33 090 VII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

Blz.

     

A.

Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel

1

     

B.

Begrotingstoelichting

3

     

1.

Leeswijzer

3

2.

Het beleid

3

2.1

Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

3

2.2

De beleidsartikelen

3

2.3

De niet-beleidsartikelen

13

3.

Baten-lastendiensten

16

3.1

Tijdelijke baten-lastendienst Doc-Direkt

16

3.2

Baten-lastendienst Rijksgebouwendienst

19

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 en 2

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • 2. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

J. P. H. Donner

De minister voor Immigratie en Asiel,

G. B. M. Leers

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

Deze 2e suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2011. De suppletoire begroting 2011 hangt samen met de Najaarsnota 2011.

In de begrotingstoelichting worden de majeure beleidsmatig relevante mutaties in de overzichtstabel gepresenteerd en toegelicht. Bij het betreffende beleidsartikel is een gedetailleerd overzicht opgenomen. De stand van de 2e suppletoire begroting (Najaarsnotastand) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de 1e suppletoire begroting.

2. Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2011

 

Art. nr. 

Uitgaven 2011

Stand incidentele suppletoire begroting 2011

 

4 856 198

Stand 1e suppletoire begroting 2011

 

5 135 287

Belangrijkste suppletoire mutaties 

   

Jeugd-Nik

31.3

69 561

Financieringsbehoefte VUT-fonds

43.1

50 000

Energie besparingskrediet

45.1

– 17 000

Aanvullende beschikking 2011 (COA)

50.1

15 000

Overige mutaties 

 

96 188

Stand 2e suppletoire begroting 2011

 

5 349 036

2.2 De beleidsartikelen

Artikel 27. Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst

27. Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

198 326

200 576

– 3 840

196 736

           

Uitgaven:

198 326

200 576

– 3 840

196 736

27.1

Apparaat

190 058

190 808

– 3 840

186 968

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Intensivering Veiligheid

   

– 3 000

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 1 000

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

160

 
           

27.2

Geheime uitgaven

8 268

9 768

0

9 768

           

Ontvangsten

591

1 191

0

1 191

Artikel 31. Bestuur en Democratie

31. bestuur en Democratie

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

113 239

124 485

62 406

186 891

           

Uitgaven:

82 446

93 692

62 406

156 098

31.25

Apparaat

11 145

11 675

6 246

17 921

 

Reeds verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Budgetoverheveling Apparaat KOV

   

482

 
 

Onderzoekbudget

   

1 777

 
 

Nieuwe mutaties:

       

a.

Apparaat, beleid GBA en Programma Krachtig Bestuur

   

3 380

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

607

 
           

Programma-uitgaven

71 301

82 017

56 160

138 177

           

31.1

Inrichting en werking Openbaar Bestuur

5 853

6 493

– 476

6 017

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Overige niet relevantie beleidsmutaties

   

– 728

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

252

 
           

31.2

Democratie en burgerschapsvorming

23 854

22 954

– 1 513

21 441

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Kasschuif verkiezingen

   

– 2 022

 
 

Overige niet relevantie beleidsmutaties

   

415

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

94

 
           

31.3

Reisdocumenten en GBA-stelsel

39 552

50 470

58 449

108 919

           
 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Kasschuif mGBA

   

– 1 712

 
 

Kasschuif ORRA

   

– 10 500

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

475

 
 

Nieuwe mutaties:

       

b.

Apparaat, beleid GBA en Programma Krachtig Bestuur

   

– 3 480

 

c.

Reisdocumentenprogramma 2011

   

2 800

 

d

Nederlandse Identiteitskaart en jeugd-NIK

   

69 561

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

1 305

 
           

31.4

Constitutionele Zaken (CZW)

0

0

0

0

           

31.5

Kiesraad

2 042

2 100

– 300

1 800

 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 300

 
           

Ontvangsten

194 715

197 915

4 656

202 571

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

EUKN lidstaten

   

212

 
 

nieuwe mutaties:

       

e.

Reisdocumentenprogramma 2011 

   

2 800

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

1 644

 

Toelichting

a. en b. Apparaat budget

Het apparaatbudget heeft een tekort, dit heeft onder andere te maken met fte's die dit jaar nog afgebouwd moeten worden in het kader van de Vernieuwing Rijksdienst.

c. Reisdocumentenprogramma 2011

Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR) heeft een positief resultaat voor het reisdocumentenprogramma.

d. Nederlandse Identiteitskaart en jeugd-NIK

Na uitspraak van de Hoge Raad konden tijdelijk geen leges geheven worden op de Nederlandse Identiteitskaart. Gemeenten worden voor de gemaakte kosten in deze periode gecompenseerd. Ook worden zij gecompenseerd voor de bezwaarschriften die zijn ingediend tegen het heffen van leges op de NIK in de periode voor de uitspraak van de Hoge Raad, welke door de uitspraak van de Hoge Raad gehonoreerd moeten worden. Daarnaast wordt een groter aantal aanvragen voor de jeugd-NIK verwacht dan is geraamd. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de prijsstijging per 1 januari 2012.

Ontvangsten

e. Reisdocumentenprogramma 2011

Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR) heeft een positief resultaat voor het reisdocumentenprogramma.

Artikel 33. Dienstverlenende en innovatieve overheid

33. diensverlenende en innovatieve overheid

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

77 823

90 032

– 6 436

83 596

           

Uitgaven:

77 823

90 032

– 6 436

83 596

33.25

Apparaat

3 961

3 988

255

4 243

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Detachering

   

140

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

115

 
           

Programma-uitgaven

73 862

86 044

– 6 691

79 353

           

33.1

Administratieve lasten

1 514

5 264

– 2 329

2 935

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Actal

   

– 2 211

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

410

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 528

 
           

33.2

Innovatieve dienstverlening en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen

18 824

23 172

1 586

24 758

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Generieke ondersteuning KING

   

684

 
 

Implementatie NUP

   

1 500

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

-521

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 77

 
           

33.3

Beheer e-overheidsvoorzieningen

53 524

57 608

– 5 948

51 660

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Overdracht Govcert naar V&J

   

– 6 550

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

25

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

577

 
           

Ontvangsten

0

8 987

331

9 318

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

EU-bijdrage EU ID-beleid

   

33

 
 

nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

298

 

Artikel 35. Arbeidszaken overheid

35. Arbeidszaken overheid

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

56 462

58 413

2 324

60 737

           

Uitgaven:

56 462

58 413

2 324

60 737

35.25

Apparaat

4 564

4 473

1 327

5 800

 

Nieuwe mutaties:

       

a.

Apparaat

   

1 100

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

227

 
           

Programma-uitgaven

51 898

53 940

997

54 937

           

35.1

Overheid als werkgever

13 750

18 792

52

18 844

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Veiliger Openbaar Vervoer

   

1 862

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

618

 
 

Nieuwe mutaties:

       

b.

Politieke ambtsdragers

   

– 2 000

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 428

 
           

35.2

Politieke ambtsdragers

10 092

10 092

2 045

12 137

 

Nieuwe mutaties:

       

c.

Politieke ambtsdragers

   

1 800

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

245

 
           

35.3

Uitkeringsregelingen voormalige gebiedsdelen

28 056

25 056

– 1 100

23 956

 

Nieuwe mutaties:

       

d.

Apparaat

   

– 1 100

 
           

Ontvangsten

820

820

0

820

Toelichting

a. en d. Apparaat budget

Het apparaatbudget heeft een tekort, dit heeft onder andere te maken met fte's die dit jaar nog afgebouwd moeten worden in het kader van de Vernieuwing Rijksdienst.

b. en c. Politieke ambtsdragers

Sinds 10-10-10 is BZK verantwoordelijk voor de Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers (APPA) in Caribisch Nederland.

Artikel 37. Kwaliteit Rijksdienst

37. Kwaliteit Rijksdienst

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

99 309

119 442

546

119 988

           

Uitgaven:

99 309

119 442

546

119 988

37.25

Apparaat

17 420

23 452

1 223

24 675

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

overige niet relevantie beleidsmutaties

   

– 165

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

1 388

 
           

Programma-uitgaven

81 889

95 990

– 677

95 313

           

37.1

Management Rijksdienst (ABD)

20 409

22 001

– 1 849

20 152

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

overige niet relevantie beleidsmutaties

   

– 805

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 1 044

 
           

37.2

Functionerende bedrijfsvoering

24 524

29 719

– 133

29 586

 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 133

 
           

37.3

Informatisering Rijksdienst

29 293

33 376

1 640

35 016

 

Nieuwe mutaties:

       

a.

Diginotar

   

953

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

687

 
           

37.4

Facilitaire zaken Rijksdienst

7 663

10 894

– 335

10 559

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

overige niet relevantie beleidsmutaties

   

– 21

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 314

 
           

37.5

Uitvoering garantieregeling

0

 

0

0

           

Ontvangsten

2 350

4 647

3 344

7 991

 

nieuwe mutaties:

       

b.

A&O Fonds Ontvangsten

   

1 637

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

1 707

 

Toelichting

a. Diginotar

De kosten voor BZK ter vervanging van de beveiligingscertificaten (met name extra personele capaciteit) voortvloeiend uit de problemen bij Diginotar komen uit op ongeveer € 1 mln.

Ontvangsten

b. A&O fonds

Het betreft ontvangsten vanuit het A&O Fonds (Arbeidsmarkt- en Opleiding) en de opleidingen die de Bedrijfsvoeringsacademie geeft aan de departementen.

Artikel 44. Bouwen, steden en wijken

44. Bouwen, steden en wijken

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

4 289

9 167

– 1 294

7 873

           

Uitgaven:

4 539

9 417

– 1 280

8 137

44.1

Stimuleren krachtige steden

1 951

1 965

– 737

1 228

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 133

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 604

 
           

44.2

Vitale wijken tot stand brengen

1 740

5 604

– 296

5 308

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 200

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 96

 
           

44.3

Voldoende woningproductie

848

1 848

– 247

1 601

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

179

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 426

 
           

Ontvangsten

   

40 000

40 000

 

nieuwe mutaties:

       

a.

Stimulering Woningbouw

   

40 000

 

Toelichting

Ontvangsten

a. Stimuleringsbudget woningbouw

De in 2009 en 2010 ontvangen middelen stimulering woningbouw worden grotendeels afgerekend in 2011. Als door overheden niet aan de voorwaarden is voldaan, vindt er een terugvordering plaats. De middelen die sinds begin dit jaar door overheden zijn teruggestort en de middelen die nog volgen uit de eindafrekening tellen naar verwachting op tot een ontvangst van € 40 mln.

Artikel 45. Duurzame kwaliteit

45. Duurzame kwaliteit

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

57 988

61 854

– 21 099

40 755

           

Uitgaven:

84 850

88 716

– 19 556

69 160

45.1

Realisatie reductiedoelstellingen in de gebouwde omgeving

83 332

87 198

– 21 489

65 709

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

297

 
 

Nieuwe mutaties:

       

a.

Green Deal Rotterdam en Overijssel

   

– 4000

 

b.

Energiebesparingskrediet (Ebk)

   

– 17000

 

c.

Agentschap NL Declaratie 2011

   

2 667

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 3 453

 
           

45.2

Borgen en bevorderen bouw- en gebruikstechnische kwaliteit

1 298

1 298

1 979

3 277

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

1 000

 
 

Energie en Bouwkwaliteit

   

589

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

390

 
           

45.3

Overige programmabudgetten

220

220

– 46

174

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 46

 
           

Ontvangsten

91

91

0

91

Toelichting

a. Green Deal Overijssel en Rotterdam

Dit betreft een overboeking naar het Gemeente- en Provinciefonds voor ondersteuning in de project- en ontwikkelkosten van projecten bij de provincie Overijssel (woningenplan) en de gemeente Rotterdam.

b. Energiebesparingskrediet (Ebk)

De voor 2011 beschikbare EBK-budgetten komen niet volledig tot betaling gezien het geringe gebruik van de regeling en daardoor een beperkt beroep op deze garantie.

c. Agentschap NL

Dit betreft een overheveling van het budget voor de uitvoering van werkzaamheden in 2011 voor het Agentschap NL.

Artikel 46. Keuzemogelijkheden en betaalbaarheid woningmarkt

46. Keuzemogelijkheden en betaalbaarheid woningmarkt

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

2 612 253

2 695 539

88 155

2 783 694

           

Uitgaven:

2 629 450

2 762 736

88 155

2 850 891

46.1

Woningvoorraad

250

– 650

800

150

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

900

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 100

 
           

46.2

Betaalbaarheid huurwoningen

242

242

0

242

           

46.3

Betaalbaarheid wonen lage inkomensgroepen

2 608 132

2 692 332

87 843

2 780 175

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Huurtoeslag kasschuif

   

80 000

 
 

Nieuwe mutaties:

       

a.

Bevorderen Eigen Woningbezit

   

10 234

 

b.

Agentschap NL Declaratie 2011

   

– 2 667

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

276

 
           

46.4

Laagdrempelige huurgeschillenbeslechting

20 136

20 136

0

20 136

           

46.5

Verruiming aanbod woningen aandachtsgroepen

690

676

– 488

188

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 312

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 176

 
           

46.6

Nationale hypotheek garantie

0

50 000

0

50 000

           

Ontvangsten

377 569

550 369

0

550 369

Toelichting

a. Bevorderen Eigen Woningbezit (BEW)

De middelen BEW zijn bij Voorjaarsnota (VJN) 2011 abusievelijk op artikel 39 opgenomen in plaats van op artikel 46. Met deze mutatie wordt dit gecorrigeerd.

b. Agentschap NL

Zie toelichting artikel 45c.

Artikel 47. Integratie niet-westerse migranten

47. Integratie niet-westerse migranten

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

345 962

364 916

– 12 694

352 222

           

Uitgaven:

351 962

370 916

– 12 694

358 222

47.1

Inburgerings examen halen

288 559

306 413

– 10 013

296 400

 

Nieuwe mutaties:

       

a.

Afrekening Win 2006

   

– 10 000

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 13

 
           

47.2

Maatschappelijke emancipatie en sociale integratie

63 403

64 503

– 2 681

61 822

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

784

 
 

Nieuwe mutaties:

       

b.

Remigratie

   

– 3 000

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 465

 
           

Ontvangsten

58 937

131 937

– 10 550

121 387

 

Nieuwe mutaties

       

c.

Inburgering

   

– 13 900

 

d.

Integratie

   

3 350

 

Toelichting

a. Afrekening Wet inburgering nieuwkomers (WIN) 2006

Vanwege de wettelijke bezwaar- en beroepstermijnen is de afrekening van de WIN 2005–2006 nog niet afgerond. Afwikkeling zal plaatsvinden in 2012. Een deel van het hiervoor bestemde budget wordt daarom niet uitgekeerd in 2011. De uitgaven worden doorgeschoven naar 2012.

b. Remigratie

In de raming voor 2011 was een stijging voorzien in het beroep op de Remigratiewet als gevolg van de aangekondigde wijzigingen in de Remigratiewet. Naar nu blijkt komt deze stijging niet op gang in het jaar 2011.

Ontvangsten

c. Inburgering

Bezwaar- en beroepprocedures bij gemeenten hebben een opschortende werking op de invorderingen in het kader van de Brede doeluitkering sociaal, integratie en veiligheid (BDU/SIV). Een deel van de ontvangsten wordt hierdoor niet meer gerealiseerd in 2011, maar in 2012.

d. Integratie

Als gevolg van de afrekening van oude verplichtingen op regelingen op het gebied van integratie is incidenteel € 3.4 mln. ontvangen.

Artikel 48. Kennis en ordening wonen, wijken en integratie

48. Kennis en ordening wonen, wijken en integratie

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

15 911

16 703

138

16 841

           

Uitgaven:

12 212

13 004

138

13 142

48.1

Tijdig inspelen op maatschappelijke veranderingen

3 253

3 289

0

3 289

           

48.2

Ontsluiten van kennis en onderzoekscoördinatie

7 293

7 649

138

7 787

 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

138

 
           

48.3

Bevorderen maatschappelijke prestaties wooncorporaties

255

655

16

671

 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

16

 
           

48.4

Positie van de woonconsument

1 411

1 411

– 16

1 395

 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 16

 
           

Ontvangsten

0

0

0

0

Artikel 49. Rijkshuisvesting

49. Rijkshuisvesting

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

47 675

55 687

765

56 452

           

Uitgaven:

47 675

55 687

765

56 452

49.1

Adviseren en implementeren beleid rijkshuisvestingsstelsel

6 964

6 588

– 368

6 220

 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 368

 
           

49.2

Architectonische kwaliteit stimuleren en monumenten beheer

10 088

10 088

1 746

11 834

 

Nieuwe mutaties:

       

a.

Onderhoud/Beheer Paleis Soestdijk

   

2 200

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 454

 
           

49.3

Huisvesten Koninklijk Huis en Hoge Colleges van Staat

28 213

36 601

– 1 485

35 116

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

715

 
 

Nieuwe mutaties:

       

b.

Onderhoud/Beheer Paleis Soestdijk

   

– 2 200

 
           

49.4

Stimuleren van de architectonische kwaliteit

2 410

2 410

872

3 282

 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

872

 
           

Ontvangsten

357

714

0

714

Toelichting

a. en b. Onderhoud en beheer Paleis Soestdijk

Door herschikking binnen dit artikel (Huisvesting Hoge Colleges van Staat, AZ, Paleizen en Beheer monumenten) kunnen de exploitatiekosten van Paleis Soestdijk worden gedekt.

Artikel 50. Vreemdelingen

50. Vreemdelingen

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

765 573

915 994

– 5 402

910 592

           

Uitgaven:

765 573

915 994

– 5 402

910 592

50.1

Opvang gedurende beoordeling verblijf

672 090

818 037

– 4 611

813 426

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

verheveling Loon en prijsbijstelling AP

   

– 615

 
 

Bijdrage 2010 Vernieuwing grensmanagement

   

1 946

 
 

Correctieboeking Leges Verhoging

   

– 9 100

 
 

Bijdrage gezinslocatie Dienst terugkeer en Vertrek

   

– 1 000

 
 

Taskforce thuisgeven

   

312

 
 

Huisvesting Statushouders

   

5 500

 
 

Overheveling budgetten bedrijfsmaatschappelijke werk

   

123

 
 

Intensivering Immigratie En Asiel

   

– 10 000

 
 

Nieuwe mutaties:

       

a.

Fac Besluit COA En Prespect.

   

– 3 671

 

b.

Aanvullende Beschikking 2011 (COA)

   

15 000

 

c.

Bijdrage Apparaat

   

– 1 905

 

d.

ODA toerekening 2011

   

– 16 800

 

e.

ODA toerekening 2011

   

16 800

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 1 201

 
           

50.2

Terugkeer vreemdelingen

93 483

97 957

– 791

97 166

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Bijdrage gezinslocatie Dienst terugkeer en Vertrek

   

1 000

 
 

Overheveling budgetten bedrijfsmaatschappelijke werk

   

9

 
 

Nieuwe mutaties:

       

f.

Bijdrage Apparaat

   

– 1 800

 
           

Ontvangsten

467

9 567

– 7 041

2 526

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Correctieboeking legesverhoging

   

– 9 100

 
 

Bijdrage 2010 VGM

   

1 946

 
 

nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

113

 

Toelichting

a. COA

Het COA is door de minister voor Immigratie en Asiel belast met het beheer van het Faciliteitenbesluit. Via de verzameluitkering van BZK worden daarom middelen uit het COA budget overgeheveld naar verschillende gemeenten die in aanmerking komen voor een uitkering. De € 3,6 mln. heeft betrekking op het faciliteitenbesluit Opvangcentra Asielzoekers en de € 0,1 mln. betreft een restant overboeking voor het project Perspectief in 2011.

b. Aanvullende Beschikking 2011

Voor het COA wordt een aanvullende beschikking voorzien voor 2011 van ca € 15 mln. Dit is onder meer het gevolg van een hogere bezetting in de kleinschalige opvang, de tegemoetkoming voor gemeenten waar asielzoekerscentrum (AZC) zijn gevestigd voor de huisvestingskosten van scholen (faciliteitenbesluit) en krimpkosten als gevolg van het afstoten van locatie door het COA als gevolg van een lagere instroom.

c. en f. Apparaat

Gezien de ambities uit het Regeerakkoord en de benodigde ondersteuning van de minister voor Immigratie en Asiel is extra capaciteit benodigd voor DG Vreemdelingenzaken. Hiertoe is de organisatie van DGVZ heringericht. De dekking voor deze extra capaciteit is gevonden door herprioritering van budgetten en fte's binnen de vreemdelingenketen.

d. en e. ODA toerekening 2011

Betreft actualisatie van de ODA-toerekening als gevolg van een lagere asielinstroom.

2.3 Niet-beleidsartikelen

Artikel 39. Algemeen

39. Algemeen

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

225 380

233 799

– 10 768

223 031

           

Uitgaven:

229 915

237 742

– 12 457

225 285

39.1

Apparaat algemeen

97 912

177 192

– 6 656

170 536

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Centrale Bedrijfsvoering Budgetten

   

– 4 041

 
 

overige niet relevante beleidsmutaties

   

259

 
 

Nieuwe mutaties:

       

a.

24 Fte V&J

   

– 1 025

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 1 849

 
           

39.5

Kennis, onderzoek (en internationaal)

3 091

3 091

– 1 747

1 344

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Onderzoekbudget

   

– 1 777

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

30

 
           

39.6

Internationaal

1 465

475

0

475

           

39.7

Apparaat WWI

99 509

32 270

197

32 467

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

overige niet relevantie beleidsmutaties

   

205

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 8

 
           

39.8

Regelingen WWI

9 481

10 252

– 10 234

18

 

Nieuwe mutaties:

       

b.

Bevorderen Eigen Woningbezit

   

– 10 234

 
           

39.9

Apparaat DGVz

5 302

5 502

4 001

9 503

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

overige niet relevante beleidsmutaties

   

60

 
 

Nieuwe mutaties:

       

c.

Bijdrage Apparaat

   

3 705

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

236

 
           

39.10

Verzameluitkering

13 155

8 960

1 982

10 942

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

overige niet relevantie beleidsmutaties

   

– 1 689

 
 

Nieuwe mutaties:

       

d.

Faciliteiten besluit Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA)

   

3 671

 
           

Ontvangsten

32 271

60 835

0

60 835

Toelichting

a. 24 FTE voor Veiligheid en Justitie

Het betreft een overheveling van 24 fte's naar het ministerie van Veiligheid en Justitie inclusief een deel overhead kosten. Voor 2011 betreft het alleen de helft van het budget, vanaf 2012 wordt dit bedrag structureel € 2 mln.

b. Bevorderen Eigen Woningbezit (BEW)

Zie toelichting op artikel 46.3a.

c. Apparaat

Gezien de ambities uit het Regeerakkoord en de benodigde ondersteuning van de minister voor Immigratie en Asiel is extra capaciteit benodigd voor DG Vreemdelingenzaken. Hiertoe is de organisatie van DGVZ heringericht. De dekking voor deze extra capaciteit is gevonden door herprioritering van budgetten en fte's binnen de vreemdelingenketen.

d. Faciliteiten besluit Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA)

Het COA is door de minister voor Immigratie en Asiel belast met het beheer van het Faciliteitenbesluit. Via de verzameluitkering van BZK worden daarom middelen uit het COA budget overgeheveld naar verschillende gemeenten die in aanmerking komen voor een uitkering. € 3,6 mln. heeft betrekking op het faciliteitenbesluit Opvangcentra Asielzoekers. € 0,1 mln. betreft een restant overboeking voor het project Perspectief in 2011.

Artikel 41. Nominaal en onvoorzien

41. Nominaal en onvoorzien

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

11 056

44 320

– 44 320

0

           

Uitgaven:

15 656

48 920

– 48 920

0

41.1

Loonbijstelling

0

4 751

– 4 751

0

 

Nieuwe mutaties:

       

a.

Loon- En Prijsbijstelling 2010 En 2011

   

– 4 751

 
           

41.2

Prijsbijstelling

9 391

31 830

– 31 830

0

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Verdeling Prijsbijstelling 2011

   

– 1 499

 
 

Correctie ISB

   

600

 
 

Nieuwe mutaties:

       

b.

Loon- En Prijsbijstelling 2010–2011

   

– 30 931

 
           

41.3

Onvoorzien

6 265

12 339

– 12 339

0

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Huisvesting Statushouders

   

615

 
 

Huisvesting Statushouders

   

– 5 500

 
 

Nieuwe mutaties:

       

c.

Eindejaarsmarge 2010–2011

   

– 8 106

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

652

 
           

Ontvangsten

0

0

0

0

Toelichting

a, b en c. Loon- prijsbijstelling

De voor 2011 nog beschikbare loon- en prijsbijstelling wordt aangewend voor de uitvoeringsproblematiek 2011 bij o.a. de Nederlandse Identiteitskaart. De raming op artikel «nominaal en onvoorzien» (41.3) wordt hiertoe naar beneden bijgesteld.

Artikel 43. VUT-fonds

43. VUT-fonds

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

200 000

70 000

170 000

240 000

           

Uitgaven:

200 000

70 000

170 000

240 000

43.1

VUT-fonds

200 000

70 000

170 000

240 000

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Vendrik-Regeling

   

120 000

 
 

Nieuwe mutaties:

       

a.

Financieringsbehoefte VUT-fonds

   

50 000

 
           

Ontvangsten

13 100

13 400

0

13 400

Toelichting

a. Financieringsbehoefte VUT-fonds

Additionele lening VUT-fonds conform overeenkomst om in liquiditeitsbehoefte te voorzien.

3. Baten-lastendiensten

3.1 Tijdelijke baten-lastendienst Doc-Direkt

Inleiding

Doc-Direkt is een shared service organisatie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties die als tijdelijke baten-lastendienst per 1 januari 2011 functioneert. Doc-Direkt verleent archiefbewerking- en archiefbeheerdiensten en overige diensten aan alle departementen en hun onderdelen en aan de Hoge Colleges van Staat.

De Missie

Doc-Direkt is de rijksbrede shared service organisatie die archieven bewerkt en beheert ten behoeve van een toegankelijke, tijdige en transparante informatievoorziening van de rijksoverheid. Doc-Direkt draagt bij aan het zijn van een betrouwbare rijksoverheid.

De Visie

Doc-Direkt zorgt ervoor dat de rijksoverheid op het vlak van documentaire informatiehuishouding in control en op orde is. Dit doet Doc-Direkt voor nu, voor morgen en voor later. Doc-Direkt draagt hiermee bij aan de kernwaarden van de democratie en aan goed openbaar bestuur. Doc-Direkt werkt vraaggestuurd, ketengericht, doelgericht en zakelijk dienstverlenend. Doc-Direkt is deskundig, betrouwbaar, vernieuwend en flexibel. Doc-Direkt is een inspirerende organisatie waar professionals met plezier werken.

De Taken

De organisatie Doc-Direkt heeft drie hoofdtaken:

  • 1. Beheren en bewerken van de reguliere instroom

  • 2. Wegwerken van de achterstanden van na 1976; alle achterstanden moeten in 2019 (totaal 10 jaar) zijn weggewerkt

  • 3. Oppakken digitale archiefbewerking; m.i.v. 2012 zal het oppakken van de digitale archiefbewerking nader uitgewerkt worden.

Exploitatie

Baten-lastendienst Doc-Direkt

Begroting van baten-lastendienst 2011 (x € 1 000)

 
 

2011

Baten

 

Opbrengst moederdepartement

13 767

Opbrengst overige departementen

11 112

Opbrengst derden

 

Rentebaten

 

Vrijval voorzieningen

 

Bijzondere baten

 

Totaal baten

24 879

   

Lasten

 

Apparaatskosten

 

Personele kosten

14 315

Materiële kosten

10 057

Rentelasten

 

Afschrijvingskosten

 

– materieel

 

– immaterieel

 

Overige lasten

 

– dotaties voorzieningen

0

– bijzondere lasten

0

Totaal lasten

24 372

   

Saldo van baten en lasten

507

Toelichting

Uitgangspunt voor de begroting van baten en lasten van DD is een kostendekkende exploitatie. Doc-Direkt heeft onder andere de taak de archiefachterstanden (1976–2004) van in totaal 300 km binnen 10 jaar weg te werken. De bijdrage voor 2011 ten behoeve van het wegwerken van de achterstanden is € 13,8 mln. Dit bedrag is overgeheveld vanuit de verschillende departementen.

Baten-lastendienst Doc-Direkt

Verdeling omzet naar productgroepen

 
 

2011

Baten

 

Bewerken

17 858

Beheren

6 074

Overige diensten

947

Totaal baten

24 879

Toelichting

Doc-Direkt verwerft omzet met diverse producten en diensten zoals die zijn vastgelegd in de Producten- en Dienstencatalogus Doc-Direkt (PDC). Voor het meten van het volume (q) van deze diensten en producten worden uiteenlopende eenheden gebruikt: meters, pallets, dossiers, uren en projecten. Afhankelijk van de soort benodigde onderliggende activiteiten heeft een meeteenheid meerdere specifieke tarieven (p). Alle producten en diensten zijn te bundelen tot drie productgroepen:

  • 1. Beheren

    • Opslag van semi-statische archieven;

    • Het beheer van semi-statische archieven zoals materiële verzorging, verstrekken van inlichtingen en verzorgen van uitleningen, in- en uithuizing van bestanden, afvoer van vernietigbare bestanden.

  • 2. Bewerken

    • Het selecteren en toegankelijk maken van archieven van termijnbestanden.

    • Het selecteren, toegankelijk maken en materieel verzorgen van archieven bestemd voor overbrenging naar een openbare archiefbewaarplaats alsmede voorbereiding en begeleiding van deze overbrenging.

  • 3. Overige diensten

    • Uitvoeren en/of begeleiden van maatwerkopdrachten;

    • Advies op verzoek;

    • Ontwikkelen en beheer selectielijsten;

    • Speciaal transport.

De ontwikkeling van de PDC bespreekt Doc-Direkt met de klantenraad. De klantenraad was in het eerste kwartaal van 2011 operationeel.

Kasstroomoverzicht

   

2011*

1.

Rekening-courant RHB 1 januari (incl. deposito)

 

2.

Totale operationele kasstroom

507

3a.

Totaal investeringen (-/-)

– 800

3b.

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

3.

Totaal investeringkasstroom

– 800

4a.

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

4b.

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

4c.

Aflossingen op leningen (-/-)

 

4d.

Beroep op leenfaciliteit (+)

800

4.

Totaal financieringskasstroom

800

5.

Rekening-courant RHB 31 december (=1+2+3+4)

507

Toelichting

Er loopt een aanbesteding voor een productiesysteem ten behoeve van het primaire proces (voor de processen bewerken van archieven en beheren van archieven en voor warehousemanagement). Eind oktober wordt de gunning verwacht. De indicatie van de omvang van deze investering is op dit moment nog niet exact bekend; wel zal hiervoor Europees moeten worden aanbesteed.

De onder beroep op leenfaciliteit verantwoorde bedragen zijn ambtelijk akkoord bevonden. De looptijd van de lening is gekoppeld aan de economische levensduur van de onderliggende vaste activa.

Indicatieve openingsbalans per 1 januari 2011 ( x € 1 000)
 

Balans

Activa

 

Immateriële activa

 

Materiële activa

 

– grond en gebouwen

702

– installaties en inventarissen

2 069

– overige materiële vaste activa

624

Voorraden

52

Debiteuren

Nog te ontvangen

Liquide middelen

Totaal activa

3 447

   

Passiva

 

Eigen Vermogen

– exploitatiereserve

– onverdeeld resultaat

Leningen bij het MvF

3 395

Voorzieningen

Crediteuren

Nog te betalen

52

Totaal passiva

3 447

Toelichting

De openingsbalans is samengesteld uit de vermogensbestanddelen van drie organisaties die werkzaam zijn op het terrein van archiefbewerking. Het betreft de CAS, de archiefgerelateerde onderdelen van de Belastingdienst en de Haagse vestiging. De financiële verantwoordingsinformatie per ultimo 2010 van de CAS is nog object van onderzoek door de RijksAuditDienst. Om die reden is de CAS nog niet geliquideerd en zijn in de openingsbalans indicatieve cijfers gepresenteerd.

Doelmatigheid

Overzicht

2011

Doelmatigheidsindicatoren

 

Omschrijving generiek deel

 

Kostprijzen/uur:

 

Bewerken

68,00

Beheren

62,00

Overige diensten

144,00

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

244

Uren per productieve fte

1 370

Saldo van baten en lasten (%)

2

Realisatie achterstand in km

20

Ziekteverzuim %

5%

Toelichting

Begin 2011 is besloten minder personele capaciteit toe te voegen. Enerzijds houdt dit verband met de positionering van Doc-Direkt als nieuwe speler op de archiefmarkt. Anderzijds zijn de klanten terughoudend met het verstrekken van opdrachten met betrekking tot de reguliere aanwas wegens de Rijksbrede taakstellingen die aan de departementen is opgelegd.

Ziekteverzuim: de Verbaannorm voor Doc-Direkt is 4,9%. Doc-Direkt houdt vooralsnog de ziekteverzuimindicatie van 5% over 2011 aan.

3.2 Baten-lastendienst Rijksgebouwendienst

Anticiperende handelingen.

Om de transparantie voor de Kamer in de besteding van de middelen voor anticiperend handelen te bevorderen is afgesproken1 dat in de suppletoire begrotingswetten en in de departementale jaarverslagen wordt aangegeven in welke mate anticiperende handelingen zijn verricht. Voor 2011 is er tot op heden geen handeling te melden.

Tabel Begrotingsstaat Rgd
 

Totaal baten

Totaal lasten

Saldo van baten en lasten

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

1 352 210

1 350 773

1 437

Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

1 352 210

1 350 773

1 437

Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting

44 820

44 820

Stand 2e suppletoire begroting

1 397 030

1 395 593

1 437

 

Totaal kapitaaluitgaven

 

Totaal kapitaalontvangsten

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

742 190

 

484 000

Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting

249 000

 

249 000

Stand 1e suppletoire begroting

991 190

 

733 000

Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting

– 59 460

 

– 58 910

Stand 2e suppletoire begroting

931 730

 

674 090

Opbouw vanaf de stand ontwerpbegroting naar de stand van de Voorjaarsnota bedragen in € * 1 000

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting

Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

Baten

       

Leveren producten/diensten:

       

Opbrengst departementen

1 307 236

43 000

1 350 236

Opbrengst moederdepartement

19 934

1 820

21 754

Opbrengst derden

11 110

11 110

         

Bedrijfsvoering:

       

Rentebaten

800

800

Overige baten

13 130

13 130

         

Totaal baten

1 352 210

44 820

1 397 030

         

Lasten

       

Product Huisvesting:

       

Apparaatskosten (netto)

77 976

77 976

Huren

302 499

302 499

Rentelasten

268 192

268 192

Afschrijvingen

311 573

25 000

336 573

Onderhoud

136 076

1 544

137 620

Mutaties voorzieningen

500

500

Belastingen en heffingen

23 836

23 836

Investeringen buiten gebruiksvergoedingen

100 975

– 114

100 861

Overige producten:

       

Services

59 691

59 691

Adviezen

4 343

4 343

Beleidsondersteuning

7 599

390

7 989

PPS-lasten

39 000

 

18 000

57 000

Overige lasten

18 513

18 513

         

Totaal lasten

1 350 773

44 820

1 395 593

Saldo

1 437

1 437

Toelichting:

De stijging van de PPS-lasten is een gevolg van een oplevering van een object, waarvoor eerst nu de concrete lasten kunnen worden bepaald. De stijging van de afschrijvingen betreft een ramingstechnische bijstelling. De verhoging van de opbrengst departementen sluit op deze 2 posten aan. De overige (kleine) mutaties betreffen mutaties in artikel 49 die doorwerken in de baten-lastenbegroting.

Kasstroomoverzicht bedragen in € * 1 000

Omschrijving

   

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting

Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting

Stand 2e supp begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari

 

493 782

 

– 57 001

 

436 781

                     

2.

Operationele kasstroom

 

299 712

 

 

25 000

324 712

                     

3a.

Investeringen

   

– 425 000

 

– 249 000

 

59 000

– 615 000

3b.

Desinvesteringen

 

59 000

 

 

59 000

3.

Investeringskasstroom

 

– 366 000

 

– 249 000

 

59 000

– 556 000

                 

4a.

Afdracht

     

– 460

 

 

550

90

4b.

Aflossing

     

– 316 730

 

 

– 316 730

4c.

Beroep op leenfaciliteit

 

425 000

 

249 000

 

– 59 000

615 000

4.

Financieringskasstroom

 

107 810

 

249 000

 

58 450–

298 360

                     

5.

Rekening-courant RHB 31 december

 

535 304

 

– 57 001

 

25 550

503 853

Toelichting:

De operationele kasstroom is verhoogd door een toename van de afschrijvingslasten. De investeringen en het beroep op de leenfaciliteit zijn verlaagd op grond van actuele inzichten in de uitfinanciering van voornamelijk lopende projecten.


X Noot
1

«Beleidskader anticiperend handelen in vastgoed» Kst 2001–2002, 27 581, nr. 31».

Naar boven