Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33805-XVI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33805-XVI nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2013 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Tevens wordt in onderdeel B een actueel beeld gegeven van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ) en van de financiering van de zorgsector in het jaar 2013.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers
De mutaties in deze suppletoire begroting bestaan uit herschikkingen binnen de begrotingsuitgaven, uit overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, uit financieringsverschuivingen en uit middelen die generaal aan de VWS-begroting zijn toegevoegd, dan wel middelen die generaal vrijvallen.
De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2013, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende uitgangspunten toegepast:
1. Naast de beleidsmatig relevante mutaties worden de mutaties toegelicht als het hiermee gepaard gaande bedrag voor de beleidsuitgaven op het niveau van het financieel instrument hoger is dan € 3 miljoen van de vastgestelde begroting. In enkele gevallen is om beleidsmatige redenen van deze regel afgeweken en zijn ook kleinere mutaties toegelicht.
2. De apparaatsuitgaven zijn in relatie tot de beleidsuitgaven gering van omvang. Daarom worden alleen de belangrijkste mutaties toegelicht.
3. Mutaties die afzonderlijk lager zijn dan deze normen en/of die betrekking hebben op interne verrekeningen binnen de administratie van VWS, staan gesaldeerd toegelicht met de algemene tekst «overige mutaties». Hierdoor kan dat saldo op de post «overige mutaties» uiteindelijk hoger zijn dan de bovengenoemde criteria.
4. Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven.
Voor wat betreft de premie-uitgaven en -ontvangsten worden in principe alleen mutaties die groter zijn dan € 10 miljoen toegelicht. In enkele gevallen is om beleidsmatige redenen van deze regel afgeweken en zijn ook kleinere mutaties toegelicht.
In paragraaf 1.2 wordt het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven- en ontvangsten toegelicht.
In paragraaf 1.3 wordt de artikelsgewijze toelichting van de begrotingsmutaties weergegeven.
Hoofdstuk 2 bevat het beleid met betrekking tot de premie-uitgaven en de wijzigingen daarvan.
In paragraaf 1.2.1 worden de onderwerpen vermeld waarvoor deze begrotingswet de wettelijke basis vormt. In paragraaf 1.2.2 worden de belangrijkste (beleidsmatige) suppletoire mutaties toegelicht.
In deze paragraaf worden de uitgaven vermeld waarvoor deze begrotingswet de wettelijke basis vormt.
Artikel 4 Stichting Zonnehuizen
Per brief van 20 maart 2012 (TK 31 839, nr. 190) hebben de Staatssecretarissen van VWS en van VenJ aan de Tweede Kamer laten weten dat ze garant staan voor de in de boedel van de failliet verklaarde Stichting Zonnehuizen achtergebleven middelen voor zak- en kleedgelden. Aan de nieuwe Stichting Zonnehuizen Kind en Jeugd is hiertoe een subsidie verstrekt van € 147.461.
Artikel 6 Tegemoetkoming Nationaal Comité Inhuldiging
Aan het Nationaal Comité Inhuldiging is een bijdrage toegekend van € 500.000 voor onder de vlag van het Comité georganiseerde activiteiten in het kader van de troonswisseling.
Uitgaven |
Artikel |
|
---|---|---|
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
15.647.174 |
|
Stand 1e suppletoire begroting |
15.736.350 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
Het Ministerie van VWS levert een bijdrage aan de kosten die zijn gemoeid met afstoot en leegstand van huisvesting van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA). Om die reden is € 10,0 miljoen gereserveerd voor overboeking naar de begroting van het Ministerie van EZ. |
10.000 |
1 |
Naar de begroting van het Ministerie van Economische Zaken is vervolgens € 10,0 miljoen overgeboekt in verband met de kosten die zijn gemoeid met afstoot en leegstand van huisvesting van de NVWA. |
– 10.000 |
1 |
De voorraad antivirale middelen is langer houdbaar dan verwacht. De voor de vervanging gereserveerde middelen komen hierdoor niet tot besteding (€ 15,8 miljoen). Daarnaast zijn de uitvoeringskosten voor de HPV-vaccinatie (€ 0,9 miljoen) lager dan geraamd, doordat de inkoop van HPV-vaccin voortaan vanuit de premiemiddelen (RVP) wordt gefinancierd. |
– 16.688 |
1 |
Er is sprake van een tegenvaller van € 3,0 miljoen als gevolg van enkele nabetalingen over 2012 bij de overgangsregeling FLO/VUT/ouderenregeling in de ambulancezorg. |
3.000 |
2 |
Er is € 3,0 miljoen toegevoegd aan de doeluitkering maatschappelijke opvang in het gemeentefonds voor voorbereiding op beschermd wonen. |
– 3.010 |
3 |
De subsidiemiddelen geweld in afhankelijkheidsrelaties (GIA) zijn niet geheel uitgeput als gevolg van latere inwerkingtreding van wijzigingen in het stelsel van vrouwenopvang (€ 6,1 miljoen). |
– 6.080 |
3 |
De transitiemiddelen decentralisatie langdurige zorg zijn niet geheel tot besteding gekomen (€ 6,0 miljoen). Op dit moment wordt door VWS met betrokken partijen gewerkt aan een landelijk transitieplan (plus begroting) dat uiteindelijk moet uitmonden in regionale (lokale) transitieplannen. De uitwerking van deze transitieplannen heeft meer tijd gevergd dan eerder voorzien. |
– 6.000 |
3 |
Als gevolg van minder gemaakte reiskilometers wordt het budget voor bovenregionaal vervoer niet uitgeput (€ 5,0 miljoen). |
– 5.000 |
3 |
Er is in 2013 minder uitgegeven aan fraudebestrijding dan verwacht omdat verschillende activiteiten pas in de loop van het jaar zijn opgestart. Verder is er minder uitgegeven door vertraging bij de oprichting van het Kwaliteitsinstituut en doordat een aantal kleinere opdrachten geen doorgang vond. |
– 4.500 |
3 |
Vanwege in het verleden verstrekte garanties op leningen aan zorginstellingen staat VWS garant voor een deel van de schuld van Stichting Zonnehuizen. Ultimo 2012 bedroeg de restschuld van deze garanties € 10,6 miljoen. VWS heeft middelen gereserveerd voor de afwikkeling van de financiële verplichtingen. Deze extra uitgaven worden (deels) gecompenseerd door minder uitgaven vanwege vertraging in de ZonMw-programma’s Palliatieve Zorg en Deltaplan Dementie. Daarnaast zijn er enkele kleinere activiteiten die niet of later (2014) worden uitgevoerd. |
1.900 |
3 |
Er worden middelen gereserveerd om de vaststelling van de uit het Fonds Ziekenhuisopleidingen (FZO) gefinancierde opleidingen te faciliteren. Dit hangt samen met de overgang van het FZO van de VWS begroting naar de beschikbaarheidbijdrage binnen het BKZ. Dit leidt tot een verandering in de systematiek (bekostiging per kalenderjaar in plaats van studiejaar). Als gevolg van deze wijziging is geraamd dat er in 2014 € 20,0 miljoen aan nabetalingen zullen moeten worden verricht voor de in het najaar 2013 verleende subsidies binnen het begrotingskader. De financiering via de beschikbaarheidbijdrage start per 1 januari 2014. |
– 20.000 |
4 |
De afrekening over 2012 van de subsidieverleningen zorgopleidingen en huisartsenopleiding, op basis van de in 2013 door de instellingen ingediende subsidieverantwoordingen over de realisatiecijfers in 2012, leidt tot nabetalingen aan de instellingen van circa € 40,0 miljoen en terugvorderingen van de instellingen van in totaal circa € 25,0 miljoen. |
40.000 |
4 |
Er is ruimte opgetreden door vertraging in de opdrachtverlening aan ZonMw voor het Deltaplan Dementie. Het heeft langer dan verwacht geduurd om het programmavoorstel rond te krijgen. Voorts is vertraging opgetreden in de opdrachtverlening voor het Preventieprogramma én is in afwachting van het Nationaal Programma Preventie nog geen opdracht verleend voor een programma op het terrein van de Ondersteuning van het lokaal gezondheidsbeleid. |
– 6.892 |
4 |
De uitgaven in het kader van het werkplan NZa zijn lager dan geraamd. Bij het CVZ is er sprake van onderuitputting bij het opstarten van het Kwaliteitsinstituut. |
– 4.700 |
4 |
Er is € 24,0 miljoen overgeboekt naar het Gemeentefonds. Het betreft middelen voor de invoering van het nieuwe stelsel voor Jeugdzorg. |
– 24.000 |
5 |
De uitgavenraming van het budget Jeugdzorg wordt verhoogd met € 11,2 miljoen. Het betreft een correctie van het ouderbijdrage deel van de pleegvergoeding. |
11.200 |
5 |
Naar de begroting van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is circa € 18,2 miljoen overgeboekt ter dekking van het besparingsverlies kindregelingen als gevolg van vertraging inwerkingtreding wetsvoorstel «Verbetering financiële positie pleegouders». |
– 18.160 |
5 |
Er is ruimte van € 1,1 miljoen ontstaan door het niet doorgaan van voornemens op het terrein van opvoeden en opgroeien. Binnen het programma stelselherziening jeugd is sprake van onderuitputting van € 2,4 miljoen door de vertraging van enkele onderdelen van het programma. Er is ruimte ontstaan van € 1,4 miljoen door vrijval op het budget «Schippersinternaten» en het budget «Zorg voor Jeugd». |
– 4.900 |
5 |
De voorgenomen privatisering van de instelling Almata en de Lindenhorst heeft vertraging opgelopen als gevolg van opgeschorte onderhandelingen met de bonden. De privatisering zal in 2014 tot stand komen. |
– 17.000 |
5 |
Op basis van actuele gegevens van het CAK wordt verwacht dat het totaal van de uitbetaling van algemene tegemoetkomingen Wtcg over 2012 en nabetalingen van tegemoetkomingen over voorgaande jaren leidt tot hogere uitgaven dan eerder geraamd. |
13.700 |
8 |
Op basis van de meest recente inzichten over de realisatie in 2013 bij de uitfasering van de regeling tegemoetkoming buitengewone uitgaven (TBU) en bij de regeling tegemoetkoming specifieke zorgkosten (TSZ) zijn de verwachte uitgaven in 2013 € 9,7 miljoen (TBU € 4,0 miljoen en TSZ € 5,7 miljoen en) hoger dan eerder geraamd. |
9.700 |
8 |
Dit is een reservering voor het VWS – deel van het verwachte boekwaardeverlies bij de verkoop van het Antonie van Leeuwenhoekterrein in Bilthoven. |
50.000 |
10 |
Overige mutaties |
– 16.404 |
|
Stand 2e suppletoire begroting 2013 |
15.712.516 |
Ontvangsten |
Artikel |
|
---|---|---|
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
63.539 |
|
Stand 1e suppletoire begroting |
136.022 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
De opbrengst van de aan wanbetalers opgelegde bestuursrechtelijke premie is hoger dan eerder geraamd. |
18.900 |
2 |
Terugontvangst van aan het CVZ verstrekte voorschotten in het kader van de zorgverlening aan illegalen en onverzekerbare vreemdelingen in 2012. |
2.560 |
2 |
Dit betreft de technische verwerking van de aanpassing van een eerder gemaakte afspraak met de IJsselmeerziekenhuizen over het in termijnen afbetalen van de lening. De ontvangsten in 2013 zijn als gevolg hiervan ruim € 5,4 miljoen lager dan eerder geraamd. |
5.428 |
2 |
De afrekening over 2012 van de subsidieverleningen zorgopleidingen en huisartsenopleiding, op basis van de in 2013 door de instellingen ingediende subsidieverantwoordingen over de realisatiecijfers in 2012, leidt tot nabetalingen aan de instellingen van circa € 40,0 miljoen en terugvorderingen van de instellingen van in totaal circa € 25,0 miljoen. |
25.000 |
4 |
De ontvangstraming van het budget Jeugdzorg wordt verhoogd met € 11,2 miljoen. Het betreft een correctie van het ouderbijdrage deel van de pleegvergoeding. |
11.200 |
5 |
Overige mutaties |
7.736 |
|
Stand 2e suppletoire begroting 2013 |
206.846 |
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
512.881 |
487.382 |
156.952 |
644.334 |
Uitgaven |
518.532 |
493.033 |
– 23.913 |
469.120 |
waarvan juridisch verplicht (%) |
99% |
|||
1. Gezondheidsbescherming |
100.092 |
101.014 |
– 1.594 |
99.420 |
Subsidies |
3.182 |
3.424 |
– 1.602 |
1.822 |
Uitvoering landelijke nota gezondheidsbeleid |
2.265 |
4.245 |
– 2.825 |
1.420 |
Crisisbeheersing Volksgezondheid |
828 |
– 910 |
915 |
5 |
Gezondheidsbescherming algemeen |
89 |
89 |
268 |
357 |
Wachtgeld |
0 |
0 |
40 |
40 |
Opdrachten |
7.596 |
7.322 |
– 3.068 |
4.254 |
Nota gezondheidsbeleid |
566 |
566 |
3 |
569 |
Crisisbeheersing Volksgezondheid |
5.707 |
5.471 |
– 2.245 |
3.226 |
Gezondheidsbescherming algemeen |
266 |
266 |
– 261 |
5 |
Productveiligheid |
563 |
525 |
– 69 |
456 |
Voedselveiligheid |
494 |
494 |
– 496 |
– 2 |
Bijdragen aan agentschappen |
85.760 |
3.434 |
3.057 |
93.205 |
Gezondheidsbescherming algemeen |
1.035 |
– 213 |
481 |
268 |
Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit |
74.015 |
73.762 |
355 |
74.117 |
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed |
14.144 |
16.599 |
2.221 |
18.820 |
Bijdragen aan medeoverheden |
120 |
120 |
19 |
139 |
College Toetsing |
120 |
120 |
61 |
181 |
Gezondheidsbescherming |
0 |
0 |
– 42 |
– 42 |
2. Ziektepreventie |
345.500 |
319.467 |
– 21.315 |
298.152 |
Subsidies |
9.920 |
197.195 |
– 4.501 |
192.694 |
Preventie chronische ziekten |
2.933 |
2.958 |
– 233 |
2.725 |
Preventie van infectieziekten |
4.255 |
4.409 |
– 2.522 |
1.887 |
Jeugdgezondheidszorg |
2.732 |
2.553 |
– 65 |
2.488 |
Bevolkingsonderzoeken |
0 |
105.565 |
– 2.800 |
102.765 |
Nationaal programma Grieppreventie |
0 |
40.634 |
0 |
40.634 |
Aanvullende curatieve soa bestrijding |
0 |
29.214 |
1.119 |
30.333 |
Infectieziektebestrijding |
0 |
11.862 |
0 |
11.862 |
Opdrachten |
0 |
0 |
511 |
511 |
Bijdragen aan agentschappen |
320.580 |
122.272 |
– 17.417 |
104.855 |
Nederlands vaccin Instituut |
2.071 |
339 |
– 326 |
13 |
Centrum Infectieziektebestrijding |
35.089 |
34.903 |
986 |
35.889 |
Centrum Bevolkingsonderzoek |
8.760 |
10.096 |
3.159 |
13.255 |
Centrum Gezondheid en Milieu |
3.336 |
5.250 |
617 |
5.867 |
Centrum Gezond Leven |
6.150 |
6.205 |
720 |
6.925 |
IOD en Vaccinologie |
18.975 |
10.919 |
– 1.999 |
8.920 |
Bevolkingsonderzoeken |
145.719 |
38.646 |
– 21.105 |
17.541 |
Nationaal programma Grieppreventie |
59.718 |
14.658 |
315 |
14.973 |
Aanvullende curatieve soabestrijding |
28.622 |
0 |
152 |
152 |
Infectieziektebestrijding |
10.884 |
0 |
57 |
57 |
Technologie en demografie |
1.256 |
1.256 |
7 |
1.263 |
Bijdragen aan medeoverheden |
15.000 |
0 |
92 |
92 |
Extra contactmoment jeugdgezondheidszorg |
15.000 |
0 |
92 |
92 |
3. Gezondheidsbevordering |
54.209 |
54.674 |
– 2.389 |
52.285 |
Subsidies |
35.177 |
35.960 |
– 2.841 |
33.119 |
Gezondheidsbevordering algemeen |
1.304 |
1.304 |
– 1.104 |
200 |
Preventie van schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak) |
7.920 |
7.849 |
– 6.129 |
1.720 |
Verslavingszorg |
1.533 |
1.533 |
7.181 |
8.714 |
Letselpreventie |
3.867 |
4.961 |
318 |
5.279 |
Voeding, Convenant Gezond |
0 |
– 574 |
9.091 |
8.517 |
Gezonde leefstijl jeugd |
12.250 |
12.250 |
– 12.250 |
0 |
Subsidies ter bevordering kwaliteit en toegankelijkheid zorg |
3.172 |
3.209 |
20 |
3.229 |
Subsidies ter bevordering van seksuele gezondheid |
5.131 |
5.428 |
32 |
5.460 |
Opdrachten |
1.820 |
1.847 |
2.696 |
4.543 |
Gezondheidsbevordering algemeen |
1.260 |
1.260 |
1.746 |
3.006 |
Preventie schadelijk |
520 |
590 |
– 259 |
331 |
Letselpreventie |
40 |
40 |
905 |
945 |
Voeding, Conventant Gezond |
0 |
– 43 |
304 |
261 |
Bijdragen aan agentschappen |
220 |
– 125 |
249 |
124 |
RIVM: Voedsel consumptiepeiling |
220 |
220 |
– 220 |
0 |
RIVM: Gezonde leefstijl jeugd |
0 |
– 345 |
345 |
0 |
RIVM: Monitoring, opdr., KV-en e.d. |
0 |
0 |
124 |
124 |
Bijdragen aan medeoverheden |
16.992 |
16.992 |
– 2.493 |
14.499 |
Heroinebehandeling op medisch voorschrift |
16.992 |
16.992 |
– 2.502 |
14.490 |
Gezondheidsbevordering |
0 |
0 |
9 |
9 |
4. Ethiek |
18.731 |
17.878 |
1.385 |
19.263 |
Subsidies |
962 |
1.457 |
– 464 |
993 |
Beleid Medische Ethiek |
962 |
1.457 |
– 464 |
993 |
Opdrachten |
0 |
0 |
70 |
70 |
Bijdragen aan agentschappen |
3.085 |
3.085 |
1.369 |
4.454 |
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek |
3.085 |
3.085 |
1.369 |
4.454 |
Bijdragen aan ZBO's en RWT's |
14.684 |
13.336 |
410 |
13.746 |
CVZ: Rijksbijdrage abortusklinieken |
13.050 |
13.126 |
82 |
13.208 |
Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek |
1.634 |
210 |
328 |
538 |
Ontvangsten |
10.903 |
10.903 |
0 |
10.903 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Bijdragen aan agentschappen: Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA)
De totale mutatie betreft circa € 0,4 miljoen.
Het Ministerie van VWS levert een bijdrage aan de kosten die zijn gemoeid met afstoot en leegstand van huisvesting van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA). Om die reden is € 10,0 miljoen gereserveerd voor overboeking naar de begroting van het Ministerie van EZ.
Naar de begroting van het Ministerie van Economische Zaken is vervolgens € 10,0 miljoen overgeboekt in verband met de kosten die zijn gemoeid met afstoot en leegstand van huisvesting van de NVWA.
Daarnaast is van artikel 11 (Nominaal en onvoorzien) € 0,4 miljoen overgeboekt naar dit budget. Het betreft de loonbijstelling kader Rijksbegroting in enge zin (R) tranche 2013.
Bijdragen aan agentschappen: Bevolkingsonderzoeken
De totale mutatie betreft circa –/– € 21,1 miljoen.
De voorraad antivirale middelen is langer houdbaar dan verwacht. De voor de vervanging gereserveerde middelen komen hierdoor niet tot besteding (€ 15,8 miljoen). Daarnaast zijn de uitvoeringskosten voor de HPV-vaccinatie (€ 0,9 miljoen) lager dan geraamd, doordat de inkoop van HPV-vaccin voortaan vanuit de premiemiddelen (RVP) wordt gefinancierd.
Het overige deel betreft een technische mutatie van circa € 4,3 miljoen. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale overboeking tussen verschillende budgetten (€ 3,1 miljoen naar Centrum Bevolkingsonderzoek en € 0,1 miljoen naar Centrum Gezondheid en Milieu) onder het instrument bijdragen aan agentschappen en het instrument subsidies.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
2.769.858 |
2.768.959 |
35.907 |
2.804.866 |
Uitgaven |
2.796.291 |
2.796.406 |
– 4.321 |
2.792.085 |
waarvan juridisch verplicht (%) |
98% |
|||
1. Kwaliteit en veiligheid |
114.399 |
121.531 |
– 2.351 |
119.180 |
Subsidies |
109.003 |
112.929 |
– 1.558 |
111.371 |
waarvan onder anderen: |
||||
Subsidies met betrekking tot zwangerschap en geboorte |
1.651 |
1.651 |
– 145 |
1.506 |
Kwaliteit, transparantie en patiëntveiligheid |
56.784 |
57.668 |
– 55.739 |
1.929 |
Structurele subsidies ziekenhuiszorg |
0 |
0 |
17.502 |
17.502 |
Kwaliteit en doelmatigheid |
0 |
0 |
34.744 |
34.744 |
Nederlandse Transplantatie Stichting en pilots orgaandonatie |
11.972 |
11.972 |
869 |
12.841 |
Productveiligheid |
3.110 |
2.744 |
– 1.081 |
1.663 |
Life Sciences and Health |
20.268 |
22.339 |
– 599 |
21.740 |
UMCG t.b.v. het project Lifelines |
6.100 |
2.602 |
2 |
2.604 |
Topinstituut Pharma |
9.118 |
13.953 |
– 10 |
13.943 |
Opdrachten |
2.019 |
2.685 |
1.087 |
3.772 |
Bijdragen aan agentschappen |
3.177 |
5.817 |
– 1.880 |
3.937 |
waarvan onder andere: |
||||
CIBG:donorregister |
3.104 |
5.654 |
– 1.790 |
3.864 |
Bijdragen aan ZBO's en RWT's |
150 |
50 |
– 50 |
0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
50 |
50 |
50 |
100 |
2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg |
2.613.111 |
2.612.993 |
– 2.607 |
2.610.386 |
Subsidies |
14.536 |
14.376 |
– 856 |
13.520 |
waarvan onder andere: |
||||
Curatieve geestelijke gezondheidszorg |
10.172 |
10.012 |
– 9.236 |
776 |
Diverse GGZ-projecten |
0 |
0 |
3.034 |
3.034 |
Indicatiestelling |
0 |
0 |
4.998 |
4.998 |
Bekostiging |
2.565.500 |
2.565.500 |
26.590 |
2.592.090 |
Rijksbijdrage 18- |
2.565.500 |
2.565.500 |
0 |
2.565.500 |
Zorgverlening illegalen |
0 |
0 |
26.590 |
26.590 |
Opdrachten |
4.508 |
5.158 |
– 1.433 |
3.725 |
waarvan onder andere: |
||||
Gepast gebruik medische producten |
4.083 |
4.383 |
– 4.297 |
86 |
Aansprakelijkheid en fin. Medische producten |
0 |
350 |
2.861 |
3.211 |
Bijdragen aan agentschappen |
951 |
951 |
100 |
1.051 |
CIBG: Farmatec |
951 |
951 |
100 |
1.051 |
Bijdragen aan ZBO's en RWT's |
27.616 |
27.008 |
– 27.008 |
0 |
CVZ: Compensatie kosten van zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen |
27.616 |
27.008 |
– 27.008 |
0 |
3. Bevorderen werking van het stelsel |
68.781 |
61.882 |
637 |
62.519 |
Subsidies |
13.700 |
900 |
3.619 |
4.519 |
Prestatiebekostiging ziekenhuizen |
13.700 |
900 |
82 |
982 |
Uitvoering zorgverzekeringsstelsel |
0 |
0 |
1.253 |
1.253 |
Wanbetalers en onverzekerden Zvw |
0 |
0 |
371 |
371 |
Wanbetalers en onverzekerden Zvw (2012) |
0 |
0 |
1.913 |
1.913 |
Inkomensoverdrachten |
30.000 |
31.800 |
3.178 |
34.978 |
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel |
30.000 |
31.800 |
3.178 |
34.978 |
Opdrachten |
3.216 |
5.166 |
– 3.068 |
2.098 |
waarvan onder andere: |
||||
Uitvoering zorgverzekeringsstelsel |
1.359 |
2.497 |
– 2.531 |
– 34 |
Bijdragen aan agentschappen |
12.430 |
12.430 |
7.197 |
19.627 |
Bijdrage aan het CJIB i.v.m. onverzekerden en wanbetalers Zvw |
12.430 |
12.430 |
7.197 |
19.627 |
Bijdragen aan ZBO's en RWT's |
5.335 |
11.576 |
– 10.314 |
1.262 |
waarvan onder andere: |
||||
Bijdragen aan SVB en CVZ i.v.m. onverzekerden en wanbetalers Zvw |
5.335 |
11.576 |
– 10.019 |
1.557 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
4.100 |
10 |
25 |
35 |
Bijdrage C2000 (V&J) |
4.100 |
10 |
25 |
35 |
Ontvangsten |
22.128 |
61.828 |
19.453 |
81.281 |
waarvan onder andere: |
||||
Zorgverlening aan illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen |
0 |
0 |
2.560 |
2.560 |
Wanbetalers en onverzekerden Zvw (premie) |
13.900 |
53.600 |
18.900 |
72.500 |
Kredietverlening aan IJsselmeerziekenhuizen |
0 |
7.175 |
– 5.428 |
1.747 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Bekostiging
De totale mutatie betreft € 26,6 miljoen. Deze technische mutatie betreft onder andere een budgetneutrale overboeking van het instrument bijdragen aan ZBO’s en RWT’s.
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s
De totale mutatie betreft € 27,0 miljoen. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale overboeking naar het instrument bekostiging.
Inkomensoverdrachten: Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel
De totale mutatie is circa € 3,2 miljoen. Dit betreft met name een tegenvaller van € 3,0 miljoen en is het gevolg van enkele nabetalingen over 2012 bij de overgangsregeling FLO/VUT/ouderenregeling in de ambulancezorg.
Bijdragen aan agentschappen: Bijdrage aan CJIB in verband met onverzekerden en wanbetalers Zvw
De totale mutatie betreft circa € 7,2 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door een technische overboeking van € 8,1 miljoen van het instrument Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s (bijdragen aan SVB en CVZ in verband met onverzekerden en wanbetalers Zvw). Er is ruimte ontstaan van € 0,9 miljoen door vrijval op dat budget.
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s: Bijdrage aan SVB en CVZ in verband met onverzekerden en wanbetalers Zvw
De totale mutatie betreft circa –/– € 10,0 miljoen. Dit betreft met name een technische mutatie van € 8,1 miljoen. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale verschuiving tussen verschillende instrumenten waaronder een overboeking van € 8,1 miljoen naar het instrument Bijdragen aan agentschappen voor de bijdragen aan CIJB in verband met onverzekerden en wanbetalers Zvw. Het overige deel betreft diverse kleine mutaties.
Ontvangsten
Wanbetalers en onverzekerden
De opbrengst van de aan wanbetalers opgelegde bestuursrechtelijke premie is hoger dan eerder geraamd (€ 18,9 miljoen).
Zorgverlening aan illegalen en onverzekerbare vreemdelingen
Terugontvangst van aan het CVZ verstrekte voorschotten in het kader van de zorgverlening aan illegalen en onverzekerbare vreemdelingen in 2012 (€ 2,6 miljoen).
Kredietverlening aan IJsselmeerziekenhuizen
Dit betreft de technische verwerking van de aanpassing van een eerder gemaakte afspraak met de IJsselmeerziekenhuizen over het in termijnen afbetalen van de lening. De ontvangsten in 2013 zijn als gevolg hiervan ruim € 5,4 miljoen lager dan eerder geraamd.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
4.133.460 |
4.145.683 |
– 56.278 |
4.089.405 |
Uitgaven |
4.133.604 |
4.145.787 |
– 56.278 |
4.089.509 |
waarvan juridisch verplicht (%) |
97% |
|||
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen |
187.880 |
209.174 |
– 26.046 |
183.128 |
Subsidies |
42.600 |
40.384 |
– 3.536 |
36.848 |
waarvan onder andere: |
||||
Werking Wmo |
10.882 |
10.882 |
3.384 |
14.266 |
Geweld in afhankelijkheidsrelaties |
12.400 |
12.393 |
– 6.033 |
6.360 |
Bekostiging |
430 |
430 |
2 |
432 |
Inkomensoverdrachten |
66.415 |
87.285 |
– 658 |
86.627 |
Mantelzorgcompliment |
66.415 |
87.285 |
– 658 |
86.627 |
Opdrachten |
72.235 |
76.235 |
– 20.545 |
55.690 |
waarvan onder andere: |
||||
Werking Wmo |
1.671 |
1.671 |
– 4.106 |
– 2.435 |
Decentralisaties |
3.500 |
7.500 |
– 6.017 |
1.483 |
Geweld in afhankelijkheidsrelaties |
3.100 |
3.100 |
– 2.413 |
687 |
Zorg voor maatschappelijke opvang |
1.608 |
1.608 |
– 3.004 |
– 1.396 |
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer |
60.280 |
60.280 |
– 4.731 |
55.549 |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s |
3.000 |
3.109 |
– 109 |
3.000 |
SVB: uitvoering Regeling maatschappelijke ondersteuning |
3.000 |
3.109 |
– 109 |
3.000 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
3.200 |
1.731 |
– 1.200 |
531 |
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten |
3.945.724 |
3.936.613 |
– 30.232 |
3.906.381 |
Subsidies |
213.981 |
212.981 |
14.316 |
227.297 |
waarvan onder andere: |
||||
Toegankelijkheid |
150.477 |
135.477 |
– 3.373 |
132.104 |
Kwaliteit Algemeen |
23.644 |
37.644 |
19.337 |
56.981 |
Subsidieregeling Palliatieve zorg |
18.810 |
18.810 |
2.033 |
20.843 |
Vilans |
5.100 |
5.100 |
– 4.127 |
973 |
Bekostiging |
3.710.400 |
3.707.600 |
– 28.400 |
3.679.200 |
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) |
3.710.400 |
3.707.600 |
– 28.400 |
3.679.200 |
Opdrachten |
19.307 |
13.996 |
– 16.339 |
– 2.343 |
waarvan onder andere: |
||||
Kwaliteit Algemeen |
1.900 |
7.816 |
– 13.804 |
– 5.988 |
Bijdragen aan agentschappen |
2.036 |
2.036 |
191 |
2.227 |
CIBG: Opdrachtgeverschap WTZi |
2.036 |
2.036 |
191 |
2.227 |
Ontvangsten |
3.441 |
3.441 |
0 |
3.441 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Subsidies: Geweld in afhankelijkheidsrelaties (GIA)
De totale mutatie betreft circa –/– € 6,0 miljoen. Dit betreft met name de subsidiemiddelen GIA die niet geheel worden uitgeput als gevolg van latere inwerkingtreding van wijzigingen in het stelsel van vrouwenopvang (€ 6,1 miljoen).
Subsidies: Werking Wmo
De totale mutatie betreft circa € 3,4 miljoen. Deze technische mutatie betreft onder andere een budgetneutrale overboeking van het instrument opdrachten Werking Wmo.
Opdrachten: Werking Wmo
De totale mutatie betreft circa –/– € 4,1 miljoen. Deze technische mutatie betreft onder andere een budgetneutrale overboeking naar het instrument subsidies Werking Wmo.
Opdrachten: Decentralisaties
De transitiemiddelen decentralisatie langdurige zorg zijn niet geheel tot besteding gekomen (€ 6,0 miljoen). Op dit moment wordt door VWS met betrokken partijen gewerkt aan een landelijk transitieplan (plus begroting) dat uiteindelijk moet uitmonden in regionale (lokale) transitieplannen. De uitwerking van deze transitieplannen heeft meer tijd gevergd dan eerder voorzien.
Opdrachten: Bovenregionaal gehandicaptenvervoer
De totale mutatie betreft circa –/– € 4,7 miljoen. Als gevolg van minder gemaakte reiskilometers wordt het budget voor bovenregionaal vervoer niet geheel uitgeput (–/– € 5,0 miljoen). Daarnaast is van artikel 11 (Nominaal en onvoorzien) € 0,3 miljoen overgeboekt naar dit budget. Het betreft de loonbijstelling kader Rijksbegroting in enge zin (R) tranche 2013.
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
De totale mutatie betreft circa –/– € 1,2 miljoen.
Dit betreft met name een technische mutatie van € 6,9 miljoen. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale overboeking tussen verschillende instrumenten. Vervolgens wordt –/– € 3,0 miljoen toegevoegd aan de doeluitkering Maatschappelijke opvang in het gemeentefonds voor voorbereiding op beschermd wonen en vrouwenopvang (–/– € 2,6 miljoen). Naar de begroting van het Ministerie van Veiligheid en Justitie wordt –/– € 2,5 miljoen overgeboekt in het kader van vrouwenopvang en mensenhandel.
Subsidies: Toegankelijkheid
De totale mutatie betreft circa –/– € 3,4 miljoen. Dit betreft met name lagere uitgaven in 2013 aan fraudebestrijding dan geraamd, omdat verschillende activiteiten pas in de loop van het jaar zijn opgestart. Verder is er minder uitgegeven door vertraging bij de oprichting van het Kwaliteitsinstituut en doordat een aantal kleinere opdrachten geen doorgang vond (–/– € 4,5 miljoen).
Daarnaast is van artikel 11 (Nominaal en onvoorzien) € 1,1 miljoen overgeboekt naar dit budget. Het betreft de loonbijstelling kader Rijksbegroting in enge zin (R) tranche 2013.
Subsidies: kwaliteit algemeen
De totale mutatie betreft circa € 19,3 miljoen. Het grootste deel hiervan betreft een reservering voor de afwikkeling van de financiële verplichtingen in het kader van het faillissement van Stichting Zonnehuizen. Vanwege in het verleden verstrekte garanties op leningen aan zorginstellingen staat VWS garant voor een deel van de schuld van stichting. Ultimo 2012 bedroeg de restschuld van deze garanties € 10,6 miljoen. Daarnaast is sprake van een technische mutatie door een budgetneutrale overboeking tussen verschillende instrumenten.
Opdrachten: Kwaliteit algemeen
Totale mutatie betreft circa –/– € 13,8 miljoen. Deze ruimte is voornamelijk veroorzaakt door vertraging in de ZonMw-programma’s Palliatieve Zorg (€ 8,4 miljoen) en Deltaplan Dementie (€ 1,5 miljoen). Daarnaast zijn enkele kleinere activiteiten die niet of later (2014) worden uitgevoerd.
Bekostiging: Bijdrage in de Kosten van Kortingen (BIKK)
De uitgavenraming BIKK wordt naar aanleiding van de laatste ramingen van het Centraal Planbureau bijgesteld (–/– € 28,4 miljoen).
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
737.883 |
797.975 |
13.624 |
811.599 |
Uitgaven |
755.524 |
815.616 |
13.624 |
829.240 |
waarvan juridisch verplicht (%) |
95% |
|||
1. Positie cliënt |
35.437 |
35.437 |
– 1.382 |
34.055 |
Subsidies |
30.948 |
30.948 |
– 2.057 |
28.891 |
waarvan onder andere: |
||||
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties |
30.948 |
30.948 |
– 2.384 |
28.564 |
Opdrachten |
3.044 |
3.044 |
778 |
3.822 |
Positie cliënt |
3.044 |
3.044 |
778 |
3.822 |
Bijdragen aan agentschappen |
1.445 |
1.445 |
– 103 |
1.342 |
CIBG: uitvoering subsidieregeling |
1.445 |
1.445 |
– 103 |
1.342 |
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt |
345.623 |
356.172 |
19.691 |
375.863 |
Subsidies |
332.868 |
343.417 |
171.689 |
515.106 |
Opleidingen, beroepen en arbeidsmarkt |
41.954 |
131.954 |
– 103.342 |
28.612 |
Beroepen en Opleidingen |
0 |
28.900 |
0 |
28.900 |
Physician assistant/verpleegkundig specialist |
19.900 |
0 |
5.389 |
5.389 |
Stagefonds |
99.000 |
9.412 |
96.588 |
106.000 |
Publieke Gezondheidszorgopleidingen |
16.025 |
16.025 |
99 |
16.124 |
Fonds Ziekenhuisopleidingen |
141.789 |
142.926 |
– 19.132 |
123.794 |
Capaciteit opleidingen |
14.200 |
4.200 |
87 |
4.287 |
Opleidingsfonds |
0 |
10.000 |
40.000 |
50.000 |
Opdrachten |
2.400 |
2.400 |
– 71 |
2.329 |
Bijdragen aan agentschappen |
9.678 |
9.678 |
68 |
9.746 |
CIBG: Bijdrage voor onder andere UZI-register, BIG-register, SVB-Z |
9.678 |
9.678 |
68 |
9.746 |
Bijdragen aan ZBO’s/ RWT’s |
677 |
677 |
5 |
682 |
CVZ: sectie Zorgberoepen en opleidingen |
677 |
677 |
5 |
682 |
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling |
107.347 |
119.569 |
– 2.689 |
116.880 |
Subsidies |
4.990 |
4.990 |
231 |
5.221 |
Nivel |
4.990 |
4.990 |
231 |
5.221 |
Opdrachten |
0 |
0 |
300 |
300 |
Bijdragen aan agentschappen |
2.590 |
2.305 |
– 284 |
2.021 |
Zorginformatie |
2.590 |
2.305 |
– 284 |
2.021 |
Bijdragen aan ZBO’s/ RWT’s |
99.767 |
112.274 |
– 2.936 |
109.338 |
ZonMw: exploitatie |
0 |
6.181 |
0 |
6.181 |
ZonMw: programmering |
99.767 |
106.093 |
– 2.936 |
103.157 |
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten |
191.325 |
215.699 |
– 1.875 |
213.824 |
Subsidies |
0 |
256 |
0 |
256 |
Uitvoering Wtcg |
0 |
256 |
0 |
256 |
Opdrachten |
7.447 |
3.560 |
– 975 |
2.585 |
TNO centrum Zorg en Bouw |
7.447 |
2.522 |
– 126 |
2.396 |
Uitvoering Wtcg |
0 |
1.038 |
– 849 |
189 |
Bijdragen aan ZBO's en RWT's |
183.878 |
211.883 |
– 900 |
210.983 |
Nza, CVZ, CBZ en CVZ |
87.955 |
117.012 |
– 2.430 |
114.582 |
Centraal Administratie Kantoor |
95.923 |
94.871 |
1.530 |
96.401 |
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland |
75.792 |
88.739 |
– 121 |
88.618 |
Bekostiging |
75.792 |
88.739 |
– 121 |
88.618 |
Zorg en welzijn |
71.142 |
84.089 |
– 202 |
83.887 |
Jeugdzorg |
4.650 |
4.650 |
81 |
4.731 |
Ontvangsten |
4.858 |
4.858 |
25.000 |
29.858 |
waarvan onder andere: |
||||
Capaciteit opleidingen |
0 |
0 |
25.000 |
25.000 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Subsidies: Fonds Ziekenhuisopleidingen (FZO)
De totale mutatie betreft circa –/– € 19,1 miljoen.
Er worden middelen gereserveerd om de vaststelling van de uit het Fonds Ziekenhuisopleidingen (FZO) gefinancierde opleidingen te faciliteren. Dit hangt samen met de overgang van het FZO van de VWS begroting naar de beschikbaarheidbijdrage binnen het BKZ. Dit leidt tot een verandering in de systematiek (bekostiging per kalenderjaar in plaats van studiejaar). Als gevolg van deze wijziging is geraamd dat er in 2014 € 20,0 miljoen aan nabetalingen zullen moeten worden verricht voor de in het najaar 2013 verleende subsidies binnen het begrotingskader. De financiering via de beschikbaarheidbijdrage start per 1 januari 2014. Daarnaast wordt van artikel 11 (Nominaal en onvoorzien) € 0,9 miljoen overgeboekt naar dit budget. Het betreft de loonbijstelling kader Zorg (Z) tranche 2013.
Subsidies: Opleidingsfonds
De totale mutatie betreft € 40,0 miljoen. De afrekening over 2012 van de subsidieverleningen zorgopleidingen en huisartsenopleiding, op basis van de in 2013 door de instellingen ingediende subsidieverantwoordingen over de realisatiecijfers in 2012, leidt tot nabetalingen aan de instellingen van circa € 40,0 miljoen en terugvorderingen van de instellingen van in totaal circa € 25,0 miljoen.
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s: ZonMw
De totale mutatie betreft circa –/– € 2,9 miljoen.
Er is ruimte opgetreden door vertraging in de opdrachtverlening aan ZonMw voor het Deltaplan Dementie. Het heeft langer dan verwacht geduurd om het programmavoorstel rond te krijgen. Voorts is vertraging opgetreden in de opdrachtverlening voor het Preventieprogramma én is in afwachting van het Nationaal Programma Preventie nog geen opdracht verleend voor een programma op het terrein van de Ondersteuning van het lokaal gezondheidsbeleid. De totale ruimte bedraagt –/– € 6,9 miljoen.
Van de begroting van het Ministerie van Economische Zaken is circa € 1,9 miljoen overgeboekt in het kader van het programma «Meer kennis met minder dieren». Van artikel 11 (Nominaal en onvoorzien) wordt € 0,7 miljoen overgeboekt naar dit budget. Het betreft de loonbijstelling kader Rijksbegroting in enge zin (R) tranche 2013. Daarnaast vindt een technische mutatie van € 1,4 miljoen plaats. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale overboeking tussen verschillende instrumenten.
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s: NZa, CVZ, CBZ en CSZ
De totale mutatie betreft circa –/– € 2,4 miljoen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere uitgaven bij het NZa en CVZ. De uitgaven aan het werkplan NZa zijn lager dan geraamd. Bij het CVZ betreft het met name onderuitputting bij het opstarten van het Kwaliteitsinstituut. Totale ruimte –/– € 4,7 miljoen.
Van artikel 11 (Nominaal en onvoorzien) wordt € 0,8 miljoen overgeboekt naar deze budgetten. Het betreft de loonbijstelling kader Rijksbegroting in enge zin (R) tranche 2013.
Daarnaast vindt een technische mutatie van € 1,4 miljoen plaats. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale overboeking tussen verschillende instrumenten.
Ontvangsten
Opleidingsfonds:
De afrekening over 2012 van de subsidieverleningen zorgopleidingen en huisartsenopleiding, op basis van de in 2013 door de instellingen ingediende subsidieverantwoordingen over de realisatiecijfers in 2012, leidt tot nabetalingen aan de instellingen van circa € 40,0 miljoen en terugvorderingen van de instellingen van in totaal circa € 25,0 miljoen.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
1.393.470 |
1.380.868 |
100.651 |
1.481.519 |
Uitgaven |
1.533.547 |
1.520.945 |
– 45.749 |
1.475.196 |
waarvan juridisch verplicht (%) |
99% |
|||
1. Laagdrempelige ondersteuning bij het opvoeden en opgroeien |
37.595 |
69.340 |
– 29.563 |
39.777 |
Subsidies |
30.813 |
36.191 |
– 1.608 |
34.583 |
Preventief en ontwikkelingsgericht jeugdbeleid |
6.909 |
6.839 |
– 302 |
6.537 |
Stelselwijziging |
0 |
3.288 |
21 |
3.309 |
Koepels van internaten voor schippers- en kermisjeugd |
22.973 |
21.873 |
– 389 |
21.484 |
Zorg voor jeugd |
931 |
4.191 |
– 938 |
3.253 |
Opdrachten |
4.958 |
31.025 |
– 27.682 |
3.343 |
Preventief en ontwikkelingsgericht jeugdbeleid |
1.457 |
1.457 |
– 640 |
817 |
Stelselherziening |
3.061 |
29.128 |
– 26.800 |
2.328 |
Aanpak kindermishandeling |
440 |
440 |
– 242 |
198 |
Bijdragen aan agentschappen |
764 |
764 |
185 |
949 |
Verwijsindex |
764 |
764 |
185 |
949 |
Bijdragen aan medeoverheden |
200 |
200 |
– 99 |
101 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
860 |
1.160 |
– 359 |
801 |
waarvan onder andere: |
||||
Stelselwijziging |
0 |
300 |
300 |
600 |
V&J: Aanpak kindermishandeling |
660 |
660 |
– 660 |
0 |
2. Noodzakelijke en passende zorg |
1.495.952 |
1.451.605 |
– 16.186 |
1.435.419 |
Subsidies |
232.401 |
207.749 |
– 11.866 |
195.883 |
Jeugdzorgplus |
36.821 |
13.521 |
– 9.081 |
4.440 |
Jeugdzorg |
2.326 |
1.279 |
1.301 |
2.580 |
Gesloten jeugdzorg |
193.254 |
192.949 |
– 4.086 |
188.863 |
Opdrachten |
2.326 |
2.331 |
– 1.339 |
992 |
Jeugdzorgplus |
0 |
0 |
330 |
330 |
Jeugdzorg |
2.326 |
2.326 |
– 1.669 |
657 |
Gesloten jeugdzorg |
0 |
5 |
0 |
5 |
Bijdragen aan medeoverheden |
1.255.225 |
1.235.525 |
– 143 |
1.235.382 |
Doeluitkering Jeugdzorg provincies en grootstedelijke regio's |
1.255.225 |
1.235.525 |
– 143 |
1.235.382 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
6.000 |
6.000 |
– 2.838 |
3.162 |
Jeugdzorgplus |
6.000 |
6.000 |
– 2.838 |
3.162 |
Ontvangsten |
9.215 |
9.428 |
11.200 |
20.628 |
Laagdrempelige ondersteuning opvoeden en opgroeien |
9.130 |
9.343 |
0 |
9.343 |
Ouderbijdrage jeugdzorg |
85 |
85 |
11.200 |
11.285 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Subsidies: Zorg voor jeugd
De totale mutatie betreft circa –/– € 0,9 miljoen. Er is ruimte ontstaan van –/– € 1,4 miljoen door vrijval op het budget «Zorg voor Jeugd». Daarnaast vindt een technische mutatie van € 0,5 miljoen plaats. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale overboeking tussen verschillende instrumenten.
Opdrachten: preventief en ontwikkelingsgericht jeugdbeleid en aanpak kindermishandeling
De totale mutatie betreft circa –/– € 0,9 miljoen. Er is ruimte van –/– € 1,1 miljoen ontstaan door het niet doorgaan van voornemens op het terrein van opvoeden en opgroeien. Daarnaast vindt een technische mutatie van € 0,2 miljoen plaats. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale overboeking tussen verschillende instrumenten.
Opdrachten: stelselherziening
De totale mutatie betreft circa –/– € 26,8 miljoen. Er is –/– € 24,0 miljoen overgeboekt naar het Gemeentefonds. Het betreft middelen voor de invoering van het nieuwe stelsel voor Jeugdzorg. Binnen het programma stelselherziening jeugd is sprake van onderuitputting van –/– € 2,4 miljoen door de vertraging van enkele onderdelen van het programma. Daarnaast vindt een technische mutatie van –/– € 0,4 miljoen plaats. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale verschuiving tussen verschillende instrumenten.
Subsidies: Jeugdzorg, Jeugdzorg plus en Gesloten Jeugdzorg
De totale mutatie betreft circa –/– € 11,9 miljoen.
De voorgenomen privatisering van de instelling Almata en de Lindenhorst heeft vertraging opgelopen als gevolg van opgeschorte onderhandelingen met de bonden (–/– € 15,0 miljoen). De privatisering zal in 2014 tot stand komen.
Van artikel 11 (Nominaal en onvoorzien) is € 1,6 miljoen overgeboekt naar dit instrument. Het betreft de loonbijstelling kader Rijksbegroting in enge zin (R) tranche 2013. Daarnaast vindt een technische mutatie van € 1,5 miljoen plaats. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale verschuiving tussen verschillende instrumenten.
Bijdragen aan medeoverheden
De totale mutatie betreft circa –/– € 0,1 miljoen.
Naar de begroting van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is circa –/– € 18,2 miljoen overgeboekt ter dekking van het besparingsverlies kindregelingen als gevolg van vertraging inwerkingtreding wetsvoorstel «Verbetering financiële positie pleegouders». De ontvangst van de ouderbijdragen is aan de uitgavenkant gedesaldeerd (circa € 11,2 miljoen).
Van artikel 11 (Nominaal en onvoorzien) is € 8,8 miljoen overgeboekt naar dit instrument. Het betreft de loonbijstelling kader Rijksbegroting in enge zin (R) tranche 2013. Er is ruimte ontstaan van –/– € 2,0 miljoen door vrijval op het budget «Jeugdzorg». Daarnaast vindt een technische mutatie van € 0,1 miljoen plaats. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale overboeking tussen verschillende instrumenten.
Ontvangsten
De ontvangstraming van het budget Jeugdzorg wordt verhoogd met € 11,2 miljoen. Het betreft een correctie van het ouderbijdrage deel van de pleegvergoeding.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
122.849 |
80.180 |
1.878 |
82.058 |
Uitgaven |
135.000 |
73.931 |
– 1.965 |
71.966 |
waarvan juridisch verplicht (%) |
86% |
|||
1. Passend sport- en beweegaanbod |
86.524 |
27.582 |
– 1.392 |
26.190 |
Subsidies |
29.833 |
17.299 |
768 |
18.067 |
Gehandicaptensport |
3.153 |
3.153 |
14 |
3.167 |
Verantwoord sporten en bewegen |
3.071 |
2.172 |
14 |
2.186 |
Sport en bewegen in de buurt |
16.515 |
4.880 |
708 |
5.588 |
Stimuleren van een veiliger sportklimaat |
7.094 |
7.094 |
32 |
7.126 |
Bekostiging |
9.357 |
9.357 |
– 1.259 |
8.098 |
Compensatie van betaalde energiebelasting |
9.357 |
9.357 |
– 1.259 |
8.098 |
Opdrachten |
0 |
0 |
25 |
25 |
Bijdragen aan medeoverheden |
47.334 |
926 |
– 926 |
0 |
Sport en bewegen in de buurt |
47.334 |
926 |
– 926 |
0 |
2. Uitblinken in sport |
37.768 |
38.643 |
– 1.010 |
37.633 |
Subsidies |
29.724 |
28.499 |
– 1.243 |
27.256 |
Topsportevenementen |
9.785 |
5.785 |
– 1.313 |
4.472 |
Topsportprogramma's |
18.700 |
21.275 |
64 |
21.339 |
Dopingbestrijding |
1.239 |
1.439 |
6 |
1.445 |
Inkomensoverdrachten |
7.851 |
9.951 |
202 |
10.153 |
Stipendiumregeling |
7.851 |
9.951 |
202 |
10.153 |
Opdrachten |
0 |
0 |
30 |
30 |
Bijdragen aan internationale organisatie |
193 |
193 |
1 |
194 |
Dopingbestrijding |
193 |
193 |
1 |
194 |
3. Borgen van innovatie, kennisontwikkeling en kennisdeling |
10.708 |
7.706 |
437 |
8.143 |
Subsidies |
10.808 |
7.506 |
193 |
7.699 |
Olympische ambitie |
1.300 |
402 |
601 |
1.003 |
Kennis fundament |
0 |
6.604 |
– 137 |
6.467 |
Internationaal beleid |
500 |
500 |
– 271 |
229 |
Kennis en innovatie |
9.008 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
– 100 |
200 |
186 |
386 |
Bijdragen aan internationale organisatie |
0 |
0 |
58 |
58 |
Ontvangsten |
1.740 |
1.740 |
– 800 |
940 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Op dit artikel zijn er geen mutaties groter dan € 3,0 miljoen.
Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering Wereldoorlog II (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
331.354 |
343.751 |
293 |
344.044 |
Uitgaven |
331.574 |
343.256 |
293 |
343.549 |
waarvan juridisch verplicht (%) |
97% |
|||
1. De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen en de herinnering aan WOII |
19.365 |
19.629 |
18 |
19.647 |
Subsidies |
16.392 |
16.392 |
15 |
16.407 |
Bekostiging |
654 |
654 |
1 |
655 |
Opdrachten |
2.119 |
2.383 |
2 |
2.385 |
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s |
100 |
100 |
0 |
100 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
100 |
100 |
0 |
100 |
2. Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII |
312.209 |
323.627 |
275 |
323.902 |
Inkomensoverdrachten |
289.205 |
300.521 |
7.525 |
308.046 |
waarvan onder andere: |
||||
Wet buitengewoon pensioen 1940–1945 (Wbp) |
53.885 |
65.201 |
7.317 |
72.518 |
Wet uitkeringen vervol-gingslachtoffers 1940–1945 (Wuv) |
152.709 |
152.709 |
135 |
152.844 |
Wet uitkeringen burger-oorlogsslachtoffers 40–45 (Wubo) |
71.710 |
71.710 |
63 |
71.773 |
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s |
23.004 |
23.106 |
– 7.250 |
15.856 |
PUR en SVB |
20.545 |
20.545 |
– 7.252 |
13.293 |
Stichting Administratie Indonesische Pensioenen (SAIP) |
2.459 |
2.561 |
2 |
2.563 |
Ontvangsten |
901 |
901 |
0 |
901 |
Toelichting uitgavenmutaties 2e suppletoire begroting
Inkomensoverdrachten: Wet buitengewoon pensioen 1940–1945 (Wbp)
Dit betreft een technische mutatie van circa € 7,3 miljoen. Deze technische mutatie betreft een overboeking van Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s (PUR en SVB).
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s: PUR en SVB
Dit betreft een technische mutatie van circa –/– € 7,3 miljoen. Deze technische mutatie betreft een overboeking naar Inkomensoverdrachten: Wet buitengewoon pensioen 1940–1945 (Wbp)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
5.220.557 |
5.247.040 |
11.825 |
5.258.865 |
Uitgaven |
5.220.557 |
5.247.040 |
11.825 |
5.258.865 |
waarvan juridisch verplicht (%) |
100% |
|||
Inkomensoverdrachten |
5.220.557 |
5.247.040 |
11.825 |
5.258.865 |
1.Zorgtoeslag |
4.802.826 |
4.815.998 |
– 11.575 |
4.804.423 |
2. Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) |
375.432 |
388.743 |
13.700 |
402.443 |
3. Tegemoetkoming specifieke zorgkosten |
42.299 |
42.299 |
9.700 |
51.999 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
Toelichting uitgavenmutaties 2e suppletoire begroting
De uitgavenraming zorgtoeslag is op basis van het Centraal Planbureau bijgesteld (€ -11,6 miljoen).
Op basis van actuele gegevens van het CAK wordt verwacht dat het totaal van de uitbetaling van algemene tegemoetkomingen Wtcg over 2012 en nabetalingen van tegemoetkomingen over voorgaande jaren leidt tot hogere uitgaven dan eerder geraamd (€ 13,7 miljoen).
Op basis van de meest recente inzichten over de realisatie in 2013 bij de uitfasering van de regeling tegemoetkoming buitengewone uitgaven (TBU) en bij de regeling tegemoetkoming specifieke zorgkosten (TSZ) zijn de verwachte uitgaven in 2013 € 9,7 miljoen (TBU € 4,0 miljoen en TSZ € 5,7 miljoen en) hoger dan eerder geraamd.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
21.936 |
14.761 |
1.668 |
16.429 |
Uitgaven |
27.936 |
20.761 |
1.668 |
22.429 |
1. Internationale samenwerking |
4.721 |
5.980 |
– 500 |
5.480 |
Bijdragen aan internationale organisatie |
4.721 |
5.980 |
– 500 |
5.480 |
waarvan onder anderen |
||||
WHO |
4.721 |
4.721 |
0 |
4.721 |
2. Verzameluitkering VWS |
541 |
580 |
613 |
1.193 |
3. Strategisch onderzoek RIVM |
22.674 |
14.201 |
1.555 |
15.756 |
Bekostiging |
22.674 |
14.201 |
1.555 |
15.756 |
Strategisch onderzoek RIVM |
22.674 |
14.201 |
1.555 |
15.756 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Op dit artikel zijn er geen mutaties groter dan € 3,0 miljoen.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
230.895 |
283.582 |
76.236 |
359.818 |
Uitgaven |
230.968 |
283.655 |
76.236 |
359.891 |
1. Totaal personele uitgaven |
170.530 |
173.997 |
6.658 |
180.655 |
waarvan eigen personeel |
159.943 |
162.939 |
1.595 |
164.534 |
waarvan inhuur externen |
9.218 |
8.849 |
3.976 |
12.825 |
waarvan inhuur deskundigen |
0 |
0 |
387 |
387 |
waarvan postactieven |
1.369 |
2.209 |
700 |
2.909 |
2. Totaal materiële uitgaven |
60.438 |
109.658 |
69.578 |
179.236 |
waarvan ICT |
10.511 |
6.580 |
– 1.603 |
4.977 |
waarvan bijdrage SSO's |
39.103 |
46.201 |
32.505 |
78.706 |
waarvan overig materieel |
10.824 |
56.877 |
38.676 |
95.553 |
Ontvangsten |
5.353 |
37.923 |
15.971 |
53.894 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Bij de tweede suppletoire begroting heeft er per saldo een mutatie van circa € 6,7 miljoen plaatsgevonden op personele uitgaven kerndepartement, inspecties en raden. Daarvan heeft circa € 4,0 miljoen betrekking op uitgaven voor vacatiegelden, IGZ en internationale zaken die bij invoering van Verantwoord Begroten bij de ontwerpbegroting 2013 ten onrechte niet als eigen personeel waren geboekt. Verder heeft de Gezondheidsraad als gevolg van uitvoering van externe opdrachten te maken met € 0,9 miljoen hogere uitgaven en ontvangsten.
Bij de tweede suppletoire begroting heeft er per saldo een mutatie van circa € 69,6 miljoen plaatsgevonden op materiële uitgaven kerndepartement, inspecties en raden. Daarvan heeft circa € 4,0 miljoen betrekking op een knelpunt bij de materiële uitgaven bij de informatiseringprogramma’s. Verder zijn de uitgaven- en ontvangstenraming verhoogd met € 3,0 miljoen in verband met de betaling door VWS van de inbesteding van de ICT-dienstverlening voor het CIBG, waarvoor een bijdrage van het CIBG is ontvangen.
Bij de projectdirectie ALT (Het Antonie van Leeuwenhoekterrein) is een aantal taken ondergebracht die tot 2013 bij het RIVM behoorden. De desaldering van de apparaatontvangsten van de projectdirectie bij eerste suppletoire begroting wordt als gevolg van de boedelscheiding tussen projectdirectie en RIVM en extra ontvangsten van derden met € 12,0 miljoen verhoogd. Als gevolg van de boedelscheiding betaalt de projectdirectie een bedrag van € 3,9 miljoen voor afkoop van vaste activa en vorderingen aan het RIVM. Daarnaast heeft de projectdirectie te maken met uitgaven in verband met de reorganisatie, organisatieontwikkeling en voorbereiding op de komende verzelfstandiging (€ 1,0 miljoen) en extra uitgaven voor investeringen in het kader van vaccinonderzoek (€ 0,9 miljoen). Anderzijds is er sprake van ruimte omdat sommige ontvangsten uit hoofde van de boedelscheiding bedoeld zijn voor uitgaven in latere jaren, maar voor de projectdirectie binnen het kasstelsel in 2013 vrijvallen (€ 2,0 miljoen) en omdat er vertraging optreedt bij de ontwikkeling van het RSV-vaccin (€ 1,8 miljoen).
Mutaties op het gebied van de projectdirectie ALT die bij eerste suppletoire begroting op het eigenaarbudget voor het RIVM (art. 10) zijn geboekt, worden nu ten gunste/laste van het budget van de projectdirectie gebracht. Per saldo wordt het budget daardoor met € 1,5 miljoen verlaagd. Vanuit het opdrachtgeverbudget (art. 1) is een bijdrage voor aanvullende taken op het gebied van vaccinologie verstrekt (€ 2,1 miljoen).
Op basis van een prognose van de verwachte personele en materiële uitgaven voor heel 2013 zijn bovenstaande mutaties met name verwerkt in een per saldo verhoging van de materiële budgetten met € 14,1 miljoen; de personele budgetten zijn met € 0,5 miljoen verhoogd.
Er wordt een reservering van € 50,0 miljoen gemaakt voor het VWS-deel van het verwachte boekwaardeverlies bij de verkoop van het Antonie van Leeuwenhoekterrein in Bilthoven.
Daarnaast vindt een technische mutatie (–/– € 1,5 miljoen) plaats. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale verschuiving tussen verschillende instrumenten.
Ontvangsten
De uitgaven- en ontvangstenraming worden verhoogd met € 3,0 miljoen in verband met de betaling door VWS van de inbesteding van de ICT-dienstverlening voor het CIBG, waarvoor een bijdrage van het CIBG is ontvangen.
De desaldering van de apparaatontvangsten van de projectdirectie ALT bij eerste suppletoire begroting wordt als gevolg van de boedelscheiding tussen projectdirectie en RIVM en extra ontvangsten van derden met € 12,0 miljoen verhoogd. Zie verder de toelichting bij de materiële uitgaven.
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
– 36.359 |
– 4.080 |
4.746 |
666 |
Uitgaven |
– 36.359 |
– 4.080 |
4.746 |
666 |
1. Loonbijstelling |
790 |
22.777 |
– 22.777 |
0 |
2. Prijsbijstelling |
16.430 |
266 |
0 |
266 |
3. Taakstelling |
– 53.579 |
– 27.123 |
27.523 |
400 |
Ontvangsten |
5.000 |
5.000 |
0 |
5.000 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Uitgaven
De loonbijstelling tranche 2013 kader Rijksbegroting in enge zin (R) van € 22,2 miljoen is toebedeeld aan de artikelen.
De loonbijstelling tranche 2013 kader Zorg (Z) € 0,5 miljoen is toebedeeld aan artikel 4 (Zorgbreed beleid).
De loonbijstelling tranche 2013 kader Niet behorend tot enige ijklijn (N) € 0,08 miljoen is toebedeeld aan artikel 1 (Volksgezondheid).
Ova-compensatie
Overboeking naar het Ministerie van OCW voor de uitgaven ter financiering van de loonkostenindexering op grond van de ova van € 6,6 miljoen. Het gaat hier om de tranche 2013. De overboeking van de compensatie voor de tranche 2012 was al in de ontwerpbegroting 2013 verwerkt.
Aanpassen taakstellende onderuitputting
Ten einde de taakstellende onderuitputting terug te brengen, wordt deze tijdens de tweede suppletoire begroting verlaagd met € 33,5 miljoen.
Het bedrag dat na verwerking van de mutaties 2e suppletoire begroting resteert (€ 0,4 miljoen) betreft een reservering om het eigen vermogen van het Agentschap College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (aCBG) te versterken. Het aCBG voorziet een exploitatietekort over 2013, waarvoor het beschikbare eigen vermogen te weinig compensatie biedt.
Deze paragraaf geeft een actueel beeld van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ) in het lopende jaar. De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de najaarsnota 2013, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
Ten opzichte van eerdere jaren worden in deze paragraaf alleen de nieuwe mutaties toegelicht. Deze nieuwe mutaties betreffen de bijstellingen ten opzichte van de standen die zijn opgenomen in de ontwerpbegroting 2014.
Dit deel van de 2e suppletoire begroting 2013 bestaat uit de volgende paragrafen:
1. Inleiding
2. Ontwikkeling van het Budgettair Kader Zorg (BKZ) 2013
3. Verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten 2013
4. Mutaties per sector
Tabel 1 laat de ontwikkeling van het BKZ en de netto-BKZ-uitgaven zien vanaf de stand ontwerpbegroting 2013. Het Budgettair Kader Zorg is bij de start van het kabinet-Rutte-Asscher voor de periode 2013–2017 vastgesteld bij Startnota (TK 33 400, nr. 18).
2013 |
|
---|---|
Netto BKZ-uitgaven stand ontwerpbegroting 2013 |
65.801 |
Maatregelen regeerakkoord |
145 |
Macro-economische doorwerking |
236 |
BKZ Startnota Kabinet-Rutte-Asscher |
66.181 |
Prijs- nationale bestedingen (pNB) |
– 368 |
IJklijnmutaties |
– 5 |
BKZ stand 1e suppletoire begroting 2013 |
65.809 |
IJklijnmutaties |
– 35 |
BKZ stand ontwerpbegroting 2014 |
65.774 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2013 |
|
IJklijnmutaties |
– 1 |
BKZ stand 2e suppletoire begroting 2013 |
65.773 |
Netto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2013 |
65.542 |
Overschrijding van de netto-BKZ-uitgaven t.o.v. het BKZ stand 2e suppletoire begroting 2013 |
– 231 |
Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ-gegevens over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ
Het BKZ is ten opzichte van de Startnota als gevolg van de nominale ontwikkelingen met € 368 miljoen verlaagd. Als gevolg van de ijklijnmutaties is het BKZ met € 41 miljoen verlaagd. Ondanks de verlaging van het BKZ met € 409 miljoen is het BKZ als gevolg van de daling van de netto-BKZ-uitgaven met € 231 miljoen onderschreden.
Tabel 2 geeft een overzicht van de kadertoetsing van het BKZ in 2013 vanaf de stand vastgesteld bij Startnota. Sinds de Startnota is het kader onderschreden met € 231 miljoen. Ten opzichte van de begroting 2014 is de kaderonderschrijding met € 29 miljoen afgenomen.
2013 |
|
---|---|
Kadertoets BKZ Startnota Kabinet-Rutte-Asscher |
0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 |
– 129 |
Kadertoets BKZ 1e suppletoire begroting 2013 |
– 129 |
Mutatie ontwerpbegroting 2014 |
– 131 |
Kadertoets BKZ ontwerpbegroting 2014 |
– 260 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2013 |
29 |
Kadertoets BKZ 2e suppletoire begroting 2013 |
– 231 |
Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ-gegevens over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ
Tabel 3 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2013 de verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten zien. Omdat een groot deel van de mutaties ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2013 al in de Ontwerpbegroting 2014 is toegelicht worden hier slechts de nieuwe mutaties ten opzichte van de begrotingsstand weergegeven.
De laatste cijfers van het CVZ hebben op dit moment niet geleid tot bijstelling van de BKZ-uitgaven. De eerste voorlopige realisatiecijfers duiden op lagere uitgaven voor geneesmiddelen over 2013. Nadere inzichten over de omvang en oorzaken hiervan worden meegenomen bij de totstandkoming van het jaarverslag 2013 en de voorjaarsnota 2014.
2013 |
|
---|---|
Bruto-BKZ-uitgaven ontwerpbegroting 2013 |
70.471,9 |
Mutaties gemeld in 1e suppletoire begroting 2013 |
– 226,3 |
Stand 1e suppletoire begroting 2013 |
70.245,5 |
Mutaties gemeld in de ontwerpbegroting 2014 |
– 13,9 |
Stand ontwerpbegroting 2014 |
70.231,6 |
Beleidsmatige mutaties |
|
Nieuwe mutaties |
|
AWBZ |
|
Wmo defintieve lpo tranche 2013 |
– 13,7 |
Begrotingsgefinancierd |
|
Desaldering subsidie vaststelling zorgopleidingen |
– 152,0 |
Knelpunt tegemoetkomingen Wtcg |
13,7 |
Nabetaling en ontvangsten subsidievaststellingen zorgopleidingen |
40,0 |
Wmo defintieve lpo tranche 2013 |
13,7 |
Overige |
– 0,6 |
Totaal mutaties |
– 98,9 |
Bruto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2013 |
70.132,7 |
BKZ-ontvangsten ontwerpbegroting 2013 |
4.671,0 |
Mutaties gemeld in 1e suppletoire begroting 2013 |
– 105,6 |
Stand 1e suppletoire begroting 2013 |
4.565,4 |
Mutaties gemeld in de ontwerpbegroting 2014 |
152,0 |
Stand ontwerpbegroting 2014 |
4.717,4 |
Beleidsmatige mutaties |
|
Nieuwe mutaties |
|
Begrotingsgefinancierd |
|
Desaldering subsidie vaststelling zorgopleidingen |
– 152,0 |
Nabetaling en ontvangsten subsidievaststellingen zorgopleidingen |
25,0 |
Totaal mutaties |
– 127,0 |
BKZ-ontvangsten stand 2e suppletoire begroting 2013 |
4.590,4 |
Netto-BKZ-uitgaven ontwerpbegroting 2013 |
65.800,8 |
Netto-BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2013 |
65.680,1 |
Netto-BKZ-uitgaven ontwerpbegroting 2014 |
65.514,2 |
Netto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2013 |
65.542,3 |
Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ-gegevens over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ
Toelichting nieuwe mutaties
Uitgaven
Beleidsmatige mutaties
Wmo defintieve lpo tranche 2013
De vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling wordt voor alle zorgsectoren in eerste instantie gereserveerd op nominaal en onverdeeld. Daar staat de raming voor de jaren 2013 tot en met 2018. De definitieve loon- en prijsontwikkeling tranche 2013 wordt toegedeeld aan de Wmo.
Desaldering subsidie vaststelling zorgopleidingen
Deze desaldering is spiegelbeeldig aan de bij Miljoenennota 2014 verwerkte desaldering waarmee de afrekening van opleidingssubsidies 2012 mogelijk gemaakt is.
Knelpunt tegemoetkomingen Wtcg
Op basis van actuele gegevens van het CAK wordt verwacht dat het totaal van de uitbetaling van algemene tegemoetkomingen Wtcg over 2012 en nabetalingen van tegemoetkomingen over voorgaande jaren leidt tot hogere uitgaven dan eerder geraamd.
Nabetaling en ontvangsten subsidievaststellingen zorgopleidingen
De afrekening over 2012 van de subsidieverleningen zorgopleidingen 1e en 2e tranche en huisartsenopleiding, op basis van de in 2013 door de instellingen ingediende subsidieverantwoordingen over de realisatiecijfers in 2012, leidt tot nabetalingen aan de instellingen van circa € 40,0 miljoen.
Ontvangsten
Beleidsmatige mutaties
Desaldering subsidie vaststelling zorgopleidingen
Deze desaldering is spiegelbeeldig aan de bij Miljoenennota 2014 verwerkte desaldering waarmee de afrekening van opleidingssubsidies 2012 mogelijk gemaakt is.
Nabetaling en ontvangsten subsidievaststellingen zorgopleidingen
De afrekening over 2012 van de subsidieverleningen zorgopleidingen 1e en 2e tranche en huisartsenopleiding, op basis van de in 2013 door de instellingen ingediende subsidieverantwoordingen over de realisatiecijfers in 2012, leidt tot terugvorderingen van de instellingen van in totaal circa € 25,0 miljoen.
Tabel 4 geeft de mutaties vanaf de stand ontwerpbegroting 2013 tot aan de 2e suppletoire begroting 2013 op sector niveau weer. De relevante nieuwe mutaties die hebben plaatsgevonden na de Ontwerpbegroting 2014 zijn in paragraaf 3 toegelicht.
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties 1esuppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties ontwerpbegroting |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 |
2013 |
2013 |
2014 |
2014 |
2013 |
2013 |
|
Zorgverzekeringswet (Zvw) |
|||||||
Eerstelijnszorg |
4.293,8 |
46,7 |
4.340,5 |
82,9 |
4.423,3 |
0,0 |
4.423,3 |
Medisch-specialistische zorg |
21.725,8 |
27,9 |
21.753,7 |
453,2 |
22.206,9 |
0,0 |
22.206,9 |
Ziekenvervoer |
598,5 |
22,4 |
620,9 |
15,8 |
636,7 |
0,0 |
636,7 |
Geneesmiddelen |
5.410,6 |
– 607,2 |
4.803,4 |
126,6 |
4.930,0 |
0,0 |
4.930,0 |
Hulpmiddelen |
1.676,8 |
– 89,4 |
1.587,4 |
59,1 |
1.646,5 |
0,0 |
1.646,5 |
Geneeskundige geestelijke gezondheidszorg |
4.153,2 |
0,0 |
4.153,2 |
118,8 |
4.272,0 |
0,0 |
4.272,0 |
Opleidingen |
997,6 |
0,0 |
997,6 |
25,5 |
1.023,1 |
0,0 |
1.023,1 |
Overige1 |
1.015,4 |
243,8 |
1.259,2 |
– 87,8 |
1.171,4 |
0,0 |
1.171,4 |
Nominaal en onverdeeld |
1.178,3 |
– 32,7 |
1.145,5 |
– 892,0 |
253,5 |
0,0 |
253,5 |
Bruto-Zvw-uitgaven |
41.049,9 |
– 388,5 |
40.661,4 |
– 98,0 |
40.563,4 |
0,0 |
40.563,4 |
Eigen risico Zvw |
2.623,4 |
56,2 |
2.679,6 |
0,0 |
2.679,6 |
0,0 |
2.679,6 |
Eigen bijdrage Zvw |
228,2 |
– 201,2 |
27,0 |
0,0 |
27,0 |
0,0 |
27,0 |
Zvw-ontvangsten |
2.851,6 |
– 145,0 |
2.706,6 |
0,0 |
2.706,6 |
0,0 |
2.706,6 |
Netto-Zvw-uitgaven |
38.198,3 |
– 243,5 |
37.954,8 |
– 98,0 |
37.856,8 |
0,0 |
37.856,8 |
Algemene Wet Bijzonder Ziektekosten (AWBZ) |
|||||||
Volksgezondheid |
113,5 |
21,1 |
134,6 |
3,0 |
137,6 |
0,0 |
137,6 |
Zorg in natura |
22.717,4 |
713,8 |
23.431,2 |
318,1 |
23.749,4 |
0,0 |
23.749,4 |
Persoonsgebonden budgetten |
2.567,9 |
0,0 |
2.567,9 |
67,3 |
2.635,2 |
0,0 |
2.635,2 |
Mee-instellingen |
172,6 |
0,0 |
172,6 |
5,1 |
177,7 |
0,0 |
177,7 |
Opleidingen |
25,7 |
0,0 |
25,7 |
0,7 |
26,4 |
0,0 |
26,4 |
Overige2 |
275,9 |
– 14,2 |
261,6 |
7,2 |
268,9 |
0,0 |
268,9 |
Nominaal en onverdeeld |
1.422,5 |
– 601,1 |
821,4 |
– 475,9 |
345,6 |
– 13,7 |
331,9 |
Bruto-AWBZ-uitgaven |
27.295,6 |
119,6 |
27.415,1 |
– 74,4 |
27.340,7 |
– 13,7 |
27.327,0 |
Eigen bijdrage AWBZ |
1.819,4 |
39,4 |
1.858,8 |
0,0 |
1.858,8 |
0,0 |
1.858,8 |
AWBZ-ontvangsten |
1.819,4 |
39,4 |
1.858,8 |
0,0 |
1.858,8 |
0,0 |
1.858,8 |
Netto-AWBZ-uitgaven |
25.476,2 |
80,2 |
25.556,3 |
– 74,4 |
25.481,9 |
– 13,7 |
25.468,3 |
Begrotingsgefinancierd |
|||||||
Wmo (Gemeentefonds) |
1.477,3 |
44,7 |
1.522,0 |
25,5 |
1.547,5 |
13,7 |
1.561,2 |
Zorgopleidingen (begroting VWS) |
172,2 |
1,1 |
173,4 |
133,1 |
306,4 |
– 112,0 |
194,4 |
Wtcg (begroting VWS) |
375,4 |
13,3 |
388,7 |
0,0 |
388,7 |
13,7 |
402,4 |
Zorg Caribisch Nederland (begroting VWS) |
71,1 |
12,9 |
84,1 |
0,4 |
84,5 |
– 0,6 |
83,9 |
Loon- en prijsbijstelling (begroting VWS en Financiën) |
30,3 |
– 29,5 |
0,8 |
– 0,5 |
0,3 |
0,0 |
0,3 |
Bruto-begrotingsgefinancierde-uitgaven |
2.126,4 |
42,6 |
2.169,0 |
158,5 |
2.327,5 |
– 85,3 |
2.242,2 |
Ontvangsten |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
152,0 |
152,0 |
– 127,0 |
25,0 |
Begrotingsgefinancierde-ontvangsten |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
152,0 |
152,0 |
– 127,0 |
25,0 |
Netto-begrotingsgefinancierde-uitgaven |
2.126,4 |
42,6 |
2.169,0 |
6,5 |
2.175,5 |
41,7 |
2.217,2 |
0,0 |
0,0 |
||||||
Totaal bruto-BKZ-uitgaven |
70.471,9 |
– 226,4 |
70.245,5 |
– 13,9 |
70.231,6 |
– 98,9 |
70.132,7 |
Totaal BKZ-ontvangsten |
4.671,0 |
– 105,6 |
4.565,4 |
152,0 |
4.717,4 |
– 127,0 |
4.590,4 |
Totaal netto-BKZ-uitgaven |
65.800,8 |
– 120,8 |
65.680,1 |
– 165,9 |
65.514,2 |
28,1 |
65.542,3 |
Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ-gegevens over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ
Bij de Zvw zijn onder de post overige opgenomen de deelsectoren; grensoverschrijdende zorg en multidisciplinaire zorgverlening
Bij de AWBZ zijn onder de post overige opgenomen de deelsectoren; beheerskosten/diversen AWBZ, tandheelkundige zorg AWBZ, Medisch specialistische zorg AWBZ en overige curatieve zorg AWBZ langdurige zorg onverdeeld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33805-XVI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.