33 750 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2014

Nr. 7 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 september 2013

Hierbij deel ik u mede dat ik heden de startbeslissing heb vastgesteld voor het project A59 Brug over het Drongelens Kanaal. De startbeslissing treft u bijgaand aan1.

Bij de vervanging van de Brug over het Drongelens Kanaal wordt een weefvak tussen de beide noordelijke aansluitingen gerealiseerd, waardoor de snelheid ter plaatse verhoogd kan worden van 70 km/u naar 100 km/u. De aanleg van dit weefvak is Tracéwetplichtig. Daarom is deze startbeslissing nodig.

Aangezien er al een voorkeursalternatief is, wordt voor de verdere uitwerking de verkorte Tracéwetprocedure doorlopen. Dit betekent dat er na deze startbeslissing nog twee formele momenten volgen: het OTB (in 2014) en het TB (in 2015). De start van de realisatie is voorzien in 2015.

Ik heb met de regionale overheden afgesproken dat de nieuwe brug over het Drongelens Kanaal enkele meters langer wordt dan de huidige, waardoor de vervanging van de brug kan worden gecombineerd met de realisatie van een door de regio gewenste ecologische onderdoorgang. Deze wordt ook door de regio gefinancierd. Hiermee geef ik invulling aan de wens van de regio om «werk met werk» te maken.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven