Het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel geeft de commissie aanleiding tot
het maken van de volgende opmerkingen en het stellen van de volgende vragen. De commissie
verzoekt de regering de vragen uiterlijk 21 november 2014 te beantwoorden.
Inleiding
De leden van de fractie van de PvdA hebben met belangstelling kennisgenomen van het onderhavige wetsvoorstel. Afgestapt
wordt van een authentiek document bij controle. Deze leden zijn een voorstander van
het reduceren van administratieve lasten in algemene zin, en hebben oog voor de handhaving
van de gemeentelijke BOA’s (buitengewoon opsporingsambtenaren) in de praktijk in de
bijzondere zin. Er is op dit punt een aantal vragen gerezen.
Het lid van de fractie van de Partij voor de Dieren heeft kennisgenomen van het voorliggende wetsvoorstel en heeft een enkele vraag.
Fraudegevoeligheid
De indruk wordt gewekt, dat geborgd blijft dat niet alleen de opsporingsambtenaar
maar ook de sportvisser ter plaatse altijd beschikt over de noodzakelijke informatie
om te kunnen bepalen of hij/zij mag vissen. Op welke wijze kan een opsporingsambtenaar
in de praktijk beschikken over de noodzakelijke informatie om te kunnen beoordelen
of de sportvisser mag vissen? Hoe kan de opsporingsambtenaar op echtheid controleren
en eventuele fraude herkennen, immers een eventuele applicatie (app) kan door een
doorgewinterde ICT-er worden gesaboteerd en illegale handel is daarmee niet uitgesloten,
zo vragen de leden van de PvdA-fractie.
Toestemming tot vissen in verschillende wateren
Het is algemeen bekend dat er meer vispassen in omloop zijn dan geregistreerde sportvissers.
Dat heeft er mee te maken dat sportvissers willen vissen in verschillende wateren.
Wordt in de toekomst ook elektronisch toestemming gegeven voor het vissen in diverse
wateren? In de memorie van toelichting lezen de leden van de PvdA-fractie dat de «genoemde lijst van viswateren een omvangrijk boekwerk is».2 Wordt gedoeld op het boekje van ongeveer 20x10 cm, dat 1,5 cm dik is? Wat is de functie
van dit boekje in relatie tot het onderhavige wetsvoorstel?
Betrouwbaarheid app
De opsporingsambtenaar en de visser moeten kunnen controleren of de sportvisser op
de juiste plek aan het vissen is. De betrouwbaarheid van de app van Sportvisserij
Nederland is derhalve van groot belang. De leden van de PvdA-fractie vragen in hoeverre deze app secuur is afgestemd met de betrokken gemeenten.
En in hoeverre wordt deze app in overleg met de betrokken gemeenten regelmatig van
een update voorzien? Op de app staan namelijk wateren gekleurd aangegeven waarin gevist
mag worden. Volgens de betrokken gemeenten is het echter in een aantal gevallen verboden
om in die wateren te vissen.
Middelen voor handhaving
Hoe denkt de regering in de praktijk bij gemeenten, die kampen met enorme bezuinigingen,
de handhaving effectief te organiseren? Worden er in dit verband extra middelen beschikbaar
gesteld, zo vragen de leden van de PvdA-fractie.
Evaluatie overtredingen
Het verbod om zonder toestemming van de visrechthebbende te vissen is van oudsher
opgenomen in de Visserijwet (Visserijwet 1908, Stb. 311) en is volgens de regering vooral van belang voor duurzaam visstand beheer. Dit verbod
is om die reden thans nog steeds een van de kernbepalingen van de Visserijwet 1963.
Nu wordt overgeschakeld op elektronische toestemming naast schriftelijke, zou het
naar de mening van het lid van de Partij voor de Dieren-fractie nuttig kunnen zijn tegelijkertijd te bezien of intrekking van de toestemming
voor hen die zich hebben schuldig gemaakt aan het schaden van het welzijn van vissen
c.q. aan het overtreden van de wettelijke bepalingen terzake, tot de mogelijkheden
behoort. Is de regering bereid tot een evaluatie van het aantal overtredingen en het
in kaart brengen van de aard van de overtredingen, en te bezien in hoeverre er een
visverbod kan worden opgelegd aan hen die het welzijn van vissen schaden?
De voorzitter van de vaste commissie voor Economische Zaken, Kneppers-Heijnert
De griffier van de vaste commissie voor Economische Zaken, De Boer