33 750 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2014

Nr. 5 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 september 2013

Hierbij informeer ik u over een beslissing die ik heb genomen ten aanzien van het Nederlandse vaarwegennetwerk. Het betreft de voorkeursbeslissing voor het MIRT-project Capaciteitsuitbreiding Ligplaatsen IJssel, onderdeel Boven-IJssel.

Het gaat om het realiseren van ligplaatsen voor binnenvaartschepen in de Valeplas ten oosten van Arnhem. De ligplaatsen zijn nodig om het capaciteitstekort op te lossen en schippers in staat te stellen efficiënter te varen binnen de wettelijke vaar- en rusttijden.

Op basis van de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte streef ik naar vlotte en betrouwbare reistijden en veilig transport. De vaarwegen hebben nog veel ruimte om het groeiende goederenvervoer via de binnenvaart te kunnen verwerken en ook de weg te kunnen ontlasten. Daarvoor moeten wel de in het MIRT voorziene capaciteitsknelpunten worden opgelost zoals het toenemende tekort aan ligplaatsen op de IJssel.

In de verkenning is geconstateerd dat er sprake is van een ligplaatstekort op de hele IJssel. Het probleem speelt met name op de Boven-IJssel. Ten behoeve van de keuze van het voorkeursalternatief (MIRT2) is na de MIT-verkenning de ligplaatsbehoefte op basis van nieuwe prognoses geactualiseerd en is nader bezien op welke locatie de ligplaatsen het best kunnen worden gerealiseerd. De centraal in de Boven-IJssel gelegen Valeplas bleek de beste locatie om in de behoefte van zeventien ligplaatsen te voorzien. Daarmee is er tot 2040 voldoende capaciteit beschikbaar. Een voordeel van de Valeplas is dat de ligplaatsbehoefte kostenefficiënt op één locatie kan worden opgelost.

Voorkeursbeslissing ligplaatsen Boven-IJssel

Het voorkeursalternatief behelst het realiseren van de benodigde zeventien ligplaatsen en in aanvulling daarop een steiger voor de Binnenvaartschippers Giesbeek, een auto-afzetsteiger, walstroom en een aangepaste invaartopening in de zuidlob van de Valeplas.

Door de nieuwe locatie voor de Binnenschippers Giesbeek in de zuidlob van de Valeplas is doorvaart van deze schippers door de Valeplas naar hun huidige ligplaatsen niet meer nodig. Dit heeft positieve natuureffecten. Mede hierdoor is er maatschappelijk en bestuurlijk draagvlak aanwezig en bereidheid om mee te denken bij de planuitwerking. Voor het project is € 17 miljoen gereserveerd in het MIRT. De oplevering van het project is conform mijn brief van 13 februari 2013 voorzien in 2018–2020. Op langere termijn speelt er nog een beperkt ligplaatstekort op het overige deel van de IJssel. Voorzien is dat de oplossingsmogelijkheden daarvoor later nader zullen worden bestudeerd.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen- Maas Geesteranus

Naar boven