33 905 Transitie in onderwijstoezicht

Nr. 13 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR BASIS- EN VOORTGEZET ONDERWIJS EN MEDIA

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 26 september 2018

Hierbij bied ik u het themaonderzoek aan van de Inspectie van het Onderwijs (inspectie) naar de functionele scheiding van bestuur en toezicht in de praktijk1.

Sinds de inwerkingtreding van de Wet goed onderwijs, goed bestuur in 2010 zijn schoolbesturen in het funderend onderwijs verplicht om bestuur en intern toezicht van elkaar te scheiden. Het is aan besturen op welke manier zij deze scheiding vormgeven. Een deel van de schoolbesturen kiest voor een organieke scheiding tussen bestuur en intern toezicht. Andere schoolbesturen – met name in het primair onderwijs – kiezen ervoor om binnen één bestuur de uitvoerende bestuurlijke taken en de toezichtstaken (functioneel) te scheiden.

De inspectie heeft een aantal schoolbesturen met een functionele scheiding bekeken. In dit onderzoek zijn de afwegingen voor een functionele scheiding in kaart gebracht alsmede de uitwerking ervan in de praktijk. De uitkomsten van dit onderzoek zal ik betrekken bij de beleidsontwikkeling over bestuurskracht en bespreken met de sectorraden. Met name de scheiding van taken van bestuurders en toezichthouders en hun rolvastheid vragen om gerichte aandacht. In het sectorakkoord po zijn daarover afspraken gemaakt.

De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven