Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33090-VIII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33090-VIII nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
Wetsartikel 3
Artikel 5, vierde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 schrijft voor dat een meerjarige begrotingsreserve kan worden aangehouden ten laste van een beleidsartikel.
De begrotingsreserve inzake garantiestelling restschuld speelt een rol voor zowel het universitair onderwijs, het hoger beroepsonderwijs, het middelbaar onderwijs, het voortgezet onderwijs als het primair onderwijs. Uit een oogpunt van administratieve doelmatigheid is het niet gewenst dat er vijf aparte begrotingsreserves worden aangehouden ten laste van de betrokken beleidsartikelen (1, 3, 4, 6 en 7). Om die reden wordt door middel van dit wetsartikel bepaald dat de begrotingsreserve gekoppeld kan worden aan het niet-beleidsartikel Ministerie Algemeen (artikelnummer 18). Inhoudelijk is de begrotingsreserve bestemd om het begrotingsbeheer met betrekking tot de betrokken beleidsartikelen op een doelmatige wijze vorm te geven.
De geest van artikel 5, vierde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 wordt daarmee geen geweld aangedaan. In het kader van de voorgenomen herziening van de Comptabiliteitswet zal een algemene wettelijke voorziening worden getroffen. Zolang die voorziening er nog niet is, zal jaarlijks in de begrotingswet van OCW deze afwijkingsbepaling worden opgenomen.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
J. M. van Bijsterveldt-Vliegenthart
1. |
Leeswijzer |
3 |
2. |
Het beleid |
3 |
2.1 |
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties |
3 |
2.2 |
De beleidsartikelen |
5 |
2.3 |
De niet-beleidsartikelen |
22 |
Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële wijzigingen die op beleidsartikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2011.
In paragraaf 2 «Het beleid» wordt de aansluiting gemaakt met de Najaarsnota 2011. In paragraaf 2.1 wordt allereerst een toelichting gegeven op de belangrijkste begrotingsmutaties uit dit wetsvoorstel. In paragraaf 2.2 en 2.3 wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties op artikelniveau voor de beleidsartikelen respectievelijk de niet-beleidsartikelen.
In de 2e suppletoire begroting van OCW wordt een verdere uitwerking gegeven aan de besluiten van het kabinet over de Najaarsnota voor het begrotingshoofdstuk van OCW (VIII). Als gevolg hiervan wordt in de OCW-begroting in 2011 een uitgavenpeil van circa € 34,0 miljard geraamd. Het geraamde ontvangstenniveau is circa € 1,2 miljard.
In tabel 1 wordt de aansluiting getoond van de uitgaven en ontvangsten tussen de suppletoire begroting Voorjaarsnota en de suppletoire begroting Najaarsnota. Een deel hiervan is al gepresenteerd in de Miljoenennota 2012 en de hiermee samenhangende OCW-begroting 2012.
Artikel |
Uitgaven |
Ontvangsten |
||
---|---|---|---|---|
Stand begroting 2011 t/m ISB1 |
33 669,7 |
1 069,3 |
||
Stand suppletoire begroting Voorjaarsnota 2011 |
33 931,2 |
1 206,9 |
||
Belangrijkste mutaties: |
||||
1 |
Ramingsbijstelling studiefinanciering, WTOS en lesgeld |
11, 12, 13 |
– 97,0 |
– 11,0 |
2 |
OV-jaarkaart |
11 |
300,0 |
|
3 |
Caribisch Nederland |
1, 3, 4 |
8,7 |
|
4 |
Mee- en tegenvallers |
diversen |
– 2,3 |
18,2 |
5 |
Overlopende verplichtingen |
diversen |
– 105,9 |
|
6 |
Beleidsmatig overig |
diversen |
– 22,8 |
|
7 |
Technisch |
diversen |
35,9 |
– 7,1 |
Stand suppletoire begroting Najaarsnota 2011 |
34 047,9 |
1 207,0 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
1) Ramingsbijstelling studiefinanciering, WTOS en lesgeld
De ramingsbijstelling heeft verschillende oorzaken. De kaderrelevante uitgaven voor de basisbeurs en de aanvullende beurs worden neerwaarts bijgesteld omdat er minder omzettingen zijn van de basisbeurs in een gift. Daarnaast is er minder basisbeurs en aanvullende beurs (giftregime) toegekend dan geraamd. Dit komt voornamelijk doordat er minder bol'ers in het giftregime zijn dan geraamd.
Wat betreft de ontvangsten is de verwachting dat er in 2011 minder lesgeld wordt ontvangen, doordat er minder lesgeldplichtigen zijn dan geraamd. Daarnaast zijn er minder relevante ontvangsten op de kortlopende vorderingen dan geraamd. Dit komt doordat er minder onterecht ontvangen studiefinanciering teruggevorderd hoeft te worden.
2) OV-jaarkaart
Een deel van de verplichtingen voor de OV-studentenkaart 2012 wordt al in 2011 voldaan.
3) Caribisch Nederland
Dit betreft een aantal extra kostenposten voor Caribisch Nederland. Het beschikbaar gestelde budget bleek niet toereikend om ook de werkgeverslasten voor Caribisch Nederland volledig te dekken. Daarnaast zijn er tussen oktober en december 2010 onvermijdelijke kosten gemaakt voor deze eilanden.
4) Mee- en tegenvallers
Dit betreft een saldering van diverse mee- en tegenvallers.
5) Overlopende verplichtingen
Op diverse artikelen zijn er verplichtingen die niet in 2011 tot uitgaven leiden (overlopende verplichtingen). De mutaties betreffen onder meer: minderjarige mbo-ers die volgend jaar met terugwerkende kracht een beroep kunnen doen op de WTOS, subsidie aan ROC’s waar gastouders de benodigde diploma’s hebben behaald en die pas in 2012 aan de desbetreffende ROC’s zal worden uitgekeerd en middelen die voortkomen uit de afrekening van de prestatiesubsidies die pas in 2012 benodigd zijn om aan de noodzakelijke verplichtingen uit de vsv-convenanten te kunnen voldoen.
6) Beleidsmatig overig
Dit betreft diverse beleidsmatige mutaties in 2011 onder meer ter dekking van de hiervoor genoemde extra kostenposten voor Caribisch Nederland en de taakstelling voor de zorg en het gemeentefonds/provinciefonds.
7) Technisch
Het betreft overboekingen met andere departementen en niet relevante uitgaven voor studiefinanciering. Daarnaast hebben er enkele desalderingen van uitgaven met ontvangsten plaatsgevonden.
Artikel 1. Primair onderwijs
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand begroting 2011 t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutaties suppletoire begroting NJN 2011 |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
9 502 556 |
9 543 298 |
57 219 |
9 600 517 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||
Totale uitgaven |
9 503 772 |
9 544 514 |
57 219 |
9 601 733 |
|
|
|||||
Programma-uitgaven |
9 498 352 |
9 540 053 |
57 088 |
9 597 142 |
|
Leerlingen volgen onderwijs op voldoende toegeruste scholen voor primair onderwijs |
8 928 254 |
8 968 248 |
51 415 |
9 019 663 |
|
• |
Personele bekostiging |
7 751 162 |
7 760 813 |
37 604 |
7 798 417 |
• |
Materiële bekostiging |
1 136 952 |
1 157 064 |
– 582 |
1 156 482 |
• |
Bekostiging Caribisch Nederland |
0 |
8 098 |
2 580 |
10 678 |
• |
Conciërgeregeling |
0 |
0 |
11 984 |
11 984 |
• |
Verbeteren binnenmilieu |
2 047 |
2 103 |
0 |
2 103 |
• |
Onderwijspersoneelsbeleid |
3 517 |
3 580 |
0 |
3 580 |
• |
Invoering persoonsgebonden nummer |
2 000 |
2 055 |
0 |
2 055 |
• |
Humanistisch vormend en godsdienstonderwijs |
10 000 |
10 000 |
0 |
10 000 |
• |
Aanpak (zeer) zwakke scholen |
960 |
960 |
– 356 |
604 |
• |
Overig |
21 616 |
23 574 |
185 |
23 759 |
|
|||||
Leerlingen volgen onderwijs van hoge kwaliteit |
67 191 |
70 017 |
1 752 |
71 769 |
|
• |
Verbeteren van taal- en rekenopbrengsten |
31 496 |
33 964 |
– 3 915 |
30 049 |
• |
Excellentie en talentontwikkeling |
3 131 |
3 131 |
0 |
3 131 |
• |
Verbreding techniek in het basisonderwijs |
14 800 |
14 800 |
0 |
14 800 |
• |
Cultuur en school |
10 782 |
11 079 |
8 500 |
19 579 |
• |
Overig |
6 982 |
7 043 |
– 2 833 |
4 210 |
Leerlingen kunnen zonder drempels het primair onderwijs volgen dat het beste past bij hun talenten en specifieke behoeften |
445 044 |
445 042 |
– 6 357 |
438 685 |
|
• |
Passend onderwijs, WSNS en LGF |
94 213 |
93 253 |
– 2 080 |
91 173 |
• |
Onderwijsachterstandenbeleid |
294 406 |
295 622 |
– 4 450 |
291 172 |
• |
Segregatie |
1 809 |
1 409 |
0 |
1 409 |
• |
Onderwijsvoorziening jonggehandicapten |
23 862 |
23 862 |
0 |
23 862 |
• |
Veiligheid op school |
23 410 |
23 423 |
134 |
23 557 |
• |
Overig |
7 344 |
7 473 |
39 |
7 512 |
Leerlingen krijgen een beter aanbod van aansluitende voorzieningen in en om de school |
15 454 |
7 112 |
– 978 |
6 134 |
|
• |
Brede scholen |
11 106 |
2 644 |
– 838 |
1 806 |
• |
Dagarrangementen en combinatiefuncties |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Tussenschoolse opvang |
4 348 |
4 468 |
– 140 |
4 328 |
• |
Overig |
0 |
0 |
0 |
0 |
Loon- en prijsbijstelling |
5 473 |
12 177 |
10 198 |
22 375 |
|
Programmakosten overig |
36 936 |
37 458 |
1 058 |
38 516 |
|
• |
Uitvoeringsorganisatie DUO |
24 937 |
25 459 |
1 058 |
26 517 |
• |
Overig |
11 999 |
11 999 |
0 |
11 999 |
Apparaatsuitgaven |
5 420 |
4 461 |
130 |
4 591 |
|
Ontvangsten |
1 661 |
1 661 |
13 400 |
15 061 |
In de kolom «Mutaties suppletoire begroting NJN 2011» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand suppletoire begroting VJN 2011» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Toelichting per operationele doelstelling
Leerlingen volgen onderwijs op voldoende toegeruste scholen voor primair onderwijs
– Het budget voor personele bekostiging is per saldo met € 37,6 miljoen verhoogd. Dit komt onder andere doordat vanuit de post loon- en prijsbijstelling circa € 31 miljoen is toegevoegd aan de personele bekostiging voor het schooljaar 2010/2011. Daarnaast heeft VWS een bijdrage betaald voor de bekostiging van onderwijs in de gesloten jeugdzorg (€ 3,6 miljoen). Verder is aan dit budget € 3,4 miljoen toegevoegd ten behoeve van het Participatiefonds.
– Het budget voor de bekostiging van Caribisch Nederland is met € 2,6 miljoen verhoogd als tegemoetkoming voor de werkgeverslasten.
– Met ingang van het schooljaar 2011/2012 is het budget voor de conciërgeregeling overgeboekt van artikel 9 naar artikel 1.
Leerlingen volgen onderwijs van hoge kwaliteit
– Het budget voor het verbeteren van taal- en rekenopbrengsten wordt met € 3,9 miljoen verlaagd. Een aantal projecten zoals «opbrengst gericht leiderschap» is later gestart.
– Vanuit artikel 14 is € 8,5 miljoen voor de regeling Cultuureducatie in het primair onderwijs overgeboekt naar artikel 1.
– Het budget Overig wordt per saldo met € 2,8 miljoen verlaagd voor de bijdrage aan het Nationaal Programma kwaliteitssprong Zuid die in de jaren 2012–2015 benodigd is.
Leerlingen kunnen zonder drempels het primair onderwijs volgen dat het beste past bij hun talenten en specifieke behoeften
– Het budget voor Passend onderwijs, WSNS en LGF wordt met € 2,1 miljoen verlaagd. Dit komt grotendeels doordat de implementatiekosten voor passend onderwijs als gevolg van de temporisering van de bezuiniging zich pas in 2012 zullen voordoen.
– Het budget voor achterstandenbeleid wordt met € 4,4 miljoen verlaagd. De uitgaven voor het toezicht op de voorschoolse educatie voortvloeiend uit de wet OKE zijn overgeboekt naar de Inspectie van het Onderwijs. Daarnaast is het project VVesterk later gestart dan oorspronkelijk gepland.
– De post loon- en prijsbijstelling is per saldo met € 10,2 miljoen toegenomen. Er is € 48 miljoen toegevoegd ten behoeve van de stijging van de werkgeverslasten. Hiervan is circa € 31 miljoen toegevoegd aan de personele bekostiging. Daarnaast is € 6,5 miljoen aan arbeidsvoorwaardenruimte pas in 2012 benodigd, omdat er nog geen nieuwe CAO is afgesloten.
Ontvangsten
– De ontvangsten worden met € 13,4 miljoen verhoogd. Dit komt doordat schoolbesturen voor € 10,0 miljoen aan geoormerkte middelen niet hebben benut. Daarnaast worden de ontvangsten met € 3,4 miljoen verhoogd, omdat schoolbesturen ten onrechte wachtgeldkosten bij het Participatiefonds hebben gedeclareerd. Dit bedrag is teruggevorderd en weer beschikbaar gesteld aan het Participatiefonds.
Artikel 3. Voortgezet onderwijs
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand begroting 2011 t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutaties suppletoire begroting NJN 2011 |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
6 787 485 |
6 889 264 |
37 734 |
6 926 998 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
9 000 |
||||
Totale uitgaven |
6 818 367 |
6 920 146 |
28 734 |
6 948 880 |
|
Programma-uitgaven |
6 814 138 |
6 912 824 |
28 113 |
6 940 937 |
|
Leerlingen volgen onderwijs op voldoende toegeruste scholen voor voortgezet onderwijs |
6 662 795 |
6 747 905 |
27 092 |
6 774 997 |
|
• |
Personele en materiële bekostiging |
6 553 198 |
6 643 481 |
26 960 |
6 670 441 |
• |
Actieprogramma «Onderwijs bewijs» |
5 683 |
5 375 |
– 134 |
5 241 |
• |
Onderwijsverzorging |
51 323 |
49 142 |
414 |
49 556 |
• |
Projecten |
18 165 |
18 012 |
– 148 |
17 864 |
• |
Belangenbehartiging dienstverlening ICT (po, vo, bve) |
34 426 |
31 895 |
0 |
31 895 |
Leerlingen volgen voortgezet onderwijs van hoge kwaliteit |
59 195 |
59 477 |
0 |
59 477 |
|
• |
Kwaliteitsprojecten via VO-Raad |
3 600 |
3 600 |
0 |
3 600 |
• |
Kwaliteitsbeleid voortgezet onderwijs |
55 595 |
55 877 |
0 |
55 877 |
Leerlingen ervaren een goede aansluiting tussen onderwijsfases in hun doorlopende leerlijn |
15 980 |
28 685 |
0 |
28 685 |
|
• |
Experimenten vmbo-mbo2 |
15 980 |
11 772 |
0 |
11 772 |
• |
Borgingscohort experimenten vmbo-mbo2 |
0 |
16 913 |
0 |
16 913 |
Leerlingen krijgen een beter leeraanbod gericht op sociale en maatschappelijke vaardigheden |
54 586 |
51 915 |
0 |
51 915 |
|
• |
Maatschappelijke stage |
54 586 |
51 915 |
0 |
51 915 |
Programmakosten overig |
21 582 |
24 842 |
1 021 |
25 863 |
|
• |
Uitvoeringsorganisatie DUO |
21 582 |
24 842 |
1 021 |
25 863 |
Apparaatsuitgaven |
4 229 |
7 322 |
621 |
7 943 |
|
Ontvangsten |
1 361 |
1 361 |
7 051 |
8 412 |
In de kolom «Mutaties suppletoire begroting NJN 2011» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand suppletoire begroting VJN 2011» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Toelichting per operationele doelstelling
Leerlingen volgen onderwijs op voldoende toegeruste scholen voor voortgezet onderwijs
– Een verhoging van het budget met € 32,6 miljoen in verband met de uitdeling van de loonbijstelling (werkgeverslasten tranche 2011).
– Een verhoging met € 2,3 miljoen voor het onderwijs in Caribisch Nederland. De scholen daar werken aan een kwaliteitsverhoging in het kader van de onderwijsagenda en hebben te maken met hogere lasten dan voorheen werd geraamd.
– Een verlaging met € 4,4 miljoen in verband met de afronding van het voormalige FES project praktijkgerichte leeromgeving vmbo/pro.
Ontvangsten
– De ontvangsten zijn met € 7,1 miljoen gestegen. Dit betreft extra ontvangsten als gevolg van terugvorderingen op de dossiers risicoleerlingen, stimulering pilotprojecten maatschappelijk stage en aanvullende bekostiging praktijkgerichte leeromgeving vmbo/pro.
Artikel 4. Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand begroting 2011 t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutaties suppletoire begroting NJN 2011 |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
3 419 730 |
3 537 689 |
19 268 |
3 556 957 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||
Totale uitgaven |
3 419 894 |
3 493 539 |
– 30 201 |
3 463 338 |
|
Programma-uitgaven |
3 416 486 |
3 489 526 |
– 30 218 |
3 459 308 |
|
Deelnemers volgen beroepsonderwijs en volwasseneneducatie in voldoende toegeruste instellingen |
2 944 006 |
2 998 071 |
– 11 514 |
2 986 557 |
|
• |
Bekostiging roc's/overige regelingen |
2 839 099 |
2 897 272 |
– 11 849 |
2 885 423 |
• |
Korting 2e teldatum (coalitieakkoord) |
– 27 290 |
– 27 290 |
– 114 |
– 27 404 |
• |
Bekostiging kbb's |
98 521 |
98 571 |
411 |
98 982 |
• |
Bekostiging Caribisch Nederland |
0 |
0 |
2 829 |
2 829 |
• |
Verbetermiddelen Caribisch Nederland |
0 |
13 775 |
– 650 |
13 125 |
• |
Beroepsgerichte kwalificatiestructuur |
20 628 |
0 |
0 |
0 |
• |
Overig |
13 048 |
15 743 |
– 2 141 |
13 602 |
Deelnemers volgen beroepsonderwijs en volwasseneneducatie van hoge kwaliteit in innovatieve instellingen en via hoogwaardige stageplekken |
157 095 |
159 521 |
697 |
160 218 |
|
• |
Taal en rekenen |
56 769 |
57 765 |
0 |
57 765 |
• |
Innovatiearrangement |
10 000 |
10 000 |
0 |
10 000 |
• |
Innovatiebox regulier |
43 136 |
43 136 |
0 |
43 136 |
• |
Regeling stagebox |
35 000 |
35 000 |
0 |
35 000 |
• |
Stage en leerbaanoffensief Kenniscentra |
3 000 |
3 000 |
0 |
3 000 |
• |
Netwerkscholen2 |
4 500 |
4 500 |
0 |
4 500 |
• |
Sectorplan mbo-hbo techniek 2011–2016 |
0 |
0 |
400 |
400 |
• |
Overig |
4 690 |
6 120 |
297 |
6 417 |
Deelnemers kunnen zonder drempels beroepsonderwijs en volwasseneneducatie volgen dat het best past bij hun talenten en specifieke behoeften |
193 104 |
201 519 |
– 11 367 |
190 152 |
|
• |
Leerlinggebonden financiering (LGF) |
32 172 |
40 001 |
0 |
40 001 |
• |
Educatie |
115 354 |
115 354 |
497 |
115 851 |
• |
Aanvalsplan Laaggeletterdheid |
4 000 |
4 000 |
0 |
4 000 |
• |
Leven Lang Leren en EVC |
15 022 |
15 129 |
– 6 982 |
8 147 |
• |
Schoolmaatschappelijk werk |
15 000 |
15 000 |
– 983 |
14 017 |
• |
Overig |
11 556 |
12 035 |
– 3 899 |
8 136 |
Er vallen minder leerlingen gedurende hun schoolloopbaan voortijdig uit het onderwijs |
111 810 |
119 144 |
– 15 710 |
103 434 |
|
• |
RMC's/GSB |
31 471 |
31 471 |
128 |
31 599 |
• |
Convenanten met RMC-regio's |
53 960 |
53 960 |
– 13 756 |
40 204 |
• |
Programmagelden regio's |
25 275 |
25 275 |
– 108 |
25 167 |
• |
Aanvullende vergoeding experimenten vmbo-mbo |
6 000 |
3 912 |
– 419 |
3 493 |
• |
Verbetering melding verzuim |
2 000 |
2 000 |
– 2 000 |
0 |
• |
Plusvoorziening «overbelaste jongeren» |
0 |
194 |
– 114 |
80 |
• |
Overig |
– 6 896 |
2 332 |
559 |
2 891 |
Programmakosten overig |
10 471 |
11 271 |
7 676 |
18 947 |
|
• |
Uitvoeringsorganisatie DUO |
10 471 |
11 271 |
7 676 |
18 947 |
Apparaatsuitgaven |
3 408 |
4 013 |
17 |
4 030 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
8 140 |
8 140 |
In de kolom «Mutaties suppletoire begroting NJN 2011» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand suppletoire begroting VJN 2011» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Toelichting per operationele doelstelling
Deelnemers volgen beroepsonderwijs en volwasseneneducatie in voldoende toegeruste instellingen
– Het budget wordt met € 6,5 miljoen verlaagd omdat deze middelen voor opleidingen voor gastouderopvang pas in 2012 benodigd zijn.
– Het budget wordt met € 12,9 miljoen verlaagd omdat de einddeclaraties in het kader van het Europees Structuur Fonds in 2011 niet op tijd zijn ontvangen (ESF sluiting loket). De behandeling van de einddeclaraties en betaling hiervan vindt pas in 2012 plaats.
– Het budget wordt met € 2,8 miljoen verlaagd ten behoeve van de verbetermiddelen voor Caribisch Nederland die pas in 2012 benodigd zijn. Dit is nodig vanwege vertraging bij de bouw in het kader van het onderwijshuisvestingsplan en de brede school.
– Het budget wordt met € 11,5 miljoen verhoogd in verband met de uitdeling van de loonbijstelling (werkgeverslasten tranche 2011).
Deelnemers volgen beroepsonderwijs en volwasseneneducatie van hoge kwaliteit in innovatieve instellingen en via hoogwaardige stageplekken
– De post Overig bevat een mutatie van € 7,5 miljoen voor een transitiebudget voor de voorgenomen fusie van Roc Zeeland en Roc Westerschelde. Dit transitiebudget is pas in de jaren 2012 t/m 2014 benodigd.
Deelnemers kunnen zonder drempels beroepsonderwijs en volwasseneneducatie volgen dat het best past bij hun talenten en specifieke behoeften
– De incidentele middelen van het Project Leren en Werken van € 5,4 miljoen zijn ingezet ter financiering van het transitiebudget voor de fusie van eerdergenoemde roc’s in de krimpregio Zeeland.
Er vallen minder leerlingen gedurende hun schoolloopbaan voortijdig uit het onderwijs
– Naar aanleiding van de afrekening van de prestatiesubsidies wordt het budget verlaagd met € 11,9 miljoen. Deze middelen zijn pas in 2012 benodigd om aan de noodzakelijke verplichtingen uit de vsv-convenanten te kunnen voldoen.
– Een verlaging van het budget van € 2,6 miljoen ten behoeve van het digitaal verzuimloket.
Programmakosten overig
– Een verhoging van het budget van € 2,6 miljoen ten behoeve van het digitaal verzuimloket.
Ontvangsten
– Vanwege een afrekening van het innovatiearrangement met de Stichting Platform Beroepsonderwijs vallen de ontvangsten € 5,5 miljoen hoger uit. Dit wordt onder andere veroorzaakt door lagere uitvoeringskosten.
– Vanwege enkele afrekeningen van uiteenlopende aard zijn er € 2,6 miljoen meeropbrengsten. Het betreft bijvoorbeeld de afrekening van het project Leren en Werken en afrekeningen van jaarrekeningen en educatiemiddelen.
Artikel 5. Technocentra
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand begroting 2011 t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutaties suppletoire begroting NJN 2011 |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
20 |
20 |
0 |
20 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||
Totale uitgaven (programma + apparaat) |
20 |
20 |
0 |
20 |
|
Programma-uitgaven |
20 |
20 |
0 |
20 |
|
• |
Basissubsidie |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Speerpuntsubsidie |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Overig |
20 |
20 |
0 |
20 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Artikel 6. Hoger beroepsonderwijs
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand begroting 2011 t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutaties suppletoire begroting NJN 2011 |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
2 530 905 |
2 503 032 |
30 209 |
2 533 241 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||
Totale uitgaven |
2 538 673 |
2 512 243 |
2 344 |
2 514 587 |
|
Programma-uitgaven |
2 533 575 |
2 507 028 |
2 225 |
2 509 253 |
|
Studenten volgen onderwijs, en (wetenschappelijk) personeel doet onderzoek, in voldoende toegeruste instellingen voor hoger onderwijs |
2 415 844 |
2 393 613 |
10 236 |
2 403 849 |
|
• |
Reguliere bekostiging (lumpsum) |
2 415 844 |
2 393 613 |
10 236 |
2 403 849 |
Binnen- en buitenlandse studenten volgen hoger onderwijs, en (wetenschappelijk) personeel doet onderzoek, van hoge en excellente kwaliteit |
5 476 |
5 476 |
24 |
5 500 |
|
• |
Kwaliteitsverbetering docenten (lumpsum) |
5 476 |
5 476 |
24 |
5 500 |
• |
Excellentie in onderwijs: binnen- en buitenlandse studenten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Studenten volgen zonder drempels het hoger onderwijs dat het best past bij hun talenten en specifieke behoeften, en worden gestimuleerd om hun opleiding succesvol af te ronden |
55 190 |
55 190 |
– 4 791 |
50 399 |
|
• |
Minder uitval en kwaliteitsimpuls (lumpsum) |
34 896 |
34 896 |
155 |
35 051 |
• |
Verhogen studierendement Nederlandse studenten met niet westerse allochtone studenten (lumpsum) |
12 794 |
12 794 |
54 |
12 848 |
• |
Studiekeuze informatie voor het hoger onderwijs |
2 400 |
2 400 |
0 |
2 400 |
• |
Erkenning van verworven competenties |
5 000 |
5 000 |
– 5 000 |
0 |
• |
Emancipatie |
100 |
100 |
0 |
100 |
De samenleving (bedrijven en maatschappelijke organisaties) benut optimaal de kennis van het hoger onderwijs en onderzoek en vice versa |
43 490 |
39 174 |
– 3 595 |
35 579 |
|
• |
Praktijkgericht onderzoek (Raak) |
18 883 |
18 883 |
0 |
18 883 |
• |
Praktijkgericht onderzoek (lectoren en kenniskringen) |
7 828 |
7 828 |
35 |
7 863 |
• |
Ondernemerschap |
5 316 |
1 000 |
– 905 |
95 |
• |
Nieuwe hbo-masteropleidingen |
10 463 |
10 463 |
– 2 725 |
7 738 |
• |
Deltaplan bèta/techniek |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Investeringsagenda bèta en techniek hoger onderwijs2 |
1 000 |
1 000 |
0 |
1 000 |
Programmakosten overig |
13 575 |
13 575 |
351 |
13 926 |
|
• |
Uitvoeringsorganisatie DUO |
13 575 |
13 575 |
351 |
13 926 |
Apparaatsuitgaven |
5 098 |
5 215 |
119 |
5 334 |
|
Ontvangsten |
17 |
974 |
0 |
974 |
In de kolom «Mutaties suppletoire begroting NJN 2011» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand suppletoire begroting VJN 2011» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Toelichting per operationele doelstelling
Studenten volgen onderwijs, en (wetenschappelijk) personeel doet onderzoek, in voldoende toegeruste instellingen voor hoger onderwijs
– Een verhoging van het budget voor de reguliere bekostiging (lumpsum) met € 10,2 miljoen in verband met de uitdeling van de loonbijstelling (werkgeverslasten tranche 2011).
Studenten volgen zonder drempels het hoger onderwijs dat het best past bij hun talenten en specifieke behoeften, en worden gestimuleerd om hun opleiding succesvol af te ronden
– Conform de brief aan de Tweede Kamer van 8 april 2011 inzake de subsidietaakstelling (Kamerstuk 32 500 VIII, nr. 160) worden de middelen 2011 (€ 5,0 miljoen) voor erkenning van verworven competenties verschoven naar 2012 en 2014.
De samenleving (bedrijven en maatschappelijke organisaties) benut optimaal de kennis van het hoger onderwijs en onderzoek en vice versa
– Conform de brief aan de Tweede Kamer (Kamerstuk 31 288, nr. 167) wordt € 2,0 miljoen voor nieuwe hbo-masteropleidingen verschoven naar 2012. In 2012 worden deze middelen ingezet voor het verbeteren van de praktijk van toetsing.
Artikel 7. Wetenschappelijk onderwijs
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand begroting 2011 t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutaties suppletoire begroting NJN 2011 |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
3 953 323 |
3 942 020 |
44 642 |
3 986 662 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||
Totale uitgaven |
3 913 542 |
3 920 266 |
34 980 |
3 955 246 |
|
Programma-uitgaven |
3 913 542 |
3 920 266 |
34 980 |
3 955 246 |
|
Studenten volgen onderwijs, en (wetenschappelijk) personeel doet onderzoek, in voldoende toegeruste instellingen voor hoger onderwijs |
3 824 413 |
3 831 137 |
37 870 |
3 869 007 |
|
• |
Reguliere bekostiging (lumpsum) |
3 786 033 |
3 792 757 |
37 870 |
3 830 627 |
• |
Geesteswetenschappen |
10 660 |
10 660 |
0 |
10 660 |
• |
Alfa/Gamma-onderzoek |
27 720 |
27 720 |
0 |
27 720 |
Binnen- en buitenlandse studenten volgen hoger onderwijs, en (wetenschappelijk) personeel doet onderzoek, van hoge en excellente kwaliteit |
37 668 |
37 668 |
– 2 890 |
34 778 |
|
• |
Kwaliteitsverbetering docenten (lumpsum) |
5 414 |
5 414 |
0 |
5 414 |
• |
Excellentie in onderwijs: binnen- en buitenlands talent (HSP) |
11 331 |
11 331 |
0 |
11 331 |
• |
Excellentie in onderwijs: binnen- en buitenlands talent (Sirius Programma)2 |
9 819 |
9 819 |
– 1 090 |
8 729 |
• |
Excellentie in onderwijs: binnen- en buitenlands talent (Sirius Programma) |
2 200 |
2 200 |
0 |
2 200 |
• |
Excellentie in onderwijs: binnen- en buitenlands talent (kwaliteit en bekostiging) |
1 800 |
1 800 |
– 1 800 |
0 |
• |
Internationale samenwerking en oriëntatie |
7 104 |
7 104 |
0 |
7 104 |
Studenten volgen zonder drempels het hoger onderwijs dat het best past bij hun talenten en specifieke behoeften, en worden gestimuleerd om hun opleiding succesvol af te ronden |
20 600 |
20 600 |
0 |
20 600 |
|
• |
Minder uitval en kwaliteitsimpuls (lumpsum) |
17 403 |
17 403 |
0 |
17 403 |
• |
Verhogen studierendement Nederlandse studenten met niet westerse achtergrond |
3 197 |
3 197 |
0 |
3 197 |
• |
Verhoging deelname studenten met een handicap |
0 |
0 |
0 |
0 |
De samenleving (bedrijven en maatschappelijke organisaties) benut optimaal de kennis van het hoger onderwijs en vice versa |
30 861 |
30 861 |
0 |
30 861 |
|
• |
3 TU's samenwerking2 |
6 066 |
6 066 |
0 |
6 066 |
• |
3 TU's samenwerking |
10 990 |
10 990 |
0 |
10 990 |
• |
Sectorplan Natuur- en scheikunde |
13 805 |
13 805 |
0 |
13 805 |
Ontvangsten |
25 016 |
25 016 |
0 |
25 016 |
In de kolom «Mutaties suppletoire begroting NJN 2011» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand suppletoire begroting VJN 2011» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Toelichting per operationele doelstelling
Studenten volgen onderwijs, en (wetenschappelijk) personeel doet onderzoek, in voldoende toegeruste instellingen voor hoger onderwijs
De verhoging van € 37,9 miljoen op het onderdeel Reguliere bekostiging (lumpsum) is met name het gevolg van:
– Een verhoging van het budget met € 16,7 miljoen in verband met de uitdeling van de loonbijstelling (werkgeverslasten tranche 2011).
– Overboekingen tussen de ministeries van VWS en OCW ad € 18,6 miljoen (loonbijstellingen 2010 en 2011 betreffende de sector academische ziekenhuizen).
Artikel 8. Internationaal beleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand begroting 2011 t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutaties suppletoire begroting NJN 2011 |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
37 671 |
10 273 |
3 014 |
13 287 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||
Totale uitgaven |
42 258 |
19 353 |
631 |
19 984 |
|
Programma-uitgaven |
40 244 |
17 136 |
239 |
17 375 |
|
Stimuleren van internationalisering, grensoverschrijdende mobiliteit en institutionele samenwerking teneinde de internationale competenties van lerenden, docenten, kunstenaars en wetenschappers te vergroten |
10 632 |
10 592 |
39 |
10 631 |
|
• |
Mobiliteitsprogramma's |
7 741 |
7 701 |
16 |
7 717 |
• |
Bilaterale samenwerking met andere landen |
2 891 |
2 891 |
23 |
2 914 |
In internationaal verband waarbogen van de OCW-belangen en benutten van internationale kennis voor de kwaliteit van nationaal beleid |
6 604 |
6 544 |
200 |
6 744 |
|
• |
OCW-vertegenwoordiging in het buitenland |
2 426 |
2 436 |
200 |
2 636 |
• |
Participeren in multilaterale organisaties |
3 459 |
3 459 |
3 459 |
|
• |
Stimuleren van internationale uitwisseling van kennis en cultuur, beleidsonderzoek en benchmarking |
719 |
649 |
0 |
649 |
Het integreren van de BES-eilanden in Nederland voor wat betreft de OCW-beleidsterreinen en het onderhouden van de relaties met de andere landen in het Koninkrijk |
23 008 |
0 |
0 |
0 |
|
• |
Verbetering van het onderwijs op de BES-eilanden |
3 558 |
|
0 |
|
Onderwijsbekostiging BES: |
|||||
• |
PO |
8 100 |
0 |
||
• |
VO |
6 700 |
0 |
||
• |
BVE en SKJ (Sociaal Kansarme Jongeren) |
2 500 |
0 |
||
• |
Samenwerking Curaçao, St. Maarten en Aruba |
850 |
0 |
||
• |
Apparaatsuitgaven BES |
500 |
0 |
||
• |
Uitvoeringskosten DUO BES |
800 |
0 |
||
Apparaatsuitgaven |
2 014 |
2 217 |
392 |
2 609 |
|
Ontvangsten |
99 |
99 |
0 |
99 |
In de kolom «Mutaties suppletoire begroting NJN 2011» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand suppletoire begroting VJN 2011» weergegeven.
Artikel 9. Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand begroting 2011 t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutaties suppletoire begroting NJN 2011 |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
299 840 |
304 060 |
– 23 123 |
280 937 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||
Totale uitgaven |
300 415 |
304 635 |
– 23 123 |
281 512 |
|
Programma-uitgaven |
298 393 |
302 372 |
– 23 108 |
279 264 |
|
Zorgen voor de beschikbaarheid van voldoende personeel |
112 157 |
115 225 |
– 4 902 |
110 323 |
|
• |
Een betere beloning |
86 836 |
86 836 |
0 |
86 836 |
• |
Arbeidmarkt |
7 400 |
10 468 |
– 5 500 |
4 968 |
• |
Overig |
17 921 |
17 921 |
598 |
18 519 |
Versterken van de positie van leraren en zorgen voor personeel van voldoende kwaliteit |
183 437 |
184 221 |
– 18 333 |
165 888 |
|
• |
Een sterker beroep |
127 188 |
128 309 |
– 1 352 |
126 957 |
• |
Een professionelere school |
50 700 |
50 708 |
– 17 155 |
33 553 |
• |
Overig |
5 549 |
5 204 |
174 |
5 378 |
Programmakosten overig |
2 799 |
2 926 |
127 |
3 053 |
|
• |
Uitvoeringsorganisatie DUO |
2 799 |
2 926 |
127 |
3 053 |
Apparaatsuitgaven |
2 022 |
2 263 |
– 15 |
2 248 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
1 100 |
1 100 |
In de kolom «Mutaties suppletoire begroting NJN 2011» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand suppletoire begroting VJN 2011» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Toelichting per operationele doelstelling
Zorgen voor de beschikbaarheid van voldoende personeel
– De regeling afstemming onderwijsarbeidsmarkt in risicoregio’s voortgezet onderwijs 2008–2011 is verlengd tot en met 2012. Daardoor zal een deel van het budget (€ 5,5 miljoen) pas in 2012 benodigd zijn.
Versterken van de positie van leraren en zorgen voor personeel van voldoende kwaliteit
– De post «een professionelere school» is verlaagd met een bedrag van € 17,2 miljoen in verband met de conciërgeregeling. Het betreft een overboeking naar artikel 1 (€ 14,3 miljoen) en onderuitputting over de eerste 7 maanden van 2011 (€ 2,9 miljoen).
Artikel 11. Studiefinanciering
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand begroting 2011 t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutaties suppletoire begroting NJN 2011 |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
4 059 432 |
3 952 615 |
219 021 |
4 171 636 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||
Totale uitgaven |
4 059 432 |
3 952 615 |
219 021 |
4 171 636 |
|
Programma-uitgaven |
4 059 432 |
3 952 615 |
219 021 |
4 171 636 |
|
Waarborgen van de algemene financiële toegankelijkheid van het onderwijs voor studenten |
1 669 135 |
1 749 520 |
257 304 |
2 006 824 |
|
• |
Basisbeurs |
1 051 100 |
1 033 123 |
– 36 696 |
996 427 |
• |
Reisvoorziening |
618 035 |
716 397 |
294 000 |
1 010 397 |
Waarborgen toegankelijheid van het onderwijs voor studerenden met minder draagkrachtige ouders |
737 903 |
696 002 |
– 31 279 |
664 723 |
|
• |
Aanvullende beurs |
737 903 |
696 002 |
– 31 279 |
664 723 |
Waarborgen flexibiliteit in de wijze van financiering door de studerende |
1 502 365 |
1 333 435 |
0 |
1 333 435 |
|
• |
Bijverdiengrens |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Leenfaciliteit |
1 502 365 |
1 333 435 |
0 |
1 333 435 |
Stimuleren internationale studentenmobiliteit |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overige uitgaven Studiefinanciering |
65 992 |
82 121 |
0 |
82 121 |
|
Programmakosten overig |
84 037 |
91 537 |
– 7 004 |
84 533 |
|
• |
Uitvoeringsorganisatie DUO |
84 037 |
91 537 |
– 7 004 |
84 533 |
Totaal programma-uitgaven |
4 059 432 |
3 952 615 |
219 021 |
4 171 636 |
|
– |
Waarvan relevant |
2 108 742 |
2 164 214 |
199 021 |
2 363 235 |
– |
Waarvan niet-relevant |
1 950 690 |
1 788 401 |
20 000 |
1 808 401 |
Apparaatsuitgaven |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal ontvangsten |
611 576 |
697 424 |
– 15 000 |
682 424 |
|
Waarborgen adequate terugbetaling leningen |
|||||
• |
Terugbetalingssysteem van lening naar draagkracht |
554 750 |
622 729 |
– 8 000 |
614 729 |
Overige ontvangsten uit kortlopende schulden |
56 826 |
74 695 |
– 7 000 |
67 695 |
|
Totaal ontvangsten |
611 576 |
697 424 |
– 15 000 |
682 424 |
|
– |
Waarvan relevant |
283 024 |
324 094 |
– 7 000 |
317 094 |
– |
Waarvan niet-relevant |
328 552 |
373 330 |
– 8 000 |
365 330 |
In de kolom «Mutaties suppletoire begroting NJN 2011» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand suppletoire begroting VJN 2011» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Bij de relevante uitgaven voor de basisbeurs en aanvullende beurs zijn er in totaal € 76,0 miljoen minder uitgaven dan geraamd.
– Voor de basisbeurs zijn de direct relevante uitgaven (giftregime) € 9,0 miljoen lager dan geraamd. Dit komt voornamelijk doordat er minder bol’ers in het giftregime zijn dan geraamd.
– Bij de aanvullende beurs (giftregime) wordt er € 27,0 miljoen minder aan uitgaven verwacht. Het aantal studerenden met aanvullende beurs blijft achter bij het geraamde aantal.
– Daarnaast wordt in 2011 € 40,0 miljoen minder prestatiebeurs omgezet in gift. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de omzettingen van de basisbeurs.
Bij de relevante uitgaven voor de reisvoorziening zijn er in 2011 in totaal € 282,0 miljoen meer uitgaven dan geraamd.
– Voor de reisvoorziening wordt in 2011 € 18,0 miljoen meer aan prestatiebeurs toegekend dan geraamd, dit leidt tot minder relevante uitgaven.
– Daarnaast wordt een additioneel deel van de verplichtingen voor de OV-studentenkaart 2012 al in 2011 voldaan: € 300,0 miljoen.
Bij de relevante programma-uitgaven voor de uitvoering door DUO zijn in 2011 € 7,0 miljoen minder uitgaven. Dit komt hoofdzakelijk doordat € 7,5 miljoen voor het Programma Vernieuwing Studiefinanciering, vanwege gewijzigd inzicht in het kasritme, pas in 2012 benodigd is.
De niet-relevante uitgaven aan prestatiebeurs (basisbeurs, aanvullende beurs, reisvoorziening) worden in 2011 naar verwachting € 20,0 miljoen hoger dan geraamd. Er wordt in 2011 voor de reisvoorziening meer aan prestatiebeurs toegekend.
Ontvangsten
– De relevante ontvangsten worden in 2011 naar verwachting € 7,0 miljoen lager dan eerder geraamd. De tegenvaller wordt veroorzaakt door minder ontvangsten op de kortlopende vorderingen in samenhang met achterstallig lager recht.
– De niet-relevante ontvangsten worden in 2011 vermoedelijk € 8,0 miljoen lager dan eerder geraamd. Er zijn minder terugbetalingen van de hoofdsom (uitgeleende bedragen) dan geraamd.
Artikel 12. Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand begroting 2011 t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutaties suppletoire begroting NJN 2011 |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
133 359 |
139 255 |
– 12 712 |
126 543 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||
Totale uitgaven |
133 359 |
139 255 |
– 12 712 |
126 543 |
|
Financiële toegankelijkheid onderwijs voor leerlingen vo en deelnemers bol |
106 291 |
114 601 |
– 13 000 |
101 601 |
|
• |
TS 17- |
34 640 |
43 159 |
– 13 000 |
30 159 |
• |
VO 18+ |
70 329 |
69 967 |
0 |
69 967 |
waarvan niet-relevante uitgaven |
1 830 |
1 636 |
0 |
1 636 |
|
• |
TS 18+ vavo |
1 322 |
1 475 |
0 |
1 475 |
Financiële toegankelijkheid onderwijs voor studenten aan de lerarenopleiding |
9 914 |
7 500 |
0 |
7 500 |
|
• |
TS 18+ tlo |
9 914 |
7 500 |
0 |
7 500 |
Programmakosten overig |
17 154 |
17 154 |
288 |
17 442 |
|
• |
Uitvoeringsorganisatie DUO |
17 154 |
17 154 |
288 |
17 442 |
Totaal ontvangsten |
8 400 |
14 158 |
2 000 |
16 158 |
|
• |
TS 17- |
1 200 |
1 781 |
0 |
1 781 |
• |
VO 18+ |
6 600 |
10 989 |
2 000 |
12 989 |
• |
TS 18+ |
600 |
1 388 |
0 |
1 388 |
In de kolom «Mutaties suppletoire begroting NJN 2011» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand suppletoire begroting VJN 2011» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Toelichting per operationele doelstelling
Financiële toegankelijkheid onderwijs voor leerlingen vo en deelnemers bol
Bij de WTOS TS 17- (voor minderjarige mbo’ers) wordt in 2011 in totaal € 13,0 miljoen minder uitgegeven dan eerder geraamd.
– Voor het afgelopen schooljaar 2010/2011 wordt er € 3,0 miljoen minder uitgegeven, omdat er minder toekenningen WTOS zijn dan geraamd.
– Voor het lopende schooljaar 2011/2012 worden in 2011 € 10,0 miljoen minder aan uitgaven verwacht. Dit wordt veroorzaakt door niet-gebruik van de regeling. Minderjarige mbo-ers kunnen tot het einde van het schooljaar een WTOS-vergoeding aanvragen, waardoor het budget pas in 2012 benodigd is.
Artikel 13. Lesgeld
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand begroting 2011 t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutaties suppletoire begroting NJN 2011 |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
6 508 |
6 508 |
119 |
6 627 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||
Totale uitgaven |
6 508 |
6 508 |
119 |
6 627 |
|
• |
Uitvoeringsorganisatie DUO |
6 508 |
6 508 |
119 |
6 627 |
Ontvangsten lesgeld |
217 044 |
220 199 |
– 6 000 |
214 199 |
In de kolom «Mutaties suppletoire begroting NJN 2011» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand suppletoire begroting VJN 2011» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Ontvangsten
– De ontvangsten aan lesgeld zijn in 2011 naar verwachting € 6,0 miljoen lager dan eerder geraamd. Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat het aantal lesgeldplichtigen lager is dan geraamd.
Artikel 14. Cultuur
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand begroting 2011 t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutaties suppletoire begroting NJN 2011 |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
577 958 |
578 766 |
489 346 |
1 068 112 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
479 000 |
479 000 |
|||
Totale uitgaven |
917 496 |
918 304 |
6 496 |
924 800 |
|
Programma-uitgaven |
869 225 |
871 577 |
742 |
872 319 |
|
Bevorderen van de deelname van de burgers aan kunsten |
604 945 |
607 001 |
– 2 441 |
604 560 |
|
• |
Cultuursubsidies 2009–2012 |
566 355 |
568 758 |
4 151 |
572 909 |
– |
4-jarig |
99 121 |
100 319 |
– 403 |
99 916 |
• producerend |
72 552 |
72 494 |
683 |
73 177 |
|
• niet producerend |
26 569 |
27 825 |
– 1 086 |
26 739 |
|
– |
Langjarig |
295 158 |
298 488 |
3 290 |
301 778 |
• producerend |
266 174 |
262 324 |
2 126 |
264 450 |
|
waarvan Musea |
151 459 |
148 361 |
22 |
148 383 |
|
• niet producerend |
28 984 |
36 164 |
1 164 |
37 328 |
|
– |
Fondsen |
172 076 |
169 951 |
1 264 |
171 215 |
• |
Verbreden inzet Cultuur |
31 850 |
31 577 |
– 6 592 |
24 985 |
• |
Internationaal Cultuurbeleid (HGIS) |
6 740 |
6 666 |
0 |
6 666 |
|
|||||
Behoud en Beheer Cultureel Erfgoed |
188 739 |
182 268 |
– 3 135 |
179 133 |
|
• |
Archieven |
26 122 |
26 122 |
272 |
26 394 |
• |
Beelden voor de toekomst |
27 521 |
0 |
0 |
0 |
waarvan middelen uit het voormalige FES |
21 144 |
0 |
0 |
0 |
|
• |
Musea: huisvesting |
27 305 |
28 187 |
– 10 |
28 177 |
• |
Musea: buiten de Cultuursubsidies 2009–2012 |
– 7 991 |
11 668 |
48 |
11 716 |
• |
Mooier Nederland |
863 |
813 |
– 327 |
486 |
• |
Monumenten |
109 447 |
109 160 |
0 |
109 160 |
• |
Archeologie |
3 101 |
4 075 |
– 3 850 |
225 |
waarvan middelen uit het voormalige FES |
1 000 |
1 000 |
– 1 000 |
0 |
|
• |
Overige instrumenten |
2 371 |
2 243 |
732 |
2 975 |
|
|||||
Bibliotheken |
32 652 |
34 323 |
79 |
34 402 |
|
• |
Subsidies |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Bibliotheekvernieuwing |
20 012 |
20 012 |
0 |
20 012 |
• |
Leesvoorziening leesgehandicapten |
9 640 |
11 311 |
79 |
11 390 |
• |
Programma leesbevordering |
3 000 |
3 000 |
0 |
3 000 |
|
|||||
Programmakosten overig |
25 105 |
30 138 |
3 421 |
33 559 |
|
|
|||||
Nationaal Archief |
17 784 |
17 847 |
2 818 |
20 665 |
|
waarvan informatie op Orde (Archiefachterstanden) |
1 000 |
1 000 |
0 |
1 000 |
|
|
|||||
Apparaatsuitgaven |
48 271 |
46 727 |
5 754 |
52 481 |
|
• |
Bestuursdepartement |
8 038 |
8 223 |
522 |
8 745 |
• |
Uitvoeringsdiensten |
40 233 |
38 504 |
5 232 |
43 736 |
Ontvangsten |
494 |
24 339 |
390 |
24 729 |
In de kolom «Mutaties suppletoire begroting NJN 2011» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand suppletoire begroting VJN 2011» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Verplichtingen
– Uit onderzoek van de departementale accountantsdienst is gebleken dat de presentatie van de garantieraming voor de regeling indemniteit bruikleen museale instellingen en de jaarlijkse verlening op de achterborgovereenkomst van het Nationaal Restauratiefonds niet technisch correct in de ontwerpbegroting werd verwerkt. Pas in het jaarverslag 2010 is de juiste realisatie opgenomen. Voor garantiestelling voor beide regelingen wordt jaarlijks ca. € 0,6 miljard aan verleningen toegekend. De verplichtingenraming in de begroting 2011 en de ontwerpbegroting 2012 is aangepast op de bekende realisatiegegevens.
Uitgaven
Toelichting per operationele doelstelling
Bevorderen van de deelname van de burgers aan kunsten
– Er is € 8,5 miljoen voor de regeling Cultuureducatie in het primair onderwijs overgeboekt naar artikel 1.
Artikel 15. Media
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand begroting 2011 t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutaties suppletoire begroting NJN 2011 |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
904 760 |
915 424 |
– 10 736 |
904 688 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||
Totaal programma-uitgaven |
905 506 |
916 170 |
– 10 736 |
905 434 |
|
Bevorderen dat alle burgers toegang hebben tot een kwalitatief hoogwaardig, onafhankelijk en pluriform media-aanbod |
902 925 |
913 439 |
– 11 000 |
902 439 |
|
• |
Financiering publieke omroep |
885 268 |
895 782 |
– 11 000 |
884 782 |
• |
Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties |
17 657 |
17 657 |
0 |
17 657 |
Programmakosten overig |
2 581 |
2 731 |
264 |
2 995 |
|
• |
Overige uitgaven (geen Mediawet) |
2 581 |
2 731 |
264 |
2 995 |
Ontvangsten |
202 000 |
221 023 |
– 11 000 |
210 023 |
In de kolom «Mutaties suppletoire begroting NJN 2011» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand suppletoire begroting VJN 2011» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Toelichting per operationele doelstelling
Bevorderen dat alle burgers toegang hebben tot een kwalitatief hoogwaardig, onafhankelijk en pluriform media-aanbod
– De uitgaven zijn met € 11 miljoen verlaagd. Dit heeft betrekking op lager geraamde reclame- en renteontvangsten, waardoor het beschikbare budget op de uitgaven eveneens lager wordt.
Ontvangsten
– De ontvangsten zijn met € 11 miljoen verlaagd. Dit heeft betrekking op lager geraamde reclame- en renteontvangsten
Artikel 16. Onderzoek en wetenschapsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand begroting 2011 t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutaties suppletoire begroting NJN 2011 |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
845 366 |
852 489 |
– 5 310 |
847 179 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||
Totale uitgaven |
903 410 |
909 348 |
3 372 |
912 720 |
|
|
|||||
Programma-uitgaven |
900 449 |
906 478 |
3 254 |
909 732 |
|
Zorgen voor een voldoende toerusting van het onderzoeksstelsel |
597 692 |
599 142 |
3 248 |
602 390 |
|
• |
NWO |
320 653 |
320 662 |
2 722 |
323 384 |
• |
KNAW |
90 604 |
90 604 |
427 |
91 031 |
• |
Koninklijke Bibliotheek (KB) |
46 429 |
46 429 |
108 |
46 537 |
• |
KNAW bibliotheek |
2 429 |
2 429 |
0 |
2 429 |
• |
LF TUD bibliotheek |
7 626 |
7 626 |
28 |
7 654 |
• |
IISG |
284 |
284 |
0 |
284 |
• |
SURF |
7 517 |
7 517 |
28 |
7 545 |
• |
CPG |
515 |
515 |
3 |
518 |
• |
Montesquieu Instituut |
1 067 |
1 067 |
4 |
1 071 |
• |
NCB |
5 270 |
5 270 |
19 |
5 289 |
• |
TNO |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
BPRC/ Stichting AAP |
9 597 |
9 597 |
56 |
9 653 |
• |
Nationaal Herbarium |
1 125 |
1 125 |
4 |
1 129 |
• |
NLR |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Deltares |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
MARIN |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
STT |
233 |
233 |
1 |
234 |
• |
EMBC |
724 |
740 |
0 |
740 |
• |
EMBL |
4 100 |
4 380 |
0 |
4 380 |
• |
ESA |
33 232 |
34 627 |
0 |
34 627 |
• |
CERN |
35 525 |
35 525 |
0 |
35 525 |
• |
ESO |
7 100 |
6 820 |
0 |
6 820 |
• |
NEMO |
3 368 |
3 368 |
20 |
3 388 |
• |
EG-Liaison |
440 |
440 |
0 |
440 |
• |
NTU/INL |
3 241 |
3 241 |
0 |
3 241 |
• |
EIB |
1 297 |
1 297 |
5 |
1 302 |
• |
Nationale coördinatie |
8 605 |
9 105 |
– 636 |
8 469 |
• |
Bilaterale samenwerking |
4 131 |
4 131 |
0 |
4 131 |
• |
Weerstandsverhoging onderzoekinstellingen (CBRN) |
2 470 |
2 000 |
0 |
2 000 |
• |
Nader te verdelen |
110 |
110 |
459 |
569 |
Het bevorderen van wetenschappelijke activiteiten die bijdragen aan de ontwikkeling van specifieke kennis en/of aan het oplossen van belangrijke maatschappelijke vraagstukken |
133 009 |
137 588 |
0 |
137 588 |
|
• |
BSIK2 |
33 405 |
33 405 |
0 |
33 405 |
• |
GATE2 |
1 000 |
1 000 |
0 |
1 000 |
• |
Grootschalige researchfaciliteiten2 |
1 830 |
1 830 |
0 |
1 830 |
• |
Parelsnoer2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
SURF-net2 |
6 300 |
6 300 |
0 |
6 300 |
• |
NCB2 |
8 400 |
8 400 |
0 |
8 400 |
• |
ITER-22 |
4 000 |
4 000 |
0 |
4 000 |
• |
Hersenen en Cognitie2 |
4 000 |
4 000 |
0 |
4 000 |
• |
Genomics |
44 000 |
44 000 |
0 |
44 000 |
• |
Kenniswerkers |
0 |
4 579 |
0 |
4 579 |
• |
EET |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Valorisatie |
2 500 |
2 500 |
0 |
2 500 |
• |
Talentenkracht |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Kust- en zeeonderzoek |
2 000 |
2 000 |
500 |
2 500 |
• |
ASTRON/LOFAR |
2 074 |
2 074 |
0 |
2 074 |
• |
Grootschalige research infrastructuur |
20 000 |
20 000 |
0 |
20 000 |
• |
Poolonderzoek |
2 000 |
2 000 |
– 500 |
1 500 |
• |
Gezondheidsonderzoek |
1 500 |
1 500 |
0 |
1 500 |
Ruimte voor excellente onderzoekers en excellente wetenschap |
169 460 |
169 460 |
0 |
169 460 |
|
• |
Vernieuwingsimpuls |
145 260 |
145 260 |
0 |
145 260 |
• |
VI-vrouwencomponent |
2 000 |
2 000 |
0 |
2 000 |
• |
Talent Mozaiek |
2 000 |
2 000 |
0 |
2 000 |
• |
Talent Rubicon |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Vrouwen in de wetenschap |
4 000 |
4 000 |
0 |
4 000 |
• |
Toptalent |
1 200 |
1 200 |
0 |
1 200 |
• |
Graduate schools |
15 000 |
15 000 |
0 |
15 000 |
Programmakosten overig |
288 |
288 |
6 |
294 |
|
• |
Uitvoeringsorganisatie DUO |
288 |
288 |
6 |
294 |
Apparaatsuitgaven |
2 961 |
2 870 |
118 |
2 988 |
|
Ontvangsten |
101 |
101 |
0 |
101 |
In de kolom «Mutaties suppletoire begroting NJN 2011» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand suppletoire begroting VJN 2011» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Toelichting per operationele doelstelling
Zorgen voor een voldoende toerusting van het onderzoeksbestel
– Een verhoging van het budget met € 3,4 miljoen in verband met de uitdeling van de loonbijstelling (werkgeverslasten tranche 2011).
Artikel 25. Emancipatie
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand begroting 2011 t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutaties suppletoire begroting NJN 2011 |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
14 064 |
11 040 |
4 537 |
15 577 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||
Totale uitgaven |
18 420 |
18 844 |
– 2 926 |
15 918 |
|
Programma-uitgaven |
16 760 |
17 094 |
– 2 981 |
14 113 |
|
Emancipatie |
13 300 |
11 926 |
– 2 536 |
9 390 |
|
• |
Het verankeren van het emancipatieperspectief in het beleid van departementen |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Het versterken van het emancipatieperspectief in de samenleving |
13 300 |
11 926 |
– 2 536 |
9 390 |
Homo-emancipatie |
3 460 |
5 168 |
– 595 |
4 573 |
|
• |
Het verankeren van het emancipatieperspectief in het beleid van departementen |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Het versterken van het emancipatieperspectief in de samenleving |
3 460 |
5 168 |
– 595 |
4 573 |
Programmakosten overig |
0 |
0 |
150 |
150 |
|
Uitvoeringsorganisatie DUO |
0 |
0 |
150 |
150 |
|
Apparaatsuitgaven |
1 660 |
1 750 |
55 |
1 805 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
In de kolom «Mutaties suppletoire begroting NJN 2011» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand suppletoire begroting VJN 2011» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Toelichting per operationele doelstelling
Emancipatie: Het versterken van het emancipatieperspectief in de samenleving
– Een bedrag van € 1,9 miljoen is overgeboekt naar het gemeentefonds voor een bijdrage aan 4 grote steden en 18 gemeenten voor «Eigen Kracht».
Artikel 17. Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand begroting 2011 t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutaties suppletoire begroting NJN 2011 |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
11 449 |
165 822 |
– 165 822 |
0 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||
Uitgaven |
11 449 |
165 822 |
– 165 822 |
0 |
|
• |
Loonbijstelling |
0 |
131 013 |
– 131 013 |
0 |
• |
Prijsbijstelling |
13 944 |
26 542 |
– 26 542 |
0 |
• |
Nader te verdelen |
– 2 495 |
8 267 |
– 8 267 |
0 |
Ontvangsten |
957 |
0 |
0 |
0 |
In de kolom «Mutaties suppletoire begroting NJN 2011» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand suppletoire begroting VJN 2011» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Loonbijstelling
Dit betreft de doorverdeling van de loonbijstelling tranche 2011. In het regeerakkoord is besloten om een nullijn te hanteren voor de lonen in 2011. Dit betekent dat de loonbijstelling tranche 2011 die aan de departementen wordt uitgekeerd geen vergoeding bevat voor contractloonstijging, maar alleen voor de ontwikkeling in de sociale werkgeverslasten. De verdeling van de loonbijstelling over de beleidsartikelen voor 2011 wordt in onderstaande tabel weergegeven.
2011 |
|
---|---|
Primair onderwijs |
48 306 |
Voortgezet onderwijs |
32 638 |
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie |
12 676 |
Hoger beroepsonderwijs |
10 456 |
Wetenschappelijk onderwijs |
16 727 |
Internationaal beleid |
39 |
Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid |
1 654 |
Studiefinanciering |
221 |
Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten |
45 |
Lesgelden |
17 |
Cultuur |
3 804 |
Media |
232 |
Onderzoek en wetenschapsbeleid |
3 394 |
Emancipatie |
61 |
Apparaat kerndepartement |
496 |
Inspecties |
226 |
Raden |
21 |
Totaal |
131 013 |
Prijsbijstelling
Dit betreft de doorverdeling van de prijsbijstelling tranche 2011 voor Cultuur en Media. Daarnaast is een deel van de prijsbijstelling ingezet ter dekking van de taakstellingen voor de zorg en het gemeentefonds/provinciefonds.
Nader te verdelen
Dit betreft de dekking van een aantal extra kostenposten voor Caribisch Nederland. Het beschikbaar gestelde budget bleek niet toereikend om ook de werkgeverslasten voor Caribisch Nederland volledig te dekken. Daarnaast zijn er tussen oktober en december 2010 onvermijdelijke kosten gemaakt voor deze eilanden.
Artikel 18. Ministerie algemeen
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand begroting 2011 t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutaties suppletoire begroting NJN 2011 |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
113 437 |
124 564 |
3 054 |
127 618 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||
Uitgaven |
113 437 |
124 564 |
3 054 |
127 618 |
|
• |
Bestuursdepartement (niet toe te rekenen uitgaven) |
103 274 |
114 291 |
2 011 |
116 302 |
• |
Uitvoeringsorganisaties onverdeeld |
10 163 |
10 273 |
1 043 |
11 316 |
Ontvangsten |
567 |
567 |
0 |
567 |
In de kolom «Mutaties suppletoire begroting NJN 2011» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand suppletoire begroting VJN 2011» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
– Voor infrastructuurprojecten die nodig zijn om een aantal gemeenschappelijke ict-voorzieningen te ontwikkelen is € 4,6 miljoen geïnvesteerd. Deze voorzieningen zijn nodig om de informatievoorziening ten behoeve van onderwijsdeelnemers en instellingen effectief en efficiënt in te richten.
– Er is € 2,2 miljoen beschikbaar gesteld ten behoeve van aansluiting van de processen bij DUO (bijvoorbeeld ten behoeve van studiefinanciering) op de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) en Burger Service Nummer (BSN).
– Er zijn extra kosten gemaakt vanwege het succes van het werk-naar-werk-beleid van OCW. Dankzij dit beleid ligt OCW op schema met de te halen fte-taakstelling.
Artikel 19. Inspecties
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand begroting 2011 t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutaties suppletoire begroting NJN 2011 |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
57 982 |
58 728 |
5 833 |
64 561 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||
Uitgaven |
57 982 |
58 728 |
5 833 |
64 561 |
|
• |
Erfgoedinspectie |
2 688 |
2 725 |
74 |
2 799 |
• |
Inspectie van het onderwijs |
55 294 |
56 003 |
5 759 |
61 762 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
In de kolom «Mutaties suppletoire begroting NJN 2011» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand suppletoire begroting VJN 2011» weergegeven.
Artikel 20. Adviesraden
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand begroting 2011 t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutaties suppletoire begroting NJN 2011 |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
5 793 |
6 287 |
412 |
6 699 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||
Uitgaven |
5 793 |
6 287 |
412 |
6 699 |
|
• |
Onderwijsraad |
2 384 |
2 384 |
50 |
2 434 |
• |
Raad voor Cultuur |
2 691 |
3 185 |
– 381 |
2 804 |
• |
Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid |
718 |
718 |
743 |
1 461 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
In de kolom «Mutaties suppletoire begroting NJN 2011» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand suppletoire begroting VJN 2011» weergegeven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33090-VIII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.