met de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over de ramp met de MH17. Nederland ziet dit tevens als een goede aanvulling op en bijdrage aan de «repository on conflict zones» (website) van de ICAO.

In Hoofdstuk 4 van het rapport zijn de aanbevelingen van de Voorzitter opgenomen. Deze aanbevelingen zijn gericht aan EU-lidstaten, EASA, Nationale Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten, de Europese Commissie en de luchtvaartmaatschappijen.

De Task Force heeft een gedetailleerd proces beschreven hoe op Europees niveau de informatiedeling verbeterd kan worden. Dit proces is opgenomen in Hoofdstuk 5 en beschrijft het tot stand brengen van een informatie bulletin van EASA over de risico’s voor de luchtvaart voortkomend uit een specifiek conflictgebied. Tevens is een «rapid alert system» ontworpen waar zeer snel feitelijke dreigingsinformatie relevant voor de luchtvaart, via EASA wordt gedeeld. Luchtvaartmaatschappijen kunnen de informatie van EASA opnemen in hun eigen risicoanalyses.

Nederland steunt de aanbevelingen van de Task Force en zal het rapport agenderen voor de Transportraad van 7 juni aanstaande. Op dit moment wordt met de Commissie overlegd of er aanpassingen noodzakelijk zijn in de Europese regelgeving om EASA het werk zoals aangegeven in het rapport te kunnen laten uitvoeren. In het kader van de voorbereiding van de Transportraad zal ik uw Kamer op de hoogte houden van de voortgang.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven