Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33480-XII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33480-XII nr. 2 |
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2012 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Infrastructuur en Milieu, M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
1. |
Leeswijzer |
2 |
2. |
Het beleid |
2 |
2.1 |
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties |
2 |
2.2 |
De beleidsartikelen |
6 |
2.3 |
De niet-beleidsartikelen |
19 |
Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Infrastructuur en Milieu (XII) opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op artikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2012.
Daarna is onder 2.1 in een overzicht met de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Najaarsnota) van het ministerie van Financiën en worden de belangrijkste begrotingsmutaties in dit wetsvoorstel toegelicht.
Tenslotte wordt onder 2.2 en 2.3 voor (niet-) beleidsartikelen inzicht gegeven in de mutaties op financieel instrumentniveau, die zijn opgenomen in de begrotingsstaat en worden de belangrijkste begrotingsmutaties in dit wetsvoorstel toegelicht.
Wat betreft de mutaties die zijn opgenomen in de Miljoenennota 2013 (Vermoedelijke Uitkomsten 2012), wordt opgemerkt dat deze op dezelfde wijze als de voorgestelde Najaarsnotamutaties in de onder 2.2 en 2.3 opgenomen opbouw van de productartikelen per financieel instrument inzichtelijk zijn gemaakt.
Deze mutaties zijn toegelicht in de ontwerpbegroting 2013 en daarmee reeds aan de Kamer voorgelegd.
Art.nr. |
Uitgaven |
Ontvangsten |
||
---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 |
10 805,9 |
57,3 |
||
Amendement van de leden Slob en Wiegman-van Meppelen Kamerstukken II, 2011–2012, 33 000 XII, nr. 106. |
0,0 |
0,0 |
||
Stand vastgestelde begroting 2012 |
10 805,9 |
57,3 |
||
Stand Voorjaarsnota 2012 |
10 680,8 |
72,4 |
||
– mutaties Miljoenennota 2013 (uitkomst 2012) |
168,7 |
3,9 |
||
– mutaties Najaarsnota 2012: |
||||
1. |
Partners voor Water |
01 |
– 3,6 |
|
2. |
Basisregistraties |
02 |
– 6,8 |
|
3. |
Overboekingen Gemeente- en Provincie fonds |
|||
NSP projecten |
02 |
– 55,6 |
||
4. |
Diverse mutaties art.02 |
02 |
– 3,0 |
|
5. |
Diverse lagere uitgaven art.03 |
03 |
– 12,4 |
|
6. |
GIS en vliegveld Twente |
05 |
– 21,0 |
|
7. |
Euro 6 en VI regeling en NSL |
06 |
– 12,8 |
|
8. |
HGIS |
06 |
– 51,3 |
|
9. |
Diverse hogere uitgaven art.08 |
08 |
4,4 |
|
10. |
Diverse lagere uitgaven art.08 |
08 |
– 18,1 |
|
11. |
Zonnepanelen |
08 |
20,0 |
|
Overboeking Provincie fonds |
08 |
– 20,0 |
||
12. |
RUD's |
08 |
25,0 |
|
Overboekingen Gemeente- en Provincie fonds |
08 |
– 25,0 |
||
13. |
Diverse mutaties art.97 |
97 |
33,6 |
|
14. |
Prijsbijstelling BDU |
97 |
38,8 |
|
15. |
Rioolaansluiting |
99 |
– 10,0 |
|
16. |
Prijsbijstelling |
99 |
– 166,8 |
|
Diversen artikelen |
div. |
2,5 |
0,4 |
|
Stand 2e suppletore begroting 2012 |
10 567,4 |
76,7 |
Toelichting
1. Partners voor Water (01.01.02)
In 2012 is een overschot ontstaan op de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) gefinancierde programma Partners voor Water. Dit kasoverschot is naar HGIS teruggeboekt. In 2013 zal het bedrag weer bij HGIS worden opgevraagd.
2. Basisregistratie (02.02.05)
Het overschot wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat de bestuurlijke besluitvorming met betrekking tot de basisregistratie grootschalige topografie achter loopt op de planning. De introductiekosten schuiven door naar volgende jaren.
3. Overboekingen Gemeente-en Provincie fonds en NSP projecten (02.03.04)
De verlaging betreft hoofdzakelijk overboekingen naar het Gemeente-en Provincie fonds alsmede een kas overschot bij de projecten Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) en Nieuwe Sleutel Projecten (NSP).
Het overschot bij BIRK en NSP wordt veroorzaakt door een beperkte liquiditeitsbehoefte vanuit de provincies.
4. Diverse mutaties artikel 02 (02.04.04)
Het betreft hoofdzakelijk overboekingen naar Gemeente- en Provinciefonds met betrekking tot toegezegde bijdragen voor urgente problematiek Moerdijk, bodemsanering Hembrugterrein in Zaandam en het programma actief bodembeheer in de Kempen.
Daarnaast wordt in het kader van het op peil krijgen van de basisvoorzieningen in Caraïbisch Nederland budget vrijgemaakt (binnen Hoofdstuk XII) om rioolaansluitingen op de nieuwe rioolwaterzuiveringsinstallatie te realiseren, en -vooruitlopend op een structurele oplossing per 2014- de verwachte exploitatie tekorten in 2012 en 2013 af te dekken.
5. Diverse lagere uitgaven artikel 03
De verlaging wordt hoofdzakelijk veroorzaakt:
– Door de lagere kosten die gemoeid zijn met de verkeersveiligheidcampagnes die door de Dienst Publiek en Communicatie (ministerie van Algemene Zaken) worden uitgevoerd. Daarnaast zijn er minder campagnes uitgevoerd dan verwacht. In totaal gaat het om een bedrag van € 3,8 mln.
– Doordat de kosten voor de verkeersborden voor het programma 130 km/uur geen € 5 mln. bedragen, zoals eerder aan de Kamer gemeld, maar uitkomen op € 7 mln. Dit heeft te maken met tegenvallende aanbesteding en extra kosten vanwege de aanpassing van rotatiepanelen bij spits- en plusstroken. Deze uitgaven wordt begroot en verantwoord op het Infrastructuurfonds.
– Doordat de verlenging van de MKB-voucheregeling van het budget Beter Benutten ad € 1 mln. wordt overgeboekt naar het artikel Openbaar vervoer en spoor. Het betreft hier een mutatie in het kader van een juiste artikelbelasting.
– Door een overschot op budget van Beter Benutten in 2012 van 0,9 mln. euro.
Dit bedrag wordt weer teruggeboekt naar de voedingsbron, het Infrastructuurfonds, waar de middelen oorspronkelijk van zijn afgeboekt.
6. GIS en vliegveld Twente (05.01)
Het overschot wordt veroorzaakt hoofdzakelijk veroorzaakt bij:
– GIS
Teneinde het project Geluidsisolatie Schiphol (GIS-3) in lijn te brengen met de meest actuele raming van het kasritme wordt ruim € 17 mln. niet in 2012 maar in latere jaren uitgegeven. Een fors deel (€ 13 mln.) heeft betrekking op de onderuitputting van GIS-3. Daarnaast is de raming bijgesteld als gevolg van de motie Hofstra (kamerstuk 2001–2002, 27 603, nr. 74). Door deze motie kunnen eigenaren niet worden verplicht om hun woningen te verlaten/verkopen.
– Vliegveld Twente
De middelen voor de exploitatie van het vliegveld Twente worden niet in 2012 besteed. Dit hangt samen met de vertraging in de aanbestedingsprocedure voor de exploitatie.
7. Euro 6 en VI regeling en NSL (06.02)
De subsidieregeling voor stimulering van vrachtauto’s en bussen waarvan de uitlaatgassen voldoen aan de Euro VI-norm werd tot medio 2012 uitgesteld, vanwege twijfel die begin van het jaar nog bestond over het te verwachten rendement voor verbetering van de luchtkwaliteit. Door de verlate publicatie van deze regeling en de door de crisis tegenvallende verkopen, komt het voor 2012 oorspronkelijk geraamde budget niet volledig tot betaling. De subsidieregeling voor stimulering van taxi’s en bestelbussen, die voldoen aan de schone Euro 6 norm is uiteindelijk per 1 oktober van start gegaan. Door het voorgaande zal het oorspronkelijk voor 2012 geraamde budget niet volledig tot betaling komen.
Bij de overboeking vanuit het voormalige FES-fonds van de budgetten voor het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) is destijds uitgegaan van een verdeling over de jaren die niet blijkt aan te sluiten op de feitelijke behoefte. Hierdoor blijft in 2012 een deel van het budget onbenut.
8. HGIS en overige (06.03)
Het overschot op dit artikel bestaat voor € 50,0 mln. uit de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) en diverse overschotten ad € 1,3 mln.
Op basis van de meest recente verwachtingen van het Planbureau voor de Leefomgeving (Balans van de Leefomgeving 2012, september 2012) zal Nederland zijn verplichtingen uit het Kyoto Protocol met de reeds aangekochte buitenlandse emissierechten kunnen nakomen. Een budget van € 50 mln. wordt niet meer noodzakelijk geacht en kan daarom terugvloeien naar de HGIS middelen van Buitenlandse Zaken.
9. Diverse hogere uitgaven artikel 08 (08.01)
Binnen dit artikel zijn diverse budgettair neutrale uitgavenmutaties doorgevoerd, die binnen het artikel zelf op nul sluiten. Met deze mutaties wordt beter aansluiting gevonden bij de nieuwe organisatie- en artikelstructuur (financiële instrumenten).
10. Diverse lagere uitgaven artikel 08(08.03)
De grootste budgettair neutrale herschikkingen zijn te vinden bij 08.01 (circa + € 4,4 mln) en 08.03 (circa – € 4,0 mln). Daarnaast is er sprake van een vrijval van oorspronkelijke asbestmiddelen (€ 13,6 mln). Voor de aanwending van de vrijval zie punt 11.
11. Zonnepanelen (08.03.04)
De vrijval asbest middelen van € 13,6 mln. (zie 10) wordt ingezet ter gedeeltelijke dekking van het Kabinet besluit om de Greendeal «zonnepanelen voor asbestdaken» met de Land- en Tuinbouworganisatie (LTO) te ondersteunen door middel van het via het Provinciefonds in 2012 beschikbaar stellen van € 20 mln voor regionale regelingen in dit kader. De Tweede Kamer is hierover per brief geïnformeerd (vergaderjaar 2011–2012, Kamerstuk 25 834 nr. 76).
12. RUD’s (08.03)
In het Bestuurlijk Overleg Programma Uitvoering met Ambitie (PUmA) van 31 oktober 2012 is met het IPO en de VNG afgesproken dat I&M ten behoeve van de oprichting van Regionale UitvoeringsDiensten (RUD's) een extra bijdrage levert van € 25 mln. Uiteindelijk zullen deze middelen naar het IPO (via het Provinciefonds van € 5,8 mln.) en de VNG (via het Gemeentefonds van € 19,2 mln.) worden overgeboekt.
13. Diverse mutaties (97.02)
De bijstelling van de inkomstenraming betreft met name:
– Een bedrag van € 27,9 mln. wordt terugbetaald aan het BTW-compensatiefonds in verband met de overdracht van de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl.
– Overboeking naar het Provinciefonds van dat deel van de REP-middelen (€ 14,473 mln.) en de Concrete bereikbaarheidsprojecten (€ 24,109 mln.) waarvoor de regio verantwoordelijk is. Het betreft de provincies Fryslân, Groningen, Drenthe en Flevoland.
– Een overboeking van € 16,482 mln. naar het Gemeentefonds van dat deel van de Concrete bereikbaarheidsprojecten waarvoor de gemeente Assen verantwoordelijk is.
– Vanuit het project beter benutten wordt naar het Provinciefonds met betrekking tot de regio’s Groningen-Assen en Kampen-Zwolle een bedrag van € 1,270 mln. overgeboekt.
– Een bedrag ad € 2,753 mln. betreft de 5% BTW -afdracht richting het BCF voor de overboekingen naar het Provincie- en Gemeentefonds van RSP-middelen.
– € 0,534 mln. wordt overgeboekt als afdracht aan het BTW-Compensatiefonds in het kader van de overboeking naar het Gemeentefonds voor de 3e tranche Quick Wins binnenhavens.
– Een overboeking van € 10 mln. van de 3e tranche uit het budget voor Quick Wins Binnenhavens naar het Gemeentefonds van het ministerie van Binnenlandse Zaken, inzake aanvragen voor een Decentralisatie Uitkering Binnenhavens (DUB) van de gemeenten Venray, Oss, Tiel en Bergen op Zoom. Het ministerie van BZK zal zorg dragen voor vermelding van de toekenning in de septembercirculaire Gemeentefonds 2012, waarna de middelen nog dit jaar via het Gemeentefonds aan de betreffende gemeenten zullen worden overgemaakt.
– Vanuit Hoofdstuk XII wordt € 126,524 mln. overgeboekt met betrekking tot het aandeel Infrastructuurfonds in de prijscompensatie 2012.
– Door het ministerie van EL&I wordt een bedrag van € 0,983 mln. overgeboekt naar de begroting IenM. Het betreft een bijdrage aan Deltaris voor onderzoek «Buitendijkse maatregelen in de WS» en «Deltaprogramma Wadden en ZW-delta».
– Vanuit Hoofdstuk XII wordt een bedrag van € 2 mln. teruggeboekt naar het project dynamax met betrekking tot snelheidsverhoging A2 verkeersborden.
– Vanuit Hoofdstuk XII wordt een bedrag van 0,9 mln teruggeboekt naar het project beter benutten.
14. Prijsbijstelling (97.04)
Aan de Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer (BDU) is bij beschikking een bedrag van € 38,8 mln. aan prijsbijstelling over 2012 toegezegd. Het bedrag wordt gecompenseerd uit de bij Miljoenennota 2013 aan Hoofdstuk XII toegevoegde prijsbijstelling (deze is toen op artikel 99 -Nominaal en onvoorzien- geparkeerd) alsmede met lagere uitgaven binnen Hoofdstuk XII.
15. Rioolaansluitingen (artikel 99)
In het kader van het op peil krijgen van de basisvoorziening in Caraïbisch Nederland wordt budget vrijgemaakt om rioolaansluitingen op de nieuwe rioolwaterzuiveringsinstallatie te realiseren. Deze middelen worden overgeboekt naar artikelonderdeel 02.04.04.
16. Prijsbijstelling (artikel 99)
De op dit artikel geparkeerde prijsbijstelling wordt overgeboekt naar het
Infrastructuurfonds en de Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer (BDU).
01 Water
01 Water |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
39 159 |
8 022 |
– 855 |
46 326 |
Uitgaven: |
0 |
52 384 |
– 901 |
– 4 888 |
46 595 |
01.01 Algemeen waterbeleid |
0 |
40 057 |
– 250 |
– 4 664 |
35 143 |
01.01.01 Opdrachten |
0 |
5 160 |
– 517 |
– 1 000 |
3 643 |
01.01.02 Subsidies |
0 |
15 754 |
247 |
– 3 664 |
12 337 |
– Partners voor Water (HGIS) |
0 |
14 684 |
0 |
– 3 684 |
11 000 |
– Overige subsidies |
0 |
1 070 |
247 |
20 |
1 337 |
01.01.03 Bijdragen aan baten-lastendiensten |
0 |
19 143 |
20 |
0 |
19 163 |
– Bijdrage aan RWS |
0 |
19 143 |
20 |
0 |
19 163 |
01.02 Waterveiligheid |
0 |
3 442 |
– 95 |
– 100 |
3 247 |
01.02.01 Opdrachten |
0 |
3 442 |
– 95 |
– 100 |
3 247 |
01.03 Waterkwaliteit en kwantiteit |
0 |
5 738 |
217 |
– 134 |
5 821 |
01.03.01 Opdrachten |
0 |
2 714 |
257 |
– 134 |
2 837 |
01.03.02 Subsidies |
0 |
122 |
0 |
0 |
122 |
01.03.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden |
0 |
2 902 |
– 40 |
0 |
2 862 |
01.04 Grote opppervlaktewateren |
0 |
3 147 |
– 773 |
10 |
2 384 |
01.04.01 Opdrachten |
0 |
3 147 |
– 773 |
10 |
2 384 |
01.09 Ontvangsten |
0 |
570 |
– 100 |
0 |
470 |
Het verschil tussen de verplichtingen en uitgaven wordt veroorzaakt door het feit dat de lagere uitgaven Partners voor Water geen doorwerking heeft in de verplichtingen (verplichtingen worden dit jaar aangegaan).
02 Ruimtelijke Ontwikkeling
02 Ruimtelijke ontwikkeling |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
148 962 |
– 12 915 |
– 14 041 |
122 006 |
Uitgaven: |
0 |
178 633 |
2 176 |
– 66 107 |
114 702 |
02.01 Ruimtelijk Instrumentarium |
0 |
19 299 |
2 093 |
– 1 744 |
19 648 |
02.01.01 Opdrachten |
0 |
9 259 |
3 901 |
– 744 |
12 416 |
02.01.02 Subsidies |
0 |
8 295 |
– 63 |
– 1 000 |
7 232 |
02.01.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden |
0 |
1 745 |
– 1 745 |
0 |
0 |
02.02 Geo informatie |
0 |
36 264 |
1 444 |
– 6 129 |
31 579 |
02.02.01 Opdrachten |
0 |
4 029 |
0 |
700 |
4 729 |
02.02.05 Bijdrage aan ZBO en RTW |
0 |
32 235 |
1 444 |
– 6 829 |
26 850 |
– Basisregistratie grootschalige Topo (BGT) |
0 |
9 858 |
1 444 |
– 6 829 |
4 473 |
– Basisregistratie Topo (BRT) |
0 |
14 207 |
0 |
0 |
14 207 |
– Overige Bijdragen aan ZBO/RTW |
0 |
8 170 |
0 |
0 |
8 170 |
02.03 Gebiedsontwikkeling |
0 |
65 898 |
6 408 |
– 56 261 |
16 045 |
02.03.01 Opdrachten |
0 |
2 211 |
1 350 |
– 895 |
2 666 |
02.03.02 Subsidies |
0 |
0 |
250 |
250 |
|
02.03.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden |
0 |
63 687 |
5 058 |
– 55 616 |
13 129 |
– Bufferzones ILG |
0 |
2 963 |
– 2 963 |
0 |
0 |
– Projecten BIRK |
0 |
28 634 |
3 521 |
– 23 562 |
8 593 |
– Projectern Nota Ruimte |
0 |
32 090 |
4 500 |
– 32 054 |
4 536 |
– Projecten Bestaand Rotterdams Gebeid |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
02.04 Ruimtegebruik bodem |
0 |
57 172 |
– 7 769 |
– 1 973 |
47 430 |
02.04.01 Opdrachten |
0 |
435 |
3 263 |
– 250 |
3 448 |
02.04.02 Subsidies |
0 |
19 177 |
1 204 |
1 600 |
21 981 |
– Bedrijvenregeling |
0 |
11 646 |
– 6 352 |
1 600 |
6 894 |
– Overige subsidies |
0 |
7 531 |
7 556 |
0 |
15 087 |
02.04.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden |
0 |
27 560 |
– 14 536 |
– 3 024 |
10 000 |
– Meerjaren programma Bodem |
0 |
13 649 |
– 7 583 |
– 6 066 |
0 |
– Programma Gebiedsgerichte instrumentarium |
0 |
13 911 |
– 6 953 |
3 042 |
10 000 |
02.04.07 Bekostiging |
0 |
10 000 |
2 300 |
– 299 |
12 001 |
– Uitvoering klimaat adaptie |
0 |
10 000 |
2 300 |
– 299 |
12 001 |
02.09 Ontvangsten |
0 |
934 |
1 611 |
0 |
2 545 |
Het verschil tussen de uitgaven en verplichtingen wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het feit dat overboekingen naar het Gemeente- en Provincie fonds alleen de kas betreffen. Deze projecten zijn al eerder vastgelegd.
03 Wegen en verkeersveiligheid
03 Wegen en verkeersveiligheid |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
47 576 |
– 8 509 |
– 10 828 |
28 239 |
Uitgaven: |
0 |
64 717 |
– 10 441 |
– 12 474 |
41 802 |
03.01 Netwerk |
0 |
38 505 |
– 11 003 |
– 6 885 |
20 617 |
03.01.01 Opdrachten |
0 |
20 219 |
– 1 879 |
– 6 039 |
12 301 |
03.01.02 Subsidies |
0 |
14 426 |
– 8 410 |
– 846 |
5 170 |
– CO2 reductieplan |
0 |
7 819 |
– 860 |
0 |
6 959 |
– Auto van de toekomst |
0 |
545 |
600 |
0 |
1 145 |
– Overige subsidies |
0 |
6 062 |
– 8 150 |
– 846 |
– 2 934 |
03.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten |
0 |
3 860 |
– 714 |
0 |
3 146 |
03.02 Veiligheid |
0 |
26 212 |
562 |
– 5 589 |
21 185 |
03.02.01 Opdrachten |
0 |
8 996 |
888 |
– 3 967 |
5 917 |
03.02.02 Subsidies |
0 |
16 168 |
0 |
– 1 622 |
14 546 |
03.02.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten |
0 |
1 048 |
– 326 |
0 |
722 |
03.09 Ontvangsten |
0 |
6 782 |
0 |
0 |
6 782 |
04 Openbaar vervoer en spoor
04 Openbaar vervoer en spoor |
Stand ontwerp begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
27 090 |
848 |
7 888 |
35 826 |
Uitgaven: |
0 |
55 760 |
1 206 |
4 231 |
61 197 |
04.01 Spoor |
0 |
43 043 |
2 001 |
3 586 |
48 630 |
04.01.01 Opdrachten |
0 |
2 738 |
2 001 |
– 358 |
4 381 |
04.01.02 Subsidies |
0 |
40 228 |
0 |
3 944 |
44 172 |
– Subsidies Contractsector |
0 |
25 000 |
0 |
0 |
25 000 |
– Subsidie bodemsanering NS percelen |
0 |
9 076 |
0 |
0 |
9 076 |
– Overige subsidies |
0 |
6 152 |
0 |
3 944 |
10 096 |
04.01.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden |
0 |
77 |
0 |
0 |
77 |
04.02 Openbaar vervoer |
0 |
12 717 |
– 795 |
645 |
12 567 |
04.02.01 Opdrachten |
0 |
10 603 |
– 840 |
– 2 965 |
6 798 |
04.02.02 Subsidies |
0 |
1 073 |
100 |
3 610 |
4 783 |
04.02.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten |
0 |
1 041 |
– 55 |
0 |
986 |
04.09 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
05 Mainports en logistiek
05 Mainports en logistiek |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
30 780 |
2 624 |
– 3 296 |
30 108 |
Uitgaven: |
0 |
52 901 |
4 595 |
– 22 809 |
34 687 |
05.01 Luchtvaart |
0 |
42 904 |
5 308 |
– 21 053 |
27 159 |
05.01.01 Opdrachten |
0 |
40 050 |
5 105 |
– 22 653 |
22 502 |
– Opdrachten GIS |
0 |
27 734 |
2 907 |
– 17 489 |
13 152 |
– Overige opdrachten |
0 |
12 316 |
2 198 |
– 5 164 |
9 350 |
05.01.02 Subsidies |
0 |
1 674 |
155 |
1 600 |
3 429 |
05.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten |
0 |
0 |
48 |
0 |
48 |
05.01.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden |
0 |
1 180 |
0 |
0 |
1 180 |
05.02 Maritiem |
0 |
9 997 |
– 713 |
– 1 756 |
7 528 |
05.02.01 Opdrachten |
0 |
2 459 |
270 |
– 883 |
1 846 |
05.02.02 Subsidies |
0 |
3 757 |
0 |
– 873 |
2 884 |
05.02.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten |
0 |
2 823 |
– 983 |
0 |
1 840 |
05.02.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden |
0 |
958 |
0 |
0 |
958 |
05.09 Ontvangsten |
0 |
43 524 |
– 2 441 |
12 |
41 095 |
Ad 05.01.02
Het ministerie van IenM heeft in april 2012 het Convenant Reduceren risico vogelaanvaringen Schiphol afgesloten. Met dit convenant is een vergoedingsregeling in het leven geroepen voor het versneld onderploegen van de graanresten na de oogst in een deel van de Haarlemmermeerpolder. De betreffende boeren ontvangen hiervoor een vergoeding per hectare versneld ondergewerkte graanakker. De vergoeding is gebaseerd op de inkomstenderving in verband met het onderploegen van het stro, extra kosten die de boeren moeten maken en een medewerkingvergoeding. De deelnemende boeren verplichten zich al hun geteelde graan binnen het werkingsgebied versneld onder te werken. Omdat graan gebruikt wordt als wisselteeltgewas varieert het aantal hectares geteelde graan per jaar en zal daarmee het totale vergoedingsbedrag eveneens variëren. Geschat wordt dat, als alle akkerbouwers aan de regeling meedoen in het betreffende gebied, het om maximaal 2000 ha graan per jaar gaat en het totale vergoedingsbedrag ca. € 2 mln. zal bedragen (dit is een geschat maximum op basis van gegevens omtrent de hoeveelheid graan binnen het gebied en de vergoeding die wordt verstrekt).
Het verschil tussen de uitgaven en verplichtingen wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het feit dat de verlaging van de GIS-uitgaven alleen kas zijn (verplichtingen zijn reeds in voorgaande jaren aangegaan).
06 Klimaat, lucht en geluid
06 Klimaat, lucht en geluid |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
111 247 |
– 14 221 |
– 8 565 |
88 461 |
Uitgaven: |
0 |
243 558 |
20 476 |
– 64 615 |
199 419 |
06.01 Klimaat |
0 |
19 199 |
– 2 576 |
– 430 |
16 193 |
06.01.01 Opdrachten |
0 |
7 176 |
– 4 548 |
– 596 |
2 032 |
06.01.02 Subsidies |
0 |
4 963 |
2 545 |
– 1 000 |
6 508 |
06.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten |
0 |
7 060 |
– 573 |
1 166 |
7 653 |
– Bijdrage aan Nea |
0 |
7 060 |
– 573 |
1 166 |
7 653 |
06.02 Luchtkwaliteit en tegengaan geluidshinder |
0 |
78 481 |
– 8 079 |
– 12 800 |
57 602 |
06.02.01 Opdrachten |
0 |
7 769 |
– 106 |
– 1 150 |
6 513 |
06.02.02 Subsidies |
0 |
13 019 |
– 2 164 |
– 8 650 |
2 205 |
06.02.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden |
0 |
56 193 |
– 5 873 |
– 3 000 |
47 320 |
– NSL |
0 |
37 080 |
– 2 650 |
– 5 800 |
28 630 |
– Wegverkeerlawaai |
19 113 |
– 3 523 |
2 800 |
18 390 |
|
– Overige bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden |
0 |
0 |
300 |
0 |
300 |
06.02.07 Bekostiging |
0 |
1 500 |
64 |
0 |
1 564 |
06.03 Internationaal beleid, coordinatie en samenwerking |
0 |
145 878 |
31 131 |
– 51 385 |
125 624 |
06.03.01 Opdrachten |
0 |
140 876 |
31 505 |
– 50 635 |
121 746 |
– Uitvoering CDM |
0 |
99 664 |
240 |
– 50 000 |
49 904 |
– RIVM |
0 |
27 202 |
3 079 |
0 |
30 281 |
– AgNL |
0 |
10 045 |
28 495 |
165 |
38 705 |
– Overige opdrachten |
0 |
3 965 |
– 309 |
– 800 |
2 856 |
06.03.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden |
0 |
5 002 |
– 374 |
– 750 |
3 878 |
06.09 Ontvangsten |
0 |
16 000 |
0 |
0 |
16 000 |
Incidentele subsidie
Aan het Instituut Clingendael in Den Haag is voor de periode 2013 – 2016 een subsidie verstrekt van in totaal € 100 000,- als bijdrage in de publieke taken van het CIEP (het Clingendael International Energy Programme).
Het verschil tussen de uitgaven en verplichtingen wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat de lagere uitgaven van het Clean Development Mechanisme (CDM) geen doorwerking heeft in de verplichtingen.
07 Duurzaamheid
07 Duurzaamheid |
Stand ontwerp begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
21 946 |
– 31 |
– 2 450 |
19 465 |
Uitgaven: |
0 |
109 593 |
– 9 619 |
1 996 |
101 970 |
07.01 Afval en duurzaamheidagenda |
0 |
101 115 |
– 7 315 |
70 |
93 870 |
07.01.01 Opdrachten |
0 |
10 912 |
– 6 815 |
– 923 |
3 174 |
– Uitvoering AgNL |
0 |
8 827 |
– 6 975 |
– 1 018 |
834 |
– Overige opdrachten |
0 |
2 085 |
160 |
95 |
2 340 |
07.01.02 Subsidies |
0 |
90 203 |
– 500 |
993 |
90 696 |
– Afvalfonds |
0 |
89 408 |
– 500 |
993 |
89 901 |
– Overige subsidies |
0 |
795 |
0 |
0 |
795 |
07.02 Preventie en milieugebruiksruimte |
0 |
2 375 |
58 |
1 147 |
3 580 |
07.02.01 Opdrachten |
0 |
2 375 |
58 |
1 147 |
3 580 |
07.03 Ecosystemen en landbouw |
0 |
6 103 |
– 2 362 |
779 |
4 520 |
07.03.01 Opdrachten |
0 |
2 822 |
– 2 522 |
2 012 |
2 312 |
07.03.02 Subsidies |
0 |
1 078 |
0 |
1 080 |
2 158 |
07.03.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden |
0 |
2 203 |
160 |
– 2 313 |
50 |
07.09 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
08 Externe veiligheid en risico’s
08 Externe veiligheid en risico's |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
47 489 |
– 1 579 |
– 14 356 |
31 554 |
Uitgaven: |
0 |
52 351 |
– 3 484 |
– 13 924 |
34 943 |
08.01 Veiligheid chemische stoffen |
0 |
6 195 |
– 1 750 |
4 487 |
8 932 |
08.01.01 Opdrachten |
0 |
5 695 |
– 1 730 |
4 447 |
8 412 |
08.01.02 Subsidies |
0 |
0 |
0 |
40 |
40 |
08.01.04 Bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden |
0 |
500 |
– 20 |
0 |
480 |
08.02 Veiligheid GGO's |
0 |
2 421 |
1 200 |
– 350 |
3 271 |
08.02.01 Opdrachten |
0 |
2 321 |
1 200 |
– 350 |
3 171 |
08.02.04 Bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden |
0 |
100 |
0 |
0 |
100 |
08.03 Externe veiligheid inrichtingen en transport |
0 |
43 735 |
– 2 934 |
– 18 061 |
22 740 |
08.03.01 Opdrachten |
0 |
12 816 |
675 |
3 239 |
16 730 |
08.03.02 Subsidies |
0 |
2 000 |
700 |
700 |
3 400 |
08.03.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten |
0 |
578 |
– 94 |
0 |
484 |
08.03.04 Bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden |
0 |
28 341 |
– 4 215 |
– 22 000 |
2 126 |
– Bijdragen asbestsanering |
0 |
18 611 |
– 3 300 |
– 13 600 |
1 711 |
– Bijdragen programma Externe Veiligheid |
0 |
3 730 |
– 430 |
– 3 000 |
300 |
– Overige bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden |
0 |
6 000 |
– 485 |
– 5 400 |
115 |
08.09 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
09 Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut
09 Koninklijke Nederlands Meteorologisch Instituut |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
41 032 |
536 |
321 |
41 889 |
Uitgaven: |
0 |
41 950 |
536 |
321 |
42 807 |
09.01 Weer, klimaat en seismologie |
0 |
29 607 |
1 150 |
321 |
31 078 |
09.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten |
0 |
28 689 |
1 150 |
0 |
29 839 |
– Weer |
0 |
15 170 |
619 |
0 |
15 789 |
– Klimaat |
0 |
12 053 |
592 |
0 |
12 645 |
– Seismologie |
0 |
1 466 |
– 61 |
0 |
1 405 |
09.01.04 Bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden |
0 |
918 |
0 |
321 |
1 239 |
09.02 Aardobservatie |
0 |
12 343 |
– 614 |
0 |
11 729 |
09.02.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten |
0 |
12 343 |
– 614 |
0 |
11 729 |
– Bijdrage aan KNMI |
0 |
12 343 |
– 614 |
0 |
11 729 |
09.09 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
10 Inspectie Leefomgeving en Transport
10 Inspectie Leefomgeving en Transport |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
144 243 |
7 648 |
1 075 |
152 966 |
Uitgaven: |
0 |
144 243 |
7 648 |
1 075 |
152 966 |
10.01 ILT |
0 |
144 243 |
7 648 |
1 075 |
152 966 |
10.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten |
0 |
144 243 |
7 648 |
1 075 |
152 966 |
– Risicovolle bedrijven |
0 |
14 176 |
8 608 |
161 |
22 945 |
– Rail en wegvervoer |
0 |
31 075 |
822 |
226 |
32 123 |
– Scheepvaart |
0 |
25 149 |
– 5 403 |
140 |
19 886 |
– Luchtvaart |
0 |
25 949 |
– 7 722 |
129 |
18 356 |
– Risicovolle stoffen en producten |
0 |
26 269 |
11 703 |
268 |
38 240 |
– Water en bodembeheer |
0 |
9 931 |
11 334 |
151 |
21 416 |
– Ruimte, wonen, bouwen |
0 |
11 694 |
– 11 694 |
0 |
0 |
10.09 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
31 Integraal waterbeleid
31 Integraal Waterbeleid |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
39 139 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
50 916 |
0 |
0 |
0 |
0 |
31.01 Bestuurlijke Organisatie en instrumentatie |
19 446 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
5 160 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
1 070 |
0 |
0 |
0 |
0 |
HGIS Partners voor Water |
13 216 |
0 |
0 |
0 |
0 |
31.02 Waterveiligheid |
3 442 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
3 442 |
0 |
0 |
0 |
0 |
31.03 Waterkwantiteit/Waterkwaliteit |
5 738 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
2 714 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
122 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
2 902 |
0 |
0 |
0 |
0 |
31.04 Water in Gebieden |
3 147 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
3 147 |
0 |
0 |
0 |
0 |
31.05 Bijdragen aan baten/lastendiensten |
19 143 |
0 |
0 |
0 |
0 |
31.09 Ontvangsten |
570 |
0 |
0 |
0 |
0 |
32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit
32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
26 177 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
26 849 |
0 |
0 |
0 |
0 |
32.01 Aantal verk.slachtoffers op de weg verm. |
26 468 |
0 |
0 |
0 |
0 |
32.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling |
1 206 |
0 |
0 |
0 |
0 |
32.01.02 Vereisten aan voertuig en technologie |
4 353 |
0 |
0 |
0 |
0 |
32.01.03 Gedragsbeinvloeding |
20 653 |
0 |
0 |
0 |
0 |
32.01.04 Aanpassingen aan weginfrastructuur |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
32.01.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
256 |
0 |
0 |
0 |
0 |
32.02 Aantal verk.slachtoffers op het spoor verm. |
294 |
0 |
0 |
0 |
0 |
32.02.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling |
294 |
0 |
0 |
0 |
0 |
32.02.02 Kadernota Railveiligheid «Veiligheid op de rails" |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
32.02.03 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
32.03 Sociale veilgheid OV verbeteren |
87 |
0 |
0 |
0 |
0 |
32.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling |
87 |
0 |
0 |
0 |
0 |
32.03.02 Uitv.beleidskader Sociale Veiligheid OV |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
32.09 Ontvangsten |
4 642 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33 Veiligheid gericht op de beheersing van veiligheidsrisico’s
33 Veiligheid gericht op de beheersing van veilgheidsrisico's |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
8 593 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
10 655 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.01 Externe veiligheid |
6 020 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.01.01 Verb.veiligh.verv.gev.stoffen |
3 769 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.01.02 Externe veiligheid luchthavens |
803 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.01.03 Aankoop LIB veiligheidssloopzones Schiphol |
1 448 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.01.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.02 Veiligh. Goederenverv.scheepvaart |
2 314 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.02.01 Verbeteren veiligheid zeevaart |
527 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.02.02 Verbeteren veiligheid zeehavens |
710 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.02.03 Verbeteren veiligheid binnenwateren |
152 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.02.04 IMO (HGIS) |
416 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.02.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.02.06 CCR (HGIS) |
509 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.03 Veiligheid luchtvaart |
2 168 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.03.01 Verbetering veiligheid luchtvaart |
369 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.03.02 ICAO en EASA (HGIS) |
1 115 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.03.03 Internationaal |
384 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.03.05 Luchtvaartveiligheid BES-eilanden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.03.06 Galileo Supervisory Authority (HGIS) |
300 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.04 Bescherming tegen moedwillige verstoring |
153 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.04.01 Beveiliging scheepvaart en zeehavens |
153 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.04.02 Beveiliging luchtvaart |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.04.02 Beveiliging luchtvaart |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.04.03 Beveiliging infrastructuur hoofdwegen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.04.04 Beveiliging infrastructuur spoorwegen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.04.05 Beveiliging openbaar vervoer |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.09 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheid
34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheid |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
36 759 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
58 697 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.01 Netwerk weg |
6 201 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling |
6 201 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.01.02 Beheer en onderhoud |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.01.03 Anders betalen voor mobiliteit |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.01.04 Benutting en aanleg van weginfrastructuur |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.01.06 Weginfrastructuur voor het goederenvervoer |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.01.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.02 Netwerk vaarwegen |
2 013 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.02.01 Vaarweginfrastructuur |
2 013 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.03 Netwerk spoor |
30 749 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling |
122 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.03.02 Aanleg B&I |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.03.03 Beheer overig |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.03.04 Vervoer |
30 627 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.03.05 Vervoer overig |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer |
12 315 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.04.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling |
2 858 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.04.02 Samenwerking Rijk en decentrale overheden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.04.03 Stim.dec.overh., bedrijfsleven en maatsch.org. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.04.04 Stimuleren marktwerking OV |
101 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.04.05 Stimulering toegankelijkheid OV |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.04.06 Stimulering martwerking Taxi |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.04.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.04.08 Regionale bereikbaarheid |
7 576 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.04.09 Regionale OV-systemen |
1 780 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.05 Beter Benutten |
7 419 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.05.01 Beter Benutten |
7 419 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.09 Ontvangsten |
98 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35 Mainports en logistiek
35 Mainports en logistiek |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
18 797 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
21 644 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.01 Mainport Schiphol en reg.Luchthavens |
5 608 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.01.01 Kostenconvenant Schiphol |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.01.02 Ontwikkeling luchthavens |
3 796 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.01.03 Evaluatie Schipholbeleid |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.01.04 Implementatie Schipholwet en Luchthavenbesl. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.01.05 Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens |
1 812 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.01.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.02 Mainport Rotterdam en overige zeehavens |
426 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.02.01 Verbetering marktwerking |
374 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.02.02 Formuleren maatschappelijke randvoorwaarden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.02.03 Instandhouden en verbeteren infracapaciteit |
52 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.03 Logistieke efficiëntie luchtvaart |
3 367 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.03.01 Kennis luchtvaart en luchthavens |
1 260 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.03.02 Luchtruim |
660 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.03.03 Marktordening en markttoegang |
1 447 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer |
12 243 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.04.01 Vergroting strategische en internat.oriëntatie |
1 530 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.04.02 Logistieke efficiëntie zee- en kustvaart |
2 338 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.04.03 Logistieke efficiëntie binnenvaart |
2 381 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.04.04 Logistieke efficiëntie wegvervoer |
3 070 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.04.05 Logistieke efficiëntie spoorvervoer |
2 924 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.04.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.09 Ontvangsten |
2 042 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.09.01 Ontv.St.Buisleidingenstraat |
2 042 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.09.02 Overige ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving, gegeven de toename van mobiliteit
36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
20 565 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
61 098 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.01 Leefomgeving hoofdwegen |
21 890 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.01.01 Algemene strategie- en beleidsvorming |
555 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.01.02 Investeringsimpuls voor innovatie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.01.03 Maatregelen energie en klimaat |
15 478 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.01.04 Maatregelen lokale luchtkwaliteit |
930 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.01.05 Maatregelen geluid |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.01.06 Duurzaam weggoederenvervoer |
4 927 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.02 Leefomgeving spoorwegen |
9 076 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.02.01 Algemene strategie- en beleidsvorming |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.02.02 Bev.geluidsreducerende oplossingen voor |
|||||
personen- en goederenvervoer per spoor |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.02.03 Duurzaam personen-en goed.verv.per spoor |
9 076 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.03 Luchtvaart |
29 760 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.03.01 Doorstorting heffingen GIS-1 aan Stichting GIS |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.03.02 Geluidsisolatie Schiphol fase 2 (GIS-2) |
203 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.03.03 Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3) |
14 470 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.03.04 Klachtenafhandeling Geluidsisolatie Schiphol |
708 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.03.05 Woonschepen geluidszones Schiphol |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.03.06 Behandeling en uitbetaling schadeclaims Schiphol |
13 264 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.03.07 Aankoop LIB geluidsloopzones Schiphol |
600 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.03.08 Geluidsisolatie regionale luchthavens |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.03.09 Behandeling en uitbetaling schadeclaims |
|||||
regionale luchthavens |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.03.10 Duurzame luchtvaart |
515 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.03.11 Groenvoorziening Schiphol |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.03.12 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.04 Scheepvaart |
372 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.04.01 Duurzame zeevaart |
227 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.04.02 Duurzame zeehavens |
71 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.04.03 Duurzame binnenvaart |
74 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.04.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.09 Ontvangsten |
43 524 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.09.01 Ontvangsten heffingen GIS-1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.09.02 Ontvangsten SGIS klachtenafhandeling GIS-1 |
30 849 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.09.03 Ontvangsten heffingen GIS-2 & 3 |
12 400 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.09.04 Ontvangsten wensvoorzieningen GIS-2 & 3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.09.05 Ontvangsten heffingen overige Schiphol projecten |
250 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.09.06 Ontvangsten heffingen regionale luchthavens |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.09.07 Overige ontvangsten |
25 |
0 |
0 |
0 |
0 |
37 Weer, klimaat, seismologie en aardobservatie
37 Weer, klimaat, seismologie en aardobservatie |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
41 032 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
41 950 |
0 |
0 |
0 |
0 |
37.01 Weer, klimaat en seismologie |
29 607 |
0 |
0 |
0 |
0 |
37.01.01 Weer |
15 170 |
0 |
0 |
0 |
0 |
37.01.02 Klimaat |
12 053 |
0 |
0 |
0 |
0 |
37.01.03 Seismologie |
1 466 |
0 |
0 |
0 |
0 |
37.01.04 Contributie WMO (HGIS) |
918 |
0 |
0 |
0 |
0 |
37.02 Aardobservatie |
12 343 |
0 |
0 |
0 |
0 |
37.02.01 EUMETSAT |
12 343 |
0 |
0 |
0 |
0 |
37.09 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
38 Inspectie Leefomgeving en Milieu
38 Inspectie Leefomgeving en Transport |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
145 251 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
145 251 |
0 |
0 |
0 |
0 |
38.01.01 Bijdragen aan de baten-lastendienst: Risicovolle bedrijven |
15 070 |
0 |
0 |
0 |
0 |
38.01.02 Bijdragen aan de baten-lastendienst: Rail en wegvervoer |
31 102 |
0 |
0 |
0 |
0 |
38.01.03 Bijdragen aan de baten-lastendienst: Scheepvaart |
25 171 |
0 |
0 |
0 |
0 |
38.01.04 Bijdragen aan de baten-lastendienst: Luchtvaart |
25 972 |
0 |
0 |
0 |
0 |
38.01.05 Bijdragen aan de baten-lastendienst: Risicovolle stoffen en producten |
26 292 |
0 |
0 |
0 |
0 |
38.01.06 Bijdragen aan de baten-lastendienst: Water en bodembeheer |
9 940 |
0 |
0 |
0 |
0 |
38.01.07 Bijdragen aan de baten-lastendienst: Ruimte, wonen, bouwen |
11 704 |
0 |
0 |
0 |
0 |
38.09 Ontvangsten |
882 |
0 |
0 |
0 |
0 |
51 Optimalisering van de ruimtelijke afweging
51 Optimalisering van de ruimtelijke afweging |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
44 857 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
46 931 |
0 |
0 |
0 |
0 |
51.02 Ruimtelijk instrumentarium ontwikkelen en beheren |
7 535 |
0 |
0 |
0 |
0 |
51.04 Coördinatie van de interbestuurlijke geo-informatie |
39 396 |
0 |
0 |
0 |
0 |
51 Ontvangsten |
934 |
0 |
0 |
0 |
0 |
52 Realisatie Nationaal Ruimtelijk Beleid
52 Realisatie Nationaal Ruimtelijke Beleid |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
6 623 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
68 272 |
0 |
0 |
0 |
0 |
52.04 Behouden en ontwikkelen van de ruimtelijke kwaliteit |
4 864 |
0 |
0 |
0 |
0 |
52.04.03 Mooi Nederland |
1 495 |
0 |
0 |
0 |
0 |
52.04.09 Bufferzones |
2 963 |
0 |
0 |
0 |
0 |
52.04.10 Overige instrumenten behouden en ontw.ruimt.kwaliteit |
406 |
0 |
0 |
0 |
0 |
52.06 Integrale ruimtelijke projecten van nationale betekenis |
62 614 |
0 |
0 |
0 |
0 |
52.06.01 Projecten gebiedsontwikkeling |
60 724 |
0 |
0 |
0 |
0 |
52.06.10 Overige instrumenten gebiedsontwikkeling |
1 890 |
0 |
0 |
0 |
0 |
52.06.16 Het Waddenfonds |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
52.08 Stim. architectonische kwaliteit m.b.t. het interdep. architectuurbeleid |
794 |
0 |
0 |
0 |
0 |
52 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
53 Klimaat en luchtkwaliteit
53 Klimaat en luchtkwaliteit |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
76 595 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
74 454 |
0 |
0 |
0 |
0 |
53.08 Tegengaan klimaatverandering |
11 547 |
0 |
0 |
0 |
0 |
53.14 Verbeteren luchtkwaliteit |
39 924 |
0 |
0 |
0 |
0 |
53.16 Stimuleren van duurzame mobiliteit |
14 576 |
0 |
0 |
0 |
0 |
53.18 Bevorderen duurzame industrie |
8 407 |
0 |
0 |
0 |
0 |
53 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
54 Duurzaam produceren
54 Duurzaam produceren |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
22 351 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
110 158 |
0 |
0 |
0 |
0 |
54.14 Reductie v milieubel door (ketengericht) afval- en productenbeh. |
100 320 |
0 |
0 |
0 |
0 |
54.16 Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem |
3 575 |
0 |
0 |
0 |
0 |
54.26 Duurzaam gebr ecosystemen en natuurlijke hulpbronnen |
6 263 |
0 |
0 |
0 |
0 |
54 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
56 Risicobeleid
56 Risicobeleid |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
35 599 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
40 341 |
0 |
0 |
0 |
0 |
56.34 Veilig gebruik van chemische stoffen |
4 218 |
0 |
0 |
0 |
0 |
56.38 Bescherming tegen straling |
1 977 |
0 |
0 |
0 |
0 |
56.40 Verantwoorde toepassing van ggo's |
2 421 |
0 |
0 |
0 |
0 |
56.42 Beheersing van risico's die samenhangen met ext veiligheid |
31 725 |
0 |
0 |
0 |
0 |
56 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
57 Versterken van het internationale beleid
57 Versterken van het internationale milieubeleid |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
13 468 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
145 519 |
0 |
0 |
0 |
0 |
57.44 Internationaal milieubeleid |
6 872 |
0 |
0 |
0 |
0 |
57.44.04 Internationaal milieubeleid (HGIS-deel) |
4 323 |
0 |
0 |
0 |
0 |
57.44.06 Internationaal milieubeleid (niet HGIS-deel) |
2 549 |
0 |
0 |
0 |
0 |
57.48 Clean Development Mechanism |
99 664 |
0 |
0 |
0 |
0 |
57.50 Beperken klimaatverandering door post-kyoto afspraken |
808 |
0 |
0 |
0 |
0 |
57.52 Interreg |
928 |
0 |
0 |
0 |
0 |
57.54 Coordinerend opdrachtgeverschap en strategische aangelegenheden |
37 247 |
0 |
0 |
0 |
0 |
57 Ontvangsten |
|
|
|
|
|
59 Handhaving en toezicht
59 Handhaving en toezicht |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Programma |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
59.56 Bevorderen naleving wetg. voor Wonen, Wijken en Integratie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
59.58 Bevorderen naleving wetgeving voor Milieu en Ruimte |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
59.60 Bevorderen samenwerking methodiek en strategie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
59.62 Crisismanagement organiseren |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
59.64 Opsporen en bestrijden van fraude |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Apparaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
59 Ontvangsten |
|
|
|
|
|
60 Leefomgevingskwaliteit
60 Leefomgevingskwaliteit |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
122 132 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
90 481 |
0 |
0 |
0 |
0 |
60.01 Realiseren duurzaam gebruik bodem,ondergrond en grondwater |
29 688 |
0 |
0 |
0 |
0 |
60.02 Tegengaan van geluidhinder |
23 981 |
0 |
0 |
0 |
0 |
60.02.04 Tegengaan van geluidhinder |
23 981 |
0 |
0 |
0 |
0 |
60.02.06 Geluidskaarten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
60.03 Realiseren ruimte voor windnergie en klimaatadaptie |
16 445 |
0 |
0 |
0 |
0 |
60.03.08 Kennis, onderzoek en projecten klimaat |
14 600 |
0 |
0 |
0 |
0 |
60.03.10 Overige instrumenten realiseren ruimte voor windenergie en klimaatadaptatie |
1 845 |
0 |
0 |
0 |
0 |
60.04 Bevorderen adequaat gebiedsgericht instrumentarium en duurzame ontwikkeling |
20 367 |
0 |
0 |
0 |
0 |
60 Ontvangsten |
|
|
|
|
|
39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU
39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU
|
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
9 234 536 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
9 383 403 |
0 |
0 |
0 |
0 |
39.01 Bijdrage aan IF |
7 376 313 |
0 |
0 |
0 |
0 |
39.02 Bijdrage aan de BDU |
2 007 090 |
0 |
0 |
0 |
0 |
40 Nominaal en onvoorzien
40 Nominaal en onvoorzien
|
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41 Ondersteunen functioneren IenM
41 Ondersteunen functioneren IenM |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
31 918 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
34 152 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.01 Centrale diensten |
27 140 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.01.01 Interne en externe communicatie IenM |
3 782 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.01.02 Bedrijfsvoering IenM |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding |
3 280 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.01.04 Internationaal beleid IenM |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.01.05 Wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering |
14 762 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.01.06 Financial en operational auditing |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.01.08 HGIS-middelen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden |
3 231 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit |
2 085 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.02 Shared Services Organisatie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.02.01 ICT dienstverlening |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.02.02 Facilitaire dienstverlening |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.02.03 Personele dienstverlening |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.02.04 Financiële dienstverlening |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.02.05 Communicatie en strategie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.03 Algemene uitgaven dep. onderd. |
7 012 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.03.01 Regeringsvliegtuig |
6 461 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.03.02 Personeel en materieel DGMo |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.03.03 Personeel en materieel DGLM |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.03.04 Personeel en materieel DGW |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.03.05 Verzameluitkering |
551 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.09 Ontvangsten |
2 771 |
0 |
0 |
0 |
0 |
61 Algemeen
61 Algemeen |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
61.81 Programma |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
61.81.02 Communicatie-instrumenten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
61.81.04 Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StaB) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
61.81.06 Overige vastgoedinformatievoorziening |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
61.81.14 Programmauitgaven Juridische Zaken |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
61.81.90 Verzameluitkering |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
61.82 Apparaat beleidsartikelen VROM begroting XI |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
61.85 Planbureau en Raden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
61.85.62 VROM-Raad |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
61.85.64 Raad voor Ruimtelijk Milieu- en Natuuronderzoek |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
61.85.66 Raad voor de Wadden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
61.85.68 Adviesraad Gevaarlijke Stoffen (AGS) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
61.85.70 Technische Commissie Bodembescherming (TCB) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
61.85.80 Apparaat Planbureau Leefomgeving (PBL) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
61.86 Postactieven |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
61.87 Gemeenschappelijke voorzieningen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
61.87.86 Gemeenschappelijke voorzieningen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
61.87.88 Huurbijdrage aan Rgd |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
61.89 Bekostiging van externe uitvoeringsorganisaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
61 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
62 Nominaal en onvoorzien
62 Nominaal en onvoorzien |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
97 Algemeen departement
97 Algemeen departement |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
9 110 421 |
– 123 832 |
282 313 |
9 268 902 |
Uitgaven: |
0 |
9 261 522 |
18 481 |
70 758 |
9 350 761 |
97.01 IenM-brede programmamiddelen |
0 |
24 687 |
– 554 |
– 1 643 |
22 490 |
97.01.01 Opdrachten |
0 |
23 527 |
– 7 828 |
– 1 643 |
14 056 |
– STAB |
0 |
5 424 |
– 5 424 |
0 |
0 |
– Regeringsvliegtuig |
0 |
6 461 |
0 |
82 |
6 543 |
– Overige opdrachten |
0 |
11 642 |
– 2 404 |
– 1 725 |
7 513 |
97.01.02 Subsidies |
0 |
0 |
7 268 |
0 |
7 268 |
– Stichting Advisering Bestuursrechtspraak Milieu en Ruimtelijke Ordening |
0 |
0 |
7 268 |
0 |
7 268 |
97.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten |
0 |
609 |
6 |
0 |
615 |
97.01.04 Bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden |
0 |
551 |
0 |
0 |
551 |
97.02 Bijdrage aan het Infrastructuurfonds |
0 |
7 229 745 |
– 55 036 |
33 543 |
7 208 252 |
97.02.06 Bijdrage aan het Infrastructuurfonds |
0 |
7 229 745 |
– 55 036 |
33 543 |
7 208 252 |
97.04 Bijdrage aan BDU |
0 |
2 007 090 |
74 071 |
38 858 |
2 120 019 |
97.04.04 Bijdrage aan BDU |
0 |
2 007 090 |
74 071 |
38 858 |
2 120 019 |
97.09 Ontvangsten |
0 |
2 771 |
0 |
0 |
2 771 |
Het verschil tussen de uitgaven en verplichtingen wordt hoofdzakelijk veroorzaakt bij artikel 97.04. Er worden reeds in 2012 verplichtingen aangegaan, die in 2013 tot betaling komen. Het betreffen uitgaven ten behoeve van het project de Groene Uitweg aan de provincie Noord-Holland (€ 36,1 mln.). In 2013 zal aan de BDU een bedrag van € 75,0 mln. worden betaald om de taakstellingen uit het eerdere regeerakkoord te verzachten. In 2012 wordt een deel van het programma Beter Benutten (€ 100,00 mln.) overgeheveld naar de betreffende provincies en gemeenten. De verplichtingen wordt in 2012 aangegaan.
Opgemerkt wordt dat de verplichtingen op 97.04 worden vastgelegd in het jaar vooraf gaande aan het jaar van betaling.
98 Apparaatuitgaven van het Kerndepartement
98 Apparaatsuitgaven van het Kerndepartement |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
391 393 |
370 249 |
2 296 |
4 885 |
377 430 |
Uitgaven: |
398 586 |
378 859 |
5 672 |
1 050 |
385 581 |
Apparaatsuitgaven |
398 586 |
378 859 |
5 672 |
1 050 |
385 581 |
– waarvan gefinancierd met HGIS-gelden |
2 369 |
2 369 |
0 |
0 |
2 369 |
– waarvan bijdrage aan Rijksbrede Shared |
|||||
Services Organisaties |
85 892 |
85 892 |
5 672 |
0 |
91 564 |
98 Ontvangsten |
1 834 |
1 834 |
4 864 |
347 |
7 045 |
Het verschil tussen de uitgaven en verplichtingen wordt veroorzaakt doordat er in 2012 verplichtingen worden aangegaan waarvan de betalingen in 2013 zullen plaatsvinden.
99 Nominaal en onvoorzien
99 Nominaal en onvoorzien |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota |
Najaarsnota |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
– 3 461 |
44 366 |
132 392 |
– 176 758 |
0 |
Uitgaven: |
– 3 461 |
44 366 |
132 392 |
– 176 758 |
0 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33480-XII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.