33 240 A Jaarverslag en slotwet Infrastructuurfonds 2011

Nr. 4 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd.

Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in:

  • a. de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze Memorie van Toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Infrastructuur en Milieu, M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

B. BEGROTINGSTOELICHTING

In dit wetsvoorstel zijn alleen technische uitvoeringsmutaties, mutaties van boekhoudkundige aard of mutaties voortvloeiend uit controlebevindingen opgenomen.

Overzicht belangrijkste uitgaven-, ontvangsten- en verplichtingenmutaties

Belangrijkste suppletore mutaties 2011 (slotwet) (in € mln.)
   

Art.

Uitgaven

Ontvangsten

Verplichtingen

Stand ontwerpbegroting 2011

 

8 321,9

8 321,9

8 806,4

Stand 1e suppletore begroting 2011

 

8 301,6

8 301,6

11 123,5

Stand 2e suppletore begroting 2011

 

8 169,2

8 343,6

8 339,6

– belangrijkste mutaties Slotwet:

       
           

1.

Hoofdwatersystemen

11

 

– 75,8

– 50,1

2.

Hoofdwegennet

12

38,7

 

– 528,2

3.

Spoorwegen

13

151,4

101,1

– 559,2

4.

Regionale, lokale infrastructuur

14

   

– 372,0

5.

Hoofdvaarwegennet

15

– 112,7

   

6.

Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer

16

   

– 38,2

7.

Megaprojecten Verkeer en Vervoer

17

   

– 107,9

8.

Overige uitgaven en ontvangsten

18

109,2

115,1

 
 

Diversen

 

16,7

– 8,3

– 29,4

Realisatie 2011

 

8 372,5

8 475,7

6 654,6

De absoluut of kwantitatief omvangrijke mutaties zijn hierboven in tabelvorm opgenomen. Hierbij is een onderverdeling gemaakt in uitgaven, ontvangsten en verplichtingen.

Hieronder zijn tabellen met de budgettaire gevolgen van beleid opgenomen, waardoor inzicht wordt gegeven in de (slotwet)mutaties op financieel instrumentniveau.

Daarvan worden de belangrijkste mutaties toegelicht.

Verder zijn projecttabellen met de realisatieprojecten opgenomen waarin de begrotingsmutaties op projectniveau zichtbaar zijn gemaakt en waarvan de belangrijkste mutaties zijn voorzien van een toelichting.

Toelichting

11 Hoofdwatersystemen

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

11 Hoofdwatersystemen

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(3 en 4)

Verplichtingen

781 215

1 288 660

602 498

– 50 079

552 419

Uitgaven

1 008 689

1 067 739

848 667

– 13 934

834 733

11.01 Watermanagement

83 838

14 216

14 803

0

14 803

11.01.01 Basispakket watermanagement

83 838

14 216

14 803

0

14 803

11.02 Beheer en Onderhoud

249 082

142 810

139 493

3 917

143 410

11.02.01 Basispakket waterkeren

130 542

63 242

108 463

0

108 463

11.02.05 Basispakket integraal waterbeheren

77 213

26 702

27 045

0

27 045

11.02.08 Groot var.onderh.waterbeheer

41 327

52 866

3 985

3 917

7 902

11.03 Aanleg

658 314

636 572

421 402

– 15 347

406 055

11.03.01 Real.programma waterkeren

488 097

344 708

282 158

– 3 973

278 185

11.03.02 Real.programma waterbeheren

170 217

291 864

139 244

– 11 374

127 870

11.05 Verkenning en planstudie

13 357

26 299

29 114

– 1 499

27 615

11.05.01 Verkenn.progr.hoofdwatersystemen

3 656

9 641

20 411

– 1 498

18 913

11.05.02 Planstudieprogr.waterkeren

8 354

10 029

2 160

– 1

2 159

11.05.03 Planstudieprogr.waterbeheer

1 347

6 629

6 543

0

6 543

11.06 Staf Deltacommissaris

4 098

5 663

5 226

– 806

4 420

11.06.01 Staf Deltacommissaris

4 098

5 663

5 226

– 806

4 420

11.07 Netwerkgebonden kosten HWS

0

242 179

238 629

– 199

238 430

11.07.01 Apparaatskosten RWS

0

193 524

189 350

– 199

189 151

11.07.02 Overige netwerkgebonden kosten

0

48 655

49 279

0

49 279

Van totale uitgaven:

         

– Apparaatsuitgaven

       

2 283

– Bijdrage aan baten-lastendienst

       

401 838

– Restant

       

430 612

11.09 Ontvangsten

114 300

121 689

115 517

– 75 755

39 762

11.02 Beheer en onderhoud

De hogere uitgaven op het hoofdproduct Groot variabel onderhoud waterbeheren heeft zich voorgedaan op het project «Masterplan Haringvlietsluizen».

In tegenstelling tot de verwachting is niet in 2012 maar reeds medio december 2011 een vaststellingsovereenkomst gesloten met de opdrachtnemer ter verrekening van claims van RWS op de opdrachtnemer en vice versa. Het half december sluiten en deels betaalbaar stellen van de overeenkomst is er de oorzaak van dat hiervoor ca. € 4 mln. meer is uitgegeven dan verwacht.

11.03 Aanleg
Slotwetmutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Realisatieprojecten Waterkeren (11.03.01)

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutatie slotwet

Realisatie

Gevolgen MIRT

             

Budget

Oplevering

   

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

   
 

Uitgaven

488

345

282

– 4

278

   
 

Deltaplan grote rivieren

0

3

4

0

4

 

2011

 

Maatregelen i.r.t. rivierverruiming

13

22

6

– 1

5

   

1

Dijkversterking en Herstel steenbekleding

74

83

57

– 7

50

   
 

Hoogwaterbeschermingsprogramma

283

89

101

– 1

100

   
 

Deltares Deltafaciliteit

8

9

8

0

8

   
 

IJsselsprong Zutphen (smalle geul)

0

0

0

0

0

   
 

IJsseldelta Kampen (hoogwatergeul)

0

0

0

0

0

   
 

Pilot Zandmotor

39

67

62

0

62

 

2020

2

Overige onderzoeken en kleine projecten

70

71

45

4

49

   
 

Afronding

1

1

– 1

1

0

 

 

  • 1. De lagere uitgaven worden voornamelijk verklaard door een vertraging bij het project Steenbestortingen in Zeeland als gevolg van een aanpassing van de werkplanning door de aannemer.

  • 2. De afwijking ten opzichte van de raming in de Najaarsnota wordt voornamelijk veroorzaakt doordat rekeningen voor het project Versterking Delflandsekust alsnog in 2011 zijn betaald. Bij het opstellen van de Najaarsnota werd er nog vanuit gegaan dat deze in 2012 betaald zouden worden.

Slotwetmutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Realisatieprojecten Waterbeheren (11.03.02)

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutatie slotwet

Realisatie

Gevolgen MIRT

             

Budget

Oplevering

   

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

   
 

Uitgaven

170

291

138

– 11

128

   
 

Proef Grootschalige Verwerking Baggerspecie (GVB)

0

2

0

0

0

   
 

Stimuleringsregeling verwerking baggerspecie (SVB)

0

1

0

0

0

   
 

Subsidie baggeren bebouwd gebied (SUBBIED)

6

14

7

0

7

   
 

Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren

86

121

44

– 1

43

   

1

Tijdelijke regeling bestrijding regionale wateroverlast

7

37

20

– 14

6

   
 

Natte natuurprojecten IJsselmeergebied

0

18

1

0

1

 

2012

 

Natuurlijker Markermeer/IJmeer

11

10

3

0

3

   
 

Sanering Vecht

0

0

0

0

0

   
 

Depot Hollandsch Diep

0

0

0

0

0

   
 

Natuurcompensatie Perkpolder

9

5

5

0

5

   
 

Verruiming vaargeul Westerschelde

3

9

0

0

0

   
 

Inrichting IJsselmonding

0

1

0

0

0

   
 

Integrale inrichting Veluwe randmeer (IIVR)

17

20

22

1

23

   

2

Innovatie KRW/WB21

12

33

18

5

23

   
 

Synergie KRW/WB21

18

19

18

0

18

   
 

Kleine projecten

0

0

0

0

0

   
 

Afronding

1

1

0

– 2

– 1

   
  • 1. De lagere uitgaven op de subsidieregeling Tijdelijke regeling bestrijding regionale wateroverlast wordt veroorzaakt doordat mede overheden minder of geen aanspraak meer maken op de toegekende c.q. beschikbare middelen.

  • 2. De oorzaak van de hogere uitgaven is het directe gevolg van een aantal grote subsidieverzoeken die in het kader van het Innovatieprogramma Kaderrichtlijn Water nog aan het eind van het jaar zijn ontvangen en betaald.

11.05 Verkenning en planstudie

De lagere uitgaven op de geraamde uitgaven wordt vooral veroorzaakt door de verkenning Toekomst Afsluitdijk en het deelprogramma Kust van het Deltaprogramma. De lagere realisatie bij de verkenning Afsluitdijk is met name het gevolg van het niet benutten van de reservering voor de afkoop van het intellectueel eigendom van de visies van de marktpartijen en het niet benutten van de reservering voor extra inzet van de marktpartijen.

De lagere realisatie bij het deelprogramma Kust is met name het gevolg van andere bestuurlijke/politieke keuzes en vertraging bij de realisatie van producten van het Deltaprogramma.

Slotwetmutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Projectenoverzicht behorende bij 11.05.02

Planstudieprogramma waterkeren

Projectomschrijving

Stand projectbudget MIRT 2012

Stand projectbudget 2e suppl.begroting

Stand projectbudget 3e suppl.begroting

Extra spuicapaciteit Afsluitdijk

203

203

203

Diversen

 

2

2

Najaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Projectenoverzicht behorende bij 11.05.03

Planstudieprogramma waterbeheren

Projectomschrijving

Stand projectbudget MIRT 2012

Stand projectbudget 2e suppl.begroting

Stand projectbudget 3e suppl.begroting

Volkerak Zoommeer

210

210

210

Diversen

 

7

7

11.06 Staf Deltacommissaris

Hier is de realisatie lager dan werd verwacht omdat een aantal rekeningen niet tijdig in 2011 konden worden betaald.

Verplichtingen

Het afwijking op het verplichtingenbudget is het gevolg van negatieve bijstellingen (afboekingen) van in een eerder stadium aangegane verplichtingen (o.a. werkzaamheden voor het Hoogheemraadschap Delfland, de Tijdelijke regeling bestrijding regionale wateroverlast en de regeling Subbied) en correcties om het verplichtingenbudget in lijn te brengen met de uitgaven.

Verder zijn op de projecten Integrale Inrichting Veluwe Randmeren (IIVR) en Sanering Waterbodems minder betalingsverplichtingen vastgelegd. Bij het IIVR zijn de lopende verplichtingen namelijk overgegaan naar het Schap Veluwe randmeren. Ten laste van het project Sanering Waterbodems zijn minder verplichtingen vastgelegd dat voornamelijk het gevolg is door lagere aanbestedingen bij de projecten Kanaal door Walcheren en Hollandse IJssel.

Ontvangsten

De lagere ontvangst wordt met name verklaard doordat een in de begroting geraamde ontvangst van de waterschapopen niet in 2011 is ontvangen. Deze ontvangst wordt nu (begin) 2012 verwacht.

12 Hoofdwegennet

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

12 Hoofdwegennet

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(3 en 4)

Verplichtingen

3 673 148

4 073 276

2 803 128

– 528 248

2 274 880

Uitgaven

3 032 303

2 504 253

2 538 625

38 746

2 577 371

12.01 Verkeersmanagement

50 529

49 502

50 137

0

50 137

12.01.01 Basispakket verkeersmanagement

50 529

49 502

50 137

0

50 137

12.01.02 Servicepakket verkeersmanagement

0

0

0

0

0

12.02 Beheer en onderhoud

1 023 854

324 564

329 311

– 6 345

322 966

12.02.01 Basispakket B&O

835 014

140 379

178 540

32

178 572

12.02.02 Servicepakket B&O

61 357

61 357

72 115

– 99

72 016

12.02.04 Groot variabel onderhoud

127 483

122 828

78 656

– 6 278

72 378

12.03 Aanleg en planst.na tracébesluit

1 743 617

1 341 746

1 307 917

32 608

1 340 525

12.03.01 Realisatieprogramma

1 629 128

1 233 603

1 307 917

32 608

1 340 525

12.03.02 Planstudie na tracébesluit

114 489

108 143

0

0

0

12.04.01 GIV/PPS

190 564

216 088

351 066

23 780

374 846

12.05 Verk.en planst.voor tracébesluit

23 739

129 765

53 323

– 11 296

42 027

12.05.01 Verkenningen

2 927

8 164

21 164

– 10 406

10 758

12.05.02 Planstudie voor tracébesluit

20 812

121 601

32 159

– 890

31 269

12.06 Netwerkgebonden kosten HWN

0

442 588

446 871

– 1

446 870

12.06.01 Apparaatskosten RWS

0

383 548

387 074

– 1

387 073

12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten

0

59 040

59 797

0

59 797

Van totale uitgaven:

         

– Apparaatsuitgaven

       

5 099

– Bijdrage aan baten-lastendienst

       

767 552

– Restant

       

1 804 720

12.09 Ontvangsten

159 772

192 898

107 067

– 8 687

98 380

12.02 Beheer en onderhoud

Als gevolg van een meevaller zijn er minder kosten gemaakt op het project A32 (deklaag).

Verder zijn voor stalenkunstwerken en renovatie betonnen bruggen minder uitgaven verricht. Dit als gevolg van capaciteitsproblemen bij de TU Delft en TNO waardoor het onderzoek betonnen bruggen is vertraagd. Daarnaast is een aantal verwachte declaraties betreffende de stalen bruggen niet in 2011 ontvangen.

12.03.01 Realisatie programma

Slotwetmutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
 

Realisatieprojecten hoofdwegennet (12.03.01)

Stand ontwerpbegroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutatie slotwet

Realisatie

Gevolgen MIRT

               

Budget

Oplevering

   

(1)

(3)

(2)

(3)

(4)

(5)

   
 

Uitgaven

1 629

– 427

1 234

1 309

33

1 342

 

 

1

A10 Amsterdam praktijkproef FES

13

– 1

16

2

– 2

0

   
 

N9 Koedijk–De Stolpen

10

2

12

9

0

9

   

2

A28 Utrecht–Amersfoort

99

– 14

85

53

– 14

39

   
 

A2 Holendrecht–Oudenrijn

150

– 73

77

99

– 1

98

   

3

A2 Oudenrijn–Everdingen

52

14

66

62

– 3

59

   
 

A4 Burgerveen–Leiden

89

– 46

43

73

1

74

 

2012

 

A4 Delft–Schiedam

 

– 4

– 4

16

0

16

 

2015

 

A15 Maasvlakte Vaanplein

221

– 30

191

0

0

0

   
 

A12 Zoetermeer–Zoetermeer Centrum

 

– 5

– 5

19

0

19

 

2015

4

A57 Veersedam–Middelburg

26

– 1

25

20

13

33

9,6

 

5

A2 Maasbracht–Geleen, 2e fase

77

– 7

70

72

8

80

   

6

A73/74 Venlo–Maasbracht ism A74, N68 en OTR

19

10

29

28

– 10

18

   

7

A74 Venlo

60

3

63

59

8

67

 

2012

 

A2 Passage Maastricht

 

– 11

– 11

72

– 2

70

 

2016

 

A2/A76 Maatregelenpakket Limburg

28

27

55

1

1

2

   

8

A2 Everdingen–Deil–Zaltbommel–Empel

53

– 27

26

6

3

9

– 10

 
 

N34 omleiding Ommen

8

– 2

6

4

0

4

– 2,6

 

9

N35 Zwolle–Almelo (traverse Nijverdal)

49

– 9

40

39

11

50

 

2014

 

N50 Viaduct Hanzelijn Toekomstvast

 

– 5

– 5

0

0

0

0,3

 

10

N50 Ramspol–Ens

35

– 7

28

41

7

48

   

11

A50 Ewijk–Valburg

 

6

6

50

10

60

 

2014

12

A4 Dinteloord–Bergen op Zoom

 

24

24

22

6

28

 

2012

 

N2 Meerenakkerweg (A2 zone)

   

0

0

0

0

   
 

A7 Rondweg Sneek

21

– 3

18

18

– 1

17

0,6

 

13

N31 Leeuwarden (De Haak)

   

0

14

3

17

   

14

ZSM 1+2 (spoedwetwegverbreding)

464

– 240

244

257

3

262

   

15

Dynamisch verkeersmanagement

28

20

48

38

– 4

34

   

16

Kleine projecten / Afronding projecten

49

17

66

30

– 5

25

– 12,9

 
 

Programma aansluitingen

35

1

36

20

1

21

   
 

Quick Wins FES

12

– 1

19

10

– 2

8

   

17

A1/6/9 Schiphol/A'dam–Almere

0

– 109

– 109

60

– 4

56

   

18

Realisatieuitg.op IF 12.03.01 mbt planstudieuitg.

32

43

75

113

6

119

   
 

Afronding

– 1

1

0

2

0

0

 

 

  • 1. Het Doorstartplan Praktijkproef Amsterdam (DSP) is eind september goedgekeurd. Het opstellen en goedkeuren van dit plan heeft geleid tot vertraging in de start van de A10 Praktijkproef Amsterdam.

  • 2. Het Wegaanpassingsbesluit (WAB) is vertraagd vanwege de tussenuitspraak van de Raad van State bij A1 ’t Gooi; vervolgens is recent vanwege het besluit 130 km verdere vertraging ontstaan in het opnieuw doorrekenen van verkeerskundige onderzoeken.

  • 3. Voor dit project zijn ten opzichte van de raming in de Najaarsnota minder grondaankopen gerealiseerd en zijn er minder kosten gemaakt voor het verleggen van kabels en leidingen.

  • 4. Ten laste van dit project is meer gerealiseerd als gevolg van het honoreren van een claim van de aannemer. De totale projectkosten vallen hierdoor hoger uit.

  • 5. De uitvoering van het project verloopt voortvarend, waardoor werkzaamheden die gepland stonden in 2012, voor een gedeelte zijn uitgevoerd in 2011.

  • 6. In de Najaarsnota is de negatieve bijstelling van dit project met € 17 mln. in het projectenoverzicht verwerkt onder het project «Kleine projecten en afrondingen».

    Daarmee rekening houdend is na de Najaarsnota de realisatie € 7 mln. hoger dan oorspronkelijk bij Najaarsnota is geraamd. Dit is het gevolg van een versnelling van een betaling aan de provincie in het kader van een aanbestedingsmeevaller. De provincie draagt bij aan dit project en heeft derhalve recht op een evenredig deel van de aanbestedingsmeevaller. Verder heeft een versnelling plaatsgevonden in een grondverwervingprocedure.

  • 7. Uiteindelijk is € 8 mln. meer uitgegeven dan gepland. Redenen hiervoor zijn de vele wijzigingen ten opzichte van het ontwerp projectbesluit, met name bij de Zuiderbrug.

  • 8. De uitvoering van het project verloopt voortvarend, waardoor werkzaamheden die na 2011 gepland stonden, voor een groot gedeelte reeds in 2011 zijn uitgevoerd.

  • 9. Als gevolg van extra kosten voor tunneltechnische installaties is meer uitgegeven dan in 2011 stond geraamd.

  • 10. De uitvoering van het project verloopt voortvarend, waardoor werkzaamheden die gepland stonden na 2011, voor een groot gedeelte reeds in 2011 zijn uitgevoerd.

  • 11. Voor alle in 2011 uitgevoerde werkzaamheden zijn tijdig de facturen ontvangen en betaald. Eerder werd er nog vanuit gegaan dat een aantal facturen pas in 2012 betaald konden worden.

  • 12. De uitvoering van dit project verloopt voortvarend, waardoor het kasritme is gewijzigd.

  • 13. De uitvoering van het project verloopt voortvarend, waardoor werkzaamheden die gepland stonden na 2011, voor een groot gedeelte reeds in 2011 zijn uitgevoerd.

  • 14. De uitvoering van de projecten verloopt voortvarend, waardoor het kasritme is gewijzigd.

  • 15. Het verschil is enerzijds gevolg van een beperkte vertraging in de uitvoering, onder andere door het herformuleren van de scope. Daarnaast zijn in het nu gerealiseerde deel enkele meevallers in de aanbesteding opgetreden. Deze worden primair ingezet ter financiering van het totale pakket aan maatregelen.

  • 16. In de Najaarsnota is de verlaging van het project A73/74 Venlo–Maasbracht ad € 17 mln. ten onrechte verwerkt op het project Kleine Projecten / Afrondingen. Hiermee rekening houdend is een groter overschot ontstaan dan in de projecttabel is opgenomen. Dit kasoverschot komt voort uit een meevaller bij Tangenten Eindhoven, een niet bestede reservering bij rondweg Den Bosch voor de wegwerkzaamheden bij de omlegging Zuid Willemsvaart en tenslotte de niet bestede reservering voor de bijdrage aan het regionaal Lokaal project Joure. De laatste twee zullen in de begrotingsvoorbereiding 2013 worden overgeheveld naar het HVWN en Regionaal Lokaal.

  • 17. Als gevolg van het verschuiven van het TB-onherroepelijk naar het 4e kwartaal 2011 is nog een aantal werken naar 2012 verschoven.

  • 18. De hogere uitgaven zijn voornamelijk te herleiden op het project de N18 Varseveld–Enschede en wordt veroorzaakt door voorspoedig verlopen grondaankopen.

12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

Slotwetmutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
 

Geintegreerde contractvormen (12.04)

Stand ontwerpbegroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutatie slotwet

Realisatie

Gevolgen MIRT

               

Budget

Oplevering

   

(1)

(3)

(2)

(3)

(4)

(5)

   
 

Uitgaven

191

25

216

351

24

375

   

1

Aflossing tunnels

51

4

55

51

– 3

48

   

2

A10 2e Coentunnel

120

– 51

69

110

34

144

 

2013

 

A12 Lunetten Veenendaal

 

71

71

20

0

20

   
 

A59 Rosmalen–Geffen, PPS

14

1

15

122

0

122

   

3

A15 Maasvlakte Vaanplein

     

42

– 7

35

   
 

N31 Leeuwarden–Drachten

5

 

5

5

1

6

   
 

Afronding

1

 

1

1

– 1

0

   
  • 1. De aflossing is gebaseerd op het aantal voertuigen dat door de tunnel rijd. In 2011 is dit aantal minder dan verwacht.

  • 2. Voor alle in 2011 uitgevoerde werkzaamheden zijn tijdig de facturen ontvangen en betaald. Eerder werd er nog vanuit gegaan dat een aantal facturen pas in 2012 betaald konden worden.

  • 3. Door vertraging in de betaling van het DBFM-contract en de betaling ten aanzien van natuurcompensatie, verschuift een deel van de voor 2011 geraamde uitgaven naar 2012.

12.05 Verkenningen en planstudie voor tracébesluit

Op deze operationele doelstelling zijn lagere uitgaven verkenningen ontstaan, die met name zichtbaar zijn bij de projecten Ruit Rotterdam, Brabantstad ZOV en overige (kleine) verkenningen. Hiervoor zijn in 2011 minder kosten zijn gemaakt dan was voorzien.

Najaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Projectenoverzicht behorende bij 12.03.02 en 12.05.02:

Planstudie hoofdwegennet voor en na tracebesluit

Projectomschrijving

Stand projectbudget MIRT 2012

Stand projectbudget 2e suppl.begroting

Stand projectbudget 3e suppl.begroting

A1/A6/A9 Schiphol–Amsterdam–Almere

4 094

4 094

4 094

A9 Omlegging Badhoevedorp

318

318

318

A27/A1 Utrecht Noord–knooppunt Eemnes–Aansluiting Bunschoten

252

252

252

N61 Hoek–Schoondijke

115

115

115

A12 Ede–Grijsoord

107

107

107

A1 Beekbergen–Apeldoorn Zuid

35

35

35

N18 Varsseveld–Enschede

303

303

303

N33 Assen–Zuidbroek

190

190

190

N31 Harlingen (traverse Harlingen)

143

143

143

A10 Zuidas (hoofdweggedeelte)

301

301

301

A28/A1 Knooppunt Hoevelaken

676

676

676

A2/A12/A27 Ring Utrecht

1 065

1 065

1 065

A12/A15 Bereikbaarheid regio Arnhem–Nijmegen

800

800

800

N35 Zwolle–Wythmen

45

45

45

A6/A7 Knooppunt Joure

76

76

76

A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, fase 2

575

575

575

Benutting

 

5

5

Verplichtingen

Het saldo-overschot op het verplichtingenbudget is zichtbaar op vrijwel alle onder dit artikel vallende projecten en betreft de volgende oorzaken:

  • Op een aantal projecten zijn in voorgaande jaren vastgelegde verplichtingen negatief bijgesteld (A4 Burgerveen Leiden, aflossing tunnels, A1 't Gooi, A1/A6 , A4 Badhoevedorp, A28 Hattemerbroek–Lanckhorst, A50 Valburg–Grijsoord, A12 Woerden–Gouda, A27 Everdingen–Lunetten en A10 2e Coentunnel);

  • Correcties op in 2011 aangebrachte mutaties op het verplichtingenbudget (Maasvlakte–Vaanplein) en doordat verplichtingen reeds in 2009 ten laste van het budget zijn gebracht maar nog in de begroting waren opgenomen;

  • Lagere aanbesteding (A4 Delft–Schiedam);

  • Verschuivingen naar latere jaren:

    • A31 Leeuwarden Haak: De verplichting van het noordelijk deel zal naar verwachting in 2012 worden vastgelegd. De gunning van het zuidelijke deel heeft plaatsgevonden op 10 november 2011;

    • A12 Lunetten–Veenendaal: een aantal geplande verplichtingen is niet in 2011 gerealiseerd;

    • N23 Alkmaar–Zwolle: deze stond in 2011 geprogrammeerd maar de uitvoering is later voorzien.

Ontvangsten

De lagere ontvangsten hebben met name betrekken op:

  • A57 Veersedam–Middelburg. Een van de declaraties aan de Provincie Zeeland is niet in 2011 ontvangen. De ontvangst wordt nu in 2012 verwacht;

  • A20 Aansluiting Moordrecht. In de uitvoeringsovereenkomst is afgesproken dat de provincie Zuid Holland 15% van de kosten voor de aansluiting bijdraagt. De ontvangst van deze bijdrage wordt pas gerealiseerd na uitvoering van werkzaamheden. De ontvangst zal daardoor tussen 2012 en 2017 plaatsvinden;

  • A9 Badhoevendorp. In verband met een vertraging is er met de bestuurlijke partners overeengekomen dat de ontvangsten ook worden opgeschort. De eerst volgende ontvangst van de Gemeente Haarlemmermeer wordt daardoor in 2012 verwacht.

13 Spoorwegen

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

13 Spoorwegen

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e suppletoirebegroting

Stand 2e suppletoirebegroting

Mutaties 3e suppletoirebegroting

Stand 3e suppletoirebegroting

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(3 en 4)

Verplichtingen

2 563 179

2 957 010

2 577 137

– 559 214

2 017 923

Uitgaven

2 435 678

2 440 843

2 519 042

151 361

2 670 403

13.02 Onderhoud en vervanging

1 497 363

1 478 256

1 655 426

142 485

1 797 911

13.02.01 Regulier onderhoud

620 373

629 476

788 479

201 467

989 946

13.02.02 Grote onderhoudsprojecten

468 124

491 619

382 119

16 489

398 608

13.02.03 Rentelasten

46 570

46 620

215 338

– 68 382

146 956

13.02.04 Betuweroute

37 589

10 077

57 811

1 451

59 262

13.02.05 Kleine infra en overige projecten

324 707

300 464

211 679

– 8 540

203 139

13.03 Aanleg

748 762

739 255

716 808

2 242

719 050

13.03.01 Real.progr.personenvervoer

725 853

721 986

698 764

2 247

701 011

13.03.02 Real.progr.goederenvervoer

22 909

17 269

18 044

– 5

18 039

13.04 Geintegreerde contractvormen/PPS

140 179

162 133

125 000

768

125 768

13.05 Verkenningen en planstudies

49 374

61 199

21 808

5 866

27 674

13.05.01 Planstudieprogr. personenvervoer

43 357

56 905

21 494

5 866

27 360

13.05.02 Planstudieprogr. goederenvervoer

6 017

4 294

314

0

314

13.05.03 Verkenningenprogramma

0

0

0

0

0

Van totale uitgaven:

         

– Apparaatsuitgaven

       

1 721

– Bijdrage aan baten-lastendienst

       

0

– Restant

       

2 668 682

13.09 Ontvangsten

29 000

30 928

43 720

101 061

144 781

– HSA

0

0

0

0

0

– Overig

29 000

30 928

43 720

101 061

144 781

13.02 Onderhoud en vervanging

Ten laste van deze operationele doelstelling worden de uitgaven verantwoord voor het beheer en onderhoud van de spoorwegen.

De subsidie aan ProRail wordt jaarlijks vastgesteld met een beschikking overeenkomstig het bepaalde in de Wet en Besluit Infrastructuurfonds en wordt door ProRail aangewend voor het in goede gebruikstoestand houden van de landelijke infrastructuur. Een deel van de kapitaallasten betreft de rentekosten en aflossingen van de leningen van ProRail voor uitbreidingsinvesteringen.

De hogere uitgaven op dit onderdeel hebben voornamelijk betrekking op de vaststelling van de subsidie voor 2010 en de daarmee samenhangende wijzigingsbeschikking voor 2011.

13.03 Aanleg

Slotwetmutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
 

Realisatieprojecten Personenvervoer (13.03.01)

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutatie slotwet

Realisatie

Gevolgen MIRT

             

Budget

Oplevering

   

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

   
 

Uitgaven

726

723

700

1

702

   
 

BB21 (ontw. Bev21, VPT+,VPT2)

0

5

2

0

2

   
 

ERMTS pilot Amsterdam–Utrecht

0

38

0

0

0

   
 

Geluidsanering Spoorwegen

2

– 3

1

0

1

   
 

Geluid (empl. en innovatieve ontwikkelingen)

0

0

0

0

0

   
 

Kleine projecten

2

1

0

0

0

   
 

HSA Claim

0

0

0

0

0

   
 

Integrale spooruitbreiding Amsterdam–Utrecht

5

2

2

0

2

   

1

Kleine stations

9

10

7

– 2

5

   
 

Afdekking risico's spoorprogramma's

0

75

0

0

0

   
 

AKI-plan en veiligheidsknelpunten

20

14

11

0

11

   

2

Intensivering Spoor in steden (I)

10

14

2

– 2

0

   
 

Intensivering Spoor in steden (II)

0

0

0

0

0

   
 

Nazorg gereedgekomen lijnen/halten

7

9

1

0

1

   
 

Ontsnippering

13

17

6

1

7

   
 

OV SAAL korte termijn

66

88

21

0

21

   
 

Amsterdam Centraal spoor 10/15

0

0

0

0

0

   
 

Amsterdam Centraal Cuyperhal

7

11

3

0

3

   
 

Amsterdam Centraal Fietsenstalling

0

0

1

0

1

   
 

Regionet (inclusief verkeersmaatregelen Schiphol)

34

38

15

1

16

   
 

Vleuten–Geldermalsen 4/6 sp. (incl. RSS)

79

32

108

1

109

   
 

OV-terminal stationsgebied Utrecht (VINEX/NSP)

40

41

35

0

35

   
 

Spoorwegovergang Soestdijkseweg te Bilthoven

17

18

6

0

6

   
 

Den Haag Centraal (t.b.v. NSP)

28

31

27

0

27

   
 

Den Haag CS: terugbouwen sporen 11/12

2

1

0

0

0

   
 

Rotterdam Centraal (t.b.v. NSP)

48

44

56

0

56

   
 

Rijswijk–Schiedam incl. spoorcorridor Delft

53

33

96

1

97

   
 

Breda Centraal (t.b.v. NSP)

10

11

2

– 1

1

   
 

Traject Oost (perronverbredingen)

1

1

0

0

0

   
 

Traject Oost uitv. convenant DMB

3

3

0

0

0

   
 

Sporen in Arnhem

80

26

96

0

96

   
 

Arnhem Centraal (t.b.v. NSP)

15

22

22

0

22

   
 

Spoorzone Ede

8

10

0

0

0

   
 

Hanzelijn

168

129

166

0

166

   

3

Sporendriehoek Noord Nederland

 

0

11

3

14

   
 

Partiele spooruitbreiding spoor Groningen Leeuwarden

0

2

– 1

1

   

4

Progr. Hoogfreq. Spoor (PHS)

     

2

2

   
 

Afronding

– 1

2

1

– 2

0

   
  • 1. Als gevolg van capaciteitsproblemen bij de aannemer is de start van de bouw van het project Groningen Europapark (onderdeel van deze post) verschoven waardoor ook de in 2011 geplande uitgaven niet zijn gerealiseerd.

  • 2. De aanvragen door gemeenten zijn achtergebleven bij de oorspronkelijke verwachting.

  • 3. Bij de controle aan het eind van 2011 bleek een betaling ad € 1,8 mln. abusievelijk op een ander project te zijn geboekt in plaats van op de post LMCA Noord Nederland, daarnaast is in 2011 alsnog een aantal mijlpalen gehaald op basis waarvan een aanvullend voorschot 2011 is verstrekt.

  • 4. Eind 2011 is de realisatiebeschikking voorinvestering DSSU (DoorStroomStationUtrecht) afgegeven. De middelen hiervoor waren geraamd op artikelonderdeel 13.05. Door middel van dit wetsvoorstel wordt voorgesteld deze middelen over te boeken naar de operationele doelstelling 13.03.

Slotwetmutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Realisatieprojecten Goederenvervoer (13.03.02)

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutatie slotwet

Realisatie

Gevolgen MIRT

           

Budget

Oplevering

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

   

Uitgaven

23

17

17

1

18

   

PAGE risico reductie

3

4

4

0

4

   

Geluidspilot Goederenvervoer

0

0

0

0

0

   

Optimalisering Goederencorridor Rotterdam–Genua

   

0

0

0

   

Electr.empl. Maasvlakte West en passeerspoor Botlek

1

3

0

0

0

   

Uitv.progr.Goed.route Elst–Deventer–Twente (NaNov)

16

11

12

0

12

   

Sloelijn/geluidmaatregelen Zeeuwselijn

2

0

0

0

0

   

Kleine projecten

1

– 2

0

0

0

   

Nazorg gereedgekomen lijnen-halten

1

2

1

0

1

   

Afronding

– 1

– 1

0

1

1

   

13.05 Verkenningen en planstudies

De hogere uitgaven op deze operationele doelstelling hebben met name betrekking op de projecten «Traject Oost» in verband met behaalde mijlpalen op traject Driebergen–Zeist, «LMCA/PHS» en «Amsterdam Zuidas WTC/4-sp».

Slotwetmutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Projectenoverzicht behorende bij 13.05.01

Spoorwegen personenvervoer; planstudie

Projectomschrijving

Stand projectbudget MIRT 2012

Stand projectbudget 2e suppl.begroting

Stand projectbudget 3e suppl.begroting

Programma Hoogfequent Spoorvervoer

2 841

2 822

2 822

Amsterdam Zuidas: deel station (tbv NSP)

231

231

231

Amsterdam Zuidas WTC 4-sp + keersporen

95

91

91

OV Schiphol–Amsterdam–Almere–Lelystad

989

982

982

Quick-scan Decentraal Spoor Gelderland

31

30

30

Traject Oost

8

4

4

Grensoverschrijdend Spoorvervoer

43

43

43

Kleine projecten

5

5

5

Slotwetmutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Projectenoverzicht behorende bij 13.05.02

Spoorwegen goederenvervoer; planstudie

Projectomschrijving

Stand projectbudget MIRT 2012

Stand projectbudget 2e suppl.begroting

Stand projectbudget 3e suppl.begroting

Aslasten Cluster III

38

38

38

Optimalisering Goederencorridor R'dam–Genua

28

26

26

ERTMS Amsterdamse haven–Betuweroute

3

2

2

ERTMS Rotterdam–Antwerpen

3

2

2

Spooraansluiting 2e Maasvlakte achterlandverb.

212

210

210

Goederenverbinding Antwerpen–Roergebied (IJzeren Rijn)

0

0

0

Goederenroute Elst–Deventer–Twente (NaNOV)

5

5

5

Kleine projecten/studies

5

5

5

Verplichtingen

De lagere realisatie op het beschikbare verplichtingenbudget bestaat uit een saldering van hogere en lagere verplichtingen en betreft een groot aantal oorzaken, waarvan de belangrijkste hieronder worden toegelicht:

  • Vleuten–Geldermalsen: Het opstellen van de beschikkingsaanvraag voor het onderdeel Utrecht Centraal–Amsterdam Rijnkanaal vergt meer tijd dan vooraf aangenomen;

  • LCMA–Noord Nederland: Voor het programmabudget Sporendriehoek Noord Nederland is op projectniveau nog geen vaste onderverdeling naar projecten gemaakt. Om die reden is op dit programma nog sprake van een indicatieve kas- en verplichtingenraming die voor 2011, achteraf gezien, te optimistisch is gebleken;

  • ERMTS: Overleg precieze aanpak en financiering tussen ProRail, NS, goederenvervoerders en leasemaatschappijen is gaande, derhalve zijn er geen opdrachten verleend;

  • Corridor Rotterdam–Genua: Overleg met betrekking tot inhoud van de beschikkingsaanvraag vergt meer tijd dan verwacht;

  • Geïntegreerde contractvormen/PPS, indexering van de Infraprovider (IP): beschikbaarheidsvergoeding;

  • PHS: In 2011 e.v. is zowel de kas- als de verplichtingenraming indicatief opgenomen gezien de lopende uitwerkingsfase van PHS. Het indicatieve begrotingsbedrag voor 2011 bleek te hoog te zijn ingeschat. In 2011 is wel de planstudiebeschikking verleend voor de planuitwerkingsfase t/m 2013;

  • Regionale lijnen: De lopende planstudies vergen meer tijd dan verwacht waardoor de voor 2011 voorziene realisatiebeschikkingen zijn vertraagd naar 2012;

  • 2e fase Maasvlakte: In de begroting 2011 is er van uitgaan dat dit project in zijn geheel zou worden beschikt. De beschikkingsaanvraag moest in verband met de toekenning van de AP gelden een aantal wijzigingen ondergaan waardoor de aanvraag niet meer in 2011 is ingediend;

  • NSP Breda en NSP Rotterdam: Binnen het projectbudget wordt naar aanleiding van de commissie de Ruiter rekening gehouden met een reservering ten behoeve van AK (algemene kosten) dekking. Binnen NSP Rotterdam wordt daarnaast nog rekening gehouden met een risicoreservering. In 2011 bleek het nog niet nodig om voor de genoemde reserveringen een aanvullende beschikking te verlenen;

  • Regionet: Bij een aantal deelprojecten binnen het Regionetprogramma is sprake geweest van meevallers. De individuele projectbudgetten zijn neerwaarts bijgesteld en de gelden zijn toegevoegd aan de vrije ruimte binnen het Regionetprogramma. Daarnaast was rekening gehouden met het in 2011 beschikken van het project Beverwijk Aagtepoort. Dit is niet gebeurd omdat over dit project nog overleg plaatsvindt tussen de gemeente en ProRail over de precieze scope (lange tunnel) van het project;

  • Traject Oost: De prognose was dat in 2011 de realisatiebeschikking zou worden verleend voor het project Driebergen–Zeist. Door nadere afstemming en een noodzakelijk gebleken bestemmingsplanprocedure is dit project echter vertraagd en zal nu in het 1e kwartaal van 2012 de beschikkingsaanvraag voor dit project worden ingediend;

    Amsterdam–Cuypershal: In 2011 zijn 2 onderdelen van het project Amsterdam Cuypershal beschikt. Het onderdeel verbreding Oosttunnel kent een samenhang van PHS. De beschikkingsaanvraag voor dit onderdeel, oorspronkelijk gepland voor 2011, wacht op de resultaten van de planvoorbereiding in het kader van PHS voor Amsterdam CS;

  • Geluidsanering Spoor: Het wetsvoorstel Swung-1 is nog niet in werking getreden. Daarnaast is de onderliggende regelgeving nog niet helemaal afgerond. Als gevolg van bovenstaande oorzaken kan het meerjarenprogramma geluidsanering nog niet formeel van start en zijn de financiële middelen die gereserveerd waren voor 2011 niet allemaal besteed;

  • Page risicoreductie: Binnen het programma werd voor 2011 rekening gehouden met een bijdrage aan de provincie Limburg ten behoeve van Sittard Chemelot. De provincie heeft echter nog geen aanvraag ingediend. Daarnaast was voor 2011 ook rekening gehouden met aanvragen ten behoeve van HOTbox detectie, maar deze zijn niet in 2011 ingediend;

  • OV SAAL: Binnen het OV SAAL programma is sprake van meerdere deelprojecten. De verplichtingenraming voor 2011 bleek te optimistisch ingeschat.

Ontvangsten

De per saldo gerealiseerde hogere ontvangsten hebben enerzijds betrekking op een afrekening van de subsidie aan ProRail over de periode 2009/2010 (ca. € 111 mln.) en anderzijds in de begroting voor 2011 geraamde ontvangsten van lagere overheden die pas in 2012 zullen worden ontvangen.

14 Regionale, lokale infrastructuur

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

14 Regionaal/lokale infra.

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(3 en 4)

Verplichtingen

159 787

386 353

536 612

– 372 024

164 588

Uitgaven

231 355

275 667

326 523

12 049

338 572

14.01 Grote regionaal/lokale projecten

161 526

224 252

138 162

– 55

138 107

14.01.01 Verkenningen

0

0

0

0

0

14.01.02 Planstudieprogr.reg./lok

18 300

13 496

1

68

69

14.01.03 Real.progr.reg./lok.

143 226

210 756

138 161

– 123

138 038

14.02 Regionale Mob. Fondsen

25 105

25 870

25 959

4 633

30 592

14.03 RSP–ZZL: Pakket Bereikbaarheid

44 724

25 545

162 402

7 471

169 873

14.03.01 RSP–ZZL: RB projecten

39 495

25 450

12 232

– 2 359

9 873

14.03.02 RSP–ZZL: RB mob.fondsen

0

0

150 000

10 000

160 000

14.03.03 RSP–ZZL: REP

5 229

95

170

– 170

0

Van totale uitgaven:

     

 

 

– Apparaatsuitgaven

       

0

– Bijdrage aan baten-lastendienst

       

0

– Restant

       

338 572

14.09 Ontvangsten

0

0

0

0

0

14.01.02 Planstudieprogramma reg./lok.

Slotwetmutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

14.01.02 Regionale/lokale infrastructuur;

planstudie

Projectomschrijving

Stand projectbudget MIRT 2012

Stand projectbudget 2e suppl.begroting

Stand projectbudget 3e suppl.begroting

Haaglanden/Den Haag, R’damsebaan (vh. Trekvliettrace)

228

228

228

A12/A20 Parallelstructuur Gouweknoop

109

93

93

Rijn Gouwelijn West

46

46

46

Utrecht Tram–CS–De Uithof

110

110

110

Eindhoven Helmond, voltooiing verkeersruit (T-str.)

259

246

246

Overige projecten

var.

var.

var.

Slotwetmutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
 

Real.progr.reg.lok. (14.01.03)

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutatie slotwet

Realisatie

Gevolgen MIRT

             

Budget

Oplevering

   

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

   
 

Uitgaven

143

211

138

0

138

   

1

Noord/Zuidlijn Noord–WTC

64

37

90

– 9

81

   

2

N201

19

30

10

9

19

   
 

Rijn Gouwelijn Oost

41

71

0

0

0

   
 

Scheveningen Boulevard

2

3

4

0

4

   
 

Randstadrail (incl. voorbereidingskosten en aanlanding)

0

51

16

2

18

   
 

Startstation Erasmuslijn

   

0

0

0

   
 

Beneluxmetro (ecl.Bodemsanering)

0

2

0

0

0

   
 

Tilburg Noordwesttangent

0

0

0

0

0

   
 

Nijmegen 2e stadsbrug

16

16

16

1

17

   
 

Afronding

1

1

2

– 3

– 1

   
  • 1. Door vertraging in de uitvoering kan de laatste betaling over 2011 pas in 2012 worden verricht.

  • 2. Aanvankelijk bleek er discussie over de gestrekte Boerenlandvariant (een deel van de nieuwe N201), maar uiteindelijk is hierover overeenstemming bereikt waarna de mijlpalen zijn aangepast.

14.02 Regionale Mobiliteitsfonden

De hogere uitgaven worden veroorzaakt door een niet in de begroting voor 2011 geraamde betaling ten behoeve van het project Sluiskil.

14.03 RSP–ZZL: Pakket Bereikbaarh.

De per saldo hogere uitgaven betreffen enerzijds met name een kasoverschot van ca. € 2,4 mln. doordat de verwachte afrekening Groningen–Veendam niet in 2011 heeft plaatsgevonden en anderzijds door een hogere storting in de mobiliteitsfonden conform de afgesproken verhouding in het RSP convenant.

Verplichtingen

De lagere realisatie op het verplichtingenbudget is zichtbaar op de volgende projecten:

  • Eindhoven BOSE, dit project is onderdeel geworden van de T-structuur Eindhoven Helmond. Dit onderzoek loopt nog;

  • Maastricht Noord, ten aanzien van Maaskruisend verkeer Maastricht zijn er nog geen afspraken gemaakt aan de hand waarvan de beschikking en uitkering kan plaatsvinden;

  • Parallel Gouweknoop, de grondaankopen zijn wat minder spoedig verlopen dan verwacht;

  • Noord-Zuidlijn Noord–WTC, een deel van het verplichte budget moet nog worden gerealiseerd. Dit is gerelateerd aan de voortgang van dit project;

  • Experimenteer fonds, het budget is indertijd gecreëerd om experimenten te bekostigen voor projecten die gerelateerd waren aan de BDU, maar er zelf geen onderdeel van waren. Het huidige verplichtingenbudget zal hiervoor niet meer worden gebruikt;

  • Scheveningen Boulevard, dit project is gedecentraliseerd en toegevoegd aan het Gemeente Fonds;

  • Rijksbijdrage, hier is de betalingsverplichting reeds in vorige jaren aangegaan.

15 Hoofdvaarwegennet

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

15 Hoofdvaarwegennet

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(3 en 4)

Verplichtingen

1 105 352

1 284 763

923 990

– 5 138

918 852

Uitgaven

928 122

969 882

941 707

– 112 691

829 016

15.01 Verkeersmanagement

74 753

23 070

23 366

0

23 366

15.01.01 Basispakket verkeersmanagement

74 753

23 070

23 366

0

23 366

15.01.02 Servicepakket verkeersmanagement

0

0

0

0

0

15.02 Beheer en onderhoud

488 579

289 667

446 714

– 103 475

343 239

15.02.01 Basispakket B&O hoofdvaarwegen

402 108

196 477

202 584

1

202 585

15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen

29 060

29 645

207 089

– 102 063

105 026

15.02.04 Groot var.onderhoud hoofdvaarwegen

57 411

63 545

37 041

– 1 413

35 628

15.03 Aanleg en planstudie na tracébesluit

344 707

375 517

202 859

– 9 215

193 644

15.03.01 Realisatieprogr. hoofdvaarwegen

336 100

342 132

202 796

– 9 152

193 644

15.03.02 Planstudieprogr. na tracébesluit

8 607

33 385

63

– 63

0

15.05 Verk. en planstudies voor tracébesluit

20 083

22 225

8 549

1

8 550

15.05.01 Verkenningen

8 475

0

0

0

0

15.05.02 Planstudieprogramma voor tracébesluit

11 608

22 225

8 549

1

8 550

15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN

0

259 403

260 219

– 2

260 217

15.06.01 Apparaatskosten RWS

0

246 701

247 354

– 2

247 352

15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten

0

12 702

12 865

0

12 865

Van totale uitgaven:

         

– Apparaatsuitgaven

         

– Bijdrage aan baten-lastendienst

       

504 188

– Restant

       

324 828

15.09 Ontvangsten

56 874

74 837

31 829

– 2 373

29 456

15.02 Beheer en onderhoud

In het gesloten convenant voor de overdracht van de Fries-Groningse kanalen is als voorwaarde voor rechtsgeldigheid vastgelegd dat de Provinciale Staten en de Tweede Kamer hebben ingestemd. De Provinciale Staten van Friesland hebben de behandeling van het convenant echter doorgeschoven naar 2012 zodat het Friese deel in 2011 niet rechtmatig kon worden betaald.

15.03 Aanleg en planstudie na tracébesluit

Slotwetmutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
 

Realisatieprojecten hoofdvaarwegen (15.03.01)

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutatie slotwet

Realisatie

Gevolgen MIRT

             

Budget

Oplevering

   

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

   
 

Uitgaven

336

342

203

– 9

194

   

1

Dynamisch verkeersmanagement

35

32

10

– 3

7

   
 

Quick Wins binnenhavens

20

29

22

– 2

20

   
 

Renovatie Noordzeesluizen IJmuiden

0

0

0

0

0

   
 

Verbeteren vaargeul IJsselmeer (Amsterdam–Lemmer)

1

3

0

0

0

– 2,1

 

2

Walradar Noordzeekanaal

0

14

6

– 3

3

   
 

Lekkanaal, verbreding kanaalzijde en uitbreiding ligpl.

0

9

0

0

0

   
 

Burgemeester Delenkanaal Oss

0

0

0

0

0

– 0,3

 
 

Tweede Sluis Lith

0

0

0

0

0

– 0,2

 
 

Wilhelminakanaal Tilburg

23

36

0

0

0

 

2016

3

Zuid-Willemsvaart, oml. en opwaarderen (Maas–Veghel)

48

29

36

– 5

31

   

4

Zuid-Willemsvaart; renovatie middendeel klasse II

0

5

1

– 1

0

– 3

 
 

Zuid-Willemsvaart; vervanging sluizen 4, 5 en 6

25

12

1

0

1

– 8

 
 

Maasroute, modernisering fase 2

133

109

106

2

108

 

na 2013

 

Bouw 4e sluiskolk Ternaaien

   

8

1

9

0,2

 

5

Twentekanalen, verruiming (fase 1)

0

2

0

1

1

1,6

2011

 

Vaarweg Lemmer–Delfzijl fase 1; verb. tot klasse Va

18

17

7

– 1

6

 

2014

 

Verruiming vaarweg Eemshaven Noordzee

17

30

2

0

2

 

2013

 

Duurzame havens

2

3

2

– 1

1

 

2011/2014

 

Kleine projecten

0

1

0

0

0

– 0,8

 
 

Ligplaatsvoorzieningen

0

0

0

0

0

– 0,2

 

6

Walradarsystemen

10

11

2

1

3

   
 

Afronding

4

 

0

2

2

   
  • 1. Er bleek meer tijd nodig voor het verkrijgen van draagvlak bij partners en de voorbereiding van de marktwerking.

  • 2. De uitgaven zijn achter gebleven bij de raming in de Najaarsnota vanwege planningsproblemen bij de opdrachtnemer.

  • 3. Op basis van het betalingspatroon van de opdrachtnemer zijn bij Najaarsnota gelden aan het budget toegevoegd, waarvan thans blijkt dat deze te optimistisch is geweest.

  • 4. Het budget is in 2011 niet benodigd en verschuift naar 2012.

  • 5. De hogere uitgaven zijn het gevolg van een betaling van afrondende werkzaamheden met betrekking tot onder andere het opruimen van een mijnsteendepot.

  • 6. De aanleg van de Zeeverkeerscentrale is stopgezet, omdat de benodigde camerasystemen niet volgens de gestelde eisen konden worden geleverd. Het meerjarige contract met de opdrachtnemer is voor beide partijen op acceptabele wijze beëindigd. De hogere uitgaven worden veroorzaakt door de afhandeling van deze contractbeëindiging.

Verplichtingen

De relatief kleine lagere verplichtingenmutatie betreft het saldo van hogere en lagere vastlegging van verplichtingen ten opzichte van het Najaarsnota budget.

De belangrijkste projecten die hier aan ten grondslag liggen zijn Vaarweg Lemmer–Delfzijl fase 1, Zuid Willemsvaart omlegging Maas–Den Dungen/Veghel, Vaargeul Amsterdam–Lemmer, Walradarsystemen, Quick Wins binnenhavens, het Kanaal Gent–Terneuzen en de overdrachten in het kader van Brokx nat.

Slotwetmutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

15.03.02/15.05.02 Planstudieprogramma voor- en na tracébesluit/projectbesluit

Projectomschrijving

Stand projectbudget MIRT 2012

Stand projectbudget 2e suppl.begroting

Stand projectbudget 3e suppl.begroting

Maasroute, modernisering fase 2, verbreding Julianakanaal

65

64

64

Verbreding Maasgeul

3

3

3

Amsterdam–Rijnkanaal, verwijderen keersluis Zeeburg

14

14

14

Lichteren Buitenhaven IJmuiden

63

63

63

Vaarweg IJsselmeer–Meppel

35

35

35

Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Amsterdam–Lemmer

6

6

6

Zeetoegang IJmond

0

0

0

Lekkanaal/3e kolk Beatrixsluis

177

177

177

Cap.uitbreiding overnachtingsplaatsen Merwedes

28

28

28

Uitbreiding ligplaatscapaciteit Beneden Lek

3

3

3

Verkeerssituatie Splitsing Hollandsch Diep–Dordtsche Kil

9

9

9

Bovenloop IJssel

36

36

36

Verruiming Twentekanalen (fase 2) en capaciteitsuitbreiding sluis Eefde

 

0

0

capaciteitsuitbreiding sluis Eefde

95

95

95

Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJssel

27

27

27

Waal, toekomstvisie

142

142

142

Vaarweg Lemmer–Delfzijl fase 2; verbetering tot klasse Va

0

0

0

Verdieping vaarweg Harlingen–Kornwerderzand (Boontjes)

5

5

5

Ontvangsten

De lagere ontvangsten worden met name veroorzaakt door enerzijds minder ontvangsten op het VBS-tarief en anderzijds een versnelling van bijdragen door derden ten behoeve van de Maasroute, fase 2.

16 Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

16 Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(3 en 4)

Verplichtingen

370 609

529 455

403 660

– 38 229

365 431

Uitgaven

658 605

645 969

626 409

17 224

643 633

16.01 Project Mainportontwikkeling R'dam

443 318

447 126

449 038

– 3 204

445 834

16.01.01 Planstudie PMR

0

0

0

0

0

16.01.02 Realisatieprogramma PMR

443 318

447 126

449 038

– 3 204

445 834

16.02 Ruimte voor de Rivier

172 831

132 657

139 865

15 897

155 762

16.03 Maaswerken

42 456

44 619

22 690

4 530

27 220

16.04 Netwerkgebonden kosten

         

megaprojecten niet-VenV

0

21 567

14 816

1

14 817

16.04.01 Apparaatskosten RWS

0

21 567

14 816

1

14 817

16.04.02 Overige netwerkgebonden kosten

0

0

0

0

0

Van totale uitgaven:

         

– Apparaatsuitgaven

       

68

– Bijdrage aan baten-lastendienst

       

14 817

– Restant

       

628 748

16.09 Ontvangsten

20 186

22 787

0

1 064

1 064

Slotwetmutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
 

Realisatie Megaprojecten niet VenV (16)

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutatie slotwet

Realisatie

Gevolgen MIRT

             

Budget

Oplevering

   

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

   
 

Uitgaven

658

646

627

17

644

 

 

1

Project Mainport Rotterdam

443

447

450

– 4

446

   
 

Uitvoeringsorganisatie

1

4

2

– 1

1

   
 

750 ha

0

0

0

0

0

   
 

Groene verbinding

8

8

8

0

8

   
 

Bestaand Rotterdams Gebied (BRG)

0

0

0

0

0

   
 

Voorfinanciering FES monitoringsprogramma

0

0

0

0

0

   
 

Voorfinanciering FES natuurcompensatie

10

11

6

– 2

4

   
 

Landaanwinning

356

356

363

0

363

   
 

BTW Buitencontour

68

68

69

0

69

   
 

Onvoorzien

0

0

2

– 1

1

   

2

Ruimte voor de rivier

173

133

140

15

155

   
 

Uitvoeringskosten

135

94

99

46

145

   
 

Planstudiekosten

5

19

21

– 11

10

   
 

Projectorganisatie en projectmanagement

13

0

0

0

0

   
 

EU en projectgebonden ontvangsten

20

20

20

– 20

0

   

3

Maaswerken

42

44

22

6

28

   
 

Zandmaas

38

34

17

6

23

   
 

Grensmaas

4

10

5

0

5

   
 

Apparaatskosten RWS

 

22

15

0

15

 

 

1. Project Mainportontwikkeling Rotterdam (PMR)

Voorzien was om in 2011 in het kader van de stimuleringsgelden Visserij Voordelta een bedrag van € 1,5 mln. te betalen aan de provincie Zeeland. Deze betaling zal echter pas in 2012 plaatsvinden. Ook was rekening gehouden met een betaling van € 1,6 mln. voor versneld Habitat-beheer in relatie tot het PMR. Overeenkomstig gemaakte afspraken met de provincie Zuid-Holland zal de bijdrage van het Rijk aan het versneld Habitat-beheer pas in 2012 plaatsvinden. Verder is er minder beroep gedaan op de onvoorziene uitgaven.

2. Ruimte voor de rivier

De hogere uitgaven worden veroorzaakt door een snellere realisatie van vastgoedaankopen bij de ontpoldering van de Noordwaard. Dit doordat het mogelijk is gebleken om een groter deel dan verwacht minnelijk te verwerven. Daarnaast hebben de versnelde marktbenaderingen van Avelingen, Deventer en Zwolle geleid tot gunning aan de markt in 2011 in plaats van 2012. Bij gunning vindt tevens een betaling plaats.

3. Maaswerken

Hier zijn hogere uitgaven ontstaan door de overeenkomst over de aanpak van explosieve problematiek bij de verdieping van de stuwpand bij Grave en de restaanpak bij de retentiebekken Lateraal Kanaal Zuid.

Verplichtingen

Ten aanzien van het budget voor natuurcompensatie is er sprake van een negatieve bijstelling van de in een eerder stadium vastgelegde betalingsverplichtingen.

Naast de versnelde marktbenaderingen van Avelingen, Deventer en Zwolle zijn ten laste van het verplichtingenbudget bij het project Ruimte voor de rivier minder verplichtingen vastgelegd dat met name wordt veroorzaakt doordat de besluitvorming en daardoor de marktbenadering bij de projecten Veessen–Wapenveld, Cortenoever Voorsterklei en de dijkverbeteringen langs de Lek vertraagd zijn tot 2012. Deze vertragingen worden vooral veroorzaakt door een aantal noodzakelijke aanpassingen aan de ontwerpen en discussies over de eisen in de leidraad rivieren versus de eis van het waterschap de dijken robuust uit te voeren.

Ontvangsten

De niet begrote gerealiseerde ontvangsten betreffen inkomsten uit het project Ruimte voor de Rivier (werkzaamheden voor derden en subsidies uit de EU samenwerkingsprojecten ALFA-Interreg en FRC – Flood Resilien City) en ontvangsten van het consortium Grensmaas.

17 Megaprojecten Verkeer en vervoer

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(3 en 4)

Verplichtingen

132 220

295 610

168 931

– 107 874

61 057

Uitgaven

0

81 583

70 997

1 351

72 348

17.01 Westerscheldetunnel

0

5 147

5 147

– 5 094

53

17.02 Betuweroute

0

19 749

7 749

– 3 644

4 105

17.03 Hoge snelheidslijn

0

53 346

57 200

10 113

67 313

17.03.01 Realisatie HSL-zuid

0

53 346

57 200

10 113

67 313

17.03.02 Realisatie HSL-zuid spoorwegen

0

0

0

0

0

17.03.03 Realisatie HSL-zuid hoofdwegen

0

0

0

0

0

17.04 Anders betalen voor mobiliteit

0

3 341

901

– 24

877

17.05 Zuiderzeelijn

0

0

0

0

0

Van totale uitgaven:

     

 

 

– Apparaatsuitgaven

       

332

– Bijdrage aan baten-lastendienst

         

– Restant

       

72 016

17.09 Ontvangsten

0

0

2 500

1 590

4 090

17.01 Westerscheldetunnel

Op de gelden bestemd voor de afhandeling van schadeclaims met betrekking tot de Westerscheldetunnel is slechts in beperkte mate een beroep gedaan.

17.02 Betuweroute

De oorzaak van de lagere kasuitgaven wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door vertraging in o.a. de latere start van activiteiten in het kader van BB21 én de latere start van activiteiten voor plasverkleinende maatregelen

17.03 Hoge snelheidslijn

Doordat er meer kosten zijn gemaakt voor de Electro Magnetisch Compatibiliteit (EMC), zijn ten behoeve van de HSL-Zuid zijn meer uitgaven verricht dan bij Najaarsnota verwacht.

Verplichtingen

Naast een afboeking van verplichtingen, die betrekking hebben op de afronding/afhechting van het project ABvM, zijn ten laste van het budget op het project HSL-Zuid minder verplichtingen aangegaan doordat geplande werkzaamheden voor 2011 doorschuiven naar 2012. Dit betreft voornamelijk de afwikkeling van spoortechnische systemen en indienststelling van het vervoerssysteem.

Verder is wat betreft de Betuweroute in het kader van afspraken met ProRail over de nazorg Betuweroute slechts een beperkt bedrag voor aanvullende maatregelen nodig gebleken.

Ontvangsten

De hogere gerealiseerde ontvangsten betreffen niet geraamde opbrengsten uit de verkoop van restgronden en werk voor derden (op het project HSL-Zuid) alsmede ontvangsten uit de nadeelcompensatie Westerscheldetunnel.

Artikel 18 Overige uitgaven

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

18 Overige uitgaven en ontvangsten

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(3 en 4)

Verplichtingen

20 920

308 418

323 629

– 24 183

299 446

Uitgaven

27 103

315 668

297 232

109 163

406 395

18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen

0

0

0

0

0

18.03 Intermodaal vervoer

6 377

12 790

122

0

122

18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR)

0

2 250

6 106

– 5 280

826

18.05 Railinfrabeheer

5 525

5 525

5 525

115 002

120 527

18.06 Externe veiligheid

9 397

13 382

0

6

6

18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expert.

5 804

565

565

– 565

0

18.07.01 Natl.basisinfo.voorziening en ov.uitgaven

5 804

427

427

– 427

0

18.07.02 Subsidies algemeen

0

138

138

– 138

0

18.08 Netwerkoverstijgende kosten

0

281 156

284 914

0

284 914

18.08.01 Apparaatskosten RWS

0

219 284

222 124

0

222 124

18.08.02 Overige netwerkoverstijgende kosten

0

61 872

62 790

0

62 790

Van totale uitgaven:

 

 

 

 

 

– Apparaatsuitgaven

       

139

– Bijdrage aan baten-lastendienst

       

284 914

– Restant

       

121 342

18.09 Ontvangsten

5 525

5 291

5 416

115 111

120 527

18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen

0

354 756

354 756

6

354 762

18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR)

Het project UPR is in 2011 afgerond, hierdoor heeft een deel van de openstaande verplichtingen niet tot betalingen geleid.

Verder is uit het budget voor het programma RRAAM (Rijk-Regioprogramma Amsterdam Almere Markermeer) de voorgenomen overboeking naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) ten behoeve van de gemeente Almere niet doorgegaan. Die zal nu in 2012 plaats vinden. Eveneens is een kasoverschot ontstaan op de geplande uitgaven voor de Hollandse brug.

18.05 Railinfrabeheer

De hogere uitgaven zijn het gevolg van de vervroegde aflossing van een lening en rentebetaling. De lening liep oorspronkelijk af in 2012, maar is reeds in 2011 afgelost.

Deze aflossing is gefinancierd uit het extra dividend dat door NS aan het ministerie van Financiën is uitgekeerd in verband met de verkoop van Strukton.

18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expertise

Het onder deze operationele doelstelling opgenomen budget is bestemd voor incidentele opdrachten op het terrein van nationale basisinformatievoorziening en overige uitgaven.

In 2011 zijn hiertoe geen opdrachten verstrekt.

Verplichtingen

De lagere verplichtingenrealisatie wordt veroorzaakt doordat:

  • de saneringen in het kader van de risicobeheersing externe veiligheid in de komende jaren zal plaatsvinden;

  • de stimuleringsregeling spoorgoederenknooppunten is vertraagd. Deze wordt momenteel uitgewerkt hetgeen inhoudt dat deze regeling eerst in 2012 van start gaat;

  • de voorgenomen overboeking naar het ministerie van BZK voor de gemeente Almere niet is doorgegaan.

Ontvangsten

De hogere uitgaven en ontvangsten worden veroorzaakt door de vervroegde aflossing van de lening. De lening liep oorspronkelijk af in 2012, maar is in 2011 afgelost.

Deze aflossing is gefinancierd met het extra dividend dat door NS aan Financiën is uitgekeerd in verband met de verkoop van Strukton.

19 Bijdragen andere begrotingen Rijk

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

19 Bijdragen andere begrotingen Rijk

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(3 en 4)

Ontvangsten

7 936 198

7 498 418

7 682 768

64

7 682 832

19.09 Ten laste van begroting IenM

6 376 891

7 498 418

7 682 768

64

7 682 832

19.10 Ten laste van het FES

1 559 307

0

0

0

0

Naar boven