33 468 Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS)

Nr. 1 BRIEF VAN DE MINISTER VAN DEFENSIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 2 november 2012

INLEIDING

De bewakings- en beveiligingssystemen die Defensie momenteel gebruikt, bereiken vanaf 2014 het einde van hun technische levensduur. Het project Defensie Bewakings- en Beveiligingssystemen (DBBS) betreft de bedrijfsmatige vervanging van de verouderde elektronische bewakings- en beveiligingssystemen van de statische defensielocaties. Met deze brief informeer ik u over de resultaten van de behoeftestellingsfase (A-fase) van het project DBBS.

Achtergrond

Op 1 januari 2011 is de Defensie Bewakings- en Beveiligings Organisatie (DBBO) opgericht. Hierbij zijn de verschillende bewakingsconcepten van de defensieonderdelen geïntegreerd en gestandaardiseerd. Destijds heeft dit geleid tot een aanzienlijke besparing op de personeelskosten van Defensie.

Met het project DBBS worden verschillende functionaliteiten van de huidige bewakings- en beveiligingssystemen in een centraal systeem geïntegreerd en wordt een defensiebrede standaard ingevoerd. Hierdoor kan Defensie het vereiste beveiligingsniveau op doelmatige wijze blijven garanderen. Het DBBS biedt bovendien meer flexibiliteit, waardoor de behoefte aan bewakings- en ondersteunend personeel vermindert. Dit leidt opnieuw tot een besparing op de personeelsuitgaven.

BEHOEFTESTELLING

Kwalitatieve behoefte

Het project DBBS voorziet in de behoefte aan een gestandaardiseerd bewakings- en beveiligingssysteem dat wordt gebruikt om statische defensielocaties in Nederland te bewaken en beveiligen. Hiervoor is DBBS opgebouwd uit een aantal componenten. Zo voorziet DBBS in een geautomatiseerd controlesysteem waarmee personen zich met behulp van de defensiepas toegang kunnen verschaffen tot (de afgeschermde ruimtes binnen) defensielocaties. Daarnaast betreft het een mix van sensoren die op de defensielocaties in een vroeg stadium indringers kan waarnemen. De derde component van het DBBS betreft een systeem voor de centrale verzameling, verwerking en opslag van gegevens van het geautomatiseerde toegangcontrolesysteem en de mix van sensoren. Ten slotte wordt het gehele systeem vanuit een centrale meldkamer aangestuurd en gecontroleerd. Vanuit deze meldkamer wordt ook het bewakingspersoneel aangestuurd.

De defensielocaties moeten te allen tijde bewaakt worden, ook bij crisissituaties. Om dit te kunnen garanderen is een hoge beschikbaarheid van het systeem nodig. Daarnaast moet het mogelijk zijn om het systeem op te schalen naar het niveau dat nodig is tijdens deze crisissituaties. Hierbij moeten ook regionale meldkamers als component van het DBBS kunnen worden ingeschakeld, waardoor de belasting van de centrale meldkamer in crisissituaties vermindert.

Kwantitatieve behoefte

Het project DBBS wordt uitgevoerd op statische defensielocaties in Nederland, die ook na de uitvoering van het herbeleggingsplan vastgoed Defensie zullen worden gebruikt. Dit herbeleggingsplan wordt in fasen uitgevoerd. De besluitvorming over een aantal locaties is nog niet voltooid, waardoor nog niet exact duidelijk is hoeveel defensielocaties in de toekomst bewaakt en beveiligd moeten worden. Uitgangspunt voor Defensie hierbij zijn de aantallen zoals opgenomen in de brief van 16 januari 2012 met een overzicht van alle defensielocaties (Kamerstuk 32 733, nr. 56). Door het project zullen de circa 265 locaties worden voorzien van het DBBS, waaronder een centrale meldkamer. Omdat het systeem 24 uur per dag beschikbaar moet zijn, worden op essentiële knooppunten van het DBBS extra voorzieningen getroffen om de beschikbaarheid van de systemen te kunnen garanderen.

FINANCIËN

Met het project is een budget gemoeid in de bandbreedte van € 100 miljoen tot 250 miljoen (prijspeil 2012). Het projectbudget betreft investeringen in materieel, ICT en infrastructuur en de omvang is mede afhankelijk van het definitieve herbeleggingsplan vastgoed Defensie. Indien het aantal locaties wijzigt op grond van het herbeleggingsplan, zal Defensie het projectbudget hierop aanpassen.

Voor de financiële aspecten van het project verwijs ik naar de bijgaande commercieel vertrouwelijke brief met kenmerk BS2012029702.*) De gegevens over het projectbudget dienen vertrouwelijk te blijven met het oog op de onderhandelingspositie van Defensie.

PROJECTORGANISATIE EN -PLANNING

Het project wordt uitgevoerd door een projectgroep onder leiding van het Commando DienstenCentra (CDC). Het project zal gefaseerd worden uitgevoerd. Tussen 2014 en 2016 bereikt het merendeel van de huidige elektronische systemen het einde van de technische levensduur. Deze systemen worden eerst vervangen. Na 2016 worden de resterende systemen vervangen. Om tijdig in de behoefte te voorzien, zullen de eerste investeringen voor de vervanging van de systemen in 2013 aanvangen. Het DBBS zal in 2019 volledig operationeel zijn.

RISICO’S

Product

TNO heeft in opdracht van Defensie de mogelijkheden onderzocht voor de totstandkoming van één omvangrijk en centraal geleid bewakings- en beveiligingssysteem. Hieruit blijkt dat dit mogelijk is. De benodigde technieken zijn reeds op de markt beschikbaar en Defensie zal het systeem «van de plank» verwerven. Hierdoor worden de risico’s op het gebied van product als laag beschouwd.

Geld

Als de uitvoering van het project langer duurt dan nu wordt voorzien, zal Defensie tijdelijke maatregelen moeten nemen om het vereiste beveiligingsniveau te kunnen garanderen. Het betreft extra onderhoud aan de huidige systemen en de inhuur van extra bewakingspersoneel. Daarnaast zullen in dat geval de voorziene besparingen die door de standaardisatie worden behaald, pas later gerealiseerd worden. De extra kosten die hiermee gemoeid zijn zullen in voorkomend geval worden opgevangen binnen de defensiebegroting. Het risico op het gebied van geld is gemiddeld.

Tijd

De huidige systemen bereiken vanaf 2014 het einde van hun levensduur. Momenteel worden het pakket van eisen, de invoering van het nieuwe systeem en de mogelijkheden van sourcing nader uitgewerkt door Defensie. De resultaten zullen naar verwachting beschikbaar komen op het moment dat Defensie moet beginnen aan de vervanging van de huidige systemen. Voorzien is dat het project midden 2013 wordt aanbesteed. Hierover is de Kamer geïnformeerd met de antwoorden op de schriftelijke vragen over de brief over sourcing bij Defensie (20 juni 2012, Kamerstuk 31 125, nr. 12). De risico’s op het gebied van tijd worden als gemiddeld beschouwd.

OVERIGE ASPECTEN

Sourcing

Met de brief van 1 november 2012 (Kenmerk BS2012033540) is de Kamer geïnformeerd over de voortgang van het sourcingbeleid van Defensie. Met behulp van de Public Private Comparator zijn de publieke en private dienstverlening met elkaar vergeleken. Uit deze vergelijking is midden 2012 gebleken dat verwerving en instandhouding van het bewakings- en beveiligingssysteem door één of meerdere marktpartijen kan leiden tot voordelen voor Defensie. Het sourcingtraject wordt na de behoeftestellingsfase voortgezet. Het beoogt één meerjarige overeenkomst met één marktpartij voor het technisch ontwerp, de levering en het onderhoud van de benodigde bewakings- en beveiligingssystemen en vraagt de markt dit als dienst te leveren. Hierbij zal ook worden onderzocht in hoeverre de benodigde investeringen door de markt kunnen worden gefinancierd. De voorbereidingen voor de aanbesteding zijn inmiddels in een gevorderd stadium. Hierbij worden geen onomkeerbare stappen genomen totdat Defensie een definitief besluit heeft genomen over het sourcingtraject.

Personeel en organisatie

Na de invoering van de nieuwe bewakings- en beveiligingssystemen zal minder personeel nodig zijn voor de bewaking van de defensielocaties. De DBBO zal de komende jaren erop toezien dat de verschillende reorganisaties parallel worden uitgevoerd met de invoering van het DBBS. De voltooiing van de reorganisatie is een randvoorwaarde voor het behalen van een deel van de beoogde opbrengsten.

Relatie Defensiepas

Momenteel verwerft Defensie een nieuwe defensiepas. Hierbij streeft Defensie naar aansluiting bij de rijksbrede standaard zoals is vastgesteld door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Om te kunnen garanderen dat het DBBS geschikt is voor het gebruik van de nieuwe pas wordt dit project (met een budget van minder dan € 25 miljoen) ook aangestuurd door de leider van het project DBBS.

TEN SLOTTE

Met het Materieelprojectenoverzicht van 2011 bent u geïnformeerd over het project DBBS. Tijdens de A-fase werd duidelijk dat de vervanging van het DBBS vooral bestaat uit een vastgoed- en een ICT-component. Hierdoor betreft het project geen strategisch materieelproject – dat wordt uitgevoerd voor specifiek militaire doeleinden – maar een niet-strategisch vastgoed-/ICT-project. Het project wordt daarom niet meer opgenomen in het Materieelprojectenoverzicht. Het Defensie Materieel Proces blijft van toepassing op de uitvoering van het project. De Kamer zal voortaan over dit project worden geïnformeerd via de begroting en het departementaal jaarverslag. Ik ben voornemens het project DBBS in uitvoering te geven aan de Commandant van het Commando DienstenCentra.

De minister van Defensie, J. S. J. Hillen

*) Ter vertrouwelijke inzage gelegd, alleen voor de leden, bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven