Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33480-VI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33480-VI nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2012 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten
1. |
Inleiding |
2 |
2. |
Het beleid |
2 |
2.1 |
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties |
2 |
2.2 |
De beleidsartikelen |
4 |
12 Rechtspleging en rechtsbijstand |
4 |
|
13 Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding |
4 |
|
14 Jeugd |
6 |
|
21 Contraterrorisme- en nationaal veiligheidsbeleid |
6 |
|
23 Veiligheidsregio’s en politie |
7 |
|
25 Veiligheid en bestuur |
7 |
|
29 Inspectie openbare orde en veiligheid |
7 |
|
2.3 |
De niet-beleidsartikelen |
8 |
91 Apparaatsuitgaven kerndepartement |
8 |
|
92 Nominaal en onvoorzien |
8 |
|
93 Geheim |
9 |
Dit is de 2de suppletoire begroting 2012 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2012.
In hoofdstuk 2 zijn allereerst de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel opgenomen groter dan € 10 mln. (paragraaf 2.1).
Vervolgens is per (niet-)beleidsartikel de tabel budgettaire gevolgen van beleid opgenomen (paragraaf 2.2 en 2.3). Hierin staan per beleidsartikel kolomsgewijs:
• de stand vastgestelde begroting 2012;
• de stand 1ste suppletoire begroting 2012;
• mutaties 2de suppletoire begroting 2012;
• de stand 2de suppletoire begroting 2012 met daarbij de budgetflexibiliteit.
Bij de beleidsartikelen en de niet-beleidsartikelen worden alle uitgaven- en ontvangstenmutaties groter dan € 5,0 mln. toegelicht alsmede alle overige politiek relevante mutaties.
In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de beleidsartikelen (2.2) en de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.
Beleidsartikel |
Uitgaven |
|
---|---|---|
Belangrijkste suppletoire mutaties: |
||
1 Griffierechten |
12 |
40 000 |
2 Tegenvaller rechtsbijstand |
12 |
25 000 |
3 Inzet loon en prijsbijstelling |
92 |
-99 900 |
4 Prijsbijstelling tranche 2012 |
92 |
59 146 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
1. Griffierechten
Als gevolg van een hogere instroom van rechtszaken, is een dekkingsprobleem van circa € 40 mln. structureel ontstaan. Deze problematiek zou met het wetsvoorstel voor verhoging van de griffierechten zijn ondervangen. Dit voorjaar is bij Begrotingsakkoord besloten deze verhoging niet door te voeren. Om te voorkomen dat de Raad voor de rechtspraak hierdoor in 2012 fors moet interen op zijn reserves, wordt de bijdrage aan de rechtspraak met € 40 mln. verhoogd.
2. Tegenvaller rechtsbijstand
De instroom aan toevoegingsaanvragen voor straf en civiel zijn hoger dan oorspronkelijk geraamd. Hierdoor valt de afrekening aan de Raad voor Rechtsbijstand voor € 25 mln. hoger uit.
3. Inzet loon- en prijsbijstelling ten behoeve van tegenvallers VenJ
De nog gereserveerde loon -en prijsbijstelling is ingezet ter dekking van tegenvallers binnen de begroting VenJ. Het grootste deel is bestemd voor de tegenvallers op het onderdeel boete en transacties, de Raad voor de rechtspraak, de rechtsbijstand en aantal kleinere mutaties.
4. Prijsbijstelling tranche 2012
Op operationele doelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien» doet zich een mutatie voor van € 59,1 mln. Dit betreft de prijsbijstelling die door het Ministerie van Financiën aan het VenJ begroting is toegevoegd.
De prijsbijstelling wordt voor 2012 ingezet ter dekking van de tegenvallers bij verschillende onderdelen van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Zie ook punt 3.
Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2012 (Najaarsnota)
Beleidsartikel |
Ontvangsten |
|
---|---|---|
Belangrijkste suppletoire mutaties: |
||
1 Tegenvaller boeten en transacties |
13 |
– 18 400 |
2 Kansspelen |
13 |
– 10 000 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Ontvangsten
1. Tegenvaller boeten en transacties
Op het onderdeel boeten en transacties doet zich een tegenvaller voor. De instroom van beschikkingen uit staandehoudingen blijft als gevolg van de in het voorjaar gevoerde acties door de politie voor een betere CAO in 2012 achter bij de ramingen. Ook de uitstroom van betaalde strafbeschikkingen blijft achter bij de oorspronkelijke raming, omdat het traject van inning langer duurt dan geraamd.
2. Kansspelen
In het Regeerakkoord van het kabinet Rutte I is aangekondigd dat een licentiefee zal worden geïntroduceerd voor het verkrijgen van vergunningen voor de exploitatie van internetkansspelen en loterijen. Hiervoor was een structurele opbrengst ingeboekt van € 10 mln. Bij het Begrotingsakkoord 2013 is deze maatregel teruggedraaid.
Stand vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
1 569 535 |
1 508 737 |
64 516 |
1 573 253 |
|
Programma-uitgaven |
1 569 535 |
1 508 737 |
64 516 |
1 573 253 |
|
12.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel |
524 712 |
504 289 |
24 849 |
529 138 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
529 138 |
||||
12.2.1 Raden voor rechtsbijstand |
494 816 |
474 351 |
24 858 |
499 209 |
|
12.2.2 Overig |
29 896 |
29 938 |
– 9 |
29 929 |
|
12.3 Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging |
1 044 823 |
1 004 448 |
39 667 |
1 044 115 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
1 044 155 |
||||
12.3.1 Raad voor de rechtspraak – gerechten |
993 131 |
948 481 |
39 703 |
988 184 |
|
12.3.2 Hoge Raad |
36 009 |
39 805 |
– 12 |
39 793 |
|
12.3.3 Overige diensten |
15 683 |
16 162 |
– 24 |
16 138 |
|
Ontvangsten |
302 882 |
256 882 |
0 |
256 882 |
|
Waarvan Griffie-ontvangsten |
295 026 |
249 026 |
0 |
249 026 |
Artikel 12: Het budget op dit artikel is volledig verplicht
Toelichting op beleidsartikel 12
Tegenvaller Rechtsbijstand
Zie voor deze mutatie de toelichting bij de tabel belangrijkste uitgavenmutaties.
Griffierechten
Zie voor deze mutatie de toelichting bij de tabel belangrijkste uitgavenmutaties.
Stand vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
3 087 921 |
3 131 275 |
– 3 544 |
3 127 731 |
|
Programma-uitgaven |
3 086 921 |
3 130 275 |
– 3 544 |
3 126 731 |
|
13.1 Preventieve maatregelen |
33 186 |
31 788 |
7 592 |
39 380 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
39 380 |
||||
13.1.1 Dienst Justis |
10 230 |
16 242 |
– 27 |
16 215 |
|
13.1.2 Overig |
22 956 |
15 546 |
7 619 |
23 165 |
|
13.3 Handhaving en vervolging |
854 772 |
826 139 |
– 10 699 |
815 440 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
815 440 |
||||
13.3.1 Rechtshandhaving |
124 276 |
123 574 |
– 4 616 |
118 958 |
|
13.3.2 Openbaar Ministerie |
656 458 |
630 085 |
– 3 774 |
626 311 |
|
13.3.3 NFI |
74 038 |
72 480 |
– 2 309 |
70 171 |
|
13.4 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties |
2 001 147 |
2 073 547 |
– 1 031 |
2 072 516 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
2 072 516 |
||||
13.4.1 DJI-gevangeniswezen-regulier |
991 802 |
1 069 270 |
51 |
1 069 321 |
|
13.4.2 DJI-Forensische zorg |
717 742 |
708 278 |
– 1 284 |
706 994 |
|
13.4.3 Reclassering |
278 830 |
277 430 |
– 23 771 |
253 659 |
|
13.4.5 CJIB |
5 553 |
11 480 |
23 272 |
34 752 |
|
13.4.6 Overig |
7 220 |
7 089 |
701 |
7 790 |
|
13.5 Slachtofferzorg |
46 758 |
47 081 |
817 |
47 898 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
47 898 |
||||
13.5.1 Slachtofferhulpbeleid |
22 619 |
23 155 |
3 039 |
26 194 |
|
13.5.2 Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) |
24 139 |
23 926 |
– 2 222 |
21 704 |
|
13.7 Vreemdelingenbewaring en uitzetten |
151 058 |
151 720 |
– 223 |
151 497 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
151 497 |
||||
13.7.1 Vreemdelingenbewaring |
114 523 |
116 562 |
– 172 |
116 390 |
|
13.7.2 Uitzetcentra |
36 535 |
35 158 |
– 51 |
35 107 |
|
Ontvangsten |
1 042 047 |
960 326 |
– 21 300 |
939 026 |
|
Waarvan Boeten & Transacties |
971 324 |
869 324 |
– 18 400 |
850 924 |
|
Waarvan Pluk ze |
35 820 |
35 820 |
0 |
35 820 |
Artikel 13: Het budget op dit artikel is volledig verplicht
Toelichting op beleidsartikel 13
Uitgaven
Meevaller Preventie, € 5,1 mln.
Op operationele doelstelling 13.1 «Preventieve maatregel» doen zich diverse meevallers voor als gevolg van een lager beroep op regelingen dan verwacht. Deze meevaller wordt ingezet ter dekking van de ontvangstentegenvaller bij het onderdeel Kansspelen.
Meevaller Schadeloosstelling, € 5 mln.
Op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» wordt een meevaller van € 5 mln. verwacht op het budget schadeloosstellingen. Deze meevaller wordt ingezet ter dekking van een tegenvaller bij het CJIB veroorzaakt door vertraging van de verhoging van de administratiekosten voor boetes (van € 6 naar € 7 euro) alsmede vertraging van de invoering van administratiekosten voor OM-afdoeningen en boetevonnissen.
Meevaller Sanctie en Reclassering, € 5,3 mln.
Op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» doen zich meevallers voor op diverse programmabudgetten op het gebied van Sanctie en Reclassering. Deze meevallers worden ingezet ter dekking van de ontvangstentegenvaller bij het onderdeel kansspelen.
Tegenvaller Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB)
Op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» doet zich een tegenvaller voor van € 6,5 mln. Deze mutatie bij het CJIB wordt veroorzaakt door vertraging van de verhoging van de administratiekosten voor boetes (van € 6 naar € 7) alsmede vertraging van de invoering van administratiekosten voor OM-afdoeningen en boetevonnissen.
Mutaties Ontvangsten
Tegenvaller boeten en transacties
Zie voor deze mutatie de toelichting bij de tabel belangrijkste uitgavenmutaties.
Kansspelen
Zie voor deze mutatie de toelichting bij de tabel belangrijkste uitgavenmutaties.
Stand vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
889 779 |
851 455 |
8 234 |
859 689 |
|
Programma-uitgaven |
889 779 |
851 455 |
8 234 |
859 689 |
|
14.1 Uitvoering jeugdbescherming |
394 059 |
394 178 |
13 327 |
407 505 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
407 505 |
||||
14.1.1 RvdK – civiele maatregelen |
88 354 |
87 728 |
1 934 |
89 662 |
|
14.1.2 Landelijk bureau Inning Onderhoudsbijdrage |
3 538 |
4 621 |
– 16 |
4 605 |
|
14.1.3 Bureau Jeugdzorg- voogdij en OTS |
294 529 |
291 138 |
7 826 |
298 964 |
|
14.1.4 Overig |
7 638 |
10 691 |
3 583 |
14 274 |
|
14.2 Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd |
471 153 |
429 372 |
– 6 688 |
422 684 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
422 684 |
||||
14.2.1 DJI – jeugd |
272 052 |
237 873 |
2 057 |
239 930 |
|
14.2.2 RvdK – strafzaken |
82 616 |
87 390 |
4 198 |
91 588 |
|
14.2.3 HALT |
12 776 |
12 194 |
– 1 472 |
10 722 |
|
14.2.4 Bureaus jeugdzorg – jeugdreclassering |
68 204 |
69 414 |
– 2 840 |
66 574 |
|
14.2.5 DJJ – overig |
35 505 |
22 501 |
– 8 631 |
13 870 |
|
14.3 Voogdij AMV's |
24 567 |
27 905 |
1 595 |
29 500 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
29 500 |
||||
14.3.1 NIDOS – opvang |
24 567 |
27 905 |
1 595 |
29 500 |
|
Ontvangsten |
2 800 |
5 243 |
687 |
5 930 |
Artikel 14: Het budget op dit artikel is volledig verplicht
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
Stand vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
55 406 |
70 574 |
6 854 |
77 428 |
|
Programma-uitgaven |
55 406 |
70 574 |
6 854 |
77 428 |
|
21.1 Nationale veiligheid |
9 763 |
15 897 |
841 |
16 738 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
16 738 |
||||
21.1.1 Nationale veiligheid |
9 763 |
15 897 |
841 |
16 738 |
|
21.2 Nationaal crisiscentrum |
8 349 |
8 165 |
5 797 |
13 962 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
13 962 |
||||
21.2.1 Nationale veiligheid |
8 349 |
8 165 |
5 797 |
13 962 |
|
21.3 Onderzoeksraad voor veiligheid |
11 175 |
11 186 |
107 |
11 293 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
11 293 |
||||
21.3.1 Nationale veiligheid |
11 175 |
11 186 |
107 |
11 293 |
|
21.4 Terrorismebestrijding |
26 119 |
35 326 |
109 |
35 435 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
35 435 |
||||
21.4.1 NCTb |
26 119 |
35 326 |
109 |
35 435 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Artikel 21: Het budget op dit artikel is volledig verplicht.
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
Stand vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
5 764 420 |
5 756 893 |
6 162 |
5 763 055 |
|
Programma-uitgaven |
5 466 020 |
5 458 493 |
6 162 |
5 464 655 |
|
23.1 Bekostiging politie (boven)regionaal |
4 323 876 |
4 339 091 |
– 1 505 |
4 337 586 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
4 337 586 |
||||
23.1.1 Veiligheidsregio's en politie |
4 323 876 |
4 339 091 |
– 1 505 |
4 337 586 |
|
23.2 Bekostiging politie landelijk |
672 268 |
652 514 |
– 711 |
651 803 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
651 803 |
||||
23.2.1 Veiligheidsregio's en politie |
672 268 |
652 514 |
– 711 |
651 803 |
|
23.3 Kwaliteit politie en veiligheidsregio's |
295 196 |
293 589 |
8 430 |
302 019 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
302 019 |
||||
23.3.1 Veiligheidsregio's en politie |
295 196 |
293 589 |
8 430 |
302 019 |
|
23.4 Bekostiging veiligheidsregio's |
174 680 |
173 299 |
– 52 |
173 247 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
173 247 |
||||
23.4.1 Veiligheidsregio's en politie |
174 680 |
173 299 |
– 52 |
173 247 |
|
Ontvangsten |
750 |
750 |
4 300 |
5 050 |
Artikel 23: Het budget op dit artikel is volledig verplicht.
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
Stand vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
34 599 |
32 610 |
– 3 202 |
29 408 |
|
Programma-uitgaven |
33 916 |
31 927 |
– 3 202 |
28 725 |
|
25.1 Veiligheid en bestuur |
7 172 |
12 240 |
– 229 |
12 011 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
12 011 |
||||
25.1.1 Veiligheid en bestuur |
7 172 |
12 240 |
– 229 |
12 011 |
|
25.2 Veiligheid, informatie en technologie |
26 744 |
19 687 |
– 2 973 |
16 714 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
16 714 |
||||
25.2.1 Veiligheid en bestuur |
26 744 |
19 687 |
– 2 973 |
16 714 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Artikel 25: Het budget op dit artikel is volledig verplicht.
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
Stand vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
4 583 |
4 799 |
3 |
4 802 |
|
Programma-uitgaven |
4 583 |
4 799 |
3 |
4 802 |
|
29.1 Toezicht onderzoek en aanbevelingen |
4 583 |
4 799 |
3 |
4 802 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
4 802 |
||||
29.1.1 IOOV |
4 583 |
4 799 |
3 |
4 802 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Artikel 29: Het budget op dit artikel is volledig verplicht.
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
Stand vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
268 022 |
269 518 |
4 854 |
274 372 |
|
Apparaat-uitgaven |
268 022 |
269 518 |
4 854 |
274 372 |
|
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement |
268 022 |
269 518 |
4 854 |
274 372 |
|
91.1.1 Effectieve besturing van het VenJ apparaat |
268 022 |
269 518 |
4 854 |
274 372 |
|
Ontvangsten |
2 073 |
1 807 |
490 |
2 297 |
Toelichting op niet-beleidsartikel 91
Mutaties uitgaven
Tegenvaller nieuwbouw
Op operationele doelstelling 91.1 doet zich een tegenvaller voor van € 6 mln. Deze tegenvaller wordt veroorzaakt omdat ten tijde van het opstellen van de budgettaire raming voor de nieuwbouw van VenJ niet alle kosten exact bekend waren (m.n. ICT). Hierdoor zijn de uitgaven aanvankelijk lager ingeschat dan het bedrag dat nu benodigd is.
Stand vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
30 482 |
42 847 |
– 42 847 |
0 |
|
Uitgaven |
30 482 |
42 847 |
– 42 847 |
0 |
|
92.1 Nominaal en onvoorzien |
30 482 |
42 847 |
– 42 847 |
0 |
|
92.1.1 Nominaal en onvoorzien |
30 482 |
42 847 |
– 42 847 |
0 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting op niet-beleidsartikel 92
Mutaties uitgaven
Inzet loon en prijsbijstelling
Zie voor deze mutatie de toelichting bij de tabel belangrijkste uitgavenmutaties.
Prijsbijstelling tranche 2012
Zie voor deze mutatie de toelichting bij de tabel belangrijkste uitgavenmutaties.
Stand vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
3 074 |
3 073 |
– 1 |
3 072 |
|
Programma-uitgaven |
3 074 |
3 073 |
– 1 |
3 072 |
|
93.1 Geheim |
3 074 |
3 073 |
– 1 |
3 072 |
|
93.1.1 Geheime uitgaven |
3 074 |
3 073 |
– 1 |
3 072 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33480-VI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.