De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
In de beweegreden wordt «opdat het mogelijk wordt voor een plusregio die de gemeente
Amsterdam, ’s-Gravenhage, Rotterdam of Utrecht omvat, een concessie voor het openbaar
vervoer te verlenen» vervangen door: opdat het mogelijk wordt voor een concessieverlener
een concessie voor openbaar vervoer per tram en metro te verlenen.
II
In artikel I, onderdeel L, wordt artikel 62 als volgt gewijzigd:
1. In het eerste, tweede en derde lid komt «van de plusregio» telkens te vervallen.
2. In het zesde lid wordt «Wet aanbestedingsvrijheid OV grote steden» vervangen door:
Wet aanbestedingsvrijheid OV per tram en metro.
III
In artikel I, onderdeel M, komt in artikel 63a de eerste volzin als volgt te luiden:
In afwijking van artikel 61, eerste lid, kan een concessieverlener voor openbaar vervoer
anders dan per trein of bus een concessie verlenen zonder dat daartoe een aanbesteding
is gehouden indien deze concessie wordt verleend aan een vervoerder waarop de desbetreffende
concessieverlener net als over haar eigen diensten zeggenschap uitoefent.
IV
In artikel I, onderdeel M, wordt artikel 63b als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt «buiten de plusregio» vervangen door: buiten
het grondgebied.
2. In het eerste lid, onderdeel b, wordt «binnen de plusregio» vervangen door: binnen
het grondgebied.
3. In het eerste lid, onderdeel c, wordt «buiten het grondgebied van de plusregio» vervangen
door: buiten het grondgebied».
V
In artikel I, onderdeel P, wordt in artikel 93a «Het dagelijks bestuur van een plusregio
als bedoeld in artikel 20, tweede en derde lid» vervangen door: Het bestuur van een
concessieverlener.
VI
In artikel I, onderdeel T, wordt in artikel 124a «Wet aanbestedingsvrijheid OV grote
steden» vervangen door: Wet aanbestedingsvrijheid OV per tram en metro.
VII
In artikel I, onderdeel T, wordt in artikel 124ab «Wet aanbestedingsvrijheid OV grote
steden» vervangen door: Wet aanbestedingsvrijheid OV per tram en metro.
VIII
In artikel I, onderdeel T, wordt in artikel 124b «Wet aanbestedingsvrijheid OV grote
steden» vervangen door: Wet aanbestedingsvrijheid OV per tram en metro.
IX
In artikel I, onderdeel T, wordt in artikel 124d «Wet aanbestedingsvrijheid OV grote
steden» vervangen door: Wet aanbestedingsvrijheid OV per tram en metro.
X
In artikel IA wordt «Wet aanbestedingsvrijheid OV grote steden» vervangen door: Wet
aanbestedingsvrijheid OV per tram en metro.
Toelichting
Met dit amendement wordt allereerst geregeld dat de keuze tussen aanbesteding of inbesteding
slechts bestaat voor het railgebonden personenvervoer, niet zijnde treinen. Dit betekent
dat ten aanzien van concessies van tram en metrovervoer de keuze tussen aanbesteding
of inbesteding bestaat, maar niet ten aanzien van treinvervoer en busvervoer. Ten
tweede regelt dit amendement dat de keuze voor aanbesteding of inbesteding niet alleen
geldt voor een plusregio die de gemeente Amsterdam, ’s-Gravenhage, Rotterdam of Utrecht
omvat, maar voor alle concessieverleners in Nederland.
Door de wijziging die het amendement bewerkstelligt dienen ook het opschrift, de citeertitel
en de beweegreden van het wetsvoorstel te worden aangepast. Indien dit wetsvoorstel
wordt aangenomen, komt het opschrift te luiden: Voorstel van wet van de leden Monasch,
Bashir, Van Gent en Verhoeven tot wijziging van de Wet personenvervoer 2000 teneinde
inbesteding van openbaar vervoer, anders dan trein- of busvervoer, mogelijk te maken
(Wet Aanbestedingsvrijheid OV per tram en metro).
Wiegman-Van Meppelen Scheppink