Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 juli 2023
Op 16 mei jl. heb ik u mede namens de Minister van Infrastructuur en Waterstaat geïnformeerd
over de Defensie inzet voor bescherming Noordzee-infrastructuur en het onderzoek naar
een permanente taak voor Defensie op de Noordzee1. Op 25 mei jl. spraken de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en ik hierover
met uw Kamer tijdens het commissiedebat over de Strategie ter bescherming van Noordzee-infrastructuur
(Kamerstuk 33 450, nr. 121).
Hierbij informeer ik uw Kamer, mede namens het kabinet, over het besluit tot een permanente
taak voor Defensie in het Nederlandse deel van de Noordzee.
Aanleiding en doelstelling taak Defensie op de Noordzee
De ministerraad heeft op 7 juli 2023 ingestemd met een taak voor Defensie om (1) bij
te dragen aan het beeld van dreigingsactoren en factoren op de Noordzee (Situational Understanding) en (2) in afstemming met NAVO bondgenoten en Europese partners zorg te dragen voor
de begeleiding van niet-NAVO en niet-partner eenheden door het Nederlandse deel van
de Noordzee.
Deze activiteiten worden nu geformaliseerd in een permanente taak. Defensie krijgt
de formele taak om eigen omgevingsbeeld op te bouwen in het Nederlandse deel van de
Noordzee. Hierdoor krijgt Defensie een beter beeld van dreigingsfactoren en actoren
op de Noordzee (Situational Awareness en Situational Understanding). Op deze wijze kan Defensie waarnemingen doen, deze verwerken en indien mogelijk
en wenselijk delen met partners.
Tot op heden heeft Defensie geen formele taak op de Noordzee of bij de bescherming
van Noordzee-infrastructuur. Momenteel begeleidt Defensie regulier, op basis van afspraken
met NAVO-bondgenoten, Russische schepen door de Nederlandse Exclusieve Economische
Zone (EEZ) en levert op aanvraag (militaire) bijstand en steunverlening aan civiele
autoriteiten op de Noordzee. Daarnaast heeft de MIVD net als de AIVD de bestaande
taak om structureel onderzoek te doen naar (heimelijke) activiteiten van statelijke
en niet statelijke actoren die een risico kunnen vormen voor de nationale veiligheid.
Financiële middelen en juridische context
De taak kan worden uitgevoerd binnen de bestaande gereedstellingsopdrachten. Conform
de begrotingscyclus van Defensie wordt geëvalueerd of er na het formaliseren van de
taak en afhankelijk van de ontwikkeling van de dreiging, voldoende capaciteit is om
de taak effectief uit te voeren en of deze activiteiten ten koste gaan van gereedstelling
voor andere taken. Aanvullend is in de Defensienota 20222 al rekening gehouden met de bescherming van Noordzee-infrastructuur. Zoals tevens
gemeld in de Kamerbrief van 16 mei jl., investeert Defensie in Intelligence, Surveillance en Reconaissance (ISR) capaciteit op de Noordzee waarmee samen met partners bedreigingen tegen offshore
en onderzeese infrastructuur tijdig worden gedetecteerd.
Uw Kamer zal in lijn met de toezegging tijdens het commissiedebat van 25 mei jl. door
de Minister van Infrastructuur en Waterstaat voor eind september van dit jaar worden
geïnformeerd over de kabinetsbrede strategie ter bescherming van Noordzee-infrastructuur,
waar de taak voor Defensie onderdeel van uitmaakt.
De Minister van Defensie,
K.H. Ollongren