33 480 IV Wijziging van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

A.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ WETSVOORSTEL

1

     

B.

BEGROTINGSTOELICHTING

2

     

1.

Leeswijzer

2

2.

Het beleid

2

2.1

Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

2

2.2

De beleidsartikelen

2

2.3

De niet-beleidsartikelen

4

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2012 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. LEESWIJZER

Deze 2e suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2012. In de begrotingstoelichting worden die mutaties die groter zijn dan € 2,0 mln. en/of opvallende beleidsmatige mutaties gepresenteerd en toegelicht. De suppletoire begroting 2012 hangt samen met de Najaarsnota 2012.

De stand van de 2e suppletoire begroting (Najaarsnota stand) wordt opgebouwd door de stand ontwerpbegroting 2012 inclusief de mutaties van de 1e suppletoire begroting.

2. HET BELEID

2.1 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2012 (Najaarsnota)

Bedragen x € 1 000.
 

Art. nr. 

Ontvangsten 2012

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012

 

33 354

     

Stand 1e suppletoire begroting 2012

 

78 654

     

Belangrijkste suppletoire mutaties: 

   

a. Vrijval betalingsachterstand

2

13 310

Stand 2e suppletoire begroting 2012

 

91 964

Toelichting

a. Vrijval betalingsachterstand

Dit jaar zijn de middelen terugontvangen die niet zijn ingezet voor het wegwerken van betalingsachterstanden van de Landen (Curaçao en Sint Maarten) en de BES-eilanden. Deze middelen vallen vrij naar de algemene middelen.

2.2 De beleidsartikelen

Artikel 1. Waarborgfunctie

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

Tabel 1 Waarborgfunctie
   

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

63 657

63 432

– 2 515

60 917

           

Uitgaven

63 657

63 432

– 2 515

60 917

           

1.1

Rechterlijke macht en samenwerkingsmiddelen

63 657

63 432

– 2 515

60 917

 

Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013

   

– 2 515

 
           

Ontvangsten

4 857

4 857

0

4 857

Artikel 2. Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 2 Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners
   

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

68 372

80 279

1 921

82 200

           

Uitgaven

362 799

374 706

1 921

376 627

           

2.1

Apparaat

9 056

8 472

1 629

10 101

 

Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013

   

708

 
 

Waarvan nieuwe mutaties:

       

a.

Extra capaciteit College Financieel Toezicht (Cft)

   

1 104

 
           

2.2

Bevordering autonomie koninkrijkspartners

57 794

65 285

631

65 916

 

Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013

   

631

 
           

2.3

Bevorderen staatkundige relaties

522

522

– 339

183

 

Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013

   

– 522

 
           

2.4

Schuldsanering

295 427

300 427

0

300 427

 

Waarvan nieuwe mutaties:

       

b.

Vrijval betalingsachterstand

   

– 13 310

 

c.

Vrijval betalingsachterstand

   

13 310

 
           

Ontvangsten

28 497

73 797

13 310

87 107

 

Waarvan nieuwe mutaties:

       

d.

Vrijval betalingsachterstand

   

13 310

 
Toelichting

a. Extra capaciteit College Financieel Toezicht (Cft)

De uitgaven komen hoger uit vanwege extra benodigde personele capaciteit om de toegenomen werklast van het College Financieel Toezicht Curaçao en Sint Maarten (Cft) op te kunnen vangen en voor de opening van de vestiging op Sint Maarten.

b. t/m d. Vrijval betalingsachterstand

Dit jaar zijn de middelen terugontvangen die niet zijn ingezet voor het wegwerken van betalingsachterstanden van de Landen en de BES-eilanden. Deze middelen vallen vrij aan de algemene middelen.

2.3 De niet-beleidsartikelen

Artikel 3 Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

Tabel 3 Nominaal en onvoorzien
   

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

1 673

1 421

– 1 421

0

           

Uitgaven

1 673

1 421

– 1 421

0

           

3.1

Loonbijstelling

0

317

– 317

0

 

Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013

   

– 317

 
           

3.2

Prijsbijstelling

426

426

– 426

0

 

Waarvan nieuwe mutaties:

       

a.

Extra capaciteit College Financieel Toezicht (Cft)

   

– 426

 
           

3.3

Onvoorzien

1 247

678

– 678

0

 

Waarvan nieuwe mutaties:

       

b.

Extra capaciteit College Financieel Toezicht (Cft)

   

– 678

 
Toelichting

a. en b. Extra capaciteit College Financieel Toezicht (Cft)

Zie de toelichting bij artikel 2.

Naar boven