Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33280-VI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33280-VI nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2012 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Veiligheid en Justitie, I. W. Opstelten
Blz. |
||
---|---|---|
1. |
INLEIDING |
2 |
2. |
HET BELEID |
2 |
2.1 |
OVERZICHT BELANGRIJKSTE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES |
3 |
2.2 |
DE BELEIDSARTIKELEN |
6 |
12 RECHTSPLEGING EN RECHTSBIJSTAND |
7 |
|
13 RECHTSHANDHAVING EN CRIMINALITEITSBESTRIJDING |
7 |
|
14 JEUGD |
9 |
|
21 CONTRATERRORISME- EN NATIONAAL VEILIGHEIDSBELEID |
10 |
|
23 VEILIGHEIDSREGIO’S EN POLITIE |
11 |
|
25 VEILIGHEID EN BESTUUR |
13 |
|
29 INSPECTIE OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID |
13 |
|
2.3 |
DE NIET-BELEIDSARTIKELEN |
14 |
91 |
APPARAATSUITGAVEN KERNDEPARTEMENT |
14 |
92 |
NOMINAAL EN ONVOORZIEN |
15 |
93 |
GEHEIM |
15 |
Dit is de 1ste suppletoire begroting 2012 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Voorjaarsnota 2012.
In hoofdstuk 2 zijn allereerst de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel opgenomen (paragraaf 2.1). Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10 mln. Indien politiek relevant, worden ook kleinere mutaties toegelicht.
In paragraaf 2.2 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In paragraaf 2.3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid staat per beleidsartikel kolomsgewijs de stand ontwerpbegroting 2012 inclusief de amendementen op de ontwerpbegroting 2012, de mutaties 1ste suppletoire begroting 2012, de stand 1ste suppletoire begroting 2012 en de mutaties bij de 1ste suppletoire begroting 2012 voor de jaren 2012 tot en met 2017.
Alle afzonderlijke uitgaven- en ontvangstenmutaties groter dan € 5,0 mln. worden toegelicht.
In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de mutaties op de beleidsartikelen (2.2) en de mutaties op de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.
Beleidsartikel |
Uitgaven |
||
---|---|---|---|
Belangrijkste suppletoire mutaties: |
|||
1 |
Griffierechten |
12 |
– 46 000 |
2 |
Rechtsbijstand Civiel en Bestuur |
12 |
– 10 800 |
3 |
Rechtsbijstand Straf |
12 |
– 10 300 |
4 |
Interne herverdeling Dienst Justitiële Inrichtingen |
13 en 14 |
46 460 |
5 |
Straf gevangeniswezen |
13 |
14 900 |
6 |
Substantieel bezwarende functies en 2e carrière regeling |
13 en 14 |
22 200 |
7 |
Verlaging budget OM |
13 |
– 29 728 |
8 |
Internationale Politiesamenwerking |
23 |
10 877 |
9 |
Uitbreidingsplaatsen financieel-economische criminaliteit |
23 |
10 351 |
10 |
Centrale exploitatiekosten C2000-budget |
23 |
11 500 |
11 |
Interne herverdeling Veiligheid en Justitie |
alle |
94 778 |
12 |
Tegenvaller Boeten en Transacties |
92 |
– 81 700 |
13 |
Eindejaarsmarge 2011 |
92 |
17 381 |
14 |
Prijsbijstelling 2011 |
92 |
– 21 200 |
15 |
Loonbijstelling 2012 |
92 |
40 896 |
16 |
Inkomensafhankelijke bijdrage |
92 |
18 600 |
Toelichtingen op de belangrijkste mutaties:
Uitgaven
De bij Regeerakkoord voorgenomen verhoging van de griffierechten gaat niet door.
Om tekorten bij de rechtspraak op te lossen was de datum van inwerkingtreding van de verhoging vervroegd van 1 januari 2013 naar 1 juli 2012. Het niet doorgaan van de verhoging zorgt in 2012 voor een tekort van € 46 mln. aan de ontvangstenkant van de begroting, vanwege minder ontvangsten griffierechten. Ook zorgt dit voor een additioneel tekort van € 2 mln. bij de rechtspraak, vanwege het uitblijven van het instroombeperkende effect dat met de verhoging gepaard zou gaan. Het tekort wordt door de Raad voor de Rechtspraak opgevangen. Voor een deel (circa € 29 mln.) is dat mogelijk doordat de recent bijgestelde prognose van de instroom (PMJ) voor het jaar 2012 lager is dan de beschikbare capaciteit. Voor het overige deel wordt een beroep gedaan op de aanwezige reserves bij de Raad voor de Rechtspraak.
De rechtsbijstand civiel en bestuur laat een afname zien van het aantal toevoegingen ten opzichte van de beschikbare capaciteit. Daarnaast leidt de invoering van de korting van 5% op het tarief voor de gesubsidieerde rechtsbijstand per 1 januari 2012 tot een kostendaling. Ook als gevolg van de verhoging van de eigen bijdrage die moet worden betaald is het aantal lichte adviestoevoegingen afgenomen. De capaciteitsbehoefte voor de civiele toevoegingen laat de komende jaren een stijging zien, zo blijkt uit het Prognose Model Justitiële Ketens. Als gevolg van deze ontwikkelingen wordt voor 2012 en 2013 een capaciteitsoverschot geraamd.
De rechtsbijstand straf laat een daling zien van het aantal toevoegingen bij de reguliere en ambthalve straftoevoegingen voor de jaren 2012 en 2013. Dit hangt samen met een afname in het totaal aantal verdachten van misdrijven. Op basis hiervan wordt een overschot in capaciteit verwacht. Op grond van het Prognose Model Justitiële Ketens wordt verwacht dat het capaciteitsoverschot vanaf 2014 zal omslaan in een tekort. Bij de Piketdiensten wordt een forse stijging geprognosticeerd als gevolg van de EHRM-arresten (Europees Hof voor de Rechten van de Mens) inzake Salduz en Panovits. Op grond hiervan mag een verdachte niet meer worden verhoord zonder voorafgaand in de gelegenheid te zijn gesteld een advocaat te raadplegen. De stijging van het aantal zaken die hierdoor wordt veroorzaakt is echter langzamer op gang gekomen dan eerder was geraamd.
Het betreft een technische mutatie ten bedrage van ruim € 46 mln. Deze interne herschikking is noodzakelijk teneinde de budgetten op de verschillende operationele doelstellingen in overeenstemming te brengen met de productie van de verschillende DJI-onderdelen. Per saldo blijft het budgettaire kader van DJI ongewijzigd.
Het gevangeniswezen laat een stijging zien in de capaciteitsbehoefte die veroorzaakt wordt door een complexe combinatie van zowel bestaand als nieuw beleid. Dit leidt tot een tekort aan direct inzetbare celcapaciteit. Het tekort kan deels worden opgevangen door meer gebruik te maken van meerpersoonscellen en door het activeren van reservecapaciteit.
Van alle uitvoerende functies bij DJI valt 74% in de categorie Substantieel Bezwarende Functies (SBF). Dat wil zeggen dat medewerkers werkzaam in een dergelijke functie na hun zestigste levensjaar rechtspositioneel gebruik kunnen maken van de SBF-regeling. Sinds 1 januari 2006 is de Wet op de loonbelasting aangepast en gelden fiscale sancties voor de werkgever t.a.v. van regelingen die vervroegd uittreden mogelijk maken.
De regeling Tweede carrière heeft als doel om het gebruik van de SBF-regeling te beperken, door de mobiliteit van medewerkers te bevorderen of door werknemers te helpen over te stappen naar een functie die niet substantieel bezwarend is en derhalve niet onder de bewuste regeling valt. Het Ministerie van VenJ is gehouden deze regelingen, voortkomend uit de CAO Rijk 2006, uit te voeren. De kosten voor deze regelingen komen -mede door de veranderingen die tijdens de laatste Cao-onderhandelingen zijn afgesproken- veel hoger uit dan destijds door de onderhandelaars voorzien. In 2012 bedragen de meerkosten € 22,2 mln. Deze kosten worden binnen de begroting van VenJ gedekt.
Als gevolg van dalende instroomcijfers wordt het budget van het OM met ruim € 29 mln. verlaagd.
Het betreft een technische mutatie ten bedrage van € 10,8 mln. Deze interne herschikking is noodzakelijk teneinde het dossier internationale politiesamenwerking en civiele vredesmissies op de juiste operationele doelstelling te plaatsen.
Naar aanleiding van de evaluatie van de Schiedammer parkmoord is in 2006 het «Programma Versterking Opsporing en Vervolging (PVOV) gestart. Binnen PVOV is de afspraak dat 20% van de capaciteit in de recherche/opsporing zal bestaan uit een HBO of hogere opleiding in de uitvoering van de opsporing. Per 1 januari 2012 worden de gerealiseerde uitbreidingsplaatsen van financieel-economische criminaliteit structureel bekostigd uit de bijdragen aan de korpsen. Met deze technische mutatie wordt het budget van de politiekorpsen en KLPD met € 13 mln. verhoogd.
De ministeries van Defensie, VWS en Financiën dragen voor in totaal € 11,5 mln. bij aan de centrale exploitatiekosten van het C2000-netwerk. De Koninklijke Marechaussee, ambulancezorg en de douane maken gebruik van dit netwerk.
Het betreft een technische mutatie ten bedrage van ruim € 94 mln. De interne herschikking is noodzakelijk voor het oplossen van diverse interne VenJ-brede problematiek. Het merendeel is bestemd voor de tegenvaller op het dossier Boeten en Transacties.
Op het dossier Boeten en Transacties wordt voor het jaar 2012 een forse tegenvaller verwacht. Er is sprake van minder staandehoudingen als gevolg van het afschaffen van de bonnenquota. Daarnaast is een afname van het aantal zaken bij trajectcontroles waarneembaar. Dit is het gevolg van een afname van het aantal vervoersbewegingen als gevolg van de economische crisis en niet optimale beschikbaarheid van de trajectcontrolesystemen. Dit tekort wordt binnen de VenJ-begroting gedekt.
In 2011 is het budget van het Ministerie van Veiligheid en Justitie niet volledig uitgeput. Conform de geldende begrotingsregels wordt dit budget toegevoegd aan de begroting 2012 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. In totaal betreft het een bedrag van € 17,4 mln. Dit bedrag wordt over de verschillende dienstonderdelen verdeeld.
De bij Voorjaarsnota 2011 vastgestelde prijsbijstelling die in 2011 aan de VenJ-begroting is toegevoegd, is nog niet volledig verdeeld over de verschillen VenJ-onderdelen en staat nog gedeeltelijk gereserveerd op artikel 92. Een deel van deze prijsbijstelling ad € 21,2 mln. wordt ingezet ter dekking van de VenJ-problematiek. Zie ook de toelichting bij punt 11.
Met deze mutatie wordt een deel van de loonbijstelling 2012 aan de begroting van VenJ toegevoegd.
Met het oog op een evenwichtiger koopkrachtbeeld heeft het kabinet vorig jaar besloten om vanaf 2012 de grondslag van de Inkomensafhankelijke bijdrage in de Zorgverzekeringswet te verbreden onder gelijktijdige verlaging van het premiepercentage. Deze grondslagverbreding leidt per saldo tot hogere werkgeverslasten voor enkele overheidswerkgevers waaronder politie en rechterlijke macht, omdat de verbreding van de grondslag bij hen zwaarder weegt dan de verlaging van het premiepercentage. De overheidswerkgevers die vallen onder het referentiemodel worden gecompenseerd. Voor VenJ betreft deze compensatie € 18,6 mln., dit bedrag is doorverdeeld naar de betrokken VenJ-onderdelen.
Toelichtingen op de belangrijkste mutaties:
Beleidsartikel |
Ontvangsten |
||
---|---|---|---|
Belangrijkste suppletoire mutaties: |
|||
1 |
Griffierechten |
12 |
– 46 000 |
2 |
Boeten en transacties |
13 |
– 102 000 |
3 |
Outputfinanciering Dienst Justitiële Inrichting |
13 |
20 279 |
Ontvangsten
Zie toelichting bij de uitgaven.
Op het dossier Boeten en Transacties doet zich een tegenvaller voor van € 102 mln. Er is sprake van minder staandehoudingen als gevolg van het afschaffen van de bonnenquota. Daarnaast is een afname van het aantal zaken bij trajectcontroles waarneembaar. Dit is het gevolg van een afname van het aantal vervoersbewegingen als gevolg van de economische crisis en niet optimale beschikbaarheid van de trajectcontrolesystemen.
In 2011 was sprake van een lagere bezetting bij die Dienst Justitiële Inrichtingen dan eerder geraamd, waardoor budget terugvloeit naar het moederdepartement. Deze middelen worden ingezet om de hogere kosten van de SBF-regeling en regeling Tweede carrière te dekken.
Stand OB 2012 |
Mutaties NvW en amend. |
Mutaties 1e suppl. 2012 |
Stand 1e suppl. 2012 |
Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2016 (incl. NvW en amend.) |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
1 569 535 |
0 |
– 60 798 |
1 508 737 |
– 16 010 |
3 327 |
3 273 |
3 213 |
|
Waarvan garanties |
|||||||||
Programma-uitgaven |
1 569 535 |
0 |
– 60 798 |
1 508 737 |
– 16 010 |
3 327 |
3 273 |
3 213 |
|
12.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel |
524 712 |
0 |
– 20 423 |
504 289 |
– 19 753 |
632 |
632 |
632 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
504 289 |
||||||||
12.2.1 Raden voor rechtsbijstand |
494 816 |
0 |
– 20 465 |
474 351 |
– 19 795 |
590 |
590 |
590 |
|
12.2.2 Overig |
29 896 |
0 |
42 |
29 938 |
42 |
42 |
42 |
42 |
|
12.3 Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging |
1 044 823 |
0 |
– 40 375 |
1 004 448 |
3 743 |
2 695 |
2 641 |
2 581 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
984 359 |
||||||||
12.3.1 Raad voor de rechtspraak – gerechten |
993 131 |
0 |
– 44 650 |
948 481 |
1 905 |
902 |
857 |
797 |
|
12.3.2 Hoge Raad |
36 009 |
0 |
3 796 |
39 805 |
1 626 |
1 598 |
1 589 |
1 589 |
|
12.3.3 Overige diensten |
15 683 |
0 |
479 |
16 162 |
212 |
195 |
195 |
195 |
|
Ontvangsten |
302 882 |
0 |
– 46 000 |
256 882 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Waarvan Griffie-ontvangsten |
295 026 |
0 |
– 46 000 |
249 026 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het niet-juridisch verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd voor bestuurlijk gebonden uitgaven via diverse subsidiebeschikkingen, onder meer voor de Stichting Geschillencommissie Consumentenzaken (SGC), de Nederlandse Orde van Advocaten en het Bureau Financieel Toezicht. Daarnaast zijn er middelen gereserveerd voor de gesubsidieerde rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten. Ook zijn er middelen bestemd voor toezicht en onderzoek, bijvoorbeeld op het terrein van rechtspraak, schuldsanering en rechtsbijstand.
Toelichting op beleidsartikel 12
Mutaties uitgaven
Daling instroomramingen Rechtsbijstand civiel en bestuur
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Daling instroomramingen Rechtsbijstand straf
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Stand OB 2012 |
Mutaties NvW en amend. |
Mutaties 1e suppl. 2012 |
Stand 1e suppl. 2012 |
Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2016 (incl. NvW en amend.) |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
3 087 921 |
0 |
43 354 |
3 131 275 |
94 935 |
99 459 |
100 508 |
100 279 |
|
Waarvan garanties |
|||||||||
Programma-uitgaven |
3 086 921 |
0 |
43 354 |
3 130 275 |
94 935 |
99 459 |
100 508 |
100 279 |
|
13.1 Preventieve maatregelen |
33 186 |
0 |
– 1 398 |
31 788 |
– 1 889 |
591 |
392 |
1 100 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
|||||||||
13.1.1 Dienst Justis |
10 230 |
0 |
6 012 |
16 242 |
3 279 |
2 919 |
2 386 |
2 271 |
|
13.1.2 Overig |
22 956 |
0 |
– 7 410 |
15 546 |
– 5 168 |
– 2 328 |
– 1 994 |
– 1 171 |
|
13.3 Handhaving en vervolging |
854 772 |
0 |
– 28 633 |
826 139 |
– 13 814 |
– 9 008 |
– 8 838 |
– 4 706 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
|||||||||
13.3.1 Rechtshandhaving |
124 276 |
0 |
– 702 |
123 574 |
– 12 974 |
– 7 171 |
– 6 974 |
– 2 816 |
|
13.3.2 Openbaar Ministerie |
656 458 |
0 |
– 26 373 |
630 085 |
583 |
– 83 |
– 107 |
– 129 |
|
13.3.3 NFI |
74 038 |
0 |
– 1 558 |
72 480 |
– 1 423 |
– 1 754 |
– 1 757 |
– 1 761 |
|
13.4 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties |
2 001 147 |
0 |
72 400 |
2 073 547 |
110 624 |
108 045 |
108 286 |
102 843 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
|||||||||
13.4.1 DJI-gevangeniswezen-regulier |
991 802 |
0 |
77 468 |
1 069 270 |
76 452 |
76 353 |
72 971 |
74 439 |
|
13.4.2 DJI-Forensische zorg |
717 742 |
0 |
– 9 464 |
708 278 |
24 013 |
21 731 |
25 360 |
22 701 |
|
13.4.3 Reclassering |
278 830 |
0 |
– 1 400 |
277 430 |
4 336 |
4 010 |
4 005 |
– 245 |
|
13.4.5 CJIB |
5 553 |
0 |
5 927 |
11 480 |
5 981 |
5 976 |
5 973 |
5 971 |
|
13.4.6 Overig |
7 220 |
0 |
– 131 |
7 089 |
– 158 |
– 25 |
– 23 |
– 23 |
|
13.5 Slachtofferzorg |
46 758 |
0 |
323 |
47 081 |
1 593 |
1 543 |
1 543 |
1 542 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
|||||||||
13.5.1 Slachtofferhulpbeleid |
22 619 |
0 |
536 |
23 155 |
1 608 |
1 583 |
1 583 |
1 583 |
|
13.5.2 Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) |
24 139 |
0 |
– 213 |
23 926 |
– 15 |
– 40 |
– 40 |
– 41 |
|
13.6 Terrorismebestrijding |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
|||||||||
13.6.1 NCTb |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
13.6.2 IND |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten |
1 042 047 |
0 |
– 81 721 |
960 326 |
– 31 200 |
– 15 500 |
0 |
0 |
|
Waarvan Boeten & Transacties |
971 324 |
0 |
– 102 000 |
869 324 |
– 31 200 |
– 15 500 |
0 |
0 |
|
Waarvan Pluk ze |
35 820 |
0 |
0 |
35 820 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het niet-juridisch verplichte deel op dit beleidsartikel is bestuurlijk gereserveerd voor onder meer strafrechtelijke handhaving door het Openbaar Ministerie en systeemvernieuwing van het CJIB. Daarnaast is een gedeelte complementair noodzakelijk of anderszins bestuurlijk gebonden. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om projecten als Meld Misdaad Anoniem,Veiligheidshuizen, Regionale Arrondissementale Justitiële Beraden en bestrijding voetbalvandalisme. Indien de middelen niet besteedbaar zijn, heeft dit consequenties voor de capaciteit bij het OM en het CJIB.
Toelichting op beleidsartikel 13
Mutaties uitgaven
Interne herverdeling Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Straf Gevangeniswezen
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Substantieel Bezwarende Functies en 2e carrière bij Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Bijdrage Centraal Justitieel Incasso bureau (CJIB), artikel 13.4
Als gevolg van de lagere instroom op het gebied van Boeten & Transacties valt ook de opbrengst van de doorbelasting van de administratiekosten lager uit. Hierdoor ontstaat een tekort bij het CJIB, waardoor een aanvullende bijdrage van € 6 mln. van het moederdepartement noodzakelijk is. Zie ook artikel 92.
Interne herverdeling Veiligheid en Justitie (VenJ)
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Eindejaarsmarge Homogene groep internationale samenwerking (HGIS), artikel 13.3
In 2011 is het HGIS-budget van het Ministerie van Veiligheid en Justitie niet volledig uitgeput. Dit HGIS-budget wordt conform de geldende begrotingsregels toegevoegd aan het HGIS-budget voor 2012.
Mutaties Ontvangsten
Boeten en Transacties, artikel 13.4
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Dekking kosten Substantieel Bezwarende functies en 2e carrière
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Stand OB 2012 |
Mutaties NvW en amend. |
Mutaties 1e suppl. 2012 |
Stand 1e suppl. 2012 |
Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2016 (incl. NvW en amend.) |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
889 779 |
0 |
– 38 324 |
851 455 |
– 57 443 |
– 57 665 |
– 58 848 |
– 58 178 |
|
Waarvan garanties |
|||||||||
Programma-uitgaven |
889 779 |
0 |
– 38 324 |
851 455 |
– 57 443 |
– 57 665 |
– 58 848 |
– 58 178 |
|
14.1 Uitvoering jeugdbescherming |
394 059 |
0 |
119 |
394 178 |
6 516 |
6 364 |
6 360 |
6 354 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
|||||||||
14.1.1 RvdK – civiele maatregelen |
88 354 |
0 |
– 626 |
87 728 |
44 |
– 51 |
– 54 |
– 60 |
|
14.1.2 Landelijk bureau Inning Onderhoudsbijdrage |
3 538 |
0 |
1 083 |
4 621 |
3 |
– 1 |
– 1 |
– 1 |
|
14.1.3 Bureau Jeugdzorg- voogdij en OTS |
294 529 |
0 |
– 3 391 |
291 138 |
3 685 |
3 388 |
3 387 |
3 387 |
|
14.1.4 Overig |
7 638 |
0 |
3 053 |
10 691 |
2 784 |
3 028 |
3 028 |
3 028 |
|
14.2 Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd |
471 153 |
0 |
– 41 781 |
429 372 |
– 67 478 |
– 67 521 |
– 68 699 |
– 68 023 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
|||||||||
14.2.1 DJI – jeugd |
272 052 |
0 |
– 34 179 |
237 873 |
– 64 605 |
– 64 428 |
– 65 600 |
– 64 920 |
|
14.2.2 RvdK – strafzaken |
82 616 |
0 |
4 774 |
87 390 |
1 300 |
799 |
795 |
791 |
|
14.2.3 HALT |
12 776 |
0 |
– 582 |
12 194 |
– 488 |
– 502 |
– 503 |
– 503 |
|
14.2.4 Bureaus jeugdzorg – jeugdreclassering |
68 204 |
0 |
1 210 |
69 414 |
1 714 |
1 641 |
1 641 |
1 641 |
|
14.2.5 DJJ – overig |
35 505 |
0 |
– 13 004 |
22 501 |
– 5 399 |
– 5 031 |
– 5 032 |
– 5 032 |
|
14.3 Voogdij AMV's |
24 567 |
0 |
3 338 |
27 905 |
3 519 |
3 492 |
3 491 |
3 491 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
|||||||||
14.3.1 NIDOS – opvang |
24 567 |
0 |
3 338 |
27 905 |
3 519 |
3 492 |
3 491 |
3 491 |
|
Ontvangsten |
2 800 |
0 |
2 443 |
5 243 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere de aanpak van jeugdcriminaliteit en de verbetering van de kwaliteit van de Justitiële Jeugdinrichtingen (JJI’s). Ook de bekostiging van de particuliere justitiële jeugd- en TBS-inrichtingen alsmede de inkoop van forensisch zorg in het strafrechtelijk kader zijn onder het verplichte deel inbegrepen
Toelichting op beleidsartikel 14
Mutaties uitgaven
Interne herverdeling Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Interne herverdeling Veiligheid en Justitie (VenJ)
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Stand OB 2012 |
Mutaties NvW en amend. |
Mutaties 1e suppl. 2012 |
Stand 1e suppl. 2012 |
Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2016 (incl. NvW en amend.) |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
55 406 |
0 |
15 168 |
70 574 |
3 823 |
4 113 |
4 250 |
4 265 |
|
Waarvan garanties |
|||||||||
Programma-uitgaven |
55 406 |
0 |
15 168 |
70 574 |
3 823 |
4 113 |
4 250 |
4 265 |
|
21.1 Nationale veiligheid |
9 763 |
0 |
6 134 |
15 897 |
2 342 |
2 518 |
2 526 |
2 526 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
|||||||||
21.1.1 Nationale veiligheid |
9 763 |
0 |
6 134 |
15 897 |
2 342 |
2 518 |
2 526 |
2 526 |
|
21.2 Nationaal crisiscentrum |
8 349 |
0 |
– 184 |
8 165 |
– 231 |
– 81 |
– 75 |
– 75 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
|||||||||
21.2.1 Nationale veiligheid |
8 349 |
0 |
– 184 |
8 165 |
– 231 |
– 81 |
– 75 |
– 75 |
|
21.3 Onderzoeksraad voor veiligheid |
11 175 |
0 |
11 |
11 186 |
11 |
11 |
11 |
11 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
|||||||||
21.3.1 Nationale veiligheid |
11 175 |
0 |
11 |
11 186 |
11 |
11 |
11 |
11 |
|
21.4 Terrorismebestrijding |
26 119 |
0 |
9 207 |
35 326 |
1 701 |
1 665 |
1 788 |
1 803 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
|||||||||
21.4.1 NCTb |
26 119 |
0 |
9 207 |
35 326 |
1 701 |
1 665 |
1 788 |
1 803 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Artikel 21: Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere een effectieve nationale crisisreponsorganisatie. Verder zijn middelen voor het identificeren en beoordelen van mogelijke dreigingen op de nationale veiligheid en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid onder het verplichte deel inbegrepen.
Toelichting op beleidsartikel 21
Mutaties uitgaven
Reallocatie Brandweer en GHOR, artikel 21.1
Het betreft een technische mutatie ten bedrage van € 7,7 mln. voor het heralloceren van budget voor fysieke veiligheid en ICT voor de brandweer en Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR) naar de juiste operationele doelstelling. Zie ook artikel 25.
Herschikking budget Nationaal Coördinatie Terrorismebestrijding en Nationale Veiligheid, artikel 21.4
Het betreft een technische mutatie ten bedrage van € 6,4 mln. in 2012. Met deze mutatie worden middelen bestemd voor de terrorismebestrijding op de juiste operationele doelstelling geplaatst. Zie ook artikel 91.
Stand OB 2012 |
Mutaties NvW en amend. |
Mutaties 1e suppl. 2012 |
Stand 1e suppl. 2012 |
Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2016 (incl. NvW en amend.) |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
5 764 420 |
0 |
– 7 527 |
5 756 893 |
9 452 |
9 157 |
9 315 |
8 578 |
|
Waarvan garanties |
|||||||||
Programma-uitgaven |
5 466 020 |
0 |
– 7 527 |
5 458 493 |
8 052 |
7 757 |
7 915 |
7 178 |
|
23.1 Bekostiging politie (boven)regionaal |
4 323 876 |
0 |
15 215 |
4 339 091 |
5 702 |
6 142 |
6 142 |
6 142 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
|||||||||
23.1.1 Veiligheidsregio's en politie |
4 323 876 |
0 |
15 215 |
4 339 091 |
5 702 |
6 142 |
6 142 |
6 142 |
|
23.2 Bekostiging politie landelijk |
672 268 |
0 |
– 19 754 |
652 514 |
18 235 |
14 245 |
14 236 |
14 223 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
|||||||||
23.2.1 Veiligheidsregio's en politie |
672 268 |
0 |
– 19 754 |
652 514 |
18 235 |
14 245 |
14 236 |
14 223 |
|
23.3 Kwaliteit politie en veiligheidsregio's |
295 196 |
0 |
– 1 607 |
293 589 |
– 12 116 |
–11 616 |
– 11 482 |
– 12 204 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
|||||||||
23.3.1 Veiligheidsregio's en politie |
295 196 |
0 |
– 1 607 |
293 589 |
– 12 116 |
– 11 616 |
– 11 482 |
– 12 204 |
|
23.4 Bekostiging veiligheidsregio's |
174 680 |
0 |
– 1 381 |
173 299 |
– 3 769 |
– 1 014 |
– 981 |
– 983 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
|||||||||
23.4.1 Veiligheidsregio's en politie |
174 680 |
0 |
– 1 381 |
173 299 |
– 3 769 |
– 1 014 |
– 981 |
– 983 |
|
Ontvangsten |
750 |
0 |
0 |
750 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Artikel 23: Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is onder ander gereserveerd voor de bekostiging van het politie- en brandweerkorps BES en de FPU/FLO uitkeringen van politiepersoneel. Verder dient budget gereserveerd te worden t.b.v. de bekostiging van het beheer van C2000.
Toelichting op beleidsartikel 23
Mutaties uitgaven
International Politiesamenwerking
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Centrale exploitatiekosten C2000-budget
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Reallocatie budget programma’s Bestuurlijke Aanpak en integrale Veiligheid
Van operationele doelstelling 23.1 «Bekostiging politie (boven) regionaal» wordt € 7,6 mln. overgeboekt naar de operationele doelstelling 25.1 «Veiligheid en bestuur». Het betreft een technische mutatie voor het heralloceren van budget voor de programma’s bestuurlijke Aanpak en Integrale Veiligheid. Zie ook artikel 25.
Technische bijstelling Voorziening tot samenwerking Politie Nederland (VtsPN)
Ten behoeve van de dienstverlening van de VtsPN aan de korpsen wordt het budget op 23.1 gecentraliseerd. Derhalve wordt van artikel 23.2 € 34 mln. overgeheveld naar artikel 23.1.
Inkomensafhankelijke bijdrage (IAB), artikelen 23.1, 23.2 en 23.4
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Stand OB 2012 |
Mutaties NvW en amend. |
Mutaties 1e suppl. 2012 |
Stand 1e suppl. 2012 |
Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2016 (incl. NvW en amend.) |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
34 599 |
0 |
– 1 989 |
32 610 |
10 061 |
10 062 |
10 062 |
10 062 |
|
Waarvan garanties |
|||||||||
Programma-uitgaven |
33 916 |
0 |
– 1 989 |
31 927 |
10 061 |
10 062 |
10 062 |
10 062 |
|
25.1 Veiligheid en bestuur |
7 172 |
0 |
5 068 |
12 240 |
13 061 |
13 062 |
13 062 |
13 062 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
|||||||||
25.1.1 Veiligheid en bestuur |
7 172 |
0 |
5 068 |
12 240 |
13 061 |
13 062 |
13 062 |
13 062 |
|
25.2 Veiligheid, informatie en technologie |
26 744 |
0 |
– 7 057 |
19 687 |
– 3 000 |
– 3 000 |
– 3 000 |
– 3 000 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
|||||||||
25.2.1 Veiligheid en bestuur |
26 744 |
0 |
– 7 057 |
19 687 |
– 3 000 |
– 3 000 |
– 3 000 |
– 3 000 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Artikel 25: Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere de uitvoering van het actieplan Overlast en Verloedering, de verdere opbouw van de Regionale Informatie- en Expertisecentra (Riec). Op gebied van ICT is budget gereserveerd voor uitvoering subsidieregeling Innovatie Maatschappelijke Veiligheid, bijdragen aan NCTb projecten voor Terrorisme en Radicalisering en afronding van het project 112.
Toelichting op beleidsartikel 25
Mutaties uitgaven
Reallocatie budget programma’s Bestuurlijke Aanpak en integrale Veiligheid
Van operationele doelstelling 23.1 «Bekostiging politie (boven) regionaal» wordt € 7,6 mln. overgeboekt naar de operationele doelstelling 25.1 «Veiligheid en bestuur». Het betreft een technische mutatie voor het heralloceren van budget voor de programma’s bestuurlijke Aanpak en Integrale Veiligheid. Zie ook artikel 23.
Reallocatie Brandweer en GHOR, artikelen 21.1 en 25.2
Het betreft een technische mutatie ten bedrage van € 7,7 mln. voor het heralloceren van budget voor fysieke veiligheid en ICT voor de brandweer en Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR) naar de juiste operationele doelstelling. Zie ook artikel 21.
Stand OB 2012 |
Mutaties NvW en amend. |
Mutaties 1e suppl. 2012 |
Stand 1e suppl. 2012 |
Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2016 (incl. NvW en amend.) |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
4 583 |
0 |
216 |
4 799 |
– 324 |
– 23 |
– 21 |
– 20 |
|
Waarvan garanties |
|||||||||
Programma-uitgaven |
4 583 |
0 |
216 |
4 799 |
– 324 |
– 23 |
– 21 |
– 20 |
|
29.1 Toezicht onderzoek en aanbevelingen |
4 583 |
0 |
216 |
4 799 |
– 324 |
– 23 |
– 21 |
– 20 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
|||||||||
29.1.1 IOOV |
4 583 |
0 |
216 |
4 799 |
– 324 |
– 23 |
– 21 |
– 20 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Op dit beleidsterrein hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.
Stand OB 2012 |
Mutaties NvW en amend. |
Mutaties 1e suppl. 2012 |
Stand 1e suppl. 2012 |
Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2016 (incl. NvW en amend.) |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
268 031 |
0 |
1 496 |
269 527 |
– 2 787 |
– 12 665 |
– 11 782 |
– 11 180 |
|
Waarvan garanties |
|||||||||
Apparaat-uitgaven |
268 031 |
0 |
1 496 |
269 527 |
– 1 387 |
– 11 265 |
– 10 382 |
– 9 780 |
|
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement |
268 031 |
0 |
1 496 |
269 527 |
– 1 387 |
– 11 265 |
– 10 382 |
– 9 780 |
|
91.1.1 Effectieve besturing van het VenJ apparaat |
268 031 |
0 |
1 496 |
269 527 |
– 1 387 |
– 11 265 |
– 10 382 |
– 9 780 |
|
Ontvangsten |
2 073 |
0 |
– 266 |
1 807 |
– 1 205 |
– 1 205 |
– 1 205 |
– 1 205 |
Toelichting op niet-beleidsartikel 91
Mutaties uitgaven
Herschikking budget Nationaal Coördinatie Terrorismebestrijding en Nationale Veiligheid
Het betreft een technische mutatie ten bedrage van € 6,4 mln. in 2012. Met deze mutatie worden middelen bestemd voor de terrorismebestrijding op de juiste operationele doelstelling geplaatst. Zie ook artikel 21.
Eindejaarsmarge 2011
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties»
Interne herverdeling Veiligheid en Justitie
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties»
International Politiesamenwerking
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties»
Stand OB 2012 |
Mutaties NvW en amend. |
Mutaties 1e suppl. 2012 |
Stand 1e suppl. 2012 |
Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2016 (incl. NvW en amend.) |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
30 482 |
0 |
12 365 |
42 847 |
27 160 |
25 402 |
27 797 |
27 630 |
|
Waarvan garanties |
|||||||||
Apparaat-uitgaven |
30 482 |
0 |
12 365 |
42 847 |
27 160 |
25 402 |
27 797 |
27 630 |
|
92.1 Nominaal en onvoorzien |
30 482 |
0 |
12 365 |
42 847 |
27 160 |
25 402 |
27 797 |
27 630 |
|
92.1.1 Nominaal en onvoorzien |
30 482 |
0 |
12 365 |
42 847 |
27 160 |
25 402 |
27 797 |
27 630 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting op niet-beleidsartikel 92
Mutaties uitgaven
Bijdrage Centraal Justitieel Incasso bureau (CJIB)
Op operationeel doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» wordt het budgettaire kader van het CJIB met € 6 mln. verhoogd uit de nog niet uitgedeelde prijsbijstelling op artikel 92. Als gevolg van de lagere instroom op het gebied van Boeten en Transacties valt ook de opbrengst van de doorbelasting van de administratiekosten lager uit. Hierdoor ontstaat een tekort op de financiering bij CJIB, waardoor een aanvullende bijdrage van het moederdepartement noodzakelijk is. Zie ook artikel 13.
Interne herverdeling Veiligheid en Justitie
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Boete en Transacties
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Prijsbijstelling tranche 2011
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Stand OB 2012 |
Mutaties NvW en amend. |
Mutaties 1e suppl. 2012 |
Stand 1e suppl. 2012 |
Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2016 (incl. NvW en amend.) |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
3 074 |
0 |
– 1 |
3 073 |
0 |
– 3 |
– 3 |
– 3 |
|
Waarvan garanties |
|||||||||
Programma-uitgaven |
3 074 |
0 |
– 1 |
3 073 |
0 |
– 3 |
– 3 |
– 3 |
|
93.1 Geheim |
3 074 |
0 |
– 1 |
3 073 |
0 |
– 3 |
– 3 |
– 3 |
|
93.1.1 Geheime uitgaven |
3 074 |
0 |
– 1 |
3 073 |
0 |
– 3 |
– 3 |
– 3 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Binnen dit beleidsterrein hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33280-VI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.