Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 32849 nr. 229 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 32849 nr. 229 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 juni 2023
Via deze brief wil ik uw Kamer informeren over de planning voor de uitwerking van de contourennota voor aanpassing van de Mijnbouwwet, in lijn met mijn toezegging tijdens de Commissiedebat Contourennota aanpassing Mijnbouwwet van 23 maart 2023 (Kamerstuk 32 849, nr. 227). De uitwerking kan worden opgedeeld in drie grote onderdelen.
Ik ben voornemens om als uitwerking van de nationale omgevingsvisie een rijksprogramma voor duurzaam gebruik van de diepe ondergrond op te stellen, waarin wordt beschreven in welke gebieden welke activiteiten wel, niet of onder voorwaarden mogen plaatsvinden. Om dit programma vorm te geven wil ik een zorgvuldige maatschappelijke dialoog voeren in de gebieden waar mijnbouwactiviteiten nu en in de toekomst mogelijk kunnen plaatsvinden. Ik werk nu een aanpak uit. De maatschappelijke dialoog zal in het najaar van 2023 en het voorjaar van 2024 gevoerd worden. Vervolgens zal ik de resultaten hiervan beschrijven in een concept programma dat ik voornemens ben in het najaar van 2024 aan uw Kamer aan te bieden.
In de contourennota heb ik ook aangekondigd de Mijnbouwwet en onderliggende regelgeving te herzien. Hiervoor moeten verschillende stappen worden doorlopen, zoals het ontwerpen van een geheel nieuw stelsel, het raadplegen van o.a. publiek en mijnbouwondernemingen, decentrale overheden en Staatstoezicht op de Mijnen, het doorlopen van uitvoeringstoetsen, advisering door de Raad van State, behandeling door het parlement van de voorgestelde wetswijziging en voorbereiding van de implementatie van het nieuwe stelsel. In de bijlage heb ik de verschillende processtappen en een indicatieve planning beschreven. Mijn streven is om de voorgestelde wetswijziging eind 2026 aan de Tweede Kamer aan te bieden. Ondertussen wil ik binnen de mogelijkheden van de huidige Mijnbouwwet een aantal zaken reeds oppakken, zoals het periodiek herzien van de vergunningen en het verkleinen van vergunningen indien er aantoonbaar geen substantiële activiteit heeft plaatsgevonden in een (deel van de) winningsvergunning in de afgelopen vijf jaar. Ik zal uw Kamer jaarlijks informeren over de voortgang van de uitwerking van de contourennota, waaronder het programma duurzaam gebruik diepe ondergrond en de stelselwijziging van Mijnbouwwet- en regelgeving.
Om op korte termijn invulling te kunnen geven aan de afspraken uit het coalitieakkoord (bijlage bij Kamerstuk 35 788, nr. 77), om geen nieuwe vergunningen af te geven voor gaswinning onder de Waddenzee, wil ik op grond van artikel 49 van de Mijnbouwwet een wijziging van het Mijnbouwbesluit opstellen waarmee dit gebied wordt uitgesloten van het opsporen en winnen van gas. Mijn streven is voor het zomerreces de internetconsultatie te starten, zodat ik daarna de reacties kan verwerken en de wijziging uiterlijk begin oktober aan de Raad van State kan aanbieden voor advies. Na verwerking van het advies kan de wijziging zo spoedig mogelijk in werking treden. De adviestermijn van de Raad van State is normaal gesproken drie maanden. Daarnaast wil ik bij AMvB een aantal eerdere beleidsuitspraken vastleggen, zoals het uitsluiten van schaliegas en het uitsluiten van CCS op land. Voor het uitwerken van deze maatregelen is meer tijd nodig. Ik ben voornemens om deze AMvB in het voorjaar van 2024 aan te bieden aan de Raad van State.
Als laatste onderdeel heb ik in de contourennota aangekondigd dat ik wil verkennen hoe de lusten en lasten van mijnbouwactiviteiten anders kunnen worden verdeeld, zodat de regio waar activiteiten plaatsvinden kunnen meedelen in de baten uit mijnbouwactiviteiten die van nationaal of economisch belang zijn. Daarbij wil ik ook kijken naar hoe omgegaan kan worden met activiteiten van nationaal belang die weinig of geen opbrengsten in geld genereren (bijvoorbeeld opslag van energiedragers). Hiermee geef ik invulling aan de motie van de leden Mulder en Segers (Kamerstuk 36 200 VIII, nr. 105) en de toezegging tijdens de Commissievergadering Contourennota aanpassing Mijnbouwwet van 23 maart 2023. Deze verkenning is naar verwachting in oktober gereed. In het najaar zal ik deze verkenning aan uw Kamer sturen. Mocht naar aanleiding van de verkenning een aanpassing van wet- of onderliggende regelgeving nodig zijn, dan zal dit worden meegenomen in de stelselwijziging van de Mijnbouwwet- en regelgeving.
In de tabel hieronder heb ik de planning ten aanzien van de drie verschillende onderdelen samengevat:
Onderdeel |
Planning (in chronologische volgorde) |
---|---|
Internetconsultatie AMvB uitsluiten gaswinning onder de Waddenzee |
Vóór zomerreces 2023 |
Verkenning batendeling regio naar de Tweede Kamer |
Najaar 2023 |
AMvB uitsluiten CCS op land en schaliegas naar Raad van State |
Voorjaar 2024 |
Maatschappelijke dialoog |
Voorjaar 2024 |
Programma Duurzaam Gebruik Diepe Ondergrond naar Tweede Kamer |
Najaar 2024 |
Stelselwijziging Mijnbouwwet en regelgeving naar Tweede Kamer |
Najaar 2026 |
Tot slot heb ik tijdens de Commissiedebat Contourennota aanpassing Mijnbouwwet van 23 maart 2023 ook toegezegd om uw Kamer te informeren over de planning voor de brief over gestapelde mijnbouwschade, waarin ik ook zal ingaan op de onderwerpen nazorg en het bewijsvermoeden. Ik zal deze brief na het zomerreces van 2023 met uw Kamer delen.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, J.A. Vijlbrief
Activiteit |
Indicatieve planning |
---|---|
Interne voorbereiding, waaronder: – uitwerking van concept wet- en regelgeving deels paralel aan en deels op basis van het programma duurzaam gebruik ondergrond – afstemming met decentrale overheden – afstemming met overige stakeholders |
Heden – 1 juni 2025 |
Internetconsultatie en verwerken reacties |
1 juni 2025 tot medio oktober 2025 |
Toetsen en verwerken van uitkomsten: – Adviescollege Regeldruk – Uitvoerings- en handhavingstoetsen (SodM) – Raad voor de Rechtspraak – Uitvoeringstoets decentrale overheden |
Medio oktober 2025 tot medio februari 2026 |
Wetgevingstoets J&V en verwerken van uitkomsten |
Medio februari – medio april 2026 |
Besluitvorming binnen het Rijk via MR |
Medio april- begin juni 2026 |
Advies Raad van State |
Juni – oktober 2026 |
Bij technisch voorschrift: notificatie bij Europese Commissie |
Juni – september 2026 |
Nader rapport |
Oktober -november 2026 |
Indienen |
December 2026 |
Behandeling Tweede Kamer |
Aan Tweede Kamer |
Behandeling Eerste Kamer |
Aan Eerste Kamer |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32849-229.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.