Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33940-VII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33940-VII nr. 2 |
INHOUDSOPGAVE |
||
A. |
Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel |
1 |
B. |
Begrotingstoelichting |
2 |
1. |
Leeswijzer |
2 |
2. |
Het Beleid |
2 |
2.1. |
De beleidsartikelen |
2 |
2.2. |
De niet-beleidsartikelen |
7 |
3. |
Baten-lastenagentschap |
11 |
Wetsartikelen 1 en 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2014 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen en het agentschap worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk
Algemeen
De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2014. De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerp begroting 2014 opgebouwd.
Het begrotingshoofdstuk Wonen en Rijksdienst is een programma begroting en heeft geen apart centraal apparaatsartikel. De apparaatsuitgaven zijn opgenomen in de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) onder het artikel centraal apparaat.
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is alleen een inhoudelijke toelichting gegeven bij de mutaties boven € 1 miljoen.
Budgetflex
De gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 1 maart 2014.
Beleidsartikel 1 Openbaar bestuur en democratie
Stand ontwerpbegroting 2014 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
32.629 |
12.588 |
45.217 |
488 |
488 |
488 |
488 |
|
Uitgaven: |
32.629 |
12.588 |
45.217 |
488 |
488 |
488 |
488 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
91% |
50% |
||||||
1.1 |
Bestuurlijke en financiele verhouding |
11.938 |
8.488 |
20.426 |
488 |
488 |
488 |
488 |
Subsidies |
2.764 |
728 |
3.492 |
756 |
756 |
756 |
756 |
|
Communicatie, kennisdeling en onderzoek |
28 |
0 |
28 |
28 |
28 |
28 |
28 |
|
Diverse subsidies |
241 |
0 |
241 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Oorlogsgravenstichting (OGS) |
2.495 |
728 |
3.223 |
728 |
728 |
728 |
728 |
|
Opdrachten |
8.776 |
7.773 |
16.549 |
– 255 |
– 255 |
– 255 |
– 255 |
|
Communicatie, kennisdeling en onderzoek |
8.776 |
7.773 |
16.549 |
– 255 |
– 255 |
– 255 |
– 255 |
|
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
398 |
– 13 |
385 |
– 13 |
– 13 |
– 13 |
– 13 |
|
Bijdragen internationaal |
398 |
– 13 |
385 |
– 13 |
– 13 |
– 13 |
– 13 |
|
1.2 |
Participatie |
20.691 |
4.100 |
24.791 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
17.521 |
500 |
18.021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Politieke partijen |
17.521 |
500 |
18.021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
3.170 |
3.600 |
6.770 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Kiesraad |
420 |
0 |
420 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Verkiezingen |
2.750 |
3.600 |
6.350 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten: |
24.865 |
0 |
24.865 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
1.1 Bestuurlijke en financiële verhouding
Opdrachten
Communicatie, kennisdeling en onderzoek
Aan de begroting van BZK zijn extra middelen toegevoegd uit het Gemeentefonds ten behoeve van de ondersteuning van gemeenten bij het inrichten van hun informatievoorziening in het sociaal domein. Deze middelen worden aan de VNG verstrekt.
1.2 Participatie
Opdrachten
Verkiezingen
In 2014 vinden 2 (reguliere) verkiezingen plaats, te weten de verkiezing van de gemeenteraden en de verkiezing van de leden van het Europese parlement. Bij beide verkiezingen, op grond van de Tijdelijke experimentenwet, vinden experimenten plaats. Het gaat dan om een experiment in vijf respectievelijk 3 gemeenten met het centraal tellen van de uitgebrachte stemmen, (bij de verkiezing van de gemeenteraad en van de leden van het Europees parlement) en een experiment waarbij een nieuw ontwerp stembiljet aan de kiezers die vanuit het buitenland mogen stemmen per mail kan worden gezonden en waarbij het mogelijk is om een vervangend briefstembewijs aan te vragen. Dit laatste experiment maakt onderdeel uit van de afspraak in het regeerakkoord, inhoudende dat het de kiezers in het buitenland makkelijker moet worden gemaakt om te stemmen. Conform de Experimentenwet moet elk experiment geëvalueerd worden. Aan de hand van de uitkomsten van de evaluatie vindt de besluitvorming plaats over de experimenten die bij de daarop volgende verkiezingen (herindelingverkiezingen in november 2014, verkiezingen van de leden van provinciale staten en de verkiezingen voor de waterschapsbesturen in 2015). De meerkosten (€ 2 mln.) van de experimenten komen (zie memorie van toelichting bij de Experimentenwet) voor rekening van het Rijk (in casu het Ministerie van BZK).
Naast de verkiezingen staat in het regeerakkoord dat de procedures die gelden voor kiezers die vanuit het buitenland mogen stemmen moeten worden vereenvoudigd. Om uitvoering te geven aan het regeerakkoord zal de registratieprocedure worden herzien. Conform de brief die hierover aan de Tweede Kamer is geschreven is in 2014 een begin gemaakt met het opzetten van de permanente registratie. De Kieswet wordt hiervoor aangepast. In de loop van 2014 zullen alle personen met een Nederlandse nationaliteit (die 18 jaar of ouder zijn) die voorkomen in de registratie niet-ingezetenen van de basisregistratie personen worden aangeschreven. Voor de hiermee gemoeide kosten (geschat € 1 mln.) wordt de raming bij Voorjaarsnota opgehoogd.
Ten slotte worden de aanbevelingen van de commissie Van Beek in 2014 nader uitgewerkt en onderzocht. De geraamde kosten hiervan bedragen € 0,5 mln.
Beleidsartikel 2 Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst
Stand ontwerpbegroting 2014 |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
188.892 |
10.000 |
3.882 |
202.774 |
4.190 |
14.190 |
24.190 |
26.190 |
|
Uitgaven: |
188.892 |
10.000 |
3.882 |
202.774 |
4.190 |
14.190 |
24.190 |
26.190 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
26% |
|||||||
2.1 |
Apparaat |
179.666 |
10.000 |
3.882 |
193.548 |
4.190 |
14.190 |
24.190 |
26.190 |
Apparaat |
179.666 |
10.000 |
3.882 |
193.548 |
4.190 |
14.190 |
24.190 |
26.190 |
|
Apparaat |
179.666 |
10.000 |
3.882 |
193.548 |
4.190 |
14.190 |
24.190 |
26.190 |
|
2.2 |
Geheim |
9.226 |
0 |
0 |
9.226 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Apparaat |
9.226 |
0 |
0 |
9.226 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Apparaat |
9.226 |
0 |
0 |
9.226 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten: |
12.714 |
0 |
0 |
12.714 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Apparaat
De in 2013 ingestelde risicoreserve Veiligheidsonderzoeken, bedoeld om niet tijdig afbouwen van personeel op te kunnen vangen bij een structureel tegenvallende vraag naar veiligheidsonderzoeken, is opgehoogd naar € 1,1 mln.
Daarnaast is een structurele bijdrage van Defensie ontvangen voor de gezamenlijke eenheid Joint Sigint Cyber Unit (JSCU).
Beleidsartikel 6 Dienstverlenende en innovatieve overheid
Stand ontwerpbegroting 2014 |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
104.758 |
– 4.500 |
7.293 |
107.551 |
– 950 |
– 950 |
– 950 |
– 950 |
|
Uitgaven: |
104.758 |
– 4.500 |
7.293 |
107.551 |
– 950 |
– 950 |
– 950 |
– 950 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
98% |
86% |
|||||||
6.1 |
Verminderen regeldruk |
2.500 |
0 |
– 400 |
2.100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
2.500 |
0 |
– 560 |
1.940 |
– 160 |
0 |
0 |
0 |
|
Vermindering regeldruk en administratieve lasten |
2.500 |
0 |
– 560 |
1.940 |
– 160 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen |
0 |
0 |
160 |
160 |
160 |
0 |
0 |
0 |
|
Vermindering regeldruk en administratieve lasten |
0 |
0 |
160 |
160 |
160 |
0 |
0 |
0 |
|
6.2 |
Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen |
26.483 |
– 500 |
7.301 |
33.284 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
26.483 |
– 500 |
6.801 |
32.784 |
– 1.100 |
– 1.100 |
– 1.100 |
– 1.100 |
|
(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen |
12.838 |
0 |
7.301 |
20.139 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Aanpak fraudebestrijding |
4.600 |
– 500 |
– 500 |
3.600 |
– 1.100 |
– 1.100 |
– 1.100 |
– 1.100 |
|
Implementatie NUP (VNG) |
9.045 |
0 |
0 |
9.045 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen |
0 |
0 |
500 |
500 |
1.100 |
1.100 |
1.100 |
1.100 |
|
Aanpak fraudebestrijding |
0 |
0 |
500 |
500 |
1.100 |
1.100 |
1.100 |
1.100 |
|
6.3 |
Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen |
45.391 |
0 |
2.448 |
47.839 |
1.900 |
1.900 |
1.900 |
1.900 |
Opdrachten |
3.107 |
0 |
500 |
3.607 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Beheer e-overheidsvoorzieningen |
235 |
0 |
1.154 |
1.389 |
606 |
557 |
523 |
361 |
|
Officiële publicaties en wettenbank |
2.872 |
0 |
– 654 |
2.218 |
– 606 |
– 557 |
– 523 |
– 361 |
|
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen |
42.284 |
0 |
1.948 |
44.232 |
1.900 |
1.900 |
1.900 |
1.900 |
|
Baten-lastenagentschap BPR |
3.490 |
0 |
3.322 |
6.812 |
1.900 |
1.900 |
1.900 |
1.900 |
|
Baten-lastenagentschap Logius |
34.725 |
0 |
– 2.574 |
32.151 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Baten-lastenagentschap Werkmaatschappij |
4.069 |
0 |
1.200 |
5.269 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
6.4 |
Burgerschap |
5.106 |
0 |
420 |
5.526 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
4.356 |
0 |
693 |
5.049 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Comité 4/5 mei |
107 |
0 |
0 |
107 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
ProDemos |
4.249 |
0 |
543 |
4.792 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Programma burgerschap |
0 |
0 |
150 |
150 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
750 |
0 |
– 273 |
477 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Programma burgerschap |
750 |
0 |
– 273 |
477 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
6.5 |
Reisdocumenten en basisadministratie personen |
25.278 |
– 4.000 |
– 2.476 |
18.802 |
– 2.850 |
– 2.850 |
– 2.850 |
– 2.850 |
Opdrachten |
8.178 |
0 |
– 1.310 |
6.868 |
– 1.685 |
– 3.889 |
– 5.158 |
– 5.633 |
|
Beleid GBA en reisdocumenten |
6.873 |
0 |
– 4.271 |
2.602 |
– 4.631 |
– 5.834 |
– 5.834 |
– 5.817 |
|
Modernisering GBA |
1.305 |
0 |
2.961 |
4.266 |
2.946 |
1.945 |
676 |
184 |
|
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen |
17.100 |
– 4.000 |
– 1.166 |
11.934 |
– 1.165 |
1.039 |
2.308 |
2.783 |
|
Baten-lastenagentschap BPR |
17.100 |
– 4.000 |
– 1.166 |
11.934 |
– 1.165 |
1.039 |
2.308 |
2.783 |
|
Ontvangsten: |
3.350 |
0 |
1.738 |
5.088 |
– 2.850 |
– 2.850 |
– 2.850 |
– 2.850 |
6.2 Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen
Opdrachten
(door)ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen
De Ministeries van Financiën, Economische Zaken en Sociale Zaken en Werkgelegenheid dragen bij aan de kosten voor het eID-stelsel (elk ministerie draagt circa € 1 mln. bij). Zoals per brief van 19-12-2013 aangegeven (Kamerstukken II, 26 643, nr. 299) kan de besluitvorming over vormgeving van het eID Stelsel en de introductie van de DigiD-kaart plaatsvinden als de hiermee samenhangende uitgaven en ontvangsten volledig in kaart zijn gebracht en alle uitgaven zijn gedekt. De Tweede Kamer zal hier nader over geïnformeerd worden. Daarnaast wordt het resultaat dat het agentschap BPR in 2013 heeft gehaald ingezet voor de doorontwikkeling van de Registratie Niet-ingezetenen (RNI) (circa € 2,4 mln.). Voorts wordt het iNUP in 2014 afgerond. De € 2,2 mln. die daar nog voor nodig is, was geraamd op artikel 6.3 en dient verantwoord te worden op artikel 6.2.
6.3 Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen
Opdrachten
Beheer e-overheidsvoorzieningen
Deze mutatie betreft een budgettaire herschikking.
Bijdrage aan baten-lastenagentschappen
Baten-lastenagenstchap BPR
Betreft onder meer de bijdrage (circa € 1,9 mln.) van het Ministerie van Financiën in de kosten voor de Registratie Niet Ingezetenen (RNI). Tevens is er sprake van een tekort op de kosten voor het beheer en de exploitatie van de Registratie Niet Ingezetenen (RNI). Een eerste tranche van de problematiek wordt opgelost door inzet van resultaat van het agentschap BPR over 2013 en de inzet op het resultaat 2013 op de opdrachtbrieven voor de e-overheidsvoorzieningen die bij het agentschap Logius in beheer zijn. In totaal gaat het om circa € 1 mln.
Baten-lastenagenstchap Logius
Deze mutatie hangt samen met de mutatie op de regeling «(door)ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen» inzake het iNUP (€ 2,2 mln. wordt overgeheveld).
Baten-lastenagenstchap Werkmaatschappij
Er is sprake van een tekort op de kosten voor het beheer en de exploitatie van de Wettenbank bij de Werkmaatschappij. Hiervoor wordt de problematiek opgelost door inzet van het resultaat over het jaar 2013 op de opdrachtbrieven voor de voorzieningen die bij het agentschap Logius in beheer zijn (€ 1,2 mln.).
6.5 Reisdocumenten en basisadministratie personen
Opdrachten
Beleid GBA en reisdocumenten
In 2013 is het besluit genomen om het programma reisdocumentenop te heffen en de werkzaamheden en taken van het programma te verdelen over het agentschap BPR en de beleidsdirectie binnen BZK. De kosten voor het programma reisdocumenten op de begroting van BZK stond, worden in het vervolg gemaakt door het agentschap BPR. (circa € – 2,8 mln.).
Tevens is in een brief aan de Tweede Kamer (Kamerstukken II, 27 859, nr. 68) aangegeven dat voor operatie BRP meer budget benodigd is dan oorspronkelijk was geraamd. De extra kosten worden onder andere gedekt uit de middelen voor beleid GBA.
Modernisering GBA
Deze mutatie hangt samen met de bovenstaande regeling «Beleid GBA en reisdocumenten». In de brief aan de Tweede Kamer (Kamerstukken II, 27 859, nr. 68) is aangegeven dat voor Operatie BRP meer budget nodig is dan oorspronkelijk geraamd.
Bijdrage aan baten-lastenagentschappen
Baten-lastenagentschap BPR
Deze mutatie hangt samen met de bovenstaande regeling «Beleid GBA en reisdocumenten». In de brief aan de Tweede Kamer (Kamerstukken II, 27 859, nr. 68) is aangegeven dat voor operatie BRP meer budget nodig is dan oorspronkelijk geraamd.
Ontvangsten
Er is sprake van een tekort op de kosten voor het beheer en de exploitatie van de Registratie Niet Ingezetenen (RNI) en de Wettenbank. Een eerste tranche van de problematiek wordt opgelost door inzet van resultaat van het agentschap BPR en de inzet op het resultaat 2013 op de opdrachtbrieven voor de voorzieningen die bij het agentschap Logius in beheer zijn.
In 2013 is het besluit genomen om te stoppen met het programma reisdocumenten. De werkzaamheden en taken van het programma zijn verdeeld over het agentschap BPR en de beleidsdirectie binnen BZK. De kosten worden in het vervolg gemaakt door het agentschap BPR.
Beleidsartikel 7 Arbeidszaken overheid
Stand ontwerpbegroting 2014 |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
38.897 |
– 1.000 |
– 761 |
37.136 |
602 |
– 1.408 |
– 433 |
– 433 |
|
Uitgaven: |
38.897 |
– 1.000 |
– 761 |
37.136 |
602 |
– 1.408 |
– 433 |
– 433 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
93% |
86% |
|||||||
7.1 |
Overheid als werkgever |
12.471 |
0 |
– 273 |
12.198 |
90 |
80 |
55 |
55 |
Subsidies |
5.674 |
0 |
280 |
5.954 |
– 47 |
303 |
303 |
303 |
|
Diverse subsidies |
2.959 |
0 |
85 |
3.044 |
– 240 |
110 |
110 |
110 |
|
Programma Veilige Publieke Taak |
1.065 |
0 |
0 |
1.065 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidies Overlegstelsel |
1.650 |
0 |
10 |
1.660 |
10 |
10 |
10 |
10 |
|
Subsidies internationaal |
0 |
0 |
185 |
185 |
183 |
183 |
183 |
183 |
|
Opdrachten |
6.797 |
0 |
– 553 |
6.244 |
137 |
– 223 |
– 248 |
– 248 |
|
Arbeidsmarktbeleid |
4.543 |
0 |
– 85 |
4.458 |
1.185 |
209 |
89 |
89 |
|
Programma Veilige Publieke Taak |
400 |
0 |
0 |
400 |
– 260 |
0 |
0 |
0 |
|
Zorg voor politieke ambtsdragers |
1.854 |
0 |
– 468 |
1.386 |
– 788 |
– 432 |
– 337 |
– 337 |
|
7.2 |
Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen |
26.426 |
– 1.000 |
– 488 |
24.938 |
512 |
– 1.488 |
– 488 |
– 488 |
Inkomensoverdracht |
9.044 |
0 |
0 |
9.044 |
20 |
0 |
0 |
0 |
|
Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers |
9.044 |
0 |
0 |
9.044 |
20 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan ZBO's / RWT's |
17.382 |
– 1.000 |
– 488 |
15.894 |
492 |
– 1.488 |
– 488 |
– 488 |
|
Regelingen voor Nederlandse ambtenaren uit de voormalige overzeese gebiedsdelen (SAIP) |
17.382 |
– 1.000 |
– 488 |
15.894 |
492 |
– 1.488 |
– 488 |
– 488 |
|
Ontvangsten: |
820 |
0 |
600 |
1.420 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Beleidsartikel 11 Centraal apparaat
Stand ontwerpbegroting 2014 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
193.481 |
78.919 |
272.400 |
2.952 |
2.822 |
2.592 |
2.592 |
|
Uitgaven: |
192.827 |
78.919 |
271.746 |
2.952 |
2.822 |
2.592 |
2.592 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
19% |
||||||
11.1 |
Apparaat (excl. AIVD) |
192.827 |
78.919 |
271.746 |
2.952 |
2.822 |
2.592 |
2.592 |
Personeel |
134.799 |
23.102 |
157.901 |
2.713 |
1.716 |
464 |
192 |
|
Waarvan: |
||||||||
Eigen personeel |
124.720 |
21.628 |
146.348 |
3.566 |
3.087 |
2.658 |
2.551 |
|
Externe inhuur |
6.545 |
859 |
7.404 |
– 650 |
– 1.043 |
– 1.617 |
– 1.741 |
|
Materieel |
58.028 |
55.817 |
113.845 |
239 |
1.106 |
2.128 |
2.400 |
|
Waarvan: |
||||||||
Bijdrage SSO`s |
40.993 |
38.031 |
79.024 |
636 |
632 |
629 |
629 |
|
ICT |
0 |
2.900 |
2.900 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten: |
3.875 |
70.577 |
74.452 |
– 200 |
– 200 |
– 200 |
– 200 |
11.1 Apparaat
Op de regelingen hebben diverse (technische) mutaties plaatsgevonden waarvan onderstaand de meest relevante worden beschreven.
De salarissen van alle bewindslieden worden vanaf 2014 door de Algemene Bestuursdienst verstrekt. Hiervoor heeft een overboeking door departementen plaats gevonden.
Voor de uitwerking van de Regeerakkoord prioriteiten wordt het onderdeel Bestuur en Koninkrijksrelaties tijdelijk versterkt.
Voor de rijksbrede bedrijfsvoering dragen andere departementen bij aan de kosten die BZK maakt. De budgettaire afspraken daarover worden in de ICBR (Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijk) gemaakt.
In de ICBR is ook afgesproken dat het tactisch beraad generieke ICT (TBGI) wordt gefinancierd door bijdragen van de deelnemende departementen. TBGI voert de regie namens deze departementen op generieke ICT-voorzieningen (zoals Rijksportaal, DWR infrastructuur en Rijkspas).
Doc-Direkt levert diensten aan departementen en notarissen voor archiefbewerking, -beheer, opslag en digitale documenthuishouding. Daarvoor ontvangt Doc-Direkt middelen ter dekking van de personele en materiële uitgaven.
De Dienst Concernstaf en Bedrijfsvoering (DCB) draagt zorg voor de financiële verrekening van de dienstverleningovereenkomsten tussen de diverse baten-lastenagentschappen van het departement en verlopen via centraal apparaat. Daarnaast heeft er ook een technische herschikking plaatsgevonden binnen de budgetten van DCB.
Ontvangsten
De financiële verrekeningen van de dienstverleningsovereenkomsten tussen de diverse baten en lastenagentschappen van het departement en de middelen die Doc-direkt ontvangt ter dekking van de kosten, leiden tot een verhoging van de ontvangsten.
Beleidsartikel 12 Algemeen
Stand ontwerpbegroting 2014 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
1.450 |
107.063 |
108.513 |
50 |
50 |
50 |
50 |
|
Uitgaven: |
2.164 |
107.063 |
109.227 |
50 |
50 |
50 |
50 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
0% |
1% |
||||||
12.1 |
Algemeen |
1.464 |
107.063 |
108.527 |
50 |
50 |
50 |
50 |
Subsidies |
177 |
250 |
427 |
200 |
200 |
200 |
200 |
|
Diverse subsidies |
0 |
250 |
250 |
200 |
200 |
200 |
200 |
|
Koninklijk Paleis Amsterdam |
177 |
0 |
177 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
1.287 |
– 240 |
1.047 |
– 150 |
– 150 |
– 150 |
– 150 |
|
Internationale Samenwerking |
470 |
– 96 |
374 |
– 96 |
– 96 |
– 96 |
– 96 |
|
Opdrachten |
817 |
– 144 |
673 |
– 54 |
– 54 |
– 54 |
– 54 |
|
Bijdragen aan baten-lastendiensten |
0 |
107.053 |
107.053 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Apparaatsgeld bestemt voor Egalisatievordering Rijk I. enM. |
0 |
25.003 |
25.003 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Apparaatsgeld bestemt voor Egalisatievordering Rijk MiFi |
0 |
41.441 |
41.441 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Apparaatsgeld bestemt voor Egalisatievordering Rijk SZW |
0 |
498 |
498 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Apparaatsgeld bestemt voor Egalisatievordering Rijk V En J |
0 |
39.685 |
39.685 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Apparaatsgeld bestemt voor Egalisatievordering Rijk VWS |
0 |
426 |
426 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
12.2 |
Verzameluitkeringen |
700 |
0 |
700 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
700 |
0 |
700 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
IPSV en impulsbudget |
700 |
0 |
700 |
0 |
0 |
0 |
0 |
12.1 Algemeen
Apparaatsgeld bestemt voor egalisatievordering Rijkshuisvestingsstelsel
Het kabinet heeft besloten tot een nieuwe vormgeving van het Rijkshuisvestingsstelsel per 1-1-2016 (Kamerstukken II, 2011–2012, 31 490 nr. 75). Onderdeel van dit nieuwe Rijkshuisvestingstelsel is bijvoorbeeld een vaste gebruiksvergoeding voor departementen per m2 en het voorkomen van leegstand door centrale sturing. De een-op-een relatie uit het oude huisvestingstelsel tussen de (huur)prijs van het pand en het behuizen van een pand wordt met het nieuwe Rijkshuisvestingsstelsel losgelaten, waardoor de huidige huurcontracten voortijdig worden opengebroken. Gedurende de looptijd van het huurcontract heeft de Rijksgebouwendienst (RGD) een vordering op de balans (zogenaamde egalisatievordering). Doordat de huurcontracten voortijdig moeten worden opengebroken vanwege de overgang naar het nieuwe huisvestingsstelsel, dienen departementen deze egalisatievordering voortijdig af te lossen. Afgesproken is dat dit vanaf Voorjaarsnota 2014 tot en met uiterlijk Najaarsnota 2015 kan. De departementen Veiligheid en Justitie, Financiën, Infrastructuur en Milieu, Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Volksgezondheid, Welzijn en Sport lossen bij eerste suppletoire begroting 2014 hun aandeel in de egalisatievordering af. Dit budget heeft betrekking op het apparaat van het Rijk, maar niet op het apparaat van het departement Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Beleidsartikel 13 Nominaal en onvoorzien
Stand ontwerpbegroting 2014 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
1.229 |
10.957 |
12.186 |
7.274 |
3.908 |
528 |
502 |
|
Uitgaven: |
1.229 |
10.957 |
12.186 |
7.274 |
3.908 |
528 |
502 |
|
13.1 |
Loonbijstelling |
0 |
645 |
645 |
629 |
562 |
508 |
491 |
13.2 |
Prijsbijstelling |
0 |
1.003 |
1.003 |
418 |
305 |
303 |
294 |
13.3 |
Onvoorzien |
1.229 |
9.309 |
10.538 |
6.227 |
3.041 |
– 283 |
– 283 |
13.2 Prijsbijstelling
Betreft de resterende prijsbijstelling tranche 2014 voor de begrotingshoofdstukken BZK en WenR.
13.3 Onvoorzien
In 2013 zijn diverse budgetten binnen het begrotingshoofdstuk WenR niet volledig tot besteding gekomen. Een deel hiervan wordt op een later moment toebedeeld aan de verschillen de begrotingsonderdelen en staan daartoe tijdelijk geparkeerd op Onvoorzien.
Verder is een deel van de ontvangen bijdragen van andere departementen voor de rijksbrede bedrijfsvoering in afwachting van de definitieve besteding hier gereserveerd. Uiterlijk bij 2e suppletoire wordt deze toegewezen aan programma (begrotingshoofdstuk Wonen en Rijksdienst) of centraal apparaat.
Beleidsartikel 14 VUT-fonds
Stand ontwerpbegroting 2014 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
70.000 |
– 70.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Uitgaven: |
70.000 |
– 70.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
14.1 |
VUT-fonds |
70.000 |
– 70.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten: |
337.900 |
– 62.400 |
275.500 |
– 48.700 |
0 |
0 |
0 |
14.1 VUT-fonds
Algemeen
Algemeen
Voor 2014 verwacht het VUT-fonds een lager beroep op de VUT-lening te doen dan eerder was geraamd. Hierdoor gaat de raming voor de ontvangsten ook omlaag. De leenbehoefte is lager, omdat steeds meer mensen besluiten langer door te werken, zelfs tot de leeftijd van 64 jaar en 11 maanden, en er daarom steeds later een beroep wordt gedaan op de regeling Flexibel Pensioen en Uittreden. Deze trend is al vanaf de aanvang van de leenovereenkomst zichtbaar. Indien men langer doorwerkt, komt de volledige VUT/FPU tot uitkering in een kortere periode. De totale kosten veranderen niet. De raming voor de VUT-lening wordt regelmatig bijgesteld op basis van de meest actuele inzichten in de liquiditeitsplanning.
BPR
Met ingang van dit jaar is de geldigheidsduur van Nederlandse reisdocumenten voor volwassenen verlengd van 5 tot 10 jaar. Deze langere geldigheidsduur leidt tot vijfjaarlijkse schommelingen in het aantal aangevraagde (verlenging) reisdocumenten en tot grote schommelingen in de prijs die burgers zouden betalen voor deze documenten. Om dit te voorkomen heeft het Kabinet besloten de tarieven voor het rijksdeel gemiddeld over 10 jaar kostendekkend te laten zijn. Dit houdt in dat alle kosten die het Rijk gedurende 10 jaar maakt, worden toegerekend aan alle reisdocumenten die in deze periode worden uitgegeven. Om de kostendekkendheid over 10 jaar te realiseren is er in de jaren met veel aanvragen een opslag op de kostprijs van de documenten nodig, die in de jaren met weinig aanvragen wordt ingezet om het tarief per document te drukken. Dit voorkomt forse schommelingen van de tarieven voor burgers. Om deze egalisatie via de tarieven van BPR te faciliteren, is bij agentschap BPR een egalisatierekening gevormd. De egalisatierekening dient alleen ter opvang van de prijsfluctuaties ten gevolge van de verlenging van de geldigheidsduur reisdocumenten voor volwassenen en wordt in principe tot 2023 ingesteld.
Vanaf 9 maart 2014 heeft BPR een egalisatierekening op haar balans waardoor schommelingen in de prijs die burgers betalen voor de reisdocumenten als gevolg van de 10-jarige geldigheid worden voorkomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33940-VII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.