Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 februari 2022
Per brief van 15 oktober 2021 heeft mijn ambtsvoorganger uw Kamer geïnformeerd over
de voortgang van het realtime Vervoersbewijs Dierlijke Meststoffen (rVDM) (Kamerstuk
33 037, nr. 404). De voorbereiding voor de invoering van rVDM is in volle gang. Met deze brief wil
ik uw Kamer informeren over de voortgang en de invoeringsdatum van rVDM.
Samen met de sector streef ik naar een open, transparante en eerlijke mestketen. Daarbij
is het van belang dat dierlijke mest op een verantwoorde manier wordt vervoerd en
fraude wordt voorkomen. Dit draagt bij aan een gelijk speelveld voor ondernemers.
Op 22 april 2021 is een wijziging van het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet (Ubm)
gepubliceerd, waarmee is voorzien in een nieuwe wijze van verantwoording van het vervoer
van dierlijke meststoffen. Het huidige papieren Vervoersbewijs Dierlijke Meststoffen
wordt vervangen door een volledig digitaal systeem waarmee realtime meldingen kunnen
worden verzonden. Ondernemers leveren dan hun transportgegevens digitaal, realtime
en vooraf aan, waardoor de kwaliteit van de gegevens verbetert. Betrouwbare gegevens
zijn enerzijds noodzakelijk voor de controle van de regels die betrekking hebben op
het mesttransport zelf. Anderzijds om te kunnen beoordelen of een bedrijf de gebruiksnormen
en de mestverwerkingsplicht heeft nageleefd, aan de verantwoordingsplicht heeft voldaan
en of een bedrijf zich heeft geconformeerd aan de gestelde regels in het kader van
de verantwoorde groei melkveehouderij.
Gezamenlijk met sectorpartijen is de afgelopen periode onderzocht hoe de werkbaarheid
en robuustheid van het ontworpen rVDM-systeem verbeterd kan worden. Uit deze analyse
bleek dat het noodzakelijk was om een aantal wijzigingen voor rVDM door te voeren
om de werking van het systeem voor zowel overheid als sector te verbeteren. Zo wordt
onder meer een voorziening ontwikkeld om te borgen dat ook in het geval van een storing
of niet-beschikbaarheid van mobiel dataverkeer of het rVDM-systeem, de vervoerders
hun meldingen kunnen blijven doen, zodat mesttransporten niet stil komen te staan.
De invoering van een dergelijke voorziening vergt een nieuwe wijziging van het Ubm
en een nadere aanpassing van de concept-wijziging van de Uitvoeringsregeling Meststoffenwet
(Urm), zoals deze eerder genotificeerd is. Daaraan wordt nu gewerkt. Mijn inzet is
erop gericht om zo spoedig mogelijk de internetconsultatie voor de wijziging van de
Urm te starten, waarna de Urm ter notificatie aangeboden wordt aan de Europese Commissie.
Voor een werkbaar en gebruiksvriendelijk systeem en een zorgvuldig proces rondom de
invoering van rVDM zijn praktijktesten en pilots met gebruikers essentieel. De afgelopen
periode is gewerkt aan het ontwikkelen van het systeem en de voorbereiding van de
brede invoering. Het streven is om in het tweede kwartaal van dit jaar te starten
met een representatieve pilot, waarin vervoerders vooruitlopend op de nieuwe wetgeving
hun transporten kunnen melden via het rVDM-systeem. Met deze pilot wordt de werking
van het nieuwe systeem getest en wordt nagegaan of de systemen van de sector en de
overheid goed op elkaar aansluiten. Bij een goed resultaat kan na afloop van het mestseizoen
2022 het rVDM-systeem voor alle ondernemers en mesttransporten uitgerold worden. De
definitieve invoering van het rVDM-systeem voor alle ondernemers en mesttransporten
is voorzien per 1 januari 2023.
Stap voor stap ga ik iedereen goed voorbereiden op de nieuwe werkwijze, met onder
andere een thematische nieuwsbrief rVDM. Hiermee wordt gericht informatie met de doelgroep
gedeeld, met links naar meer achtergrondinformatie op rvo.nl en de campagnesite verantwoordmestvervoer.nl.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
H. Staghouwer