32 811 Wijziging van de Wet vervoer over zee in verband met de intrekking van de groepsvrijstelling voor lijnvaartconferences

Nr. 6 NOTA NAAR AANLEIDING VAN HET VERSLAG

Ontvangen 17 oktober 2011

I. Inleiding

De regering heeft met belangstelling kennisgenomen van de bevindingen van de leden van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu, belast met het voorbereidend onderzoek van het voorstel van wet tot wijziging van de Wet vervoer over zee in verband met de intrekking van de groepsvrijstelling voor lijnvaartconferences. Mede namens de Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie spreek ik de verwachting uit dat met de beantwoording van de vragen en het geven van een reactie op de opmerkingen de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende is voorbereid.

2. Ontwikkelingslanden

De leden van de SP-fractie vragen een toelichting op de gevolgen van het opzeggen van het Verdrag inzake een gedragscode voor lijnvaartconferences voor ontwikkelingslanden en vragen of er overleg is gevoerd met ontwikkelingslanden over de opzegging van dit verdrag.

Het vervoer binnen lijnvaartconferences van en naar Europese havens is al sinds 18 oktober 2008 verboden als gevolg van de intrekking van de Europese groepsvrijstelling voor lijnvaartconferences bij verordening (EG) Nr. 1419/20061. Als gevolg hiervan bestaat geen conferencelading meer in het lijnvaartvervoer tussen Europa en niet-Europese ontwikkelingslanden waarop ontwikkelingslanden hun recht kunnen doen gelden. De opzegging van genoemd verdrag is het noodzakelijke gevolg van genoemde intrekking van de Europese groepsvrijstelling. Ontwikkelingslanden kunnen blijven participeren in de nu vrije lijnvaartmarkt.

Voorafgaand aan de intrekking van de Europese groepsvrijstelling voor lijnvaartconferences heeft de Europese Commissie een impact assessment2 uitgevoerd, waarbij de intrekking van deze groepsvrijstelling als een van de opties is geanalyseerd. In dit kader is tevens het gevolg van de intrekking van de Europese groepsvrijstelling op ontwikkelingslanden onderzocht. Hieruit bleek dat het Verdrag inzake een gedragscode voor lijnvaartconferences in de praktijk zijn belang heeft verloren. Verder bleek dat het verdrag niet heeft bijgedragen aan het doel nationale lijnen van ontwikkelingslanden te beschermen. Het heeft de groei juist belemmerd en de transportkosten verhoogd. Uit het impact assessment bleek dat de intrekking van de Europese groepsvrijstelling voor lijnvaartconferences positieve effecten zou kunnen hebben. Prijzen zullen naar verwachting dalen en de concurrentiekracht vergroten. Voor ontwikkelingslanden zou dit een positief effect kunnen hebben. Export uit deze landen, met name van goederen met een relatief hoog aandeel van transportkosten zou op de wereldmarkt goedkoper kunnen worden, hetgeen weer zou kunnen bijdragen aan een groei van het bruto binnenlands product.

Nederland heeft geen overleg gevoerd met ontwikkelingslanden over de opzegging van het Verdrag. Dit was niet meer relevant, aangezien het Europese kartelverbod noodzaakte tot opzegging van het Verdrag.

De minister van Infrastructuur en Milieu,

M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

Verordening (EG) Nr. 1419/2006 van de Raad van 25 september 2006 houdende intrekking van Verordening (EEG) nr. 4056/86 tot vaststelling van de wijze van toepassing van de artikelen 85 en 86 van het Verdrag op het zeevervoer en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1/2003 inzake de uitbreiding van het toepassingsgebied van deze verordening tot cabotage en internationale wilde vaart.

X Noot
2

De resultaten van het impact assessment zijn neergelegd in het Commission Staff Working Document van 14 december 2005 (SEC(2005) 1641). Onderdeel van het impact assessment was een studie in opdracht van DG Competitie en uitgevoerd door Global Insight, in samenwerking met het Institute of Shipping Economics Logistics en de Berlijnse Universiteit voor Technology. De resultaten van dit onderzoek zijn neergelegd in het rapport The Application of Competition Rules to Liner Shipping van 26 oktober 2005 en is te vinden op http://ec.europa.eu/competition/consultations/2005_reg_4056_86/shipping_report_26102005.pdf

Naar boven