33 605 IXB Jaarverslag en slotwet Ministerie van Financiën 2012

Nr. 4 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 en 2

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2012 wijzigingen aan te brengen in:

  • a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB);

  • b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendienst Domeinen Roerende Zaken van het Ministerie van Financiën;

  • c. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendienst Rijksvastgoed- en Ontwikkelingsbedrijf van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

Omdat het Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf sinds het aantreden van het Kabinet-Rutte II onder de verantwoordelijkheid valt van de Minister voor Wonen en Rijksdienst, wordt dit wetsvoorstel mede namens die minister ondertekend.

De minister van Financiën, mede namens de Minister voor Wonen en Rijksdienst, J.R.V.A. Dijsselbloem

B. BEGROTINGSTOELICHTING

I. Toelichting departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën

Slotwetmutaties worden toegelicht voorzover deze op artikelniveau groter zijn dan 5% van het beschikbare bedrag na de suppletoire begroting samenhangend met de najaarsnota en daarnaast groter zijn dan € 2,5 mln.

Per artikel wordt op de belangrijkste onderdelen een toelichting gegeven (waardoor de som van de afzonderlijke artikelonderdelen kan afwijken van het artikeltotaal).

Beleidsartikel 1 Belastingen

Uitgaven (+ € 60,7 mln.) en verplichtingen (+ € 149,0 mln.)

Voor een toelichting op de verplichtingen wordt verwezen naar de toelichting op de uitgaven. Het verschil tussen het totaal van de gerealiseerde verplichtingen en de gerealiseerde uitgaven wordt verklaard door een hogere stand van de openstaande betalings- en garantieverplichtingen ultimo 2012.

Apparaatsuitgaven (+ € 12,1 mln.)

Het apparaatsbudget is verdeeld naar de categorieën eigen personeel, inhuur externen, ICT en bijdragen SSO’s. De realisatie van de apparaatsuitgaven van de Belastingdienst is per saldo € 12 mln. hoger. Dit wordt grotendeels verklaard door hogere uitgaven als gevolg van verrichtingen voor derden waar hogere ontvangsten tegenover staan (zie ook toelichting ontvangsten).

Heffing- en invorderingsrente (+ € 49,7 mln.)

De hogere uitgaven worden veroorzaakt door het vaststellen van de definitieve verdeelsleutels (en bijbehorende verrekening met de sociale fondsen).

Vergoeding proceskosten (+ € 0,3 mln.)

Er is meer gebruik gemaakt van de vergoedingsregeling voor proceskosten dan oorspronkelijk geraamd.

Overige programma-uitgaven (– € 1,4 mln.)

Een deel van het budget voor (kleine) onvoorziene uitgaven is in 2012 niet aangesproken

Ontvangsten (– € 3,1 mld.)

Belastingontvangsten (– € 3,2 mld.)

Met ingang van de Miljoenennota 2005 worden de belastingontvangsten toegelicht in de Voorjaarsnota, Najaarsnota en het Financieel Jaarverslag van het Rijk.

Voor een toelichting op de mutaties in de afdracht van het Gemeente- en Provinciefonds, het BTW- compensatiefonds en het BES- fonds wordt verwezen naar de slotwetten van de betreffende fondsen.

De aansluiting met de bedragen in het jaarverslag IXB 2012 (beleidsartikel 1, tabel budgettaire gevolgen van beleid) is als volgt:

Tabel: aansluiting met jaarverslag, beleidsartikel 1 (x € 1000)
 

Stand ontwerpbegroting

Stand 1ste suppletoire begroting

Stand 2de suppletoire begroting

Mutaties slotwet

Realisatie 2012

Totaal belastingontvangsten

139.639.687

133.545.356

130.738.209

– 2.877.186

127.861.023

– /– Afdracht Gemeentefonds

– 18.334.127

– 18.472.834

– 18.481.681

– 18.607

– 18.500.288

– /– Afdracht Provinciefonds

– 1.116.489

– 1.185.253

– 1.372.048

– 247.477

– 1.619.525

– /– Afdracht BTW-Compensatiefonds

– 3.123.921

– 3.069.276

– 2.650.835

– 13.937

– 2.664.772

– /– Afdracht BES-fonds

– 33.432

– 35.593

– 2.951

– 38.544

Belastingontvangsten IXB

117.065.150

110.784.561

108.198.052

– 3.160.158

105.037.894

Niet-belastingontvangsten (+ € 101,3 mln.)

Heffing- en invorderingsrente (+ € 62 mln.)

De hogere ontvangsten worden veroorzaakt door het vaststellen van de definitieve verdeelsleutels (en bijbehorende verrekening met de sociale fondsen).

Opbrengst boetes en schikkingen (+ € 19,3 mln.)

De hogere ontvangsten zijn het gevolg van het vaststellen van de definitieve verdeelsleutels (en bijbehorende verrekening met de sociale fondsen) en hoger dan oorspronkelijk geraamde opbrengsten als gevolg van controles op het Eurovignet (vrachtwagens).

Kosten vervolging (+ € 14,1 mln.)

Deze meerontvangsten worden met name veroorzaakt door een toename van het aantal getekende dwangbevelen.

Apparaatsontvangsten (+ € 6 mln.)

De apparaatsontvangsten vloeien voort uit werkzaamheden voor derden. De gerealiseerde ontvangsten zijn in 2012 € 6 mln. hoger. Hiertegenover staan hogere apparaatsuitgaven.

Beleidsartikel 2 Financiële markten

Verplichtingen (– € 1,01 mld.)

Garantieregeling bancaire leningen (– € 1,0 mld.)

Door de afkoop van een deel van de Staatsgarantie door Achmea aan het eind van het jaar (27 december 2012) zijn de garanties naar beneden bijgesteld. Daarnaast is ook nog sprake van een wisselkoerseffect van circa € 342 mln.

Uitgaven (– € 0,9 mln.)

Muntcirculatie (– € 0,9 mln.)

Er zijn minder circulatiemunten aangemaakt dan begroot waardoor er ook minder muntmetaal hoeft te worden aangekocht. Ook de oplagen van de bijzondere munten lagen lager dan begroot, hetgeen eveneens betekent dat er minder muntmetaal benodigd was.

Ontvangsten (+ € 31,7 mln.)

Ontvangsten muntwezen (– € 3,4 mln.)

Doordat er minder munten door verzamelaars zijn gekocht dan begroot, zijn de ontvangsten lager dan geraamd.

Toename munten in circulatie (+ € 58,5 mln.)

Er zijn meer munten in omloop gebracht dan dat er uit omloop terugkwamen, waardoor het aantal munten in circulatie is toegenomen. Deze toename heeft geleid tot netto inkomsten gelijk aan de nominale waarde van de munten. Door in te teren op de aanwezige voorraad munten, heeft de toename van het aantal munten niet tot hogere productiekosten geleid.

Overige programma ontvangsten: (– € 24,1 mln.)

Deze mutatie wordt nagenoeg geheel veroorzaakt door het niet ontvangen van het Nederlandse aandeel uit de boedel van de Bank Nederlandse Antillen (BNA). Bij de staatkundige hervormingen (10-10-10) was afgesproken dat Nederland uit de boedel van de BNA het BES-deel – het huidige Caribisch Nederland – (ca. € 25 mln.) zou ontvangen. Ondanks herhaaldelijk verzoek is nog niets ontvangen. De verwachting is dat de boedel in 2013 zal worden ontvangen.

Beleidsartikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector

Verplichtingen (– € 183,5 mln.)

Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen (– € 5,7 mln.)

Nozema is in 2006 door de staat verkocht. Bij die verkoop heeft de staat aan de kopende partij een aantal garanties en vrijwaringen afgegeven. Met de uitbetaling van de vennootschapsbelasting (zie ook de uitgaven), zijn de verplichtingen die voortvloeiden uit de afgegeven garanties en vrijwaringen komen te vervallen.

Regeling BF (– € 1,6 mln.)

In het kader van het afbeheer van de BF-portefeuille, is een deel van de afgegeven verplichtingen komen te vervallen.

IABF Meerjarenverplichting (– € 176,3 mln.)

De realisatie in 2012 is lager dan de vastgestelde begroting doordat de rentevergoeding over 2012 lager was dan in de raming. Daarnaast is de omvang van de verplichting in euro afgenomen door de appreciatie van de euro ten opzichte van de dollar in 2012.

Uitgaven (+ € 50,5 mln.)

Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen (– € 2,5 mln)

De kosten voor de inhuur van extern advies zijn lager dan geraamd. Dit had te maken met het (tijdelijk) stopzetten van de voorbereidingen ten aanzien van de (deel)privatiseringen van Tennet en de Gasunie. Ook zijn de kosten voor de inhuur van extern advies in het kader van de kredietcrisis meegevallen. Er zijn minder kosten gemaakt dan voorzien met betrekking tot de procedures die naar aanleiding van de nationalisatie van Fortis/AA door verschillende partijen tegen de staat waren aangespannen.

Illiquid Assets Back-up Facility (IABF) (+ € 53,3 mln.)

De funding fee is hoger dan geraamd. Dit is gevolg van de hogere dan geraamde ontvangsten op de Alt-A portefeuille (zie toelichting bij ontvangsten) en doordat elke dollar die binnenkomt, gebruikt wordt om versneld te voldoen aan de verplichting.

Ontvangsten (+ € 80,5 mln.)

NLFI (– € 1,6 mln.)

De op basis van de begroting 2012 van NLFI aan ASR doorbelaste kosten worden in 2013 ontvangen.

Dividend staatsdeelnemingen (+ € 27,8 mln.)

De dividendontvangsten zijn hoger uitgevallen dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt door een UCN uitgekeerd interim-dividend over het boekjaar 2012.

IABF portefeuille ontvangsten (+ € 55,7 mln.)

De ontvangsten uit de portefeuille zijn in 2012 hoger dan geraamd doordat de gerealiseerde verliezen in 2012 lager waren dan de verliezen waarmee in de raming voor 2012 rekening was gehouden.

Beleidsartikel 4 Internationale financiële betrekkingen

Verplichtingen (– € 2,5 mld.)

Lening Griekenland (– € 1,51 mld.)

Het resterende deel van het bilaterale leningprogramma dat in 2010 aan Griekenland is toegezegd is begin 2012 overgeheveld naar het European Financial Stability Facility (EFSF). De bilaterale leningen die in 2012 en 2013 verstrekt zouden worden door Nederland komen hiermee te vervallen. Hierdoor vervalt ook de betalingsverplichting die was opgenomen in de begroting.

DNB IMF en BIS (– € 825.8 mln.) & (– € 113,5 mln.)

De mutatie voor de garantie aan DNB bestaat uit twee delen: een neerwaartse bijstelling van € 825,8 mln. in verband met wisselkoerseffecten en een afboeking van € 113,5 mln. met betrekking tot de garantie BIS omdat deze niet is geëffectueerd.

Multilaterale Ontwikkelingsbanken en -fondsen (– € 62,7 mln.)

De aanpassing van de verplichtingen wordt voornamelijk veroorzaakt door wisselkoersbijstellingen van garanties aan de Wereldbank.

Ontvangsten (+ € 5,5 mln.)

Rente Lening Griekenland (+ € 5,5 mln.)

De voornaamste reden voor het bijstellen van de ontvangsten van de lening aan Griekenland is een eenmalig correctie voor de retroactieve renteverlaging door minder rentevergoeding van Griekenland aan de lidstaten uit te keren. Door consolidatie van de leningen vallen de ontvangsten hoger uit. De bijbehorende uitgaven waren reeds opgenomen in de Begroting

Beleidsartikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties

Verplichtingen (– € 7,7 mld.)

Garantieverplichting exportkredietverzekering (– € 7,1 mld.)

Het garantieplafond voor de EKV bedraagt in 2012 € 10,0 mld. In 2012 is er voor € 12,6 mld. aan nieuwe verplichtingen aangegaan en is € 9,7 mld. aan verplichtingen vervallen. In 2012 bedraagt het saldo van nieuwe en vervallen garanties € 2,9 mld. Deze mutatie betreft het afboeken van het restant deel van het verplichtingenplafond.

Garantieverplichting Regeling Investeringen (– € 474,3 mln.)

Het jaarlijkse plafond voor de Regeling Investeringen bedraagt € 453,8 mln. In 2012 is er voor € 13,8 mln. aan nieuwe verplichtingen aangegaan en is € 34,3 mln. aan verplichtingen vervallen. In 2012 bedraagt het saldo van nieuwe en vervallen garanties – € 20,5 mln. Deze mutatie betreft het afboeken van het restant deel van het verplichtingenplafond.

Garantieverplichting Multilateral Investment Guarantee Agency (MIGA) (– € 150,0 mln.)

Het jaarlijkse plafond voor de MIGA bedraagt € 150 mln. In 2012 is er geen beroep gedaan op de MIGA faciliteit.

Uitgaven (– € 3,2 mln.)

Schade-uitkering EKV (– € 2,3 mln.)

De schade-uitkeringen zijn lager uitgevallen dan de raming. De schadedreigingen hebben zich in 2012 in mindere mate dan begroot gematerialiseerd.

Ontvangsten (+ € 38,2 mln.)

Premies EKV (+ € 3,6 mln.) In 2012 is de vraag naar exportkredietverzekeringen weer aangetrokken. Dit heeft ertoe geleid dat er meer premie-inkomsten zijn gerealiseerd dan verwacht.

Schaderestituties EKV (+ € 35,1 mln.)

Ondanks de moeilijke periode die de wereldeconomie doormaakt is de provenustroom boven verwachting goed op gang gebleven. Hierdoor zijn de schaderestituties hoger uitgekomen dan geraamd.

Beleidsartikel 6 BTW-compensatiefonds

Verplichtingen, uitgaven en ontvangsten (+ € 13,9 mln.)

Bijdrage aan gemeenten & bijdrage aan provincies

Op basis van de cijfers van de Belastingdienst is de realisatie van het BTW-compensatiefonds hoger dan de raming bij 2e suppletoire begroting, De verklaring is dat gemeenten, provincies en Wgr-plusregio’s ca. € 14 mln. meer hebben gedeclareerd dan bij Najaarsnota werd geraamd.

Beleidsartikel 7 Beheer materiële activa

Uitgaven (+ € 1,2 mln.) Verplichtingen (+ € 1,5 mln.)

Voor een toelichting op de verplichtingen wordt verwezen naar de toelichting op de uitgaven. Het verschil tussen het totaal van de gerealiseerde verplichtingen en de gerealiseerde uitgaven wordt verklaard door een hogere stand van de openstaande betalings- en garantieverplichtingen ultimo 2012.

Anticiperende aankopen en gebiedsontwikkeling (– € 4,6 mln.)

In 2012 is geen beroep gedaan op de leenfaciliteit anticiperende aankopen.

Onderhouds- en beheerskosten (+ € 0,8 mln.)

De beheerskosten overstijgen het kader (+ € 2,4 mln.). In het laatste kwartaal 2012 hebben diverse onvoorziene beheeruitgaven plaatsgevonden, zoals bodemsaneringskosten en tijdelijk beheerskosten (bewaking en energie). Hiernaast is er een onderschrijding in de kapitaalinvesteringen en plankosten (– € 1,6 mln.).

Zakelijke lasten (+ € 5,3 mln.)

De uitgaven waterschapslasten overschrijden het kader (+ € 0,8 mln.). Hiervan wordt € 0,5 mln. doorbelast naar de eindgebruiker en komen onder de ontvangsten weer terug. De OZB en overige gemeentelasten overschrijden het kader (+ € 4,5 mln.). Dit betreft grotendeels de uitvoering van het centrale loket.

Ontvangsten (+ € 8,5 mln.)

Vervreemding DRZ (+ € 0,8 mln.)

De verkoopopbrengsten van DRZ zijn hoger door zowel een hoger aantal verkopen als door een hogere gerealiseerde gemiddelde prijs.

Vervreemding RVOB (+ € 4,7 mln.)

De agrarische verkopen zijn hoger uitgevallen (+ € 2,3 mln.). Dit betreft de verkoop van verpachte agrarische grond te Bergharen-Ewijk (€ 1,4 mln.) en overdracht van gronden te Zeewolde aan Defensie (€ 0,7 mln.). De overige verkopen IX-B zijn hoger uitgevallen (+ € 1,3 mln.). Het betreft met name de verkoop van een tweetal bedrijventerreinen. De ontvangsten van agrarisch verrekenbedingen / anti-speculatiebedingen zijn hoger uitgevallen (+ € 1,1 mln.). Voor een groot deel betreft het afrekenbedingen van windmolens.

Ingebruikgevingen RVOB (+ € 3,7 mln.)

De ontvangsten pacht,erfpacht en opstal zijn hoger uitgevallen (+ € 4,1 mln.). Naast hogere opbrengsten als gevolg van de pachtprijsherziening zijn in het laatste trimester diverse windturbineparken gerealiseerd. De ontvangsten ingebruikgevingen benzinestations zijn lager uitgevallen (– € 1 mln.). De realisaties ontvangsten Onbeheerde nalatenschappen overschrijden het kader (+ € 0,7 mln.).

Niet-beleidsartikel 8 Centraal Apparaat

Verplichtingen (– € 24,7 mln.)

Eigen personeel (– € 12,7 mln.)

Voor een toelichting op het verschil tussen de verplichtingen en de 2e suppletoire begroting wordt verwezen naar de toelichting op de uitgaven. Het verschil tussen de totalen van de gerealiseerde verplichtingen en de gerealiseerde uitgaven wordt verklaard door de stand van de openstaande betalingsverplichtingen ultimo 2012. De verplichtingen hangen samen met de uitgaven.

Uitgaven (– € 18,2 mln.)

Eigen personeel (– € 12,8 mln.)

De mutatie wordt voornamelijk verklaard door lagere uitgaven op eigen personeel dan begroot. Bij diverse directies en de Auditdienst Rijk (ADR) zijn vacatures niet vervuld door het voorsorteren op krappere budgetten in 2013. Dit heeft tevens tot gevolg lagere uitgaven aan personeelsgerelateerde uitgaven zoals reiskosten. Daarnaast is er minder inhuur van externen vanwege vertraging in ICT projecten, zoals een uniform auditmanagementsysteem voor de ADR en een departementsbreed uniform document management systeem.

Niet beleidsartikel 10 Nominaal en onvoorzien

Uitgaven en verplichting (– € 4,1 mln.)

Nominaal en onvoorzien (– € 4,1 mln.)

De post onvoorzien was geraamd om onzekere ontwikkelingen op te vangen. Dit bedrag was dit jaar niet noodzakelijk voor specifieke problematiek binnen de begroting IXB.

II. Toelichting begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten

Domeinen Roerende Zaken

Suppletoire begroting 2012 (slotwet)

Exploitatieoverzicht: Opbouw vanaf de stand ontwerpbegroting naar de stand van de slotwet

Gespecificeerde verantwoordingsstaat 2012 (x € 1.000)

 

(1)

(2)

(3)=(2)–(1)

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2012

slotwetmutaties(+ of –)

Baten

     

Omzet moederdepartement

150

151

1

Omzet overige departementen

16.758

17.763

1.005

Omzet derden

2.735

2.781

46

Rentebaten

30

63

33

Vrijval voorzieningen

100

299

199

Bijzondere baten

355

355

Totaal baten

19.773

21.412

1.639

       

Lasten

     

Apparaatskosten

     

– 

Personele kosten

5.958

5.248

– 710

• eigen personeel

5.858

5.168

– 690

• externe inhuur

100

79

– 21

– 

Materiële kosten

13.127

12.383

– 744

• waarvan ICT

750

1.103

353

Afschrijvingskosten

0

0

0

– 

Materieel

604

464

– 140

– 

Immaterieel

83

130

47

Overige lasten

0

0

0

– 

Dotaties voorzieningen

0

930

930

– 

Rentelasten

0

4

4

– 

Bijzondere lasten

0

1.232

1.232

Totaal lasten

19.772

20.390

618

       

Saldo van baten en lasten

1

1.021

1.020

Toelichting

Baten

Vrijval Voorziening (+ € 0,2 mln.)

In 2012 valt een drietal voorzieningen (gedeeltelijk) vrij, voor per saldo € 0,3 mln. waar € 0,1 mln. was begroot. Zie ook het voorzieningenoverzicht bij de toelichting op de balans.

Bijzondere Baten (+ € 0,4 mln.)

De resterende € 0.2 mln. van het budget voor het Sociaal Flankerend Beleid uit 2011 valt vrij in 2012. Daarnaast heeft DRZ € 0,2 mln. ontvangen voor de verkoop van activa in 2011.

Lasten

Personele Lasten (– € 0,7 mln.)

Lagere personele lasten dan begroot wordt veroorzaakt door:

  • Lagere personele lasten door minder fte’s bij de opstart van het proces landelijke ontmanteling en vernietiging hennepkwekerijen – € 0,6 mln.

  • Minder opleidingskosten dan begroot – € 0,1 mln.

Afschrijvingskosten (– € 0,1 mln.)

De lagere afschrijvingskosten worden veroorzaakt door het uit- en/of afstellen van geplande investeringen. Dit is met name het geval bij kantoormachines en voertuigen.

Dotaties voorziening (+ € 0,9 mln.)

De toename van de dotaties wordt veroorzaakt door een voorziening voor de «freeze» van de gebruikersvergoeding RGD voor Bleijswijk ad € 0.9 mln. Zie ook het voorzieningenoverzicht bij de toelichting op de balans.

Bijzondere Lasten (+ € 1,2 mln.)

De bijzondere lasten bestaan uit de volgende mutaties:

  • 1. De reservering van het efficiencyresultaat OM € 0,6 mln.

  • 2. De reservering van het resultaat Rijksmarktplaats € 0,6 mln.

Balans per 31 december 2012

(x € 1.000)

Omschrijving

Balans per 31-12-2012

Balans per 31-12-2011

Activa

   

Immateriële activa

265

110

Materiële activa

0

– Grond en gebouwen

826

776

– Installaties en inventarissen

555

582

– Overige materiële vaste activa

503

519

Voorraden

0

0

Debiteuren

374

440

Nog te ontvangen

2.246

802

Liquide middelen

5.008

6.226

Totaal activa

9.777

9.455

     

Passiva

   

Eigen vermogen

   

– Exploitatie reserve

774

741

– Onverdeeld resultaat

1.021

2.597

Voorzieningen

2.773

2.201

Crediteuren

407

1.162

Nog te betalen

4.802

2.754

Totaal passiva

9.777

9.455

Toelichting

Ontwikkeling eigen vermogen per 31 december 2012 (€ 1,8 mln.)

Domeinen Roerende Zaken (DRZ) heeft in het boekjaar 2012 een netto-resultaat van € 1,0 mln. geboekt. Het verschil tussen het toegestaan Eigen Vermogen (5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen 3 jaar: € 0,9 mln.) en het aanwezige Eigen Vermogen (€ 1,8 mln.) wordt uitgekeerd aan het moederdepartement. De afroming bedraagt € 0,9 mln.

Voorzieningen (€ 2,8 mln.)

Onder de post Voorzieningen staan opgenomen in rechte afdwingbare verplichtingen per rapportage datum waarbij uitstroom van middelen waarschijnlijk is en waarvan de waarde betrouwbaar is in te schatten.

Een toelichting bij de grootste posten:

  • Een reorganisatievoorziening ad € 1,1 mln.: DRZ heeft in 2011 een reorganisatie doorgevoerd. Werknemers zijn vanaf werklocaties in Hoogeveen, Soesterberg en Bleiswijk herplaatst naar één centrale werklocatie te Apeldoorn of herplaatsingskandidaat geworden.

  • Een voorziening voor extra huisvestingskosten in 2014 en 2015, die verband houdt met de aanpassing van het Rijkshuisvestingsstelsel. In genoemde periode wordt de te betalen gebruikersvergoeding bevroren op het niveau van 2013, en vervalt hiermee de verwachte daling van de gebruikersvergoeding. Deze is al aangewend in het meerjarige (2012–2015) lumpsum contract met het Openbaar Ministerie (OM).

  • Een voorziening vernietiging vuurwerk ter hoogte van € 0,3 mln. voor in 2012 ontvangen vuurwerk waarvan de vernietiging in 2013 zal plaatsvinden.

Domeinen Roerende Zaken

Suppletoire begroting 2012 (slotwet)

Kasstroomoverzicht per 31 december 2012: Opbouw vanaf de stand ontwerpbegroting naar de stand van de slotwet

(x € 1.000)

 

(1)

(2)

(3)=(2)–(1)

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

1

Rekening-courant RHB 1 januari 2012 + stand depositorekeningen

6.226

6.226

0

2

Totaal kasstroom uit operationele activiteiten

688

2.102

1.414

3a

Totaal investeringen

– 500

– 780

– 280

3b

Totaal boekwaarde desinvesteringen

0

24

24

3

Totaal investeringskasstroom

– 500

– 756

– 256

4a

Eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

– 2.564

– 2.564

4b

Eenmalige storting door moederdepartement

0

0

0

4c

Aflossingen op leningen

0

0

0

4d

Beroep op leenfaciliteit

0

0

0

4

Totaal financieringskasstroom

0

– 2.564

– 2.564

       

5

Rekening-courant RHB 31 december 2012(1+2+3+4)

6.414

5.008

– 1.406

Toelichting

De hoge rekening-courant positie bij de RHB wordt verklaard als volgt:

  • DRZ ontvangt begin van het boekjaar de volledige lumpsumbedragen ter hoogte van € 15,7 mln. ten behoeve van de dienstverlening aan het OM en de politie. Door achterblijven van het aantal ontmantelingen van hennepkwekerijen is niet het volledige bedrag aangewend. Er staat nog € 1,5 mln. op de balans bij DRZ (inclusief nog te betalen vernietigingskosten ad € 0,2 mln.).

  • Voor het OM en Rijksmarktplaats vinden contractuele (efficiency) reserveringen plaats ten behoeve van 2013 en verdere jaren. Deze staan op de balans voor € 1,2 mln.

  • Diverse nog te betalen bedragen als de Service Level Agreement, nuts voorzieningen Defensie en overige kosten van circa € 1,4 mln.

Investeringen worden gedaan uit eigen middelen en hadden betrekking op onder andere:

  • ICT ontwikkeling, inrichting van een ketengericht logistiek goederen volg systeem (Beslagportaal),

  • Aanpassing aan de shredder (vernietiging datadragers) ter verkleining van restafval zodat dit als grondstof verkocht kan worden in plaats van verbrand.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren

Doelmatigheidsindicatoren DRZ

Kwantitatieve indicatoren

2008

2009

2010

2011

begroting

2012

Kostendekkendheid totaal

103%

124%

100%

119%

100%

105%

Kostendekkendheid bewaartaak

95%

113%

91%

120%

100%

96%

Kostendekkendheid hennep

       

100%

114%

Kostendekkendheid verkooptaak

126%

134%

115%

163%

100%

98%

Kostendekkendheid vernietiging datadragers

83%

152%

193%

69%

100%

208%

Kostendekkendheid vernietiging vuurwerk

79%

67%

118%

84%

100%

86%

 

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

82

88

81

90

85,8

97,6

             

Omzet per productgroep (x € 1.000)

           

Bewaren

9.083

9.324

9.837

9.806

8.450

9.871

Hennep

       

6.508

5.554

Verkopen

3.240

3.663

3.342

3.955

2.735

2.781

Vernietiging datadragers

574

804

782

413

450

1.151

Verwerking vuurwerk

836

1.213

1.805

1.500

1.500

1.338

Totaal omzet per productgroep

13.733

15.004

15.766

15.674

19.643

20.694

Saldo van baten en lasten (%)

0%

19%

0%

15%

0%

5%

             

Betalingstermijn facturen binnen 30 dagen

– 

– 

88%

92%

90%

91%

             

Gegrond aantal klachten DRZ<20%

       

< 20%

Zie toelichting

             

Uitvoering kwaliteitsprogramma

       

100%

90%

             

Klanttevredenheid

7,7

7,0

Baten-lastendienst RVOB

Suppletoire begroting 2012 (slotwet)

Exploitatieoverzicht: Opbouw vanaf de stand ontwerpbegroting naar de stand van de slotwet

(x € 1000)

 

(1)

(2)

(3)=(2)–(1)

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2012

slotwetmutaties (+ of –)

Baten

     

Omzet moederdepartement

22.319

22.311

– 8

Omzet overige departementen

500

64

– 436

Omzet derden

950

2.038

1.088

Rentebaten

10

18

8

Vrijval voorzieningen

 

1.195

1.195

Bijzondere baten

 

15

15

Totaal baten

23.779

25.641

1.862

       

Lasten

     

Apparaatskosten

     

Personele kosten

16.358

14.661

– 1.697

• eigen personeel

16.158

14.014

– 2.144

• externe inhuur

200

647

447

Materiële kosten

6.812

5.519

– 1.293

• waarvan ICT

1.600

1.399

– 201

Afschrijvingskosten

     

Immaterieel

25

34

9

Materieel

472

380

– 92

Overige lasten

     

Dotaties voorzieningen

 

112

112

Rentelasten

15

17

2

Bijzondere lasten

     

Totaal lasten

23.682

20.723

– 2.959

       

Saldo van baten en lasten

97

4.918

4.821

Toelichting baten (+ € 1,9 mln.)

Omzet overige departementen (– € 0,4 mln.)

Er zijn ten behoeve van Defensie en Rijksgebouwendienst minder taxaties verricht.

Omzet derden (+ € 1,1 mln.)

Voor bijvoorbeeld Orgaan Opvang Asielzoekers, Staatsbosbeheer en Dienst Landelijk Gebied zijn diverse declarabele taxatie- en verkoopwerkzaamheden verricht, waarmee in de begroting geen of in mindere mate rekening was gehouden. Ook waren er opbrengsten voor de ureninzet van tijdelijk beheer voor onder meer project Ede. Daarnaast is er wat betreft «overige opbrengsten» in verband met de ICT-dienstverlening aan Domeinen Roerende Zaken in 2012 € 0,2 mln. meer omzet gerealiseerd.

Vrijval voorzieningen (+ € 1,2 mln.)

In 2012 is vanuit de voorzieningen € 1,2 mln. ten gunste van het resultaat gebracht. De uitgangspunten van de destijds voorziene kosten, waaronder IT-kosten voor reorganisatie, zijn komen te vervallen.

Bijzondere baten (+ € 15.000)

De bijzondere baten hebben betrekking op boekwinst op verkoop van materiële vaste activa.

Toelichting lasten (– € 2,9 mln.)

Personele kosten (– € 1,7mln)

De lagere personele kosten zijn grotendeels het gevolg van een behoudend personeelsbeleid (met betrekking tot vacatures en variabele beloningen). Het personeelsbestand is ten opzichte van de eindstand 2011 met ruim 11 fte afgenomen. Hiernaast zijn de kosten voor uitzendkrachten en overig niet-vast personeel circa € 0,5 mln. lager dan geraamd.

Materiële kosten (– € 1,3 mln.)

(x € 1.000)

Materiële kosten – categorieën

Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012

realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

Automatisering

1.600

1.399

– 201

Huisvesting (incl. huren RGD)

2.793

2.757

– 36

Opleiding en wervingskosten

420

183

– 237

Reis- en verblijfkosten

644

629

– 15

Communicatie

325

178

– 147

Overig

1.030

373

– 657

Totaal

6.812

5.519

– 1.293

Dotaties voorzieningen (+ € 0,1 mln.)

Dit betreft compensatie aan medewerkers voor de deelname aan de Stichting Overlijdensfonds Financiën. Dit in verband met de overgang van het RVOB van het ministerie van Financiën naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Balans per 31 december 2012

(x € 1.000)

Omschrijving

Balans per 31-12-2012

Balans per 31-12-2011

Activa

   

Immateriële activa

48

51

Materiële activa

   

– Grond en gebouwen

100

105

– Installaties en inventarissen

544

717

– Overige materiële vaste activa

125

54

Onderhanden werk grondexploitaties

103.181

164.553

Vordering op Ministerie van Financiën

70.700

 

Debiteuren

987

172

Nog te ontvangen

3.482

2.129

Liquide middelen

29.100

8.814

Totaal activa

208.267

176.595

     

Passiva

   

Eigen vermogen

   

– Exploitatie reserve

1.234

1.234

– Risico reserve

6.606

2.964

– Onverdeeld resultaat

4.918

3.618

Voorzieningen

812

1.961

Leningen bij Ministerie van Financiën

170.538

161.968

Crediteuren

1

4

Nog te betalen

24.158

4.846

Totaal passiva

208.267

176.595

Toelichting

Ontwikkeling eigen vermogen

Het Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf heeft in het boekjaar 2012 een netto-resultaat van € 4.918.144 geboekt. Het verschil tussen het toegestane eigen vermogen (5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen 3 jaar: € 1.200.921) en het aanwezige eigen vermogen, inclusief winst 2012 (€ 6.152.427) wordt uitgekeerd aan het moederdepartement. De afroming bedraagt € 4.951.506.

Voorzieningen (– € 1,2 mln.)

De uitgangspunten van de destijds voorziene kosten (€ 1,2 mln.), waaronder IT-kosten voor reorganisatie, zijn komen te vervallen.

(€ x 1.000.)
 

Stand

1-1-2012

Onttrekkingen

vrijval

Toevoegingen

Stand

31-12-2012

Personeel

1.611

66

845

112

812

Overige voorzieningen

350

 

350

 

0

Totaal

1.961

66

1.195

112

812

Baten-lastendienst RVOB

Suppletoire begroting 2012 (slotwet)

Kasstroomoverzicht per 31 december 2012: Opbouw vanaf de stand ontwerpbegroting naar de stand van de slotwet

(x € 1.000)
 

(1)

(2)

(3)=(2)–(1)

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand Slotwet (=realisatie)

Mutatie (+ of –) slotwet

1

Rekening-courant RHB 1 januari 2012

5.038

8.814

3.776

2

Totaal kasstroom uit operationele activiteiten

394

15.725

15.331

3a

Totaal investeringen

– 139.474

– 3.948

135.526

3b

Totaal boekwaarde desinvesteringen

     

3

Totaal investeringskasstroom

– 139.474

– 3.948

135.526

4a

Eenmalige uitkering aan moederdepartement

– 483

– 3.643

– 3.160

4b

Eenmalige storting door moederdepartement

 

3.643

3.643

4c

Aflossingen op leningen

– 61

– 61

0

4d

Beroep op leenfaciliteit

139.000

8.570

– 130.430

4

Totaal financieringskasstroom

138.456

8.509

– 129.947

5

Rekening-courant RHB 31 december 2012 (1+2+3+4)

4.414

29.100

24.686

Toelichting

1. Rekening-courant RHB 1 januari 2012 (+ € 3,8 mln.)

Ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 was het uiteindelijk resultaat 2011 nog niet bekend. De afwijking is vooral veroorzaakt door de per saldo positieve mutatie in 2011.

2. Totaal operationele kasstroom (+ € 15,3 mln.)

Het verschil komt tot stand door enerzijds een hogere winst dan verwacht en anderzijds een hogere depositostand per 31-12-2012. Deze depositostand van € 20 mln. wordt verklaard door in 2012 vooruitontvangen bijdragen van Defensie en de gemeente Zaanstad voor het project Hembrugterrein.

3. Totaal investeringskasstroom (+ € 135,5 mln.)

De gerealiseerde investeringen zijn aanzienlijk lager dan begroot omdat de grondverwerving bij enkele projecten (nog) niet heeft plaatsgevonden.

4. Totaal financieringskasstroom (– € 129,9 mln.)

Doordat de winst over 2011 hoger was dan begroot, zijn de uitkering aan het moederdepartement en de storting door het moederdepartement ten behoeve van de risicoreserve voor geactiveerde ontwikkelingsprojecten navenant hoger. Daarnaast behoefde in 2012 voor enkele projecten geen beroep te worden gedaan op de leenfaciliteit omdat de grondverwerving (nog) niet heeft plaatsgevonden.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2012

Doelmatigheidsindicatoren RVOB

Kwantitatieve indicatoren

2008

2009

2010

2011

2012

Streef-waarde

Kostprijzen per product (x € 1.000)

           
 

Pacht

888

813

717

574

601

689

 

Huur

762

739

674

625

695

689

 

Erfpacht

794

662

556

513

494

583

 

Medegebruik/overig

345

383

396

417

449

371

 

Zakelijke lasten

362

317

364

375

263

371

 

Omzet per productgroep (x € 1.000)

           
 

Homogene producten

11.742

12.628

11.272

11.445

10.713

10.463

 

Heterogene producten

11.207

9.201

12.113

13.395

14.928

13.316

 

Totaal

22.949

21.829

23.385

24.840

25.641

23.779

 

Aandeel directe uren

52%

56%

61%

61%

62%

58%

 

Aantal directe uren voor medewerker in primair proces

1.148

1.246

1.289

1.350

1.391

1.270

 

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

227

238

232

228,5

217,3

257,1

 

Mate van kostendekkendheid

100%

100%

100%

100%

100%

100%

 

Saldo van baten en lasten (%)

4%

10%

5%

15%

19%

1%

 

Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ)

92%

85%

95%

84%

92%

70%

 

Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld

92%

100%

83%

92%

100%

100%

Naar boven