Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33090-VI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33090-VI nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Veiligheid en Justitie,
I. W. Opstelten
1. |
Inleiding |
2 |
2. |
Het beleid |
2 |
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties |
3 |
|
De beleidsartikelen |
4 |
|
11 Nederlandse rechtsorde |
4 |
|
12 Rechtspleging en rechtsbijstand |
4 |
|
13 Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding |
4 |
|
14 Jeugd |
6 |
|
17 Internationale rechtsorde |
8 |
|
21 Contraterrorisme- en nationaal veiligheidsbeleid |
8 |
|
23 Veiligheidsregio’s en Politie |
9 |
|
25 Veiligheid en bestuur |
10 |
|
29 Inspectie openbare orde en veiligheid |
11 |
|
De niet-beleidsartikelen |
||
91 Algemeen |
11 |
|
92 Nominaal en onvoorzien |
11 |
|
93 Geheim |
12 |
Dit is de 2de suppletoire begroting 2011 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2011.
In hoofdstuk 2 zijn allereerst de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel opgenomen groter dan € 10 mln. (paragraaf 2.1).
Vervolgens is per (niet-)beleidsartikel de tabel budgettaire gevolgen van beleid opgenomen (paragraaf 2.2 en 2.3). Hierin staan per beleidsartikel kolomsgewijs:
– de stand incidentele suppletoire begroting 2011;
– de stand 1ste suppletoire begroting 2011;
– mutaties 2de suppletoire begroting 2011;
– de stand 2de suppletoire begroting 2011 met daarbij de budgetflexibiliteit.
Bij de beleidsartikelen en de niet-beleidsartikelen worden alle uitgaven- en ontvangstenmutaties groter dan € 5,0 mln. toegelicht alsmede alle overige politiek relevante mutaties.
In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de beleidsartikelen (2.2) en de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.
Beleidsartikel |
Uitgaven |
||
---|---|---|---|
Belangrijkste suppletoire mutaties: |
|||
1 |
Meevaller jeugdbescherming |
14 |
– 21 769 |
2 |
Taakstelling boeten en transacties |
11, 12, 13, 14, 21, 23, 25, 91,93 |
– 30 000 |
3 |
Inzet prijsbijstelling t.b.v. boeten en transacties |
92 |
– 49 072 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
In 2011 was tijdelijk extra instroom geraamd bij de jeugdbescherming van bureau jeugdzorg als gevolg van de invoering van een project om de doorlooptijden in de totale jeugdbeschermingsketen te verbeteren. De verwachte extra instroom bij de jeugdbescherming is teniet gedaan door een lagere instroom in de totale jeugdbeschermingsketen, waardoor het effect zich per saldo niet heeft voorgedaan.
Bij de ontvangsten uit hoofde van boeten en transacties is een tegenvaller ontstaan, zie ook ontvangstendeel op de volgende pagina. Een deel van deze tegenvaller wordt van dekking voorzien door een verlaging van het uitgavenbudget van verschillende VenJ-onderdelen.
Bij de ontvangsten uit boeten en transacties is een tegenvaller ontstaan, zie ook ontvangstendeel op volgende pagina. Van de nog niet verdeelde prijsbijstelling wordt € 49,1 miljoen ingezet om deze tegenvaller te dekken.
Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2011 (Najaarsnota)
Beleidsartikel |
Ontvangsten |
||
---|---|---|---|
Belangrijkste suppletoire mutaties: |
|||
1 |
Tegenvaller boeten en transacties |
13 |
– 118 000 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Op het onderdeel boeten en transacties doet zich een tegenvaller voor van € 118 mln. Er is sprake van een dalende instroom, voornamelijk op het gebied van snelheidsovertredingen en staande-houdingen. Een andere oorzaak is de vertraagde invoering van het wetsvoorstel waarmee onverzekerd rijden onder de werking van Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (WAHV) valt. Deze wet is per 1 juli 2011 ingevoerd in plaats van 1 januari 2011.
11 NEDERLANDSE RECHTSORDE
Stand begroting tot en met ISB |
Stand (+of –) suppletoire begroting VJN |
Mutaties suppletoire begroting NJN |
Stand suppletoire begroting NJN (4)= (2+3) |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
14 596 |
15 927 |
93 |
16 020 |
|
Apparaat-uitgaven |
14 596 |
15 927 |
93 |
16 020 |
|
11.1 (Nationale) wetgeving |
6 125 |
7 225 |
35 |
7 260 |
|
11.1.1 Directie Wetgeving |
6 125 |
7 225 |
35 |
7 260 |
|
11.2 Wetgevingskwaliteitsbeleid |
8 471 |
8 702 |
58 |
8 760 |
|
11.2.1 Directie Wetgeving |
8 471 |
8 702 |
58 |
8 760 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
12 RECHTSPLEGING EN RECHTSBIJSTAND
|
Stand begroting tot en met ISB |
Stand (+ of –) suppletoire begroting VJN |
Mutaties suppletoire begroting NJN |
Stand suppletoire begroting NJN (4)= (2+3) |
|
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
1 466 004 |
1 512 065 |
5 792 |
1 517 057 |
|
Programma-uitgaven |
1 466 004 |
1 512 065 |
5 792 |
1 517 857 |
|
12.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel |
513 200 |
521 957 |
2 803 |
524 760 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
524 760 |
||||
12.2.1 Raden voor rechtsbijstand |
481 901 |
491 999 |
3 347 |
495 346 |
|
12.2.2 Overig |
31 299 |
29 958 |
– 544 |
29 414 |
|
12.3 Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging |
952 804 |
990 108 |
2 989 |
993 097 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
993 097 |
||||
12.3.1 Raad voor de rechtspraak – gerechten |
913 197 |
940 398 |
2 072 |
942 470 |
|
12.3.2 Hoge Raad |
24 168 |
34 232 |
867 |
35 099 |
|
12.3.3 Overige diensten |
15 439 |
15 478 |
50 |
15 528 |
|
Ontvangsten |
218 882 |
244 282 |
0 |
244 282 |
|
Waarvan Griffie-ontvangsten |
211 026 |
236 026 |
0 |
236 026 |
Artikel 12: Het budget op dit artikel is volledig verplicht.
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
13 RECHTSHANDHAVING EN CRIMINALITEITSBESTRIJDING
Stand begroting tot en met ISB |
Stand (+of –) suppletoire begroting VJN |
Mutaties suppletoire begroting NJN |
Stand suppletoire begroting NJN (4)= (2+3) |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
3 015 024 |
3 106 538 |
16 215 |
3 122 753 |
|
Waarvan garanties1 |
560 |
||||
Programma-uitgaven |
3 015 024 |
3 107 538 |
16 215 |
3 123 753 |
|
13.1 Preventieve maatregelen |
24 499 |
33 502 |
1 918 |
35 420 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
35 420 |
||||
13.1.1 Dienst Justis |
9 739 |
14 152 |
22 |
14 174 |
|
13.1.2 Overig |
14 760 |
19 350 |
1 896 |
21 246 |
|
13.3 Handhaving en vervolging |
805 007 |
839 324 |
– 3 098 |
836 226 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
826 123 |
||||
13.3.1 Rechtshandhaving |
139 369 |
117 325 |
3 854 |
121 179 |
|
13.3.2 Openbaar Ministerie |
594 017 |
648 646 |
– 6 985 |
641 661 |
|
13.3.3 NFI |
71 621 |
73 353 |
33 |
73 386 |
|
13.4 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties |
1 989 876 |
2 038 066 |
10 412 |
2 048 478 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
2 046 692 |
||||
13.4.1 DJI-gevangeniswezen-regulier |
996 535 |
1 041 117 |
44 322 |
1 085 439 |
|
13.4.2 DJI-Forensische zorg |
691 467 |
697 751 |
-22 605 |
675 146 |
|
13.4.3 Reclassering |
266 433 |
264 286 |
-19 222 |
245 064 |
|
13.4.5 CJIB |
28 340 |
27 798 |
7 927 |
35 725 |
|
13.4.6 Overig |
7 101 |
7 114 |
– 10 |
7 104 |
|
13.5 Slachtofferzorg |
48 183 |
48 277 |
1 014 |
49 291 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
49 291 |
||||
13.5.1 Slachtofferhulpbeleid |
26 725 |
23 991 |
9 070 |
33 061 |
|
13.5.2 Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) |
21 458 |
24 286 |
-8 056 |
16 230 |
|
13.7 Vreemdelingenbewaring en uitzetten |
147 459 |
148 369 |
5 969 |
154 338 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
154 338 |
||||
13.7.1 Vreemdelingenbewaring |
112 227 |
113 161 |
6 425 |
119 586 |
|
13.7.2 Uitzetcentra |
35 232 |
35 208 |
– 456 |
34 752 |
|
Ontvangsten |
914 428 |
938 063 |
– 106 885 |
831 178 |
|
Waarvan Boeten & Transacties |
859 705 |
859 705 |
– 118 000 |
741 705 |
|
Waarvan Pluk ze |
30 820 |
30 820 |
0 |
30 820 |
Dit bedrag betreft het geschatte potentiële risico (4,6%) op de daadwerkelijk uit te keren bedragen als gevolg van afgegeven garanties aan faillissementscuratoren.
Artikel 13: Het niet-juridisch verplichte deel op dit beleidsartikel is bestuurlijk gereserveerd voor onder meer strafrechtelijke handhaving door het Openbaar Ministerie en systeemvernieuwing van het CJIB. Daarnaast is een gedeelte complementair noodzakelijk of anderszins bestuurlijk gebonden. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om projecten als Meld Misdaad Anoniem, Veiligheidshuizen, Regionale Arrondissementale Justitiële Beraden en bestrijding voetbalvandalisme. Indien de middelen niet besteedbaar zijn, heeft dit consequenties voor de capaciteit bij het OM en het CJIB.
Toelichting op beleidsartikel 13
Uitgaven
Tegenvaller bijdrage OVA
Op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» doet zich een tegenvaller voor van € 8,1 mln.De loonkosten voor Justitiële Jeugd Inrichtingen en Forensische Zorg zijn gestegen vanwege de Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling (OVA) 2011. De wijze van bepaling van de hoogte van de jaarlijkse OVA is vastgelegd in het zogenaamde OVA-convenant. Het convenant is in 1999 door de toenmalige Minister van VWS geïnitieerd naar aanleiding van de uitkomsten van de commissie Albeda om het loopbaanperspectief binnen de zorg te behouden en binnen bepaalde financiële kaders te kunnen blijven. De OVA wordt jaarlijks vastgesteld zonder tussenkomst van het Ministerie van VenJ (of VWS). De departementen zijn gehouden de hoogte van de vastgestelde OVA over te nemen en uit te keren aan de werkgevers. Omdat de loonstijging als gevolg van de OVA hoger is dan de loonbijstelling die VenJ heeft ontvangen, leidt dit tot een tegenvaller.
Tegenvaller CJIB
Op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» doet zich een tegenvaller voor van € 6 mln. Als gevolg van de lagere instroom op het gebied van boeten en transacties valt ook de opbrengst van de doorbelasting van de administratiekosten lager uit. Hierdoor ontstaat een tekort op de financiering van het CJIB, waardoor een aanvullende bijdrage vanuit het Ministerie van Veiligheid en Justitie noodzakelijk is.
Slachtofferhulpbeleid
Op operationele doelstelling 13.5 «Slachtofferzorg» doet zich een mutatie voor van € 8,9 mln. Op 15 december 2009 heeft de Eerste Kamer de Wet «Versterking positie slachtoffers in het strafproces» aangenomen. Volgens deze wet verstrekt het Ministerie van Veiligheid en Justitie voorschotten op schadevergoedingen aan slachtoffers van geweldsmisdrijven, en verhaalt het ministerie de kosten per 1 januari 2011 zelf bij de daders. Op deze manier hoeft het slachtoffer weinig moeite meer te doen om de toegekende schadevergoeding te ontvangen. Doordat het Ministerie van Veiligheid en Justitie besloten heeft ook voorschotten uit te betalen aan slachtoffers van misdrijven van voor 1 januari 2011 ontstaan er dit jaar hogere kosten. De komende periode int het ministerie deze kosten bij daders.
Meevaller Schadefonds Geweldsmisdrijven
Op operationele doelstelling 13.5 «Slachtofferzorg» doet zich een meevaller voor van € 8,1 mln. De meevaller bij het Schadefonds Geweldsmisdrijven is toe te schrijven aan onder andere minder aanvragen dan eerder geraamd en een lager dan verwacht gebruik van de «Regeling Overvallen».
Interne herverdeling DJI
Op de operationele doelstellingen 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» en 13.7 «Vreemdelingenbewaring en uitzetten» van Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) doet zich een aantal mutaties voor die per saldo nul zijn. De interne herschikking is noodzakelijk teneinde de budgetten op de verschillende operationele doelstellingen in overeenstemming te brengen met de productie van de verschillende DJI-onderdelen. Er liggen geen beleidsmatige veranderingen aan ten grondslag. Per saldo blijft het kader van DJI onveranderd.
Ontvangsten
Meevaller Reclassering
Op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» doet zich een meevaller voor van € 9,4 mln. De extra ontvangsten zijn het gevolg van afrekeningen van voorgaande jaren op het terrein van sancties en reclassering, met name van de 3RO (verslavingsreclassering, het Leger des Heils en Reclassering Nederland).
Tegenvaller boeten en transacties
Zie tabel belangrijkste ontvangstenmutaties.
14 JEUGD
Stand begroting tot en met ISB |
Stand (+of –) suppletoire begroting VJN |
Mutaties suppletoire begroting NJN |
Stand suppletoire begroting NJN (4)= (2+3) |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
898 952 |
892 739 |
– 18 093 |
874 646 |
|
Programma-uitgaven |
898 952 |
892 739 |
– 18 093 |
874 646 |
|
14.1 Uitvoering jeugdbescherming |
430 732 |
408 484 |
– 17 057 |
391 427 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
391 129 |
||||
14.1.1 RvdK – civiele maatregelen |
90 523 |
89 881 |
1 914 |
91 795 |
|
14.1.2 Landelijk bureau Inning Onderhoudsbijdrage |
3 502 |
3 490 |
556 |
4 046 |
|
14.1.3 Bureau Jeugdzorg- voogdij en OTS |
330 047 |
309 916 |
– 17 314 |
292 602 |
|
14.1.4 Overig |
6 660 |
5 197 |
-2 213 |
2 984 |
|
14.2 Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd |
443 672 |
459 791 |
-7 245 |
452 546 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
450 456 |
||||
14.2.1 DJI – jeugd |
251 362 |
257 292 |
7 657 |
264 949 |
|
14.2.2 RvdK – strafzaken |
81 753 |
86 304 |
8 258 |
94 562 |
|
14.2.3 HALT |
12 364 |
12 210 |
– 231 |
11 979 |
|
14.2.4 Bureaus jeugdzorg – jeugdreclassering |
59 875 |
64 670 |
– 4 511 |
60 159 |
|
14.2.5 DJJ – overig |
38 318 |
39 315 |
– 18 418 |
20 897 |
|
14.3 Voogdij AMV's |
24 548 |
24 464 |
6 209 |
30 673 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
30 673 |
||||
14.3.1 NIDOS – opvang |
24 548 |
24 464 |
6 209 |
30 673 |
|
Ontvangsten |
5 450 |
12 188 |
3 601 |
15 789 |
Artikel 14: Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere de aanpak van jeugdcriminaliteit en de verbetering van de kwaliteit van de Justitiële Jeugdinrichtingen (JJI's). Ook de bekostiging van de particuliere justitiële jeugd- en TBS-inrichtingen alsmede de inkoop van forensische zorg in het strafrechtelijk kader zijn onder het verplichte deel inbegrepen.
Toelichting op beleidsartikel 14
Meevaller Jeugdbescherming
Zie voor deze mutatie de tabel belangrijkste uitgaven mutaties.
Interne herverdeling DJI
Op operationele doelstelling «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd» heeft een technische mutatie plaatsgevonden van € 8,6 mln. Dit budget wordt van artikelonderdeel 13.4 overgeheveld naar artikelonderdeel 14.2 teneinde de budgetten in overeenstemming te brengen met de productie van DJI. Zie ook de toelichting bij artikel 13.
Nazorg aan ex-gedetineerden (naar gemeentefonds)
Op operationele doelstelling «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd» doet zich een mutatie voor van € 6 mln. In het strategisch Beraad Veiligheid van 4 juli 2011 heeft de Minister van Veiligheid en Justitie (in overleg met de VNG) besloten om een extra impuls te geven aan de door de gemeenten uitgevoerde coördinatie van de nazorg aan ex-gedetineerden. Doel van deze impuls is om de gemeenten te ondersteunen bij de uitvoering van de nazorg waarmee de praktijk van nazorg blijvend kan worden geborgd. De nazorg wordt uitgevoerd vanuit de Veiligheidshuizen. De impuls bedraagt € 6 mln. en komt ten laste van het programma Doorontwikkeling Veiligheidshuizen.
Meevaller Jeugdreclassering
Op operationele doelstelling «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd» doet zicht een meevaller voor van € 5,4 mln. Bij de jeugdreclassering is sprake van een lagere instroom dan eerder geraamd. Hierdoor is er een meevaller ontstaan op de bijdrage aan Bureaus Jeugdzorg.
17 INTERNATIONALE RECHTSORDE
Stand begroting tot en met ISB |
Stand (+of –) suppletoire begroting VJN |
Mutaties suppletoire begroting NJN |
Stand suppletoire begroting NJN (4)= (2+3) |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
1 651 |
1 693 |
11 |
1 787 |
|
Apparaat-uitgaven |
1 651 |
1 693 |
11 |
1 704 |
|
17.1 Internationale regelgeving |
1 651 |
1 693 |
11 |
1 704 |
|
17.1.1 Directie Wetgeving |
1 651 |
1 693 |
11 |
1 704 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
21 Nationale crisis- en veiligheidsbeleid en terrorismebestrijding
Stand begroting tot en met ISB |
Stand (+of –) suppletoire begroting VJN |
Mutaties suppletoire begroting NJN |
Stand suppletoire begroting NJN (4)= (2+3) |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
55 635 |
60 309 |
10 299 |
70 608 |
|
Waarvan garanties |
|||||
Programma-uitgaven |
56 969 |
61 643 |
10 299 |
71 942 |
|
21.1 Nationale veiligheid |
9 783 |
7 947 |
– 1 295 |
6 652 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
6 652 |
||||
21.1.1 Nationale veiligheid |
9 783 |
7 947 |
– 1 295 |
6 652 |
|
21.2 Nationaal crisiscentrum |
14 794 |
19 541 |
2 663 |
22 204 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
22 204 |
||||
21.2.1 Nationale veiligheid |
14 794 |
19 541 |
2 663 |
22 204 |
|
21.3 Onderzoeksraad voor veiligheid |
11 236 |
11 334 |
22 |
11 356 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
11 356 |
||||
21.3.1 Nationale veiligheid |
11 236 |
11 334 |
22 |
11 356 |
|
21.4 Terrorismebestrijding |
21 156 |
22 821 |
8 909 |
31 730 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
24 678 |
||||
21.4.1 NCTb |
21 156 |
22 821 |
8 909 |
31 730 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
600 |
600 |
Artikel 21: Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere een effectieve nationale crisisreponsorganisatie.
UITGAVEN
Tegenvaller incidenten
Op operationele doelstelling 21.2 «Nationaal crisiscentrum» doet zich een tegenvaller voor van circa € 4,3 mln. Mede in het kader van de Wet tegemoetkoming Schade en de Wet Veiligheidsregio’s worden voor 2011, hogere uitgaven voorzien in verband met de gebeurtenissen rondom de brand in Moerdijk, de brand bij Kijfhoek, duin- en heidebranden, de overstroming van de Maas en de kosten van de landsadvocaat. Deze kosten zullen naar verwachting in 2011 tot een extra budgetbelasting leiden van circa € 4,3 mln.
Gezien de omvang van de brand in de gemeente Moerdijk en de grote financiële consequenties voor de gemeente, hebben de ministers van BZK en VenJ daarnaast besloten om eenmalig een bijzondere bijdrage van € 3,5 mln. te verstrekken aan de gemeente Moerdijk. Ieder ministerie stelt € 1,75 mln. beschikbaar. Het Ministerie van BZK heeft derhalve 1,75 mln. overgeheveld naar VenJ.
Meevaller Crisisstructuur op Rijksniveau
Op operationele doelstelling 21.2 «Nationaal crisiscentrum» doet zich een meevaller voor van € 5 mln. In het kader van de vernieuwing Rijksdienst wordt ingezet op verdere doorontwikkeling van de crisisstructuur op rijksniveau. Hiertoe wordt onder andere een informatieknooppunt ontwikkeld met een bijbehorend informatieloket dat de informatievoorziening tussen de betrokken organisaties en besluitvormende gremia ondersteunt. Dit project kon pas in het najaar van 2010 van start gaan. Hierdoor is de oorspronkelijke planning vertraagd en wordt het overgrote deel van de uitgaven voorzien in 2012. Door de late start van de bouw van het Informatieknooppunt zal eind 2011 sprake van een meevaller van circa € 5 mln.
Govcert
Op operationele doelstelling 21.4 «Terrorismebestrijding» doet zich een mutatie voor van € 6,6 mln. In het najaar 2010 zijn de taken op het terrein van de nationale veiligheid van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties geïntegreerd met de taken binnen het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Govcert is hier een onderdeel van. Met deze mutatie is de budgettaire kant van deze integratie geregeld. Het betreft een technische mutatie, die eerder is gepresenteerd in de ontwerpbegroting 2012.
23 Veiligheidsregio’s en Politie
|
|
Stand begroting tot en met ISB |
Stand (+of –) suppletoire begroting VJN |
Mutaties suppletoire begroting NJN |
Stand suppletoire begroting NJN (4)= (2+3) |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
5 754 848 |
5 800 199 |
29 288 |
5 829 487 |
|
Waarvan garanties |
|||||
Programma-uitgaven |
5 447 398 |
5 492 749 |
29 288 |
5 522 037 |
|
23.1 Bekostiging politie (boven)regionaal |
4 331 910 |
4 324 998 |
25 972 |
4 350 970 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
4 350 970 |
||||
23.1.1 Veiligheidsregio's en politie |
4 331 910 |
4 324 998 |
25 972 |
4 350 970 |
|
23.2 Bekostiging politie landelijk |
625 204 |
646 441 |
5 688 |
652 129 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
652 129 |
||||
23.2.1 Veiligheidsregio's en politie |
625 204 |
646 441 |
5 688 |
652 129 |
|
23.3 Kwaliteit politie en veiligheidsregio's |
369 036 |
347 067 |
– 2 878 |
344 189 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
344 189 |
||||
23.3.1 Veiligheidsregio's en politie |
369 036 |
347 067 |
– 2 878 |
344 189 |
|
23.4 Bekostiging veiligheidsregio's |
121 248 |
174 243 |
506 |
174 749 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
174 749 |
||||
23.4.1 Veiligheidsregio's en politie |
121 248 |
174 243 |
506 |
174 749 |
|
Ontvangsten |
400 750 |
400 750 |
2 264 |
403 014 |
UITGAVEN
Aspiranten en recherchekundige zij-instroom
Van operationele doelstelling 23.1 «Bekostiging politie (boven)regionaal» wordt € 9,0 mln. overgeboekt naar operationele doelstelling 23.2 «Bekostiging politie landelijk». Het betreft een technische mutatie voor het heralloceren van budget ten behoeve van aspiranten en recherchekundige zij-instromers.
Elektronisch berichtenverkeer en VTSPN
Van operationele doelstelling 23.2 «Bekostiging politie landelijk» wordt € 18,4 mln. overgeboekt naar operationele doelstelling 23.1 «Bekostiging politie (boven)regionaal». Het betreft een technische mutatie voor het heralloceren van budget ten behoeve van Elektronisch berichtenverkeer en VTSPN.
Uitzending politiefunctionarissen naar internationale crisisgebieden
Op operationele doelstelling 23.2 «Bekostiging politie landelijk» doet zich een mutatie voor van € 7,0 mln. Het budget voor civiele vredesmissies wordt overgeboekt van artikel 91 naar de KLPD. Het KLPD bereidt uitzendingen van politiefunctionarissen naar internationale crisisgebieden voor in opdracht van de Ministeries van Buitenlandse Zaken en Veiligheid en Justitie. Tevens verzorgt het KLPD de praktische organisatie van de uitzendingen. Het betreft een technische mutatie, die eerder is gepresenteerd in de ontwerpbegroting 2012.
25 Veiligheid en bestuur
Stand begroting tot en met ISB |
Stand (+of –) suppletoire begroting VJN |
Mutaties suppletoire begroting NJN |
Stand suppletoire begroting NJN (4)= (2+3) |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
85 307 |
65 565 |
– 18 782 |
46 783 |
|
Waarvan garanties |
|||||
Programma-uitgaven |
85 307 |
65 565 |
– 18 099 |
47 466 |
|
25.1 Veiligheid en bestuur |
22 430 |
19 132 |
– 63 |
19 069 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
19 069 |
||||
25.1.1 Veiligheid en bestuur |
22 430 |
19 132 |
– 63 |
19 069 |
|
25.2 Veiligheid, informatie en technologie |
62 877 |
46 433 |
– 18 036 |
28 397 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
28 397 |
||||
25.2.1 Veiligheid en bestuur |
62 877 |
46 433 |
– 18 036 |
28 397 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Artikel 25: Het budget op dit artikel is volledig verplicht.
UITGAVEN
Subsidieregeling Maatschappelijke Innovatie Agenda Veiligheid
Op operationele doelstelling 25.2 «Veiligheid, informatie en technologie» doet zich een mutatie voor van € 18,5 mln. De Maatschappelijke Innovatie Agenda Veiligheid (MIA-V) is een project van de Ministeries van Veiligheid en Justitie, Defensie en Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Hiervoor ontvangt Defensie in 2011 € 5,75 mln. en EL&I € 12,75 mln. De subsidies worden verstrekt aan samenwerkende bedrijven die een product of dienst willen ontwikkelen of doorontwikkelen, waarmee de ambulancesector, de brandweer, politie of andere publieke veiligheidsorganisaties hun dienstverlening kunnen verbeteren. Deze mutatie is eerder gepresenteerd in de ontwerpbegroting 2012.
29 Inspectie openbare orde en veiligheid
|
|
Stand begroting tot en met ISB |
Stand (+of –) suppletoire begroting VJN |
Mutaties suppletoire begroting NJN |
Stand suppletoire begroting NJN (4)= (2+3) |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
4 924 |
5 334 |
443 |
5 777 |
|
Waarvan garanties |
|||||
Programma-uitgaven |
4 924 |
5 334 |
443 |
5 777 |
|
29.1 Toezicht onderzoek en aanbevelingen |
4 924 |
5 334 |
443 |
5 777 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
|||||
29.1.1 IOOV |
4 924 |
5 334 |
443 |
5 777 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
91 ALGEMEEN
|
|
Stand begroting tot en met ISB |
Stand (+of –) suppletoire begroting VJN |
Mutaties suppletoire begroting NJN |
Stand suppletoire begroting NJN (4)= (2+3) |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
236 015 |
248 727 |
2 420 |
251 147 |
|
Waarvan garanties |
|||||
Apparaat-uitgaven |
236 015 |
248 727 |
2 420 |
251 147 |
|
91.1 Algemeen |
236 015 |
248 727 |
2 420 |
251 147 |
|
91.1.1 Effectieve besturing van het VenJ apparaat |
236 015 |
248 727 |
2 420 |
251 147 |
|
Ontvangsten |
2 073 |
2 073 |
0 |
2 073 |
UITGAVEN
Uitzending politiefunctionarissen naar internationale crisisgebieden
Op operationele doelstelling 91.1 «Algemeen» doet zich een mutatie voor van € 7,0 mln. Het budget voor civiele vredesmissies wordt overgeboekt van artikel 91 naar de KLPD. Het KLPD bereidt uitzendingen van politiefunctionarissen naar internationale crisisgebieden voor in opdracht van de ministeries van Buitenlandse Zaken en Veiligheid en Justitie. Tevens verzorgt het KLPD de praktische organisatie van de uitzendingen. Het betreft een technische mutatie, die eerder is gepresenteerd in de ontwerpbegroting 2012.
92 NOMINAAL EN ONVOORZIEN
Stand begroting tot en met ISB |
Stand (+of –) suppletoire begroting VJN |
Mutaties suppletoire begroting NJN |
Stand suppletoire begroting NJN (4)= (2+3) |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
34 196 |
142 365 |
– 137 806 |
4 559 |
|
Waarvan garanties |
|||||
Apparaat-uitgaven |
34 196 |
142 365 |
– 137 806 |
4 559 |
|
92.1 Nominaal en onvoorzien |
34 196 |
142 365 |
– 137 806 |
4 559 |
|
92.1.1 Nominaal en onvoorzien |
34 196 |
142 365 |
– 137 806 |
4 559 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inzet prijsbijstelling ten behoeve van CJIB
Op operationele doelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien» doet zich een mutatie voor van € 6 mln. Van de nog niet verdeelde prijsbijstelling wordt € 6 mln. gebruikt om de tekorten bij het CJIB te dekken. Deze tekorten zijn het gevolg van de lagere instroom op het gebied van boeten en transacties en de daaruit voortvloeiende derving van uitvoeringskostenvergoedingen. Zie ook de toelichting bij artikel 13, uitgaven.
Inzet prijsbijstelling ten behoeve van Slachtofferhulpbeleid
Op operationele doelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien» doet zich een mutatie voor van € 8,9 mln. Van de nog niet verdeelde prijsbijstelling wordt € 8,9 mln. gebruikt om de tekorten bij Slachtofferhulpbeleid te dekken, zie toelichting onder artikel 13.
Loonbijstelling
Op operationele doelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien» doet zich een mutatie voor van € 65,8 mln. De bij Voorjaarsnota 2011 vastgestelde loonbijstelling is over de onderdelen van Veiligheid en Justitie doorverdeeld. Het betreft een technische mutatie, die eerder is gepresenteerd in de ontwerpbegroting 2012.
Inzet prijsbijstelling ten behoeve van boeten en transacties
Zie tabel belangrijkste uitgavenmutaties.
93 GEHEIM
Stand begroting tot en met ISB |
Stand (+of –) suppletoire begroting VJN |
Mutaties suppletoire begroting NJN |
Stand suppletoire begroting NJN (4)= (2+3) |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
2 981 |
2 998 |
– 9 |
2 989 |
|
Waarvan garanties |
|||||
Programma-uitgaven |
2 981 |
2 998 |
– 9 |
2 989 |
|
93.1 Geheim |
2 981 |
2 998 |
– 9 |
2 989 |
|
93.1.1 Geheime uitgaven |
2 981 |
2 998 |
– 9 |
2 989 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33090-VI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.