33 667 EU voorstel: richtlijn betreffende de strafrechtelijke bescherming van de euro en andere munten tegen valsemunterij en ter vervanging van Kaderbesluit 2000/383/JBZ van de Raad COM(2013)421

D VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld 14 januari 2014

De leden van de vaste commissie voor Veiligheid en Justitie2 hebben tijdens de vergadering van 19 november 2013 kennisgenomen van de brief van de Europese Commissie van 8 november 2013 inzake een voorstel voor een richtlijn betreffende de strafrechtelijke bescherming van de euro en andere munten tegen valsemunterij en ter vervanging van Kaderbesluit 2000/282/JBZ van de Raad (COM(2013) 42). Het betreft een reactie op een brief van 18 juni 2013, waarin de commissie het gebruik van minimumstraffen in het richtlijnvoorstel afwijst. In haar reactie laat de Europese Commissie weten waarom zij de voorgestelde minimumstraffen zou willen handhaven.

Naar aanleiding daarvan hebben de leden van de vaste commissie voor Veiligheid en Justitie op 5 december 2013 een brief gestuurd aan het lid van het Europees Parlement mevrouw A. McIntyre, rapporteur inzake dit voorstel.

Zij heeft op 17 december 2013 gereageerd.

De commissie brengt bijgaand verslag uit van het gevoerde schriftelijk overleg.

De griffier van de vaste commissie voor Veiligheid en Justitie, K. van Dooren

BRIEF VAN DE VOORZITTER VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan het lid van het Europees Parlement

mevrouw A. McIntyre

Den Haag, 5 december 2013

De leden van de vaste commissie voor Veiligheid en Justitie van de Eerste Kamer hebben tijdens de vergadering van 19 november 2013 kennisgenomen van de brief van de Europese Commissie van 8 november 2013 inzake een voorstel voor een richtlijn betreffende de strafrechtelijke bescherming van de euro en andere munten tegen valsemunterij en ter vervanging van Kaderbesluit 2000/282/JBZ van de Raad (COM(2013) 42). Het betreft een reactie op een brief van 18 juni 2013, waarin de commissie het gebruik van minimumstraffen in het richtlijnvoorstel afwijst. In haar reactie laat de Europese Commissie weten waarom zij de voorgestelde minimumstraffen zou willen handhaven.

De Nederlandse regering heeft zich vanaf het moment van publicatie uitgesproken tegen de minimumstraffen in het voorstel. Zij wil blijven werken met de gebruikelijke systematiek van minimale maximumstraffen (een maximumstraf van ten minste een bepaalde duur). Daarin staat zij niet alleen; tijdens de JBZ-Raad van 7 en 8 oktober 2013 is een algemene oriëntatie bereikt waarin sprake is van het schrappen van minimumstraffen uit het voorstel.

De commissie wil u graag als rapporteur van dit voorstel meegeven dat zij zich onverkort achter het standpunt van de Nederlandse regering stelt, ook na lezing van de brief van de Europese Commissie. Bijgevoegd treft u een afschrift van de brief aan de Voorzitter van de Europese Commissie van 18 juni 2013.

Een brief van gelijke strekking is tevens verzonden aan de Voorzitter van het Europees Parlement

Voorzitter van de vaste commissie voor Veiligheid en Justitie, A.W. Duthler

BRIEF VAN HET LID VAN HET EUROPEES PARLEMENT MEVROUW A. McINTYRE

Aan de voorzitter van de vaste commissie voor Veiligheid en Justitie

Brussels, 17th December 2013

Thank you for your letter of 5th December in which you set out the position of the Dutch Government, and endorsed by your Committee, regarding the use of minimum penalties as drafted by the European Commission in the proposed Directive on the protection of the Euro and other currencies against counterfeiting by means of criminal law.

My Report has amended the Commission proposal to remove all references to minimum penalties and, where appropriate, replaced them with maximum levels of minimum sanctions. The Report was passed by the Civil Liberties, Justice and Home Affairs Committee in the European Parliarnent this morning. The amended text was approved by the Comrnittee with 46 votes in favour, none against and two abstentions.

It is my understanding that the Council also holds a strong majority against minimum penalties. Therefore, I am confident trialogue negotiations; scheduled to begin in January will produce a satisfactory in removing minimum sanctions from the Directive.

Anthea Mclntyre


X Noot
1

Zie E130034 op www.europapoort.nl

X Noot
2

Samenstelling:

Holdijk (SGP), Kneppers-Heijnert (VVD), Kox (SP), Engels (D66), Franken (CDA), Thissen (GL), Witteveen (PvdA), Nagel (50PLUS), Ruers (SP), Van Bijsterveld (CDA) (vice-voorzitter), Duthler (VVD) (voorzitter), Koffeman (PvdD), Kuiper (CU), Quik-Schuijt (SP), Strik (GL), Knip (VVD), Hoekstra (CDA), Lokin-Sassen (CDA), Scholten (D66), Schouwenaar (VVD), De Boer (GL), De Lange (OSF), Ter Horst (PvdA), Beuving (PvdA), Koole (PvdA), Schrijver (PvdA), Reynaers (PVV), Popken (PVV), Frijters-Klijnen (PVV), Swagerman (VVD)

Naar boven