33 090 B Wijziging van de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

Inhoudsopgave

blz.

     

A.

Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel

1

     

B.

Begrotingstoelichting

3

     

1.

Leeswijzer

3

     

2.

De beleidsmutaties

3

2.1.

Overzicht beleidsmutaties

3

2.2.

Het beleidsartikel

4

     

3.

Het verdiepingshoofdstuk

4

3.1.

Opbouw verplichtingen, uitgaven en ontvangsten vanaf de 1e suppletoire begroting

4

3.2.

Toelichting op de nog niet eerder opgenomen mutaties

6

3.3.

Integratie-uitkeringen

9

3.4.

Decentralisatie-uitkeringen

10

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2011 te wijzigen.

Het in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikel wordt in onderdeel B. van deze memorie van toelichting toegelicht.

Wetsartikel 3

Ingevolge artikel 5, eerste lid van de Financiële-verhoudingswet juncto artikel 6, vierde lid van de Invoeringswet Financiële-verhoudingswet, hebben de gemeenten gezamenlijk recht op een bedrag van € 15 835 904 000 dat in de begroting als verplichting voor het totaal van de algemene uitkeringen en de aanvullende uitkeringen is opgenomen. De verplichtingenbedragen bedoeld in artikel 5, tweede lid van de Financiële-verhoudingswet ter zake integratie-uitkeringen en decentralisatie-uitkeringen zijn respectievelijk € 1 477 836 000 en € 1 046 981 000.

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

J. P. H. Donner

De staatssecretaris van Financiën,

F. H. H. Weekers

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. LEESWIJZER

Bij een suppletoire begroting ligt de nadruk niet op de beleidsprioriteiten, zoals in de ontwerpbegroting 2011, maar op de mutaties ten opzichte van deze ontwerpbegroting. De terugkoppeling over het gevoerde beleid in relatie tot de beleidsprioriteiten, zal centraal staan in de financiële verantwoording over 2011.

De indeling van deze suppletoire begroting is als volgt. Paragraaf 2.1. start met het beschrijven van de beleidsmutaties. Kort zal worden toegelicht wat de omvang en de reden van de uitgavenmutaties is. Vervolgens wordt in paragraaf 2.2. («het beleidsartikel»), ingegaan op de «budgettaire gevolgen van beleid». Deze paragraaf geeft inzicht in de integrale uitgaven die samenhangen met de hoofdbeleidsdoelstelling. Hierin worden de veranderingen op artikelonderdeel-niveau belicht. In paragraaf 3.1. worden de mutaties in de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten weergegeven vanaf de 1e suppletoire begroting. De mutaties die nog niet eerder zijn opgenomen in een begrotingshoofdstuk worden vervolgens toegelicht in paragraaf 3.2. Tot slot wordt in de paragrafen 3.3. en 3.4. ingegaan op respectievelijk de integratie-uitkeringen en de decentralisatie-uitkeringen

2. DE BELEIDSMUTATIES

2.1. Overzicht beleidsmutaties

Tabel B: Beleidsmutaties (x € 1 000)
 

2011

Mutaties opgenomen in Ontwerpbegroting 2012 als Voorlopige Uitkomsten 2011:

 

Herstructurering bedrijventerreinen (decentralisatie-uitkering)

5 000

Aanpak kindermishandeling (decentralisatie-uitkering)

1 750

Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering)

18 852

Nationaal Uitvoeringsprogramma e-overheid (NUP) correctie VJN

– 27 500

Nationaal Uitvoeringsprogramma e-overheid (NUP) specifiek

26 930

Nationaal Uitvoeringsprogramma e-overheid (NUP) generiek

– 1 500

Nationaal Uitvoeringsprogramma e-overheid (NUP) BTW-bijdrage

– 684

Bestaand Rotterdams gebied (decentralisatie-uitkering)

2 527

Bewonersinitiatieven Haarlemmermeer en Apeldoorn (decentralisatie-uitkering)

200

Totaal

25 575

   

Mutaties nog niet opgenomen in een begrotingsstuk:

 

Terugontvangsten Waarderingskamer 2010 naar AU

139

Vakantieschool Amsterdam

100

Vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering)

5 000

Nazorg ex-gedetineerden (decentralisatie-uitkering)

6 000

Arbeidsparticipatie alleenstaande ouders (decentralisatie-uitkering)

3 900

Koplopersregeling homo emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering)

30

Bodemsanering (decentralisatie-uitkering)

950

Eigen kracht (decentralisatie-uitkering)

1 900

Pieken in de Delta (decentralisatie-uitkering)

4 500

Herstructurering bedrijventerreinen (decentralisatie-uitkering)

7 185

Sterke regio's (decentralisatie-uitkering)

12 000

Bekostiging Digitaal Klantendossier (algemene uitkering)

– 1 870

Bekostiging Digitaal Klantendossier (bijdrage aan VNG)

1 610

Stimuleringsregeling oversampling WoON (decentralisatie-uitkering)

254

Impuls Brede Scholen, Sport & Cultuur (decentralisatie-uitkering)

8 708

Regionale platforms fraudebestrijding (Integratie-uitkering)

– 2 006

Green Deal Rotterdam (decentralisatie-uitkering)

1 000

Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering)

4 080

Totaal nieuwe mutaties

53 480

   

Totaal mutaties (uitgaven = verplichtingen)

79 055

2.2. Het beleidsartikel

In onderstaande tabel worden voor de verplichtingen, de uitgaven en de ontvangsten de budgettaire gevolgen van beleid van het gemeentefonds weergegeven. Hiermee worden de integrale uitgaven die samenhangen met de samengestelde beleidsdoelstelling (het nastreven van een adequate omvang van het gemeentefonds en het nastreven van een adequate verdeling van de middelen over de gemeenten) inzichtelijk gemaakt.

Tabel B1: Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
 

Stand begroting (1)

Stand suppletoire begroting VJN (2)

Mutaties suppletoire begroting NJN (3)

Stand suppletoire begroting NJN (4)=(2+3)

Verplichtingen

18 110 864

18 302 118

79 055

18 381 173

Uitgaven:

18 110 864

18 547 406

79 055

18 626 461

         

Onderzoek en bijdragen organisaties

       

1.

Kosten Financiële-verhoudingswet

2 091

3 091

0

3 091

2.

Kosten Waarderingskamer

1 158

1 255

0

1 255

3.

Budget A+O-fonds

6 032

6 032

0

6 032

4.

Bijdrage aan VNG

1 000

1 000

1 610

2 610

5.

Bijdrage gemeenten inzake KING

7 464

7 464

0

7 464

         

Programma-uitgaven

       

1.

Algemene uitkeringen en de aanvullende uitkeringen

15 801 286

16 084 835

– 4 385

16 080 450

2.

Integratie-uitkeringen

1 406 942

1 479 836

– 2 006

1 477 830

3.

Decentralisatie-uitkeringen

884 891

963 893

83 836

1 047 729

         

Ontvangsten:

18 110 864

18 547 406

79 055

18 626 461

         

Apparaatsontvangsten

       

1.

Terugontvangsten Waarderingskamer

   

139

139

         

Programma-ontvangsten

       

1.

Ontvangsten ex art. 4. Fvw

18 110 864

18 547 406

78 916

18 626 322

3. HET VERDIEPINGSHOOFDSTUK

3.1. Opbouw verplichtingen, uitgaven en ontvangsten vanaf de 1e suppletoire begroting

Verplichtingen

In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen van het gemeentefonds voor het jaar 2011 met € 79 055 000 te verhogen en te brengen op € 18 381 173 000.

De toelichting bij de mutaties, welke nog niet eerder zijn opgenomen in een begrotingsstuk, die onderdeel vormen van het bedrag van € 79 055 000 dat in tabel B2 is vermeld, wordt gegeven in paragraaf 3.2.

Tabel B2: Opbouw verplichtingenbedrag 2011 (x € 1 000)

Stand ontwerpbegroting 2011

 

18 110 864

Mutaties 1ste suppletoire begroting 2011

 

191 254

Stand 1ste suppletoire begroting 2011

 

18 302 118

Mutaties opgenomen in Ontwerpbegroting 2012 als Voorlopige Uitkomsten 2011

 

25 575

     

Mutaties nog niet opgenomen in een begrotingsstuk:

   

Terugontvangsten Waarderingskamer 2010 naar AU

139

 

Vakantieschool Amsterdam

100

 

Vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering)

5 000

 

Nazorg ex-gedetineerden (decentralisatie-uitkering)

6 000

 

Arbeidsparticipatie alleenstaande ouders (decentralisatie-uitkering)

3 900

 

Koplopersregeling homo emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering)

30

 

Bodemsanering (decentralisatie-uitkering)

950

 

Eigen kracht (decentralisatie-uitkering)

1 900

 

Pieken in de Delta (decentralisatie-uitkering)

4 500

 

Herstructurering bedrijventerreinen (decentralisatie-uitkering)

7 185

 

Sterke regio's (decentralisatie-uitkering)

12 000

 

Bekostiging Digitaal Klantendossier (algemene uitkering)

– 1 870

 

Bekostiging Digitaal Klantendossier (bijdrage aan VNG)

1 610

 

Stimuleringsregeling oversampling WoON (decentralisatie-uitkering)

254

 

Impuls Brede Scholen, Sport & Cultuur (decentralisatie-uitkering)

8 708

 

Regionale platforms fraudebestrijding (Integratie-uitkering)

– 2 006

 

Green Deal Rotterdam (decentralisatie-uitkering)

1 000

 

Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering)

4 080

 

Subtotaal

 

53 480

     

Totaal mutaties 2de suppletoire begroting 2011

 

79 055

     

Stand 2de suppletoire begroting 2011

 

18 381 173

Waarvan verplichtingenbedrag Kosten Financiële-verhoudingswet

 

3 091

Waarvan verplichtingenbedrag Kosten Waarderingskamer

 

1 255

Waarvan verplichtingenbedrag Budget A+O-fonds

 

6 032

Waarvan verplichtingenbedrag Bijdrage aan VNG

 

2 610

Waarvan verplichtingenbedrag Bijdrage aan gemeenten aan KING

 

7 464

Waarvan verplichtingenbedrag Algemene uitkeringen

 

15 835 904

Waarvan verplichtingenbedrag Integratie-uitkeringen

 

1 477 836

Waarvan verplichtingenbedrag Decentralisatie-uitkeringen

 

1 046 981

Uitgaven

In de onderstaande tabel B3 wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste mutaties die zich in de periode vanaf de ontwerpbegroting 2011 tot en met de tweede suppletoire begroting 2011 hebben voorgedaan in de uitgaven. De weergegeven mutaties, welke nog niet eerder zijn opgenomen in een begrotingsstuk, worden in paragraaf 3.2 afzonderlijk toegelicht.

In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de uitgaven van het gemeentefonds voor het jaar 2011 met € 79 055 000 te verhogen en te brengen op € 18 626 461 000.

Tabel B3: Opbouw uitgavenbedrag 2011 (x € 1 000)

Stand ontwerpbegroting 2011

 

18 110 864

Mutaties 1ste suppletoire begroting 2011

 

436 542

Stand 1ste suppletoire begroting 2011

 

18 547 406

Mutaties opgenomen in Ontwerpbegroting 2012 als Voorlopige Uitkomsten 2011

 

25 575

     

Mutaties nog niet opgenomen in een begrotingsstuk:

   

1) Terugontvangsten Waarderingskamer 2010 naar AU

139

 

2) Vakantieschool Amsterdam

100

 

3) Vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering)

5 000

 

4) Nazorg ex-gedetineerden (decentralisatie-uitkering)

6 000

 

5) Arbeidsparticipatie alleenstaande ouders (decentralisatie-uitkering)

3 900

 

6) Koplopersregeling homo emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering)

30

 

7) Bodemsanering (decentralisatie-uitkering)

950

 

8) Eigen kracht (decentralisatie-uitkering)

1 900

 

9) Pieken in de Delta (decentralisatie-uitkering)

4 500

 

10) Herstructurering bedrijventerreinen (decentralisatie-uitkering)

7 185

 

11) Sterke regio's (decentralisatie-uitkering)

12 000

 

12a) Bekostiging Digitaal Klantendossier (algemene uitkering)

– 1 870

 

12b) Bekostiging Digitaal Klantendossier (bijdrage aan VNG)

1 610

 

13) Stimuleringsregeling oversampling WoON (decentralisatie-uitkering)

254

 

14) Impuls Brede Scholen, Sport & Cultuur (decentralisatie-uitkering)

8 708

 

15) Regionale platforms fraudebestrijding (Integratie-uitkering)

– 2 006

 

16) Green Deal Rotterdam (decentralisatie-uitkering)

1 000

 

17) Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering)

4 080

 
   

53 480

     

Totaal mutaties 2de suppletoire begroting 2011

 

79 055

     

Stand 2de suppletoire begroting 2011

 

18 626 461

Waarvan uitgavenbedrag Kosten Financiële-verhoudingswet

 

3 091

Waarvan uitgavenbedrag Kosten Waarderingskamer

 

1 255

Waarvan uitgavenbedrag Budget A+O-fonds

 

6 032

Waarvan uitgavenbedrag Bijdrage aan VNG

 

2 610

Waarvan uitgavenbedrag Bijdrage aan gemeenten aan KING

 

7 464

Waarvan uitgavenbedrag Algemene uitkeringen

 

16 080 450

Waarvan uitgavenbedrag Integratie-uitkeringen

 

1 477 830

Waarvan uitgavenbedrag Decentralisatie-uitkeringen

 

1 047 729

Ontvangsten

Sinds de invoering van de Financiële-verhoudingswet zijn de uitgaven en de inkomsten op grond van artikel 4 van die wet over ieder uitkeringsjaar aan elkaar gelijk. Ten opzichte van de oorspronkelijke vastgestelde begroting van het gemeentefonds voor 2011 worden de ontvangsten, analoog aan de uitgaven, met € 79 055 000 verhoogd en gebracht op € 18 626 461 000.

3.2. Toelichting op de nog niet eerder opgenomen mutaties

1) Terugontvangsten Waarderingskamer 2010 naar AU

De waarderingskamer heeft de jaarrekening over 2010 uiteindelijk € 278 195 lager vastgesteld. Vanuit het gemeentefonds wordt voorzien in een gedeeltelijke financiering van de apparaatsuitgaven van de waarderingskamer. Volgens bestaande afspraken komt nu 50% van het genoemde bedrag ten goede aan de algemene uitkering van het fonds.

2) Vakantieschool Amsterdam

Vooruitlopend op de integrale aanpak 2012–2015 van taalachterstanden en extra onderwijstijd voor risicoleerlingen (OCW), ontvangt de gemeente Amsterdam in 2011 een eenmalige bijdrage van € 100 000 aan het project Vakantieschool Taal Amsterdam.

3) Vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering)

In het kader van het VWS-actieplan «Ouderen in veilige handen» wordt voor 2011 eenmalig € 5 miljoen toegevoegd aan de decentralisatie-uitkering vrouwenopvang. Deze middelen zijn bedoeld als een extra impuls voor de lokale/regionale aanpak van ouderenmishandeling, bijvoorbeeld door middel van deskundigheidsbevordering van de steunpunten huiselijk geweld en het regelen van een goede backoffice voor hulp en ondersteuning van slachtoffers van ouderenmishandeling.

4) Nazorg ex-gedetineerden (decentralisatie-uitkering)

In het strategisch Beraad Veiligheid van 4 juli 2011 heeft de Minister van Veiligheid en Justitie (in overleg met de VNG) besloten om een extra impuls te geven aan de door de gemeenten uitgevoerde coördinatie van de nazorg aan ex-gedetineerden. Doel van deze impuls is om de gemeenten te ondersteunen bij de uitvoering van de nazorg waarmee de praktijk van nazorg blijvend kan worden geborgd. De nazorg wordt uitgevoerd vanuit de Veiligheidshuizen. De impuls bedraagt € 6 miljoen voor 2012 en 2013 en wordt in één keer uitgekeerd in 2011. De uitkering vindt plaats via een decentralisatie-uitkering en niet langer via de verzameluitkering.

5) Arbeidsparticipatie alleenstaande ouders (decentralisatie-uitkering)

Het experiment bevordering arbeidsparticipatie alleenstaande ouders heeft als doel werken in deeltijd financieel aantrekkelijk te maken voor sollicitatieplichtige alleenstaande ouders. Met het experiment wordt beoogd inzicht te krijgen in de mate waarin een aantal maatregelen, al dan niet in combinatie, de doeltreffendheid van de arbeidsinschakeling van alleenstaande ouders stimuleert, wat betreft de toetreding tot de arbeidsmarkt, de stabiliteit van de arbeidsinschakeling en de uitstroom uit de bijstand. Voor dit experiment ontvangen de deelnemende gemeenten € 3,9 miljoen in 2011.

6) Koplopersregeling homo emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering)

De gemeente Amsterdam ontvangt in 2011 een incidentele bijdrage van € 30 000 ten behoeve van extra internationale activiteiten in verband met de internationale dimensie van de koploperovereenkomst homo-emancipatiebeleid.

7) Bodemsanering (decentralisatie-uitkering)

Via de decentralisatie-uitkering bodemsanering ontvangt de gemeente Helmond in 2011 incidenteel € 550 000 ten behoeve van het knelpunt Sallandhof en de gemeente Tilburg in 2011 incidenteel € 400 000 voor het knelpunt sanering Jan Aartestraat.

8) Eigen kracht (decentralisatie-uitkering)

Voor de uitvoering van het programma «Eigen Kracht» om laagopgeleide vrouwen zonder werk te activeren om stappen te zetten op weg naar werk of een opleiding, ontvangen de G4 in 2011 elk € 250 000 via een decentralisatie-uitkering. Daarnaast ontvangen nog 18 grote gemeenten in 2011, 2012 en 2013 € 50 000 per gemeente per jaar.

9) Pieken in de Delta (decentralisatie-uitkering)

Voor de Noordvleugel tender 2010-ii is € 4,5 miljoen beschikbaar via de decentralisatie-uitkering Pieken in de Delta. De middelen zijn bestemd voor de gemeenten Amsterdam en Utrecht ten behoeve van de financiering van het projecten waarvan de uitvoering beleidsmatig van bijzonder belang wordt geacht en waarin samenwerking, innovatie en concurrentiekracht centraal staan en die aansluiten bij het topsectorenbeleid. De gemeente Amsterdam ontvangt € 1,405 miljoen en de gemeente Utrecht € 3,095 miljoen.

10) Herstructurering bedrijventerreinen (decentralisatie-uitkering)

Het rijksbeleid ten aanzien van het herstructureren van bedrijventerreinen is gewijzigd. Uit het convenant tussen de VNG, het IPO en de regering vloeit onder meer voort dat waar mogelijk en wenselijk de beschikbare rijksmiddelen voor uitvoering van het Besluit Topper worden gedecentraliseerd. Voor diverse «Topperprojecten» ontvangen de gemeenten Emmen, Rotterdam, Hoogeveen, Etten-Leur, Rijnwoude, Den Bosch, Kampen, Vlaardingen, Oss, Beek en Nijmegen in 2011 € 4,482 miljoen via de decentralisatie-uitkering herstructurering bedrijventerreinen. Daarnaast wordt conform de motie Van Heugten (Tweede Kamer, 2008–2009, 31 700 XI, nummer 16 herdruk) een rijksbijdrage geïnvesteerd in het project Venekoten in Oosterwolde. De gemeente Ooststellingwerf ontvangt hiervoor € 2,703 miljoen via de decentralisatie-uitkering herstructurering bedrijventerreinen.

11) Sterke regio's (decentralisatie-uitkering)

Enkele regio’s en sectoren zijn economisch sterk ontwikkeld, maar extra inspanningen zijn nodig om de (internationale) concurrentiekracht van deze sterke regio’s te verstevigen. Via de decentralisatie-uitkering sterke regio’s ontvangt de gemeente Haarlemmermeer ten behoeve van de financiering van het project HST-cargo in 2011 € 4 miljoen. Het project draagt bij aan de ontwikkeling van het gebied tot multimodaal knooppunt. De doelstelling van het project is de realisatie van het HST Cargo concept, door de aanleg van een HST Cargo Railterminal nabij Hoofddorp en het ondersteunen van de ontwikkeling van een Europese HST freight service. Daarnaast ontvangt de gemeente Leiden via dezelfde decentralisatie-uitkering in 2011 € 8 miljoen voor het project Bio Science Park Leiden. Met dit project worden knelpunten in de verkeersafwikkeling van en naar het park opgelost, waardoor naast uitbreiding van het park tevens uitbereiding van bestaande en vestiging van nieuwe Life & Health Sciences bedrijven op het park mogelijk wordt.

12) Bekostiging Digitaal Klantendossier

De algemene uitkering wordt vanaf 2011 verminderd met € 1,87 miljoen in verband met het Digitale Klantdossier (DKD). Het programma DKD is in opdracht van het Miniserie van SZW in 2006 gestart en is voltooid op 31 december 2010. Het programma had tot doel het ontwikkelen en in gebruik nemen van een virtueel elektronisch klantdossier waarbij gegevens van de SUWI-partners (UWV, UWV-werkbedrijf, SVB en gemeenten) binnen de keten van werk en inkomen aan de ketenpartners en de burger beschikbaar te stellen en te kunnen hergebruiken. Nu het programma is beëindigd, zijn de gezamenlijke gemeenten verantwoordelijk voor het in stand houden (beheren en doorontwikkelen) van de gemeenten betreffende DKD-producten. Op voorstel van de VNG is besloten de structurele bekostiging van het beheer te financieren door een structurele betaling uit het gemeentefonds vanaf 2011 ten behoeve van de VNG van € 1,61 miljoen. De VNG treedt op als opdrachtgever voor de uitvoerder KING. Omdat gemeenten voor deze bijdrage recht hebben op btw-compensatie wordt het gemeentefonds tevens uitgenomen voor de BTW-component van € 0,26 miljoen.

13) Stimuleringsregeling oversampling WoON (decentralisatie-uitkering)

In 2011–2012 wordt voor de derde keer het WoonOnderzoek Nederland (WoON) gehouden voor het verkrijgen van inzicht in de ontwikkelingen op de woningmarkt. Naast het landelijke onderzoek dat in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken wordt uitgevoerd, wordt een deel van het onderzoek (de oversampling) in opdracht van andere partijen gedaan, zoals gemeenten, provincies, stadsgewesten en woningcorporaties. Hiervoor wordt in 2011 via een decentralisatie-uitkering € 254 000 aan gemeenten uitgekeerd.

14) Impuls Brede Scholen, Sport & Cultuur (decentralisatie-uitkering)

De impuls brede scholen richt zich op de realisatie van de zogenaamde combinatiefuncties. Dit zijn functies waarbij een werknemer in dienst is bij één werkgever, maar werkzaam is ten behoeve van twee of meer sectoren. Op 10 december 2007 hebben het Rijk (OCW en VWS), de VNG en vertegenwoordigers van de onderwijs-, sport- en cultuursector bestuurlijke afspraken gemaakt met als doel de realisatie van in totaal 2 500 (fte’s) combinatiefuncties in 2012. Voor de 4e tranche is € 8,708 miljoen beschikbaar in 2011.

15) Regionale platforms fraudebestrijding (Integratie-uitkering)

Met ingang van de start van het Handhavingsprogramma 2011–2014 van SZW vindt de volledige financiering van de 9 Regionale Coördinatieplatforms Fraudebestrijding (RCF) centraal plaats via de verzameluitkering van SZW. In verband hiermee is de integratie-uitkering inzake de financiering van interventieteams aan deze 9 Regionale Coördinatieplatforms Fraudebestrijding vanaf 2011 beëindigd.

16) Green Deal Rotterdam (decentralisatie-uitkering)

Het kabinet beoogt met de Green Deal Rotterdam een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van energiediensten in Nederland. Rotterdam sluit daarvoor voor meerdere clusters «maatschappelijk vastgoed» (zoals scholen, sportaccommodaties, musea en theaters) een onderhoud- en energieprestatiecontract af, waarbij gericht wordt op een energiereductie van circa 30% per contract. Hiervoor ontvangt de gemeente Rotterdam in 2011 eenmalig € 1 miljoen via een decentralisatie-uitkering uit het gemeentefonds.

17) Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering)

Via de decentralisatie-uitkering nationale gebiedsontwikkeling ontvangt de gemeente Eindhoven in 2011 € 4,080 miljoen voor de ontsluiting van de A2 rondom Eindhoven.

3.3. Integratie-uitkeringen

Als een toevoeging aan de algemene uitkering van het gemeentefonds in één keer bezwaarlijk is vanwege de omvang van de herverdeeleffecten wordt normaliter gesproken een integratie-uitkering toegepast. De integratie-uitkering voorziet dan in een geleidelijke overgang van specifieke uitkering of eigen inkomsten naar de algemene uitkering. In tabel B4 wordt een overzicht gegeven van de integratie-uitkeringen in 2011.

Tabel B4: Overzicht integratie-uitkeringen gemeentefonds (x € 1000)
 

2011

Ontwerpbegroting 2011:

 

WMO

1 383 086

WUW-middelen

13 132

Regionale platforms fraudebestrijding

2 006

Waterschapswegen (knelpunten verdeelproblematiek)

2 927

Ondersteuning bibliotheken

5 791

Stand ontwerpbegroting 2011

1 406 942

   

1ste suppletoire begroting 2011:

 

Wijziging betalingsverloop integratie-uitkeringen 2010

– 6

WMO

72 900

Stand 1ste suppletoire begroting 2011

1 479 836

   

Mutaties opgenomen in Ontwerpbegroting 2012 als Voorlopige Uitkomsten 2011:

 
   

2de suppletoire begroting 2011:

 

Regionale platforms fraudebestrijding

– 2 006

Stand 2de suppletoire begroting 2011

1 477 830

3.4. Decentralisatie-uitkeringen

Binnen het gemeentefonds bestaat naast de algemene uitkering en de integratie-uitkering ook de decentralisatie-uitkering. De verdeling van de decentralisatie-uitkering volgt evenmin als de integratie-uitkering de regels van de verdeling van de algemene uitkering van het gemeentefonds. Anders dan bij de integratie-uitkering, waar de termijn van overheveling naar de algemene uitkering van tevoren vaststaat, ontbreekt bij de decentralisatie-uitkering een dergelijke termijn. Dat maakt de uitkering geschikt voor de overheveling van specifieke uitkeringen, ook als die termijn nog niet bekend is. Ook maakt het de uitkering geschikt voor middelen die slechts tijdelijk beschikbaar zijn. In tabel B5 is een overzicht opgenomen van de decentralisatie-uitkeringen in 2011.

Tabel B5: Overzicht decentralisatie-uitkeringen gemeentefonds (x € 1000)
 

2011

Ontwerpbegroting 2011:

 

Aanpak Marokkaans-Nederlandse probleemjongeren

12 400

Alle troeven in handen

512

Antillianengemeenten

4 485

Beeldende kunst en vormgeving

13 500

Bevorderen maatschappelijke participatie vrouwen uit etnische minderheden

537

Bewonersbudgetten G-31 en aantal andere gemeenten

9 488

Bewonersinitiatieven wijken G18

15 000

Bodemsanering

20 765

Emancipatie 1 001 kracht

900

Gezond in de stad

5 000

Herbestemming aandachtswijken 2e tranche

2 000

Innovatietrajecten: Deltaplan inburgering

1 051

Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing

209 929

Jeugd

21 780

Koplopersregeling homo emancipatiebeleid

480

Leefbaarheid en veiligheid

64 040

Maatschappelijke opvang

307 228

Pilot gemengde scholen

800

Polarisatie en radicalisering

64

Regeling cultuurparticipatie

5 785

Regeling taalcoaches G50

843

Regeling taalcoaches overig

1 224

Rolstoelvoorzieningen Arnhem

300

Spoorse doorsnijdingen

47 550

Stimulering lokaal klimaatbeleid (SLOK)

11 115

Uitvoeringskosten WWIK

3 437

Vadercentra

699

Versterking peuterspeelzaalwerk

35 000

Vrouwenopvang

88 979

Stand ontwerpbegroting 2011

884 891

   

1ste suppletoire begroting 2011:

 

Bodemsanering

– 100

Gezond in de stad

23

Impuls Brede Scholen, Sport & Cultuur

22 551

Jeugdwerkloosheid

23 000

Nationaal Actieplan Sport en Bewegen

9 570

Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK)

5 000

Pieken in de Delta

9 082

Polarisatie en radicalisering tranche 2010

575

Regio specifiek pakket Zuiderzeelijn

7 307

Vrouwenopvang

1 246

Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2010

748

Stand 1ste suppletoire begroting 2011

963 893

   

Mutaties opgenomen in Ontwerpbegroting 2012 als Voorlopige Uitkomsten 2011:

 

Aanpak kindermishandeling

1 750

Bestaand Rotterdams gebied

2 527

Bewonersinitiatieven Haarlemmermeer en Apeldoorn

200

Herstructurering bedrijventerreinen

5 000

Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK)

18 852

   

2de suppletoire begroting 2011:

 

Vrouwenopvang

5 000

Nazorg ex-gedetineerden

6 000

Arbeidsparticipatie alleenstaande ouders

3 900

Koplopersregeling homo emancipatiebeleid

30

Bodemsanering

950

Eigen kracht

1 900

Pieken in de Delta

4 500

Herstructurering bedrijventerreinen

7 185

Sterke regio's

12 000

Stimuleringsregeling oversampling WoON

254

Impuls Brede Scholen, Sport & Cultuur

8 708

Green Deal Rotterdam

1 000

Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK)

4 080

Stand 2de suppletoire begroting 2011

1 047 729

Naar boven