Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 33835 nr. 78 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 33835 nr. 78 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 mei 2018
Graag bied ik u, mede namens de Minister voor Medische Zorg en Sport, de tweede voortgangsrapportage aan van het herijkte Plan van Aanpak voor de NVWA, «NVWA 2020»1. De rapportage heeft betrekking op de laatste zes maanden van 2017.
In 2017 is de organisatiestructuur van de NVWA aangepast en zijn nieuwe toezichtinstrumenten ontwikkeld. Nu is de fase aangebroken van de verdere ontwikkeling en geleidelijke invoering van deze nieuwe instrumenten. Het jaar 2018 staat daarom in het teken van «al doende leren». In dit veranderproces vervult de nieuwe ICT, het systeem Inspect, een sleutelrol. Inspect, dat de werkprocessen ondersteunt en daarmee de basis legt voor uniform en risicogericht werken, zal geleidelijk worden ingevoerd. Hierbij schakelt de NVWA waar nodig deskundig extern advies in, zoals Bureau Berenschot. Naar aanleiding van de door uw Kamer aangenomen motie van het lid Geurts (Kamerstuk 33 835, nr. 68) zal het BIT worden gevraagd om met een nader oordeel over de haalbaarheid van de aangepaste planning te komen.
Nieuwe herijking
De ingrijpende en complexe vernieuwingen van NVWA 2020 richten zich op een andere organisatie, nieuwe methoden en technieken, nieuwe werkwijzen en daarmee op de cultuur van de organisatie. De vernieuwingen vragen veel van het absorptievermogen van de medewerkers en de organisatie. Ondertussen gaat het reguliere toezichtwerk, waar zich door incidenten regelmatig werkpieken voordoen, gewoon door. De inspecteur-generaal van de NVWA heeft aangegeven dat de oorspronkelijke planning van NVWA 2020 te ambitieus is. Om de doelen van NVWA 2020 te bereiken heeft hij opdracht gegeven tot een herijking van de bestaande planning. Belangrijk is dat de oorspronkelijke doelen van de vernieuwing niet ter discussie staan. Ik zal uw Kamer vóór het op 14 juni a.s. geplande Algemeen Overleg NVWA over de herijking informeren.
De rapportage
De tweede voortgangsrapportage is opgebouwd conform de wensen van uw Kamer en daarom qua opbouw gelijk aan de eerste voortgangsrapportage. In deze rapportage is een extra paragraaf toegevoegd waarin wordt ingegaan op de resultaten die inmiddels zijn bereikt. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van het KPI model, zoals we dit eerder aan uw Kamer hebben gemeld (Kamerstuk 33 835, nr. 75). In deze paragraaf is een aantal resultaten van het werken met prestatie-indicatoren opgenomen. Een dergelijke paragraaf zal vast onderdeel zijn van de komende voortgangsrapportages.
Toets Auditdienst Rijk (ADR)
Op verzoek van uw Kamer voert de ADR elk half jaar een toets uit op de voortgangsrapportage naar aanleiding van NVWA 2020. Het advies van de ADR vindt u als bijlage bij deze brief. De toets van de ADR richt zich op zowel de kwaliteit van de programmabeheersing, als op de juistheid en de volledigheid van de halfjaarlijkse rapportages NVWA 2020.
De ADR heeft geconstateerd dat de kwaliteit van de programmabeheersing op orde is voor deze fase van het programma, uitgezonderd het inzicht in wat in 2020 kan worden gerealiseerd. Het programma bevindt zich op dit moment in de implementatiefase (inclusief overdracht aan de lijn) en het realiseren van de baten in de lijn op basis van de ontwikkelde processen, producten en vaardigheden.
Hoewel er stappen zijn gezet, heeft de NVWA op dit moment nog niet voldoende zicht op wat in 2020 gerealiseerd zal worden (baten) zodat ook daarop (integraal) gemonitord en gestuurd kan worden. Een continue integrale afweging tussen wat de NVWA wil bereiken (concretiseren baten) en wat de NVWA kan realiseren (qua absorptievermogen) in relatie tot de doelstellingen NVWA 2020 en het expliciet maken van de consequenties van keuzes (voor budget, doorlooptijd en kwaliteit) is in deze fase van het programma noodzakelijk voor een goede sturing en beheersing van het programma.
De ADR geeft aan dat de NVWA dit in de tweede helft van 2017 heeft onderkend en bezig is om daar zicht op te krijgen. Om ook de sturing vanuit de lijn op het realiseren van de baten te versterken heeft de NVWA ervoor gekozen in 2018 met een nieuwe programmastructuur te gaan werken om ook de sturing vanuit de lijn op het realiseren van de baten te versterken. Deze moet zorgen voor de benodigde versterking in de verbinding tussen programma en lijn. De opzet en vooral werking van deze nieuwe structuur zal onderwerp zijn van volgende toets van de ADR.
De ADR heeft, zoals gebruikelijk, ook deze tweede voortgangsrapportage van NVWA 2020 op juistheid en volledigheid beoordeeld. De ADR heeft op basis van deze toets met een redelijke mate van zekerheid vastgesteld dat de informatie in deze halfjaarrapportage juist en volledig is weergegeven.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, C.J. Schouten
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33835-78.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.