Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33240-A nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33240-A nr. 4 |
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd.
Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in:
a. de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze Memorie van Toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Infrastructuur en Milieu, M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
In dit wetsvoorstel zijn alleen technische uitvoeringsmutaties, mutaties van boekhoudkundige aard of mutaties voortvloeiend uit controlebevindingen opgenomen.
Overzicht belangrijkste uitgaven-, ontvangsten- en verplichtingenmutaties
Art. |
Uitgaven |
Ontvangsten |
Verplichtingen |
||
---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2011 |
8 321,9 |
8 321,9 |
8 806,4 |
||
Stand 1e suppletore begroting 2011 |
8 301,6 |
8 301,6 |
11 123,5 |
||
Stand 2e suppletore begroting 2011 |
8 169,2 |
8 343,6 |
8 339,6 |
||
– belangrijkste mutaties Slotwet: |
|||||
1. |
Hoofdwatersystemen |
11 |
– 75,8 |
– 50,1 |
|
2. |
Hoofdwegennet |
12 |
38,7 |
– 528,2 |
|
3. |
Spoorwegen |
13 |
151,4 |
101,1 |
– 559,2 |
4. |
Regionale, lokale infrastructuur |
14 |
– 372,0 |
||
5. |
Hoofdvaarwegennet |
15 |
– 112,7 |
||
6. |
Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer |
16 |
– 38,2 |
||
7. |
Megaprojecten Verkeer en Vervoer |
17 |
– 107,9 |
||
8. |
Overige uitgaven en ontvangsten |
18 |
109,2 |
115,1 |
|
Diversen |
16,7 |
– 8,3 |
– 29,4 |
||
Realisatie 2011 |
8 372,5 |
8 475,7 |
6 654,6 |
De absoluut of kwantitatief omvangrijke mutaties zijn hierboven in tabelvorm opgenomen. Hierbij is een onderverdeling gemaakt in uitgaven, ontvangsten en verplichtingen.
Hieronder zijn tabellen met de budgettaire gevolgen van beleid opgenomen, waardoor inzicht wordt gegeven in de (slotwet)mutaties op financieel instrumentniveau.
Daarvan worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Verder zijn projecttabellen met de realisatieprojecten opgenomen waarin de begrotingsmutaties op projectniveau zichtbaar zijn gemaakt en waarvan de belangrijkste mutaties zijn voorzien van een toelichting.
11 Hoofdwatersystemen |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
781 215 |
1 288 660 |
602 498 |
– 50 079 |
552 419 |
Uitgaven |
1 008 689 |
1 067 739 |
848 667 |
– 13 934 |
834 733 |
11.01 Watermanagement |
83 838 |
14 216 |
14 803 |
0 |
14 803 |
11.01.01 Basispakket watermanagement |
83 838 |
14 216 |
14 803 |
0 |
14 803 |
11.02 Beheer en Onderhoud |
249 082 |
142 810 |
139 493 |
3 917 |
143 410 |
11.02.01 Basispakket waterkeren |
130 542 |
63 242 |
108 463 |
0 |
108 463 |
11.02.05 Basispakket integraal waterbeheren |
77 213 |
26 702 |
27 045 |
0 |
27 045 |
11.02.08 Groot var.onderh.waterbeheer |
41 327 |
52 866 |
3 985 |
3 917 |
7 902 |
11.03 Aanleg |
658 314 |
636 572 |
421 402 |
– 15 347 |
406 055 |
11.03.01 Real.programma waterkeren |
488 097 |
344 708 |
282 158 |
– 3 973 |
278 185 |
11.03.02 Real.programma waterbeheren |
170 217 |
291 864 |
139 244 |
– 11 374 |
127 870 |
11.05 Verkenning en planstudie |
13 357 |
26 299 |
29 114 |
– 1 499 |
27 615 |
11.05.01 Verkenn.progr.hoofdwatersystemen |
3 656 |
9 641 |
20 411 |
– 1 498 |
18 913 |
11.05.02 Planstudieprogr.waterkeren |
8 354 |
10 029 |
2 160 |
– 1 |
2 159 |
11.05.03 Planstudieprogr.waterbeheer |
1 347 |
6 629 |
6 543 |
0 |
6 543 |
11.06 Staf Deltacommissaris |
4 098 |
5 663 |
5 226 |
– 806 |
4 420 |
11.06.01 Staf Deltacommissaris |
4 098 |
5 663 |
5 226 |
– 806 |
4 420 |
11.07 Netwerkgebonden kosten HWS |
0 |
242 179 |
238 629 |
– 199 |
238 430 |
11.07.01 Apparaatskosten RWS |
0 |
193 524 |
189 350 |
– 199 |
189 151 |
11.07.02 Overige netwerkgebonden kosten |
0 |
48 655 |
49 279 |
0 |
49 279 |
Van totale uitgaven: |
|||||
– Apparaatsuitgaven |
2 283 |
||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst |
401 838 |
||||
– Restant |
430 612 |
||||
11.09 Ontvangsten |
114 300 |
121 689 |
115 517 |
– 75 755 |
39 762 |
De hogere uitgaven op het hoofdproduct Groot variabel onderhoud waterbeheren heeft zich voorgedaan op het project «Masterplan Haringvlietsluizen».
In tegenstelling tot de verwachting is niet in 2012 maar reeds medio december 2011 een vaststellingsovereenkomst gesloten met de opdrachtnemer ter verrekening van claims van RWS op de opdrachtnemer en vice versa. Het half december sluiten en deels betaalbaar stellen van de overeenkomst is er de oorzaak van dat hiervoor ca. € 4 mln. meer is uitgegeven dan verwacht.
Realisatieprojecten Waterkeren (11.03.01) |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
Mutatie slotwet |
Realisatie |
Gevolgen MIRT |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Budget |
Oplevering |
|||||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
||||
Uitgaven |
488 |
345 |
282 |
– 4 |
278 |
|||
Deltaplan grote rivieren |
0 |
3 |
4 |
0 |
4 |
2011 |
||
Maatregelen i.r.t. rivierverruiming |
13 |
22 |
6 |
– 1 |
5 |
|||
1 |
Dijkversterking en Herstel steenbekleding |
74 |
83 |
57 |
– 7 |
50 |
||
Hoogwaterbeschermingsprogramma |
283 |
89 |
101 |
– 1 |
100 |
|||
Deltares Deltafaciliteit |
8 |
9 |
8 |
0 |
8 |
|||
IJsselsprong Zutphen (smalle geul) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
IJsseldelta Kampen (hoogwatergeul) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Pilot Zandmotor |
39 |
67 |
62 |
0 |
62 |
2020 |
||
2 |
Overige onderzoeken en kleine projecten |
70 |
71 |
45 |
4 |
49 |
||
Afronding |
1 |
1 |
– 1 |
1 |
0 |
|
|
1. De lagere uitgaven worden voornamelijk verklaard door een vertraging bij het project Steenbestortingen in Zeeland als gevolg van een aanpassing van de werkplanning door de aannemer.
2. De afwijking ten opzichte van de raming in de Najaarsnota wordt voornamelijk veroorzaakt doordat rekeningen voor het project Versterking Delflandsekust alsnog in 2011 zijn betaald. Bij het opstellen van de Najaarsnota werd er nog vanuit gegaan dat deze in 2012 betaald zouden worden.
Realisatieprojecten Waterbeheren (11.03.02) |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
Mutatie slotwet |
Realisatie |
Gevolgen MIRT |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Budget |
Oplevering |
|||||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
||||
Uitgaven |
170 |
291 |
138 |
– 11 |
128 |
|||
Proef Grootschalige Verwerking Baggerspecie (GVB) |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
|||
Stimuleringsregeling verwerking baggerspecie (SVB) |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
|||
Subsidie baggeren bebouwd gebied (SUBBIED) |
6 |
14 |
7 |
0 |
7 |
|||
Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren |
86 |
121 |
44 |
– 1 |
43 |
|||
1 |
Tijdelijke regeling bestrijding regionale wateroverlast |
7 |
37 |
20 |
– 14 |
6 |
||
Natte natuurprojecten IJsselmeergebied |
0 |
18 |
1 |
0 |
1 |
2012 |
||
Natuurlijker Markermeer/IJmeer |
11 |
10 |
3 |
0 |
3 |
|||
Sanering Vecht |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Depot Hollandsch Diep |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Natuurcompensatie Perkpolder |
9 |
5 |
5 |
0 |
5 |
|||
Verruiming vaargeul Westerschelde |
3 |
9 |
0 |
0 |
0 |
|||
Inrichting IJsselmonding |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
|||
Integrale inrichting Veluwe randmeer (IIVR) |
17 |
20 |
22 |
1 |
23 |
|||
2 |
Innovatie KRW/WB21 |
12 |
33 |
18 |
5 |
23 |
||
Synergie KRW/WB21 |
18 |
19 |
18 |
0 |
18 |
|||
Kleine projecten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Afronding |
1 |
1 |
0 |
– 2 |
– 1 |
1. De lagere uitgaven op de subsidieregeling Tijdelijke regeling bestrijding regionale wateroverlast wordt veroorzaakt doordat mede overheden minder of geen aanspraak meer maken op de toegekende c.q. beschikbare middelen.
2. De oorzaak van de hogere uitgaven is het directe gevolg van een aantal grote subsidieverzoeken die in het kader van het Innovatieprogramma Kaderrichtlijn Water nog aan het eind van het jaar zijn ontvangen en betaald.
De lagere uitgaven op de geraamde uitgaven wordt vooral veroorzaakt door de verkenning Toekomst Afsluitdijk en het deelprogramma Kust van het Deltaprogramma. De lagere realisatie bij de verkenning Afsluitdijk is met name het gevolg van het niet benutten van de reservering voor de afkoop van het intellectueel eigendom van de visies van de marktpartijen en het niet benutten van de reservering voor extra inzet van de marktpartijen.
De lagere realisatie bij het deelprogramma Kust is met name het gevolg van andere bestuurlijke/politieke keuzes en vertraging bij de realisatie van producten van het Deltaprogramma.
Projectenoverzicht behorende bij 11.05.02 Planstudieprogramma waterkeren Projectomschrijving |
Stand projectbudget MIRT 2012 |
Stand projectbudget 2e suppl.begroting |
Stand projectbudget 3e suppl.begroting |
---|---|---|---|
Extra spuicapaciteit Afsluitdijk |
203 |
203 |
203 |
Diversen |
2 |
2 |
Projectenoverzicht behorende bij 11.05.03 Planstudieprogramma waterbeheren Projectomschrijving |
Stand projectbudget MIRT 2012 |
Stand projectbudget 2e suppl.begroting |
Stand projectbudget 3e suppl.begroting |
---|---|---|---|
Volkerak Zoommeer |
210 |
210 |
210 |
Diversen |
7 |
7 |
Hier is de realisatie lager dan werd verwacht omdat een aantal rekeningen niet tijdig in 2011 konden worden betaald.
Verplichtingen
Het afwijking op het verplichtingenbudget is het gevolg van negatieve bijstellingen (afboekingen) van in een eerder stadium aangegane verplichtingen (o.a. werkzaamheden voor het Hoogheemraadschap Delfland, de Tijdelijke regeling bestrijding regionale wateroverlast en de regeling Subbied) en correcties om het verplichtingenbudget in lijn te brengen met de uitgaven.
Verder zijn op de projecten Integrale Inrichting Veluwe Randmeren (IIVR) en Sanering Waterbodems minder betalingsverplichtingen vastgelegd. Bij het IIVR zijn de lopende verplichtingen namelijk overgegaan naar het Schap Veluwe randmeren. Ten laste van het project Sanering Waterbodems zijn minder verplichtingen vastgelegd dat voornamelijk het gevolg is door lagere aanbestedingen bij de projecten Kanaal door Walcheren en Hollandse IJssel.
Ontvangsten
De lagere ontvangst wordt met name verklaard doordat een in de begroting geraamde ontvangst van de waterschapopen niet in 2011 is ontvangen. Deze ontvangst wordt nu (begin) 2012 verwacht.
12 Hoofdwegennet |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
3 673 148 |
4 073 276 |
2 803 128 |
– 528 248 |
2 274 880 |
Uitgaven |
3 032 303 |
2 504 253 |
2 538 625 |
38 746 |
2 577 371 |
12.01 Verkeersmanagement |
50 529 |
49 502 |
50 137 |
0 |
50 137 |
12.01.01 Basispakket verkeersmanagement |
50 529 |
49 502 |
50 137 |
0 |
50 137 |
12.01.02 Servicepakket verkeersmanagement |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
12.02 Beheer en onderhoud |
1 023 854 |
324 564 |
329 311 |
– 6 345 |
322 966 |
12.02.01 Basispakket B&O |
835 014 |
140 379 |
178 540 |
32 |
178 572 |
12.02.02 Servicepakket B&O |
61 357 |
61 357 |
72 115 |
– 99 |
72 016 |
12.02.04 Groot variabel onderhoud |
127 483 |
122 828 |
78 656 |
– 6 278 |
72 378 |
12.03 Aanleg en planst.na tracébesluit |
1 743 617 |
1 341 746 |
1 307 917 |
32 608 |
1 340 525 |
12.03.01 Realisatieprogramma |
1 629 128 |
1 233 603 |
1 307 917 |
32 608 |
1 340 525 |
12.03.02 Planstudie na tracébesluit |
114 489 |
108 143 |
0 |
0 |
0 |
12.04.01 GIV/PPS |
190 564 |
216 088 |
351 066 |
23 780 |
374 846 |
12.05 Verk.en planst.voor tracébesluit |
23 739 |
129 765 |
53 323 |
– 11 296 |
42 027 |
12.05.01 Verkenningen |
2 927 |
8 164 |
21 164 |
– 10 406 |
10 758 |
12.05.02 Planstudie voor tracébesluit |
20 812 |
121 601 |
32 159 |
– 890 |
31 269 |
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN |
0 |
442 588 |
446 871 |
– 1 |
446 870 |
12.06.01 Apparaatskosten RWS |
0 |
383 548 |
387 074 |
– 1 |
387 073 |
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten |
0 |
59 040 |
59 797 |
0 |
59 797 |
Van totale uitgaven: |
|||||
– Apparaatsuitgaven |
5 099 |
||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst |
767 552 |
||||
– Restant |
1 804 720 |
||||
12.09 Ontvangsten |
159 772 |
192 898 |
107 067 |
– 8 687 |
98 380 |
Als gevolg van een meevaller zijn er minder kosten gemaakt op het project A32 (deklaag).
Verder zijn voor stalenkunstwerken en renovatie betonnen bruggen minder uitgaven verricht. Dit als gevolg van capaciteitsproblemen bij de TU Delft en TNO waardoor het onderzoek betonnen bruggen is vertraagd. Daarnaast is een aantal verwachte declaraties betreffende de stalen bruggen niet in 2011 ontvangen.
Realisatieprojecten hoofdwegennet (12.03.01) |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
Mutatie slotwet |
Realisatie |
Gevolgen MIRT |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Budget |
Oplevering |
||||||||
(1) |
(3) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
||||
Uitgaven |
1 629 |
– 427 |
1 234 |
1 309 |
33 |
1 342 |
|
|
|
1 |
A10 Amsterdam praktijkproef FES |
13 |
– 1 |
16 |
2 |
– 2 |
0 |
||
N9 Koedijk–De Stolpen |
10 |
2 |
12 |
9 |
0 |
9 |
|||
2 |
A28 Utrecht–Amersfoort |
99 |
– 14 |
85 |
53 |
– 14 |
39 |
||
A2 Holendrecht–Oudenrijn |
150 |
– 73 |
77 |
99 |
– 1 |
98 |
|||
3 |
A2 Oudenrijn–Everdingen |
52 |
14 |
66 |
62 |
– 3 |
59 |
||
A4 Burgerveen–Leiden |
89 |
– 46 |
43 |
73 |
1 |
74 |
2012 |
||
A4 Delft–Schiedam |
– 4 |
– 4 |
16 |
0 |
16 |
2015 |
|||
A15 Maasvlakte Vaanplein |
221 |
– 30 |
191 |
0 |
0 |
0 |
|||
A12 Zoetermeer–Zoetermeer Centrum |
– 5 |
– 5 |
19 |
0 |
19 |
2015 |
|||
4 |
A57 Veersedam–Middelburg |
26 |
– 1 |
25 |
20 |
13 |
33 |
9,6 |
|
5 |
A2 Maasbracht–Geleen, 2e fase |
77 |
– 7 |
70 |
72 |
8 |
80 |
||
6 |
A73/74 Venlo–Maasbracht ism A74, N68 en OTR |
19 |
10 |
29 |
28 |
– 10 |
18 |
||
7 |
A74 Venlo |
60 |
3 |
63 |
59 |
8 |
67 |
2012 |
|
A2 Passage Maastricht |
– 11 |
– 11 |
72 |
– 2 |
70 |
2016 |
|||
A2/A76 Maatregelenpakket Limburg |
28 |
27 |
55 |
1 |
1 |
2 |
|||
8 |
A2 Everdingen–Deil–Zaltbommel–Empel |
53 |
– 27 |
26 |
6 |
3 |
9 |
– 10 |
|
N34 omleiding Ommen |
8 |
– 2 |
6 |
4 |
0 |
4 |
– 2,6 |
||
9 |
N35 Zwolle–Almelo (traverse Nijverdal) |
49 |
– 9 |
40 |
39 |
11 |
50 |
2014 |
|
N50 Viaduct Hanzelijn Toekomstvast |
– 5 |
– 5 |
0 |
0 |
0 |
0,3 |
|||
10 |
N50 Ramspol–Ens |
35 |
– 7 |
28 |
41 |
7 |
48 |
||
11 |
A50 Ewijk–Valburg |
6 |
6 |
50 |
10 |
60 |
2014 |
||
12 |
A4 Dinteloord–Bergen op Zoom |
24 |
24 |
22 |
6 |
28 |
2012 |
||
N2 Meerenakkerweg (A2 zone) |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
A7 Rondweg Sneek |
21 |
– 3 |
18 |
18 |
– 1 |
17 |
0,6 |
||
13 |
N31 Leeuwarden (De Haak) |
0 |
14 |
3 |
17 |
||||
14 |
ZSM 1+2 (spoedwetwegverbreding) |
464 |
– 240 |
244 |
257 |
3 |
262 |
||
15 |
Dynamisch verkeersmanagement |
28 |
20 |
48 |
38 |
– 4 |
34 |
||
16 |
Kleine projecten / Afronding projecten |
49 |
17 |
66 |
30 |
– 5 |
25 |
– 12,9 |
|
Programma aansluitingen |
35 |
1 |
36 |
20 |
1 |
21 |
|||
Quick Wins FES |
12 |
– 1 |
19 |
10 |
– 2 |
8 |
|||
17 |
A1/6/9 Schiphol/A'dam–Almere |
0 |
– 109 |
– 109 |
60 |
– 4 |
56 |
||
18 |
Realisatieuitg.op IF 12.03.01 mbt planstudieuitg. |
32 |
43 |
75 |
113 |
6 |
119 |
||
Afronding |
– 1 |
1 |
0 |
2 |
0 |
0 |
|
|
1. Het Doorstartplan Praktijkproef Amsterdam (DSP) is eind september goedgekeurd. Het opstellen en goedkeuren van dit plan heeft geleid tot vertraging in de start van de A10 Praktijkproef Amsterdam.
2. Het Wegaanpassingsbesluit (WAB) is vertraagd vanwege de tussenuitspraak van de Raad van State bij A1 ’t Gooi; vervolgens is recent vanwege het besluit 130 km verdere vertraging ontstaan in het opnieuw doorrekenen van verkeerskundige onderzoeken.
3. Voor dit project zijn ten opzichte van de raming in de Najaarsnota minder grondaankopen gerealiseerd en zijn er minder kosten gemaakt voor het verleggen van kabels en leidingen.
4. Ten laste van dit project is meer gerealiseerd als gevolg van het honoreren van een claim van de aannemer. De totale projectkosten vallen hierdoor hoger uit.
5. De uitvoering van het project verloopt voortvarend, waardoor werkzaamheden die gepland stonden in 2012, voor een gedeelte zijn uitgevoerd in 2011.
6. In de Najaarsnota is de negatieve bijstelling van dit project met € 17 mln. in het projectenoverzicht verwerkt onder het project «Kleine projecten en afrondingen».
Daarmee rekening houdend is na de Najaarsnota de realisatie € 7 mln. hoger dan oorspronkelijk bij Najaarsnota is geraamd. Dit is het gevolg van een versnelling van een betaling aan de provincie in het kader van een aanbestedingsmeevaller. De provincie draagt bij aan dit project en heeft derhalve recht op een evenredig deel van de aanbestedingsmeevaller. Verder heeft een versnelling plaatsgevonden in een grondverwervingprocedure.
7. Uiteindelijk is € 8 mln. meer uitgegeven dan gepland. Redenen hiervoor zijn de vele wijzigingen ten opzichte van het ontwerp projectbesluit, met name bij de Zuiderbrug.
8. De uitvoering van het project verloopt voortvarend, waardoor werkzaamheden die na 2011 gepland stonden, voor een groot gedeelte reeds in 2011 zijn uitgevoerd.
9. Als gevolg van extra kosten voor tunneltechnische installaties is meer uitgegeven dan in 2011 stond geraamd.
10. De uitvoering van het project verloopt voortvarend, waardoor werkzaamheden die gepland stonden na 2011, voor een groot gedeelte reeds in 2011 zijn uitgevoerd.
11. Voor alle in 2011 uitgevoerde werkzaamheden zijn tijdig de facturen ontvangen en betaald. Eerder werd er nog vanuit gegaan dat een aantal facturen pas in 2012 betaald konden worden.
12. De uitvoering van dit project verloopt voortvarend, waardoor het kasritme is gewijzigd.
13. De uitvoering van het project verloopt voortvarend, waardoor werkzaamheden die gepland stonden na 2011, voor een groot gedeelte reeds in 2011 zijn uitgevoerd.
14. De uitvoering van de projecten verloopt voortvarend, waardoor het kasritme is gewijzigd.
15. Het verschil is enerzijds gevolg van een beperkte vertraging in de uitvoering, onder andere door het herformuleren van de scope. Daarnaast zijn in het nu gerealiseerde deel enkele meevallers in de aanbesteding opgetreden. Deze worden primair ingezet ter financiering van het totale pakket aan maatregelen.
16. In de Najaarsnota is de verlaging van het project A73/74 Venlo–Maasbracht ad € 17 mln. ten onrechte verwerkt op het project Kleine Projecten / Afrondingen. Hiermee rekening houdend is een groter overschot ontstaan dan in de projecttabel is opgenomen. Dit kasoverschot komt voort uit een meevaller bij Tangenten Eindhoven, een niet bestede reservering bij rondweg Den Bosch voor de wegwerkzaamheden bij de omlegging Zuid Willemsvaart en tenslotte de niet bestede reservering voor de bijdrage aan het regionaal Lokaal project Joure. De laatste twee zullen in de begrotingsvoorbereiding 2013 worden overgeheveld naar het HVWN en Regionaal Lokaal.
17. Als gevolg van het verschuiven van het TB-onherroepelijk naar het 4e kwartaal 2011 is nog een aantal werken naar 2012 verschoven.
18. De hogere uitgaven zijn voornamelijk te herleiden op het project de N18 Varseveld–Enschede en wordt veroorzaakt door voorspoedig verlopen grondaankopen.
Geintegreerde contractvormen (12.04) |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
Mutatie slotwet |
Realisatie |
Gevolgen MIRT |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Budget |
Oplevering |
||||||||
(1) |
(3) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
||||
Uitgaven |
191 |
25 |
216 |
351 |
24 |
375 |
|||
1 |
Aflossing tunnels |
51 |
4 |
55 |
51 |
– 3 |
48 |
||
2 |
A10 2e Coentunnel |
120 |
– 51 |
69 |
110 |
34 |
144 |
2013 |
|
A12 Lunetten Veenendaal |
71 |
71 |
20 |
0 |
20 |
||||
A59 Rosmalen–Geffen, PPS |
14 |
1 |
15 |
122 |
0 |
122 |
|||
3 |
A15 Maasvlakte Vaanplein |
42 |
– 7 |
35 |
|||||
N31 Leeuwarden–Drachten |
5 |
5 |
5 |
1 |
6 |
||||
Afronding |
1 |
1 |
1 |
– 1 |
0 |
1. De aflossing is gebaseerd op het aantal voertuigen dat door de tunnel rijd. In 2011 is dit aantal minder dan verwacht.
2. Voor alle in 2011 uitgevoerde werkzaamheden zijn tijdig de facturen ontvangen en betaald. Eerder werd er nog vanuit gegaan dat een aantal facturen pas in 2012 betaald konden worden.
3. Door vertraging in de betaling van het DBFM-contract en de betaling ten aanzien van natuurcompensatie, verschuift een deel van de voor 2011 geraamde uitgaven naar 2012.
Op deze operationele doelstelling zijn lagere uitgaven verkenningen ontstaan, die met name zichtbaar zijn bij de projecten Ruit Rotterdam, Brabantstad ZOV en overige (kleine) verkenningen. Hiervoor zijn in 2011 minder kosten zijn gemaakt dan was voorzien.
Projectenoverzicht behorende bij 12.03.02 en 12.05.02: Planstudie hoofdwegennet voor en na tracebesluit Projectomschrijving |
Stand projectbudget MIRT 2012 |
Stand projectbudget 2e suppl.begroting |
Stand projectbudget 3e suppl.begroting |
---|---|---|---|
A1/A6/A9 Schiphol–Amsterdam–Almere |
4 094 |
4 094 |
4 094 |
A9 Omlegging Badhoevedorp |
318 |
318 |
318 |
A27/A1 Utrecht Noord–knooppunt Eemnes–Aansluiting Bunschoten |
252 |
252 |
252 |
N61 Hoek–Schoondijke |
115 |
115 |
115 |
A12 Ede–Grijsoord |
107 |
107 |
107 |
A1 Beekbergen–Apeldoorn Zuid |
35 |
35 |
35 |
N18 Varsseveld–Enschede |
303 |
303 |
303 |
N33 Assen–Zuidbroek |
190 |
190 |
190 |
N31 Harlingen (traverse Harlingen) |
143 |
143 |
143 |
A10 Zuidas (hoofdweggedeelte) |
301 |
301 |
301 |
A28/A1 Knooppunt Hoevelaken |
676 |
676 |
676 |
A2/A12/A27 Ring Utrecht |
1 065 |
1 065 |
1 065 |
A12/A15 Bereikbaarheid regio Arnhem–Nijmegen |
800 |
800 |
800 |
N35 Zwolle–Wythmen |
45 |
45 |
45 |
A6/A7 Knooppunt Joure |
76 |
76 |
76 |
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, fase 2 |
575 |
575 |
575 |
Benutting |
5 |
5 |
Verplichtingen
Het saldo-overschot op het verplichtingenbudget is zichtbaar op vrijwel alle onder dit artikel vallende projecten en betreft de volgende oorzaken:
– Op een aantal projecten zijn in voorgaande jaren vastgelegde verplichtingen negatief bijgesteld (A4 Burgerveen Leiden, aflossing tunnels, A1 't Gooi, A1/A6 , A4 Badhoevedorp, A28 Hattemerbroek–Lanckhorst, A50 Valburg–Grijsoord, A12 Woerden–Gouda, A27 Everdingen–Lunetten en A10 2e Coentunnel);
– Correcties op in 2011 aangebrachte mutaties op het verplichtingenbudget (Maasvlakte–Vaanplein) en doordat verplichtingen reeds in 2009 ten laste van het budget zijn gebracht maar nog in de begroting waren opgenomen;
– Lagere aanbesteding (A4 Delft–Schiedam);
– Verschuivingen naar latere jaren:
• A31 Leeuwarden Haak: De verplichting van het noordelijk deel zal naar verwachting in 2012 worden vastgelegd. De gunning van het zuidelijke deel heeft plaatsgevonden op 10 november 2011;
• A12 Lunetten–Veenendaal: een aantal geplande verplichtingen is niet in 2011 gerealiseerd;
• N23 Alkmaar–Zwolle: deze stond in 2011 geprogrammeerd maar de uitvoering is later voorzien.
Ontvangsten
De lagere ontvangsten hebben met name betrekken op:
– A57 Veersedam–Middelburg. Een van de declaraties aan de Provincie Zeeland is niet in 2011 ontvangen. De ontvangst wordt nu in 2012 verwacht;
– A20 Aansluiting Moordrecht. In de uitvoeringsovereenkomst is afgesproken dat de provincie Zuid Holland 15% van de kosten voor de aansluiting bijdraagt. De ontvangst van deze bijdrage wordt pas gerealiseerd na uitvoering van werkzaamheden. De ontvangst zal daardoor tussen 2012 en 2017 plaatsvinden;
– A9 Badhoevendorp. In verband met een vertraging is er met de bestuurlijke partners overeengekomen dat de ontvangsten ook worden opgeschort. De eerst volgende ontvangst van de Gemeente Haarlemmermeer wordt daardoor in 2012 verwacht.
13 Spoorwegen |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoirebegroting |
Stand 2e suppletoirebegroting |
Mutaties 3e suppletoirebegroting |
Stand 3e suppletoirebegroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
2 563 179 |
2 957 010 |
2 577 137 |
– 559 214 |
2 017 923 |
Uitgaven |
2 435 678 |
2 440 843 |
2 519 042 |
151 361 |
2 670 403 |
13.02 Onderhoud en vervanging |
1 497 363 |
1 478 256 |
1 655 426 |
142 485 |
1 797 911 |
13.02.01 Regulier onderhoud |
620 373 |
629 476 |
788 479 |
201 467 |
989 946 |
13.02.02 Grote onderhoudsprojecten |
468 124 |
491 619 |
382 119 |
16 489 |
398 608 |
13.02.03 Rentelasten |
46 570 |
46 620 |
215 338 |
– 68 382 |
146 956 |
13.02.04 Betuweroute |
37 589 |
10 077 |
57 811 |
1 451 |
59 262 |
13.02.05 Kleine infra en overige projecten |
324 707 |
300 464 |
211 679 |
– 8 540 |
203 139 |
13.03 Aanleg |
748 762 |
739 255 |
716 808 |
2 242 |
719 050 |
13.03.01 Real.progr.personenvervoer |
725 853 |
721 986 |
698 764 |
2 247 |
701 011 |
13.03.02 Real.progr.goederenvervoer |
22 909 |
17 269 |
18 044 |
– 5 |
18 039 |
13.04 Geintegreerde contractvormen/PPS |
140 179 |
162 133 |
125 000 |
768 |
125 768 |
13.05 Verkenningen en planstudies |
49 374 |
61 199 |
21 808 |
5 866 |
27 674 |
13.05.01 Planstudieprogr. personenvervoer |
43 357 |
56 905 |
21 494 |
5 866 |
27 360 |
13.05.02 Planstudieprogr. goederenvervoer |
6 017 |
4 294 |
314 |
0 |
314 |
13.05.03 Verkenningenprogramma |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Van totale uitgaven: |
|||||
– Apparaatsuitgaven |
1 721 |
||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst |
0 |
||||
– Restant |
2 668 682 |
||||
13.09 Ontvangsten |
29 000 |
30 928 |
43 720 |
101 061 |
144 781 |
– HSA |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
– Overig |
29 000 |
30 928 |
43 720 |
101 061 |
144 781 |
Ten laste van deze operationele doelstelling worden de uitgaven verantwoord voor het beheer en onderhoud van de spoorwegen.
De subsidie aan ProRail wordt jaarlijks vastgesteld met een beschikking overeenkomstig het bepaalde in de Wet en Besluit Infrastructuurfonds en wordt door ProRail aangewend voor het in goede gebruikstoestand houden van de landelijke infrastructuur. Een deel van de kapitaallasten betreft de rentekosten en aflossingen van de leningen van ProRail voor uitbreidingsinvesteringen.
De hogere uitgaven op dit onderdeel hebben voornamelijk betrekking op de vaststelling van de subsidie voor 2010 en de daarmee samenhangende wijzigingsbeschikking voor 2011.
Realisatieprojecten Personenvervoer (13.03.01) |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
Mutatie slotwet |
Realisatie |
Gevolgen MIRT |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Budget |
Oplevering |
|||||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
||||
Uitgaven |
726 |
723 |
700 |
1 |
702 |
|||
BB21 (ontw. Bev21, VPT+,VPT2) |
0 |
5 |
2 |
0 |
2 |
|||
ERMTS pilot Amsterdam–Utrecht |
0 |
38 |
0 |
0 |
0 |
|||
Geluidsanering Spoorwegen |
2 |
– 3 |
1 |
0 |
1 |
|||
Geluid (empl. en innovatieve ontwikkelingen) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Kleine projecten |
2 |
1 |
0 |
0 |
0 |
|||
HSA Claim |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Integrale spooruitbreiding Amsterdam–Utrecht |
5 |
2 |
2 |
0 |
2 |
|||
1 |
Kleine stations |
9 |
10 |
7 |
– 2 |
5 |
||
Afdekking risico's spoorprogramma's |
0 |
75 |
0 |
0 |
0 |
|||
AKI-plan en veiligheidsknelpunten |
20 |
14 |
11 |
0 |
11 |
|||
2 |
Intensivering Spoor in steden (I) |
10 |
14 |
2 |
– 2 |
0 |
||
Intensivering Spoor in steden (II) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Nazorg gereedgekomen lijnen/halten |
7 |
9 |
1 |
0 |
1 |
|||
Ontsnippering |
13 |
17 |
6 |
1 |
7 |
|||
OV SAAL korte termijn |
66 |
88 |
21 |
0 |
21 |
|||
Amsterdam Centraal spoor 10/15 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Amsterdam Centraal Cuyperhal |
7 |
11 |
3 |
0 |
3 |
|||
Amsterdam Centraal Fietsenstalling |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
|||
Regionet (inclusief verkeersmaatregelen Schiphol) |
34 |
38 |
15 |
1 |
16 |
|||
Vleuten–Geldermalsen 4/6 sp. (incl. RSS) |
79 |
32 |
108 |
1 |
109 |
|||
OV-terminal stationsgebied Utrecht (VINEX/NSP) |
40 |
41 |
35 |
0 |
35 |
|||
Spoorwegovergang Soestdijkseweg te Bilthoven |
17 |
18 |
6 |
0 |
6 |
|||
Den Haag Centraal (t.b.v. NSP) |
28 |
31 |
27 |
0 |
27 |
|||
Den Haag CS: terugbouwen sporen 11/12 |
2 |
1 |
0 |
0 |
0 |
|||
Rotterdam Centraal (t.b.v. NSP) |
48 |
44 |
56 |
0 |
56 |
|||
Rijswijk–Schiedam incl. spoorcorridor Delft |
53 |
33 |
96 |
1 |
97 |
|||
Breda Centraal (t.b.v. NSP) |
10 |
11 |
2 |
– 1 |
1 |
|||
Traject Oost (perronverbredingen) |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
|||
Traject Oost uitv. convenant DMB |
3 |
3 |
0 |
0 |
0 |
|||
Sporen in Arnhem |
80 |
26 |
96 |
0 |
96 |
|||
Arnhem Centraal (t.b.v. NSP) |
15 |
22 |
22 |
0 |
22 |
|||
Spoorzone Ede |
8 |
10 |
0 |
0 |
0 |
|||
Hanzelijn |
168 |
129 |
166 |
0 |
166 |
|||
3 |
Sporendriehoek Noord Nederland |
0 |
11 |
3 |
14 |
|||
Partiele spooruitbreiding spoor Groningen Leeuwarden |
0 |
2 |
– 1 |
1 |
||||
4 |
Progr. Hoogfreq. Spoor (PHS) |
2 |
2 |
|||||
Afronding |
– 1 |
2 |
1 |
– 2 |
0 |
1. Als gevolg van capaciteitsproblemen bij de aannemer is de start van de bouw van het project Groningen Europapark (onderdeel van deze post) verschoven waardoor ook de in 2011 geplande uitgaven niet zijn gerealiseerd.
2. De aanvragen door gemeenten zijn achtergebleven bij de oorspronkelijke verwachting.
3. Bij de controle aan het eind van 2011 bleek een betaling ad € 1,8 mln. abusievelijk op een ander project te zijn geboekt in plaats van op de post LMCA Noord Nederland, daarnaast is in 2011 alsnog een aantal mijlpalen gehaald op basis waarvan een aanvullend voorschot 2011 is verstrekt.
4. Eind 2011 is de realisatiebeschikking voorinvestering DSSU (DoorStroomStationUtrecht) afgegeven. De middelen hiervoor waren geraamd op artikelonderdeel 13.05. Door middel van dit wetsvoorstel wordt voorgesteld deze middelen over te boeken naar de operationele doelstelling 13.03.
Realisatieprojecten Goederenvervoer (13.03.02) |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
Mutatie slotwet |
Realisatie |
Gevolgen MIRT |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Budget |
Oplevering |
||||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
|||
Uitgaven |
23 |
17 |
17 |
1 |
18 |
||
PAGE risico reductie |
3 |
4 |
4 |
0 |
4 |
||
Geluidspilot Goederenvervoer |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Optimalisering Goederencorridor Rotterdam–Genua |
0 |
0 |
0 |
||||
Electr.empl. Maasvlakte West en passeerspoor Botlek |
1 |
3 |
0 |
0 |
0 |
||
Uitv.progr.Goed.route Elst–Deventer–Twente (NaNov) |
16 |
11 |
12 |
0 |
12 |
||
Sloelijn/geluidmaatregelen Zeeuwselijn |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Kleine projecten |
1 |
– 2 |
0 |
0 |
0 |
||
Nazorg gereedgekomen lijnen-halten |
1 |
2 |
1 |
0 |
1 |
||
Afronding |
– 1 |
– 1 |
0 |
1 |
1 |
De hogere uitgaven op deze operationele doelstelling hebben met name betrekking op de projecten «Traject Oost» in verband met behaalde mijlpalen op traject Driebergen–Zeist, «LMCA/PHS» en «Amsterdam Zuidas WTC/4-sp».
Projectenoverzicht behorende bij 13.05.01 Spoorwegen personenvervoer; planstudie Projectomschrijving |
Stand projectbudget MIRT 2012 |
Stand projectbudget 2e suppl.begroting |
Stand projectbudget 3e suppl.begroting |
---|---|---|---|
Programma Hoogfequent Spoorvervoer |
2 841 |
2 822 |
2 822 |
Amsterdam Zuidas: deel station (tbv NSP) |
231 |
231 |
231 |
Amsterdam Zuidas WTC 4-sp + keersporen |
95 |
91 |
91 |
OV Schiphol–Amsterdam–Almere–Lelystad |
989 |
982 |
982 |
Quick-scan Decentraal Spoor Gelderland |
31 |
30 |
30 |
Traject Oost |
8 |
4 |
4 |
Grensoverschrijdend Spoorvervoer |
43 |
43 |
43 |
Kleine projecten |
5 |
5 |
5 |
Projectenoverzicht behorende bij 13.05.02 Spoorwegen goederenvervoer; planstudie Projectomschrijving |
Stand projectbudget MIRT 2012 |
Stand projectbudget 2e suppl.begroting |
Stand projectbudget 3e suppl.begroting |
---|---|---|---|
Aslasten Cluster III |
38 |
38 |
38 |
Optimalisering Goederencorridor R'dam–Genua |
28 |
26 |
26 |
ERTMS Amsterdamse haven–Betuweroute |
3 |
2 |
2 |
ERTMS Rotterdam–Antwerpen |
3 |
2 |
2 |
Spooraansluiting 2e Maasvlakte achterlandverb. |
212 |
210 |
210 |
Goederenverbinding Antwerpen–Roergebied (IJzeren Rijn) |
0 |
0 |
0 |
Goederenroute Elst–Deventer–Twente (NaNOV) |
5 |
5 |
5 |
Kleine projecten/studies |
5 |
5 |
5 |
Verplichtingen
De lagere realisatie op het beschikbare verplichtingenbudget bestaat uit een saldering van hogere en lagere verplichtingen en betreft een groot aantal oorzaken, waarvan de belangrijkste hieronder worden toegelicht:
– Vleuten–Geldermalsen: Het opstellen van de beschikkingsaanvraag voor het onderdeel Utrecht Centraal–Amsterdam Rijnkanaal vergt meer tijd dan vooraf aangenomen;
– LCMA–Noord Nederland: Voor het programmabudget Sporendriehoek Noord Nederland is op projectniveau nog geen vaste onderverdeling naar projecten gemaakt. Om die reden is op dit programma nog sprake van een indicatieve kas- en verplichtingenraming die voor 2011, achteraf gezien, te optimistisch is gebleken;
– ERMTS: Overleg precieze aanpak en financiering tussen ProRail, NS, goederenvervoerders en leasemaatschappijen is gaande, derhalve zijn er geen opdrachten verleend;
– Corridor Rotterdam–Genua: Overleg met betrekking tot inhoud van de beschikkingsaanvraag vergt meer tijd dan verwacht;
– Geïntegreerde contractvormen/PPS, indexering van de Infraprovider (IP): beschikbaarheidsvergoeding;
– PHS: In 2011 e.v. is zowel de kas- als de verplichtingenraming indicatief opgenomen gezien de lopende uitwerkingsfase van PHS. Het indicatieve begrotingsbedrag voor 2011 bleek te hoog te zijn ingeschat. In 2011 is wel de planstudiebeschikking verleend voor de planuitwerkingsfase t/m 2013;
– Regionale lijnen: De lopende planstudies vergen meer tijd dan verwacht waardoor de voor 2011 voorziene realisatiebeschikkingen zijn vertraagd naar 2012;
– 2e fase Maasvlakte: In de begroting 2011 is er van uitgaan dat dit project in zijn geheel zou worden beschikt. De beschikkingsaanvraag moest in verband met de toekenning van de AP gelden een aantal wijzigingen ondergaan waardoor de aanvraag niet meer in 2011 is ingediend;
– NSP Breda en NSP Rotterdam: Binnen het projectbudget wordt naar aanleiding van de commissie de Ruiter rekening gehouden met een reservering ten behoeve van AK (algemene kosten) dekking. Binnen NSP Rotterdam wordt daarnaast nog rekening gehouden met een risicoreservering. In 2011 bleek het nog niet nodig om voor de genoemde reserveringen een aanvullende beschikking te verlenen;
– Regionet: Bij een aantal deelprojecten binnen het Regionetprogramma is sprake geweest van meevallers. De individuele projectbudgetten zijn neerwaarts bijgesteld en de gelden zijn toegevoegd aan de vrije ruimte binnen het Regionetprogramma. Daarnaast was rekening gehouden met het in 2011 beschikken van het project Beverwijk Aagtepoort. Dit is niet gebeurd omdat over dit project nog overleg plaatsvindt tussen de gemeente en ProRail over de precieze scope (lange tunnel) van het project;
– Traject Oost: De prognose was dat in 2011 de realisatiebeschikking zou worden verleend voor het project Driebergen–Zeist. Door nadere afstemming en een noodzakelijk gebleken bestemmingsplanprocedure is dit project echter vertraagd en zal nu in het 1e kwartaal van 2012 de beschikkingsaanvraag voor dit project worden ingediend;
Amsterdam–Cuypershal: In 2011 zijn 2 onderdelen van het project Amsterdam Cuypershal beschikt. Het onderdeel verbreding Oosttunnel kent een samenhang van PHS. De beschikkingsaanvraag voor dit onderdeel, oorspronkelijk gepland voor 2011, wacht op de resultaten van de planvoorbereiding in het kader van PHS voor Amsterdam CS;
– Geluidsanering Spoor: Het wetsvoorstel Swung-1 is nog niet in werking getreden. Daarnaast is de onderliggende regelgeving nog niet helemaal afgerond. Als gevolg van bovenstaande oorzaken kan het meerjarenprogramma geluidsanering nog niet formeel van start en zijn de financiële middelen die gereserveerd waren voor 2011 niet allemaal besteed;
– Page risicoreductie: Binnen het programma werd voor 2011 rekening gehouden met een bijdrage aan de provincie Limburg ten behoeve van Sittard Chemelot. De provincie heeft echter nog geen aanvraag ingediend. Daarnaast was voor 2011 ook rekening gehouden met aanvragen ten behoeve van HOTbox detectie, maar deze zijn niet in 2011 ingediend;
– OV SAAL: Binnen het OV SAAL programma is sprake van meerdere deelprojecten. De verplichtingenraming voor 2011 bleek te optimistisch ingeschat.
Ontvangsten
De per saldo gerealiseerde hogere ontvangsten hebben enerzijds betrekking op een afrekening van de subsidie aan ProRail over de periode 2009/2010 (ca. € 111 mln.) en anderzijds in de begroting voor 2011 geraamde ontvangsten van lagere overheden die pas in 2012 zullen worden ontvangen.
14 Regionaal/lokale infra. |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
159 787 |
386 353 |
536 612 |
– 372 024 |
164 588 |
Uitgaven |
231 355 |
275 667 |
326 523 |
12 049 |
338 572 |
14.01 Grote regionaal/lokale projecten |
161 526 |
224 252 |
138 162 |
– 55 |
138 107 |
14.01.01 Verkenningen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
14.01.02 Planstudieprogr.reg./lok |
18 300 |
13 496 |
1 |
68 |
69 |
14.01.03 Real.progr.reg./lok. |
143 226 |
210 756 |
138 161 |
– 123 |
138 038 |
14.02 Regionale Mob. Fondsen |
25 105 |
25 870 |
25 959 |
4 633 |
30 592 |
14.03 RSP–ZZL: Pakket Bereikbaarheid |
44 724 |
25 545 |
162 402 |
7 471 |
169 873 |
14.03.01 RSP–ZZL: RB projecten |
39 495 |
25 450 |
12 232 |
– 2 359 |
9 873 |
14.03.02 RSP–ZZL: RB mob.fondsen |
0 |
0 |
150 000 |
10 000 |
160 000 |
14.03.03 RSP–ZZL: REP |
5 229 |
95 |
170 |
– 170 |
0 |
Van totale uitgaven: |
|
|
|||
– Apparaatsuitgaven |
0 |
||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst |
0 |
||||
– Restant |
338 572 |
||||
14.09 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
14.01.02 Regionale/lokale infrastructuur; planstudie Projectomschrijving |
Stand projectbudget MIRT 2012 |
Stand projectbudget 2e suppl.begroting |
Stand projectbudget 3e suppl.begroting |
---|---|---|---|
Haaglanden/Den Haag, R’damsebaan (vh. Trekvliettrace) |
228 |
228 |
228 |
A12/A20 Parallelstructuur Gouweknoop |
109 |
93 |
93 |
Rijn Gouwelijn West |
46 |
46 |
46 |
Utrecht Tram–CS–De Uithof |
110 |
110 |
110 |
Eindhoven Helmond, voltooiing verkeersruit (T-str.) |
259 |
246 |
246 |
Overige projecten |
var. |
var. |
var. |
Real.progr.reg.lok. (14.01.03) |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
Mutatie slotwet |
Realisatie |
Gevolgen MIRT |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Budget |
Oplevering |
|||||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
||||
Uitgaven |
143 |
211 |
138 |
0 |
138 |
|||
1 |
Noord/Zuidlijn Noord–WTC |
64 |
37 |
90 |
– 9 |
81 |
||
2 |
N201 |
19 |
30 |
10 |
9 |
19 |
||
Rijn Gouwelijn Oost |
41 |
71 |
0 |
0 |
0 |
|||
Scheveningen Boulevard |
2 |
3 |
4 |
0 |
4 |
|||
Randstadrail (incl. voorbereidingskosten en aanlanding) |
0 |
51 |
16 |
2 |
18 |
|||
Startstation Erasmuslijn |
0 |
0 |
0 |
|||||
Beneluxmetro (ecl.Bodemsanering) |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
|||
Tilburg Noordwesttangent |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Nijmegen 2e stadsbrug |
16 |
16 |
16 |
1 |
17 |
|||
Afronding |
1 |
1 |
2 |
– 3 |
– 1 |
1. Door vertraging in de uitvoering kan de laatste betaling over 2011 pas in 2012 worden verricht.
2. Aanvankelijk bleek er discussie over de gestrekte Boerenlandvariant (een deel van de nieuwe N201), maar uiteindelijk is hierover overeenstemming bereikt waarna de mijlpalen zijn aangepast.
De hogere uitgaven worden veroorzaakt door een niet in de begroting voor 2011 geraamde betaling ten behoeve van het project Sluiskil.
De per saldo hogere uitgaven betreffen enerzijds met name een kasoverschot van ca. € 2,4 mln. doordat de verwachte afrekening Groningen–Veendam niet in 2011 heeft plaatsgevonden en anderzijds door een hogere storting in de mobiliteitsfonden conform de afgesproken verhouding in het RSP convenant.
Verplichtingen
De lagere realisatie op het verplichtingenbudget is zichtbaar op de volgende projecten:
– Eindhoven BOSE, dit project is onderdeel geworden van de T-structuur Eindhoven Helmond. Dit onderzoek loopt nog;
– Maastricht Noord, ten aanzien van Maaskruisend verkeer Maastricht zijn er nog geen afspraken gemaakt aan de hand waarvan de beschikking en uitkering kan plaatsvinden;
– Parallel Gouweknoop, de grondaankopen zijn wat minder spoedig verlopen dan verwacht;
– Noord-Zuidlijn Noord–WTC, een deel van het verplichte budget moet nog worden gerealiseerd. Dit is gerelateerd aan de voortgang van dit project;
– Experimenteer fonds, het budget is indertijd gecreëerd om experimenten te bekostigen voor projecten die gerelateerd waren aan de BDU, maar er zelf geen onderdeel van waren. Het huidige verplichtingenbudget zal hiervoor niet meer worden gebruikt;
– Scheveningen Boulevard, dit project is gedecentraliseerd en toegevoegd aan het Gemeente Fonds;
– Rijksbijdrage, hier is de betalingsverplichting reeds in vorige jaren aangegaan.
15 Hoofdvaarwegennet |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
1 105 352 |
1 284 763 |
923 990 |
– 5 138 |
918 852 |
Uitgaven |
928 122 |
969 882 |
941 707 |
– 112 691 |
829 016 |
15.01 Verkeersmanagement |
74 753 |
23 070 |
23 366 |
0 |
23 366 |
15.01.01 Basispakket verkeersmanagement |
74 753 |
23 070 |
23 366 |
0 |
23 366 |
15.01.02 Servicepakket verkeersmanagement |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
15.02 Beheer en onderhoud |
488 579 |
289 667 |
446 714 |
– 103 475 |
343 239 |
15.02.01 Basispakket B&O hoofdvaarwegen |
402 108 |
196 477 |
202 584 |
1 |
202 585 |
15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen |
29 060 |
29 645 |
207 089 |
– 102 063 |
105 026 |
15.02.04 Groot var.onderhoud hoofdvaarwegen |
57 411 |
63 545 |
37 041 |
– 1 413 |
35 628 |
15.03 Aanleg en planstudie na tracébesluit |
344 707 |
375 517 |
202 859 |
– 9 215 |
193 644 |
15.03.01 Realisatieprogr. hoofdvaarwegen |
336 100 |
342 132 |
202 796 |
– 9 152 |
193 644 |
15.03.02 Planstudieprogr. na tracébesluit |
8 607 |
33 385 |
63 |
– 63 |
0 |
15.05 Verk. en planstudies voor tracébesluit |
20 083 |
22 225 |
8 549 |
1 |
8 550 |
15.05.01 Verkenningen |
8 475 |
0 |
0 |
0 |
0 |
15.05.02 Planstudieprogramma voor tracébesluit |
11 608 |
22 225 |
8 549 |
1 |
8 550 |
15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN |
0 |
259 403 |
260 219 |
– 2 |
260 217 |
15.06.01 Apparaatskosten RWS |
0 |
246 701 |
247 354 |
– 2 |
247 352 |
15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten |
0 |
12 702 |
12 865 |
0 |
12 865 |
Van totale uitgaven: |
|||||
– Apparaatsuitgaven |
|||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst |
504 188 |
||||
– Restant |
324 828 |
||||
15.09 Ontvangsten |
56 874 |
74 837 |
31 829 |
– 2 373 |
29 456 |
In het gesloten convenant voor de overdracht van de Fries-Groningse kanalen is als voorwaarde voor rechtsgeldigheid vastgelegd dat de Provinciale Staten en de Tweede Kamer hebben ingestemd. De Provinciale Staten van Friesland hebben de behandeling van het convenant echter doorgeschoven naar 2012 zodat het Friese deel in 2011 niet rechtmatig kon worden betaald.
Realisatieprojecten hoofdvaarwegen (15.03.01) |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
Mutatie slotwet |
Realisatie |
Gevolgen MIRT |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Budget |
Oplevering |
|||||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
||||
Uitgaven |
336 |
342 |
203 |
– 9 |
194 |
|||
1 |
Dynamisch verkeersmanagement |
35 |
32 |
10 |
– 3 |
7 |
||
Quick Wins binnenhavens |
20 |
29 |
22 |
– 2 |
20 |
|||
Renovatie Noordzeesluizen IJmuiden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Verbeteren vaargeul IJsselmeer (Amsterdam–Lemmer) |
1 |
3 |
0 |
0 |
0 |
– 2,1 |
||
2 |
Walradar Noordzeekanaal |
0 |
14 |
6 |
– 3 |
3 |
||
Lekkanaal, verbreding kanaalzijde en uitbreiding ligpl. |
0 |
9 |
0 |
0 |
0 |
|||
Burgemeester Delenkanaal Oss |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
– 0,3 |
||
Tweede Sluis Lith |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
– 0,2 |
||
Wilhelminakanaal Tilburg |
23 |
36 |
0 |
0 |
0 |
2016 |
||
3 |
Zuid-Willemsvaart, oml. en opwaarderen (Maas–Veghel) |
48 |
29 |
36 |
– 5 |
31 |
||
4 |
Zuid-Willemsvaart; renovatie middendeel klasse II |
0 |
5 |
1 |
– 1 |
0 |
– 3 |
|
Zuid-Willemsvaart; vervanging sluizen 4, 5 en 6 |
25 |
12 |
1 |
0 |
1 |
– 8 |
||
Maasroute, modernisering fase 2 |
133 |
109 |
106 |
2 |
108 |
na 2013 |
||
Bouw 4e sluiskolk Ternaaien |
8 |
1 |
9 |
0,2 |
||||
5 |
Twentekanalen, verruiming (fase 1) |
0 |
2 |
0 |
1 |
1 |
1,6 |
2011 |
Vaarweg Lemmer–Delfzijl fase 1; verb. tot klasse Va |
18 |
17 |
7 |
– 1 |
6 |
2014 |
||
Verruiming vaarweg Eemshaven Noordzee |
17 |
30 |
2 |
0 |
2 |
2013 |
||
Duurzame havens |
2 |
3 |
2 |
– 1 |
1 |
2011/2014 |
||
Kleine projecten |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
– 0,8 |
||
Ligplaatsvoorzieningen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
– 0,2 |
||
6 |
Walradarsystemen |
10 |
11 |
2 |
1 |
3 |
||
Afronding |
4 |
0 |
2 |
2 |
1. Er bleek meer tijd nodig voor het verkrijgen van draagvlak bij partners en de voorbereiding van de marktwerking.
2. De uitgaven zijn achter gebleven bij de raming in de Najaarsnota vanwege planningsproblemen bij de opdrachtnemer.
3. Op basis van het betalingspatroon van de opdrachtnemer zijn bij Najaarsnota gelden aan het budget toegevoegd, waarvan thans blijkt dat deze te optimistisch is geweest.
4. Het budget is in 2011 niet benodigd en verschuift naar 2012.
5. De hogere uitgaven zijn het gevolg van een betaling van afrondende werkzaamheden met betrekking tot onder andere het opruimen van een mijnsteendepot.
6. De aanleg van de Zeeverkeerscentrale is stopgezet, omdat de benodigde camerasystemen niet volgens de gestelde eisen konden worden geleverd. Het meerjarige contract met de opdrachtnemer is voor beide partijen op acceptabele wijze beëindigd. De hogere uitgaven worden veroorzaakt door de afhandeling van deze contractbeëindiging.
Verplichtingen
De relatief kleine lagere verplichtingenmutatie betreft het saldo van hogere en lagere vastlegging van verplichtingen ten opzichte van het Najaarsnota budget.
De belangrijkste projecten die hier aan ten grondslag liggen zijn Vaarweg Lemmer–Delfzijl fase 1, Zuid Willemsvaart omlegging Maas–Den Dungen/Veghel, Vaargeul Amsterdam–Lemmer, Walradarsystemen, Quick Wins binnenhavens, het Kanaal Gent–Terneuzen en de overdrachten in het kader van Brokx nat.
15.03.02/15.05.02 Planstudieprogramma voor- en na tracébesluit/projectbesluit Projectomschrijving |
Stand projectbudget MIRT 2012 |
Stand projectbudget 2e suppl.begroting |
Stand projectbudget 3e suppl.begroting |
---|---|---|---|
Maasroute, modernisering fase 2, verbreding Julianakanaal |
65 |
64 |
64 |
Verbreding Maasgeul |
3 |
3 |
3 |
Amsterdam–Rijnkanaal, verwijderen keersluis Zeeburg |
14 |
14 |
14 |
Lichteren Buitenhaven IJmuiden |
63 |
63 |
63 |
Vaarweg IJsselmeer–Meppel |
35 |
35 |
35 |
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Amsterdam–Lemmer |
6 |
6 |
6 |
Zeetoegang IJmond |
0 |
0 |
0 |
Lekkanaal/3e kolk Beatrixsluis |
177 |
177 |
177 |
Cap.uitbreiding overnachtingsplaatsen Merwedes |
28 |
28 |
28 |
Uitbreiding ligplaatscapaciteit Beneden Lek |
3 |
3 |
3 |
Verkeerssituatie Splitsing Hollandsch Diep–Dordtsche Kil |
9 |
9 |
9 |
Bovenloop IJssel |
36 |
36 |
36 |
Verruiming Twentekanalen (fase 2) en capaciteitsuitbreiding sluis Eefde |
0 |
0 |
|
capaciteitsuitbreiding sluis Eefde |
95 |
95 |
95 |
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJssel |
27 |
27 |
27 |
Waal, toekomstvisie |
142 |
142 |
142 |
Vaarweg Lemmer–Delfzijl fase 2; verbetering tot klasse Va |
0 |
0 |
0 |
Verdieping vaarweg Harlingen–Kornwerderzand (Boontjes) |
5 |
5 |
5 |
Ontvangsten
De lagere ontvangsten worden met name veroorzaakt door enerzijds minder ontvangsten op het VBS-tarief en anderzijds een versnelling van bijdragen door derden ten behoeve van de Maasroute, fase 2.
16 Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
370 609 |
529 455 |
403 660 |
– 38 229 |
365 431 |
Uitgaven |
658 605 |
645 969 |
626 409 |
17 224 |
643 633 |
16.01 Project Mainportontwikkeling R'dam |
443 318 |
447 126 |
449 038 |
– 3 204 |
445 834 |
16.01.01 Planstudie PMR |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
16.01.02 Realisatieprogramma PMR |
443 318 |
447 126 |
449 038 |
– 3 204 |
445 834 |
16.02 Ruimte voor de Rivier |
172 831 |
132 657 |
139 865 |
15 897 |
155 762 |
16.03 Maaswerken |
42 456 |
44 619 |
22 690 |
4 530 |
27 220 |
16.04 Netwerkgebonden kosten |
|||||
megaprojecten niet-VenV |
0 |
21 567 |
14 816 |
1 |
14 817 |
16.04.01 Apparaatskosten RWS |
0 |
21 567 |
14 816 |
1 |
14 817 |
16.04.02 Overige netwerkgebonden kosten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Van totale uitgaven: |
|||||
– Apparaatsuitgaven |
68 |
||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst |
14 817 |
||||
– Restant |
628 748 |
||||
16.09 Ontvangsten |
20 186 |
22 787 |
0 |
1 064 |
1 064 |
Realisatie Megaprojecten niet VenV (16) |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
Mutatie slotwet |
Realisatie |
Gevolgen MIRT |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Budget |
Oplevering |
|||||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
||||
Uitgaven |
658 |
646 |
627 |
17 |
644 |
|
|
|
1 |
Project Mainport Rotterdam |
443 |
447 |
450 |
– 4 |
446 |
||
Uitvoeringsorganisatie |
1 |
4 |
2 |
– 1 |
1 |
|||
750 ha |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Groene verbinding |
8 |
8 |
8 |
0 |
8 |
|||
Bestaand Rotterdams Gebied (BRG) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Voorfinanciering FES monitoringsprogramma |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Voorfinanciering FES natuurcompensatie |
10 |
11 |
6 |
– 2 |
4 |
|||
Landaanwinning |
356 |
356 |
363 |
0 |
363 |
|||
BTW Buitencontour |
68 |
68 |
69 |
0 |
69 |
|||
Onvoorzien |
0 |
0 |
2 |
– 1 |
1 |
|||
2 |
Ruimte voor de rivier |
173 |
133 |
140 |
15 |
155 |
||
Uitvoeringskosten |
135 |
94 |
99 |
46 |
145 |
|||
Planstudiekosten |
5 |
19 |
21 |
– 11 |
10 |
|||
Projectorganisatie en projectmanagement |
13 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
EU en projectgebonden ontvangsten |
20 |
20 |
20 |
– 20 |
0 |
|||
3 |
Maaswerken |
42 |
44 |
22 |
6 |
28 |
||
Zandmaas |
38 |
34 |
17 |
6 |
23 |
|||
Grensmaas |
4 |
10 |
5 |
0 |
5 |
|||
Apparaatskosten RWS |
|
22 |
15 |
0 |
15 |
|
|
1. Project Mainportontwikkeling Rotterdam (PMR)
Voorzien was om in 2011 in het kader van de stimuleringsgelden Visserij Voordelta een bedrag van € 1,5 mln. te betalen aan de provincie Zeeland. Deze betaling zal echter pas in 2012 plaatsvinden. Ook was rekening gehouden met een betaling van € 1,6 mln. voor versneld Habitat-beheer in relatie tot het PMR. Overeenkomstig gemaakte afspraken met de provincie Zuid-Holland zal de bijdrage van het Rijk aan het versneld Habitat-beheer pas in 2012 plaatsvinden. Verder is er minder beroep gedaan op de onvoorziene uitgaven.
2. Ruimte voor de rivier
De hogere uitgaven worden veroorzaakt door een snellere realisatie van vastgoedaankopen bij de ontpoldering van de Noordwaard. Dit doordat het mogelijk is gebleken om een groter deel dan verwacht minnelijk te verwerven. Daarnaast hebben de versnelde marktbenaderingen van Avelingen, Deventer en Zwolle geleid tot gunning aan de markt in 2011 in plaats van 2012. Bij gunning vindt tevens een betaling plaats.
3. Maaswerken
Hier zijn hogere uitgaven ontstaan door de overeenkomst over de aanpak van explosieve problematiek bij de verdieping van de stuwpand bij Grave en de restaanpak bij de retentiebekken Lateraal Kanaal Zuid.
Verplichtingen
Ten aanzien van het budget voor natuurcompensatie is er sprake van een negatieve bijstelling van de in een eerder stadium vastgelegde betalingsverplichtingen.
Naast de versnelde marktbenaderingen van Avelingen, Deventer en Zwolle zijn ten laste van het verplichtingenbudget bij het project Ruimte voor de rivier minder verplichtingen vastgelegd dat met name wordt veroorzaakt doordat de besluitvorming en daardoor de marktbenadering bij de projecten Veessen–Wapenveld, Cortenoever Voorsterklei en de dijkverbeteringen langs de Lek vertraagd zijn tot 2012. Deze vertragingen worden vooral veroorzaakt door een aantal noodzakelijke aanpassingen aan de ontwerpen en discussies over de eisen in de leidraad rivieren versus de eis van het waterschap de dijken robuust uit te voeren.
Ontvangsten
De niet begrote gerealiseerde ontvangsten betreffen inkomsten uit het project Ruimte voor de Rivier (werkzaamheden voor derden en subsidies uit de EU samenwerkingsprojecten ALFA-Interreg en FRC – Flood Resilien City) en ontvangsten van het consortium Grensmaas.
17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
132 220 |
295 610 |
168 931 |
– 107 874 |
61 057 |
Uitgaven |
0 |
81 583 |
70 997 |
1 351 |
72 348 |
17.01 Westerscheldetunnel |
0 |
5 147 |
5 147 |
– 5 094 |
53 |
17.02 Betuweroute |
0 |
19 749 |
7 749 |
– 3 644 |
4 105 |
17.03 Hoge snelheidslijn |
0 |
53 346 |
57 200 |
10 113 |
67 313 |
17.03.01 Realisatie HSL-zuid |
0 |
53 346 |
57 200 |
10 113 |
67 313 |
17.03.02 Realisatie HSL-zuid spoorwegen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
17.03.03 Realisatie HSL-zuid hoofdwegen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
17.04 Anders betalen voor mobiliteit |
0 |
3 341 |
901 |
– 24 |
877 |
17.05 Zuiderzeelijn |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Van totale uitgaven: |
|
|
|||
– Apparaatsuitgaven |
332 |
||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst |
|||||
– Restant |
72 016 |
||||
17.09 Ontvangsten |
0 |
0 |
2 500 |
1 590 |
4 090 |
Op de gelden bestemd voor de afhandeling van schadeclaims met betrekking tot de Westerscheldetunnel is slechts in beperkte mate een beroep gedaan.
De oorzaak van de lagere kasuitgaven wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door vertraging in o.a. de latere start van activiteiten in het kader van BB21 én de latere start van activiteiten voor plasverkleinende maatregelen
Doordat er meer kosten zijn gemaakt voor de Electro Magnetisch Compatibiliteit (EMC), zijn ten behoeve van de HSL-Zuid zijn meer uitgaven verricht dan bij Najaarsnota verwacht.
Verplichtingen
Naast een afboeking van verplichtingen, die betrekking hebben op de afronding/afhechting van het project ABvM, zijn ten laste van het budget op het project HSL-Zuid minder verplichtingen aangegaan doordat geplande werkzaamheden voor 2011 doorschuiven naar 2012. Dit betreft voornamelijk de afwikkeling van spoortechnische systemen en indienststelling van het vervoerssysteem.
Verder is wat betreft de Betuweroute in het kader van afspraken met ProRail over de nazorg Betuweroute slechts een beperkt bedrag voor aanvullende maatregelen nodig gebleken.
Ontvangsten
De hogere gerealiseerde ontvangsten betreffen niet geraamde opbrengsten uit de verkoop van restgronden en werk voor derden (op het project HSL-Zuid) alsmede ontvangsten uit de nadeelcompensatie Westerscheldetunnel.
18 Overige uitgaven en ontvangsten |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
20 920 |
308 418 |
323 629 |
– 24 183 |
299 446 |
Uitgaven |
27 103 |
315 668 |
297 232 |
109 163 |
406 395 |
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
18.03 Intermodaal vervoer |
6 377 |
12 790 |
122 |
0 |
122 |
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR) |
0 |
2 250 |
6 106 |
– 5 280 |
826 |
18.05 Railinfrabeheer |
5 525 |
5 525 |
5 525 |
115 002 |
120 527 |
18.06 Externe veiligheid |
9 397 |
13 382 |
0 |
6 |
6 |
18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expert. |
5 804 |
565 |
565 |
– 565 |
0 |
18.07.01 Natl.basisinfo.voorziening en ov.uitgaven |
5 804 |
427 |
427 |
– 427 |
0 |
18.07.02 Subsidies algemeen |
0 |
138 |
138 |
– 138 |
0 |
18.08 Netwerkoverstijgende kosten |
0 |
281 156 |
284 914 |
0 |
284 914 |
18.08.01 Apparaatskosten RWS |
0 |
219 284 |
222 124 |
0 |
222 124 |
18.08.02 Overige netwerkoverstijgende kosten |
0 |
61 872 |
62 790 |
0 |
62 790 |
Van totale uitgaven: |
|
|
|
|
|
– Apparaatsuitgaven |
139 |
||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst |
284 914 |
||||
– Restant |
121 342 |
||||
18.09 Ontvangsten |
5 525 |
5 291 |
5 416 |
115 111 |
120 527 |
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen |
0 |
354 756 |
354 756 |
6 |
354 762 |
Het project UPR is in 2011 afgerond, hierdoor heeft een deel van de openstaande verplichtingen niet tot betalingen geleid.
Verder is uit het budget voor het programma RRAAM (Rijk-Regioprogramma Amsterdam Almere Markermeer) de voorgenomen overboeking naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) ten behoeve van de gemeente Almere niet doorgegaan. Die zal nu in 2012 plaats vinden. Eveneens is een kasoverschot ontstaan op de geplande uitgaven voor de Hollandse brug.
De hogere uitgaven zijn het gevolg van de vervroegde aflossing van een lening en rentebetaling. De lening liep oorspronkelijk af in 2012, maar is reeds in 2011 afgelost.
Deze aflossing is gefinancierd uit het extra dividend dat door NS aan het ministerie van Financiën is uitgekeerd in verband met de verkoop van Strukton.
Het onder deze operationele doelstelling opgenomen budget is bestemd voor incidentele opdrachten op het terrein van nationale basisinformatievoorziening en overige uitgaven.
In 2011 zijn hiertoe geen opdrachten verstrekt.
Verplichtingen
De lagere verplichtingenrealisatie wordt veroorzaakt doordat:
– de saneringen in het kader van de risicobeheersing externe veiligheid in de komende jaren zal plaatsvinden;
– de stimuleringsregeling spoorgoederenknooppunten is vertraagd. Deze wordt momenteel uitgewerkt hetgeen inhoudt dat deze regeling eerst in 2012 van start gaat;
– de voorgenomen overboeking naar het ministerie van BZK voor de gemeente Almere niet is doorgegaan.
Ontvangsten
De hogere uitgaven en ontvangsten worden veroorzaakt door de vervroegde aflossing van de lening. De lening liep oorspronkelijk af in 2012, maar is in 2011 afgelost.
Deze aflossing is gefinancierd met het extra dividend dat door NS aan Financiën is uitgekeerd in verband met de verkoop van Strukton.
19 Bijdragen andere begrotingen Rijk |
Stand ontwerpbegroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Ontvangsten |
7 936 198 |
7 498 418 |
7 682 768 |
64 |
7 682 832 |
19.09 Ten laste van begroting IenM |
6 376 891 |
7 498 418 |
7 682 768 |
64 |
7 682 832 |
19.10 Ten laste van het FES |
1 559 307 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33240-A-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.