Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 mei 2013
Hierbij bied ik u aan het jaarverslag van de Inspectie Militaire Gezondheidszorg (IMG)
over het jaar 20121. De IMG ziet als onafhankelijk toezichthoudend orgaan binnen het Ministerie van Defensie
toe op de kwaliteit van de militaire gezondheidszorg. De IMG werkt waar mogelijk samen
met de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ), conform de afspraken in het samenwerkingsconvenant.
Ik hecht waarde aan de bevindingen en de aanbevelingen van de IMG. Deze betrek ik
waar nodig bij de ontwikkeling van het defensiebeleid. Een aantal onderwerpen heeft
mijn bijzondere aandacht.
Kwaliteit gezondheidszorg in Nederland
Zoals de IMG in zijn jaarverslag 2011 al vermeldde, voldoet de infrastructuur van
een aantal gezondheidscentra niet aan de daarvoor geldende normen. Nieuw- of verbouw
van enkele gezondheidscentra is opgenomen in het herbeleggingsplan vastgoed fase 2a.
Daarnaast is de telefonische spoedlijn van de gezondheidscentra nog steeds niet overal
uniform ingericht. De definitieve oplossing hiervoor, een defensiebreed alarmnummer,
wordt naar verwachting in 2014 verwezenlijkt. Tot die tijd werk ik aan een tussentijdse
oplossing die voldoet aan de door de IGZ en IMG gehanteerde normen.
De IMG constateert dat de Centrale Klachtencommissie Militaire Gezondheidszorg nog
niet naar behoren functioneert. Ik acht een goed functionerende klachtencommissie
een belangrijk instrument om de kwaliteit van de militaire gezondheidszorg te waarborgen.
Daarom heb ik de Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht (IGK) opdracht gegeven een onderzoek
te verrichten naar de werkwijze en afhandeling van de klachten. Op basis van zijn
bevindingen zal ik de noodzakelijke maatregelen treffen om de Centrale Klachtencommissie
weer naar behoren te laten functioneren.
Kwaliteit gezondheidszorg buiten Nederland
De inzet van een Advanced Resuscitation Team (ART) bij de anti-piraterijmissies in de Hoorn van Afrika is noodzakelijk in verband
met de grootte van het operatiegebied en de eisen aan de beschikbaarheid van acute
traumatologische en chirurgische zorg binnen de vastgestelde tijdslimieten. Ik deel
de mening van de IMG dat het ART niet kan worden gezien als vervangende chirurgische
capaciteit. De regelgeving met betrekking tot de te leveren zorg, de voorbereiding,
de werkwijze, de verantwoordelijkheidstoedeling en de aanwezige voorzieningen is inmiddels
beschreven. In april 2013 is het personeel van de twee ART’s die zijn ingedeeld op
Hr. Ms. Van Speijk hierin ook metterdaad getraind.
De operationele geneesmiddelenvoorziening is voorlopig verzekerd doordat de IMG en
de IGZ een tijdelijke voorziening hebben getroffen. Dit neemt niet weg dat een structurele
regeling noodzakelijk is die voldoet aan de wettelijke eisen. Dit wordt verwezenlijkt
in de reorganisatie van de militaire gezondheidszorg.
Reorganisatie Gezondheidszorg
Ik deel met de IMG de waardering voor de zorgverleners. Met enthousiasme verrichten
zij de werkzaamheden in een periode waarin het effect van de reorganisatie van de
militaire gezondheidszorg voor het personeel steeds meer voelbaar wordt. Door de overname
van alle taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de gezondheidscentra van
de Operationele Commando’s door het Eerstelijns Gezondheidszorg Bedrijf en de Defensie
Tandheelkundige Dienst, wordt de zorg in één Defensie Gezondheidszorg Organisatie
(DGO) ondergebracht. Processen kunnen hierdoor worden gestandaardiseerd en onder eenhoofdige
leiding gebracht en de volledige eerstelijns gezondheidszorg wordt onder één certificeerbaar
kwaliteitssysteem gebracht. Ik ben het met de IMG eens dat een snelle overgang gewenst
is. Zoals u weet is het mijn streven de reorganisaties zo spoedig mogelijk te voltooien.
Ten slotte
De aanbevelingen van de IMG in dit jaarverslag laat ik vastleggen in actiepunten.
Verder zal het periodieke overleg tussen de IMG en de Commandant DGO over de toezichtbevindingen
en aanbevelingen worden voortgezet.
De minister van Defensie, J.A. Hennis-Plasschaert