Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33640-XII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33640-XII nr. 2 |
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2013 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
1. |
Leeswijzer |
2 |
2. |
Het beleid |
2 |
2.1 |
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties |
2 |
2.2 |
De beleidsartikelen |
3 |
2.3 |
De niet-beleidsartikelen |
21 |
Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Infrastructuur en Milieu (XII) opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op artikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2013.
Daarna is onder 2.1 in een overzicht met de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Voorjaarsnota) van het ministerie van Financiën en worden de belangrijkste begrotingsmutaties in dit wetsvoorstel toegelicht.
Tot slot wordt onder 2.2 en 2.3 voor de (niet-) beleidsartikelen inzicht gegeven in de mutaties op financieel instrumentniveau die zijn opgenomen in de begrotingsstaat.
Art.nr. |
Uitgaven |
Ontvangsten |
|
---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 |
9.910,5 |
176,1 |
|
Nota van wijziging |
|||
Kamerstukken II, 2012–2013, 33 400 XII, nr. 8. |
75,0 |
||
Stand vastgestelde begroting 2013 |
9.985,5 |
176,1 |
|
Mutaties Voorjaarsnota 2013 |
21,6 |
1,1 |
|
Stand 1e suppletoire begroting 2013 |
10.007,1 |
177,2 |
Toelichting
De toelichtingen op de belangrijkste mutaties die in dit wetsvoorstel zijn opgenomen, staan vanwege de overzichtelijkheid per artikel geordend onder de tabellen budgettaire gevolgen van beleid.
Eigen vermogen van een baten-lastenagentschap
Het eigen vermogen van een baten-lastenagentschap is op basis van artikel 27, lid 4c van de regeling agentschappen gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. Bij de baten-lastenagentschappen ILT (€ 1,8 mln.), NEa (€ 1,65 mln.) en RWS (€ 2,9 mln.) wordt deze norm overschreden. De overschrijdingen bij de ILT en NEa zullen worden hersteld door de afroming van deze middelen door de eigenaar. Bij RWS wordt het Eigen Vermogen in 2013 aangewend om overlopende en incidentele kosten in het kader van het ondernemingsplan 2015 te financieren. Hierdoor worden in 2013 hogere kosten gemaakt, dan aan omzet van IenM wordt ontvangen. Het resultaat 2013 wordt hierdoor negatief beïnvloed, waardoor het Eigen Vermogen onder de maximumomvang zal worden gebracht. In de loop van 2013 worden de mogelijkheden onderzocht om ten laste van het resultaat een verdere reorganisatievoorziening te vormen voor de meerjarige personele kosten van de organisatieverandering. Deze dotatie beïnvloedt tevens het resultaat 2013 en de omvang van het Eigen Vermogen.
Regeerakkoord Rutte II (Bruggen slaan)
In het Regeerakkoord Rutte II («Bruggen slaan ») is een aantal maatregelen opgenomen die leiden tot een neerwaartse bijstelling van de begrotingen IenM wat een saldo verbetering van de Rijksfinanciën als gevolg heeft. In deze eerste suppletoire wet van het Ministerie van IenM zijn de maatregelen A1 en G81 toebedeeld naar de volgende artikelen:
Artikel |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
---|---|---|---|---|---|
art.13 |
– 310 |
– 618 |
|||
art.19 |
– 365 |
– 807 |
|||
art.23 |
– 261 |
– 519 |
|||
art.24 |
– 1.812 |
– 3.627 |
|||
art.26 |
– 25.139 |
– 51.672 |
|||
art.98 |
– 15.113 |
– 40.757 |
|||
0 |
0 |
0 |
– 43.000 |
– 98.000 |
Artikel |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
---|---|---|---|---|---|
art.11 |
– 747 |
– 747 |
– 747 |
– 747 |
|
art.12 |
– 253 |
– 253 |
– 253 |
– 253 |
|
art.15 |
– 1.000 |
– 1.000 |
– 1.000 |
– 1.000 |
|
0 |
– 2.000 |
– 2.000 |
– 2.000 |
– 2.000 |
Zie voor meer informatie de toelichtingen per artikel in de suppletoire wetten 2013 van de begrotingen van IenM (Hoofdstuk XII, Infrastructuurfonds en Deltafonds).
De concrete invulling van deze taakstellingen en de structurele verwerking van het jaar 2018 vindt bij Ontwerpbegroting 2014 plaats.
11 |
Waterkwantiteit |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)t/m(3) |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
|||
Verplichtingen |
45.755 |
0 |
4.443 |
50.198 |
– 37 |
– 210 |
– 2.518 |
– 2.518 |
||
Uitgaven: |
40.946 |
0 |
4.524 |
45.470 |
815 |
319 |
– 518 |
– 518 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
87% |
|
|
84% |
|
|
|
|
||
11.01 |
Algemeen waterbeleid |
34.769 |
0 |
3 976 |
38.745 |
1.095 |
749 |
128 |
128 |
|
11.01.01 |
Opdrachten |
3.760 |
0 |
– 253 |
3.507 |
– 390 |
– 392 |
– 393 |
– 393 |
1) |
11.01.02 |
Subsidies |
12.305 |
0 |
3 951 |
16.256 |
964 |
620 |
0 |
0 |
|
– Partners voor Water (HGIS) |
9.536 |
0 |
3 963 |
13.499 |
964 |
620 |
2) |
|||
– Overige subsidies |
2.769 |
0 |
– 12 |
2.757 |
||||||
11.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
18.704 |
0 |
278 |
18.982 |
521 |
521 |
521 |
521 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
18.704 |
0 |
– 470 |
18.234 |
121 |
121 |
121 |
121 |
||
– waarvan bijdrage aan KNMI |
0 |
0 |
748 |
748 |
400 |
400 |
400 |
400 |
||
11.02 |
Waterveiligheid |
3.206 |
0 |
165 |
3.371 |
– 270 |
– 380 |
– 480 |
– 480 |
|
11.02.01 |
Opdrachten |
3.206 |
0 |
165 |
3.371 |
– 270 |
– 380 |
– 480 |
– 480 |
|
11.03 |
Grote oppervlaktewateren |
2.971 |
0 |
383 |
3.354 |
– 10 |
– 50 |
– 166 |
– 166 |
|
11.03.01 |
Opdrachten |
2.971 |
0 |
383 |
3.354 |
– 10 |
– 50 |
– 166 |
– 166 |
|
Ontvangsten |
470 |
0 |
– 420 |
50 |
– 440 |
– 470 |
– 470 |
– 470 |
3) |
1. Taakstelling topsectoren
Betreft de invulling van de taakstelling «Beperking subsidies bedrijfslevenbeleid topsectoren overige departementen» (onderdeel G 81, punt 2 van het Regeerakkoord «Bruggen slaan», blz. 27/28 van de Financiële bijlage). De taakstelling van structureel € 2,0 mln. is verdeeld over de artikelen 11, 12 en 15.
2. Partners voor Water
In 2012 is een overschot ontstaan op het HGIS gefinancierde programma Partners voor Water. Dit kasoverschot is in 2012 naar HGIS teruggeboekt. Omdat deze gelden in 2013, 2014 en 2015 tot betaling zullen komen is HGIS verzocht dit budget weer aan de begroting van IenM toe te voegen.
3. EU-ontvangsten
Op dit artikel zijn ontvangsten van de EU begroot. Vanaf 2013 vindt er een structurele neerwaartse bijstelling van de ontvangsten plaats omdat er geen projecten meer zijn die in aanmerking komen voor EU-compensatie. Dit heeft een neerwaartse bijstelling van uitgaven tot gevolg (op 11.01, 11.02, 11.03 en 12.01).
12 |
Waterkwaliteit |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletore begroting |
Stand 1e suppletore begroting |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)t/m(3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
48.085 |
0 |
47.877 |
95.962 |
39.619 |
24.739 |
– 37.374 |
134 |
4) |
|
Uitgaven: |
100.756 |
0 |
3.785 |
104.541 |
– 5.137 |
– 3.883 |
38 |
134 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
97% |
|
|
100% |
|
|
|
|
||
12.01 |
Waterkwaliteit |
100.756 |
0 |
3.785 |
104.541 |
– 5.137 |
– 3.883 |
38 |
134 |
|
12.01.01 |
Opdrachten |
2.818 |
0 |
1.497 |
4.315 |
1.123 |
1.229 |
1.021 |
1.018 |
1) |
12.01.02 |
Subsidies |
22.166 |
0 |
– 14.563 |
7.603 |
– 10.547 |
– 6.674 |
341 |
0 |
|
– Synergie KRW |
22.000 |
0 |
– 14.568 |
7.432 |
– 10.547 |
– 6.674 |
341 |
2) |
||
– Overige subsidies |
166 |
0 |
5 |
171 |
||||||
12.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
72.883 |
0 |
18.315 |
91.198 |
5.865 |
3.258 |
164 |
601 |
|
– Verbeterprogramma Waterkwaliteit rijkswateren |
59.856 |
0 |
18.272 |
78.128 |
5.438 |
3.026 |
125 |
511 |
3) |
|
– Natuurcompensatie Perkpolder |
7.067 |
0 |
258 |
7.325 |
256 |
44 |
0 |
73 |
||
– Natuurlijker Markermeer/IJ'meer |
5.000 |
0 |
– 515 |
4.485 |
153 |
170 |
10 |
|||
– Verruiming vaargeul Westerschelde |
960 |
0 |
300 |
1.260 |
18 |
18 |
29 |
17 |
||
12.01.05 |
Bijdrage aan internationale organisaties |
2.889 |
0 |
– 1.464 |
1.425 |
– 1.578 |
– 1.696 |
– 1.488 |
– 1.485 |
1) |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
1. Binnen artikel 12
Het betreft met name een overheveling vanuit de bijdragen aan internationale organisaties (12.01.05) naar opdrachten (12.01.01). In 2011 en 2012 zijn ook opdrachten, die in het kader van internationale verdragen zijn verleend, verantwoord onder de bijdragen aan internationale organisaties. Na deze budgettaire herschikking worden alleen nog maar de contributies voor de internationale riviercommissies en de bijdragen aan bijvoorbeeld UNESCO onder de bijdrage aan internationale organisaties verantwoord. Hiermee sluit de begroting beter aan bij de principes van verantwoord begroten.
Op 12.01.01 Opdrachten is de een deel van de taakstelling topsectoren ingevuld. Zie ook artikel 11 punt 1 en 15 punt 1.
Zie ook punt 3 van artikel 11.
2. Saldo 2012 en decentralisatie KRW-synergieprojecten
In 2012 hebben op het Infrastructuurfonds betalingen plaatsgevonden waarvan de producten vanaf 2013 zijn overgeboekt naar Hoofdstuk XII (12.01.02 subsidies). Aangezien in 2012 door de decentralisatie van de landelijke KRW synergieprojecten een overschrijding heeft plaatsvonden vindt in 2013 een compensatie plaats ten gunste van het Deltafonds (de producten zijn overgeboekt van Infrastructuurfonds naar het Deltafonds) tot een bedrag van ca. € 32,6 mln. Hierdoor is op HXII in 2013 een negatief kasbudget ontstaan. Middels een kasschuif met het Deltafonds wordt dit tekort opgelost. In de jaren 2014 en 2015 vindt de terugboeking naar het Deltafonds plaats. Daarnaast heeft over de jaren 2013 tot en met 2016 een toevoeging van prijsbijstelling plaatsgevonden.
3. Saldo 2012
In 2012 hebben op het Infrastructuurfonds betalingen plaatsgevonden waarvan de producten vanaf 2013 zijn overgeboekt naar Hoofdstuk XII (12.01.03 Bijdragen aan agentschappen). Aangezien er in 2012 een overschot was, vindt een compensatie plaats ten laste van het Deltafonds (de producten zijn overgeboekt van Infrastructuurfonds naar het Deltafonds) van ca. € 16,3 mln.
Daarnaast is over de jaren 2013 tot en met 2017 prijsbijstelling aan 12.01.03 toegevoegd.
4. Verplichtingen
Het verschil tussen de kas en verplichtingen wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat de waterkwaliteitsprojecten vanaf 2013 via de agentschapbijdrage worden betaald (kas en verplichtingen gelijk).
13 |
Ruimtelijke ontwikkeling |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)t/m(3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
157.114 |
0 |
– 29.945 |
127.169 |
– 4.047 |
– 1.694 |
561 |
2.863 |
14) |
|
Uitgaven: |
147.634 |
0 |
– 10.086 |
137.548 |
– 8.951 |
– 2.664 |
3.468 |
2.863 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
85% |
|
|
100% |
|
|
|
|
||
13.01 |
Ruimtelijk instrumentarium |
20.485 |
0 |
203 |
20.688 |
– 2.343 |
31 |
– 2.475 |
– 1.970 |
|
13.01.01 |
Opdrachten |
17.238 |
0 |
– 3.253 |
13.985 |
– 2.559 |
– 3.005 |
– 2.781 |
– 1.352 |
1) |
13.01.02 |
Subsidies |
3.247 |
0 |
3.456 |
6.703 |
216 |
3.036 |
306 |
– 618 |
2) |
13.02 |
Geo-informatie |
30.556 |
0 |
– 4.690 |
25.866 |
4.564 |
3.190 |
5.286 |
1.281 |
|
13.02.01 |
Opdrachten |
1.980 |
0 |
– 363 |
1.617 |
337 |
295 |
281 |
281 |
|
13.02.02 |
Subsidies |
0 |
0 |
5.400 |
5.400 |
3) |
||||
13.02.05 |
Bijdrage aan ZBO en RWT |
28.576 |
0 |
– 28.576 |
0 |
– 28.111 |
– 27.996 |
– 27.872 |
– 27.765 |
4) |
13.02.06 |
Basisregistratie Grootschalige Topografie |
0 |
0 |
18.849 |
18.849 |
32.338 |
30.891 |
32.877 |
28.765 |
5) |
13.03 |
Gebiedsontwikkeling |
39.530 |
0 |
– 5.629 |
33.901 |
– 7.791 |
– 1.804 |
3.838 |
1.833 |
|
13.03.01 |
Opdrachten |
757 |
0 |
3.093 |
3.850 |
185 |
1.974 |
1.838 |
1.833 |
6) |
13.03.04 |
Bijdrage aan medeoverheden |
38.773 |
0 |
– 8.722 |
30.051 |
– 7.976 |
– 3.778 |
2.000 |
0 |
7) |
– Bufferzones |
5.303 |
0 |
0 |
5.303 |
||||||
– Projecten BIRK |
19.642 |
0 |
– 5.063 |
14.579 |
– 5.699 |
– 5.647 |
||||
– Projecten Nota Ruimte |
13.828 |
0 |
– 3.659 |
10.169 |
– 2.277 |
1.869 |
2.000 |
|||
– Projecten Bestaand Rotterdams Gebied |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||
13.04 |
Ruimtegebruik bodem |
57.063 |
0 |
30 |
57.093 |
– 3.381 |
– 4.081 |
– 3.181 |
1.719 |
|
13.04.01 |
Opdrachten |
9.321 |
0 |
2.571 |
11.892 |
3.219 |
3.219 |
– 281 |
– 281 |
8) |
13.04.02 |
Subsidies |
18.138 |
0 |
2.459 |
20.597 |
2.000 |
12.000 |
12.000 |
12.000 |
|
– Bedrijvenregeling |
6.400 |
0 |
0 |
6.400 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
9) |
||
– Overige subsidies |
11.738 |
0 |
2.459 |
14.197 |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
10) |
|
13.04.04 |
Bijdrage aan medeoverheden |
20.904 |
0 |
– 5.000 |
15.904 |
– 8.600 |
– 19.300 |
– 14.900 |
– 10.000 |
|
– Meerjarenprogramma Bodem |
13.946 |
0 |
– 12.978 |
968 |
– 12.000 |
– 19.500 |
– 14.900 |
– 10.000 |
11) |
|
– Programma Gebiedsgericht instrumentarium |
6.958 |
0 |
7.978 |
14.936 |
3.400 |
200 |
12) |
|||
13.04.07 |
Bekostiging |
8.700 |
0 |
0 |
8.700 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– Uitvoering klimaatadaptie |
8.700 |
0 |
0 |
8.700 |
||||||
|
Ontvangsten |
934 |
0 |
969 |
1.903 |
13) |
1. O.a. Actieagenda Architectuur en Ruimtelijk Ontwerp/RO-Online
De verlaging is voornamelijk het gevolg van de overheveling van de bijdragen aan de Actieagenda Architectuur en Ruimtelijk Ontwerp 2013–2016 naar het financiële instrument subsidies (13.01.02).
Tevens zijn de activiteiten van RO-Online opgesplitst naar de betreffende doelgroepen, Basisregistratie Grootschalige Topo (13.02.06) en GEO-vastgoed info (13.02.01). De programmadirectie Eenvoudig Beter (EB) wordt gecompenseerd voor de bijdrage in 2012 aan het afdekken van de verwachte exploitatietekorten in 2012 en 2013 van de nieuwe rioolwaterzuiveringsinstallatie in Caribisch Nederland.
2. Actieagenda Architectuur en Ruimtelijk Ontwerp 2013–2016
De verhoging is voornamelijk het gevolg van de bijdragen aan de Actieagenda Architectuur en Ruimtelijk Ontwerp 2013–2016. Zie punt 1.
3. Landelijke Samenwerkings Verband-GKBN en SVB BGT
De verhoging in 2013 is voornamelijk het gevolg van de bijdragen aan het Landelijk Samenwerkings Verband-GKBN en de stichting Samenwerkingverband van Bronhouders-Basisregistratie Grootschalige Topografie (SVB BGT). Zie punt 5.
4. Basisregistratie Grootschalige Topografie
Het betreft hier de uitgaven Basisregistratie Grootschalige Topografie. Deze behoren te worden verantwoord op 13.02.06.
5. O.a. Basisuitgaven Grootschalige Topografie/Landelijke Samenwerkings Verband-GKBN
Het betreft hier de uitgaven Basisuitgaven Grootschalige Topografie. Deze worden verantwoord op 13.02.06, zodat er een overboeking heeft plaatsgevonden van 13.02.05 naar 13.02.06.
De verlaging in 2013 is voornamelijk het gevolg van een overheveling van de bijdragen aan het Landelijk Samenwerkings Verband-GKBN en de stichting Samenwerkingverband van Bronhouders-Basisregistratie Grootschalige Topografie (SVB BGT) naar het financiële instrument subsidies (13.02.02). Daarnaast betreft het de correctie voor het hogere kastempo in 2012 met betrekking tot Basisregistraties.
De verhoging vanaf 2014 betreft de compensatie voor de bijdrage in 2012 aan de bodemversnellingen (Moerdijk, Kempen en Hembrugterrein) en de opsplitsing van de RO-online activiteiten.
6. Gebiedsontwikkeling
De verhoging betreft met name de inzet van de prijsbijstelling tranche 2012 op artikel 13 ten behoeve van het proces en programmamiddelen voor de uitvoering Gebiedsontwikkeling.
7. O.a. Overboeking naar Provincie-en Gemeentefonds
Het bedrag van € 8,722 mln. in 2013 is een saldo van verlagingen en verhogingen.
De verlaging in 2013 ad € 14,098 mln. betreft de overboeking naar het Provinciefonds (Gelderland -traverse Dieren-), Gemeentefonds (Rotterdam het Hart van Zuid, Tilburg spoorzone en Emmen-Dierenpark Emmen-). In 2014 en 2015 vindt eveneens een overboeking plaats.
De verhoging in 2013 betreft:
– een door het ministerie van Financiën overgeboekt bedrag van € 1,556 mln. naar de begroting van IenM voor de compensatie BTW, welke aan het Provinciefonds en Gemeentefonds is overgeboekt.
– de compensatie voor de bijdrage in 2012 (€ 3,0 mln.) ter dekking van het hogere kastempo van de realisaties Basisregistraties.
– een verhoging van het Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) ad € 0,820 mln.
Dit betreft de opbrengst van grondverkopen die Dienst Landelijk Gebied mede op kosten van IenM heeft gedaan. Deze gronden zijn uiteindelijk niet gebruikt bij de verdere realisatie van de oorspronkelijke BIRK-plannen. De middelen worden ingezet om de lopende BIRK betalingen te kunnen voldoen. Het betreft een desaldering want ook het ontvangsten budget is in gelijke mate verhoogd.
In 2015 en 2016 is er een compensatie voor de bijdrage in 2012 aan de bodemversnellingen (Moerdijk, Kempen en Hembrugterrein) voor respectievelijk € 2,7 mln. en € 2,0 mln.
8. Herschikking
Het betreft een herschikking vanuit het bodemprogramma (13.04.04) omdat in de ontwerpbegroting 2013 onvoldoende budget apart is gezet voor het financieel instrument opdrachten (budget voor derden binnen de opdracht aan RWS Leefomgeving).
9. Bedrijvenregeling
Het betreft de uitgaven in het kader van de Bedrijvenregeling ter dekking van openstaande verplichtingen. Deze budgetten waren tot dusver opgenomen onder het Meerjarenprogramma Bodem (13.04.04).
10. Commissie voor de milieueffectrapportage (Cie MER)
De verhoging van de uitgaven betreft de toevoeging van de prijsbijstelling tranche 2012 ten behoeve van het overbruggingssubsidie commissie MER. Daarnaast zijn de bijdragen door de ministeries van EZ en OCW aan de Cie Mer toegevoegd.
11. Meerjarenprogramma Bodem
Het betreft een saldo van verhogingen en verlagingen.
De verhoging betreft:
– het gevolg van de correctie van de taakstelling Bodembescherming (minder beschikkingsmomenten) door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vanuit het Provincie- en Gemeentefonds (€ 6 mln. in 2013 en 2014).
De verlaging betreft:
– een overboeking naar het Provinciefonds en Gemeentefonds in verband met de bijdragen aan Moerdijk en Asbest Overijssel (totaal respectievelijk € 11,8 mln. en € 4,0 mln.),
– een overboeking naar de Bedrijvenregeling (13.04.02).
– een overboeking naar 13.01.01 voor de bijdrage in 2012 (€ 1,1 mln.) voor het afdekken van de verwachte exploitatie tekorten in 2012 en 2013 bij de nieuwe rioolwaterzuiveringsinstallatie in Caribisch Nederland.
– een herschikking ten behoeve van opdrachten aan RWS Leefomgeving.
– compensatie voor dekking van bodemversnellingen in 2012.
12. Gebiedsgericht instrumentarium
Dit betreft voornamelijk de compensatie voor de verstrekte bijdrage aan de bodemversnellingen in 2012 en de investeringen in Caribisch Nederland (afvalwatervoorziening op Saba en St. Eustatius).
13. Grondverkoop
Dit betreft de opbrengst van grondverkopen die worden ingezet voor uitgaven BIRK (€ 0,820 mln.). Dit betreft de opbrengst van grondverkopen die Dienst Landelijk Gebied mede op kosten van IenM heeft gedaan. Deze gronden zijn uiteindelijk niet gebruikt bij de verdere realisatie van de oorspronkelijke BIRK-plannen. De middelen worden ingezet om de lopende BIRK betalingen te kunnen voldoen. Het betreft een desaldering want ook het ontvangsten budget is in gelijke mate verhoogd.
14. Verplichtingenschuif en aanpassen verplichtingen
Het verschil tussen de kas en verplichtingen wordt hoofdzakelijk veroorzaakt:
– doordat er al verplichtingen in 2012 zijn aangegaan die begroot zijn in 2013.
– door het aanpassen van de verplichtingen aan het benodigde bedrag (aansluiten van de verplichtingen reeks bij de uitgavenramingen -herstel van verplichtingen/kas verband-).
14 |
Wegen en verkeersveiligheid |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)t/m(3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
40.180 |
0 |
– 4.319 |
35.861 |
755 |
585 |
444 |
443 |
1) |
|
Uitgaven: |
40.405 |
0 |
– 8 |
40.397 |
755 |
585 |
444 |
443 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
54% |
100% |
||||||||
14.01 |
Netwerk |
20.215 |
0 |
163 |
20.378 |
610 |
444 |
303 |
302 |
|
14.01.01 |
Opdrachten |
17.079 |
0 |
158 |
17.237 |
605 |
439 |
298 |
302 |
|
14.01.02 |
Subsidies |
856 |
0 |
5 |
861 |
5 |
5 |
5 |
||
14.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
2.280 |
0 |
0 |
2.280 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
2.280 |
0 |
0 |
2.280 |
||||||
14.02 |
Veiligheid |
20.190 |
0 |
– 171 |
20.019 |
145 |
141 |
141 |
141 |
|
14.02.01 |
Opdrachten |
6.191 |
0 |
– 300 |
5.891 |
– 25 |
– 25 |
|||
14.02.02 |
Subsidies |
13.215 |
0 |
184 |
13.399 |
194 |
203 |
203 |
178 |
|
14.02.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
784 |
0 |
– 55 |
729 |
– 49 |
– 37 |
– 37 |
– 37 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
784 |
0 |
– 55 |
729 |
– 49 |
– 37 |
– 37 |
– 37 |
||
|
Ontvangsten |
6.782 |
0 |
0 |
6.782 |
Verplichtingen
Naast de verhoging van de verplichtingenraming als gevolg van een toevoeging van de prijsbijstelling, zijn de verplichtingen verlaagd. De verlaging van de verplichtingenraming is hoofdzakelijk veroorzaakt doordat in het voorgaande begrotingsjaar verplichtingen zijn vastgelegd, die in de begroting voor 2013 zijn geraamd. Het betreffen hier voornamelijk verplichtingen die samenhangen met subsidies wegvervoer en opdrachten in het kader van de verkeersveiligheid en infra- en wegvervoerbeleid.
15 |
Openbaar vervoer |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)t/m(3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
6.362 |
0 |
528 |
6.890 |
– 670 |
– 719 |
– 873 |
– 901 |
||
Uitgaven: |
8.316 |
0 |
528 |
8.844 |
– 670 |
– 719 |
– 873 |
– 901 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
75% |
100% |
||||||||
15.01 |
Openbaar vervoer |
8.316 |
0 |
528 |
8.844 |
– 670 |
– 719 |
– 873 |
– 901 |
|
15.01.01 |
Opdrachten |
6.470 |
0 |
– 197 |
6.273 |
– 1.070 |
– 1.119 |
– 873 |
– 901 |
1) |
15.01.02 |
Subsidies |
851 |
0 |
725 |
1.576 |
400 |
400 |
0 |
0 |
|
15.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
995 |
0 |
0 |
995 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
995 |
0 |
0 |
995 |
||||||
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
1. Taakstelling topsectoren
Betreft de invulling van de taakstelling «Beperking subsidies bedrijfslevenbeleid topsectoren overige departementen» (onderdeel G 81, punt 2 van het Regeerakkoord «Bruggen slaan», blz. 27/28 van de Financiële bijlage). De taakstelling van structureel € 2,0 mln. is verdeeld over de artikelen 11, 12 en 15.
16 |
Spoor |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)t/m(3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
||
Verplichtingen |
9.473 |
0 |
298 |
9.771 |
151 |
137 |
136 |
136 |
|
Uitgaven: |
38.049 |
0 |
298 |
38.347 |
151 |
137 |
136 |
136 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
97% |
100% |
|||||||
16.01 |
Spoor |
38.049 |
0 |
298 |
38.347 |
151 |
137 |
136 |
136 |
16.01.01 |
Opdrachten |
3.595 |
0 |
224 |
3.819 |
151 |
137 |
136 |
136 |
16.01.02 |
Subsidies |
34.377 |
0 |
0 |
34.377 |
0 |
0 |
0 |
0 |
– Subsidies Bijzondere Spoordiensten |
25.170 |
0 |
0 |
25.170 |
|||||
– Subsidie bodemsanering NS percelen |
9.076 |
0 |
0 |
9.076 |
|||||
– Overige subsidies |
131 |
0 |
0 |
131 |
|||||
16.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
0 |
0 |
74 |
74 |
0 |
0 |
0 |
0 |
– waarvan bijdrage aan KNMI |
0 |
0 |
74 |
74 |
|||||
16.01.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
77 |
0 |
0 |
77 |
||||
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
17 |
Luchtvaart |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)t/m(3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
14.958 |
0 |
848 |
15.806 |
833 |
714 |
307 |
307 |
||
Uitgaven: |
23.341 |
0 |
548 |
23.889 |
533 |
564 |
307 |
307 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
74% |
92% |
||||||||
17.01 |
Luchtvaart |
23.341 |
0 |
548 |
23.889 |
533 |
564 |
307 |
307 |
|
17.01.01 |
Opdrachten |
20.836 |
0 |
– 1.162 |
19.674 |
398 |
429 |
145 |
171 |
1) |
– Opdrachten GIS |
14.312 |
0 |
0 |
14.312 |
462 |
493 |
210 |
236 |
||
– Overige opdrachten |
6.524 |
0 |
– 1.162 |
5.362 |
– 64 |
– 64 |
– 65 |
– 65 |
||
17.01.02 |
Subsidies |
1.277 |
0 |
1.694 |
2.971 |
135 |
135 |
162 |
136 |
1) |
17.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
48 |
0 |
16 |
64 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
48 |
0 |
0 |
48 |
||||||
– waarvan bijdrage aan KNMI |
0 |
0 |
16 |
16 |
||||||
17.01.05 |
Bijdrage aan internationale organisaties |
1.180 |
0 |
0 |
1.180 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
Ontvangsten |
42 751 |
0 |
0 |
42.751 |
1. Prijsbijstelling tranche 2012/omploegen graanresten
Naast de toevoeging van de prijsbijstelling tranche 2012 wordt ca € 1,6 mln. overgeboekt van hoofdproduct 17.01.01 naar hoofdproduct 17.01.02. Het betreft een overboeking ten behoeve van subsidies die worden verstrekt voor het omploegen van graanresten, dit wordt gedaan om vogelaanvaringsproblematiek te voorkomen
18 |
Scheepvaart en havens |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)t/m(3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
6.113 |
0 |
327 |
6.440 |
196 |
94 |
90 |
89 |
||
Uitgaven: |
6.464 |
0 |
426 |
6.890 |
196 |
94 |
90 |
89 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
84% |
83% |
||||||||
18.01 |
Scheepvaart en havens |
6.464 |
0 |
426 |
6.890 |
196 |
94 |
90 |
89 |
1) |
18.01.01 |
Opdrachten |
2.455 |
0 |
428 |
2.883 |
198 |
96 |
92 |
91 |
|
18.01.02 |
Subsidies |
1.205 |
0 |
0 |
1.205 |
|||||
18.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
1.846 |
0 |
0 |
1.846 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
1.846 |
0 |
0 |
1.846 |
||||||
18.01.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
958 |
0 |
– 2 |
956 |
– 2 |
– 2 |
– 2 |
– 2 |
|
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
97 |
97 |
1. Prijsbijstelling/subsidie Havenbedrijf
Naast een toevoeging uit hoofde van de prijsbijstelling tranche 2012, wordt een desaldering van ca. € 0,1 mln. aangebracht in verband met de vaststelling van subsidie aan het Havenbedrijf Rotterdam voor de implementatie van SafeSeaNet.
19 |
Klimaat |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)t/m(3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
29.252 |
0 |
– 343 |
28.909 |
– 607 |
– 594 |
– 492 |
– 934 |
3) |
|
Uitgaven: |
92.943 |
0 |
5.828 |
98.771 |
135 |
– 102 |
– 492 |
– 934 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
92% |
100% |
||||||||
19.01 |
Klimaat |
18.319 |
0 |
– 2.511 |
15.808 |
285 |
48 |
– 342 |
– 784 |
|
19.01.01 |
Opdrachten |
6.329 |
0 |
– 1.072 |
5.257 |
944 |
90 |
292 |
– 192 |
|
19.01.02 |
Subsidies |
4.635 |
0 |
– 58 |
4.577 |
0 |
500 |
0 |
0 |
|
19.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
7.355 |
0 |
– 1.381 |
5.974 |
– 659 |
– 542 |
– 634 |
– 592 |
|
– Waarvan bijdrage aan Nea |
7.355 |
0 |
– 1.381 |
5.974 |
– 659 |
– 542 |
– 634 |
– 592 |
||
19.02 |
Internationaal beleid, coordinatie en |
|||||||||
samenwerking |
74.624 |
0 |
8.339 |
82.963 |
– 150 |
– 150 |
– 150 |
– 150 |
||
19.02.01 |
Opdrachten |
69.334 |
0 |
10.713 |
80.047 |
1.800 |
1.500 |
1.800 |
1.800 |
|
– Uitvoering CDM |
31.686 |
0 |
0 |
31.686 |
0 |
|||||
– RIVM |
26.640 |
0 |
2.156 |
28.796 |
1) |
|||||
– AgNL |
5.438 |
0 |
7.009 |
12.447 |
1) |
|||||
– Overige opdrachten |
5.570 |
0 |
1.548 |
7.118 |
1.800 |
1.500 |
1.800 |
1.800 |
2) |
|
19.02.05 |
Bijdrage aan internationale organisaties |
5.290 |
0 |
– 2.374 |
2.916 |
– 1.950 |
– 1.650 |
– 1.950 |
– 1.950 |
2) |
|
Ontvangsten |
120.000 |
0 |
0 |
120.000 |
|
|
|
|
1. RIVM en AgNL
De opdrachtverlening aan het RIVM en AgNL wordt binnen IenM centraal gecoördineerd. De uitgaven vinden op dit artikel plaats. Het budget wordt daartoe uit diverse artikelen overgeboekt naar dit artikel.
2. Interreg interne budgetneutrale verschuiving
De mutatie betreft enerzijds een aanpassing van het kasritme bij de opdrachten (Interreg), en anderzijds betreft het een interne budgetneutrale verschuiving tussen de bijdragen aan Internationale Organisaties en de Overige opdrachten in het kader van het internationaal beleid.
3. Lagere verplichtingen
Dat er in totaliteit in 2013 ruim € 6,1 mln. meer aan uitgaven- dan aan verplichtingenbudget wordt gemuteerd komt voornamelijk doordat de verplichtingen voor de opdrachten 2013 aan RIVM en AgNL reeds zijn aangegaan bij de opdrachtverstrekking eind 2012.
20 |
Lucht en geluid |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)t/m(3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
25.259 |
0 |
– 579 |
24.680 |
5 |
– 1.214 |
232 |
232 |
||
Uitgaven: |
78.823 |
0 |
– 880 |
77.943 |
5 |
– 14 |
232 |
232 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
88% |
100% |
||||||||
20.01 |
Luchtkwaliteit en tegengaan geluidshinder |
78.823 |
0 |
– 880 |
77.943 |
5 |
– 14 |
232 |
232 |
|
20.01.01 |
Opdrachten |
6.928 |
0 |
856 |
7.784 |
2.364 |
2.345 |
2.591 |
2.591 |
1) |
20.01.02 |
Subsidies |
4.500 |
0 |
11.773 |
16.273 |
2) |
||||
20.01.04 |
Bijdrage aan medeoverheden |
65.879 |
0 |
– 13.150 |
52.729 |
– 2.000 |
– 2.000 |
– 2.000 |
– 2.000 |
|
– NSL |
48.261 |
0 |
– 13.150 |
35.111 |
3) |
|||||
– Wegverkeerlawaai |
15.118 |
0 |
0 |
15.118 |
– 2.000 |
– 2.000 |
– 2.000 |
– 2.000 |
4) |
|
– Overige bijdrage medeoverheden |
2.500 |
0 |
0 |
2.500 |
||||||
20.01.07 |
Bekostiging |
1.516 |
0 |
– 359 |
1.157 |
– 359 |
– 359 |
– 359 |
– 359 |
5) |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
1. Prijsbijstelling, AgNL en Roadmap Klimaat
De mutatie betreft enerzijds de meerjarige toevoeging aan dit artikel van de prijsbijstelling 2012 en anderzijds overboekingen ten behoeve van onder meer de opdracht AgNL 2013 en het prioritaire onderwerp Roadmap Klimaat (toezegging aan de Tweede Kamer dat de Roadmap in juni 2013 verschijnt).
2/3. Subsidies EURO-VI en bijdrage NSL
De mutatie wordt grotendeels verklaard door de toevoeging van € 12,15 mln. vanuit NSL-budgetten aan de subsidieregeling EURO-VI op 20.01.02. In de aankomende jaren wordt bezien op welk moment genoemd bedrag weer wordt teruggegeven aan het NSL-budget.
4. Bijdrage wegverkeerslawaai
De mutatie betreft het overboeken van subsidies wegverkeerslawaai naar uitvoeringskosten Bureau Sanering Verkeerslawaai (BSV) op 20.01.01 «Opdrachten».
5. Energieonderzoek Centrum Nederland
Door IenM wordt jaarlijks een deel van het milieuonderzoeksprogramma van het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) te Petten bekostigd. Het deel voor de uitloging wordt vanaf 2013 verantwoord op artikel 21.03.01.
Uitloging betekent dat er stoffen middels water kunnen uitlekken naar de bodem of naar het milieu in het algemeen. Het ECN verricht onderzoek hiernaar.
21 |
Duurzaamheid |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2104 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)t/m(3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
19.754 |
0 |
– 1.730 |
18.024 |
– 2.758 |
– 2.001 |
– 2.669 |
– 2.895 |
3) |
|
Uitgaven: |
44.601 |
0 |
– 4.326 |
40.275 |
– 3.008 |
– 2.001 |
– 1.724 |
– 1.951 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
95% |
86% |
||||||||
21.01 |
Afval en duurzaamheidagenda |
35.134 |
0 |
– 4.149 |
30.985 |
– 3.367 |
– 2.360 |
– 2.083 |
– 2.310 |
|
21.01.01 |
Opdrachten |
9.022 |
0 |
– 4.149 |
4.873 |
– 3.367 |
– 2.360 |
– 2.083 |
– 2.310 |
|
– Uitvoering AgNL |
6.427 |
0 |
– 4.594 |
1.833 |
– 3.751 |
– 3.564 |
– 3.564 |
– 3.564 |
1) |
|
– Overige opdrachten |
2.595 |
0 |
445 |
3.040 |
384 |
1.204 |
1.481 |
1.254 |
2) |
|
21.01.02 |
Subsidies |
26.112 |
0 |
0 |
26.112 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– Afvalfonds |
25.592 |
0 |
0 |
25.592 |
||||||
– Overige subsidies |
520 |
0 |
0 |
520 |
||||||
21.02 |
Preventie en milieugebruiksruimte |
2.751 |
0 |
0 |
2.751 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
21.02.01 |
Opdrachten |
2.751 |
0 |
0 |
2.751 |
|||||
21.03 |
Ecosystemen en landbouw |
6.716 |
0 |
– 177 |
6.539 |
359 |
359 |
359 |
359 |
|
21.03.01 |
Opdrachten |
4.253 |
0 |
– 177 |
4.076 |
359 |
359 |
359 |
359 |
|
21.03.02 |
Subsidies |
100 |
0 |
0 |
100 |
|||||
21.03.04 |
Bijdrage aan medeoverheden |
2.363 |
0 |
0 |
2.363 |
|||||
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
1. Overdracht taken AgentschapNL naar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)
De mutatie betreft met name de overdracht van taken van AgentschapNL naar de ILT met betrekking tot de uitvoering van de Europese Verordening Overbrengen Afvalstoffen.
2.Caribisch Nederland
Het betreft hoofdzakelijk overboekingen voor de dekking van de investeringen in de afvalverwerking in Caribisch Nederland.
3. Verplichtingen
De mutatie betreft een verlaging in verband met de overdracht van taken naar de ILT die AgentschapNL in het kader van de uitvoering Europese Verordening Overbrengen Afvalstoffen (EVOA) uitvoerde. Hier tegenover staat een verhoging van het budget voor de dekking van de investeringen in de afvalverwerking in Caribisch Nederland, waarvan de uitgaven in latere jaren zullen plaatsvinden.
22 |
Externe veiligheid en risico's |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)t/m(3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
12.122 |
0 |
385 |
12.507 |
– 65 |
– 65 |
640 |
863 |
||
Uitgaven: |
17.233 |
0 |
– 858 |
16.375 |
– 65 |
– 65 |
– 305 |
– 81 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
94% |
100% |
||||||||
22.01 |
Veiligheid chemische stoffen |
4.136 |
0 |
– 808 |
3.328 |
– 65 |
– 65 |
– 305 |
– 81 |
|
22.01.01 |
Opdrachten |
3.736 |
0 |
– 808 |
2.928 |
– 65 |
– 65 |
– 305 |
– 81 |
1) |
22.01.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
400 |
0 |
0 |
400 |
|||||
22.02 |
Veiligheid GGO's |
2.708 |
0 |
– 250 |
2.458 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
22.02.01 |
Opdrachten |
2.608 |
0 |
– 250 |
2.358 |
|||||
22.02.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
100 |
0 |
0 |
100 |
|||||
22.03 |
Externe veiligheid inrichtingen en transport |
10.389 |
0 |
200 |
10.589 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
22.03.01 |
Opdrachten |
6.057 |
0 |
266 |
6.323 |
– 92 |
– 92 |
– 92 |
– 92 |
|
22.03.02 |
Subsidies |
2.000 |
0 |
1.225 |
3.225 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2) |
22.03.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
486 |
0 |
92 |
578 |
92 |
92 |
92 |
92 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
486 |
0 |
92 |
578 |
92 |
92 |
92 |
92 |
||
22.03.04 |
Bijdragen aan medeoverheden |
1.746 |
0 |
– 1.383 |
363 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– Bijdragen asbestsanering |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||
– Bijdragen programma EV |
3 |
0 |
360 |
363 |
3) |
|||||
– Overige bijdragen |
1.743 |
0 |
– 1.743 |
0 |
4) |
|||||
22.03.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
100 |
0 |
0 |
100 |
|||||
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
450 |
450 |
5) |
1. Overdracht taken AgentschapNL en bijdrage EU-project NANoREG
De mutatie wordt met name veroorzaakt door de structurele overboeking naar artikel 98 »Personeel en Materieel» als gevolg van de met ingang van 2013 doorgevoerde zogenaamde «Beleidsknip» waarbij taken plus bijbehorende fte’s van het AgentschapNL (AgNL) zijn overgegaan naar het moederdepartement.
Daarnaast is door het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen, Sociale Zaken Werkgelegenheid en Volksgezondheid Welzijn en Sport over de jaren 2013 tot en met 2015 € 0,80 mln. per departement per jaar overgeboekt naar de begroting van IenM voor de bijdrage aan het Europese project NANoreg- testing for regulation and design.
2. Subsidies mesothelioom slachtoffers
Het betreft hoofdzakelijk een verhoging van het subsidiebudget ten behoeve van het honoreren van incidentele aanvragen in het kader van de Regeling tegemoetkoming niet-loondienst gerelateerde slachtoffers van mesothelioom (TNS).
3. Beheer risicoregister
De mutatie betreft een verhoging van de bijdrage aan het Interprovinciaal Overleg (IPO) ten behoeve van de kosten die worden gemaakt voor het beheer van het risicoregister op het programma externe veiligheid.
4. Saneringen externe veiligheid
Daar er naar verwachting in 2013 geen beroep wordt gedaan op het beschikbare saneringsbudget is het budget verlaagd ten behoeve van de dekking van verhogingen elders binnen dit artikel.
5. Ontvangsten Defensie
Ten behoeve van de milieu en Bouw, Reclame, Inrit, Kap en Sloop-vergunningen (BRIKS-vergunningen) voor defensieterreinen wordt door de Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR) kosten (onderzoek en advies) gemaakt die door het ministerie van IenM worden betaald en op artikel 22.03.01 «Opdrachten» worden verantwoord. Deze kosten worden vergoed door het ministerie van Defensie. In 2013 bedragen deze kosten en de vergoeding naar verwachting in totaal € 0,450 mln.
23 |
Meteorologie, seismologie en aardobservatie |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)t/m(3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
47.046 |
0 |
– 4.337 |
42.709 |
– 5.803 |
– 5.890 |
– 6.166 |
– 6.425 |
||
Uitgaven: |
46.310 |
0 |
– 4.337 |
41.973 |
– 5.803 |
– 5.890 |
– 6.166 |
– 6.425 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
100% |
||||||||
23.01 |
Meteorologie en seismologie |
30.396 |
0 |
– 4.513 |
25.883 |
– 6.000 |
– 6.062 |
– 6.331 |
– 6.590 |
|
23.01.03 |
Bijdrage aan het agentschap KNMI |
29.660 |
0 |
– 4.513 |
25.147 |
– 6.000 |
– 6.062 |
– 6.331 |
– 6.590 |
|
– Meteorologie |
28.118 |
0 |
– 4.520 |
23.598 |
– 5.108 |
– 5.169 |
– 5.438 |
– 5.697 |
1) |
|
– Seismologie |
1.542 |
0 |
7 |
1.549 |
– 892 |
– 893 |
– 893 |
– 893 |
||
23.01.04 |
Bijdrage aan internationale organisatie |
736 |
0 |
0 |
736 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– Contributie WMO (HGIS) |
736 |
0 |
0 |
736 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
23.02 |
Aardobservatie |
15.914 |
0 |
176 |
16.090 |
197 |
172 |
165 |
165 |
|
23.02.03 |
Bijdrage aan het agentschap KNMI |
15.914 |
0 |
176 |
16.090 |
197 |
172 |
165 |
165 |
|
– Aardobservatie |
15.914 |
0 |
176 |
16.090 |
197 |
172 |
165 |
165 |
||
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
1. Invoering profijtbeginsel
De verlaging heeft hoofdzakelijk betrekking op de vermindering van de bijdrage van het departement in verband met de invoering van het profijtbeginsel. Hiervoor in de plaats komen bijdragen van de opdrachtgevers van het agentschap.
De taakstellende reeks die samenhangt met de invoering van het profijtbeginsel is in de Begroting 2013 tijdelijk taakstellend geparkeerd op artikel 99 Nominaal en Onvoorzien.
24 |
Handhaving en toezicht |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)t/m(3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
136.654 |
0 |
– 1.337 |
135.317 |
– 1.976 |
– 2.017 |
– 3.681 |
– 5.348 |
||
Uitgaven: |
136.654 |
0 |
– 1.337 |
135.317 |
– 1.976 |
– 2.017 |
– 3.681 |
– 5.348 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
100% |
||||||||
24.01 |
Handhaving en toezicht |
136.654 |
0 |
– 1.337 |
135.317 |
– 1.976 |
– 2.017 |
– 3.681 |
– 5.348 |
|
24.01.03 |
Bijdrage aan het agentschap ILT |
118.069 |
0 |
– 1.488 |
116.581 |
– 2.121 |
– 2.160 |
– 3.576 |
– 4.996 |
|
– Risicovolle bedrijven |
20.088 |
0 |
– 6.117 |
13.971 |
– 6.532 |
– 6.372 |
– 6.487 |
– 6.600 |
1) |
|
– Rail en wegvervoer |
28.971 |
0 |
235 |
29.206 |
226 |
223 |
– 162 |
– 548 |
2) |
|
– Scheepvaart |
17.765 |
0 |
144 |
17.909 |
138 |
136 |
– 99 |
– 337 |
2) |
|
– Luchtvaart |
16.262 |
0 |
29 |
16.291 |
23 |
21 |
– 196 |
– 413 |
2) |
|
– Risicovolle stoffen en producten |
34.983 |
0 |
4.221 |
39.204 |
4.024 |
3.832 |
3.368 |
2.902 |
3) |
|
24.01.06 |
Bijdrage aan het agentschap ILT |
18.585 |
0 |
151 |
18.736 |
145 |
143 |
– 105 |
– 352 |
|
– Water, bodem, bouwen |
18.585 |
0 |
151 |
18.736 |
145 |
143 |
– 105 |
– 352 |
2) |
|
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
1. Nucleaire activiteiten en crisismanagement/prijsbijstelling 2012 en taakstelling Rutte II
Het betreft een eerste tranche van de overboeking van middelen voor nucleaire activiteiten en crisismanagement naar het ministerie van Economische zaken. Hiertegenover staat jaarlijks een opdracht van het ministerie van EZ aan de Inspectie Leefomgeving en Transport voor uitvoering van handhaving en toezichtstaken door de Kernfysische Dienst. Een tweede tranche, die afhankelijk is van een herziening van het kostprijsmodel ILT als gevolg van de fusie tussen de Inspectie Verkeer en Waterstaat en de VROM-inspectie, volgt bij Najaarsnota.
Naast de overboeking zijn de begrotingsbedragen verhoogd in verband met de toevoeging van de prijsbijstelling tranche 2012. Vanaf 2016 is het begrotingsbedrag verlaagd in verband met de taakstelling Rutte II.
2. Prijsbijstelling 2012 en taakstelling Rutte II
Het begrotingsbedragen zijn verhoogd in verband met de toevoeging van de prijsbijstelling tranche 2012. Vanaf 2016 is het begrotingsbedrag verlaagd in verband met de taakstelling Rutte II.
3. Overdracht taken AgentschapNL naar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)/prijsbijstelling 2012 en taakstelling Rutte II
De mutatie betreft met name de overdracht van taken van AgentschapNL naar de ILT met betrekking tot de uitvoering van de Europese Verordening Overbrengen Afvalstoffen.
Naast het vorenstaande zijn de begrotingsbedragen verhoogd in verband met de toevoeging van de prijsbijstelling tranche 2012. Vanaf 2016 is het begrotingsbedrag verlaagd in verband met de taakstelling Rutte II.
25 |
Brede doeluitkering |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)t/m(3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
1.746.573 |
0 |
67.952 |
1.814.525 |
67.212 |
66.854 |
67.041 |
67.116 |
||
Uitgaven: |
1.795.605 |
75.000 |
168.146 |
2.038.751 |
67.468 |
66.854 |
67.041 |
67.116 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
|
|
100% |
|
|
|
|
||
25.01 |
Brede doeluitkering |
1.795.605 |
75.000 |
168.146 |
2.038.751 |
67.468 |
66.854 |
67.041 |
67.116 |
1) |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
1. Diverse
De verhoging betreft:
– voor 2013 de overboekingen vanuit het Infrastructuurfonds naar de BDU (ca € 150,4 mln.) waarvan de verplichtingen al in 2012 zijn vastgelegd. Voor Wegen gaat het om Beter Benutten, Zuidas, Groene Uitweg en verkenning Regio Zwolle/A28, voor Spoor betreft het parkeren en rijden (P+R) maatregelen en vanuit Reglok gaat het om vergoeding van meerkosten als gevolg van de vertraging bij de afschaffing van de strippenkaart en de Toezegging Dubbel opstaptarief.
– vanaf 2014 het opvragen van de middelen Aanvullende Post OV en spoor. In de startnota van het kabinet Rutte II is besloten om de aanvullende post te betrekken bij de invulling van de taakstelling uit het Regeerakkoord Rutte II.
– verwerking index.
26 |
Bijdrage investeringsfondsen |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)t/m(3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
6.761.720 |
0 |
– 7.211 |
6.754.509 |
– 59.929 |
– 79.987 |
– 89.873 |
– 124.998 |
||
Uitgaven: |
6.761.720 |
0 |
– 7.211 |
6.754.509 |
– 59.929 |
– 79.987 |
– 89.873 |
– 124.998 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
100% |
||||||||
26.01 |
Bijdrage aan het Infrastructuurfonds |
5.879.349 |
0 |
– 67.129 |
5.812.220 |
– 86.717 |
– 105.200 |
– 110.432 |
– 142.130 |
1) |
26.02 |
Bijdrage aan het Deltafonds |
882.371 |
0 |
59.918 |
942.289 |
26.788 |
25.213 |
20.559 |
17.132 |
2) |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
1. Bijdrage aan het Infrastructuurfonds
De (structurele) bijstelling is het gevolg van onderstaande mutaties:
A. Prijsbijstelling tranche 2012
De prijsbijstelling over 2012 is in de begroting van Hoofdstuk XII over 2013 geparkeerd op het begrotingsartikel Nominaal en Onvoorzien. Door middel van dit wetsvoorstel wordt deze nu overgeboekt naar het Infrastructuurfonds en op de juiste artikelen/projecten verwerkt.
B. Voordelig saldo 2012
De begroting van het Infrastructuurfonds vertoont over het jaar 2012 een voordelig saldo van ca. € 147,3 mln. Dit saldo wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar gerealiseerde uitgaven en ontvangsten op het fonds.
Het deel van het voordelig saldo dat betrekking heeft op de artikelen die met ingang van het huidige begrotingsjaar in de begroting van het Deltafonds en de begroting van Hoofdstuk XII zijn opgenomen (respectievelijk € 59,3 mln. en -€ 17,4 mln.), wordt via het technische begrotingsartikel 19 (Bijdragen andere begrotingen Rijk) van het Infrastructuurfonds en artikel 26.01 (Bijdrage aan het Infrastructuurfonds) van Hoofdstuk XII ten gunste c.q. ten laste van de genoemde begrotingen geboekt.
C. Overboeking naar BDU
Via een verlaging van dit artikel ad € 150,4 mln. (2012) en € 0,2 mln. (2013) vindt een overboeking vanuit het Infrastructuurfonds naar de BDU in de begroting van Hoofdstuk XII plaats (de verplichtingen zijn al in 2012 vastgelegd). Voor het artikel Hoofdwegennet gaat het om Beter Benutten, Zuidas, Groene uitweg en Verkenning regio Zwolle/A28; voor Spoorwegen betreft het P+R maatregelen en vanuit Regionaal/lokale infrastructuur gaat het om vergoeding van meerkosten als gevolg van de vertraging bij de afschaffing van de strippenkaart en de toezegging Dubbel opstaptarief.
D. Overboekingen tussen IF en HXII en andere ministeries
Tussen de begroting van het Infrastructuurfonds en de begrotingen van Hoofdstuk XII en andere ministeries worden de volgende budgetoverboekingen aangebracht:
– IenM (XII),
a) bijdrage van RWS in verband met de overgang van de dienstverlening naar P-Direkt;
b) overheveling van taken, formatie, bezetting en budget met betrekking tot de kostenbarometer;
c) kosten college van rijksadviseurs en werkprogramma 2013–2016;
– Defensie, bijdrage bedrijfsvoeringbudget kustwacht;
– BZK (Gemeentefonds), voor de uitvoering van de plannen van aanpak van de programmadirectie Beter Benutten voor de regio Kampen Zwolle. Dit is de 2e tranche;
– BZK (Provinciefonds), voor de uitvoering van de plannen van aanpak van de programmadirectie Beter Benutten voor de regio Groningen -Assen;
– BZK (BTW Compensatiefonds-BCF), over de over te boeken bedragen naar het Gemeente- en Provinciefonds is BTW verschuldigd aan het BCF. De afdracht bedraagt 8%.
E. Aanvullende post Regionaal Spoor
Voor regionaal spoor wordt in 2013 € 25,0 mln. opgevraagd uit de aanvullende post om dit, waar mogelijk, al in 2013 te besteden aan de volgende lijnen: Valleilijn (Barneveld – Ede), Arnhem – Doetinchem, Zwolle – Wierden en Arnhem – Els Tiel.
F. Aanvullende post OV en Spoor (vanaf 2014)
In de startnota van het Kabinet Rutte II is besloten om de aanvullende post te betrekken bij de invulling van de taakstelling uit het regeerakkoord Rutte II en dat deze bij Voorjaarsnota structureel wordt toegevoegd. Er is voor gekozen om deze afspraak nader in te vullen door de helft (€ 50 mln. per jaar vanaf 2014) van deze middelen toe te voegen aan de BDU en de andere helft in te zetten voor de IenM uitgaven met betrekking tot openbaar vervoer en spoor. De inzet van € 50 mln. per jaar door IenM is nodig om na de inpassing van de bezuinigingen het regeerakkoord prioriteiten op een verantwoorde manier in te passen.
G. Apparaattaakstelling Rutte II
In de jaren 2016 en later is een deel van de taakstelling op het apparaat uit het regeerakkoord ten laste van het Infrastructuurfonds gebracht. Deze taakstelling heeft niet alleen betrekking op de activiteiten die verricht worden voor het Infrastructuurfonds, maar hebben tevens betrekking op de activiteiten voor het Deltafonds. Op basis van een nadere uitwerking in concrete maatregelen zal in een later stadium nog een herverdeling plaats vinden.
H. Taakstelling Rutte I en II
In het aanvullende regeerakkoord Rutte II is besloten tot een additionele taakstelling op het Infrastructuurfonds van € 250 mln. per jaar vanaf het jaar 2014. Deze extra bezuiniging is bij Voorjaarsnota ingevuld.
2. Bijdrage aan het Deltafonds
De (structurele) bijstelling is het gevolg van onderstaande mutaties:
A. Voordelig saldo 2012
De artikelen in de begroting van het Deltafonds, die vorig jaar nog in het Infrastructuurfonds waren opgenomen, vertonen over het jaar 2012 een voordelig saldo van in totaal ca € 59,3 mln. Dit saldo wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar op die artikelen gerealiseerde uitgaven en ontvangsten.
B. Prijsbijstelling tranche 2012
Een overboeking uit het artikel Nominaal en Onvoorzien in de begroting van HXII van de prijsbijstelling tranche 2012 die tijdelijk op dat artikel was geparkeerd.
C. Overboeking naar Hoofdstuk XII: KRW kasschuif
Door de decentralisatie van KRW-synergieprojecten in 2012 op het Infrastructuurfonds, is middels de verwerking van het saldo 2012 een negatief budget in 2013 op HXII ontstaan. Middels een kasschuif met het Deltafonds wordt dit opgelost.
D. Overboeking naar Hoofdstuk XII: Verbeterprogramma Waterkwaliteit
De bijdrage van in totaal € 5,9 mln. vanuit het Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren aan het Meerjarenprogramma Ontsnippering (MJPO), verwerkt in de ontwerpbegroting 2013, blijkt niet meer benodigd te zijn en wordt thans teruggedraaid (2013 tot en met 2015).
E. Overboeking naar Hoofdstuk XII: Provinciefonds/SNN
Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu stelt voor de periode 2013–2016 een bijdrage van € 2 mln. beschikbaar aan het instituut Wetsus, waarbij wordt uitgegaan van maximale spin-off voor de ambities op de Afsluitdijk. De bijdrage wordt via het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) aan het instituut Wetsus beschikbaar gesteld, waarbij de provincie Groningen als financieel loket fungeert voor het gehele SNN.
F. Vlaams Nederlandse Schelde Commissie (VNSC)
Ten behoeve van het deltaprogramma wordt een bedrag van € 0,3 mln. overgeboekt van de reservering deltaprogramma naar de begroting van HXII (2013 tot en met 2015). Doordat de Vlaams Nederlandse Schelde Commissie (VNSC) vanaf 2013 is overgeheveld vanuit het Infrastructuurfonds naar de begroting van HXII, doordat dit niet binnen de scope van het Deltafonds valt. Het betreft hier de financiële middelen van dit dossier die vanuit het saldo 2012 naar 2013 verschuift op het IF/DF. Dit saldo wordt nu vanuit het Deltafonds in de juiste jaren naar de begroting van HXII overgeheveld.
G. Apparaatstaakstelling Rutte I
Het aandeel van het Deltafonds in de tot € 119 mln. oplopende taakstelling op het personeel (2016 € 0,025 mln, 2017 € 0,050 mln. en vanaf 2018 € 0,076 mln.)
H. Conversie Deltafonds
Bij het afsplitsen van het Deltafonds en waterkwaliteit naar de begroting van HXII vanuit het Infrastructuurfonds is het beschikbare bedrag voor 1 fte gerelateerd aan waterkwaliteit op het Deltafonds terecht gekomen. Thans vindt er een overboeking plaats vanuit het Deltafonds naar de begroting van HXII.
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)t/m(3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
21.203 |
0 |
146 |
21.349 |
– 363 |
– 513 |
130 |
130 |
||
Uitgaven: |
23.429 |
0 |
375 |
23.804 |
130 |
130 |
130 |
130 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
70% |
55% |
||||||||
97.01 |
IenM-brede programmamiddelen |
23.429 |
0 |
375 |
23.804 |
130 |
130 |
130 |
130 |
|
97.01.01 |
Opdrachten |
15.726 |
0 |
375 |
16.101 |
130 |
130 |
130 |
130 |
1) |
– Regeringsvliegtuig |
6.791 |
0 |
139 |
6.930 |
130 |
130 |
130 |
130 |
||
– Overige opdrachten |
8.935 |
0 |
236 |
9.171 |
||||||
97.01.02 |
Subsidies |
7.077 |
0 |
0 |
7.077 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– Stichting Advisering Bestuursrechtspraak |
||||||||||
Milieu en Ruiumtelijke Ordening |
5.377 |
0 |
0 |
5.377 |
||||||
– NWO |
1.700 |
0 |
0 |
1.700 |
||||||
97.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
606 |
0 |
0 |
606 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
606 |
0 |
0 |
606 |
||||||
97.01.04 |
Bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden |
20 |
0 |
0 |
20 |
|||||
|
Ontvangsten |
2.685 |
0 |
0 |
2.685 |
1. Integrale Crisisadvies Website (ICAweb) en regeringsvliegtuig
Het Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing krijgt een bijdrage Integrale Crisisadvies Website (ICAweb) van Rijkswaterstaat. De verhoging van het begrotingsbedrag regeringsvliegtuig betreft de prijsbijstelling tranche 2012.
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)t/m(3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
349.429 |
0 |
9.066 |
358.495 |
5.900 |
6.189 |
– 9.751 |
– 35.489 |
||
Uitgaven: |
350.087 |
0 |
9.217 |
359.304 |
5.582 |
5.721 |
– 9.576 |
– 35.368 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
|
93% |
||||||||
Personele uitgaven |
206.897 |
0 |
5.183 |
212.080 |
3.223 |
1.695 |
– 13.610 |
– 39.472 |
1) |
|
– waarvan eigen personeel |
196.540 |
0 |
3.269 |
199.809 |
3.307 |
2.079 |
– 13.226 |
– 39.088 |
||
– waarvan externe inhuur |
10.357 |
0 |
1.914 |
12.271 |
– 84 |
– 384 |
– 384 |
– 384 |
||
Materiele uitgaven |
143.190 |
0 |
4.034 |
147.224 |
2.359 |
4.026 |
4.034 |
4.104 |
2) |
|
– waarvan ICT |
37.718 |
0 |
823 |
38.541 |
454 |
477 |
393 |
393 |
||
– waarvan bijdrage aan SSO's |
52.070 |
0 |
5.573 |
57.643 |
3.860 |
3.848 |
3.793 |
3.628 |
||
|
Ontvangsten |
2.434 |
0 |
0 |
2.434 |
1. Personele uitgaven
De verhoging in de eerste jaren is het gevolg van een herschikking tussen personeel en materieel. Daarnaast is er sprake van organisatieaanpassingen. Zo wordt, na afspraken tussen IenM en Agentschap NL te hebben gemaakt, een deel van de bijdrage aan Agentschap NL niet langer op de beleidsartikelen verantwoord, maar voortaan op het apparaatartikel van de Bestuurskern van IenM. In 2013 wordt het personeels- en het inhuurbudget verhoogd door te prioriteren binnen het materieelbudget. In latere jaren wordt het inhuurbudget juist verlaagd ten gunste van materieelbudgetten.
In de jaren 2016 en later wordt een deel van de taakstelling op het apparaat van het regeerakkoord «Bruggen slaan» ingevuld (zie bladzijde 2 en 3 van de financiële bijdrage van het Regeerakkoord).
Vanaf 2016 is de begroting voor de uitgaven attachés verlaagd (2016 € 0,162 mln. en vanaf 2017 € 0,324 mln.). De bedragen zijn overgeboekt naar de begroting van Buitenlandse Zaken (Homogene Groep Internationale Samenwerking).
2. Materiële uitgaven
Binnen de materiële budgetten worden met name de bijdragen aan Rijksbrede SSO en de ICT-budgetten verhoogd als gevolg van de indexatie voor de prijsbijstelling 2012. Rijkswaterstaat draagt bij aan het budget voor P-direkt.
Door IenM worden vanaf 2013 bedragen overgeboekt naar het ministerie van Financiën. Het betreft de bijdrage vakliteratuur en abonnementen (o.a. Kluwer en SDU).
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletore begroting |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)t/m(3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
157.181 |
0 |
– 142.986 |
14.195 |
– 157.757 |
– 137.984 |
– 157.069 |
– 147.721 |
||
Uitgaven: |
157.181 |
0 |
– 142.986 |
14.195 |
– 155.757 |
– 137.984 |
– 157.069 |
– 147.721 |
1) |
1. Diverse uitgaven
De verlaging betreft:
– de overboeking vanaf 2013 van de op dit artikel geparkeerde prijsbijstelling 2012 naar het Infrastructuurfonds, Deltafonds en diverse artikelen binnen Hoofdstuk XII
– een door IenM overgeboekt bedrag van € 15,0 mln. in 2013 naar de begroting van het ministerie van Economische zaken. Het betreft de extra bijdrage in het kader van ESA-ruimtevaartprogramma's
Naast de verlaging heeft er een verhoging van dit artikel plaatsgevonden.
– Invoering profijtbeginsel KNMI
De taakstelling profijtbeginsel die in de begroting van 2013 tijdelijk taakstellend is geparkeerd op dit artikel wordt vanaf 2013 ten laste van artikel 23 (Meteorologie, seismologie en aardobservatie) gebracht.
– 1% regeling
Door middel van de eindejaarsmarge 2012–2013 (de zogenoemde 1% regeling) wordt € 24,518 mln. van het voorgaande begrotingsjaar onbesteed gebleven gelden in 2013 aan de begroting van IenM toegevoegd. Deze gelden zijn voorlopig geparkeerd op dit artikel en worden in een later stadium verdeeld naar de diverse begrotingsartikelen, waarbij rekening wordt gehouden met het overgeboekte bedrag naar het ministerie van Economische Zaken ad € 15,0 mln.
– Loonbijstelling 2013
De toevoeging van de loonbijstelling tranche 2013 vanaf 2013. Deze gelden zijn tijdelijk op dit artikel geparkeerd en worden in een later stadium verdeeld naar het Infrastructuurfonds en Deltafonds alsmede diverse artikelen op Hoofdstuk XII.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33640-XII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.