33 566 Financieel en sociaal-economisch beleid

Nr. 37 BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 25 april 2013

Zoals toegezegd in het Kamerdebat van woensdagavond 24 april jl. treft u bijgaand aan de verdeling over de jaren van de middelen die worden ingezet om de aanpassingen van het regeerakkoord alsmede enkele aanvullende maatregelen te financieren. Dit als gevolg van de afspraken die met de werkgevers en de afspraken die met werknemers in het kader van het zorgoverleg zijn gemaakt en waarover wij u bij brief van 24 april jl. hebben geïnformeerd.

De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers

De staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. van Rijn

FINANCIËLE BIJSLUITER ZORGAFSPRAKEN

Zoals toegezegd in het Kamerdebat van woensdagavond 24 april jl. treft u hieronder aan de verdeling over de jaren van de middelen die worden ingezet om de aanpassingen van het regeerakkoord alsmede enkele aanvullende maatregelen te financieren. Hierbij zij opgemerkt dat het gaat om afwijkingen ten opzichte van het regeerakkoord. Per saldo is intertemporeel sprake van een sluitend saldo dat inpasbaar is in het rijksbrede budgettaire beeld.

Tabel 1:

bedragen x € 1 mln. + is saldoverslechterend

   

Nr.

Omschrijving:

2014

2015

2016

2017

2018

 

Cure:

         

A

Opbrengst ILO-maatregel Cure

– 88

– 261

– 240

– 265

– 277

B

Kwaliteitsimpuls personeel algemene ziekenhuizen

48

134

140

145

151

C

Harmoniseren pensioenen en verzachten korting Opleidingsfonds

37

51

60

67

70

D

Compensatie ggz-kader (m.n. jeugd-ggz)

10

40

40

45

45

E

Overig (m.n. eerste lijn)

4

10

10

11

12

 

Subtotaal Cure

11

– 26

10

3

1

 

Care:

         

F

Opbrengst ILO-maatregel Care

– 60

– 215

– 314

– 245

– 249

G

Tariefmaatregel Care

– 160

– 200

– 200

– 250

– 250

H

Tariefskorting AWBZ (Korting contracteerruimte ZIN en tariefskorting pgb)

– 330

       

I

Bijdrage gemeenten huishoudelijk hulp 2014

– 90

       

J

Minder mensen blijven thuis wonen dan gepland volgens het regeerakkoord

0

30

130

280

300

K

Middelen (huishoudelijke) hulp (Wmo) 60% in plaats van 25%

0

510

530

530

530

L

Extramurale dagbesteding en geen aanpassing aanspraak persoonlijke verzorging in 2014

330

       

M

Huishoudelijke hulp blijft voor nieuwe cliënten beschikbaar in 2014

90

       
 

Subtotaal Care

– 220

125

146

315

331

N

Ruimte BKZ

0

0

– 60

– 310

– 330

 

– waarvan geneesmiddelen

 

 

– 50

– 150

– 150

 

– waarvan beleggen groeimiddelen AWBZ

 

 

– 10

– 160

– 180

 

Saldo (subtotalen + N)

– 209

99

96

8

2

 

Totaal verzachtingen (B t/m E + J t/m M)

519

775

910

1.078

1.108

 

Totaal maatregelen (A + F t/m I)

– 728

– 676

– 814

– 1.070

– 1.106

A. Opbrengst ILO-maatregel

In het regeerakkoord is de afspraak gemaakt om de incidentele looncomponent (ILO) op nul te stellen in 2016 en 2017. In het zorgoverleg is afgesproken dit al te starten in 2014 en door te laten lopen tot en met 2017. Dit levert voor de cure een bedrag van € 277 mln structureel op.

B. Kwaliteitsimpuls personeel algemene en categorale ziekenhuizen

Het gevolg van de vergrijzing onder de Nederlandse bevolking en de toenemende technologische mogelijkheden is dat de patiëntenzorg in de ziekenhuizen steeds complexer wordt. Dit vraagt om een constante investering in de kwaliteit van alle medewerkers. Het onderdeel «incidenteel» in de loonkosten component wordt dan ook al jaren besteed aan het op peil houden van de kennis, vaardigheden en competenties van medewerkers en een beloning die past bij de toenemende eisen die aan hun werk worden gesteld.

De komende jaren zal deze investering nodig blijven. Ziekenhuizen blijven zich permanent inzetten op het verder verhogen van de kwaliteit en doelmatigheid van de zorg. Goed opgeleide en geëquipeerde professionals, in het bijzonder verpleegkundigen, zijn hard nodig, zoals ook in het plan «De Verpleegkundige van 2020» is uiteengezet. Er zijn meer verpleegkundigen nodig op HBO-niveau. De doelstelling is zoveel mogelijk van de huidige medewerkers de mogelijkheid te bieden om op dit niveau te werken. Dit vraagt om scholing en passende beloning. Zo zullen initiatieven van de NVZ ertoe leiden dat het niveau van de verpleegkundige zowel op niveau 4 als niveau 5 opgewaardeerd wordt.

Ook taakherschikking vraagt om een blijvende impuls in opleiding en ontwikkeling. Daarnaast zijn extra middelen nodig voor stageplaatsen voor nieuwe medewerkers en om onnodige werkloosheid onder pas afgestudeerden te voorkomen. Meer generiek zijn er als gevolg van de toenemende ontgroening en vergrijzing extra investeringen nodig in scholing en employability tijdens de loopbaan om medewerkers langer en blijvend gezond en inzetbaar te houden.

C. Harmoniseren pensioenen en verzachten korting Opleidingsfonds

De pensioenvoorziening voor personeel in de UMC’s wordt ondergebracht bij het PFZW. Daarnaast is in het Begrotingsakkoord 2013 een korting opgenomen voor het opleiden van medisch specialisten. Er is besloten de vergoeding per opleidingsplaats in de UMC’s op het huidige peil te houden en niet te korten.

D. Compensatie ggz-kader (m.n. jeugd-ggz)

In het regeerakkoord is afgesproken dat de jeugd-ggz in 2015 wordt overgeheveld naar de gemeenten. Om een gelijkmatige transitie te bewerkstelligen en daarmee tevens de werkgelegenheidseffecten te beperken is besloten de voorgenomen korting op het jeugddossier (gerelateerd aan de jeugd-ggz) voor een belangrijk deel teniet te doen door het ggz-kader geoormerkt te verhogen voor de jeugd. In geval van overheveling zal het verhoogde budget uit het kader meegaan en zal worden bezien welke overgangsmaatregelen voor de jeugd-ggz nodig zijn om ongewenste effecten te voorkomen. De compensatie loopt op tot € 45 mln structureel.

E. Overig (m.n. eerste lijn)

De overige sectoren (waaronder huisartsen en apothekers) zijn niet betrokken bij het akkoord en blijven derhalve de incidentele looncomponent (ILO) ontvangen.

F. Opbrengst ILO-maatregel

In het regeerakkoord is de afspraak gemaakt om de incidentele looncomponent (ILO) op nul te stellen in 2016 en 2017. In het zorgoverleg is afgesproken dit al te starten in 2014 en door te laten lopen tot en met 2017. Dit levert voor de care een bedrag van € 249 mln structureel op.

G. Tariefmaatregel Care

Ter dekking van de afspraken in de langdurige zorg wordt een tariefmaatregel getroffen bij de extramurale verpleging en intramurale zorg die oploopt tot € 250 mln structureel.

H. Tariefskorting AWBZ (Korting contracteerruimte ZIN en tariefskorting pgb) / L. Extramurale dagbesteding en geen aanpassing aanspraak persoonlijke verzorging in 2014

Ter dekking van de incidentele bijstelling ten aanzien van het in 2014 beschikbaar houden van dagbesteding en persoonlijke verzorging, zullen een korting op tarieven en/of de contracteerruimte voor zorg in natura en een pgb-tariefskorting worden doorgevoerd. Hiermee is een bedrag van € 330 mln gemoeid.

I. Bijdrage gemeenten huishoudelijke hulp 2014 / M. Huishoudelijke hulp blijft voor nieuwe cliënten beschikbaar in 2014

Van gemeenten zal in 2014 een bijdrage gevraagd worden ter dekking van het niet doorgaan van de maatregel om nieuwe cliënten in dat jaar geen huishoudelijke hulp te verstrekken.

J. Minder mensen blijven thuis wonen dan gepland volgens het regeerakkoord

De voorgenomen extramuralisering (hoeveel mensen kunnen thuis blijven wonen) wordt verzacht. Het gaat daarbij om maatwerk voor mensen met beperkingen. Desondanks wordt ter duiding hieronder gesproken in termen van zzp’s. Bij de ouderenzorg zzp 4 wordt verwacht dat niet 100% van de mensen thuis kan wonen, maar 50%. De mensen die thuis kunnen blijven wonen, kunnen een beroep doen op een nieuwe aanspraak thuisverpleging. Deze is bedoeld om mensen die voorheen een zwaarder zorgzwaartepakket zouden hebben gekregen, langer thuis te laten blijven wonen. Bij het nader definiëren van deze nieuwe aanspraak worden de elementen verpleging, verzorging en begeleiding betrokken die voorheen onder de AWBZ vielen. Bij deze uitwerking zal het huidige integrale pakket van ondersteuning op deze drie elementen uitgangspunt zijn.

De zorg voor mensen met een licht verstandelijk handicap en (zware) gedragsproblemen blijft volledig onder de kern-AWBZ (LVG zzp 1 t/m 5 en zzp SG LVG1)1. Dit geldt ook voor gehandicapten met een verstandelijk handicap (VG zzp 3: verzachting van 50%) en VG zzp 4 (verzachting van 100%). Ook de zwaardere zorg blijft voor lichamelijk, auditief en visueel gehandicapten onder de kern-AWBZ vallen2. Ten slotte zal het voornemen om GGZ zzp 3 te extramuraliseren geen doorgang vinden. Dit heeft als consequentie dat deze zorg overgaat naar de Zvw3. Met dit alles is een bedrag van € 30 mln in 2015 oplopend tot € 300 mln in 2018 gemoeid.

K. Middelen (huishoudelijke) hulp (Wmo) 60% in plaats van 25%

De middelen voor huishoudelijke verzorging worden met 35%-punt verhoogd ten opzichte van het regeerakkoord. Van het huidige budget blijft daardoor 60% beschikbaar voor gemeenten (samen met de andere gemeentelijke middelen in het sociale domein). Hiermee is een bedrag van € 510 mln in 2015 oplopend tot € 530 mln structureel gemoeid. De verwachting is dat het werkgelegenheidsverlies hiermee substantieel wordt verzacht.

N. Ruimte BKZ

Ten einde het geheel aan zorgafspraken intertemporeel te laten sluiten is structureel € 330 mln ruimte binnen het BKZ aangewend. Het betreft hier enerzijds ruimte als gevolg van het succesvolle preferentiebeleid geneesmiddelen (€ 50 mln in 2016 oplopend tot € 150 mln structureel) en anderzijds betreft dit het beleggen van groeimiddelen AWBZ met de gemaakte afspraken (€ 10 mln in 2016 oplopend tot € 180 mln structureel).


X Noot
1

Dit betreft volwassenen vanaf 18 jaar.

X Noot
2

Het gaat hierbij om zzp LG 2 en 4 en hoger. zzp LG 1 en LG 3 worden geëxtramuraliseerd. In de ZG wordt alleen het zzp 1 ZG visueel en het zzp 1 ZG auditief geëxtramuraliseerd.

X Noot
3

Binnen deze overheveling zal VWS gezamenlijk met de sector de positionering van het begeleid wonen (voor zover deze niet afhankelijk is van op genezing gerichte zorg) in het licht van de hervorming langdurige zorg verkennen.

Naar boven