33 805 XVI Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2013 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2013 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

Tevens wordt in onderdeel B een actueel beeld gegeven van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ) en van de financiering van de zorgsector in het jaar 2013.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers

B. BEGROTINGSTOELICHTING

Hoofdstuk 1

1.1 LEESWIJZER

De mutaties in deze suppletoire begroting bestaan uit herschikkingen binnen de begrotingsuitgaven, uit overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, uit financieringsverschuivingen en uit middelen die generaal aan de VWS-begroting zijn toegevoegd, dan wel middelen die generaal vrijvallen.

De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2013, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.

Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende uitgangspunten toegepast:

  • 1. Naast de beleidsmatig relevante mutaties worden de mutaties toegelicht als het hiermee gepaard gaande bedrag voor de beleidsuitgaven op het niveau van het financieel instrument hoger is dan € 3 miljoen van de vastgestelde begroting. In enkele gevallen is om beleidsmatige redenen van deze regel afgeweken en zijn ook kleinere mutaties toegelicht.

  • 2. De apparaatsuitgaven zijn in relatie tot de beleidsuitgaven gering van omvang. Daarom worden alleen de belangrijkste mutaties toegelicht.

  • 3. Mutaties die afzonderlijk lager zijn dan deze normen en/of die betrekking hebben op interne verrekeningen binnen de administratie van VWS, staan gesaldeerd toegelicht met de algemene tekst «overige mutaties». Hierdoor kan dat saldo op de post «overige mutaties» uiteindelijk hoger zijn dan de bovengenoemde criteria.

  • 4. Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven.

Voor wat betreft de premie-uitgaven en -ontvangsten worden in principe alleen mutaties die groter zijn dan € 10 miljoen toegelicht. In enkele gevallen is om beleidsmatige redenen van deze regel afgeweken en zijn ook kleinere mutaties toegelicht.

In paragraaf 1.2 wordt het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven- en ontvangsten toegelicht.

In paragraaf 1.3 wordt de artikelsgewijze toelichting van de begrotingsmutaties weergegeven.

Hoofdstuk 2 bevat het beleid met betrekking tot de premie-uitgaven en de wijzigingen daarvan.

1.2 HET BELEID MET BETREKKING TOT DE BEGROTINGSUITGAVEN EN -ONTVANGSTEN

In paragraaf 1.2.1 worden de onderwerpen vermeld waarvoor deze begrotingswet de wettelijke basis vormt. In paragraaf 1.2.2 worden de belangrijkste (beleidsmatige) suppletoire mutaties toegelicht.

1.2.1 Wettelijke basis

In deze paragraaf worden de uitgaven vermeld waarvoor deze begrotingswet de wettelijke basis vormt.

Artikel 4 Stichting Zonnehuizen

Per brief van 20 maart 2012 (TK 31 839, nr. 190) hebben de Staatssecretarissen van VWS en van VenJ aan de Tweede Kamer laten weten dat ze garant staan voor de in de boedel van de failliet verklaarde Stichting Zonnehuizen achtergebleven middelen voor zak- en kleedgelden. Aan de nieuwe Stichting Zonnehuizen Kind en Jeugd is hiertoe een subsidie verstrekt van € 147.461.

Artikel 6 Tegemoetkoming Nationaal Comité Inhuldiging

Aan het Nationaal Comité Inhuldiging is een bijdrage toegekend van € 500.000 voor onder de vlag van het Comité georganiseerde activiteiten in het kader van de troonswisseling.

1.2.2 Overzicht belangrijkste (beleidsmatige) suppletoire mutaties 2013 (Najaarsnota)
Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2013 (Najaarsnota) Bedragen x € 1.000
 

Uitgaven

Artikel

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

15.647.174

 
     

Stand 1e suppletoire begroting

15.736.350

 
     

Belangrijkste suppletoire mutaties

   
     

Het Ministerie van VWS levert een bijdrage aan de kosten die zijn gemoeid met afstoot en leegstand van huisvesting van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA). Om die reden is € 10,0 miljoen gereserveerd voor overboeking naar de begroting van het Ministerie van EZ.

10.000

1

     

Naar de begroting van het Ministerie van Economische Zaken is vervolgens € 10,0 miljoen overgeboekt in verband met de kosten die zijn gemoeid met afstoot en leegstand van huisvesting van de NVWA.

– 10.000

1

     

De voorraad antivirale middelen is langer houdbaar dan verwacht. De voor de vervanging gereserveerde middelen komen hierdoor niet tot besteding (€ 15,8 miljoen). Daarnaast zijn de uitvoeringskosten voor de HPV-vaccinatie (€ 0,9 miljoen) lager dan geraamd, doordat de inkoop van HPV-vaccin voortaan vanuit de premiemiddelen (RVP) wordt gefinancierd.

– 16.688

1

     

Er is sprake van een tegenvaller van € 3,0 miljoen als gevolg van enkele nabetalingen over 2012 bij de overgangsregeling FLO/VUT/ouderenregeling in de ambulancezorg.

3.000

2

     

Er is € 3,0 miljoen toegevoegd aan de doeluitkering maatschappelijke opvang in het gemeentefonds voor voorbereiding op beschermd wonen.

– 3.010

3

     

De subsidiemiddelen geweld in afhankelijkheidsrelaties (GIA) zijn niet geheel uitgeput als gevolg van latere inwerkingtreding van wijzigingen in het stelsel van vrouwenopvang (€ 6,1 miljoen).

– 6.080

3

     

De transitiemiddelen decentralisatie langdurige zorg zijn niet geheel tot besteding gekomen (€ 6,0 miljoen). Op dit moment wordt door VWS met betrokken partijen gewerkt aan een landelijk transitieplan (plus begroting) dat uiteindelijk moet uitmonden in regionale (lokale) transitieplannen. De uitwerking van deze transitieplannen heeft meer tijd gevergd dan eerder voorzien.

– 6.000

3

     

Als gevolg van minder gemaakte reiskilometers wordt het budget voor bovenregionaal vervoer niet uitgeput (€ 5,0 miljoen).

– 5.000

3

     

Er is in 2013 minder uitgegeven aan fraudebestrijding dan verwacht omdat verschillende activiteiten pas in de loop van het jaar zijn opgestart. Verder is er minder uitgegeven door vertraging bij de oprichting van het Kwaliteitsinstituut en doordat een aantal kleinere opdrachten geen doorgang vond.

– 4.500

3

     

Vanwege in het verleden verstrekte garanties op leningen aan zorginstellingen staat VWS garant voor een deel van de schuld van Stichting Zonnehuizen. Ultimo 2012 bedroeg de restschuld van deze garanties € 10,6 miljoen. VWS heeft middelen gereserveerd voor de afwikkeling van de financiële verplichtingen. Deze extra uitgaven worden (deels) gecompenseerd door minder uitgaven vanwege vertraging in de ZonMw-programma’s Palliatieve Zorg en Deltaplan Dementie. Daarnaast zijn er enkele kleinere activiteiten die niet of later (2014) worden uitgevoerd.

1.900

3

     

Er worden middelen gereserveerd om de vaststelling van de uit het Fonds Ziekenhuisopleidingen (FZO) gefinancierde opleidingen te faciliteren. Dit hangt samen met de overgang van het FZO van de VWS begroting naar de beschikbaarheidbijdrage binnen het BKZ. Dit leidt tot een verandering in de systematiek (bekostiging per kalenderjaar in plaats van studiejaar). Als gevolg van deze wijziging is geraamd dat er in 2014 € 20,0 miljoen aan nabetalingen zullen moeten worden verricht voor de in het najaar 2013 verleende subsidies binnen het begrotingskader. De financiering via de beschikbaarheidbijdrage start per 1 januari 2014.

– 20.000

4

     

De afrekening over 2012 van de subsidieverleningen zorgopleidingen en huisartsenopleiding, op basis van de in 2013 door de instellingen ingediende subsidieverantwoordingen over de realisatiecijfers in 2012, leidt tot nabetalingen aan de instellingen van circa € 40,0 miljoen en terugvorderingen van de instellingen van in totaal circa € 25,0 miljoen.

40.000

4

     

Er is ruimte opgetreden door vertraging in de opdrachtverlening aan ZonMw voor het Deltaplan Dementie. Het heeft langer dan verwacht geduurd om het programmavoorstel rond te krijgen. Voorts is vertraging opgetreden in de opdrachtverlening voor het Preventieprogramma én is in afwachting van het Nationaal Programma Preventie nog geen opdracht verleend voor een programma op het terrein van de Ondersteuning van het lokaal gezondheidsbeleid.

– 6.892

4

     

De uitgaven in het kader van het werkplan NZa zijn lager dan geraamd. Bij het CVZ is er sprake van onderuitputting bij het opstarten van het Kwaliteitsinstituut.

– 4.700

4

     

Er is € 24,0 miljoen overgeboekt naar het Gemeentefonds. Het betreft middelen voor de invoering van het nieuwe stelsel voor Jeugdzorg.

– 24.000

5

     

De uitgavenraming van het budget Jeugdzorg wordt verhoogd met € 11,2 miljoen. Het betreft een correctie van het ouderbijdrage deel van de pleegvergoeding.

11.200

5

     

Naar de begroting van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is circa € 18,2 miljoen overgeboekt ter dekking van het besparingsverlies kindregelingen als gevolg van vertraging inwerkingtreding wetsvoorstel «Verbetering financiële positie pleegouders».

– 18.160

5

     

Er is ruimte van € 1,1 miljoen ontstaan door het niet doorgaan van voornemens op het terrein van opvoeden en opgroeien. Binnen het programma stelselherziening jeugd is sprake van onderuitputting van € 2,4 miljoen door de vertraging van enkele onderdelen van het programma. Er is ruimte ontstaan van € 1,4 miljoen door vrijval op het budget «Schippersinternaten» en het budget «Zorg voor Jeugd».

– 4.900

5

     

De voorgenomen privatisering van de instelling Almata en de Lindenhorst heeft vertraging opgelopen als gevolg van opgeschorte onderhandelingen met de bonden. De privatisering zal in 2014 tot stand komen.

– 17.000

5

     

Op basis van actuele gegevens van het CAK wordt verwacht dat het totaal van de uitbetaling van algemene tegemoetkomingen Wtcg over 2012 en nabetalingen van tegemoetkomingen over voorgaande jaren leidt tot hogere uitgaven dan eerder geraamd.

13.700

8

     

Op basis van de meest recente inzichten over de realisatie in 2013 bij de uitfasering van de regeling tegemoetkoming buitengewone uitgaven (TBU) en bij de regeling tegemoetkoming specifieke zorgkosten (TSZ) zijn de verwachte uitgaven in 2013 € 9,7 miljoen (TBU € 4,0 miljoen en TSZ € 5,7 miljoen en) hoger dan eerder geraamd.

9.700

8

     

Dit is een reservering voor het VWS – deel van het verwachte boekwaardeverlies bij de verkoop van het Antonie van Leeuwenhoekterrein in Bilthoven.

50.000

10

     

Overige mutaties

– 16.404

 
     

Stand 2e suppletoire begroting 2013

15.712.516

 
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2013 (Najaarsnota) Bedragen x € 1.000
 

Ontvangsten

Artikel

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

63.539

 
     

Stand 1e suppletoire begroting

136.022

 
     

Belangrijkste suppletoire mutaties

   
     

De opbrengst van de aan wanbetalers opgelegde bestuursrechtelijke premie is hoger dan eerder geraamd.

18.900

2

     

Terugontvangst van aan het CVZ verstrekte voorschotten in het kader van de zorgverlening aan illegalen en onverzekerbare vreemdelingen in 2012.

2.560

2

     

Dit betreft de technische verwerking van de aanpassing van een eerder gemaakte afspraak met de IJsselmeerziekenhuizen over het in termijnen afbetalen van de lening. De ontvangsten in 2013 zijn als gevolg hiervan ruim € 5,4 miljoen lager dan eerder geraamd.

5.428

2

     

De afrekening over 2012 van de subsidieverleningen zorgopleidingen en huisartsenopleiding, op basis van de in 2013 door de instellingen ingediende subsidieverantwoordingen over de realisatiecijfers in 2012, leidt tot nabetalingen aan de instellingen van circa € 40,0 miljoen en terugvorderingen van de instellingen van in totaal circa € 25,0 miljoen.

25.000

4

     

De ontvangstraming van het budget Jeugdzorg wordt verhoogd met € 11,2 miljoen. Het betreft een correctie van het ouderbijdrage deel van de pleegvergoeding.

11.200

5

     

Overige mutaties

7.736

 
     

Stand 2e suppletoire begroting 2013

206.846

 

3. TOELICHTING VAN DE BEGROTINGSMUTATIES

Artikel 1 Volksgezondheid
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 1 Volksgezondheid (bedragen x € 1.000)
 

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

512.881

487.382

156.952

644.334

         

Uitgaven

518.532

493.033

– 23.913

469.120

waarvan juridisch verplicht (%)

99%

     
         

1. Gezondheidsbescherming

100.092

101.014

– 1.594

99.420

         

Subsidies

3.182

3.424

– 1.602

1.822

Uitvoering landelijke nota gezondheidsbeleid

2.265

4.245

– 2.825

1.420

Crisisbeheersing Volksgezondheid

828

– 910

915

5

Gezondheidsbescherming algemeen

89

89

268

357

Wachtgeld

0

0

40

40

         

Opdrachten

7.596

7.322

– 3.068

4.254

Nota gezondheidsbeleid

566

566

3

569

Crisisbeheersing Volksgezondheid

5.707

5.471

– 2.245

3.226

Gezondheidsbescherming algemeen

266

266

– 261

5

Productveiligheid

563

525

– 69

456

Voedselveiligheid

494

494

– 496

– 2

         

Bijdragen aan agentschappen

85.760

3.434

3.057

93.205

Gezondheidsbescherming algemeen

1.035

– 213

481

268

Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit

74.015

73.762

355

74.117

RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed

14.144

16.599

2.221

18.820

         

Bijdragen aan medeoverheden

120

120

19

139

College Toetsing

120

120

61

181

Gezondheidsbescherming

0

0

– 42

– 42

         

2. Ziektepreventie

345.500

319.467

– 21.315

298.152

         

Subsidies

9.920

197.195

– 4.501

192.694

Preventie chronische ziekten

2.933

2.958

– 233

2.725

Preventie van infectieziekten

4.255

4.409

– 2.522

1.887

Jeugdgezondheidszorg

2.732

2.553

– 65

2.488

Bevolkingsonderzoeken

0

105.565

– 2.800

102.765

Nationaal programma Grieppreventie

0

40.634

0

40.634

Aanvullende curatieve soa bestrijding

0

29.214

1.119

30.333

Infectieziektebestrijding

0

11.862

0

11.862

         

Opdrachten

0

0

511

511

         

Bijdragen aan agentschappen

320.580

122.272

– 17.417

104.855

Nederlands vaccin Instituut

2.071

339

– 326

13

Centrum Infectieziektebestrijding

35.089

34.903

986

35.889

Centrum Bevolkingsonderzoek

8.760

10.096

3.159

13.255

Centrum Gezondheid en Milieu

3.336

5.250

617

5.867

Centrum Gezond Leven

6.150

6.205

720

6.925

IOD en Vaccinologie

18.975

10.919

– 1.999

8.920

Bevolkingsonderzoeken

145.719

38.646

– 21.105

17.541

Nationaal programma Grieppreventie

59.718

14.658

315

14.973

Aanvullende curatieve soabestrijding

28.622

0

152

152

Infectieziektebestrijding

10.884

0

57

57

Technologie en demografie

1.256

1.256

7

1.263

         

Bijdragen aan medeoverheden

15.000

0

92

92

Extra contactmoment jeugdgezondheidszorg

15.000

0

92

92

         

3. Gezondheidsbevordering

54.209

54.674

– 2.389

52.285

         

Subsidies

35.177

35.960

– 2.841

33.119

Gezondheidsbevordering algemeen

1.304

1.304

– 1.104

200

Preventie van schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak)

7.920

7.849

– 6.129

1.720

Verslavingszorg

1.533

1.533

7.181

8.714

Letselpreventie

3.867

4.961

318

5.279

Voeding, Convenant Gezond

0

– 574

9.091

8.517

Gezonde leefstijl jeugd

12.250

12.250

– 12.250

0

Subsidies ter bevordering kwaliteit en toegankelijkheid zorg

3.172

3.209

20

3.229

Subsidies ter bevordering van seksuele gezondheid

5.131

5.428

32

5.460

         

Opdrachten

1.820

1.847

2.696

4.543

Gezondheidsbevordering algemeen

1.260

1.260

1.746

3.006

Preventie schadelijk

520

590

– 259

331

Letselpreventie

40

40

905

945

Voeding, Conventant Gezond

0

– 43

304

261

         

Bijdragen aan agentschappen

220

– 125

249

124

RIVM: Voedsel consumptiepeiling

220

220

– 220

0

RIVM: Gezonde leefstijl jeugd

0

– 345

345

0

RIVM: Monitoring, opdr., KV-en e.d.

0

0

124

124

         

Bijdragen aan medeoverheden

16.992

16.992

– 2.493

14.499

Heroinebehandeling op medisch voorschrift

16.992

16.992

– 2.502

14.490

Gezondheidsbevordering

0

0

9

9

         

4. Ethiek

18.731

17.878

1.385

19.263

         

Subsidies

962

1.457

– 464

993

Beleid Medische Ethiek

962

1.457

– 464

993

         

Opdrachten

0

0

70

70

         

Bijdragen aan agentschappen

3.085

3.085

1.369

4.454

CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek

3.085

3.085

1.369

4.454

         

Bijdragen aan ZBO's en RWT's

14.684

13.336

410

13.746

CVZ: Rijksbijdrage abortusklinieken

13.050

13.126

82

13.208

Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek

1.634

210

328

538

         

Ontvangsten

10.903

10.903

0

10.903

Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting

1. Gezondheidsbescherming

Bijdragen aan agentschappen: Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA)

De totale mutatie betreft circa € 0,4 miljoen.

Het Ministerie van VWS levert een bijdrage aan de kosten die zijn gemoeid met afstoot en leegstand van huisvesting van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA). Om die reden is € 10,0 miljoen gereserveerd voor overboeking naar de begroting van het Ministerie van EZ.

Naar de begroting van het Ministerie van Economische Zaken is vervolgens € 10,0 miljoen overgeboekt in verband met de kosten die zijn gemoeid met afstoot en leegstand van huisvesting van de NVWA.

Daarnaast is van artikel 11 (Nominaal en onvoorzien) € 0,4 miljoen overgeboekt naar dit budget. Het betreft de loonbijstelling kader Rijksbegroting in enge zin (R) tranche 2013.

2. Ziektepreventie

Bijdragen aan agentschappen: Bevolkingsonderzoeken

De totale mutatie betreft circa –/– € 21,1 miljoen.

De voorraad antivirale middelen is langer houdbaar dan verwacht. De voor de vervanging gereserveerde middelen komen hierdoor niet tot besteding (€ 15,8 miljoen). Daarnaast zijn de uitvoeringskosten voor de HPV-vaccinatie (€ 0,9 miljoen) lager dan geraamd, doordat de inkoop van HPV-vaccin voortaan vanuit de premiemiddelen (RVP) wordt gefinancierd.

Het overige deel betreft een technische mutatie van circa € 4,3 miljoen. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale overboeking tussen verschillende budgetten (€ 3,1 miljoen naar Centrum Bevolkingsonderzoek en € 0,1 miljoen naar Centrum Gezondheid en Milieu) onder het instrument bijdragen aan agentschappen en het instrument subsidies.

Artikel 2 Curatieve zorg
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 2 Curatieve zorg (bedragen x € 1.000)
 

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

2.769.858

2.768.959

35.907

2.804.866

         

Uitgaven

2.796.291

2.796.406

– 4.321

2.792.085

waarvan juridisch verplicht (%)

98%

     
         

1. Kwaliteit en veiligheid

114.399

121.531

– 2.351

119.180

         

Subsidies

109.003

112.929

– 1.558

111.371

waarvan onder anderen:

       

Subsidies met betrekking tot zwangerschap en geboorte

1.651

1.651

– 145

1.506

Kwaliteit, transparantie en patiëntveiligheid

56.784

57.668

– 55.739

1.929

Structurele subsidies ziekenhuiszorg

0

0

17.502

17.502

Kwaliteit en doelmatigheid

0

0

34.744

34.744

Nederlandse Transplantatie Stichting en pilots orgaandonatie

11.972

11.972

869

12.841

Productveiligheid

3.110

2.744

– 1.081

1.663

Life Sciences and Health

20.268

22.339

– 599

21.740

UMCG t.b.v. het project Lifelines

6.100

2.602

2

2.604

Topinstituut Pharma

9.118

13.953

– 10

13.943

         

Opdrachten

2.019

2.685

1.087

3.772

         

Bijdragen aan agentschappen

3.177

5.817

– 1.880

3.937

waarvan onder andere:

       

CIBG:donorregister

3.104

5.654

– 1.790

3.864

         

Bijdragen aan ZBO's en RWT's

150

50

– 50

0

         

Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

50

50

50

100

         

2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg

2.613.111

2.612.993

– 2.607

2.610.386

         

Subsidies

14.536

14.376

– 856

13.520

waarvan onder andere:

       

Curatieve geestelijke gezondheidszorg

10.172

10.012

– 9.236

776

Diverse GGZ-projecten

0

0

3.034

3.034

Indicatiestelling

0

0

4.998

4.998

         

Bekostiging

2.565.500

2.565.500

26.590

2.592.090

Rijksbijdrage 18-

2.565.500

2.565.500

0

2.565.500

Zorgverlening illegalen

0

0

26.590

26.590

         

Opdrachten

4.508

5.158

– 1.433

3.725

waarvan onder andere:

       

Gepast gebruik medische producten

4.083

4.383

– 4.297

86

Aansprakelijkheid en fin. Medische producten

0

350

2.861

3.211

         

Bijdragen aan agentschappen

951

951

100

1.051

CIBG: Farmatec

951

951

100

1.051

         

Bijdragen aan ZBO's en RWT's

27.616

27.008

– 27.008

0

CVZ: Compensatie kosten van zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen

27.616

27.008

– 27.008

0

         

3. Bevorderen werking van het stelsel

68.781

61.882

637

62.519

         

Subsidies

13.700

900

3.619

4.519

Prestatiebekostiging ziekenhuizen

13.700

900

82

982

Uitvoering zorgverzekeringsstelsel

0

0

1.253

1.253

Wanbetalers en onverzekerden Zvw

0

0

371

371

Wanbetalers en onverzekerden Zvw (2012)

0

0

1.913

1.913

         

Inkomensoverdrachten

30.000

31.800

3.178

34.978

Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel

30.000

31.800

3.178

34.978

         

Opdrachten

3.216

5.166

– 3.068

2.098

waarvan onder andere:

       

Uitvoering zorgverzekeringsstelsel

1.359

2.497

– 2.531

– 34

         

Bijdragen aan agentschappen

12.430

12.430

7.197

19.627

Bijdrage aan het CJIB i.v.m. onverzekerden en wanbetalers Zvw

12.430

12.430

7.197

19.627

         

Bijdragen aan ZBO's en RWT's

5.335

11.576

– 10.314

1.262

waarvan onder andere:

       

Bijdragen aan SVB en CVZ i.v.m. onverzekerden en wanbetalers Zvw

5.335

11.576

– 10.019

1.557

         

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

4.100

10

25

35

Bijdrage C2000 (V&J)

4.100

10

25

35

         

Ontvangsten

22.128

61.828

19.453

81.281

waarvan onder andere:

       

Zorgverlening aan illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen

0

0

2.560

2.560

Wanbetalers en onverzekerden Zvw (premie)

13.900

53.600

18.900

72.500

Kredietverlening aan IJsselmeerziekenhuizen

0

7.175

– 5.428

1.747

Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting

2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg

Bekostiging

De totale mutatie betreft € 26,6 miljoen. Deze technische mutatie betreft onder andere een budgetneutrale overboeking van het instrument bijdragen aan ZBO’s en RWT’s.

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

De totale mutatie betreft € 27,0 miljoen. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale overboeking naar het instrument bekostiging.

3. Bevorderen werking van het stelsel

Inkomensoverdrachten: Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel

De totale mutatie is circa € 3,2 miljoen. Dit betreft met name een tegenvaller van € 3,0 miljoen en is het gevolg van enkele nabetalingen over 2012 bij de overgangsregeling FLO/VUT/ouderenregeling in de ambulancezorg.

Bijdragen aan agentschappen: Bijdrage aan CJIB in verband met onverzekerden en wanbetalers Zvw

De totale mutatie betreft circa € 7,2 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door een technische overboeking van € 8,1 miljoen van het instrument Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s (bijdragen aan SVB en CVZ in verband met onverzekerden en wanbetalers Zvw). Er is ruimte ontstaan van € 0,9 miljoen door vrijval op dat budget.

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s: Bijdrage aan SVB en CVZ in verband met onverzekerden en wanbetalers Zvw

De totale mutatie betreft circa –/– € 10,0 miljoen. Dit betreft met name een technische mutatie van € 8,1 miljoen. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale verschuiving tussen verschillende instrumenten waaronder een overboeking van € 8,1 miljoen naar het instrument Bijdragen aan agentschappen voor de bijdragen aan CIJB in verband met onverzekerden en wanbetalers Zvw. Het overige deel betreft diverse kleine mutaties.

Ontvangsten

Wanbetalers en onverzekerden

De opbrengst van de aan wanbetalers opgelegde bestuursrechtelijke premie is hoger dan eerder geraamd (€ 18,9 miljoen).

Zorgverlening aan illegalen en onverzekerbare vreemdelingen

Terugontvangst van aan het CVZ verstrekte voorschotten in het kader van de zorgverlening aan illegalen en onverzekerbare vreemdelingen in 2012 (€ 2,6 miljoen).

Kredietverlening aan IJsselmeerziekenhuizen

Dit betreft de technische verwerking van de aanpassing van een eerder gemaakte afspraak met de IJsselmeerziekenhuizen over het in termijnen afbetalen van de lening. De ontvangsten in 2013 zijn als gevolg hiervan ruim € 5,4 miljoen lager dan eerder geraamd.

Artikel 3 Maatschappelijke ondersteuning en langdurige zorg
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 3 Maatschappelijke ondersteuning en langdurige zorg (bedragen x € 1.000)
 

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

4.133.460

4.145.683

– 56.278

4.089.405

         

Uitgaven

4.133.604

4.145.787

– 56.278

4.089.509

waarvan juridisch verplicht (%)

97%

     
         

1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen

187.880

209.174

– 26.046

183.128

         

Subsidies

42.600

40.384

– 3.536

36.848

waarvan onder andere:

       

Werking Wmo

10.882

10.882

3.384

14.266

Geweld in afhankelijkheidsrelaties

12.400

12.393

– 6.033

6.360

         

Bekostiging

430

430

2

432

         

Inkomensoverdrachten

66.415

87.285

– 658

86.627

Mantelzorgcompliment

66.415

87.285

– 658

86.627

         

Opdrachten

72.235

76.235

– 20.545

55.690

waarvan onder andere:

       

Werking Wmo

1.671

1.671

– 4.106

– 2.435

Decentralisaties

3.500

7.500

– 6.017

1.483

Geweld in afhankelijkheidsrelaties

3.100

3.100

– 2.413

687

Zorg voor maatschappelijke opvang

1.608

1.608

– 3.004

– 1.396

Bovenregionaal gehandicaptenvervoer

60.280

60.280

– 4.731

55.549

         

Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s

3.000

3.109

– 109

3.000

SVB: uitvoering Regeling maatschappelijke ondersteuning

3.000

3.109

– 109

3.000

         

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

3.200

1.731

– 1.200

531

         

2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten

3.945.724

3.936.613

– 30.232

3.906.381

         

Subsidies

213.981

212.981

14.316

227.297

waarvan onder andere:

       

Toegankelijkheid

150.477

135.477

– 3.373

132.104

Kwaliteit Algemeen

23.644

37.644

19.337

56.981

Subsidieregeling Palliatieve zorg

18.810

18.810

2.033

20.843

Vilans

5.100

5.100

– 4.127

973

         

Bekostiging

3.710.400

3.707.600

– 28.400

3.679.200

Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)

3.710.400

3.707.600

– 28.400

3.679.200

         

Opdrachten

19.307

13.996

– 16.339

– 2.343

waarvan onder andere:

       

Kwaliteit Algemeen

1.900

7.816

– 13.804

– 5.988

         

Bijdragen aan agentschappen

2.036

2.036

191

2.227

CIBG: Opdrachtgeverschap WTZi

2.036

2.036

191

2.227

         

Ontvangsten

3.441

3.441

0

3.441

Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting

1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen

Subsidies: Geweld in afhankelijkheidsrelaties (GIA)

De totale mutatie betreft circa –/– € 6,0 miljoen. Dit betreft met name de subsidiemiddelen GIA die niet geheel worden uitgeput als gevolg van latere inwerkingtreding van wijzigingen in het stelsel van vrouwenopvang (€ 6,1 miljoen).

Subsidies: Werking Wmo

De totale mutatie betreft circa € 3,4 miljoen. Deze technische mutatie betreft onder andere een budgetneutrale overboeking van het instrument opdrachten Werking Wmo.

Opdrachten: Werking Wmo

De totale mutatie betreft circa –/– € 4,1 miljoen. Deze technische mutatie betreft onder andere een budgetneutrale overboeking naar het instrument subsidies Werking Wmo.

Opdrachten: Decentralisaties

De transitiemiddelen decentralisatie langdurige zorg zijn niet geheel tot besteding gekomen (€ 6,0 miljoen). Op dit moment wordt door VWS met betrokken partijen gewerkt aan een landelijk transitieplan (plus begroting) dat uiteindelijk moet uitmonden in regionale (lokale) transitieplannen. De uitwerking van deze transitieplannen heeft meer tijd gevergd dan eerder voorzien.

Opdrachten: Bovenregionaal gehandicaptenvervoer

De totale mutatie betreft circa –/– € 4,7 miljoen. Als gevolg van minder gemaakte reiskilometers wordt het budget voor bovenregionaal vervoer niet geheel uitgeput (–/– € 5,0 miljoen). Daarnaast is van artikel 11 (Nominaal en onvoorzien) € 0,3 miljoen overgeboekt naar dit budget. Het betreft de loonbijstelling kader Rijksbegroting in enge zin (R) tranche 2013.

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

De totale mutatie betreft circa –/– € 1,2 miljoen.

Dit betreft met name een technische mutatie van € 6,9 miljoen. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale overboeking tussen verschillende instrumenten. Vervolgens wordt –/– € 3,0 miljoen toegevoegd aan de doeluitkering Maatschappelijke opvang in het gemeentefonds voor voorbereiding op beschermd wonen en vrouwenopvang (–/– € 2,6 miljoen). Naar de begroting van het Ministerie van Veiligheid en Justitie wordt –/– € 2,5 miljoen overgeboekt in het kader van vrouwenopvang en mensenhandel.

2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten

Subsidies: Toegankelijkheid

De totale mutatie betreft circa –/– € 3,4 miljoen. Dit betreft met name lagere uitgaven in 2013 aan fraudebestrijding dan geraamd, omdat verschillende activiteiten pas in de loop van het jaar zijn opgestart. Verder is er minder uitgegeven door vertraging bij de oprichting van het Kwaliteitsinstituut en doordat een aantal kleinere opdrachten geen doorgang vond (–/– € 4,5 miljoen).

Daarnaast is van artikel 11 (Nominaal en onvoorzien) € 1,1 miljoen overgeboekt naar dit budget. Het betreft de loonbijstelling kader Rijksbegroting in enge zin (R) tranche 2013.

Subsidies: kwaliteit algemeen

De totale mutatie betreft circa € 19,3 miljoen. Het grootste deel hiervan betreft een reservering voor de afwikkeling van de financiële verplichtingen in het kader van het faillissement van Stichting Zonnehuizen. Vanwege in het verleden verstrekte garanties op leningen aan zorginstellingen staat VWS garant voor een deel van de schuld van stichting. Ultimo 2012 bedroeg de restschuld van deze garanties € 10,6 miljoen. Daarnaast is sprake van een technische mutatie door een budgetneutrale overboeking tussen verschillende instrumenten.

Opdrachten: Kwaliteit algemeen

Totale mutatie betreft circa –/– € 13,8 miljoen. Deze ruimte is voornamelijk veroorzaakt door vertraging in de ZonMw-programma’s Palliatieve Zorg (€ 8,4 miljoen) en Deltaplan Dementie (€ 1,5 miljoen). Daarnaast zijn enkele kleinere activiteiten die niet of later (2014) worden uitgevoerd.

Bekostiging: Bijdrage in de Kosten van Kortingen (BIKK)

De uitgavenraming BIKK wordt naar aanleiding van de laatste ramingen van het Centraal Planbureau bijgesteld (–/– € 28,4 miljoen).

Artikel 4 Zorgbreed beleid
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 4 Zorgbreed beleid (bedragen x € 1.000)
 

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

737.883

797.975

13.624

811.599

         

Uitgaven

755.524

815.616

13.624

829.240

waarvan juridisch verplicht (%)

95%

     
         

1. Positie cliënt

35.437

35.437

– 1.382

34.055

         

Subsidies

30.948

30.948

– 2.057

28.891

waarvan onder andere:

       

Patiënten- en gehandicaptenorganisaties

30.948

30.948

– 2.384

28.564

         

Opdrachten

3.044

3.044

778

3.822

Positie cliënt

3.044

3.044

778

3.822

         

Bijdragen aan agentschappen

1.445

1.445

– 103

1.342

CIBG: uitvoering subsidieregeling

1.445

1.445

– 103

1.342

         

2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

345.623

356.172

19.691

375.863

         

Subsidies

332.868

343.417

171.689

515.106

Opleidingen, beroepen en arbeidsmarkt

41.954

131.954

– 103.342

28.612

Beroepen en Opleidingen

0

28.900

0

28.900

Physician assistant/verpleegkundig specialist

19.900

0

5.389

5.389

Stagefonds

99.000

9.412

96.588

106.000

Publieke Gezondheidszorgopleidingen

16.025

16.025

99

16.124

Fonds Ziekenhuisopleidingen

141.789

142.926

– 19.132

123.794

Capaciteit opleidingen

14.200

4.200

87

4.287

Opleidingsfonds

0

10.000

40.000

50.000

         

Opdrachten

2.400

2.400

– 71

2.329

         

Bijdragen aan agentschappen

9.678

9.678

68

9.746

CIBG: Bijdrage voor onder andere UZI-register, BIG-register, SVB-Z

9.678

9.678

68

9.746

         

Bijdragen aan ZBO’s/ RWT’s

677

677

5

682

CVZ: sectie Zorgberoepen en opleidingen

677

677

5

682

         

3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling

107.347

119.569

– 2.689

116.880

         

Subsidies

4.990

4.990

231

5.221

Nivel

4.990

4.990

231

5.221

         

Opdrachten

0

0

300

300

         

Bijdragen aan agentschappen

2.590

2.305

– 284

2.021

Zorginformatie

2.590

2.305

– 284

2.021

         

Bijdragen aan ZBO’s/ RWT’s

99.767

112.274

– 2.936

109.338

ZonMw: exploitatie

0

6.181

0

6.181

ZonMw: programmering

99.767

106.093

– 2.936

103.157

         

4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten

191.325

215.699

– 1.875

213.824

         

Subsidies

0

256

0

256

Uitvoering Wtcg

0

256

0

256

         

Opdrachten

7.447

3.560

– 975

2.585

TNO centrum Zorg en Bouw

7.447

2.522

– 126

2.396

Uitvoering Wtcg

0

1.038

– 849

189

         

Bijdragen aan ZBO's en RWT's

183.878

211.883

– 900

210.983

Nza, CVZ, CBZ en CVZ

87.955

117.012

– 2.430

114.582

Centraal Administratie Kantoor

95.923

94.871

1.530

96.401

         

5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland

75.792

88.739

– 121

88.618

         

Bekostiging

75.792

88.739

– 121

88.618

Zorg en welzijn

71.142

84.089

– 202

83.887

Jeugdzorg

4.650

4.650

81

4.731

         

Ontvangsten

4.858

4.858

25.000

29.858

waarvan onder andere:

       

Capaciteit opleidingen

0

0

25.000

25.000

Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting

2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

Subsidies: Fonds Ziekenhuisopleidingen (FZO)

De totale mutatie betreft circa –/– € 19,1 miljoen.

Er worden middelen gereserveerd om de vaststelling van de uit het Fonds Ziekenhuisopleidingen (FZO) gefinancierde opleidingen te faciliteren. Dit hangt samen met de overgang van het FZO van de VWS begroting naar de beschikbaarheidbijdrage binnen het BKZ. Dit leidt tot een verandering in de systematiek (bekostiging per kalenderjaar in plaats van studiejaar). Als gevolg van deze wijziging is geraamd dat er in 2014 € 20,0 miljoen aan nabetalingen zullen moeten worden verricht voor de in het najaar 2013 verleende subsidies binnen het begrotingskader. De financiering via de beschikbaarheidbijdrage start per 1 januari 2014. Daarnaast wordt van artikel 11 (Nominaal en onvoorzien) € 0,9 miljoen overgeboekt naar dit budget. Het betreft de loonbijstelling kader Zorg (Z) tranche 2013.

Subsidies: Opleidingsfonds

De totale mutatie betreft € 40,0 miljoen. De afrekening over 2012 van de subsidieverleningen zorgopleidingen en huisartsenopleiding, op basis van de in 2013 door de instellingen ingediende subsidieverantwoordingen over de realisatiecijfers in 2012, leidt tot nabetalingen aan de instellingen van circa € 40,0 miljoen en terugvorderingen van de instellingen van in totaal circa € 25,0 miljoen.

3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s: ZonMw

De totale mutatie betreft circa –/– € 2,9 miljoen.

Er is ruimte opgetreden door vertraging in de opdrachtverlening aan ZonMw voor het Deltaplan Dementie. Het heeft langer dan verwacht geduurd om het programmavoorstel rond te krijgen. Voorts is vertraging opgetreden in de opdrachtverlening voor het Preventieprogramma én is in afwachting van het Nationaal Programma Preventie nog geen opdracht verleend voor een programma op het terrein van de Ondersteuning van het lokaal gezondheidsbeleid. De totale ruimte bedraagt –/– € 6,9 miljoen.

Van de begroting van het Ministerie van Economische Zaken is circa € 1,9 miljoen overgeboekt in het kader van het programma «Meer kennis met minder dieren». Van artikel 11 (Nominaal en onvoorzien) wordt € 0,7 miljoen overgeboekt naar dit budget. Het betreft de loonbijstelling kader Rijksbegroting in enge zin (R) tranche 2013. Daarnaast vindt een technische mutatie van € 1,4 miljoen plaats. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale overboeking tussen verschillende instrumenten.

4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s: NZa, CVZ, CBZ en CSZ

De totale mutatie betreft circa –/– € 2,4 miljoen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere uitgaven bij het NZa en CVZ. De uitgaven aan het werkplan NZa zijn lager dan geraamd. Bij het CVZ betreft het met name onderuitputting bij het opstarten van het Kwaliteitsinstituut. Totale ruimte –/– € 4,7 miljoen.

Van artikel 11 (Nominaal en onvoorzien) wordt € 0,8 miljoen overgeboekt naar deze budgetten. Het betreft de loonbijstelling kader Rijksbegroting in enge zin (R) tranche 2013.

Daarnaast vindt een technische mutatie van € 1,4 miljoen plaats. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale overboeking tussen verschillende instrumenten.

Ontvangsten

Opleidingsfonds:

De afrekening over 2012 van de subsidieverleningen zorgopleidingen en huisartsenopleiding, op basis van de in 2013 door de instellingen ingediende subsidieverantwoordingen over de realisatiecijfers in 2012, leidt tot nabetalingen aan de instellingen van circa € 40,0 miljoen en terugvorderingen van de instellingen van in totaal circa € 25,0 miljoen.

Artikel 5 Jeugd
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 5 Jeugd (bedragen x € 1.000)
 

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

1.393.470

1.380.868

100.651

1.481.519

         

Uitgaven

1.533.547

1.520.945

– 45.749

1.475.196

waarvan juridisch verplicht (%)

99%

     
         

1. Laagdrempelige ondersteuning bij het opvoeden en opgroeien

37.595

69.340

– 29.563

39.777

         

Subsidies

30.813

36.191

– 1.608

34.583

Preventief en ontwikkelingsgericht jeugdbeleid

6.909

6.839

– 302

6.537

Stelselwijziging

0

3.288

21

3.309

Koepels van internaten voor schippers- en kermisjeugd

22.973

21.873

– 389

21.484

Zorg voor jeugd

931

4.191

– 938

3.253

         

Opdrachten

4.958

31.025

– 27.682

3.343

Preventief en ontwikkelingsgericht jeugdbeleid

1.457

1.457

– 640

817

Stelselherziening

3.061

29.128

– 26.800

2.328

Aanpak kindermishandeling

440

440

– 242

198

         

Bijdragen aan agentschappen

764

764

185

949

Verwijsindex

764

764

185

949

         

Bijdragen aan medeoverheden

200

200

– 99

101

         

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

860

1.160

– 359

801

waarvan onder andere:

       

Stelselwijziging

0

300

300

600

V&J: Aanpak kindermishandeling

660

660

– 660

0

         

2. Noodzakelijke en passende zorg

1.495.952

1.451.605

– 16.186

1.435.419

         

Subsidies

232.401

207.749

– 11.866

195.883

Jeugdzorgplus

36.821

13.521

– 9.081

4.440

Jeugdzorg

2.326

1.279

1.301

2.580

Gesloten jeugdzorg

193.254

192.949

– 4.086

188.863

         

Opdrachten

2.326

2.331

– 1.339

992

Jeugdzorgplus

0

0

330

330

Jeugdzorg

2.326

2.326

– 1.669

657

Gesloten jeugdzorg

0

5

0

5

         

Bijdragen aan medeoverheden

1.255.225

1.235.525

– 143

1.235.382

Doeluitkering Jeugdzorg provincies en grootstedelijke regio's

1.255.225

1.235.525

– 143

1.235.382

         

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

6.000

6.000

– 2.838

3.162

Jeugdzorgplus

6.000

6.000

– 2.838

3.162

         

Ontvangsten

9.215

9.428

11.200

20.628

Laagdrempelige ondersteuning opvoeden en opgroeien

9.130

9.343

0

9.343

Ouderbijdrage jeugdzorg

85

85

11.200

11.285

Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting

1. Laagdrempelige ondersteuning bij het opvoeden en opgroeien

Subsidies: Zorg voor jeugd

De totale mutatie betreft circa –/– € 0,9 miljoen. Er is ruimte ontstaan van –/– € 1,4 miljoen door vrijval op het budget «Zorg voor Jeugd». Daarnaast vindt een technische mutatie van € 0,5 miljoen plaats. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale overboeking tussen verschillende instrumenten.

Opdrachten: preventief en ontwikkelingsgericht jeugdbeleid en aanpak kindermishandeling

De totale mutatie betreft circa –/– € 0,9 miljoen. Er is ruimte van –/– € 1,1 miljoen ontstaan door het niet doorgaan van voornemens op het terrein van opvoeden en opgroeien. Daarnaast vindt een technische mutatie van € 0,2 miljoen plaats. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale overboeking tussen verschillende instrumenten.

Opdrachten: stelselherziening

De totale mutatie betreft circa –/– € 26,8 miljoen. Er is –/– € 24,0 miljoen overgeboekt naar het Gemeentefonds. Het betreft middelen voor de invoering van het nieuwe stelsel voor Jeugdzorg. Binnen het programma stelselherziening jeugd is sprake van onderuitputting van –/– € 2,4 miljoen door de vertraging van enkele onderdelen van het programma. Daarnaast vindt een technische mutatie van –/– € 0,4 miljoen plaats. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale verschuiving tussen verschillende instrumenten.

2. Noodzakelijke en passende zorg

Subsidies: Jeugdzorg, Jeugdzorg plus en Gesloten Jeugdzorg

De totale mutatie betreft circa –/– € 11,9 miljoen.

De voorgenomen privatisering van de instelling Almata en de Lindenhorst heeft vertraging opgelopen als gevolg van opgeschorte onderhandelingen met de bonden (–/– € 15,0 miljoen). De privatisering zal in 2014 tot stand komen.

Van artikel 11 (Nominaal en onvoorzien) is € 1,6 miljoen overgeboekt naar dit instrument. Het betreft de loonbijstelling kader Rijksbegroting in enge zin (R) tranche 2013. Daarnaast vindt een technische mutatie van € 1,5 miljoen plaats. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale verschuiving tussen verschillende instrumenten.

Bijdragen aan medeoverheden

De totale mutatie betreft circa –/– € 0,1 miljoen.

Naar de begroting van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is circa –/– € 18,2 miljoen overgeboekt ter dekking van het besparingsverlies kindregelingen als gevolg van vertraging inwerkingtreding wetsvoorstel «Verbetering financiële positie pleegouders». De ontvangst van de ouderbijdragen is aan de uitgavenkant gedesaldeerd (circa € 11,2 miljoen).

Van artikel 11 (Nominaal en onvoorzien) is € 8,8 miljoen overgeboekt naar dit instrument. Het betreft de loonbijstelling kader Rijksbegroting in enge zin (R) tranche 2013. Er is ruimte ontstaan van –/– € 2,0 miljoen door vrijval op het budget «Jeugdzorg». Daarnaast vindt een technische mutatie van € 0,1 miljoen plaats. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale overboeking tussen verschillende instrumenten.

Ontvangsten

De ontvangstraming van het budget Jeugdzorg wordt verhoogd met € 11,2 miljoen. Het betreft een correctie van het ouderbijdrage deel van de pleegvergoeding.

Artikel 6 Sport en bewegen
Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 6 Sport en bewegen (bedragen x € 1.000)
 

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

122.849

80.180

1.878

82.058

         

Uitgaven

135.000

73.931

– 1.965

71.966

waarvan juridisch verplicht (%)

86%

     
         

1. Passend sport- en beweegaanbod

86.524

27.582

– 1.392

26.190

         

Subsidies

29.833

17.299

768

18.067

Gehandicaptensport

3.153

3.153

14

3.167

Verantwoord sporten en bewegen

3.071

2.172

14

2.186

Sport en bewegen in de buurt

16.515

4.880

708

5.588

Stimuleren van een veiliger sportklimaat

7.094

7.094

32

7.126

         

Bekostiging

9.357

9.357

– 1.259

8.098

Compensatie van betaalde energiebelasting

9.357

9.357

– 1.259

8.098

         

Opdrachten

0

0

25

25

         

Bijdragen aan medeoverheden

47.334

926

– 926

0

Sport en bewegen in de buurt

47.334

926

– 926

0

         

2. Uitblinken in sport

37.768

38.643

– 1.010

37.633

         

Subsidies

29.724

28.499

– 1.243

27.256

Topsportevenementen

9.785

5.785

– 1.313

4.472

Topsportprogramma's

18.700

21.275

64

21.339

Dopingbestrijding

1.239

1.439

6

1.445

         

Inkomensoverdrachten

7.851

9.951

202

10.153

Stipendiumregeling

7.851

9.951

202

10.153

         

Opdrachten

0

0

30

30

         

Bijdragen aan internationale organisatie

193

193

1

194

Dopingbestrijding

193

193

1

194

         

3. Borgen van innovatie, kennisontwikkeling en kennisdeling

10.708

7.706

437

8.143

         

Subsidies

10.808

7.506

193

7.699

Olympische ambitie

1.300

402

601

1.003

Kennis fundament

0

6.604

– 137

6.467

Internationaal beleid

500

500

– 271

229

Kennis en innovatie

9.008

0

0

0

         

Opdrachten

– 100

200

186

386

         

Bijdragen aan internationale organisatie

0

0

58

58

         

Ontvangsten

1.740

1.740

– 800

940

Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting

Op dit artikel zijn er geen mutaties groter dan € 3,0 miljoen.

Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering Wereldoorlog II

Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering Wereldoorlog II (bedragen x € 1.000)

 

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

331.354

343.751

293

344.044

         

Uitgaven

331.574

343.256

293

343.549

waarvan juridisch verplicht (%)

97%

     
         

1. De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen en de herinnering aan WOII

19.365

19.629

18

19.647

         

Subsidies

16.392

16.392

15

16.407

         

Bekostiging

654

654

1

655

         

Opdrachten

2.119

2.383

2

2.385

         

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

100

100

0

100

         

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

100

100

0

100

         

2. Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII

312.209

323.627

275

323.902

         

Inkomensoverdrachten

289.205

300.521

7.525

308.046

waarvan onder andere:

       

Wet buitengewoon pensioen 1940–1945 (Wbp)

53.885

65.201

7.317

72.518

Wet uitkeringen vervol-gingslachtoffers 1940–1945 (Wuv)

152.709

152.709

135

152.844

Wet uitkeringen burger-oorlogsslachtoffers 40–45 (Wubo)

71.710

71.710

63

71.773

         

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

23.004

23.106

– 7.250

15.856

PUR en SVB

20.545

20.545

– 7.252

13.293

Stichting Administratie Indonesische Pensioenen (SAIP)

2.459

2.561

2

2.563

         

Ontvangsten

901

901

0

901

Toelichting uitgavenmutaties 2e suppletoire begroting

2. Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII

Inkomensoverdrachten: Wet buitengewoon pensioen 1940–1945 (Wbp)

Dit betreft een technische mutatie van circa € 7,3 miljoen. Deze technische mutatie betreft een overboeking van Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s (PUR en SVB).

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s: PUR en SVB

Dit betreft een technische mutatie van circa –/– € 7,3 miljoen. Deze technische mutatie betreft een overboeking naar Inkomensoverdrachten: Wet buitengewoon pensioen 1940–1945 (Wbp)

Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten
Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten (bedragen x € 1.000)
 

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

5.220.557

5.247.040

11.825

5.258.865

         

Uitgaven

5.220.557

5.247.040

11.825

5.258.865

waarvan juridisch verplicht (%)

100%

     
         

Inkomensoverdrachten

5.220.557

5.247.040

11.825

5.258.865

1.Zorgtoeslag

4.802.826

4.815.998

– 11.575

4.804.423

2. Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg)

375.432

388.743

13.700

402.443

3. Tegemoetkoming specifieke zorgkosten

42.299

42.299

9.700

51.999

         

Ontvangsten

0

0

   

Toelichting uitgavenmutaties 2e suppletoire begroting

1. Zorgtoeslag

De uitgavenraming zorgtoeslag is op basis van het Centraal Planbureau bijgesteld (€ -11,6 miljoen).

2. Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg)

Op basis van actuele gegevens van het CAK wordt verwacht dat het totaal van de uitbetaling van algemene tegemoetkomingen Wtcg over 2012 en nabetalingen van tegemoetkomingen over voorgaande jaren leidt tot hogere uitgaven dan eerder geraamd (€ 13,7 miljoen).

3. Tegemoetkoming specifieke zorgkosten

Op basis van de meest recente inzichten over de realisatie in 2013 bij de uitfasering van de regeling tegemoetkoming buitengewone uitgaven (TBU) en bij de regeling tegemoetkoming specifieke zorgkosten (TSZ) zijn de verwachte uitgaven in 2013 € 9,7 miljoen (TBU € 4,0 miljoen en TSZ € 5,7 miljoen en) hoger dan eerder geraamd.

Artikel 9 Algemeen
Budgettaire gevolgen van beleid, niet-beleidsartikel 9 Algemeen (bedragen x € 1.000)
 

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

21.936

14.761

1.668

16.429

         

Uitgaven

27.936

20.761

1.668

22.429

         

1. Internationale samenwerking

4.721

5.980

– 500

5.480

         

Bijdragen aan internationale organisatie

4.721

5.980

– 500

5.480

waarvan onder anderen

       

WHO

4.721

4.721

0

4.721

         

2. Verzameluitkering VWS

541

580

613

1.193

         

3. Strategisch onderzoek RIVM

22.674

14.201

1.555

15.756

         

Bekostiging

22.674

14.201

1.555

15.756

Strategisch onderzoek RIVM

22.674

14.201

1.555

15.756

         

Ontvangsten

0

0

0

0

Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting

Op dit artikel zijn er geen mutaties groter dan € 3,0 miljoen.

Artikel 10 Apparaatsuitgaven
Budgettaire gevolgen van beleid, niet-beleidsartikel 10 Apparaatsuitgaven (bedragen x € 1.000)
 

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

230.895

283.582

76.236

359.818

         

Uitgaven

230.968

283.655

76.236

359.891

         

1. Totaal personele uitgaven

170.530

173.997

6.658

180.655

waarvan eigen personeel

159.943

162.939

1.595

164.534

waarvan inhuur externen

9.218

8.849

3.976

12.825

waarvan inhuur deskundigen

0

0

387

387

waarvan postactieven

1.369

2.209

700

2.909

         

2. Totaal materiële uitgaven

60.438

109.658

69.578

179.236

waarvan ICT

10.511

6.580

– 1.603

4.977

waarvan bijdrage SSO's

39.103

46.201

32.505

78.706

waarvan overig materieel

10.824

56.877

38.676

95.553

         

Ontvangsten

5.353

37.923

15.971

53.894

Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting

1. Personele uitgaven

Bij de tweede suppletoire begroting heeft er per saldo een mutatie van circa € 6,7 miljoen plaatsgevonden op personele uitgaven kerndepartement, inspecties en raden. Daarvan heeft circa € 4,0 miljoen betrekking op uitgaven voor vacatiegelden, IGZ en internationale zaken die bij invoering van Verantwoord Begroten bij de ontwerpbegroting 2013 ten onrechte niet als eigen personeel waren geboekt. Verder heeft de Gezondheidsraad als gevolg van uitvoering van externe opdrachten te maken met € 0,9 miljoen hogere uitgaven en ontvangsten.

2. Materiële uitgaven

Bij de tweede suppletoire begroting heeft er per saldo een mutatie van circa € 69,6 miljoen plaatsgevonden op materiële uitgaven kerndepartement, inspecties en raden. Daarvan heeft circa € 4,0 miljoen betrekking op een knelpunt bij de materiële uitgaven bij de informatiseringprogramma’s. Verder zijn de uitgaven- en ontvangstenraming verhoogd met € 3,0 miljoen in verband met de betaling door VWS van de inbesteding van de ICT-dienstverlening voor het CIBG, waarvoor een bijdrage van het CIBG is ontvangen.

Bij de projectdirectie ALT (Het Antonie van Leeuwenhoekterrein) is een aantal taken ondergebracht die tot 2013 bij het RIVM behoorden. De desaldering van de apparaatontvangsten van de projectdirectie bij eerste suppletoire begroting wordt als gevolg van de boedelscheiding tussen projectdirectie en RIVM en extra ontvangsten van derden met € 12,0 miljoen verhoogd. Als gevolg van de boedelscheiding betaalt de projectdirectie een bedrag van € 3,9 miljoen voor afkoop van vaste activa en vorderingen aan het RIVM. Daarnaast heeft de projectdirectie te maken met uitgaven in verband met de reorganisatie, organisatieontwikkeling en voorbereiding op de komende verzelfstandiging (€ 1,0 miljoen) en extra uitgaven voor investeringen in het kader van vaccinonderzoek (€ 0,9 miljoen). Anderzijds is er sprake van ruimte omdat sommige ontvangsten uit hoofde van de boedelscheiding bedoeld zijn voor uitgaven in latere jaren, maar voor de projectdirectie binnen het kasstelsel in 2013 vrijvallen (€ 2,0 miljoen) en omdat er vertraging optreedt bij de ontwikkeling van het RSV-vaccin (€ 1,8 miljoen).

Mutaties op het gebied van de projectdirectie ALT die bij eerste suppletoire begroting op het eigenaarbudget voor het RIVM (art. 10) zijn geboekt, worden nu ten gunste/laste van het budget van de projectdirectie gebracht. Per saldo wordt het budget daardoor met € 1,5 miljoen verlaagd. Vanuit het opdrachtgeverbudget (art. 1) is een bijdrage voor aanvullende taken op het gebied van vaccinologie verstrekt (€ 2,1 miljoen).

Op basis van een prognose van de verwachte personele en materiële uitgaven voor heel 2013 zijn bovenstaande mutaties met name verwerkt in een per saldo verhoging van de materiële budgetten met € 14,1 miljoen; de personele budgetten zijn met € 0,5 miljoen verhoogd.

Er wordt een reservering van € 50,0 miljoen gemaakt voor het VWS-deel van het verwachte boekwaardeverlies bij de verkoop van het Antonie van Leeuwenhoekterrein in Bilthoven.

Daarnaast vindt een technische mutatie (–/– € 1,5 miljoen) plaats. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale verschuiving tussen verschillende instrumenten.

Ontvangsten

De uitgaven- en ontvangstenraming worden verhoogd met € 3,0 miljoen in verband met de betaling door VWS van de inbesteding van de ICT-dienstverlening voor het CIBG, waarvoor een bijdrage van het CIBG is ontvangen.

De desaldering van de apparaatontvangsten van de projectdirectie ALT bij eerste suppletoire begroting wordt als gevolg van de boedelscheiding tussen projectdirectie en RIVM en extra ontvangsten van derden met € 12,0 miljoen verhoogd. Zie verder de toelichting bij de materiële uitgaven.

Artikel 11 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid, niet-beleidsartikel 11 Nominaal en onvoorzien (bedragen x € 1.000)
 

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

– 36.359

– 4.080

4.746

666

         

Uitgaven

– 36.359

– 4.080

4.746

666

         

1. Loonbijstelling

790

22.777

– 22.777

0

2. Prijsbijstelling

16.430

266

0

266

3. Taakstelling

– 53.579

– 27.123

27.523

400

         

Ontvangsten

5.000

5.000

0

5.000

Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting

Uitgaven

1. Loonbijstelling

De loonbijstelling tranche 2013 kader Rijksbegroting in enge zin (R) van € 22,2 miljoen is toebedeeld aan de artikelen.

De loonbijstelling tranche 2013 kader Zorg (Z) € 0,5 miljoen is toebedeeld aan artikel 4 (Zorgbreed beleid).

De loonbijstelling tranche 2013 kader Niet behorend tot enige ijklijn (N) € 0,08 miljoen is toebedeeld aan artikel 1 (Volksgezondheid).

3. Taakstelling

Ova-compensatie

Overboeking naar het Ministerie van OCW voor de uitgaven ter financiering van de loonkostenindexering op grond van de ova van € 6,6 miljoen. Het gaat hier om de tranche 2013. De overboeking van de compensatie voor de tranche 2012 was al in de ontwerpbegroting 2013 verwerkt.

Aanpassen taakstellende onderuitputting

Ten einde de taakstellende onderuitputting terug te brengen, wordt deze tijdens de tweede suppletoire begroting verlaagd met € 33,5 miljoen.

Het bedrag dat na verwerking van de mutaties 2e suppletoire begroting resteert (€ 0,4 miljoen) betreft een reservering om het eigen vermogen van het Agentschap College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (aCBG) te versterken. Het aCBG voorziet een exploitatietekort over 2013, waarvoor het beschikbare eigen vermogen te weinig compensatie biedt.

Hoofdstuk 2 Financieel Beeld Zorg

1. Inleiding

Deze paragraaf geeft een actueel beeld van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ) in het lopende jaar. De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de najaarsnota 2013, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.

Ten opzichte van eerdere jaren worden in deze paragraaf alleen de nieuwe mutaties toegelicht. Deze nieuwe mutaties betreffen de bijstellingen ten opzichte van de standen die zijn opgenomen in de ontwerpbegroting 2014.

Dit deel van de 2e suppletoire begroting 2013 bestaat uit de volgende paragrafen:

  • 1. Inleiding

  • 2. Ontwikkeling van het Budgettair Kader Zorg (BKZ) 2013

  • 3. Verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten 2013

  • 4. Mutaties per sector

2. Ontwikkeling van het Budgettair Kader Zorg (BKZ) 2013

Tabel 1 laat de ontwikkeling van het BKZ en de netto-BKZ-uitgaven zien vanaf de stand ontwerpbegroting 2013. Het Budgettair Kader Zorg is bij de start van het kabinet-Rutte-Asscher voor de periode 2013–2017 vastgesteld bij Startnota (TK 33 400, nr. 18).

Tabel 1 Ontwikkeling van het BKZ en de netto-BKZ-uitgaven 2013 (bedragen x € 1 miljoen)
 

2013

Netto BKZ-uitgaven stand ontwerpbegroting 2013

65.801

Maatregelen regeerakkoord

145

Macro-economische doorwerking

236

BKZ Startnota Kabinet-Rutte-Asscher

66.181

Prijs- nationale bestedingen (pNB)

– 368

IJklijnmutaties

– 5

BKZ stand 1e suppletoire begroting 2013

65.809

IJklijnmutaties

– 35

BKZ stand ontwerpbegroting 2014

65.774

Mutatie 2e suppletoire begroting 2013

 

IJklijnmutaties

– 1

BKZ stand 2e suppletoire begroting 2013

65.773

Netto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2013

65.542

Overschrijding van de netto-BKZ-uitgaven t.o.v. het BKZ stand 2e suppletoire begroting 2013

– 231

Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ-gegevens over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ

Het BKZ is ten opzichte van de Startnota als gevolg van de nominale ontwikkelingen met € 368 miljoen verlaagd. Als gevolg van de ijklijnmutaties is het BKZ met € 41 miljoen verlaagd. Ondanks de verlaging van het BKZ met € 409 miljoen is het BKZ als gevolg van de daling van de netto-BKZ-uitgaven met € 231 miljoen onderschreden.

Tabel 2 geeft een overzicht van de kadertoetsing van het BKZ in 2013 vanaf de stand vastgesteld bij Startnota. Sinds de Startnota is het kader onderschreden met € 231 miljoen. Ten opzichte van de begroting 2014 is de kaderonderschrijding met € 29 miljoen afgenomen.

Tabel 2 Kadertoets BKZ 2013 (bedragen x € 1 miljoen)
 

2013

Kadertoets BKZ Startnota Kabinet-Rutte-Asscher

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

– 129

Kadertoets BKZ 1e suppletoire begroting 2013

– 129

Mutatie ontwerpbegroting 2014

– 131

Kadertoets BKZ ontwerpbegroting 2014

– 260

Mutatie 2e suppletoire begroting 2013

29

Kadertoets BKZ 2e suppletoire begroting 2013

– 231

Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ-gegevens over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ

3. Verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten 2013

Tabel 3 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2013 de verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten zien. Omdat een groot deel van de mutaties ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2013 al in de Ontwerpbegroting 2014 is toegelicht worden hier slechts de nieuwe mutaties ten opzichte van de begrotingsstand weergegeven.

De laatste cijfers van het CVZ hebben op dit moment niet geleid tot bijstelling van de BKZ-uitgaven. De eerste voorlopige realisatiecijfers duiden op lagere uitgaven voor geneesmiddelen over 2013. Nadere inzichten over de omvang en oorzaken hiervan worden meegenomen bij de totstandkoming van het jaarverslag 2013 en de voorjaarsnota 2014.

Tabel 3 Verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten 2013 (bedragen x € 1 miljoen)
 

2013

Bruto-BKZ-uitgaven ontwerpbegroting 2013

70.471,9

Mutaties gemeld in 1e suppletoire begroting 2013

– 226,3

Stand 1e suppletoire begroting 2013

70.245,5

Mutaties gemeld in de ontwerpbegroting 2014

– 13,9

Stand ontwerpbegroting 2014

70.231,6

   

Beleidsmatige mutaties

 
   

Nieuwe mutaties

 

AWBZ

 

Wmo defintieve lpo tranche 2013

– 13,7

   

Begrotingsgefinancierd

 

Desaldering subsidie vaststelling zorgopleidingen

– 152,0

Knelpunt tegemoetkomingen Wtcg

13,7

Nabetaling en ontvangsten subsidievaststellingen zorgopleidingen

40,0

Wmo defintieve lpo tranche 2013

13,7

Overige

– 0,6

   

Totaal mutaties

– 98,9

   

Bruto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2013

70.132,7

   

BKZ-ontvangsten ontwerpbegroting 2013

4.671,0

Mutaties gemeld in 1e suppletoire begroting 2013

– 105,6

Stand 1e suppletoire begroting 2013

4.565,4

Mutaties gemeld in de ontwerpbegroting 2014

152,0

Stand ontwerpbegroting 2014

4.717,4

   

Beleidsmatige mutaties

 
   

Nieuwe mutaties

 

Begrotingsgefinancierd

 

Desaldering subsidie vaststelling zorgopleidingen

– 152,0

Nabetaling en ontvangsten subsidievaststellingen zorgopleidingen

25,0

   

Totaal mutaties

– 127,0

   

BKZ-ontvangsten stand 2e suppletoire begroting 2013

4.590,4

Netto-BKZ-uitgaven ontwerpbegroting 2013

65.800,8

Netto-BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2013

65.680,1

Netto-BKZ-uitgaven ontwerpbegroting 2014

65.514,2

Netto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2013

65.542,3

Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ-gegevens over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ

Toelichting nieuwe mutaties

Uitgaven

Beleidsmatige mutaties

Wmo defintieve lpo tranche 2013

De vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling wordt voor alle zorgsectoren in eerste instantie gereserveerd op nominaal en onverdeeld. Daar staat de raming voor de jaren 2013 tot en met 2018. De definitieve loon- en prijsontwikkeling tranche 2013 wordt toegedeeld aan de Wmo.

Desaldering subsidie vaststelling zorgopleidingen

Deze desaldering is spiegelbeeldig aan de bij Miljoenennota 2014 verwerkte desaldering waarmee de afrekening van opleidingssubsidies 2012 mogelijk gemaakt is.

Knelpunt tegemoetkomingen Wtcg

Op basis van actuele gegevens van het CAK wordt verwacht dat het totaal van de uitbetaling van algemene tegemoetkomingen Wtcg over 2012 en nabetalingen van tegemoetkomingen over voorgaande jaren leidt tot hogere uitgaven dan eerder geraamd.

Nabetaling en ontvangsten subsidievaststellingen zorgopleidingen

De afrekening over 2012 van de subsidieverleningen zorgopleidingen 1e en 2e tranche en huisartsenopleiding, op basis van de in 2013 door de instellingen ingediende subsidieverantwoordingen over de realisatiecijfers in 2012, leidt tot nabetalingen aan de instellingen van circa € 40,0 miljoen.

Ontvangsten

Beleidsmatige mutaties

Desaldering subsidie vaststelling zorgopleidingen

Deze desaldering is spiegelbeeldig aan de bij Miljoenennota 2014 verwerkte desaldering waarmee de afrekening van opleidingssubsidies 2012 mogelijk gemaakt is.

Nabetaling en ontvangsten subsidievaststellingen zorgopleidingen

De afrekening over 2012 van de subsidieverleningen zorgopleidingen 1e en 2e tranche en huisartsenopleiding, op basis van de in 2013 door de instellingen ingediende subsidieverantwoordingen over de realisatiecijfers in 2012, leidt tot terugvorderingen van de instellingen van in totaal circa € 25,0 miljoen.

4. Mutaties per sector

Tabel 4 geeft de mutaties vanaf de stand ontwerpbegroting 2013 tot aan de 2e suppletoire begroting 2013 op sector niveau weer. De relevante nieuwe mutaties die hebben plaatsgevonden na de Ontwerpbegroting 2014 zijn in paragraaf 3 toegelicht.

Tabel 4 BKZ-uitgaven en -ontvangsten per sector 2013 (bedragen x € 1 miljoen)
 

Stand ontwerpbegroting

Mutaties 1esuppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties ontwerpbegroting

Stand ontwerpbegroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

 

2013

2013

2013

2014

2014

2013

2013

Zorgverzekeringswet (Zvw)

             

Eerstelijnszorg

4.293,8

46,7

4.340,5

82,9

4.423,3

0,0

4.423,3

Medisch-specialistische zorg

21.725,8

27,9

21.753,7

453,2

22.206,9

0,0

22.206,9

Ziekenvervoer

598,5

22,4

620,9

15,8

636,7

0,0

636,7

Geneesmiddelen

5.410,6

– 607,2

4.803,4

126,6

4.930,0

0,0

4.930,0

Hulpmiddelen

1.676,8

– 89,4

1.587,4

59,1

1.646,5

0,0

1.646,5

Geneeskundige geestelijke gezondheidszorg

4.153,2

0,0

4.153,2

118,8

4.272,0

0,0

4.272,0

Opleidingen

997,6

0,0

997,6

25,5

1.023,1

0,0

1.023,1

Overige1

1.015,4

243,8

1.259,2

– 87,8

1.171,4

0,0

1.171,4

Nominaal en onverdeeld

1.178,3

– 32,7

1.145,5

– 892,0

253,5

0,0

253,5

Bruto-Zvw-uitgaven

41.049,9

– 388,5

40.661,4

– 98,0

40.563,4

0,0

40.563,4

Eigen risico Zvw

2.623,4

56,2

2.679,6

0,0

2.679,6

0,0

2.679,6

Eigen bijdrage Zvw

228,2

– 201,2

27,0

0,0

27,0

0,0

27,0

Zvw-ontvangsten

2.851,6

– 145,0

2.706,6

0,0

2.706,6

0,0

2.706,6

Netto-Zvw-uitgaven

38.198,3

– 243,5

37.954,8

– 98,0

37.856,8

0,0

37.856,8

Algemene Wet Bijzonder Ziektekosten (AWBZ)

 

Volksgezondheid

113,5

21,1

134,6

3,0

137,6

0,0

137,6

Zorg in natura

22.717,4

713,8

23.431,2

318,1

23.749,4

0,0

23.749,4

Persoonsgebonden budgetten

2.567,9

0,0

2.567,9

67,3

2.635,2

0,0

2.635,2

Mee-instellingen

172,6

0,0

172,6

5,1

177,7

0,0

177,7

Opleidingen

25,7

0,0

25,7

0,7

26,4

0,0

26,4

Overige2

275,9

– 14,2

261,6

7,2

268,9

0,0

268,9

Nominaal en onverdeeld

1.422,5

– 601,1

821,4

– 475,9

345,6

– 13,7

331,9

Bruto-AWBZ-uitgaven

27.295,6

119,6

27.415,1

– 74,4

27.340,7

– 13,7

27.327,0

Eigen bijdrage AWBZ

1.819,4

39,4

1.858,8

0,0

1.858,8

0,0

1.858,8

AWBZ-ontvangsten

1.819,4

39,4

1.858,8

0,0

1.858,8

0,0

1.858,8

Netto-AWBZ-uitgaven

25.476,2

80,2

25.556,3

– 74,4

25.481,9

– 13,7

25.468,3

Begrotingsgefinancierd

Wmo (Gemeentefonds)

1.477,3

44,7

1.522,0

25,5

1.547,5

13,7

1.561,2

Zorgopleidingen (begroting VWS)

172,2

1,1

173,4

133,1

306,4

– 112,0

194,4

Wtcg (begroting VWS)

375,4

13,3

388,7

0,0

388,7

13,7

402,4

Zorg Caribisch Nederland (begroting VWS)

71,1

12,9

84,1

0,4

84,5

– 0,6

83,9

Loon- en prijsbijstelling (begroting VWS en Financiën)

30,3

– 29,5

0,8

– 0,5

0,3

0,0

0,3

Bruto-begrotingsgefinancierde-uitgaven

2.126,4

42,6

2.169,0

158,5

2.327,5

– 85,3

2.242,2

Ontvangsten

0,0

0,0

0,0

152,0

152,0

– 127,0

25,0

Begrotingsgefinancierde-ontvangsten

0,0

0,0

0,0

152,0

152,0

– 127,0

25,0

Netto-begrotingsgefinancierde-uitgaven

2.126,4

42,6

2.169,0

6,5

2.175,5

41,7

2.217,2

       

0,0

 

0,0

 

Totaal bruto-BKZ-uitgaven

70.471,9

– 226,4

70.245,5

– 13,9

70.231,6

– 98,9

70.132,7

Totaal BKZ-ontvangsten

4.671,0

– 105,6

4.565,4

152,0

4.717,4

– 127,0

4.590,4

Totaal netto-BKZ-uitgaven

65.800,8

– 120,8

65.680,1

– 165,9

65.514,2

28,1

65.542,3

Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ-gegevens over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ

X Noot
1

Bij de Zvw zijn onder de post overige opgenomen de deelsectoren; grensoverschrijdende zorg en multidisciplinaire zorgverlening

X Noot
2

Bij de AWBZ zijn onder de post overige opgenomen de deelsectoren; beheerskosten/diversen AWBZ, tandheelkundige zorg AWBZ, Medisch specialistische zorg AWBZ en overige curatieve zorg AWBZ langdurige zorg onverdeeld.

Naar boven