Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33090-IXB nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33090-IXB nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB).
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Financiën,
J. C. de Jager
Deze 2e suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2011. De begroting bestaat uit 7 beleidsartikelen en 2 niet-beleidsartikelen. De beleidsartikelen weerspiegelen bijna het gehele werkterrein van het Ministerie van Financiën; het beheer van de staatsschuld en het kasbeleid zijn opgenomen in de begroting van Nationale Schuld (IX-A).
In paragraaf 2.1 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste mutaties (≥ € 10 mln.).
Paragraaf 2.2 bevat per beleidsartikel een tabel budgettaire gevolgen van beleid. In de tabellen is door middel van de regel «waarvan juridisch verplicht» informatie over de budgetflexibiliteit opgenomen. Het nog niet juridisch verplichte deel van de geraamde programma-uitgaven (peildatum 1 oktober 2011) vormt een indicatie voor de mate van budgetflexibiliteit.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties Najaarsnota» gegeven. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch (bijvoorbeeld overboekingen en ramingsbijstellingen) van aard zijn. Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften behoeven de technische mutaties niet te worden toegelicht. Ter vergroting van de informatiewaarde is ervoor gekozen een korte toelichting bij alle programmamutaties op te nemen.
De belangrijkste mutaties (≥ € 10 mln.) zijn in onderstaande tabellen samengevat en worden daarna toegelicht. Voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar de toelichting bij het betreffende artikel.
Uitgaven |
Artikel |
|
---|---|---|
Stand begroting t/m ISB |
9 425 847 |
|
Stand begroting t/m ISB-EFSF 2011 |
9 812 768 |
|
Belangrijkste suppletore mutaties: |
||
1) Heffings- en invorderingsrente |
– 260 000 |
1 |
2) Uitgaven ING back-up faciliteit |
238 000 |
3 |
3) Schade-uitkering EKV |
– 70 000 |
5 |
4) Anticiperende aankopen en gebiedsgerichte ontwikkeling |
– 10 000 |
7 |
5) Loon-en prijsbijstelling |
– 30 164 |
10 |
6) Overige uitgaven (saldo) |
– 10 584 |
|
Stand 2e suppletoire begroting 2011 |
9 670 020 |
Toelichting
1. De uitgavenraming is als gevolg van de verwachte realisatie neerwaarts bijgesteld met € 260 mln.
2. De funding fee voor 2011 is opwaarts bijgesteld omdat alles wat binnenkomt onder de Illiquid Assets Back-up Facility (IABF) (portefeuilleontvangsten en fees) vooralsnog ook weer worden terugbetaald aan ING.
3. De schades vallen mee waardoor de raming neerwaarts kan worden bijgesteld.
4. Het budget voor anticiperende aankopen zal dit jaar niet worden uitgeput.
5. De mutatie wordt veroorzaakt door het verdelen van de loon- en prijsbijstelling over de organisatie-onderdelen van het ministerie van Financiën. De loon- en prijsbijstelling was tijdelijk geparkeerd op artikel 10.
Ontvangsten |
Artikel |
|
---|---|---|
Stand begroting t/m ISB |
118 627 293 |
|
Stand begroting t/m ISB-EFSF 2011 |
124 769 813 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties: |
||
1) Belastingontvangsten |
– 4 116 302 |
1 |
2) Heffings- en invorderingsrente |
– 370 000 |
1 |
3) Overige programma-ontvangsten Belastingdienst |
50 000 |
1 |
4) Overige programma-ontvangsten Financiele Markten |
– 23 798 |
2 |
5) Dividend staatsdeelnemingen |
102 510 |
3 |
6) Winstafdracht DNB |
166 000 |
3 |
7) Afdrachten Staatsloterij |
10 000 |
3 |
8) Dividend financiele instellingen |
200 000 |
3 |
9) Aflossing kapitaalversterking ING, Aegon en SNS Reaal |
1 125 000 |
3 |
10) Ontvangsten ING back-up faciliteit |
238 000 |
3 |
11) Schaderestituties EKV |
15 000 |
5 |
12) Overige ontvangsten (saldo) |
27 057 |
|
Stand 2e suppletoire begroting 2011 |
122 193 280 |
|
Toelichting
1. Voor de toelichting op de mutaties van de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Najaarsnota 2011.
2. Op basis van de realisaties en de lage rente worden de geraamde ontvangsten met € 370 mln. neerwaarts bijgesteld.
3. Door een incidentele meevaller bij de boeteontvangsten is de raming van de programma-ontvangsten met € 50 mln. verhoogd.
4. Deze mutatie wordt grotendeels veroorzaakt door het niet ontvangen van het Nederlandse aandeel uit de boedel van de Bank Nederlandse Antillen (BNA). De verwachting is dat deze volgend jaar wordt ontvangen.
5. De raming is opwaarts bijgesteld als gevolg van meevallers bij o.a. Gasunie en BNG.
6. De raming wordt opwaarts bijgesteld als gevolg van o.a. een hoger dan geraamd slotdividend over 2010 en hogere verkoopresultaten in 2011.
7. De meevaller bij de afdrachten Staatsloterij wordt voornamelijk veroorzaakt door een hoger dan verwachte restafdracht.
8. ABN Amro keert € 200 mln. interim-dividend uit in 2011.
9. Aegon heeft het restant van de nog uitstaande securities ter waarde van € 750 mln. teruggekocht. Hierover betaalde Aegon wederom een premie voor terugkoop van € 375 mln.
10. De raming voor de ontvangsten is opwaarts bijgesteld omdat de portefeuilleontvangsten van de IABF hoger zijn dan verwacht.
11. Doordat de getroffen betalingsregelingen goed worden nagekomen is de raming voor de recuperaties opwaarts bijgesteld.
Artikel 1 Belastingen
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 1 Belastingen
Algemene beleidsdoelstelling: Het ontwerpen van beleid gericht op het genereren van inkomsten en het realiseren van niet-fiscale doelstellingen van het overheidsbeleid en het onderhouden en versterken van de bereidheid van burgers en bedrijven tot nakoming van hun wettelijke verplichting ten aanzien van de Belastingdienst |
Stand begroting t/m ISB 2011 (1) |
Stand suppletoire begroting VJN en ISB-EFSF 2011 (2) |
Mutaties (+ of –) NJN 2011 (3) |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
3 613 721 |
3 556 462 |
– 268 147 |
3 288 315 |
Uitgaven |
3 613 721 |
3 556 462 |
– 268 147 |
3 288 315 |
Programma-uitgaven |
774 663 |
760 706 |
– 261 000 |
499 706 |
Waarvan juridisch verplicht |
774 663 |
|
– 261 000 |
499 706 |
Doelst. 2 Door toezicht en opsporing bevordert de Belastingdienst dat belastingplichtigen en premieplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen |
||||
Heffings- en invorderingsrente |
765 000 |
755 000 |
– 260 000 |
495 000 |
Overige programma-uitgaven |
9 663 |
5 706 |
– 1 000 |
4 706 |
Apparaatsuitgaven |
2 839 058 |
2 795 756 |
– 7 147 |
2 788 609 |
Ontvangsten |
113 588 164 |
115 460 307 |
– 4 432 302 |
111 028 005 |
Programma-ontvangsten |
||||
Algemene doelstelling |
||||
Belastingontvangsten |
112 480 539 |
114 299 682 |
– 4 116 302 |
110 183 380 |
Doelst. 2 Door toezicht en opsporing bevordert de Belastingdienst dat belastingplichtigen en premieplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen |
||||
Heffings- en invorderingsrente |
772 900 |
822 900 |
– 370 000 |
452 900 |
Overige programma-ontvangsten |
313 753 |
316 753 |
50 000 |
366 753 |
Apparaatsontvangsten |
20 972 |
20 972 |
4 000 |
24 972 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Heffings- en invorderingsrente (– € 260 mln.)
De uitgavenraming is als gevolg van de verwachte realisatie met € 400 mln. neerwaarts bijgesteld.
Daarnaast is als gevolg van een uitspraak van de Hoge Raad een incidentele tegenvaller ontstaan. Voor 2011 is deze tegenvaller naar verwachting € 140 mln. De mogelijke effecten voor 2012 zullen bij een volgend begrotingsmoment worden bezien. Per saldo wordt de uitgavenraming met € 260 mln. neerwaarts bijgesteld.
Overige programma-uitgaven (– € 1 mln.)
Door lager dan geraamde overige programma-uitgaven, is de verwachte realisatie met € 1 mln. bijgesteld.
Apparaatsuitgaven (– € 7 mln)
De mutatie in de apparaatsuitgaven betreft o.a. een kasschuif van per saldo € 40 mln. Dit betreft – € 60 mln. van (investerings)gelden die niet meer in 2011 worden gerealiseerd. Deze middelen worden doorgeschoven naar 2013 t/m 2015. Het gaat o.a. om middelen in het kader van ICT trajecten en huisvesting. Daarnaast vindt extra kassturing plaats voor circa € 20 mln inzake vervoerskosten en administratieve PZ-diensten. Het saldo van de apparaatsuitgaven wordt verklaard door ontvangen loon- en prijsbijstelling van circa € 26 mln. en overboekingen voor circa € 7 mln.
Ontvangsten
Belastingontvangsten (– € 4 116 mln.)
In de Najaarsnota 2011 zijn de mutaties in de belastingontvangsten toegelicht. De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (beleidsartikel 1, tabel budgettaire gevolgen van beleid) is als volgt:
Aansluittabel art. 1 |
Stand ontwerp- begroting (1) |
Mutaties 1e suppletore begroting 2011 (2) |
Stand 1e suppletore begroting (3)=(1+2) |
Mutaties 2e suppletore begroting 2011 (4) |
Stand 2e suppletore begroting (5)=(3+4) |
---|---|---|---|---|---|
Totaal belastingontvangsten |
134 578 115 |
2 275 312 |
136 853 427 |
– 3 757 461 |
133 095 966 |
– /– Afdracht Gemeentefonds |
– 18 110 864 |
– 436 542 |
– 18 547 406 |
– 79 055 |
– 18 626 461 |
– /– Afdracht Provinciefonds |
– 1 142 512 |
– 35 144 |
– 1 177 656 |
– 82 429 |
– 1 260 085 |
– /– Afdracht BTW-Compensatiefonds |
– 2 844 200 |
15 517 |
– 2 828 683 |
– 197 357 |
– 3 026 040 |
Belastingontvangsten IXB |
112 480 539 |
1 819 143 |
114 299 682 |
– 4 116 302 |
110 183 380 |
Heffings- en invorderingsrente (– € 370 mln.)
De ontvangstenraming is als gevolg van de verwachte realisatie en de lage rentestand met € 370 mln. neerwaarts bijgesteld.
Overige programma-ontvangsten (+ € 50 mln.)
Door een incidentele meevaller is de raming van de programma-ontvangsten met € 50 mln. verhoogd.
Apparaatsontvangsten (+ € 4 mln.)
De mutatie bij apparaatontvangsten betreft ontvangsten vanwege werkzaamheden voor derden. Hier tegenover staan hogere apparaatuitgaven.
Artikel 2 Financiële Markten
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 2 Financiële markten
Algemene beleidsdoelstelling: Een integer en stabiel financieel stelsel waarin de financiële markten goed functioneren, voldoende toegankelijk en transparant zijn en een gunstige internationale concurrentiepositie kennen |
Stand begroting t/m ISB 2011 (1) |
Stand suppletoire begroting VJN en ISB-EFSF 2011 (2) |
Mutaties (+ of –) NJN 2011 (3) |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
78 169 |
– 415 654 |
– 2 708 470 |
– 3 124 124 |
waarvan garantieverplichtingen |
||||
Garantieregeling bancaire leningen (plafond) |
0 |
– 491 403 |
– 2 702 596 |
– 3 193 999 |
Garantie kredietfaciliteit AFM |
0 |
– 18 000 |
0 |
– 18 000 |
Uitgaven |
78 169 |
93 749 |
– 5 874 |
87 875 |
Programma-uitgaven |
70 122 |
84 839 |
– 5 869 |
78 970 |
Waarvan juridisch verplicht |
– 5 869 |
78 970 |
||
Doelst. 1 Goed functionerende financiële markten |
||||
Terugbetaling fee u.h.v. afkoop door NIBC |
4 481 |
0 |
4 481 |
|
Bijdrage toezicht AFM |
26 883 |
30 167 |
670 |
30 837 |
Bijdrage toezicht DNB |
23 712 |
26 370 |
0 |
26 370 |
Platform CentiQ |
2 700 |
2 860 |
930 |
3 790 |
Rechtspraak Financiële Markten |
1 000 |
1 258 |
0 |
1 258 |
Overige programma-uitgaven |
1 030 |
4 906 |
– 3 704 |
1 202 |
Doelst. 2 Integer financieel stelsel |
||||
Caribbean Financial Action Taskforce |
32 |
32 |
0 |
32 |
Doelst. 3 Ongestoorde muntcirculatie |
||||
Muntcirculatie |
14 765 |
14 765 |
– 3 765 |
11 000 |
Apparaatsuitgaven |
8 047 |
8 910 |
– 5 |
8 905 |
Ontvangsten |
394 960 |
482 106 |
– 17 839 |
464 267 |
Totaal programma-ontvangsten |
394 960 |
482 106 |
– 17 839 |
464 267 |
Doelst. 1 Goed functionerende financiële markten |
||||
premieontvangsten garantieregeling bancaire leningen |
361 523 |
362 229 |
3 664 |
365 893 |
ontvangsten DNB u.h.v. voorfinanciering |
87 200 |
3 859 |
91 059 |
|
Overige programma-ontvangsten |
26 253 |
25 493 |
– 23 798 |
1 695 |
premieontvangsten terrorismepool |
2 000 |
2 000 |
0 |
2 000 |
Doelst. 3 Ongestoorde muntcirculatie |
||||
Ontvangsten muntwezen |
5 184 |
5 184 |
– 1 564 |
3 620 |
Toename munten in circulatie |
0 |
0 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Garantieregeling bancaire leningen
Als onderdeel van de exit-strategie wordt sinds 1 januari 2011 aan banken die onder de garantieregeling leningen hadden uitgegeven de mogelijkheid geboden gegarandeerde leningen terug te kopen. ABN AMRO bank heeft gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. Als gevolg van de terugkoop heeft de Staat in 2011 een closing out fee ontvangen ad € 3,7 mln. Hiertegenover staat dat de in 2011 geraamde feeopbrengsten die samenhangen met de gegarandeerde leningen met € 24,4 mln lager uitvallen. De terugkoop van ABN AMRO heeft geen gevolgen voor de geraamde feeopbrengsten voor 2012.
Platform CentiQ (+ € 0,9 mln.)
Deze mutatie wordt veroorzaakt door de bijdragen van het Verbond van Verzekeraars (€ 0,2 mln.) en de Nederlandse Vereniging voor Banken (€ 0,3 mln.). Daarnaast heeft het ministerie van SZW € 0,4 mln. bijgedragen aan Wijzer in Geldzaken voor het project Geldloket.
Overige programma-uitgaven (– € 3,7 mln.)
De wijzigingsvoorstellen ten aanzien van de twee (resterende) richtlijnen waarvan de implementatiedatum is overschreden, zijn inmiddels naar de Tweede Kamer verzonden. De kans op een boete dit jaar is hiermee verwaarloosbaar klein geworden.
Muntcirculatie (– € 3,8 mln.)
De uitgaven zijn lager dan oorspronkelijk geraamd omdat er minder munten zijn aangemaakt. Er worden alleen kleine denominaties geslagen. Ook is de oplage van de bijzondere munten lager dan oorspronkelijk begroot.
Ontvangsten
Overige programmaontvangsten (– € 23,8 mln.)
Deze mutatie wordt nagenoeg geheel veroorzaakt door het niet ontvangen van het Nederlandse aandeel uit de boedel van de Bank Nederlandse Antillen (BNA). Sinds de staatkundige hervorming had de CBCS (Centrale Bank Curaçao en Sint Maarten) geen Raad van Commissarissen (RvC), omdat voordrachten van de regeringen van Curaçao en Sint Maarten uitblijven. Hierdoor heeft de CBCS geen 2011 begroting en kunnen bepaalde rechtshandelingen niet uitgevoerd worden. Bij de staatkundige hervormingen (10-10-10) was afgesproken dat Nederland uit de boedel van de BNA het BES-deel – het huidige Caribisch Nederland – (ca. € 25 mln.) zou ontvangen. Ondanks herhaaldelijk verzoek is nog niets ontvangen. Ook al zijn er berichten dat de Raad van Commissarissen van de CBCS inmiddels compleet is, is de verwachting dat we dit bedrag niet dit jaar maar volgend jaar zullen ontvangen.
Ontvangsten DNB uit hoofde van de voorfinanciering DGS (+ € 3,9 mln.)
DNB heeft bij de banken meer kunnen terugvorderen dan begin dit jaar ingeschat werd. Hiermee is een groter deel van de voorfinanciering aan DNB dit jaar al terugontvangen. Restant van de voorfinanciering zal begin volgend jaar worden ontvangen. Vorig jaar heeft DNB het door haar voorgeschoten bedrag in het kader van het DGS (inzake uitkeringen i.v.m. DSB) teruggevorderd van de banken. De Wft maximeert echter de bijdrage die per kalenderjaar van een bank gevraagd mag worden, gerekend naar de solvabiliteits- en liquiditeitspositie van de bank. Voor een klein deel van de banken werd dit maximum toen overschreden. De Wft bepaalt dat in een dergelijk geval DNB dit excedent kosteloos voorfinanciert. Echter, de ECB gaf aan dat dit niet mocht omdat dit monetaire financiering zou zijn. Daarom heeft Financiën deze voorfinanciering voor haar rekening genomen. Uiterlijk begin 2012 zal de voorfinanciering volledig zijn afgelost.
Ontvangsten muntwezen (– € 1,6 mln.)
De ontvangsten vallen tegen vanwege een lagere oplage van bijzondere munten dan begroot.
Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector
Algemene beleidsdoelstelling: Bedrijfseconomische doelmatigheid en optimaal financieel resultaat bij investeren in en verwerven, afstoten en beheren van de financiële en vaste activa van de Staat |
Stand begroting t/m ISB 2011 (1) |
Stand suppletoire begroting VJN en ISB-EFSF 2011 (2) |
Mutaties (+ of –) NJN 2011 (3) |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
645 857 |
949 455 |
– 40 500 |
908 955 |
Meerjarenverplichting aan ING |
330 000 |
308 000 |
– 34 000 |
274 000 |
Verplichting kapitaalstorting Tennet |
|
600 000 |
0 |
600 000 |
Overige verplichtingen |
315 857 |
41 455 |
– 6 500 |
34 955 |
Uitgaven |
3 339 457 |
3 162 055 |
231 500 |
3 393 555 |
Programma-uitgaven |
3 330 400 |
3 125 400 |
238 000 |
3 363 400 |
Waarvan juridisch verplicht |
||||
Doelst. 1 Beheer van deelnemingen |
||||
Dotatie begrotingsreserve TenneT |
4 800 |
4 800 |
0 |
4 800 |
Kapitaalstorting Tennet |
300 000 |
0 |
300 000 |
|
Doelst. 2 Aangaan en afstoten van staatsdeelnemingen |
||||
Verwerving vermogenstitels |
||||
Doelst. 3 PPS en Activabeleid |
||||
PPS |
0 |
0 |
||
Doelstelling 4 Beheer van financiële instellingen |
||||
Kapitaalversterkingen ING, Aegon en SNS Reaal |
0 |
0 |
||
Kasschuif Tweede herkapitalisatie ABN AMRO |
302 000 |
0 |
0 |
0 |
Overige programma-uitgaven |
||||
Regeling BF |
1 600 |
1 600 |
0 |
1 600 |
Uitvoeringskosten tijdelijke regeling subsidie tankstations |
|
|
0 |
0 |
Back-up faciliteit ING |
||||
Management Fee |
44 000 |
41 000 |
– 2 000 |
39 000 |
Funding Fee |
2 978 000 |
2 778 000 |
240 000 |
3 018 000 |
Apparaatsuitgaven |
9 057 |
36 655 |
– 6 500 |
30 155 |
Personeel en materieel |
4 281 |
3 837 |
0 |
3 837 |
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen |
4 776 |
32 818 |
– 6 500 |
26 318 |
Ontvangsten |
4 170 414 |
8 373 203 |
1 849 460 |
10 222 663 |
Programma-ontvangsten |
4 170 414 |
8 373 203 |
1 849 460 |
10 222 663 |
Doelst. 1 Beheer van staatsdeelnemingen |
||||
Opbrengst onttrekking vermogenstitels |
0 |
0 |
||
Dividend staatsdeelnemingen |
267 060 |
287 060 |
102 510 |
389 570 |
Superdividend Twinning |
9 000 |
9 000 |
||
Rente en aflossing div. leningen |
62 999 |
62 999 |
0 |
62 999 |
Winstafdracht DNB |
698 000 |
953 000 |
166 000 |
1 119 000 |
Afdrachten Holland Casino |
0 |
0 |
0 |
0 |
Afdrachten Staatsloterij |
90 000 |
90 000 |
10 000 |
100 000 |
Premie-ontvangsten garantie TenneT |
4 800 |
4 800 |
0 |
4 800 |
Doelst. 2 Aangaan en afstoten van staatsdeelnemingen |
||||
Opbrengst verkoop vermogenstitels |
0 |
0 |
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector
Algemene beleidsdoelstelling: Bedrijfseconomische doelmatigheid en optimaal financieel resultaat bij investeren in en verwerven, afstoten en beheren van de financiële en vaste activa van de Staat |
Stand begroting t/m ISB 2011 (1) |
Stand suppletoire begroting VJN en ISB-EFSF 2011 (2) |
Mutaties (+ of –) NJN 2011 (3) |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Vervolg: Ontvangsten |
||||
Doelst. 4 Beheer van financiële instellingen |
||||
Dividend financiële instellingen |
239 |
200 000 |
200 239 |
|
Aflossing kapitaalversterking Aegon en ING |
2 750 000 |
750 000 |
3 500 000 |
|
Repurchase fee kapitaalversterking Aegon en ING |
1 375 000 |
375 000 |
1 750 000 |
|
Terug te vorderen uitvoeringskosten staatsdeelnemingen |
5 550 |
– 1 050 |
4 500 |
|
Premie-inkomsten Capital Relief Instrument |
0 |
0 |
||
Renteontvangsten Mandatory Convertible Note |
0 |
0 |
||
Premie-inkomsten counter indemnity |
25 555 |
25 555 |
0 |
25 555 |
Doelst. 5 Back-up faciliteit ING |
||||
Verwachte portefeuille ontvangsten |
2 717 000 |
2 535 000 |
253 000 |
2 788 000 |
Garantie fee |
96 000 |
89 000 |
– 4 000 |
85 000 |
Additionele fee |
65 000 |
61 000 |
– 5 000 |
56 000 |
Additionele garantiefee |
144 000 |
134 000 |
– 6 000 |
128 000 |
Overige programma-ontvangsten |
||||
Regeling BF |
0 |
0 |
||
Overige programma-ontvangsten |
0 |
0 |
||
Tijdelijke regeling subsidie tankstations |
0 |
0 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Verplichting Back-up faciliteit ING (– € 34 mln.)
De hogere portefeuilleontvangsten leiden tot een neerwaartse bijstelling van de verplichting.
Uitgaven Back-up faciliteit ING (+ € 238 mln.)
De funding fee voor 2011 is opwaarts bijgesteld doordat alles wat binnenkomt onder de Illiquid Assets Back-up Facility (IABF) (portefeuilleontvangsten en fees) vooralsnog ook weer worden terugbetaald aan ING. Hierdoor wordt de verplichting aan ING versneld afgebouwd.
Uitvoeringskostenkosten staatsdeelnemingen (– € 6,5 mln.)
De meevaller bij de uitvoeringskosten staatsdeelnemingen bestaat uit twee delen (zie ook de ontvangstenmutatie):
i.) Er is zowel bij de reguliere advieskosten als bij de advieskosten die zien op de inhuur vanwege de kredietcrisis minder uitgegeven dan voorzien (– € 3,8 mln.).
ii.) Tweede deel van de mutatie betreffen de uitgaven NLFI. Doordat NLFI later dan geraamd operationeel zal worden, komt een deel van het geraamde budget te vervallen. Dit leidt tot een meevaller van € 2,7 mln. op de uitgaven. Daar staat tegenover dat er een tegenvaller zal zijn bij de ontvangsten NLFI, zie daarvoor ook de toelichting bij de ontvangsten.
Ontvangsten
Dividend staatsdeelnemingen (+ € 102,5 mln.)
Er is meer dividend ontvangen dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door hoger dan verwachte dividenden van de Gasunie en BNG.
Superdividend Twinning (+ € 9 mln.)
Twinning is een staatsdeelneming in afbeheer. Door de verkoop van een aantal participaties beschikt Twinning over overtollige financiële middelen. Het is de verwachting dat Twinning deze middelen nog dit jaar in de vorm van een superdividend aan de Staat uitkeert.
Winstafdracht DNB (+ € 166 mln.)
De mutatie wordt verklaard doordat in 2011 een hoger dan geraamd slotdividend over 2010 is uitgekeerd en de door DNB gerealiseerde verkoopresultaten in 2011 hoger zijn dan verwacht. Daarnaast wordt de mutatie verklaard door een stijging van het monetair inkomen.
Afdrachten Staatsloterij (+ € 10 mln.)
Bij de afdrachten Staatsloterij wordt een meevaller verwacht van € 10 mln. Deze meevaller wordt voornamelijk veroorzaakt door een hoger dan verwachte restafdracht.
Terug te vorderen uitvoeringkosten staatsdeelnemingen (– € 1,1 mln.)
De bijstelling van de raming van de terug te vorderen uitvoeringkosten staatsdeelnemingen bestaat uit twee delen:
i) Doorbelasting van advieskosten die samenhangen met de inhuur vanwege de kredietcrisis. (+ € 2,1 mln.)
ii) Doorbelasting van de kosten van NLFI die door de uitgestelde oprichting van NLFI, in 2012 ontvangen zullen worden (– € 3,15 mln.).
Dividend financiële instellingen (+ € 200 mln.)
ABN Amro heeft een interim-dividend uitgekeerd.
Aflossing en fee Aegon (+ € 1 125 mln.)
Aegon heeft het restant van de nog uitstaande securities ter waarde van € 750 mln. teruggekocht. Hierover betaalde Aegon wederom een premie voor terugkoop van € 375 mln.
Ontvangsten IABF (+ € 238 mln.)
De raming voor de ontvangsten is opwaarts bijgesteld omdat de portefeuilleontvangsten van de IABF hoger zijn dan verwacht.
Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 4 Internationale financiële betrekkingen
Algemene beleidsdoelstelling: een financieel-economisch gezond en welvarend Europa en een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling |
Stand begroting t/m ISB 2011 (1) |
Stand suppletoire begroting VJN en ISB-EFSF 2011 (2) |
Mutaties (+ of –) NJN 2011 (3) |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
3 404 311 |
77 123 013 |
0 |
77 123 013 |
Betalingsverplichtingen |
605 266 |
734 268 |
0 |
734 268 |
Garantieverplichtingen |
2 799 045 |
76 388 745 |
0 |
76 388 745 |
Uitgaven |
1 989 774 |
2 531 703 |
0 |
2 531 703 |
Programma-uitgaven |
1 987 205 |
2 528 805 |
0 |
2 528 805 |
Waarvan juridisch verplicht |
2 037 205 |
0 |
2 528 805 |
|
Doelst. 1 Gezonde en stabiele monetaire en budgettaire |
||||
ontwikkeling van de EU en haar lidstaten. |
||||
Lening aan Griekenland |
1 705 000 |
2 191 000 |
0 |
2 191 000 |
Europees Stabiliteits Mechanisme (ESM) |
|
|
0 |
0 |
Deelname EFSF |
0 |
600 |
0 |
600 |
Doelst. 2 Effectieve en efficiënte IFI's |
||||
Deelneming multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen |
282 205 |
337 205 |
0 |
337 205 |
Apparaatsuitgaven |
2 569 |
2 898 |
0 |
2 898 |
Ontvangsten |
128 937 |
110 621 |
3 460 |
114 081 |
|
||||
Doelst. 1 Gezonde en stabiele monetaire en budgettaire |
||||
ontwikkeling van de EU en haar lidstaten. |
||||
Renteontvangsten lening Griekenland |
119 316 |
101 000 |
0 |
101 000 |
Aflossingen lening Griekenland |
0 |
0 |
||
Doelst. 2 Effectieve en efficiënte IFI's |
||||
Ontvangsten |
9 621 |
9 621 |
3 460 |
13 081 |
Toelichting
Ontvangsten
Ontvangsten uit IFI’s (+ 3,5 mln.)
De terugontvangsten van ingeroepen EIB garanties voor ACP landen zijn hoger (+ € 3,6 mln.) dan oorspronkelijk geraamd. Daarnaast zijn er lagere ontvangsten in het kader van Internationale Development Aid Association (IDA) (– € 0,2 mln.).
Artikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties
Algemene beleidsdoelstelling: Een completere markt voor verzekering van betalingsrisico's die zijn verbonden aan export en aan investeringen in het buitenland |
Stand begroting t/m ISB 2011 (1) |
Stand suppletoire begroting VJN en ISB-EFSF 2011 (2) |
Mutaties (+ of –) NJN 2011 (3) |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
11 950 136 |
11 950 139 |
90 |
11 950 229 |
waarvan betalingsverplichtingen |
14 080 |
14 083 |
90 |
14 173 |
waarvan garantieverplichtingen |
11 936 056 |
11 936 056 |
0 |
11 936 056 |
EKV |
11 332 276 |
11 332 276 |
0 |
11 332 276 |
TRhi |
453 780 |
453 780 |
0 |
453 780 |
MIGA |
150 000 |
150 000 |
0 |
150 000 |
Uitgaven |
134 580 |
154 583 |
– 69 910 |
84 673 |
Programma-uitgaven |
120 500 |
140 500 |
– 69 910 |
70 590 |
Waarvan juridisch verplicht |
||||
Doelst. 1 Herverzekeringsfaciliteiten |
||||
Schade-uitkering EKV |
120 000 |
140 000 |
– 70 000 |
70 000 |
Schade-uitkering TRhi |
500 |
500 |
0 |
500 |
Schade-uitkering MIGA |
0 |
0 |
0 |
0 |
Schade-uitkering TASK |
90 |
90 |
||
Apparaatsuitgaven |
14 080 |
14 083 |
0 |
14 083 |
Personeel en materieel |
1 474 |
1 477 |
0 |
1 477 |
Kostenvergoeding Atradius DSB |
12 606 |
12 606 |
0 |
12 606 |
Ontvangsten |
104 050 |
104 050 |
20 588 |
124 638 |
Programma-ontvangsten |
104 050 |
104 050 |
20 588 |
124 638 |
Doelst. 1 Herverzekeringsfaciliteiten |
||||
Premies EKV |
40 000 |
40 000 |
5 000 |
45 000 |
Premies TRhi |
1 250 |
1 250 |
0 |
1 250 |
Premies TASK |
|
|
88 |
88 |
Schaderestituties EKV |
62 800 |
62 800 |
15 000 |
77 800 |
Overige programma-ontvangsten |
|
0 |
500 |
500 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Schade-uitkeringen EKV (– € 70 mln.)
De schades vallen mee waardoor de raming neerwaarts kan worden bijgesteld.
Schade-uitkeringen TASK (+ € 0,1 mln.)
De tijdelijke faciliteit voor de omzetpolissen (TASK) is beëindigd per 31-12-2010. Er zijn nog wel budgettaire gevolgen. De mutatie betreft de schade die in 2011 uitgekeerd is onder deze faciliteit.
Ontvangsten
Premieontvangsten EKV (+ € 5 mln.)
Het aantal zaken dat in verzekering is genomen overtreft de verwachting, derhalve wordt de raming voor de premieontvangsten positief bijgesteld.
Recuperaties EKV (+ € 15 mln.)
Doordat de getroffen betalingsregelingen goed worden nagekomen, wordt de raming voor de recuperaties opwaarts bijgesteld.
Premies TASK (+ € 0,09 mln.)
De tijdelijke faciliteit voor de omzetpolissen (TASK) is beëindigd per 31-12-2010. Er zijn nog wel budgettaire gevolgen. De mutatie komt voort uit premies die in 2011 ontvangen zijn.
Overige programma- ontvangsten (+ € 0,5 mln.)
Deze mutatie betreft de vergoeding van het ministerie van Buitenlandse Zaken voor het beheer van de NIO portefeuille, die ondergebracht is bij Atradius DSB.
Artikel 7 Beheer materiële activa
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 7 Beheer materiële activa
Algemene beleidsdoelstelling: De verwerving, het beheer en de vervreemding van onroerende en roerende zaken door het Rijk is doelmatig. |
Stand begroting t/m ISB 2011 (1) |
Stand suppletoire begroting VJN en ISB-EFSF 2011 (2) |
Mutaties (+ of –) NJN 2011 (3) |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
94 268 |
105 672 |
– 7 056 |
98 616 |
Uitgaven |
94 268 |
105 672 |
– 7 056 |
98 616 |
Programma-uitgaven |
69 092 |
79 492 |
– 7 400 |
72 092 |
Waarvan juridisch verplicht |
49 413 |
53 513 |
3 000 |
56 513 |
Doelst. 1 Optimaal handelen in Vastgoed |
||||
Anticiperende aankopen en gebiedsgerichte ontwikkeling |
10 000 |
10 000 |
– 10 000 |
0 |
Doelst. 2 Beheer/verkoop Onroerende Zaken |
||||
Onderhoud en beheerskosten |
8 779 |
14 079 |
0 |
14 079 |
Zakelijke lasten |
49 413 |
53 513 |
3 000 |
56 513 |
Overige programmauitgaven |
900 |
1 900 |
– 400 |
1 500 |
Doelst. 3 Bewaring/vervreemding Roerende Zaken |
||||
Apparaatsuitgaven |
25 176 |
26 180 |
344 |
26 524 |
Ontvangsten |
219 138 |
214 438 |
– 3 400 |
211 038 |
Programma-ontvangsten |
218 959 |
213 259 |
– 3 400 |
209 859 |
Doelst. 1 Optimaal handelen in Vastgoed |
||||
Anticiperende aankopen en gebiedsgerichte ontwikkeling |
||||
Doelst. 2 Beheer/verkoop Onroerende Zaken |
||||
Verkoop onroerende zaken |
84 045 |
71 045 |
0 |
71 045 |
Beheersontvangsten |
98 014 |
98 014 |
0 |
98 014 |
Overige programma-ontvangsten |
35 400 |
42 700 |
– 3 400 |
39 300 |
Doelst. 3 Bewaring/vervreemding Roerende Zaken |
||||
Verkoop roerende zaken |
1 500 |
1 500 |
0 |
1 500 |
|
|
|
|
|
Apparaatsontvangsten |
179 |
1 179 |
0 |
1 179 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Anticiperende aankopen (– € 10 mln.)
Het budget voor anticiperende aankopen zal dit jaar niet worden uitgeput.
Zakelijke lasten (+ € 3 mln.)
Sinds het RVOB binnen het Rijk centraal loket voor de zakelijke lasten is, worden de zakelijke lasten door departementen doorbelast aan het RVOB: dit leidt tot een stijging.
Plankosten RVOB (– € 0,4 mln.)
Er wordt een onderuitputting voorzien van € 0,4 mln op de plankosten van het RVOB.
Ontvangsten
Overige programma- ontvangsten (– € 3,4 mln.)
Het lukt dit jaar niet om de als gevolg van het centrale loket toegenomen zakelijke lasten door te belasten aan de departementen die het betreffende vastgoed in gebruik hebben.
Artikel 8 Begrotingsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 8 Begrotingsbeleid
Algemene beleidsdoelstelling: Het budgettaire beleid creëert de randvoorwaarden om maatschappelijke ambities, nu en in de toekomst, te verwezenlijken. |
Stand begroting t/m ISB 2011 (1) |
Stand suppletoire begroting VJN en ISB-EFSF 2011 (2) |
Mutaties (+ of –) NJN 2011 (3) |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
22 411 |
22 573 |
320 |
22 893 |
Uitgaven |
22 411 |
22 573 |
320 |
22 893 |
Programmauitgaven |
0 |
0 |
0 |
0 |
Waarvan juridisch verplicht |
0 |
0 |
0 |
0 |
Doelst. 3 Verminderen regeldruk voor bedrijven |
||||
Vermindering regeldruk |
0 |
0 |
0 |
0 |
Apparaatsuitgaven |
22 411 |
22 573 |
320 |
22 893 |
Ontvangsten |
5 931 |
5 931 |
0 |
5 931 |
Apparaatsontvangsten |
5 931 |
5 931 |
0 |
5 931 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Apparaatsuitgaven (+ € 0,3 mln.)
De apparaatsuitgaven zijn gestegen als gevolg van het uitkeren van de loon- en prijsbijstelling voor 2011.
Artikel 9 Algemeen
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 9 Algemeen
Algemeen |
Stand begroting t/m ISB 2011 (1) |
Stand suppletoire begroting VJN en ISB-EFSF 2011 (2) |
Mutaties (+ of –) NJN 2011 (3) |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
149 337 |
152 512 |
6 583 |
159 095 |
Uitgaven |
149 337 |
152 512 |
6 583 |
159 095 |
Totaal apparaatsuitgaven |
149 317 |
152 492 |
6 583 |
159 075 |
Apparaatsuitgaven |
141 717 |
144 892 |
6 583 |
151 475 |
Uitvoeringskosten omslagstelsel Rijkswagenpark |
7 600 |
0 |
7 600 |
|
Tegoeden WOII |
20 |
0 |
20 |
|
Ontvangsten |
15 699 |
19 157 |
3 500 |
22 657 |
Apparaatsontvangsten |
8 099 |
11 557 |
3 500 |
15 057 |
Omslagstelsel Rijkswagenpark |
7 600 |
7 600 |
0 |
7 600 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Apparaatsuitgaven (+ € 6,6 mln.)
De apparaatsuitgaven (en ontvangsten) zijn gestegen als gevolg van het bruto in beeld brengen van de financiële uitgaven en ontvangsten van het project 3F (samenwerking financiële administratie van drie departementen: Financiën, SZW en VWS). Het ministerie van Financiën betaalt de facturen (uitgaven) en verrekent achteraf met SZW en VWS (ontvangsten). Totaal zijn zowel de uitgaven als de ontvangsten met € 3,5 mln. opgehoogd. Daarnaast is er een loon- en prijsbijstelling uitgekeerd voor 2011 van ruim € 3 mln.
Ontvangsten
Apparaatsontvangsten (+ € 3,5 mln.)
De ontvangsten zijn opgehoogd met € 3,5 mln. als gevolg van het bruto verwerken van de financiële gevolgen van het project 3F, zie ook de toelichting onder «apparaatsuitgaven». De ontvangsten voor 3F komen van het ministerie van SZW en het ministerie van VWS.
Artikel 10 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 10 Nominaal en onvoorzien
Onvoorzien |
Stand begroting t/m ISB 2011 (1) |
Stand suppletoire begroting VJN en ISB-EFSF 2011 (2) |
Mutaties (+ of –) NJN 2011 (3) |
Stand suppletoire begroting NJN 2011 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
4 130 |
33 459 |
– 30 164 |
3 295 |
Uitgaven |
4 130 |
33 459 |
– 30 164 |
3 295 |
Onvoorzien |
2 444 |
3 295 |
0 |
3 295 |
Loonbijstelling |
0 |
12 454 |
– 12 454 |
0 |
Prijsbijstelling |
1 686 |
17 710 |
– 17 710 |
0 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Loon- en prijsbijstelling (– € 30,2 mln.)
De mutatie wordt veroorzaakt door het verdelen van de loon- en prijsbijstelling over de organisatie-onderdelen van het ministerie van Financiën. De loon- en prijsbijstelling was tijdelijk geparkeerd op artikel 10.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33090-IXB-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.