Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2016-2017 | 33835 nr. 59 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2016-2017 | 33835 nr. 59 |
Vastgesteld 3 juli 2017
De vaste commissie voor Economische Zaken heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Minister van Economische Zaken over de brief van 19 mei 2017 inzake het Advies van Bureau ICT-toetsing (BIT) over het programma «BLIK op NVWA» van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (Kamerstukken 33 835 en 26 643, nr. 57).
De Minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 29 juni 2017. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.
De fungerend voorzitter van de commissie, Ziengs
De adjunct-griffier van de commissie, Konings
1
Kunt u garanties geven voor het gemakkelijk hergebruiken en in gebruik nemen van het systeem bij andere inspectieterreinen? Zijn voor het gemakkelijk hergebruiken (met navenant minder hoge kosten dan bij opnieuw opbouwen) voorbeelden bij Nederlandse bedrijven en / of overheidsinstellingen?
Antwoord
In het voortraject zijn de inspectieprocessen zorgvuldig in kaart gebracht, opnieuw ontworpen en geharmoniseerd. Hierdoor kan een goede inschatting worden gemaakt van de herbruikbaarheid van de te realiseren functionaliteit. Verder wordt vanuit de architectuur, conform de SAFe aanpak, bij de bouw voortdurend onderscheid gemaakt tussen generieke functionaliteit (enablers), die voor alle domeinen hetzelfde is, en specifieke functionaliteit (features), die domeinspecifiek is. Zo is steeds inzicht in herbruikbaarheid van gebouwde functionaliteit. De ervaringen uit de eerste pilotimplementatie in de productie omgeving tonen aan dat dit tot de beoogde resultaten leidt. Er zijn voorbeelden van bedrijven en/of overheidsinstellingen die gebruik maken van Blueriq, echter ik kan geen uitspraken doen over de toepassing van Blueriq bij die bedrijven en/of instellingen omdat dit steeds specifieke casussen betreft en de organisaties niet vergelijkbaar zijn met de NVWA. De NVWA heeft nadrukkelijk voorafgaand aan de selectie van Blueriq samen met Agentschap Telecom en DICTU een marktverkenning uitgevoerd om een passend systeem te vinden.
2
Kunt u in een tijdlijn de ICT-projecten uitgevoerd bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de onderzoeken naar ICT-vernieuwing en de totstandkoming van het programma BLIK op NVWA (BLIK) weergeven?
Antwoord
Voorafgaande aan de start van het programma BLIK heeft de NVWA een aantal ICT trajecten gekend die niet geleid hebben tot de beoogde verbeteringen in het ICT landschap. De noodzakelijke procesvernieuwing in het kader van het Verbeterplan vraagt ook om andere ICT oplossingen dan in het huidige landschap aanwezig zijn.
Het programma BLIK heeft vanaf de start medio 2014 60 mijlpalen behaald, recentelijk met de start van de pilots meldingen en geprogrammeerde handhaving Tabak. Gedurende de looptijd van het programma zijn er 30 onafhankelijke kwaliteitstoetsen uitgevoerd, daarnaast zijn door de ADR en BIT (2 keer) toetsen uitgevoerd. De onafhankelijke kwaliteitstoetsen zijn vermeld op het Rijks ICT dashboard. Naast het programma heeft de NVWA 28 ICT gerelateerde projecten afgerond.
3
Bent u bereid het in advies van het Bureau ICT Toetsing (BIT) geadviseerde go/no go-besluit over de verdere implementatie van het nieuwe systeem op te volgen?
Antwoord
Zoals ook aangeven in mijn beleidsreactie (Kamerstukken 33 835 en 26 643, nr. 57) zal ik deze invullen door op basis van ervaringen van de implementatie inspecties Horeca en Tabak te beslissen hoe het programma wordt voortgezet. Ik zal u daarover informeren bij de rond die tijd geplande halfjaarlijkse voortgangsrapportage NVWA.
4
Kunt u aangeven hoe de opgedane kennis bij de huidige implementatie van het nieuwe systeem wordt meegenomen bij de verdere implementatie?
Antwoord
De NVWA heeft gekozen voor een Agile aanpak; een ontwikkelgerichte benadering, waarbij kort cyclisch geleerd en verbeterd wordt. De NVWA hanteert hiervoor het Scaled Agile Framework (SAFe). Met SAFe is goede ervaring opgedaan om Agile/Scrum programma’s beheerst uit te kunnen voeren en de resultaten te kunnen borgen. Ervaringen die worden opgedaan bij de pilots leveren voortdurend inzichten op die gebruikt worden bij de verdere implementatie.
5
Bent u voornemens het BIT te vragen om in september 2017 het advies voor het programma BLIK te actualiseren naar aanleiding van de implementatie van het systeem voor het inspectieterrein Horeca en Tabak en de conclusies van dit BIT-advies zwaar te laten meewegen in uw verdere besluitvorming over het invoeren van het nieuwe systeem?
Antwoord
Gezien de stand van zaken en voortgang van het programma zie ik geen aanleiding om het BIT opnieuw om advies te vragen. Zoals in mijn beleidsreactie (Kamerstukken 33 835 en 26 643, nr. 57) aangegeven zal ik naar aanleiding van het eerdere advies van het BIT dit najaar wel een evaluatie uitvoeren. Ik zal u over de uitkomsten daarvan informeren bij de geplande halfjaarlijkse voortgangsrapportage NVWA.
6
Zou u het advies van Software Improvement Group met betrekking tot bestaande NVWA-ICT-systemen naar de Kamer willen sturen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord
Het SIG heeft conform opdracht een technische verkenning uitgevoerd voor de onderhoudbaarheid van een aantal kernsystemen van de NVWA. Deze resultaten van deze verkenning zijn in de vorm van sheets weergegeven en bevatten technische informatie die zonder context weinig inzicht geven. Indien gewenst kan ik uw Kamer deze sheets laten toekomen.
7
Kunt u een inschatting geven van de bandbreedte van hogere kosten voor de invoering van BLIK indien het gebouwde deelsysteem zoals nu wordt ingevoerd bij Horeca en Tabak niet of moeilijk herbruikbaar blijkt voor andere inspectieterreinen?
Antwoord
Nee. Door het programma zijn in het voortraject de inspectieprocessen zorgvuldig in kaart gebracht, opnieuw ontworpen en geharmoniseerd. Hiermee wordt geborgd dat de gebouwde functionaliteit voor het inspectieproces niet alleen voor Horeca en Tabak gebruikt kan worden, maar ook voor de andere inspectieterreinen.
8
Kunt u aangeven hoe u gevolg geeft aan het BIT-advies om te besluiten door te gaan indien er een succesvol werkend en in beheer genomen systeem is voor Horeca en Tabak en inspecteurs nog alleen gebruik maken van het nieuwe systeem? Wat doet u als de doorlooptijd voor de invoering uitloopt en/of het oude systeem nog nodig blijkt te zijn?
Antwoord
Zoals ook aangeven in mijn beleidsreactie (Kamerstukken 33 835 en 26 643, nr. 57) zal ik op basis van de implementatie van Horeca en Tabak beslissen hoe het programma wordt voortgezet wat betreft aanpak en planning. Ik zal u daarover informeren bij de geplande halfjaarlijkse voortgangsrapportage NVWA. Bestaande systeem blijven bij eventuele vertraging beschikbaar. Van bezuiniging op het onderhoud van bestaande systemen is geen sprake, juist om de bedrijfscontinuïteit te borgen.
9
Wanneer zijn de volgende BIT-adviezen over het programma BLIK gepland? Indien daartoe geen voornemens bestaan, waarom niet?
Antwoord
Zie het antwoord op vraag 5.
10
Kunt u een concrete schatting geven van de omvang, doorlooptijd en kosten van het totale systeem voor alle 22 inspectieterreinen, waarin wordt gepreciseerd welke functionaliteiten met Blueriq en welke met andere tools worden gemaakt?
Antwoord
Als onderdeel van de programma-architectuur is gepreciseerd welke functionaliteit met Blueriq en andere standaardpakketten, zoals Quintiq voor planning, SAS voor analyse, Kofax voor document afhandeling en Labvantage voor laboratoriumwerkzaamheden, wordt ondersteund. Al deze standaard pakketten zijn in productie. Het generieke inspectieproces wordt op alle inspectieterreinen toegepast. De geautomatiseerde ondersteuning van het gehele generieke inspectieproces is in mei 2017 voor het eerste inspectieterrein in productie gegaan. Daarmee is de basis gelegd voor alle inspectieterreinen. De implementatie, waaronder het inbrengen van de inhoudelijke context per inspectieterrein (o.a. inspectielijsten) en benodigde informatiebronnen, volgt de implementatieplanning. Voor alle domeinen wordt in 2018 tenminste de basisfunctionaliteit gerealiseerd. De omvang van de kosten voor de (technische) realisatie bedraagt conform de begroting uit het programmaplan 36 miljoen euro, zoals ook vermeld op Rijks ICT-dashboard. Voor de implementatie is een bedrag van 16 miljoen geraamd. Ik heb op dit moment geen reden om aan te nemen dat dit niet toereikend is.
11
Bent u bereid om elk kwartaal te rapporteren over de invoering van het nieuwe systeem aan de hand van key performance indicators?
Antwoord
Zoals ook aangeven in mijn beleidsreactie (Kamerstukken 33 835 en 26 643, nr. 57) ben ik voornemens hierover te rapporteren in mijn halfjaarlijkse rapportage.
12
Bent u voornemens de oude systemen te behouden zolang het nieuwe systeem nog niet werkt?
Antwoord
Ja, onderdeel van de aanpak van de NVWA is dat tot het programma is afgerond gebruik wordt gemaakt van de huidige ICT-voorzieningen. Zo nodig worden er, om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen, aanpassingen doorgevoerd. Om dezelfde reden wordt ook niet bezuinigd op het onderhoud.
13
Welke financiën zijn er extra voor eventuele tegenvallers en uitloop bij het invoeren van het nieuwe systeem, waaraan werd gerefereerd tijdens de technische briefing met de NVWA op 15 juni 2017? Hoe zijn deze marges meegenomen in het meerjarig financieel kader 2016–2021?
Antwoord
De uitvoering van het programma BLIK op NVWA 2017 vindt plaats conform het huidige financiële kader. Zoals ook aangeven in mijn beleidsreactie (Kamerstukken 33 835 en 26 643, nr. 57) zie ik op dit moment geen aanleiding om aan te nemen dat de vastgestelde begroting niet toereikend zal zijn. Ik zal de aanbeveling van BIT overnemen om meer met marges ten aanzien van de planning en het budget te werken.
14
Kunt u aangeven hoe in het algemeen de verhouding is tussen kosten voor ICT-systemen voor bouwen en implementeren?
Antwoord
Nee, mij is geen algemene verhouding bekend. Afhankelijk van aard en omvang van de te ondersteunen processen en de omstandigheden van betreffende organisatie kan dit verschillen.
15
Kunt u aangeven in hoeverre de systemen voor de andere inspectieterreinen al gebouwd zijn en in hoeverre de begrote 52 miljoen euro voldoende is nu daarvan al ruim 20 miljoen euro is gebruikt?
Antwoord
Door het programma zijn in het voortraject de inspectieprocessen zorgvuldig in kaart gebracht, opnieuw ontworpen en geharmoniseerd. Hiermee wordt geborgd dat de gebouwde functionaliteit voor het inspectieproces niet alleen voor Horeca en Tabak gebruikt kan worden, maar ook voor de andere inspectieterreinen. De totale uitputting van het budget verloopt conform schema.
16
Kunt u onderbouwen waarom is gekozen voor één heel groot ICT-systeem in plaats van voor meerdere kleine systemen?
Antwoord
Er is gekozen voor Blueriq als kernsysteem. Voor aanvullende functionaliteit is conform Rijksbeleid gekozen voor andere standaardpakketten, zoals Quintiq voor planning, SAS voor analyse, Kofax voor document afhandeling en Labvantage voor laboratoriumwerkzaamheden. Deze standaardpakketten zijn bij de NVWA allemaal in productie.
17
Kunt u reflecteren op de uitspraak van dhr. Kerstens tijdens de technische briefing over de NVWA op 15 juni 2017 dat modelleren een spannend examen is ten aanzien van het hergebruiken van de gebouwde ICT-omgeving voor een bepaald inspectieterrein voor andere inspectieterreinen?
Antwoord
De Inspecteur-Generaal van de NVWA heeft terecht gewezen op de uitdaging die de NVWA heeft. Bij elke implementatie kan dit worden beschouwd als een examen in de praktijk waarbij de feiten zullen spreken. De NVWA heeft zich hierop goed voorbereid. Zoals met elke examen is er altijd sprake van enige spanning die ook focus geeft.
18
Waarom schrijft u dat het BIT aangeeft dat er een hoog risicoprofiel is en zij het belang van een realistische planning benadrukken, terwijl het BIT in werkelijkheid aangeeft dat het risicoprofiel té hoog is en de planning niet realistisch is?
Antwoord
Ik heb met mijn beleidsreactie op het BIT-advies niet anders dan willen benadrukken dat ik het advies van het BIT serieus neem. Zowel wat betreft het risicoprofiel als wat betreft een realistische planning.
19
Klopt het dat de reden om de functionaliteit voor de pilot rond Horeca en Tabak zo eenvoudig mogelijk te houden is om de werking in de praktijk te kunnen aantonen?
Antwoord
De aanpak van het programma is er in alle gevallen op gericht om de functionaliteit zo eenvoudig mogelijk te houden. Uitgangspunt hierbij is te allen tijden dat de aangeboden ondersteuning een adequate uitvoering van het werk mogelijk maakt.
20
Is de veronderstelling waar dat andere functionaliteiten niet de doelstelling kennen om zo eenvoudig mogelijk te houden?
Antwoord
Zie het antwoord op vraag 19.
21
Op basis van welke argumenten en bevindingen adviseert het BIT om kleine beheersbare stappen te zetten en waarom komt de Minister en het rapport van prof. Harmsen tot de conclusie dat deze kleine beheersbare stappen zijn gezet?
Antwoord
De aanpak van het programma is conform het eerste BIT-advies in kleine beheersbare stappen per inspectiedomein. Dit is ook door EY geconstateerd. De argumenten en bevindingen die de basis vormen voor het BIT-advies zijn mij niet bekend.
22
Welke gevolgen heeft het overnemen van de aanbeveling om meer met marges ten aanzien van de planning en het budget te werken voor de tijdsduur van het project en de benodigde financiële middelen?
Antwoord
Zie het antwoord op vraag 7.
23
Kunt u ten opzichte van het meerjarige financiële kader 2016–2021 in beeld brengen welke financiële tegenvallers ontstaan a) in het geval eind 2019 niet alle 23 inspectiedomeinen zijn overgezet zijn naar het nieuwe systeem en b) in het geval BLIK geheel vastloopt (zie BIT-advies d.d. 20 maart 2017)?
Antwoord
Nee, op dit moment is er geen aanleiding om te veronderstellen dat er later dan gepland de inspectiedomeinen worden geïmplementeerd. Mocht hiertoe aanleiding zijn wordt u hierover nader geïnformeerd.
24
Met welke marges ten aanzien van het budget gaat u werken naar aanleiding van het BIT-advies (zie uw reactie in Kamerstukken 33 835 en 26 643, nr. 57, pagina 3)? Wat betekent dit voor het meerjarige financiële kader 2016–2021 van mei 2016?
Antwoord
Zie het antwoord op vraag 7.
25
Welke concrete stappen gaan gezet worden om het te hoge risicoprofiel te doen afnemen? Welke gevolgen heeft dat voor de invulling van de bezuinigingstaakstelling en het operationeel krijgen van het risicogerichte toezicht?
Antwoord
Zoals ook aangegeven in mijn beleidsreactie (Kamerstukken 33 835 en 26 643, nr. 57) is de NVWA vanwege dit hoge risicoprofiel niet over één nacht ijs gegaan bij de voorbereiding van dit programma en wordt er alles aan gedaan om de risico’s te beheersen en te beperken en worden op meerdere momenten externe reviews georganiseerd. De aanpak is hierop ook georganiseerd, dit is ook door EY geconstateerd. Door de gekozen aanpak zijn er op dit moment geen gevolgen te verwachten voor de bezuinigingstaakstelling en het operationeel krijgen van het risicogerichte toezicht.
26
Wat zijn – in acht nemende de aanbeveling om voorlopig niet te bezuinigen op het onderhoud van de bestaande systemen – de historische (sinds 2012), huidige en toekomstige jaarlijkse uitgaven voor het onderhoud aan de in gebruik zijnde ICT-systemen?
Antwoord
In onderstaande tabel zijn de uitgaven van de NVWA weergegeven voor het releasematig onderhoud van de bestaande ICT-systemen voor de jaren 2012–2017.
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
---|---|---|---|---|---|
€ 1,80 mln. |
€ 1,67 mln. |
€ 1,71 mln. |
€ 1,96 mln. |
€ 1,79 mln. |
€ 1,63 mln. |
De verwachting is dat de uitgaven voor het releasematig onderhoud de komende jaren steeds verder dalen als gevolg van de uitfasering van de bestaande applicaties.
27
Lopen de uitgaven (20 miljoen euro) in de pas met de raming van de kosten BLIK, namelijk 52 miljoen euro?
Antwoord
Zie het antwoord op vraag 13.
28
Het BIT waarschuwt om in het beste geval rekening te houden met een forse uitloop. Kunt u een inschatting maken van de financiële effecten van de forse uitloop? En kunt u een inschatting maken van de (financiële) gevolgen bij een eventueel no-go in september?
Antwoord
Zie het antwoord op vraag 23.
29
Wat is de achtergrond bij de houding van de NVWA om onder geen beding te willen stoppen met BLIK, los van het niet voorhanden zijn van eenvoudige alternatieven?
Antwoord
Zoals ook aangeven in mijn beleidsreactie (Kamerstukken 33 835 en 26 643, nr. 57) is het van groot belang dat de ingezette transformatie van de NVWA wordt voortgezet om ook in de toekomst de naleving van de haar toevertrouwde publieke belangen doelmatig en doeltreffend te kunnen bevorderen. BLIK is daarvoor een belangrijke randvoorwaarde en maakt onderdeel van het verbeterprogramma NVWA.
30
Is langer doorwerken met de bestaande systemen een mogelijk alternatief en zo nee, waarom niet? Is daar een kostenanalyse bij gemaakt?
Antwoord
Zoals ook aangeven in mijn beleidsreactie (Kamerstukken 33 835 en 26 643, nr. 57) is het programma BLIK op NVWA een essentieel onderdeel van de transformatie van de NVWA en is het gericht op het vernieuwen van de werkprocessen en van de ICT-systemen die de NVWA-inspecteurs dagelijks gebruiken. De huidige systemen zijn afkomstig uit de jaren ’90 van de vorige eeuw en zijn niet geschikt (en ook niet geschikt te maken) om te gebruiken ná de transformatie. Met het langer doorwerken met bestaande systemen worden noodzakelijke doelstellingen niet gehaald: de uniforme manier van werken, verhogen van effectiviteit en verlagen van kosten. Het doorgaan met bestaande systemen is daarom een theoretisch alternatief, een kosten-batenanalyse is om die reden niet gemaakt.
31
Welke differentiatie is mogelijk om een deel van de inspectiedomeinen op het nieuwe systeem overgezet te hebben wanneer blijkt dat volledige omzetting eind 2019 niet mogelijk is? Welke gevolgen voor het project NVWA 2020 als geheel, de bezuinigingsopgave en het invoeren van risicogericht toezicht heeft dat?
Antwoord
Zie het antwoord op vraag 10.
32
Is het voorhavige BIT-advies een reden alsnog een plan B bij de NVWA op te stellen voor het geval BLIK niet slaagt? Zo nee, waarom niet en wanneer volgt ten aanzien daarvan een go/no-go-moment?
Antwoord
Nee, de beoogde verbetering van de NVWA is slechts mogelijk als de processen en de bijbehorende informatievoorziening zijn vernieuwd. Het programma is erop gericht om de slaagkans daarvan zo groot mogelijk te maken. Hierbij beseft de NVWA dat zij weinig kan verwachten van de huidige systemen, zoals voor de start van het programma is onderzocht en meerdere malen is besproken in de Tweede Kamer. Een plan B zou voor de NVWA, gegeven deze situatie, betekenen het doorwerken met de huidige systemen.
33
Is het Software Improvement Group (SIG)-rapport over de huidige NVWA-ICT naar de Kamer gestuurd? Zo ja, waar is dat te vinden? Zo nee, kan dat alsnog toegestuurd worden?
Antwoord
Zie het antwoord op vraag 6.
34
Welke belangrijke (nieuwe) functionele vereisten aan het nieuwe systeem zijn nog niet uitgewerkt, getoetst op haalbaarheid en vertaald in kosten en doorlooptijd? Wanneer gebeurt dat alsnog?
Antwoord
Functionele vereisten zijn bekend en geïnventariseerd. Zie tevens het antwoord op vraag 1.
35
Kunt u een reëel risico dat BLIK als programma vastloopt en «nooit» afkomt op een schaal van één tot tien uitdrukken?
Antwoord
In lijn van mijn eerdere antwoorden zie ik op dit moment geen aanleiding dat het programma niet zal slagen. Dit is tevens door EY geconcludeerd.
36
Wat betekent het gebrek aan inhoudelijke structuur in de aanpak van het programma BLIK? Is een inschatting te maken welke stappen er gezet moeten worden om die inhoudelijke structuur beter vorm te geven en wat zijn de (financiële) consequenties?
Antwoord
Zoals ook aangeven in mijn beleidsreactie (Kamerstukken 33 835 en 26 643, nr. 57) en het daarbij bijgevoegde EY-advies concludeert EY dat de gekozen aanpak naar verwachting tot het gewenste resultaat voor de NVWA zal leiden. In mijn ogen is dit programma, juist met het oog op het hoge risicoprofiel, een voorbeeld van zorgvuldige voorbereiding en wendbare uitvoering (Agile aanpak). De gekozen aanpak en structuur van het programma BLIK is gebaseerd op een gangbare aanpak voor complexe programma’s met een hoog risicoprofiel (MSP). Zowel aanpak als inhoudelijke structuur zijn tot stand gekomen met externe ondersteuning en onafhankelijke toetsing.
37
Waarop is het optimisme van de NVWA gebaseerd dat er sprake zal zijn van een hoge mate van herbruikbaarheid van ontwikkelde functionaliteit, terwijl dit bij andere Blueriq-gebruikers bij de overheid niet het geval is?
Antwoord
Zoals ik in mijn beleidsreactie (Kamerstukken 33 835 en 26 643, nr. 57) en in het antwoord op vraag 1 heb aangegeven, wordt conform de SAFe aanpak onderscheid gemaakt tussen generieke functionaliteit (enablers), die voor alle domeinen hetzelfde is, en specifieke functionaliteit (features), die domeinspecifiek is. Zo is steeds inzicht in herbruikbaarheid van gebouwde functionaliteit. Doordat in het voortraject de inspectieprocessen zorgvuldig in kaart zijn gebracht, opnieuw ontworpen en geharmoniseerd, kan een goede inschatting worden gemaakt van de herbruikbaarheid van de gerealiseerde en de nog te realiseren functionaliteit. Mij zijn geen voorbeelden bekend van andere Blueriq-gebruikers binnen de overheid waarbij herbruikbaarheid niet mogelijk is.
38
Er zijn door BIT grote twijfels bij de aanpak die gekozen is; is er een onafhankelijke beoordeling gevraagd of het standpunt van de NVWA om «onder geen beding te willen stoppen» niet tot grote budgettaire gevolgen en uitloop in de tijd zal leiden?
Antwoord
Het EY-onderzoek is een voorbeeld van een dergelijke onafhankelijk beoordeling. Gedurende de looptijd van het programma zijn er naast dit voorbeeld 29 andere onafhankelijke kwaliteitstoetsen uitgevoerd, deze staan vermeld op het Rijks ICT-dashboard.
39
Op basis van welke argumenten heeft de NVWA gevolhard in haar standpunt om «onder geen beding te willen stoppen»?
Antwoord
Zie het antwoord op vraag 29.
40
Wat is de invloed van het advies van het BIT om het besluit van de NVWA geweest om «onder geen beding te willen stoppen»?
Antwoord
Zie het antwoord op vraag 29.
41
Kunt u op basis van gesprekken met het BIT een inschatting te maken en kwantificeren wat de fors hogere kosten zijn bij een uitloop en bij een fikse uitloop en het vastlopen van BLIK?
Antwoord
Zoals ik in mijn beleidsreactie (Kamerstukken 33 835 en 26 643, nr. 57) heb aangegeven herken ik de verwachting dat het programma fors zal uitlopen niet. Vanzelfsprekend zal de NVWA er alles aan doen om binnen de tijd en het budget te blijven. Daarnaast zijn de «checks and balances» goed ingericht, waardoor op tijd dit soort knelpunten kunnen worden gezien.
42
Onder 4a staat de aanbeveling «zorg voor aanvullende budgettaire ruimte (..)»; wat zijn de budgettaire effecten bij het niet realiseren van de ingeboekte taakstelling vanaf 2020? En voor het beheer en achterstallig onderhoud bestaande systemen? En wat is het te verwachte benodigde budget voor vernieuwing?
Antwoord
Zie het antwoord op vraag 13.
43
Kunt u per organisatieonderdeel weergeven wanneer (per welke datum) het nieuwe ICT-programma BLIK wordt ingevoerd? In hoeverre strookt dit met eerdere planningen?
Antwoord
De planning van programma BLIK is conform NVWA 2020. De implementatie, waaronder het inbrengen van per inspectieterrein van inhoudelijke context (o.a. inspectielijsten) en benodigde informatiebronnen volgt de implementatieplanning. In 2018 zijn conform deze planning alle inspectieterreinen in de implementatiefase of geïmplementeerd.
44
Is het mogelijk om een go/no go-besluit over een vervolg na het proefdraaien met Horeca en Tabak reeds te verwerken in de begroting voor 2018 in plaats van de halfjaarlijkse voortgangsrapportage NVWA?
Antwoord
Zie het antwoord op vraag 13.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33835-59.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.