Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33444 nr. A |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33444 nr. A |
Den Haag, 30 oktober 2012
De leden van de vaste commissie voor Veiligheid & Justitie hebben het voorstel voor een richtlijn voor collectief rechtenbeheer en multi-territoriale muzieklicentieverlening voor online toepassingen in de interne markt (richtlijnvoorstel) bestudeerd.2 De leden van de VVD-fractie hebben naar aanleiding van het voorstel de volgende vragen aan de Europese Commissie.
Stimuleringsmaatregelen
Het richtlijnvoorstel gaat uit van minimumharmonisatie. Welke maatregelen is de Commissie voornemens te treffen om te stimuleren dat de uitwisseling van gedetailleerde geld- en informatiestromen zo efficiënt mogelijk plaats gaat vinden? Hoe wordt bijvoorbeeld gestimuleerd dat een vorm van standaardisatie wordt toegepast?
Governance
De governancestructuur van collectieve beheersorganisaties (cbo's) lijkt in de richtlijn gebaseerd te zijn op een «one tier board». De meeste rechtspersonen in Nederland zijn echter gebaseerd op het «two tier board» model. Bij laatstgenoemd model is er een apart bestuur en een aparte toezichthouder, die onafhankelijk van elkaar opereren. Zij zitten in ieder geval niet in één bestuursorgaan. Het richtlijnvoorstel wekt op dit punt verwarring bij deze leden. Wil de Commissie in het richtlijnvoorstel ook rekening houden met het «two tier board» model? Kan de Commissie meer duidelijkheid verschaffen over de beoogde invulling van de toezichtfunctie in het voorgestelde artikel 8?
Criteria lidmaatschap
Artikel 6 van het richtlijnvoorstel bepaalt dat een lidmaatschapsaanvraag slechts mag worden afgewezen op grond van objectieve criteria. Wil de Commissie duidelijker aangeven wat daaronder wordt verstaan en zo nodig voorbeelden geven van criteria die wél en criteria die niet als objectief worden beschouwd?
Tot slot
Tot slot vragen deze leden waarom in het voorgestelde artikel 9 de interne toezichthouders uitgezonderd worden van de procedures die de cbo's moeten inrichten om de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen? Deze leden zouden wensen dat dergelijke procedures ook voor interne toezichthouders gelden.
De leden van de vaste commissie voor Veiligheid & Justitie zien uw antwoord met belangstelling tegemoet.
De voorzitter van de vaste commissie voor Veiligheid en Justitie, Mr. A. Broekers-Knol
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33444-A.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.