Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33400 nr. A |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33400 nr. A |
Vastgesteld 14 november 2012
De vaste commissie voor Financiën1 heeft tijdens haar vergadering van 6 november 2012 gesproken over de voorbereiding op de Algemene Financiële Beschouwingen van 20 november 2012. De leden van de commissie hebben bij brief van 7 november 2012 de minister van Financiën verzocht om een integraal overzicht van de financiële maatregelen die betrekking hebben op het begrotingsjaar 2013, waarbij de regering ingaat op de samenhang tussen de maatregelen uit het Begrotingsakkoord 2013, de op Prinsjesdag ingediende begroting 2013, het «Herfstakkoord» tussen VVD en PvdA en het Regeerakkoord Bruggen slaan.
De minister heeft op 12 november 2012 gereageerd.
De commissie brengt bijgaand verslag uit van het gevoerde schriftelijk overleg.
De griffier van de vaste commissie voor Financiën, Kim van Dooren
Den Haag, 7 november 2012
Tijdens haar vergadering van 6 november jl. heeft de vaste commissie voor Financiën gesproken over de voorbereiding op de Algemene Financiële Beschouwingen van 20 november 2012. De leden van de commissie zouden u in dit verband willen verzoeken om een integraal overzicht van de financiële maatregelen die betrekking hebben op het begrotingsjaar 2013, waarbij de regering ingaat op de samenhang tussen de maatregelen uit het Begrotingsakkoord 2013, de op Prinsjesdag ingediende begroting 2013, het «Herfstakkoord» tussen VVD en PvdA en het Regeerakkoord Bruggen slaan. De commissie vraagt de regering steeds een overzicht te geven van de wijzigingen ten opzichte van eerder gesloten akkoorden. In het bijzonder vraagt de commissie de regering daarbij inzichtelijk te maken welke maatregelen in het begrotingsjaar 2013 reeds hun beslag zullen krijgen.
Voorts zouden de leden van de commissie een technische briefing ter zake door ambtenaren van het ministerie van Financiën bijzonder op prijs stellen. Zij stellen voor deze briefing te doen plaatsvinden op dinsdag 13 november 2012.
De commissie zegt u bij voorbaat dank voor uw inspanningen.
De voorzitter van de vaste commissie voor Financiën, Prof. dr. P. H. J. Essers
Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 november 2012
Hierbij stuur ik u conform uw verzoek van 7 november een overzicht van de financiële maatregelen uit het Begrotingsakkoord 2013, het Deelakkoord 2013, en het Regeerakkoord.
De minister van Financiën, J. R. V. A. Dijsselbloem
U heeft mij verzocht om een overzicht te maken van financiële maatregelen die betrekking hebben op het jaar 2013. Daarbij vroeg u mij om tevens de samenhang tussen die maatregelen inzichtelijk te maken. Om zo goed mogelijk in uw behoefte te voorzien heb ik voor de volgende benadering gekozen.
Achterliggend worden twee overzichten aangeboden. Bijlage A geeft een opsomming van de maatregelen uit het begrotingsakkoord 2013. Bijlage B bevat de maatregelen van het regeerakkoord Bruggen Slaan, waarbij is aangeven welke maatregelen reeds waren vervat in het deelakkoord 2013. Daarbij is bijzondere aandacht besteed aan de overlap tussen maatregelen in de verschillende akkoorden.
Het startpunt van de analyse betreft het begrotingsakkoord 2013. In bijlage A vindt u de maatregelen uit het begrotingsakkoord 2013. Hierbij is per thema een onderscheid gemaakt tussen maatregelen die nieuw zijn en maatregelen die een eerdere maatregel uit het regeerakkoord Rutte-Verhagen terugdraaien.
De volgende stap in de analyse betreft het in beeld brengen van het regeerakkoord Bruggen Slaan, inclusief het deelakkoord 2013. Deze zijn te vinden in bijlage B. De maatregelen uit het deelakkoord 2013 zijn in groen weergegeven. Daarbij is wederom per thema aangegeven welke maatregelen nieuw zijn, welke maatregelen het terugdraaien van een eerdere maatregel uit het regeerakkoord Rutte-Verhagen betreffen en welke maatregelen een eerdere maatregel uit het begrotingsakkoord 2013 terugdraaien.
Ter samenvatting vindt u hieronder een overzichtstabel waarin de totale ombuigingen en de overlap tussen de verschillende pakketten zijn weergegeven (in mld. €).
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
struc |
|
---|---|---|---|---|---|---|
1. Rutte-Verhagen |
-10 |
-15 |
-18 |
-19* |
-19* |
-25 |
2. Begrotingsakkoord 2013 |
-12 |
-10 |
-8 |
-10 |
-10 |
-12 |
3. w.v. terugdraaien Rutte-Verhagen |
0,9 |
1,6 |
2,2 |
2,2 |
2,2 |
3,3 |
4. Rutte-Asscher |
0 |
-3 |
-10 |
-13 |
-16 |
-18 |
5. w.v. terugdraaien Rutte-Verhagen |
0,3 |
0,2 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
6. w.v. terugdraaien begrotingsakkoord 2013 |
1,7 |
1,7 |
1,8 |
1,8 |
1,8 |
1,8 |
7. Totale EMU-saldoverbetering (1+2+4) |
-23 |
-28 |
-36 |
-41 |
-46 |
-55 |
8. w.v. totaal terugdraaien maatregelen (3+5+6) |
3 |
4 |
4 |
4 |
4 |
5 |
* De lasten voor 2016 en 2017 zijn geëxtrapoleerd op het niveau 2015 ( uitgezonderd SDE+heffing).
Het totaal aan saldoverbeterende maatregelen bedraagt 46 miljard in 2017. Een deel hiervan (bijna 4,5 miljard) betreft maatregelen die in de plaats zijn gekomen van maatregelen uit het regeerakkoord van het kabinet Rutte-Verhagen en het begrotingsakkoord 2013.
Begrotingsakkoord (in mln. €) |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
struc |
---|---|---|---|---|---|---|
Sociale zekerheid |
-1 327 |
-2 009 |
-2 342 |
-3 786 |
-4 071 |
-973 |
Nieuwe maatregelen |
||||||
Versnelling AOW-leeftijdsverhoging en koppeling aan levensverwachting en aanpassing van het Witteveenkader |
-95 |
-179 |
-146 |
-443 |
-662 |
0 |
Versnelling AOW-leeftijdsverhoging en koppeling aan levensverwachting en aanpassing van het Witteveenkader |
-50 |
-434 |
-515 |
-1 632 |
-1 702 |
0 |
Beperken vitaliteitspakket (onderdeel hervorming pensioen AOW) |
-815 |
-1 005 |
-1 213 |
-1 361 |
-1 373 |
-1 604 |
Hervorming WW/ontslag |
-500 |
|||||
Hervorming WW/ontslag |
-750 |
-1 000 |
-1 000 |
-1 000 |
-1 000 |
|
Kinderopvang/kinderbijslag/kindgebondenbudget (zie terugsluis btw-verhoging) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Modernisering Ziektewet |
0 |
22 |
8 |
-10 |
-10 |
-10 |
Verhogen WKB voor 2e kind met 75 euro |
45 |
42 |
39 |
38 |
37 |
37 |
Vrijval herstructureringsfaciliteit |
-30 |
-32 |
-8 |
0 |
0 |
0 |
Vrijval RUD-middelen |
0 |
-150 |
-180 |
-100 |
-100 |
-100 |
Terugdraaien maatregelen uit Rutte-Verhagen |
||||||
Afschaffen huishoudinkomenstoets in de WWB |
54 |
54 |
54 |
54 |
54 |
54 |
Geen doorgang van het wetsvoorstel Werken naar vermogen (per saldo) |
64 |
423 |
619 |
668 |
685 |
1 650 |
Zorg |
-1 402 |
-1 372 |
-1 362 |
-1 452 |
-1 552 |
-1 652 |
Nieuwe maatregelen |
||||||
Preventieve en palliatieve zorg |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
Rollator en overige eenvoudige mobiliteitshulpmiddelen uit het basispakket |
-20 |
-20 |
-20 |
-20 |
-20 |
-20 |
Verhogen eigen risico tot 350 euro met compensatie onderkant |
-800 |
-800 |
-800 |
-800 |
-800 |
-800 |
Eigen bijdrage verblijfskosten 7,50 euro medisch specialistische zorg |
-55 |
-55 |
-55 |
-55 |
-55 |
-55 |
25% eigen bijdrage gehoortoestellen |
-27 |
-27 |
-27 |
-27 |
-27 |
-27 |
Bestuurlijk akkoord curatieve GGZ (waarvan 15 mln. voor verzachten eigen bijdrage GGZ) |
-75 |
-100 |
-100 |
-100 |
-100 |
-100 |
Verzachten eigen bijdrage GGZ (gedeelte bovenop verhoging EB GGZ uit maatregel I4 Rutte-Verhagen) |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
Onderzoek norminkomens medisch specialisten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Aanpassen tarieven kaakchirurgie |
0 |
-20 |
-20 |
-20 |
-20 |
-20 |
Gelijkschakeling vergoedingsbedrag vervolgopleidingen (opleidingsfonds) |
-15 |
-30 |
-60 |
-90 |
-90 |
-90 |
Extramuraliseren ZZP 1–3 |
-20 |
-50 |
-100 |
-200 |
-300 |
-400 |
Ongedaan maken verhoging ZZP-tarief GGZ |
-65 |
-65 |
-65 |
-65 |
-65 |
-65 |
Ongedaan maken verhoging ZZP-tarief GHZ |
-215 |
-215 |
-215 |
-215 |
-215 |
-215 |
Ongedaan maken tariefsverhoging 5% PGB intramuraal |
-30 |
-30 |
-30 |
-30 |
-30 |
-30 |
Verlagen groeiruimte tot niveau demografie |
-150 |
-150 |
-150 |
-150 |
-150 |
-150 |
Onder contracteerruimte brengen van bovenbudgettaire vergoedingen |
-40 |
-40 |
-40 |
-40 |
-40 |
-40 |
Verlaging vergoeding vervoerskosten instellingen |
-150 |
-150 |
-150 |
-150 |
-150 |
-150 |
Verhogen vermogensinkomensbijtelling AWBZ |
-120 |
-120 |
-120 |
-120 |
-120 |
-120 |
Btw heffing niet-BIG geregistreerden |
-65 |
-65 |
-65 |
-65 |
-65 |
-65 |
Dichten fiscale weglek zorgmaatregelen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Terugdraaien maatregelen uit Rutte-Verhagen |
||||||
Verzachten eigen bijdrage GGZ (gedeelte maatregel I4 uit Rutte-Verhagen dat terugdraaien eigen bijdrage betreft) |
40 |
40 |
40 |
40 |
40 |
40 |
Terugdraaien overheveling begeleiding naar de Wmo |
80 |
140 |
140 |
140 |
140 |
140 |
Verzachten persoonsgebonden budgetten |
150 |
150 |
150 |
150 |
150 |
150 |
Terugdraaien IQ-maatregel |
60 |
120 |
210 |
250 |
250 |
250 |
Woningmarkt |
1 222 |
1 219 |
1 214 |
1 354 |
1 449 |
-3 786 |
Nieuwe maatregelen |
||||||
Woningmarkt; annuitair aflossen 30 jaar, KEW, LTV in stappen naar 100 (5,4 mld. struc) |
-5 |
-14 |
-32 |
-52 |
-80 |
-5 400 |
Overdrachtsbelasting woningen structureel 2% |
1 200 |
1 200 |
1 200 |
1 300 |
1 400 |
1 500 |
Huur |
-5 |
-40 |
-40 |
-40 |
-40 |
-40 |
Huurtoeslag |
32 |
73 |
86 |
146 |
169 |
154 |
Onderwijs |
95 |
265 |
515 |
310 |
315 |
345 |
Nieuwe maatregelen |
||||||
Terugdraaien prestatiebeloning onderwijs |
-10 |
-30 |
-70 |
-220 |
-235 |
-250 |
Meevaller leerlingenraming |
-100 |
-100 |
-100 |
-100 |
-100 |
-100 |
Extra middelen voor kwaliteit leraren |
75 |
75 |
75 |
75 |
75 |
75 |
Intensivering kwaliteit onderwijs |
30 |
30 |
30 |
30 |
30 |
30 |
Terugdraaien maatregelen uit Rutte-Verhagen |
||||||
Terugdraaien bezuiniging passend onderwijs |
100 |
200 |
300 |
300 |
300 |
300 |
Niet invoeren MBO leeftijdsgrens 30 jaar voor bekostiging |
80 |
110 |
170 |
170 |
170 |
170 |
Studeren is investeren |
0 |
0 |
20 |
50 |
70 |
120 |
Vereenvoudiging kwalificatiestructuur en kwaliteitsverbetering MBO |
-80 |
-20 |
90 |
5 |
5 |
0 |
Vergroening |
-1 887 |
-1 050 |
-1 125 |
-1 200 |
-1 200 |
-1 200 |
Nieuwe maatregelen |
||||||
Intensivering duurzame economie |
175 |
163 |
163 |
163 |
163 |
163 |
Intensivering natuur |
200 |
200 |
200 |
200 |
200 |
200 |
Terugsluis vergroeningsmaatregelen |
0 |
890 |
890 |
890 |
890 |
890 |
Mobiliteit |
-1 375 |
-1 450 |
-1 525 |
-1 600 |
-1 600 |
-1 600 |
Afschaffen onbelaste reiskostenvergoeding woon-werkverkeer |
-1 300 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Afschaffen gerichte vrijstellingen kosten van vervoer |
-1 900 |
-1 900 |
-1 900 |
-1 900 |
-1 900 |
|
Maatregel auto van de zaak |
-75 |
-150 |
-225 |
-300 |
-300 |
-300 |
Vergroting vrije ruimte in werkkostenregeling |
600 |
600 |
600 |
600 |
600 |
|
Energie en Water |
-890 |
-890 |
-890 |
-890 |
-890 |
-890 |
Verhoging EB aardgas |
-365 |
-365 |
-365 |
-365 |
-365 |
-365 |
Kolenbelasting |
-115 |
-115 |
-115 |
-115 |
-115 |
-115 |
Afschaffen rode diesel |
-250 |
-250 |
-250 |
-250 |
-250 |
-250 |
Niet afschaffen leidingwaterbelasting |
-126 |
-126 |
-126 |
-126 |
-126 |
-126 |
Niet afschaffen eurovignet |
-34 |
-34 |
-34 |
-34 |
-34 |
-34 |
Terugdraaien maatregelen uit Rutte-Verhagen |
||||||
Intensivering duurzame economie |
3 |
37 |
37 |
37 |
37 |
37 |
Veiligheid en Justitie |
186 |
163 |
140 |
135 |
130 |
130 |
Nieuwe maatregelen |
||||||
Doorberekenen kosten voetbalwedstrijden |
-30 |
-30 |
-30 |
-30 |
-30 |
-30 |
Ombuiging Rechtspleging en Rechtshandhaving |
||||||
Dierenpolitie -> gewone politie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Elektronische detentie en versoberen gevangenisregime |
-34 |
-57 |
-80 |
-85 |
-90 |
-90 |
Terugdraaien maatregelen uit Rutte-Verhagen |
||||||
Geen doorgang opbrengst licenties |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
Terugdraaien wetsvoorstel Griffierechten |
240 |
240 |
240 |
240 |
240 |
240 |
Collectieve sector |
-4 495 |
-3 755 |
-3 785 |
-3 885 |
-3 885 |
-3 885 |
Nieuwe maatregelen |
||||||
Additionele nullijn ambtenaren (incl. politici en Hoge Colleges van Staat; excl. zorg en uitkeringsgerechtigden) vanaf 2012 |
-1 680 |
-1 680 |
-1 680 |
-1 680 |
-1 680 |
-1 680 |
Bevriezen belastingschijven, heffingskortingen |
-1 230 |
-1 230 |
-1 230 |
-1 230 |
-1 230 |
-1 230 |
Departementale taakstelling |
-875 |
-875 |
-875 |
-875 |
-875 |
-875 |
Medeoverheden |
-380 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Korting infrastructuur |
-200 |
-200 |
-200 |
-200 |
-200 |
-200 |
Kasschuif infrastructuur |
-200 |
100 |
100 |
|||
Kasschuif infrastructuur |
-30 |
30 |
||||
Openbaar vervoer en intensivering regionaal spoor |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
Handhaven Ontwikkelingssamenwerking 0,7% |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige belastingen en premies |
-4 776 |
-2 996 |
-1 366 |
-1 366 |
-1 366 |
-1 366 |
Nieuwe maatregelen |
||||||
Verdubbeling bankenbelasting |
-600 |
-600 |
-600 |
-600 |
-600 |
-600 |
Algemene BTW tarief van 19% met 2% punt omhoog per 1/10/ 2012 |
-4 060 |
-4 060 |
-4 060 |
-4 060 |
-4 060 |
-4 060 |
Pakket terugsluis btw-verhoging door lastenverlichting via IB en zorgtoeslag |
1 500 |
2 780 |
4 060 |
4 060 |
4 060 |
4 060 |
Beperking aftrek deelnemingsrente |
-150 |
-150 |
-150 |
-150 |
-150 |
-150 |
Tijdelijke crisisheffing boven 150 000 euro en tarief excessieve vertrekbonussen |
-500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Lasten bedrijfsleven |
-430 |
-430 |
-80 |
-80 |
-80 |
-80 |
inhouden ULB envelop werkgevers |
-80 |
-80 |
-80 |
-80 |
-80 |
-80 |
inhouden incidentele envelop |
-350 |
-350 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Alcohol/tabak/frisdranken |
-626 |
-626 |
-626 |
-626 |
-626 |
-626 |
Niet afschaffen belasting op alcoholvrije dranken |
-155 |
-155 |
-155 |
-155 |
-155 |
-155 |
Accijnsverhoging tabak |
-371 |
-371 |
-371 |
-371 |
-371 |
-371 |
Accijnsverhoging alcohol |
-100 |
-100 |
-100 |
-100 |
-100 |
-100 |
Terugdraaien maatregelen uit Rutte-Verhagen |
||||||
BTW podiumkunsten, kunstvoorwerpen en kunstenaars terug naar 6% |
90 |
90 |
90 |
90 |
90 |
90 |
Totaal |
-12 384 |
-9 535 |
-8 111 |
-9 890 |
-10 180 |
-12 387 |
w.v. terugdraaien Rutte-Verhagen |
891 |
1 594 |
2 170 |
2 204 |
2 241 |
3 251 |
w.v. nieuwe maatregelen |
-13 275 |
-11 129 |
-10 281 |
-12 094 |
-12 421 |
-15 638 |
Regeerakkoord (in mln. €) |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
struc |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
A |
Openbaar bestuur |
58 |
-187 |
-827 |
-1 591 |
-2 571 |
-3 581 |
Nieuwe maatregelen |
|||||||
1 |
Rijksoverheid (incl. ZBO’s) |
-400 |
-900 |
-1 100 |
|||
2 |
Decentrale overheden (trap-op-trap-af) |
58 |
13 |
-48 |
-237 |
-352 |
-307 |
3 |
Verlaging topinkomens publieke sector |
-10 |
-10 |
-10 |
|||
4 |
Incidentele loonontwikkeling op nul voor de (semi-) collectieve sector |
-100 |
-400 |
-400 |
|||
6 |
Initiatiefwet Heijnen (PvdA) |
-18 |
-18 |
-18 |
-18 |
||
7 |
Motie Van Haersma Buma afromen gemeentefonds onderwijshuisvesting |
-256 |
-256 |
-256 |
-256 |
||
8 |
Lagere apparaatskosten gemeenten |
-60 |
-120 |
-180 |
-975 |
||
9 |
Minder provincies |
-5 |
-10 |
-15 |
-75 |
||
10 |
BTW-compensatiefonds |
-200 |
-550 |
-550 |
-550 |
-550 |
|
Terugdraaien maatregelen uit Rutte-Verhagen |
|||||||
5 |
Terugdraaien vermindering politieke ambtsdragers |
110 |
110 |
110 |
110 |
||
B |
Veiligheid |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieuwe maatregelen |
|||||||
11 |
Doelmatiger strafrechtsketen |
-30 |
-60 |
-60 |
-60 |
-60 |
|
12 |
AIVD |
-10 |
-23 |
-35 |
-45 |
-45 |
|
13 |
Intensivering veiligheid |
40 |
83 |
95 |
105 |
105 |
|
C |
Energie |
-155 |
212 |
212 |
212 |
212 |
212 |
Nieuwe maatregelen |
|||||||
15 |
SDE+ regeling |
||||||
wv uitgaven |
20 |
80 |
395 |
2 420 |
|||
wv lasten |
-20 |
-80 |
-395 |
-2 420 |
|||
16 |
Inzet terugsluis vergroening begrotingsakkoord |
375 |
375 |
375 |
375 |
375 |
|
Terugdraaien maatregelen uit BA |
|||||||
14 |
Terugdraaien intensivering duurzaamheid |
-155 |
-163 |
-163 |
-163 |
-163 |
-163 |
D |
Onderwijs |
313 |
181 |
326 |
196 |
196 |
196 |
Nieuwe maatregelen |
|||||||
17 |
Schrappen subsidies |
0 |
-100 |
-200 |
-200 |
-200 |
-200 |
18 |
Beëindiging specifieke subsidies onderwijsvernieuwing groen onderwijs na 2015 |
-55 |
-55 |
-55 |
|||
19 |
Leerwegondersteunend onderwijs |
-15 |
-50 |
-50 |
-50 |
||
20 |
Afschaffen wettelijk verplichte maatschappelijke stages |
-20 |
-70 |
-75 |
-75 |
||
21 |
Afschaffen gratis schoolboeken |
-55 |
-185 |
-185 |
-185 |
||
22 |
Minder opleidingen en macrodoelmatigheid mbo |
-60 |
-120 |
||||
23 |
Samenvoegen kenniscentra mbo |
-40 |
-80 |
-80 |
-80 |
||
24 |
Minder opleidingen hoger onderwijs (inclusief kunstopleidingen) |
-70 |
-90 |
-130 |
|||
25 |
Verminderen overhead in het hoger onderwijs |
-15 |
-33 |
-50 |
-65 |
-65 |
|
26 |
Sociaal leenstelsel basisbeurs bachelor/masterfase hbo/wo met cohortgarantie |
-15 |
-55 |
-810 |
|||
27 |
OV-Kaart -> kortingskaart (incl mbo 18-) |
-5 |
-45 |
-425 |
|||
28 |
Effect vereenvoudiging Wet studeren is investeren |
1 |
-9 |
-14 |
-19 |
-33 |
|
29 |
Budget motie Van Haersma Buma naar scholen ipv gemeenten |
256 |
256 |
256 |
256 |
||
30 |
Verdubbeling intensivering leerkrachten vo (bèta, jong academisch) |
50 |
50 |
||||
32 |
Intensivering onderwijs en onderzoek |
25 |
212 |
504 |
689 |
1 938 |
|
Terugdraaien maatregelen uit Rutte-Verhagen |
|||||||
31 |
Schrappen maatregel langstudeerders (plus teruggaaf 2012) |
263 |
220 |
230 |
230 |
230 |
230 |
E |
Zorg |
145 |
-370 |
-3 441 |
-4 307 |
-5 384 |
-5 734 |
Nieuwe maatregelen |
|||||||
33 |
Hoofdlijnenakkoord medisch specialistische zorg/GGZ naar 2,0%; huisartsen naar 2,5%. |
-355 |
-760 |
-1 175 |
-1 175 |
||
34 |
Honoraria medisch specialisten |
-100 |
-100 |
-100 |
-100 |
||
35 |
Harmoniseren duur vervolgopleiding medisch specialisten |
20 |
10 |
10 |
-180 |
||
36 |
Concentratie topreferente zorg (IBO rapport) |
-70 |
-70 |
-70 |
-70 |
||
37 |
Stringenter pakketbeheer |
3 |
3 |
-50 |
-200 |
-200 |
|
38 |
Schrappen eigen bijdrage GGZ en liggeld ziekenhuizen; nieuwe eigen bijdrage GGZ |
145 |
145 |
145 |
145 |
145 |
145 |
39 |
Intensivering wijkverpleegkundige |
50 |
100 |
250 |
250 |
||
40 |
Dekking intensivering wijkverpleegkundige uit Zvw budget tweedelijn |
-50 |
-100 |
-250 |
-250 |
||
41 |
Afschaffen zorgtoeslag |
||||||
wv lasten |
-4 512 |
-4 512 |
-4 512 |
-4 512 |
-4 512 |
||
42 |
Invoering inkomensafhankelijke zorgpremie en terugsluis zorgtoeslag |
||||||
wv lasten |
4 512 |
4 512 |
4 512 |
4 512 |
4 512 |
||
43 |
Besparing uitvoeringskosten zorgtoeslag |
-15 |
-15 |
-15 |
-15 |
-15 |
|
44 |
Eigen bijdrage zelfverwijzers SEH (€ 50) |
-24 |
-24 |
-24 |
-24 |
-24 |
|
45 |
Invoering inkomensafhankelijk eigen risico |
30 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
46 |
Geen aanspraak op begeleiding, budget 75% naar gemeenten, overheveling persoonlijke verzorging |
-290 |
-1 540 |
-1 565 |
-1 580 |
-1 700 |
|
47 |
Landelijke invoering intramurale AWBZ |
25 |
-20 |
-475 |
-475 |
||
48 |
Overheveling extramurale verpleging naar Zvw (5%) |
-30 |
-30 |
||||
49 |
Overheveling langdurige GGZ naar de Zvw |
0 |
0 |
||||
50 |
Extramuraliseren ZZP 4 |
-35 |
-70 |
-110 |
|||
51 |
Verhogen intramurale eigen bijdrage AWBZ |
-30 |
-40 |
-50 |
-50 |
-50 |
|
52 |
Ontschotten jeugdzorg |
-40 |
-100 |
-150 |
-150 |
||
54 |
Intensivering arbeidsmarkt zorg |
100 |
100 |
||||
55 |
Huishoudelijke hulp inkomensafhankelijk beperken |
-89 |
-975 |
-1 140 |
-1 140 |
-1 140 |
|
56 |
Verplicht hergebruik scootmobiel/rolstoel etc. in Wmo |
-15 |
-25 |
-50 |
-50 |
||
57 |
Maatwerkvoorziening inkomenssteun chronisch zieken en gehandicapten |
100 |
709 |
759 |
761 |
761 |
|
58 |
Wtcg afschaffen |
-553 |
-645 |
-649 |
-649 |
||
59 |
Regeling specifieke zorgkosten |
||||||
wv uitgaven |
-36 |
-42 |
-42 |
-42 |
|||
wv lasten |
-450 |
-450 |
-450 |
-450 |
|||
60 |
CER afschaffen |
-200 |
-200 |
-200 |
-200 |
-200 |
|
Terugdraaien maatregelen uit Rutte-Verhagen |
|||||||
53 |
Schrappen eigen bijdrage jeugdzorg |
70 |
70 |
70 |
70 |
||
F |
Sociale Zekerheid |
-401 |
-1 054 |
-1 614 |
-2 429 |
-3 241 |
-4 877 |
Nieuwe maatregelen |
|||||||
61 |
WW/Ontslag (ten opzichte van basispad) |
||||||
wv uitgaven |
784 |
947 |
592 |
284 |
-140 |
||
wv lasten |
-1 300 |
-1 300 |
-1 300 |
-1 300 |
-1 300 |
||
62 |
Participatiewet (Voorheen Werken naar Vermogen, taakstelling oplopend in 6 jaar) * |
-60 |
-180 |
-290 |
-400 |
-1 830 |
|
63 |
Quotumregeling bedrijven arbeidsgehandicapten (ingroei in 6 jaar) |
10 |
-5 |
-60 |
-130 |
-340 |
|
64 |
Hervorming kindregelingen |
||||||
wv uitgaven |
-2 |
19 |
309 |
73 |
-90 |
-59 |
|
wv lasten |
-830 |
-840 |
-840 |
-840 |
|||
65 |
Ombuiging reïntegratie |
-55 |
-83 |
-110 |
-138 |
-138 |
|
66 |
Aanscherpen definitie passende arbeid WW |
3 |
3 |
-21 |
-32 |
-46 |
-57 |
67 |
Algehele arbeids-en reintegratieplicht en naleving WWB |
-13 |
-45 |
-90 |
-95 |
-95 |
|
68 |
AOW voor samenwonenden naar 50% WML |
-10 |
-30 |
-50 |
-200 |
||
69 |
Overbruggingsregeling AOW-verhoging |
75 |
45 |
45 |
20 |
0 |
|
71 |
Schrappen voorschotregeling AOW |
-10 |
-30 |
-30 |
50 |
20 |
0 |
72 |
Snellere verhoging AOW leeftijd |
-70 |
-160 |
0 |
|||
73 |
Schrappen toeslag jonge partner AOW > 50 000 |
-15 |
-40 |
-40 |
-40 |
0 |
|
75 |
Niet invoeren vitaliteitssparen |
||||||
wv lasten |
-580 |
-764 |
-759 |
-734 |
-700 |
-140 |
|
76 |
Huishouduitkeringstoets |
-80 |
-80 |
-80 |
-80 |
||
78 |
ANW naar maximaal 1 jaar |
-8 |
-23 |
-35 |
-74 |
||
79 |
Intensivering armoedebeleid |
80 |
100 |
100 |
100 |
100 |
|
80 |
Temporiseren afbouw ahk in referentieminimumloon |
30 |
60 |
94 |
123 |
0 |
|
* Het wetsvoorstel Werken naar Vermogen is nog niet ingetrokken. |
|||||||
Terugdraaien maatregelen uit Rutte-Verhagen |
|||||||
74 |
Terugdraaien geen MKOB bij onvolledige opbouw |
8 |
16 |
16 |
16 |
16 |
|
Terugdraaien maatregelen uit BA |
|||||||
70 |
Doorwerkbonus/mobiliteitsbonus |
||||||
wv lasten |
150 |
150 |
300 |
300 |
300 |
300 |
|
77 |
Modernisering ZW: 1 jaar uitstel werknemerprikkel |
38 |
24 |
0 |
0 |
0 |
0 |
G |
Overdrachten bedrijven |
0 |
-286 |
-437 |
-446 |
-484 |
-484 |
Nieuwe maatregelen |
|||||||
81 |
Subsidies bedrijven |
||||||
wv uitgaven |
260 |
244 |
244 |
244 |
244 |
||
wv lasten |
-502 |
-574 |
-583 |
-596 |
-596 |
||
82 |
Doorberekenen kosten toezicht AFM/DNB |
0 |
-38 |
-38 |
-38 |
-38 |
|
83 |
Afschaffen PBO's |
||||||
wv uitgaven |
-184 |
-191 |
-198 |
-206 |
-206 |
||
wv lasten |
215 |
222 |
229 |
237 |
237 |
||
84 |
Boetes marktwerking (NMa) |
-75 |
-100 |
-100 |
-125 |
-125 |
|
H |
Internationale samenwerking |
0 |
-520 |
-540 |
-540 |
-1 040 |
-1 040 |
Nieuwe maatregelen |
|||||||
85 |
Ontwikkelingshulp |
-750 |
-750 |
-750 |
-1 000 |
-1 000 |
|
86 |
Defensie |
-250 |
-250 |
-250 |
-250 |
-250 |
|
87 |
Nieuw budget internationale Vrede en Veiligheid |
250 |
250 |
250 |
250 |
250 |
|
88 |
Revolving fund internationale samenwerking |
250 |
250 |
250 |
0 |
0 |
|
89 |
Reductie postennetwerk |
-20 |
-40 |
-40 |
-40 |
-40 |
|
I |
Overige uitgaven |
0 |
-69 |
-226 |
-319 |
-402 |
-467 |
Nieuwe maatregelen |
|||||||
90 |
Taakstelling MRB (hogere boete bij herhaaldelijk te laat betalen) |
-50 |
-70 |
-70 |
-70 |
-70 |
|
91 |
Doorberekenen kosten strafzaken en detentie aan veroorzaker |
0 |
-60 |
-60 |
-60 |
-60 |
|
92 |
Publieke omroep |
-50 |
-100 |
-100 |
|||
93 |
Belasting- en invorderingsrente |
-19 |
-96 |
-139 |
-172 |
-237 |
|
J |
Overige belastingen en premies |
-422 |
-1 371 |
-3 008 |
-3 374 |
-3 301 |
-1 933 |
Nieuwe maatregelen |
|||||||
94 |
AOW premies door 65 en 66 jarigen |
-25 |
-55 |
0 |
|||
96 |
Assurantiebelasting naar 21% |
-1 222 |
-1 379 |
-1 403 |
-1 403 |
-1 403 |
-1 403 |
97 |
Witteveen aftoppen 100 000 |
-317 |
-529 |
-635 |
-297 |
||
98 |
Witteveen opbouwpercentage- 0,4% |
||||||
wv uitgaven (toeslagen) |
-36 |
-60 |
-72 |
0 |
|||
wv lasten |
-1 075 |
-1 792 |
-2 150 |
-1 116 |
|||
99 |
Verlaging maximaal aftrekpercentage hypotheekrente |
-45 |
-89 |
-133 |
-175 |
-770 |
|
100 |
Gekoppelde verlaging toptarief/ verlenging 3e schijf |
45 |
89 |
133 |
175 |
770 |
|
101 |
Restschulden |
10 |
20 |
30 |
40 |
50 |
0 |
102 |
Maatregel huurmarkt |
||||||
wv uitgaven (huurtoeslag) |
45 |
135 |
225 |
315 |
420 |
420 |
|
wv lasten (verhuurdersheffing) |
-45 |
-485 |
-725 |
-965 |
-1 190 |
-1 190 |
|
103 |
Afromen kansspelbelasting |
||||||
wv uitgaven |
-10 |
-10 |
-10 |
-10 |
|||
wv lasten |
-25 |
-28 |
-31 |
-31 |
|||
104 |
Schrappen aftrekbaarheid provisies tussenpersonen |
-75 |
-84 |
-92 |
-100 |
-109 |
-150 |
105 |
Vervallen vrijstelling oldtimers MRB |
-156 |
-155 |
-154 |
-153 |
-153 |
|
106 |
Invoering Winstbox |
||||||
wv uitgaven (toeslagen) |
-27 |
-27 |
-27 |
-27 |
|||
wv lasten |
-473 |
-473 |
-473 |
-473 |
|||
107 |
Verhoging accijnzen (tabak en alcohol) |
-187 |
-200 |
-200 |
-200 |
-200 |
|
108 |
Verhoging accijnzen (diesel en LPG) |
-280 |
-280 |
-280 |
-280 |
-280 |
|
109 |
Lastenverlichting arbeidskorting 500 euro |
785 |
1 570 |
2 355 |
3 140 |
3 140 |
|
110 |
Versterking toezicht Belastingdienst, UWV en SVB |
||||||
wv uitgaven |
108 |
169 |
157 |
157 |
157 |
157 |
|
wv inkomsten |
-265 |
-533 |
-533 |
-566 |
-623 |
-663 |
|
111 |
Werkkostenregeling |
-100 |
-100 |
-100 |
-100 |
-100 |
|
112 |
Tegemoetkoming ondernemers afdracht BTW |
19 |
|||||
113 |
Incidentele lastenruimte 2013 |
-649 |
|||||
114 |
Ongedaan maken technische veronderstelling in basispad (terugsluis vergroening) |
-375 |
-375 |
-375 |
-375 |
-375 |
|
115 |
Zorgpremies en overige lastenmaatregelen (incl. maatregel 13 deelakkoord 2013) |
-571 |
-827 |
-840 |
-855 |
-855 |
|
Terugdraaien maatregelen uit BA |
|||||||
95 |
Terugdraaien maatregel reiskostenaftrek |
||||||
wv uitgaven |
-17 |
-49 |
-91 |
-108 |
-121 |
-121 |
|
wv lasten |
1 669 |
1 719 |
1 754 |
1 794 |
1 794 |
1 794 |
|
Totaal |
-462 |
-3 464 |
-9 555 |
-12 598 |
-16 015 |
-17 708 |
|
w.v. terugdraaien Rutte-Verhagen |
263 |
228 |
426 |
426 |
426 |
426 |
|
w.v. terugdraaien BA |
1 685 |
1 681 |
1 800 |
1 823 |
1 810 |
1 810 |
|
w.v. nieuwe maatregelen |
-2 410 |
-5 373 |
-11 781 |
-14 847 |
-18 251 |
-19 944 |
Samenstelling:
Holdijk (SGP), Van der Linden (CDA), Terpstra (CDA), Noten (PvdA), Sylvester (PvdA), Essers (CDA) (voorzitter), Nagel (50PLUS), Elzinga (SP) Koffeman (PvdD), Reuten (SP), Knip (VVD), Hoekstra (CDA), Van Boxtel (D66), Backer (D66), Vos (GL), De Boer (GL), De Lange (OSF), Sent (PvdA), Postema (PvdA), Van Strien (PVV), Faber-van de Klashorst (PVV), Ester (CU), De Grave (VVD) (vice-voorzitter), Bröcker (VVD) Kok (PVV), Bruijn (VVD)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33400-A.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.