33 431 EU-voorstel: wetgevingsvoorstellen voor harmonisatie en uitbreiding van periodieke (technische) controles op rijwaardigheid en veiligheid van motorvoertuigen en aanhangers (waaronder APK-keuringen)

Nr. 2 BRIEF VAN DE VICEVOORZITTER VAN DE EUROPESE COMMISSIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Brussel, 22 april 2013

De Commissie dankt de Tweede Kamer voor haar gemotiveerd advies over de voorstellen voor verordeningen COM (2012) 380 final, COM (2012) 382 final en een richtlijn COM (2012) 381 final betreffende de periodieke technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens, en verontschuldigt zich voor de late reactie op dat advies (Kamerstuk 33 431, nr. 1).

De Commissie is van mening dat, om te komen tot meer rechtszekerheid en duidelijkheid en gezien de aard van de voorgestelde verplichtingen, een verordening het passende rechtsinstrument is, vooral omdat de voorgestelde wetgeving direct is gericht tot economische actoren, zoals fabrikanten van motorvoertuigen, controlecentra voor motorvoertuigen en producenten van controleapparatuur.

Wanneer wordt verwezen naar delegatie van bevoegdheden, en met name met betrekking tot voertuigcategorieën en de frequentie van controles (artikel 7, eerste streepje), zou de Commissie een misverstand dat mogelijk het gevolg is van een vertaalkwestie, uit de weg willen ruimen. De Commissie kan bevestigen dat de wijzigingen door gedelegeerde handelingen van artikel 2, lid 1, en artikel 5, leden 1 en 2, strikt beperkt zouden zijn tot de benamingen van de voertuigcategorieën die voortvloeien uit eventuele toekomstige wijzigingen van de wetgeving inzake typegoedkeuring en geen gevolgen zouden hebben voor het toepassingsgebied en de frequentie van de controles.

Wat de technische controles langs de weg van bedrijfsvoertuigen betreft, wenst de Commissie erop te wijzen dat dergelijke controles reeds zijn voorgeschreven door de Europese wetgeving1. Uit het verslag2 over de toepassing van deze richtlijn blijkt dat het nodig is de desbetreffende voorschriften verder te harmoniseren in de gehele Unie, aangezien de meeste van de betrokken wegvervoerondernemingen grensoverschrijdend actief zijn.

Het voorstel van de Commissie wordt momenteel besproken door de medewetgevers in het kader van de gewone wetgevingsprocedure. De Commissie verheugt zich op de voortzetting van de politieke dialoog met de Tweede Kamer.

De vicevoorzitter van de Europese Commissie, M. Šefčovič


X Noot
1

Richtlijn 2000/30/EG van het Europees parlement en de Raad van 6 juni 2000 betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die in de Gemeenschap deelnemen aan het verkeer (PB L 203 van 10.8.2000, blz. l).

X Noot
2

Verslag van de Commissie aan de Raad en het Europees parlement over de toepassing door de lidstaten van Richtlijn 2000/30/EG COM (2010) 754.

Naar boven