33 280 VII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

Blz.

     

A.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

1

     

B.

BEGROTINGSTOELICHTING

3

     

1.

Leeswijzer

3

     

2.

Het beleid

3

2.1

De beleidsartikelen

3

2.2

De niet-beleidsartikelen

12

     

3.

Baten-lastendiensten

16

3.1

Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten

16

3.2

Doc-Direkt

17

3.3

Logius

18

3.4

De Werkmaatschappij

20

3.5

FMHaaglanden

22

3.6

Dienst van de Huurcommissie

22

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 4

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2012 wijzigingen aan te brengen in:

  • de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, J. W. E. Spies

De minister voor Immigratie Integratie en Asiel, G. B. M. Leers

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2012. De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerp begroting 2012 opgebouwd.

Het centraal apparaatartikel

Onderdeel van «Verantwoord Begroten» is de invoering van het centraal apparaatartikel in de begroting van BZK. Hierin worden alle uitgaven die nodig zijn voor de werking van het eigen apparaat (ondersteuning van primaire proces) gebundeld, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen personele en materiële uitgaven. De invoering van het centraal apparaatartikel betekent praktisch dat bepaalde uitgaven voortaan alleen vanuit een apparaatbudget gedaan mogen worden en andere alleen op programmabudgetten.

Op basis van deze nieuwe indeling hebben het ministerie van BZK en Financiën in 2011 afgesproken dat BZK voor de ontwerpbegroting 2012 een schatting van de totale apparaatskosten zou opnemen. Het tweede deel van 2011 is benut om voor 2012 en verder een gedetailleerde raming te maken van de apparaatskosten. Als uitvloeisel van de strikte scheiding tussen apparaat en programma-uitgaven zijn de apparaatbudgetten opnieuw opgebouwd en vinden in deze suppletoire begroting de benodigde overboekingen plaats. Door het apparaatbudget als het ware opnieuw op te bouwen is het apparaatbudget bestendig voor de komende jaren. Het vergroot ook de mogelijkheid de interne beheersing van de apparaatuitgaven te verbeteren.

De hiermee relevante overhevelingen staan in onderstaande tabel.

Artikel

Omschrijving

2012

2013

2014

2015

2016

1

Openbaar bestuur en democratie

2 334

2 335

2 221

2 221

2 021

3

Woningmarkt

– 70

– 871

– 996

– 1 066

– 1 066

4

Woonomgeving en bouw

– 620

– 609

– 1 401

– 1 458

– 1 458

5

Integratie en maatschappelijke samenhang

– 3 991

– 3 777

– 3 653

– 3 860

– 3 373

6

Dienstverlenende en innovatieve overheid

– 650

– 1 175

– 1 000

– 1 000

– 1 000

7

Arbeidszaken overheid

– 1 700

– 1 175

– 1 000

– 1 000

– 1 000

8

Kwaliteit Rijksdienst

2 925

3 237

3 556

3 562

3 465

10

Vreemdelingen

– 11 964

– 12 648

– 11 527

   

11

Centraal apparaat

13 736

14 683

13 800

2 601

2 411

2. Het beleid

2.1 De beleidsartikelen

Beleidsartikel 1. Openbaar bestuur en democratie Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012 (incl. amendement)

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

22 668

5 317

27 985

2 735

2 621

2 621

2 421

                 

Uitgaven:

22 668

5 317

27 985

2 735

2 621

2 621

2 421

1.1

Bestuurlijke en financiële verhouding *

3 916

5 983

9 899

2 750

2 400

2 400

2 400

 

Waarvan:

             
 

a. Programma Bestuur

 

2 833

         
 

b. Zero-base apparaat

 

2 350

 

2 350

2 350

2 350

2 350

                 

1.2

Participatie **

18 752

– 666

18 086

– 15

221

221

21

                 

Ontvangsten

21 965

0

21 965

0

0

0

0

                 
 

*) Amendement Karabuluut

– 400

           
 

**) Amendement Koopmans C.S.

250

           

Toelichting:

a. Programma Bestuur

Om een aantal toezeggingen van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op het gebied van bestuur te kunnen financieren, wordt binnen de budgetfinanciering GBA incidenteel ruimte vrijgemaakt. Het gaat onder andere om vorming en scholing van de gezaghebbers in Caribisch Nederland, de voorbereiding van het implementatietraject Interbestuurlijk Toezicht (IBT), de certificatieprocedure Europees Burgerinitiatief, het versterken van intergemeentelijke samenwerking, implementatie van gemeentelijke herindelingen en activiteiten op het gebeid van de Randstad.

b. Zero-base apparaat

Zie de toelichting bij het «centraal apparaatartikel» in de leeswijzer.

Beleidsartikel 2. Algemene inlichtingen en Veiligheidsdienst Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

200 328

2 689

203 017

1 870

– 98

– 98

– 98

                 

Uitgaven:

200 328

2 689

203 017

1 870

– 98

– 98

– 98

2.1

Apparaat

190 560

2 899

193 459

2 317

501

629

629

 

waarvan:

             
 

a. Incidentele loonontwikkeling

 

1 200

 

1 200

     
                 

2.2

Geheim

9 768

– 210

9 558

– 447

– 599

– 727

– 727

                 

Ontvangsten

1 191

493

1 684

23

23

23

23

Toelichting:

a. Incidentele loonontwikkeling

Deze mutatie betreft een incidentele loonontwikkeling ten laste van de loonbijstelling.

Beleidsartikel 3. Woningmarkt Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

2 844 460

2 346

2 846 806

– 1 402

– 1 527

– 1 647

– 1 647

                 

Uitgaven:

2 786 655

2 821

2 789 476

– 1 402

– 1 527

– 1 647

– 1 647

3.1

Betaalbaarheid

2 778 378

524

2 778 902

– 1 026

– 1 151

– 1 221

– 1 221

 

Waarvan:

             
 

a. Huurtoeslag problematiek

 

20 900

         
 

b. Huurtoeslag dekking

 

– 19000

         
 

c. Uitvoering IAH belastingdienst

 

– 1 046

 

– 381

– 381

– 381

– 381

                 

3.2

Onderzoek en kennisoverdracht

8 277

2 297

10 574

– 376

– 376

– 426

– 426

 

Waarvan:

             
 

d. Uitvoering onderzoek

 

1 690

         
                 

Ontvangsten

556 140

0

556 140

0

0

0

0

Toelichting:

a. en b. Huurtoeslag

De geraamde tegenvaller in de huurtoeslag wordt onder andere veroorzaakt door een stijging van het aantal bijstandsgerechtigden.

De problematiek in 2012 wordt gedekt door een meevaller in de uitvoeringskosten voor de inkomensafhankelijke huurprijsstijging en nominaal en onvoorzien.

c. Uitvoering IAH belastingdienst

Dit betreft een mutatie ten behoeve van de uitvoering van het Aanleverportaal Inkomensafhankelijke Huurverhoging (IAH) van de Belastingdienst.

d. Uitvoering onderzoek.

De mutatie betreft overlopende verplichtingen in het kader van de uitvoering van onderzoek. Vanwege de overlopende verplichtingen zijn de in 2012 beschikbare kasmiddelen niet voldoende.

Beleidsartikel 4. Woonomgeving en bouw Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

44 351

7 001

51 352

– 2 139

– 1 181

– 1 238

– 1 238

                 

Uitgaven:

44 033

6 706

50 739

– 2 139

– 1 181

– 1 238

– 1 238

4.1

Energie en bouwkwaliteit

35 356

– 1 458

33 898

– 1 850

– 100

– 100

– 100

 

waarvan:

             
 

a. Green Deal Overijssel

 

2 000

         
 

b. Rijksgarantielening

 

2 000

 

– 2 000

     
 

c. Agentschap NL

 

– 6307

         
                 

4.2

Woningbouwproductie

2 799

8 004

10 803

– 228

– 228

– 228

– 228

 

waarvan:

             
 

d. Verduurzaming woningvoorraad

 

1 680

         
 

e. Agentschap NL

 

6 307

         
 

f. Green Deal Overijssel

 

– 2 000

         
                 

4.3

Kwaliteit woonomgeving

5 878

160

6 038

– 61

– 853

– 910

– 910

                 

Ontvangsten

91

4 200

4 291

0

0

0

0

 

g. Stimulering woningbouw

 

4 200

         

Toelichting:

a. en f. Green Deal Overijssel

In 2011 heeft het kabinet ruim vijftig Green Deals tussen private partijen en de overheid en tussen het Rijk en medeoverheden afgesloten (Kamerstukken II, 2011 – 2012, 33 043, nr. 1). Het gaat om projecten op het terrein van energiebesparing, duurzame energie, duurzame mobiliteit en het duurzaam gebruik van grondstoffen en water. BZK ondersteunt in het kader van Energiebesparing Gebouwde Omgeving (EGO) de initiatieven van de provincie Overijssel voor energiebesparing bij tienduizend bestaande woningen in de periode 2012–2014.

b. Rijksgarantielening

Voor de financiering van het continueren van de rijksgarantieregeling voor de duurzaamheidlening van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) wordt een tekort in de uitvoering verwacht. Door deze intertemporele compensatie wordt het budget meerjarig herverdeeld in lijn met de financieringsbehoefte.

c. en e. Agentschap NL

De opdracht 2012 aan AgentschapNL dient verantwoord te worden op het instrument «Kosten uitvoeringsorganisaties» in plaats van het instrument «Subsidies EGO». Met deze mutatie worden de middelen op het juiste instrument verantwoord.

d. Verduurzaming woningvoorraad

BZK stimuleert nieuwe ontwikkelingen in het kader van de verduurzaming van de stad en bestaande woningvoorraad.

g. Stimulering woningbouw

Het Rijk heeft tot 1 januari 2011 de woningbouw (via gemeenten) ondersteund met de Tijdelijke Stimuleringsregeling Woningbouw. Voor zover gemeenten een bijdrage hadden ontvangen voor projecten, die niet vóór 1 januari 2011 van start zijn gegaan, wordt dat terugbetaald aan het Rijk.

Beleidsartikel 5. Integratie en maatschappelijke Samenhang Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012 (incl. amendement)

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

245 633

5 687

251 320

– 4 377

– 4 553

– 5 060

– 4 873

                 

Uitgaven:

251 633

5 507

257 140

– 4 377

– 4 553

– 5 060

– 4 873

5.1

Faciliteren inburgering

197 293

6 509

203 802

– 3 527

– 3 403

– 3 610

– 3 123

 

waarvan:

             
 

a. Afrekening WIN

 

10 000

         
 

b. Zero-Base apparaat

 

– 2 991

 

– 3 193

– 3 069

– 3 276

– 2 789

                 

5.2

Maatschappelijke en economische zelfredzaamheid *

54 340

– 1 002

53 338

– 850

– 1 150

– 1 450

– 1 750

 

waarvan:

             
 

c. Compensatie remigratiewet

 

– 300

 

– 600

– 900

– 1 200

– 1 500

                 

Ontvangsten

32 425

0

32 425

0

0

0

0

                 
 

*) Amendement Karabulut

400

           

Toelichting:

a. Afrekening Wet inburgering nieuwkomers (WIN)

Vanwege de wettelijke bezwaar- en beroepstermijnen is de afrekening van de WIN 2005–2006 nog niet afgerond. Een deel van het hiervoor bestemde budget is niet uitgekeerd in 2011 maar zal in 2012 plaatsvinden.

b. Zero-Base apparaat

Zie de toelichting «Het centraal apparaatartikel» in de leeswijzer.

c. Compensatie remigratiewet

De mutatie betreft compensatie aan het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor het hogere beroep op de sociale zekerheid als gevolg van het aanpassen van de Remigratiewet.

Beleidsartikel 6. Dienstverlenende en innovatieve overheid Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

125 170

– 2 660

122 510

20 912

– 14 413

– 3 913

– 3 313

                 

Uitgaven:

125 170

– 2 660

122 510

20 912

– 14 413

– 3 913

– 3 313

6.1

Verminderen Regeldruk

2 800

1 700

4 500

1 200

1 200

1 200

0

 

Waarvan:

             
 

a. Beter werken openbaar bestuur

 

– 600

 

– 600

– 600

– 600

 
 

b. Programma regeldruk

 

2 300

 

1 800

1 800

1 800

 
                 

6.2

Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen

25 166

– 1 455

23 711

– 3 100

– 2 925

– 2 925

– 1 125

                 

6.3

Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen

45 852

227

46 079

– 2 188

– 2 188

– 2 188

– 2 188

                 

6.4

Burgerschap

4 942

250

5 192

0

0

0

0

                 

6.5

Reisdocumenten en basisadministratie personen

46 410

– 3 382

43 028

25 000

– 10 500

0

0

 

Waarvan:

             
 

c. Jeugd-NIK

 

6 700

         
 

d. mGBA en ORRA

 

– 14 500

 

25 000

– 10 500

   
 

e. Reisdocumenten programma

 

6 651

         
 

f. Programma bestuur

 

– 2 833

         
                 

Ontvangsten

500

11 151

11 651

0

0

0

0

 

g. Reisdocumentenprogramma

 

6 651

         
 

h. Prima gelden

 

4 500

         

Toelichting:

a. Beter werken openbaar bestuur

Vanuit het Programma Regeldruk wordt aangesloten op het programma Beter Werken in het Openbaar Bestuur (BWOB). Hiervoor worden tot en met 2014 middelen beschikbaar gesteld.

b. Programma regeldruk

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is in het kabinet coördinerend verantwoordelijk om de regeldruk voor burgers, professionals in de publieke sector en medeoverheden verder (merkbaar) terug te dringen. Het programma regeldruk (PRED) geeft hier inhoudelijk invulling aan. Naast de coördinatie, monitoring en verantwoording onderneemt het programma (in samenwerking met partners) acties om de regeldruk merkbaar terug te dringen.

c. Jeugd-NIK

De financiële afwikkeling van de extra uitgaven in 2011 voor de Jeugd-NIK's loopt over de jaargrens heen. De hoogte van het bedrag wordt geraamd op € 6,7 mln., hoewel de definitieve eindafrekening nog niet plaats heeft gevonden.

d. mGBA en ORRA

De oplevering van de Online Raadpleegbare Reisdocumenten Administratie (ORRA) is vertraagd, waardoor deze niet in 2013 in beheer genomen zal kunnen worden door de baten- en lastendienst Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR). Dit heeft gevolgen voor de terugbetaling van de lening uit het Gemeentefonds, die zou worden gefinancierd met de ontvangst van de betaling van BPR voor de inbeheername. Een deel van de voor de ORRA beschikbare middelen wordt van 2012 en 2014 naar 2013 verschoven, teneinde in dat jaar de VNG te kunnen terugbetalen.

e. Reisdocumentenprogramma

De ontvangsten samenhangende met de door de Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten geheven leges worden ingezet voor het Reisdocumentenprogramma.

f. Programma bestuur

Binnen het begrotingsartikel Dienstverlenende en innovatieve overheid wordt geherprioriteerd om een aantal activiteiten in het kader van het Programma Bestuur uit te voeren. Het gaat onder andere om vorming en scholing van de gezaghebbers in Caribisch Nederland, de voorbereiding van het implementatietraject Interbestuurlijk Toezicht (IBT), de certificatieprocedure Europees Burgerinitiatief, het versterken van intergemeentelijke samenwerking, implementatie van gemeentelijke herindelingen en activiteiten op het gebeid van de Randstad.

g. Reisdocumentenprogramma

De ontvangsten samenhangende met de door de Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten geheven leges worden ingezet voor het Reisdocumentenprogramma.

h. Prima gelden

Voor de ontwikkeling van een aantal e-overheidprojecten ontvangt BZK een budget van het ministerie van EL&I in het kader van het Programma Implementatie Agenda ICT beleid (PRIMA-gelden).

Beleidsartikel 7. Arbeidszaken overheid Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

47 192

– 1 775

45 417

– 1 450

– 1 275

– 1 450

– 2 225

                 

Uitgaven:

47 192

– 1 775

45 417

– 1 450

– 1 275

– 1 450

– 2 225

7.1

Overheid als werkgever

14 244

1 175

15 419

1 500

1 675

1 500

725

 

Waarvan:

             
 

a. Uitvoeringsregelingen

 

1 850

 

1 850

1 850

1 850

1 850

 

b. Zero-base apparaat

 

– 1 700

 

– 1 175

– 1 000

– 1 000

– 1 000

 

c. Beter werken op Openbaar Bestuur

 

600

 

600

600

600

 
                 

7.2

Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen

32 948

– 2 950

29 998

– 2 950

– 2 950

– 2 950

– 2 950

 

Waarvan:

             
 

d. Uitvoeringsregelingen

 

– 1 850

 

– 1 850

– 1 850

– 1 850

– 1 850

                 

Ontvangsten

820

0

820

0

0

0

0

Toelichting:

a. Uitvoeringsregelingen

Een deel van de uitgaven aan het beleid van de overheid als werkgever staat op artikelonderdeel 2 «Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen». Met deze mutatie worden de middelen op het juiste instrument (overheid als werkgever) verantwoord.

b. Zero-base apparaat

Zie de toelichting bij het «centraal apparaatartikel» in de leeswijzer.

c. Beter werken Openbaar Bestuur

Vanuit Programma Regeldruk wordt aangesloten op het programma Beter Werken in het Openbaar Bestuur (BWOB). Hiervoor worden meerjarig tot en met 2015 middelen beschikbaar gesteld.

d. Uitvoeringsregelingen

Een deel van de uitgaven aan het beleid van de overheid als werkgever staan op dit artikelonderdeel (pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen). Met deze mutatie worden de middelen op het juiste instrument (overheid als werkgever) verantwoord.

Beleidsartikel 8. Kwaliteit Rijksdienst Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

28 964

8 444

37 408

3 237

3 556

3 562

3 465

                 

Uitgaven:

28 964

8 444

37 408

3 237

3 556

3 562

3 465

8.1

Kwaliteit Rijksdienst

28 964

8 444

37 408

3 237

3 556

3 562

3 465

 

Waarvan:

             
 

a. Bijdragen ICBR

 

3 163

         
 

b. Bijdragen Inspectieraad

 

1 668

         
 

c. Zero-base apparaat

 

2 925

 

3 237

3 556

3 562

3 465

                 

Ontvangsten

2 550

– 2 118

432

– 2 400

– 2 400

– 2 400

– 2 400

 

Waarvan:

             
 

d. Bijdragen Inspectieraad

 

182

         
 

e. Detacheringen

 

– 2 300

 

– 2 400

– 2 400

– 2 400

– 2 400

Toelichting:

a. Bijdragen ICBR

Dit betreffen de bijdragen van de ministeries van Financiën, Veiligheid en Justitie, Infrastructuur en Milieu voor de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijksdienst (ICBR) 2012.

b. en d. Bijdragen Inspectieraad

Dit betreffen de bijdragen en ontvangsten van de Belastingdienst en de diverse inspecties ten behoeve van de Inspectieraad voor het jaar 2012. De bijdragen zijn onder andere afkomstig van de Inspectie voor de Gezondheidszorg, de Inspectie van het Onderwijs en de Inspectie SZW.

c. Zero-base apparaat

Zie de toelichting «Het centraal apparaatartikel» in de leeswijzer.

e. Detacheringen

Als gevolg van Verantwoord begroten worden de ontvangsten voortvloeiende uit detacheringen voortaan geraamd op artikel 11 Centraal Apparaat.

Beleidsartikel 9. Uitvoering Rijkshuisvesting Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

58 053

1 297

59 350

0

0

0

0

                 

Uitgaven:

58 053

1 297

59 350

0

0

0

0

9.1

Een doelmatige uitvoeringspraktijk van de rijkshuisvesting

58 053

1 297

59 350

0

0

0

0

 

waarvan:

             
 

a. Overlopende verplichtingen

 

1 297

         
                 

Ontvangsten

2 626

0

2 626

0

0

0

0

Toelichting:

a. Overlopende verplichtingen

Deze mutatie betreft de betaling in 2012 van facturen met betrekking tot activiteiten huisvesting voor de Hoge Colleges van Staat uit 2011.

Beleidsartikel 10. Vreemdelingen Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

793 065

– 43 824

749 241

– 31 107

– 22 360

– 14 762

– 15 119

                 

Uitgaven:

793 065

– 43 824

749 241

– 31 107

– 22 360

– 14 762

– 15 119

10.1

Toegang, toelating en opvang vreemdeling

761 366

– 45 924

715 442

– 31 107

– 22 360

– 14 762

– 15 119

 

waarvan:

             
 

a. Kasschuif correctie ODA toerekening

 

– 6 800

         
 

b. Asielreserve

 

9 920

         
 

c. Zero-base apparaat

 

– 11 964

 

– 12 648

– 11 527

   
 

d. ODA-toerekening

 

– 34 976

 

– 15 873

– 8 247

– 12 176

– 12 533

                 

10.2

Terugkeer en bewaring Vreemdelingen

31 699

2 100

33 799

0

0

0

0

 

waarvan:

             
 

e. Vreemdelingenbewaring

 

2 100

         
                 

Ontvangsten

467

0

467

0

0

0

0

Toelichting:

a. Kasschuifcorrectie ODA toerekening

Deze kasschuif betreft een correctie van de ODA toerekening in verband met een lagere asielinstroom.

b. Asielreserve

In 2012 wordt voor asiel een (begrotings)reserve gevormd voor opvang van hoeveelheidfluctuaties. Conform afspraak wordt de onderuitputting op het terrein van vreemdelingenzaken in deze asielreserve gestort. De middelen zijn in 2011 via een kasschuif overgeheveld naar 2012. Zodra de asielreserve technisch is verwerkt, worden de middelen gestort.

c. Zero-base apparaat

Zie de toelichting bij het «centraal apparaatartikel» in de leeswijzer.

d. ODA-toerekening

Conform de internationale criteria worden de kosten die zijn gemaakt voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit de DAC-landen toegerekend aan het ODA-budget. Voor deze toerekening is een systematiek afgesproken tussen de ministeries van Buitenlandse Zaken, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Financiën. Door een lagere asielinstroom en actualisatie van overige relevante variabelen is de ODA-toerekening naar beneden bijgesteld.

e. Vreemdelingenbewaring

Dit betreft overlopende verplichtingen voor de verdere implementatie van het programma alternatieven voor vreemdelingenbewaring.

2.2 Niet-beleidsartikelen

Beleidsartikel 11. Centraal apparaat Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

309 905

84 623

394 528

21 703

20 954

10 757

10 784

                 

Uitgaven:

305 445

84 623

390 068

21 703

20 954

10 757

10 784

11.1

Apparaat (exclusief AIVD)

305 445

84 623

390 068

21 703

20 954

10 757

10 784

 

Waarvan:

             
 

a. ABP premiestijging

 

1 168

 

1 147

     
 

b. Overheveling 24 fte

 

– 2 050

 

– 2 050

– 2 050

– 2 050

– 2 050

 

c. Personeel en bedrijfsvoering

 

14 409

         
 

d. Dienstverleningafspraken

 

30 000

         
 

e. Dienstverlening SSC-ICT

 

9 910

         
 

f. Doelmatigheidskorting Rijksdienst

 

2 602

 

2 612

2 620

2 606

2 606

 

g. Zero-base apparaat

 

13 736

 

14 683

13 800

2 601

2 411

 

h. Overlopende verplichtingen

 

2 440

         
                 

Ontvangsten

32 232

46 098

78 330

2 400

2 400

2 400

2 400

 

Waarvan:

             
 

i. Dienstverleningsafspraken

 

30 000

         
 

j. Dienstverlening SSC-ICT

 

9 910

         
 

k Detacheringen

 

2 300

 

2 400

2 400

2 400

2 400

Toelichting:

a. ABP premiestijging

De premies voor het ABP zijn in 2012 en 2013 gemiddeld met 2% verhoogd. Dit leidt tot hogere uitgaven voor het apparaat.

b. Overheveling 24 fte

Het betreft een overheveling van de apparaatskosten van 24 fte naar het ministerie van Veiligheid en Justitie. Dit houdt verband met de departementale herindeling van 2011.

c. Personeel en bedrijfsvoering

Dit is de budgettaire overheveling van het personeel- en bedrijfsvoeringbudget voor de overkomst van de voormalige Shared Service Organisatie ICT (thans SSC-ICT) van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

d. en i. Dienstverleningsafspraken

Deze mutatie betreft de dienstverleningafspraken voor de standaarddienstverlening met betrekking tot de baten-lastendiensten.

e. en j. Dienstverlening SSC-ICT

Dit betreft de bijdragen van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor de dienstverlening 2012 van het Shared Service Center ICT (SSC-ICT) Den Haag.

f. Doelmatigheidskorting Rijksdienst

Dit betreft de juiste artikelbelasting van het aandeel van de baten-lastendiensten P-Direkt en de Werkmaatschappij in de taakstelling Doelmatigheidskorting Rijksdienst.

g. Zero-base apparaat

Zie de toelichting «Het centraal apparaatartikel» in de leeswijzer.

h. Overlopende verplichtingen

Dit zijn overlopende verplichtingen van facturen uit 2011 die in 2012 tot betaling komen. Deze hebben onder andere betrekking op de onderdelen Inspectieraad, Vreemdelingenzaken en Wonen, Bouwen en Integratie.

k. Detacheringen

Als gevolg van Verantwoord begroten worden de ontvangsten voortvloeiende uit detacheringen voortaan geraamd op het centraal apparaat.

Beleidsartikel 12. Algemeen Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

2 272

– 176

2 096

0

0

0

0

                 

Uitgaven:

14 084

– 176

13 908

0

0

0

0

12.1

Algemeen

1 480

– 176

1 304

0

0

0

0

                 

12.2

Verzameluitkeringen

12 604

0

12 604

0

0

0

0

                 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

Beleidsartikel 13. Nominaal en onvoorzien Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012 (incl. amendement)

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

35 427

– 18 926

16 501

4 129

5 774

– 3 311

– 2 736

                 

Uitgaven:

32 027

– 15 526

16 501

– 4 471

– 2 826

– 3 311

– 2 736

13.1

Loonbijstelling

4 461

778

5 239

1 900

4 901

4 618

4 610

 

Waarvan:

             
 

a. ABP premiestijging

 

– 1 936

 

– 1 915

     
 

b. Incidentele loonontwikkeling

 

– 1 200

 

– 1 200

     
 

c. Sociaal Flankerend beleid

 

– 1 300

         
 

d. Loonbijstelling

 

5 214

 

5 015

4 901

4 618

4 610

                 

13.2

prijsbijstelling

10 721

– 815

9 906

– 1 842

– 3 490

– 4 506

– 4 723

 

Waarvan:

             
 

e. Taakstelling baten-lastendiensten

 

– 815

 

– 1 842

– 3 490

– 4 506

– 4 723

                 

13.3

Onvoorzien*

16 845

– 15 489

1 356

– 4 529

– 4 237

– 3 423

– 2 623

 

Waarvan:

             
 

f. Reservering Jeugd-NIK

 

4 589

         
 

g. Masterplan Kantoorhuisvesting Den Haag

 

– 13 659

         
 

h. Doelmatigheidskorting Rijksdienst

 

– 2 602

 

– 2 612

– 2 620

– 2 606

– 2 606

 

i. Huurtoeslag dekking

 

– 1 900

         
                 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

                 
 

*) Amendement Koopmans C.S.

– 250

           

Toelichting:

a. ABP premiestijging

De premies voor het ABP zijn in 2012 en 2013 gemiddeld met 2% verhoogd. Dit leidt tot hogere uitgaven voor het apparaat.

b. Incidentele loonontwikkeling

Ter voorkoming van een direct knelpunt in de bekostiging van het apparaat ontvangt de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) in de jaren 2012 en 2013 een compensatie van € 1,2 mln. voor de incidentele loonontwikkeling.

c. Sociaal Flankerend beleid

Met ingang van 1 januari 2012 zullen extra kosten gemoeid zijn met betrekking tot herplaatsingkandidaten (23,6 fte) en de uitvloeiselen van het Sociaal Flankerend Beleid 2011. De verwachte kosten die hiermee gemoeid zijn, bedragen incidenteel € 1,3 mln.

d. Loonbijstelling

Dit betreft de compensatie ten behoeve van de ontwikkeling loonbijstelling 2012.

e. Taakstelling baten-lastendiensten

Dit betreft de juiste artikelbelasting van het BZK-aandeel van de taakstelling op de baten-lastendiensten P-Direkt en de Werkmaatschappij.

f. Reservering Jeugd-NIK

Op nominaal en onvoorzien wordt een reservering aangehouden voor de verwachte extra uitgaven voor de Nederlandse Identiteitskaart voor jeugdigen (jeugd-NIK) in verband met de afschaffing van het mogen bijschrijven van een kind in een reisdocument.

g. Masterplan Kantoorhuisvesting Den Haag

De technische financiële uitwerking van het masterplan kantoorhuisvesting Den Haag behelst een aantal inter-temporele mutaties van bijdragen van verschillende departementen. Deze reeks betreft de bijdrage van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

h. Doelmatigheidskorting Rijksdienst

Dit betreft de juiste artikelbelasting van het aandeel van de baten-lastendiensten P-Direkt en de Werkmaatschappij in de taakstelling Doelmatigheidskorting Rijksdienst.

i. Huurtoeslag dekking

Een deel van de problematiek binnen het instrument huurtoeslag wordt gedekt uit nominaal en onvoorzien.

Beleidsartikel 14. VUT-fonds Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

100 000

70 000

170 000

– 210 000

0

0

0

                 

Uitgaven:

100 000

70 000

170 000

– 210 000

0

0

0

14.1

VUT-fonds

100 000

70 000

170 000

– 210 000

0

0

0

 

Waarvan:

             
 

a. Liquiditeits behoefte VUT-fonds

 

70 000

 

– 210 000

     
                 

Ontvangsten

14 600

1 300

15 900

3 900

4 100

– 1 000

– 1 300

Toelichting:

a. Liquiditeitsbehoefte VUT-fonds

Op grond van nadere analyses blijkt dat steeds meer mensen besluiten later gebruik te maken van het Flexibel Pensioen en Uittreding regeling (FPU). Als gevolg hiervan wijzigt de leenbehoefte van het VUT-fonds. Dit leidt aan zowel de uitgaven- als ontvangstenkant tot een ramingbijstelling. Als gevolg hiervan wijzigt ook de kaderrelevante raming van de renteontvangsten VUT-fonds.

3. Baten-lastendiensten

3.1 Basisadministratie Persoongegevens en Reisdocumenten (BPR)

In de ontwerp-begroting 2012 is voor de verstrekking van de identiteitskaarten aan jeugdigen een bedrag van € 16,3 mln. opgenomen bij de ontvangsten moederdepartement.

Op 1 november 2011 is het besluit genomen de prijs van een identiteitskaart voor jeugdigen te laten stijgen naar € 30,00. Hierdoor is de bijdrage moederdepartement aan BPR verlaagd met € 11,5 mln.

De opbrengsten derden zullen met een bedrag € 1,8 mln stijgen omdat de leges op de identiteitskaarten voor jeugdigen die de uitgevende instanties aan BPR afdragen stijgt.

De materiële kosten dalen met € 10 mln doordat de vergoeding aan gemeenten (door het besluit de prijs voor een identiteitskaart aan jeugdigen te verhogen naar € 30,00) niet meer plaats vindt.

Begroting van baten en lasten voor het jaar 2012 (x € 1 000)

Baten-lastendienst BPR

     
 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties

(+ of –) 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Baten

     

Omzet moederdepartement

31 955

– 11 800

20 155

Omzet overige departementen

0

0

0

Omzet derden

67 215

1 800

69 015

Rentebaten

50

 

50

Bijzondere baten

0

 

0

Totaal baten

99 220

– 10 000

89 220

       

Lasten

     

Apparaatskosten

     

– personele kosten

8 175

0

8 175

waarvan eigen personeel

6 375

   

waarvan externe inhuur

1 800

   

– materiële kosten

90 545

– 10 000

80 545

waarvan ICT

250

   

Rentelasten

0

 

0

Afschrijvingskosten

500

 

500

– inventaris en installaties

500

   

– materieel (m) GBA

0

   

– materieel RAAS

0

   

– materieel ORRA

0

   

Overige lasten

0

 

0

– dotaties voorzieningen

0

   

– rentelasten

0

   

– bijzondere lasten

0

   

Totaal lasten

99 220

– 10 000

89 220

Saldo van baten en lasten

0

0

0

Noot: De hierboven gemelde eerste suppletoire mutatie heeft geen effect op de, bij de ontwerp-begroting 2012 gepresenteerde, cijfers van het kasstroomoverzicht en de doelmatigheid.

3.2 Doc-Direkt

Inleiding

De begrotingsuitvoering 2011, door Doc-Direkt, heeft geleid tot nieuwe inzichten over 2012. Doc-Direkt heeft de taak de digitale archiefbewerking opgepakt. Om deze taak verder vorm te geven zijn de werkzaamheden van de digitale dynamische archiefafdeling van BZK met ingang van 1 januari 2012 overgedragen aan Doc-Direkt en gaan daar verder onder de noemer SSO-ECM. SSO-ECM staat voor het mogelijk maken van digitaal werken voor kerndepartementen. SSO-ECM begeleidt en ontzorgt bij het transitieproces van een papieren naar een digitale informatiehuishouding en vervult de taak van tolk tussen eindgebruikers en de applicatiebouwers. Kennis over implementatietrajecten wordt overgebracht, samen met ondersteuning op het gebied van digitaal werken, opleiden, gegevensbeheer en gegevensverwerking.

Op de middellange termijn streeft Doc-Direkt/SSO-ECM naar samenwerking met meerdere departementen.

Exploitatie

Begroting van baten en lasten voor het jaar 2012 (x € 1 000)

Baten-lastendienst Doc-Direkt

   
 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties

(+ of –) 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Baten

     

Omzet moederdepartement

11 781

8 437

20 218

Omzet overige departementen

13 573

– 2 196

11 377

Omzet derden

0

0

0

Rentebaten

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

Totaal baten

25 354

6 241

31 595

       

Lasten

 

0

0

Apparaatskosten

24 866

5 738

30 604

– personele kosten

14 315

2 234

16 549

– waarvan eigen personeel

13 815

1 871

15 686

– waarvan externe inhuur

500

362

862

– materiele kosten

10 551

3 505

14 056

– waarvan apparaat ICT

800

0

800

– waarvan bijdrage aan SSO's

 

0

0

Afschrijvingskosten

214

511

725

– materieel

 

511

0

– waarvan apparaat ICT

 

0

0

– immaterieel

 

0

0

Overige kosten

24

46

70

– dotaties voorzieningen

0

0

0

– rentelasten

24

46

70

– bijzondere lasten

0

0

0

Totaal lasten

25 104

6 295

31 399

Saldo van baten en lasten

250

– 54

196

Toelichting: Uitgangspunt voor de begroting van baten en lasten is een kostendekkende exploitatie zonder winstoogmerk.

De oorspronkelijk vastgestelde begroting bestond alleen uit de begroting van Doc-Direkt, omdat SSO-ECM bij het indienen van de begroting nog onder BZK/Dienst concernstaf en bedrijfsvoering viel. Het begrote enkelvoudige resultaat van SSO-ECM is € 0,241 mln. en van Doc-Direkt bijgesteld tot –/– € 0,045 mln.

De omzet van Doc-Direkt/SSO-ECM wordt bepaald door het afzetten van basispakketten en licenties Digidoc, waarvoor twee afzonderlijke kostprijzen zijn vastgesteld. Tevens wordt omzet gegenereerd door maatwerk. Maatwerk wordt bij klanten in rekening gebracht door middel van het aantal werkelijk ingezette uren en de bijbehorende uurprijs. In de begroting is tevens een bedrag opgenomen voor de ICT-ontwikkeling van Digidoc.

Kasstroomoverzicht

Kasstroomoverzicht voor het jaar 2012 (x € 1 000)

Baten-lastendienst Doc-Direkt

   

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties

(+ of –) 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari (incl. deposito)

507

0

507

2.

Totale operationele kasstroom

464

457

921

3a.

Totaal investeringen (–/–)

– 400

– 179

– 579

3b.

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

3.

Totaal investeringkasstroom

– 400

– 179

– 579

4a.

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

0

0

0

4b.

Eenmalige storting door het moederdepartement(+)

0

0

0

4c.

Aflossingen op leningen (–/–)

– 214

– 511

– 725

4d.

Beroep op leenfaciliteit (+)

400

179

579

4.

Totaal financieringskasstroom

186

– 332

– 146

5.

Rekening-courant RHB 31 december (=1+2+3+4)

757

– 54

703

Toelichting: De investering heeft betrekking op de overname van scanners van BZK door Doc-Direkt/SSO-ECM. Voor de financiering is een beroep gedaan op de leenfaciliteit.

Doelmatigheid

Toelichting: de ingediende set blijft vooralsnog ongewijzigd. Doc-Direkt/SSO-ECM heeft geen historie; om deze reden wordt de set doelmatigheidsindicatoren voor Doc-Direkt verder ontwikkeld.

3.3 Logius

Inleiding

Per 1 januari 2013 heeft de belastingdienst verplicht de aangiftes inkomstenbelasting voor ondernemers en de vennootschapsbelasting in het XBRL-formaat aan te leveren. In tegenstelling tot hetgeen in de ontwerpbegroting 2012 is opgenomen zal er dan geen temporisering van Standard Business Reporting (SBR) zijn maar een intensivering. De gevolgen zijn dat er voor SBR € 3,9 mln, digipoort PI € 7,3 mln hogere opbrengsten overige departementen worden verwacht.

Daarnaast was ten tijde van het opstellen van de ontwerpbegroting 2012 nog niet bekend wat de ontwikkeling van de diverse producten zou worden en welke kosten daarmee gemoeid zouden zijn. Er is nu meer duidelijkheid over bijvoorbeeld meer verwachte aansluitingen, wijzigingen en serviceaanvragen wat leidt tot de volgende aanpassingen. De opbrengsten van Elektronisch Bestellen en Factureren (DigiInkoop en BVV) worden circa € 7,8 mln hoger dan geraamd; de opbrengsten van Rijkspas, DigiD Machtigen, Rijksdiensten en Haagsche Ring worden naar verwachting circa € 7 mln hoger.

Verder zullen in de loop van dit jaar voor de producten de stelselproducten, de inspectieviews en veiligheidsproducten andere beheerpartijen worden gezocht. De verwachting is dat hierdoor de opbrengsten zullen afnemen met circa € 8 mln. Hiermee komt het totaal van de verwachte opbrengsten in 2012 op ca € 89,4 mln. De opbrengsten moederdepartement zijn € 31,385 mln en de opbrengsten overige departementen op € 58,022 mln.

Eigen vermogen Logius

Het onverdeeld resultaat over 2011 was € 0,992 mln negatief, hetgeen in mindering gebracht wordt op de exploitatiereserve. Het totale eigen vermogen per ultimo 2011 is echter ook € 0,992 negatief, zodat de eigenaar genoodzaakt is bij eerste suppletoire begroting aan te geven hoe dit negatieve saldo wordt aangezuiverd.

Van de ter beschikking gestelde projectgelden voor het project Diginotar komt circa € 0,5 mln niet tot besteding. Dit niet bestede deel wordt gebruikt ter verbetering van de exploitatiereserve van Logius. Voor het resterende deel van € 0,492 mln wordt aan Logius een inspanningsverplichting opgelegd om het negatieve saldo van de exploitatiereserve in 2012 weer aan te zuiveren. De eigenaar staat garant voor het feit dat ultimo 2012 het eigen vermogen per saldo weer minimaal nul zal zijn.

Begroting van baten en lasten voor het jaar 2012 (x € 1 000)

Baten-lastendienst Logius

     
 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties

(+ of –) 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Baten

     

Omzet moederdepartement

30 885

500

31 385

Omzet overige departementen

40 822

17 200

58 022

Omzet derden

205

 

205

Rentebaten

0

 

0

Vrijval voorzieningen

0

 

0

Bijzondere baten

0

 

0

Totaal baten

71 912

17 700

89 612

       

Lasten

     

Apparaatskosten

68 329

17 700

86 029

– personele kosten

22 776

 

22 776

– waarvan eigen personeel

11 388

 

11 388

– waarvan externe inhuur

11 388

 

11 388

– materiele kosten

45 553

17 700

63 253

– waarvan apparaat ICT

27 332

17 700

45 032

– waarvan bijdrage aan SSO's

     

Afschrijvingskosten

1 592

0

1 592

– materieel

   

0

– waarvan apparaat ICT

   

0

– immaterieel

   

0

Overige kosten

237

0

237

– dotaties voorzieningen

0

 

0

– rentelasten

237

 

237

– bijzondere lasten

0

 

0

Totaal lasten

70 158

17 700

87 858

Saldo van baten en lasten

1 754

0

1 754

Noot: De hierboven gemelde eerste suppletoire mutatie heeft geen effect op de, bij de ontwerpbegroting 2012 gepresenteerde, cijfers van het kasstroomoverzicht en de doelmatigheid.

3.4 De Werkmaatschappij

Inleiding

De Werkmaatschappij is een baten-lastendienst onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en per 1 januari 2008 officieel ingesteld. Per 1 januari 2012 bestaat deze organisatie uit een Houdster en 13 bedrijfseenheden.

De bedrijfseenheden van De Werkmaatschappij leveren een breed scala aan producten en diensten op het terrein van de bedrijfsvoering aan onderdelen van de rijksoverheid. Of het nu gaat om arbeidsmarktcommunicatie of bedrijfsmaatschappelijk werk, om grafische dienstverlening of het bieden van coaching, om arbeidsjuridische ondersteuning of post- en koeriersdiensten.

Ontwikkelingen

De aanleiding voor De Werkmaatschappij een 1e suppletoire begroting in te dienen is de toetreding van 3 nieuwe bedrijfseenheden per 1 januari 2012. Hierover bent u op 6 maart 2012 geïnformeerd via een brief. De 3 nieuwe bedrijfseenheden zijn de Haagse Inkoopsamenwerking (HIS), Interim-Rijk (IR) en Kennis- en exploitatiecentrum Officiële Overheids-Publicaties (KOOP).

De HIS is een samenvoeging van de inkoopafdelingen van het Ministerie van BZK, Ministerie van Financiën en het Ministerie van VWS. De samenvoeging is de uitwerking van de projecten 5 en 8 uit het Uitvoeringsprogramma Compacte Rijksdienst.

Per 1 januari 2012 vormt I-Interim Rijk, als rijksbrede pool voor ICT-professionals binnen het Rijk, samen met Interim Management Rijk, rijksbrede interim management pool, de nieuwe bedrijfseenheid IR. Deze nieuwe bedrijfseenheid IR is per gelijke datum toegetreden tot DWM.

KOOP heeft de opdracht zorg te dragen voor de elektronische publicatie en het toegankelijk maken van officiële overheidspublicaties. Daarbij ligt de focus op het borgen van de wettelijke verplichting tot het bekendmaken en beschikbaar stellen van centrale en decentrale wet- en regelgeving met de hoogst mogelijke beschikbaarheid en integriteit.

Exploitatie

Begroting van baten en lasten voor het jaar 2012 (x € 1 000)

Baten-lastendienst De Werkmaatschappij

   
 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties

(+ of –) 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Baten

     

Omzet moederdepartement

17 699

11 680

29 379

Omzet overige departementen

74 270

15 360

89 630

Omzet derden

3 953

1 830

5 783

Rentebaten

5

5

Vrijval voorzieningen

Bijzondere baten

613

613

Totaal baten

96 540

28 870

125 410

       

Lasten

     

Apparaatskosten

92 994

28 718

121 712

– personele kosten

51 720

23 137

74 857

– waarvan eigen personeel

44 954

19 256

64 210

– waarvan externe inhuur

6 766

3 881

10 647

– materiele kosten

41 274

5 582

46 856

– waarvan apparaat ICT

10 319

2 564

12 883

– waarvan bijdrage aan SSO's

Afschrijvingskosten

2 935

2 935

– materieel

– waarvan apparaat ICT

– immaterieel

Overige kosten

416

416

– dotaties voorzieningen

– rentelasten

416

416

– bijzondere lasten

Totaal lasten

96 345

28 718

125 063

Saldo van baten en lasten

195

152

347

Toelichting

De wijziging op de ontwerpbegroting 2012 van De Werkmaatschappij wordt veroorzaakt door de toetreding van de 3 nieuwe bedrijfseenheden per 1-1-2012. Uitgangspunt voor de begroting van de baten en lasten van DWM is een kostendekkende exploitatie.

Kasstroomoverzicht

Kasstroomoverzicht voor het jaar 2012 (x € 1 000)

Baten-lastendienst De Werkmaatschappij

     
   

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties

(+ of –) 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari (incl. deposito)

17 384

0

17 384

2.

Totale operationele kasstroom

3 130

152

3 282

3a.

Totaal investeringen (–/–)

– 3 000

0

– 3 000

3b.

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

3.

Totaal investeringkasstroom

– 3 000

0

– 3 000

4a.

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

0

0

0

4b.

Eenmalige storting door het moederdepartement(+)

0

0

0

4c.

Aflossingen op leningen (–/–)

– 3 622

0

– 3 622

4d.

Beroep op leenfaciliteit (+)

4 000

0

4 000

4.

Totaal financieringskasstroom

378

0

378

5.

Rekening-courant RHB 31 december (=1+2+3+4)

17 892

152

18 044

De operationele kasstroom wijzigt door het toetreden van de 3 nieuwe bedrijfseenheden.

Doelmatigheid

De Werkmaatschappij levert als Shared Service Organisatie vele producten en diensten. Hierdoor is gekozen voor een tweetal overall indicatoren voor de integrale kostprijzen en de verkooptarieven. Beide zijn door indexcijfers weergegeven (2011 = 100).

Doelmatigheidsindicatoren 2012

Baten-lastendienst De Werkmaatschappij

   
 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Omschrijving generiek deel

   

Verloop kostprijs (basisjaar 2011 = 100)

98

98

Verloop tarieven (basisjaar 2011 = 100)

98

98

Totale omzet per product(groep) of dienst

96 540

125 410

FTE-totaal, excl. externe inhuur

636

767

Saldo van baten en lasten (% van de baten)

0,20%

0,27%

Klanttevredenheid departementen (KTO)

7,1

7,1

Medewerkerstevredenheid (MTO)

7,5

7,5

De set van doelmatigheidsindicatoren is alleen aangepast voor de totale omzet en het saldo baten en lasten. Dit komt voort uit de toetreding van de 3 nieuwe bedrijfseenheden per 1/1/2012.

3.5 FMHaaglanden

Het eigen vermogen van FMHaaglanden over 2011 is € 1,1 mln hoger dan de maximumomvang van 5%. De regeling baten-lastendienst 2011 geeft aan dat het eigen vermogen naar het maximum van 5% terug moet worden gebracht. De eigenaar van FMHaaglanden, dgOBR, heeft in overeenstemming met het opdrachtgevende bestuur van FMHaaglanden besloten dat het tarief voor de basisdienstverlening over 2012 voor de desbetreffende departementen wordt verlaagd.

3.6 Dienst van de Huurcommissie

Het eigen vermogen van de Dienst van de Huurcommssie (DHC) over 2011 is € 3,1 mln hoger dan de maximumomvang van 5% over de gemiddelde omzet van de afgelopen twee jaar die toegestaan is. De regeling baten-lastendienst 2011 geeft aan dat het eigen vermogen naar het maximum van 5% terug moet worden gebracht. De eigenaar van DHC, dgWBI, heeft conform het voorstel van DHC en na afstemming met de opdrachtgever besloten dat DHC in 2012 het surplus zal benutten om voorzieningen te treffen voor kosten voor aanpassingen van systemen en voor reorganisatiekosten.

Naar boven