32 893 Fiscaal stelsel voor Caribisch Nederland

Nr. 5 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 8 juni 2015

Per brief van 10 december 2014 (Kamerstuk 32 893, nr. 4) heb ik uw Kamer geïnformeerd over het voornemen om de op Caribisch Nederland gegenereerde belasting- en premieopbrengsten en de totale rijksuitgaven aan Caribisch Nederland eenmalig en globaal uit te splitsen over Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Dit ook mede op verzoek van de eilanden zelf, in het bijzonder Sint Eustatius bij schrijven van 2 december 2014 aan de Minister van Financiën. Door middel van dit schrijven kom ik, mede namens de bewindspersonen van Financiën, aan deze toezegging tegemoet.

Belasting- en premie-inkomsten

De Belastingdienst / Caribisch Nederland (B/CN) heeft over het kalenderjaar 2014 de ontvangsten op kasbasis van de rijksbelastingen en premies volksverzekeringen1 voor elk van de drie eilanden van Caribisch Nederland geïnventariseerd. Hiervoor is gebruik gemaakt van kas-, bank- en overige betaalgegevens, aangevuld met een ontvangsten die handmatig moesten worden beoordeeld en worden toegerekend aan één van de eilanden van Caribisch Nederland. Op basis daarvan is een vrij gedetailleerd en bijna compleet beeld ontstaan van de opbrengsten per eiland. In totaal is door B/CN op kasbasis in 2014 een bedrag van ruim 142 miljoen dollar aan rijksbelastingen en premies ontvangen.

Uitgesplitst per eiland ontstaat het volgende beeld:

Opbrengst 2014 (kasbasis) rijksbelastingen en premies volksverzekeringen
 

in USD 1.000

in € 1.0001

 

Bonaire

116.492

90.303

81,8%

Sint Eustatius

16.851

13.063

11,8%

Saba

9.051

7.016

6,4%

Totaal

142.394

110.382

100%

X Noot
1

Hierbij is uitgegaan van een gemiddelde koers USD/€ over 2014 (1,29)

Rijksuitgaven Caribisch Nederland

Voor het maken van een uitsplitsing van de rijksuitgaven aan Bonaire, Sint Eustatius en Saba is gekozen voor het begrotingsjaar 2014. Voor ruim de helft van de uitgaven is precies na te gaan welke uitgaven voor welk eiland zijn gedaan. Voor de resterende uitgaven zijn de volgende aannames en uitgangspunten gehanteerd om tot een uitsplitsing per eiland te komen:

  • De uitgaven die zien op koninkrijkstaken, zoals defensie en buitenlandse zaken zijn – net als bij het overzicht rijksuitgaven CN – niet meegenomen, omdat deze uitgaven ten goede komen aan alle landen van het Koninkrijk.

  • Gekozen is om ook incidentele geldstromen naar de eilanden mee te nemen. Dit kan een vertekening geven door uitgaven die toevallig in 2014 plaatsvinden, zoals bijvoorbeeld de uitgaven van EZ voor het verplaatsen van de power plant van Saba (€ 0,9 mln). Echter, het negeren van incidentele uitgaven (die in elk van de afgelopen jaren substantieel waren) zou geen goed beeld geven van de totale rijksuitgaven. Waar mogelijk zijn substantiële incidentele geldstromen die plaatsvinden over een aantal jaren wel gemiddeld over een aantal jaren (o.a. bij luchthavens, onderwijshuisvesting, duurzame energie).

  • Voor een substantieel deel van de uitgaven (ruim € 60 miljoen euro) is geen verdeling voorhanden dan wel is een verdeelsleutel arbitrair. Dit geldt bijvoorbeeld voor over de drie eilanden roulerend politie- en douanepersoneel. Om toch zo goed mogelijk een verdeling van rijksuitgaven te maken, zijn voor de niet-uitsplitsbare uitgaven de volgende verdeelsleutels gehanteerd:

    • De uitgaven van de Belastingdienst en douane zijn toebedeeld op basis van een globale kostenschatting.

    • De uitgaven van SZW (vooral uitkeringen) en studiefinanciering (OCW) hebben naar verwachting een sterke relatie met het aantal inwoners; derhalve heeft toerekening van deze uitgaven plaatsgevonden naar rato van het aantal inwoners per eiland.

    • De overige uitgaven worden verdeeld conform de zogenoemde CN-sleutel. Hierbij wordt de helft van de uitgaven gelijkelijk verdeeld over de drie eilanden en de andere helft van de uitgaven naar rato van inwoners. Hiermee wordt tot uitdrukking gebracht dat inwoneraantal van belang is, maar dat de kleinschaligheid van de bovenwinden zorgt voor extra kosten ten opzichte van het inwonerrijkere Bonaire. Het gaat hier vooral om uitgaven van V&J (politie, gevangenissen) en Financiën (financieel toezicht).

In een bijlage treft u gespecificeerd een overzicht van de verschillende uitgaven per eiland met toelichting.

Op basis van de toegelichte aannames en uitgangspunten ontstaat het volgende beeld van de uitgaven per eiland:

Rijksuitgaven 2014 (in € 1.000)

Bonaire

191.391

66,7%

Sint Eustatius

54.280

18,9%

Saba

41.453

14,4%

Totaal

287.124

100%

Samenvattend

Met inachtneming van de hiervoor toegelichte aannames en uitgangspunten leidt dit globaal tot de volgende belasting- en premie-inkomsten en uitgaven Caribisch Nederland:

Saldo uitgaven en inkomsten per eiland

Rijksuitgaven CN (in € 1.000)

Belastingen en premies (in € 1.000)

Ontvangsten uitgedrukt in % van rijksuitgaven

Bonaire

191.391

90.303

47,2%

Sint Eustatius

54.280

13.063

24,1%

Saba

41.453

7.016

16,9%

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

Bijlage: Toerekening verdeling rijksuitgaven 2014 (verdeling per eiland)

Bedragen in 2014 in euro’s

Bonaire

Sint Eustatius

Saba

T.b.v. alle eilanden

Uitgaven ministerie BZK

Integrale aanpak sociaaleconomische initiatieven

1.008

458

366

 

Overige uitgaven Koninkrijksrelaties

     

461

Reisdocumenten en registratie basisgegevens

     

1.430

Pensioenen, uitkeringen en benoemingen

     

830

Uitgaven ministerie V&J

Bekostiging politie

     

20.536

Opsporing en vervolging

     

3.997

Sanctietoepassing

     

9.384

Jeugdbescherming en voogdij

     

880

Uitgaven ministerie OCW

Bekostiging Primair Onderwijs

6.856

2.059

1.031

 

Bekostiging Expertisecentrum voor Onderwijszorg

963

386

203

 

Bekostiging Voortgezet Onderwijs en Middelbaar Beroepsonderwijs

11.865

2.934

1.645

361

Bekostiging Sociale Kanstrajecten Jongeren

409

256

153

 

Bijdrage OCW masterplan onderwijshuisvesting1

4.342

1.087

940

1.009

Onderwijs verbetermiddelen

     

2.160

Arbeidsmarkt- en Personeelsbeleid

     

2.353

Studiefinanciering2

1.614

353

162

 

Emancipatie

     

37

Uitgaven ministerie Financiën

Uitvoering Belastingdienst en douane3

10.807

1.559

846

 

Bijdrage toezicht AFM en DNB

     

1.188

Uitgaven ministerie I&M

Meerjarenprogramma bodem

     

100

Luchthavens4

6.433

2.400

1.067

565

Scheepvaart

     

160

Duurzaamheid

1.400

1.334

1.333

 

Externe veiligheid

     

39

Meteorologie en seismologie

     

610

Handhaving en toezicht

     

795

Bijdrage investeringsfondsen5

     

3.210

Uitgaven ministerie EZ

Natuur en landbouw

1.056

1.051

1.131

470

Bedrijfsleven en toerisme

10

   

100

Subsidie netwerkkosten

4.000

400

400

 

Aanloopverliezen energiebedrijven

 

1.600

1.000

 

Verplaatsen Powerplant Saba

   

900

 

Advisering en onderzoek

50

75

75

 

Uitgaven ministerie VWS

Zorguitgaven6

67.086

11.181

7.741

 

Beleid jeugdzorg

     

1.610

Apparaatuitgaven zorg

     

5.194

Apparaatuitgaven jeugdzorg

     

3.664

Uitgaven ministerie SZW

Diverse uitkeringen7

17.578

3850

1762

 

Uitgaven W&R

Sociale woningbouw

     

80

BES-fonds

Vrije uitkering

22.242

7.991

8.453

 
         

Niet direct toerekenbare uitgaven8

33.673

15.306

12.245

61.224

         

Totaal per eiland

191.391

54.280

41.453

 
X Noot
1

De onderwijs huisvestingsplannen hebben een looptijd van 2012 t/m 2017. In dit overzicht is het totaalbedrag per eiland door de zes jaren waarin het plan wordt uitgevoerd gedeeld.

X Noot
2

Verdeeld naar rato van inwoners (aanname).

X Noot
3

Verdeeld op basis van globale inschatting kosten Belastingdienst CN.

X Noot
4

De Luchthavens op alle drie de eilanden zullen worden gerenoveerd in de periode 2014–2016. In dit overzicht is het totaalbedrag per eiland door de drie jaren waarin het plan wordt uitgevoerd gedeeld.

X Noot
5

Een bedrag van € 2,3 miljoen ziet op een incidentele investering in 2014 in de maritieme incidentenorganisatie.

X Noot
6

De verdeling van ZVK uit 2013 is toegepast op de realisatiecijfers 2014 (verhouding: 78%/13%/9%).

X Noot
7

Naar rato inwoners (aanname).

X Noot
8

Dit zijn alle uitgaven die hierboven onder kolom «T.b.v. alle eilanden» zijn opgenomen. De uitsplitsing per eiland vindt plaats conform CN-sleutel (55% Bonaire, 25% Sint Eustatius, 20% Saba).


X Noot
1

Bij de premies volksverzekeringen gaat het enerzijds om de premies voor de AOV, de premie voor de AVV en inkomensafhankelijke premie voor de zorgverzekering en anderzijds om de door werkgevers betaalde premies voor werknemersverzekeringen (voornamelijk zorgpremie).

Naar boven