Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 juni 2016
Op 9 juni jl. heeft de commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap mij verzocht
om de Kamer te informeren over de (financiële) stand van zaken met betrekking tot
ROC Leiden. In deze reactie ga ik hier op in. Daarnaast zal ik ingaan op het toegezegde
(vervolg) onderzoek van adviseurs van ROC Leiden.
Stand van zaken
Op dit moment is de transitiestichting ROC Leiden/ID College in eerste instantie hard
bezig om de kwaliteit van het opleidingsaanbod van ROC Leiden versneld te verhogen;
het statutair doel van de transitiestichting. Er wordt daarnaast gewerkt aan de uitvoering
van de overige afspraken die zijn vastgelegd in de versnellingsovereenkomst «samen
versnellen» en de transitieverklaring. Deze documenten zijn reeds in het bezit van
de Kamer. ROC Leiden en het ID College werken toe naar één governance-structuur.
Om de reeds gemaakte afspraken en voorwaarden die verbonden zijn aan de financiële
bijdrage van maximaal € 40 miljoen nogmaals te benadrukken en te verduidelijken heb
ik recentelijk een brief naar ROC Leiden gestuurd waarin deze afspraken en voorwaarden
zijn weergegeven.
Zoals eerder is gemeld aan de Kamer zal in het najaar van 2016 de volgende tranche
beschikbaar gesteld worden. Ik zal de Kamer voorafgaand aan het verstrekken van deze
tranche op de hoogte brengen van de laatste stand van zaken omtrent de transtitie
en de stappen die gezet zijn t.a.v. de kwaliteitsverbetering de ontwikkeling van de
financiële positie van ROC Leiden.
Onderzoek adviseurs
Tijdens het AO Governance van 18 februari jl. (Kamerstuk 31 524, nr. 287) heb ik, naar aanleiding van de motie Rog en Jasper van Dijk (Kamerstuk 33 495, nr. 90), toegezegd om een (vervolg) onderzoek uit te laten voeren naar de daadwerkelijk
geleverde prestaties van adviseurs van ROC Leiden. Ik kan u melden dat een extern
bureau inmiddels bezig is met dit onderzoek. De verwachting is dat het onderzoek in
september 2016 klaar zal zijn. Ik zal de Kamer in het najaar informeren over de uitkomsten.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
M. Bussemaker