Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 juni 2022
Op verzoek van uw Kamer heb ik bij de beantwoording van uw vragen op 3 juni jl. toegezegd
de tussenrapportage ten aanzien van de Quick Scan Go Live DSO-LV van Deloitte met
uw Kamer te delen.2 In de bijlage treft u de op 16 juni 2022 ontvangen tussenrapportage van Deloitte.
Middels deze aanbiedingsbrief licht ik graag de scope, de werkwijze en het vervolg
kort toe.
Het onderzoek betreft een analyse op de opzet en het bestaan van de beheersmaatregelen
inzake de Landelijke Voorziening van het DSO (DSO-LV). Het betreffen de maatregelen
die zijn opgenomen in de «Bestuurlijke reactie op advies AcICT» van 24 februari 2022.
De opgeleverde tussenrapportage heeft betrekking op de opzet van de beheermaatregelen met een peildatum 14 juni 2022. De analyse ten aanzien van
het bestaan van de beheersmaatregelen is nog onderhanden. Dat betekent dat, gegeven het moment
van verschijnen van deze tussenrapportage, de rapportage wel laat zien dat de aanbevelingen
grotendeels zijn opgepakt, maar logischerwijs nog niet kan laten zien wat de uitkomsten
van die opvolging zijn.
Het eindrapport van het onderzoek wordt eind juli 2022 verwacht.
De samenvatting van de tussenrapportage laat zien dat er bij 9 van de 10 unieke beheersmaatregelen
geen bevindingen zijn geconstateerd qua opzet. Dit betekent dat in belangrijke mate
opvolging is gegeven aan de AcICT adviezen.
Bij één beheersmaatregel zijn bevindingen geconstateerd. Deloitte constateert dat
er geen integrale Kritieke Pad Planning is opgesteld.
Het interbestuurlijk programma Aan de Slag met de Omgevingswet heeft, zoals ook gemeld
in Kamerbrief van 24 februari 2022 over de opvolging van de adviezen van AcICT, ervoor
gekozen om de aanbeveling om een integrale Kritieke Pad Planning op te stellen, in
te vullen door het opstellen van de Hoofdroute 2022.3Op basis van deze hoofdroute wordt de voortgang op de belangrijkste mijlpalen gemonitord
en indien nodig bijgestuurd door bijvoorbeeld het inzetten van Tijdelijke Alternatieve
Maatregelen.
Het programma zal een formele managementreactie opstellen nadat de eindrapportage,
die gepland staat voor eind juli 2022, is opgeleverd. Hiermee kan een integrale conclusie
worden getrokken op de bevindingen en bestaan van beheersmaatregelen.
Het is mijn verantwoordelijkheid als Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke
Ordening om samen met de bestuurlijke partners te zorgen voor een verantwoorde inwerkingtreding
van de Omgevingswet en de implementatie van het DSO-LV. Deze tussenrapportage is een
bevestiging van de inzet om dit te bereiken ten behoeve van inwerkingtreding op 1 januari
2023.
Naast het uitvoeren van Indringend Keten Testen, waarin de werking van het DSO wordt
getoetst, is het van belang om invulling te geven aan risicomanagement waar dit extern
onderzoek van Deloitte een belangrijke bijdrage aan levert.
Alles is erop gericht om zoveel als mogelijk de risico’s te mitigeren om een verantwoorde
inwerkintreding mogelijk te maken.
Samen met mijn bestuurlijke partners en uitvoeringsorganisaties volgen wij de uitkomsten
van testen en de oefenresultaten. Bevindingen worden opgelost of worden voorzien van
workarounds om te komen tot een verantwoorde inwerkingtreding. Indien nodig zullen
experts van buiten worden ingeschakeld, om ons te helpen dit met elkaar op een goede
wijze te doen.
De Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, H.M. de Jonge