33 823 EU-voorstel: Richtlijn tot wijziging van Kaderbesluit 2004/757/JBZ betreffende de vaststelling van minimumvoorschriften met betrekking tot de bestanddelen van strafbare feiten en straffen op het gebied van de illegale drugshandel COM(2013)6181 en EU-voorstel: Verordening betreffende nieuwe psychoactieve stoffen COM(2013)619

B BRIEF VAN DE VOORZITTER VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR IMMIGRATIE EN ASIEL / JBZ-RAAD

Aan de Vicevoorzitter van de Europese Commissie

Den Haag, 13 december 2013

De vaste commissie voor Immigratie & Asiel / JBZ-raad van de Eerste Kamer der Staten-Generaal heeft op 19 november en op 3 en 10 december 2013 het Europese voorstel voor een richtlijn tot wijziging van het Kaderbesluit 2004/757/JBZ inzake de definitie van drug2 en het voorstel voor een verordening betreffende Nieuwe Psychoactieve Stoffen (NPS)3 besproken. De leden van de fractie van de SP4 wensen, na kennisname van bovengenoemde richtlijn en verordening en van de beoordeling van het Nederlandse kabinet van beide voorstellen5, de Europese Commissie enkele vragen te stellen.

De Europese Commissie stelt in het voorstel voor een richtlijn tot wijziging van het Kaderbesluit dat door verschillende wetgeving op het gebied van NPS de marktwerking wordt verstoord. Ze voert dit aan als een van de redenen om de strafbaarstelling van NPS Europees te regelen.6 In hoeverre ondersteunt de strafbaarstelling de doelstelling van de wetgeving om de markwerking te verbeteren? De leden van de fractie van de SP vragen of dit tevens betekent dat de lidstaten uiteindelijk niet zelf meer mogen beslissen over de strafbaarstelling.

Wanneer er een ernstig gezondheidsrisico dreigt, kan de Commissie ingrijpen en de desbetreffende stof verbieden.7 Echter, de lidstaat zelf heeft geen mogelijkheid om in te grijpen. De leden van de fractie van de SP vragen wanneer de Commissie de situatie ernstig genoeg acht om in te grijpen. Kan dit ook wanneer er bij een enkele lidstaat een risico dreigt, of alleen wanneer er meerdere signalen zijn?

Deze leden vragen of het ook mogelijk is dat NPS uit voorzorg uniebreed verboden worden, omdat men een gezondheidsrisico mogelijk acht.

NPS worden voor vele doeleinden gebruikt. Dat NPS schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid is, zo vinden de leden van de fractie van de SP, geen reden om ze strafbaar te stellen. Het drugsbeleid is in de Europese lidstaten zeer divers. Ingrijpen in deze markt vanwege de marktwerking is slechts een klein onderdeel van de verordening. Is de Commissie van mening dat deze maatregel proportioneel is? En kan de Commissie voorbeelden geven waar de markt ernstig en in grote mate geschaad werd?

De vaste commissie voor Immigratie & Asiel / JBZ-raad ziet het antwoord van de Europese Commissie graag binnen 3 maanden tegemoet.

De Voorzitter van de vaste commissie voor Immigratie en Asiel / JBZ-Raad, G. ter Horst


X Noot
1

De twee COM-documenten zijn als bijlagen bij deze brief gevoegd.

X Noot
2

Europese voorstel voor een richtlijn tot wijziging van Kaderbesluit 2004/757/JBZ betreffende de

vaststelling van minimumvoorschriften met betrekking tot de bestanddelen van strafbare feiten en straffen op het gebied van de illegale drugshandel, wat de definitie van drug betreft, COM(2013)618. Zie ook E-dossier met nummer E130047 op www.europapoort.nl .

X Noot
3

Europees voorstel voor een verordening betreffende Nieuwe Psychoactieve Stoffen, COM(2013)619.

X Noot
4

De fractie van de SP heeft 8 zetels in de Eerste Kamer der Staten-Generaal.

X Noot
5

BNC-fiche inzake Verordening betreffende Nieuwe Psychoactieve Stoffen en richtlijn tot

wijziging van Kaderbesluit inzake de definitie van drugs, 15 november 2013, wordt gedrukt onder

kamerstuknummer EK 22112.

X Noot
6

COM(2013)618, p. 4.

X Noot
7

Zie overweging 4 van de richtlijn en artikel 13 van verordening.

Naar boven