Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32780-X nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32780-X nr. 2 |
Toelichting bij wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Defensie (X).
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De minister van Defensie,
J. S. J. Hillen
De departementale begroting
Budgettair kader
Uit de hiervoor vermelde samenvattende begrotingsstaat blijkt dat ten opzichte van de begroting 2011 een bedrag van € 115,5 miljoen aan de begroting voor 2011 wordt toegevoegd en het begrotingsbedrag voor de ontvangsten 2011 met een bedrag van € 42,3 miljoen wordt verhoogd. Dit leidt tot een uitgavenbudget van € 8 379,135 miljoen en een ontvangstenbudget van € 499,599 miljoen. Het bedrag voor de verplichtingen in 2011 is verhoogd met € 114,6 miljoen tot € 8 319,352 miljoen.
Samenvatting belangrijkste begrotingswijzigingen
Tot de belangrijkste begrotingswijzigingen kan worden gerekend de toekenning van € 56,3 miljoen in verband met de eindejaarsmarge voor de uitvoering van crisisbeheersingsoperaties en de uitdeling van loon- en prijsbijstelling van € 29,2 miljoen resp. € 38,9 miljoen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken hevelt € 16,1 miljoen over voor de uitvoering van de bescherming van ambassadepersoneel in 2011. Tevens is er sprake van een structurele bijdrage van € 3,5 miljoen door het ministerie van Veiligheid en Justitie, toegekend voor de grensbewaking van Bonaire, Sint Eustatius en Saba door personeel van het Commando Koninklijke marechaussee (CKmar) en een eenmalige bijdrage van € 5,8 miljoen van het ministerie van Veiligheid & Justitie aan Defensie voor de Maatschappelijke Innovatie Agenda (MIA). Ook genoemd kan worden de BTW compensatie van € 12,1 miljoen voor de buitenlandse opleidingen als gevolg van wijziging van de onderwijsvrijstelling en de BTW compensatie van € 1,6 miljoen voor het uitbesteden van diensten wegens het PPS Kromhout. Daartegenover staat een overheveling naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor de defensiebijdrage in de exploitatiekosten van het project C2000. Deze overheveling verlaagt het defensiebudget met € 6,3 miljoen. Vanuit het HGIS begroting wordt € 6 miljoen overgeheveld naar ministerie van Veiligheid en Justitie voor het uitvoeren van civiele politiemissies. Een andere aanzienlijke mutatie is de eindejaarsmarge 2010, die het defensiebudget voor 2011 met € 79,544 miljoen verlaagt (excl. HGIS). De hogere ontvangsten van € 42,3 miljoen zijn voornamelijk het gevolg van hogere ontvangsten bij het Commando DienstenCentra (CDC), die ontstaan door het verschuiven van ontvangsten van 2010 naar 2011 met een bedrag van € 14,3 miljoen bij Domeinen en de afdracht van de winst in 2010 van de baten-lastendiensten met een bedrag van € 20 miljoen.
Toelichtingen
Per begrotingsartikel zijn de wijzigingen naar aard en oorzaak gerangschikt in een tabel met autonome en beleidsmatige mutaties. Naast de beleidsmatige mutaties worden ook omvangrijke autonome mutaties toegelicht. De wijzigingen in deze eerste suppletoire begroting van 2011 hebben grotendeels een beleidsmatig karakter.
Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties
Op de website van Defensie (www.defensie.nl/missies) is actuele informatie beschikbaar over de verschillende crisisbeheersingsoperaties.
Algemeen
Met dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2011 met respectievelijk € 121,5 miljoen en € 42,3 miljoen te verhogen.
De mutaties die tot deze aanpassingen leiden, worden in de Voorjaarsnota 2011 (Kamerstukken II, 2010–2011, nr. 1) opgenomen.
De cijfermatige aansluiting van de begrotingsstaten is als volgt:
Uitgaven
Stand geautoriseerde begroting 2011 |
€ 8 458,56 miljoen |
Mutaties / Nota van wijziging |
– € 194 972 miljoen |
Wijzigingen 1e suppletoire begroting 2011 |
+ € 115 544 miljoen |
Stand Voorjaarsnota 2011 |
€ 8 379,135 miljoen |
Ontvangsten
Stand geautoriseerde begroting 2011 |
€ 457,309 miljoen |
Wijzigingen 1e suppletoire begroting 2011 |
+ € 42,290 miljoen |
Stand Voorjaarsnota 2011 |
€ 499,599 miljoen |
Uitgaven
Omschrijving |
UCBO |
CZSK |
CLAS |
CLSK |
CKMar |
DMO |
CDC |
Geh. |
Nom. |
Alg. |
Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2011 |
270,7 |
591,4 |
1 325,9 |
701,3 |
380,6 |
2 306,5 |
1 162,8 |
2,2 |
– 4,5 |
1 721,7 |
8 458,6 |
mutaties Nota van wijziging |
0,0 |
– 8,2 |
– 30,2 |
– 7,3 |
– 5,9 |
– 137,8 |
– 15,3 |
0,0 |
0,0 |
9,8 |
– 195,0 |
Ontwerpbegroting 2011 (incl. Amendement) |
270,7 |
583,1 |
1 295,7 |
694,0 |
374,7 |
2 168,7 |
1 147,5 |
2,2 |
– 4,5 |
1 731,4 |
8 263,6 |
Wijzigingen in samenhang |
|||||||||||
met de Voorjaarsnota 2011 |
|||||||||||
1. Definitieve eindejaarsmarge |
56,3 |
– 79,5 |
– 23,3 |
||||||||
2. Herschikkingen tussen defensieonderdelen |
8,6 |
3,5 |
8,1 |
9,2 |
– 30,5 |
– 21,5 |
0,0 |
47,4 |
– 24,8 |
0,0 |
|
3. Overhevelingen tussen departementen |
– 7,5 |
17,1 |
3,9 |
– 6,3 |
12,4 |
7,9 |
27,5 |
||||
4. Bijstelling ontvangsten |
21,0 |
21,3 |
42,3 |
||||||||
5. Uitdeling loonbijstelling |
29,2 |
29,2 |
|||||||||
6. Uitdeling prijsbijstelling |
39,9 |
39,9 |
|||||||||
Stand Voorjaarsnota 2011 |
319,5 |
591,7 |
1 299,2 |
702,1 |
401,1 |
2 142,0 |
1 140,7 |
2,2 |
66,1 |
1 714,5 |
8 379,1 |
Toelichting
1. Definitieve eindejaarsmarge
Het defensiebudget wordt neerwaarts bijgesteld met een bedrag van – € 79,5 miljoen en het budget voor HGIS wordt verhoogd met € 56,3 miljoen. Dit betreft de definitieve eindejaarsmarge als gevolg van de gerealiseerde bedragen in 2010.
2. Herschikkingen tussen defensieonderdelen
De herschikkingen bestaan uit diverse aanpassingen op de budgetten voor de investeringen en de personele- en materiële exploitatie. Het betreft de aanpassing van de gefaseerde vullingslijnen op basis van de ontwikkeling van het personeelsbestand. Verder werkt de eindejaarsmarge 2010 door naar de verschillende defensieonderdelen. De investeringsbudgetten zijn verlaagd ten behoeve van de logistieke ondersteuningsbudgetten voor munitie en voorraden en ten behoeve van het onderhoud van wapensystemen. Ook zijn de investeringsbudgetten verlaagd ten behoeve van de exploitatie bij het CDC, teneinde het activiteitenniveau en het beschikbare budget in lijn te brengen.
Deze maatregelen hebben gevolgen gehad voor de operationele gereedstelling van eenheden van het Commando zeestrijdkrachten (CZSK) en het Commando luchtstrijdkrachten (CLSK). De tabel voor de operationele doelstellingen van het CZSK op pagina 39 van de begroting moet daarom als volgt worden aangepast, waarbij het oude aantal eenheden tussen haakjes is vermeld.
Groep |
Organieke eenheid |
Geplande inzet (OD1) |
Totaal aantal eenheden |
Totaal aantal operationeel gerede eenheden (OD1+ OD2) |
Voortzettings-vermogen (OD3) |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Specifiek OG |
Organiek OG |
|||||
Vlooteenheden |
Fregatten |
1 |
6 |
2 (1) |
1 (2) |
3 |
Ten aanzien van de operationele doelstellingen van het CLSK moet de tabel op pagina 50 van de begroting als volgt worden gewijzigd.
Groep |
Organieke eenheid |
Geplande inzet (OD1) |
Totaal aantal eenheden |
Totaal aantal operationeel gerede eenheden (OD1 en OD2) |
Voortzettings-vermogen (OD3) |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Specifiek OG |
Organiek OG |
||||||
Jachtvliegtuigen |
F-16 |
Squadron |
0,1 |
5 |
1,8 (2,1) |
3,2 (2,9) |
|
Luchttransport |
(K)DC-10 |
Squadron |
0,2 |
1 |
0,6 (0,7) |
0,4 (0,3) |
|
C-130H Hercules |
Squadron |
0,3 |
1 |
0,4 (0,5) |
0,6 (0,5) |
De operationele doelstellingen van het Commando landstrijdkrachten (CLAS) blijven ongewijzigd ten opzichte van de begroting.
De Kamer is hierover reeds geïnformeerd in de schriftelijke antwoorden op vragen die zijn gesteld tijdens de eerste termijn van de Kamer van de begrotingsbehandeling Defensie 2011 (Bijvoegsel van de handelingen 2010–2011, nr. 32 van 8 december 2010).
3. Overhevelingen tussen departementen
Overhevelingen tussen het ministerie van Defensie en andere departementen hebben per saldo geleid tot een verhoging van het defensiebudget met € 27,5 miljoen. Van het ministerie van Buitenlandse Zaken is € 16,1 miljoen ontvangen voor de uitvoering van de bescherming van ambassadepersoneel door de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten (BSB) van het CKmar. De BTW compensatie van € 12,1 miljoen voor de buitenlandse opleidingen als gevolg van wijziging van de onderwijsvrijstelling en de BTW compensatie van € 1,6 miljoen voor het uitbesteden van diensten wegens het PPS Kromhout. Zoals hierboven reeds uiteengezet zijn van het ministerie van Veiligheid en Justitie bijdragen ontvangen van in totaal € 4,3 miljoen voor de grensbewaking en politionele taken van het CKmar op de eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba en van € 5,8 miljoen als bijdrage voor de MIA. Daarnaast draagt het ministerie van Defensie € 6,3 miljoen bij aan de centrale exploitatiekosten voor het project C2000 en € 6 miljoen voor het uitvoeren civiele politiemissies door het ministerie van Veiligheid en Justitie. De overige overhevelingen tussen de departementen verlagen het defensiebudget met – € 0,1 miljoen.
4. Bijstelling ontvangsten
De uitgavenbegroting wordt bijgesteld als gevolg van de hierna toegelichte ontvangstenmutaties.
Omschrijving |
UCBO |
CZSK |
CLAS |
CLSK |
CKMar |
DMO |
CDC |
Geh. |
Nom. |
Alg. |
Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2011 |
1,4 |
13,6 |
15,8 |
9,2 |
4,7 |
274,4 |
129,3 |
0,0 |
0,0 |
9,0 |
457,3 |
Wijzigingen in samenhang |
|||||||||||
met de Voorjaarsnota 2011 |
|||||||||||
1. Bijstelling ontvangsten Domeinen |
14,3 |
14,3 |
|||||||||
2. Bijstelling ontvangsten Programma |
5,3 |
21,0 |
1,7 |
28,0 |
|||||||
Stand Voorjaarsnota 2011 |
1,4 |
13,6 |
15,8 |
9,2 |
4,7 |
279,7 |
164,5 |
0,0 |
0,0 |
10,7 |
499,6 |
Afrondingsverschillen zijn mogelijk
Toelichting
1. Bijstelling ontvangsten Domeinen
Dit betreft een bijstelling als gevolg van vertraagde verkoopopbrengsten voor afstotingprojecten van onroerende zaken in 2010.
2. Bijstelling programma ontvangsten
Dit betreft hogere ontvangsten die voornamelijk worden veroorzaakt door de afdracht van het positieve resultaat van de baten-lastendiensten aan het moederdepartement.
Beleidsartikel 20 Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties
Omschrijving |
Stand ontwerp-begroting 2011 |
Mutaties Amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
270 694 |
|
48 770 |
319 464 |
|
||||
Uitgaven operaties |
|||||||||
Vrede en stabiliteit in Europa/Balkan, |
2 300 |
0 |
6 200 |
8 500 |
|||||
waarvan |
|
||||||||
EUFOR Althea |
1 300 |
5 600 |
6 900 |
||||||
EULEX |
800 |
800 |
|||||||
KFOR |
600 |
600 |
|||||||
EUPM |
200 |
200 |
|||||||
Vrede en stabiliteit in Afghanistan, |
105 210 |
0 |
133 000 |
238 210 |
|||||
waarvan |
|||||||||
ISAF |
13 000 |
13 000 |
|||||||
Nationale bijdrage aan ISAF-staven |
5 000 |
8 000 |
13 000 |
||||||
ISAF redeployment |
100 000 |
100 000 |
|||||||
EUPOL |
210 |
210 |
|||||||
Politiemissie deployment |
36 500 |
36 500 |
|||||||
Politiemissie instandhouding |
75 500 |
75 500 |
|||||||
Politiemissie redeployment |
|||||||||
Vrede en stabiliteit in het Midden-Oosten, |
540 |
0 |
100 |
640 |
|||||
waarvan |
|||||||||
EUBAM |
40 |
40 |
|||||||
UNTSO |
500 |
100 |
600 |
||||||
Vrede en stabiliteit in Afrika, |
10 300 |
0 |
16 120 |
26 420 |
|||||
waarvan |
|||||||||
EU NAVFOR Atalanta |
1 000 |
– 600 |
400 |
||||||
EUFOR Tchad/RCA |
20 |
20 |
|||||||
UNMIS |
400 |
1 000 |
1 400 |
||||||
EUSEC (FIN) |
100 |
100 |
|||||||
UNAMID |
100 |
100 |
|||||||
Ocean Shield |
8 700 |
1 100 |
9 800 |
||||||
Libië (Unified Protector) |
14 600 |
14 600 |
|||||||
Vrede en stabiliteit in Irak, |
0 |
0 |
800 |
800 |
|||||
waarvan |
|||||||||
NTM-I |
800 |
800 |
|||||||
Vrede en stabiliteit in de Perzische Golf, |
0 |
0 |
375 |
375 |
|||||
waarvan |
|||||||||
CFMCC |
200 |
200 |
|||||||
NLTC |
175 |
175 |
|||||||
Vrede en stabiliteit in de Azië, |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
waarvan |
|||||||||
EUMM |
0 |
||||||||
Overige missies, waarvan |
7 700 |
0 |
– 1 100 |
6 600 |
|||||
Missies algemeen |
5 500 |
1 100 |
6 600 |
||||||
Bijdrage aan politiemissies |
2 200 |
– 2 200 |
0 |
||||||
Totaal uitgaven operaties |
126 050 |
0 |
155 495 |
281 545 |
|||||
Uitgaven contributies, waarvan |
|||||||||
NAVO CRO/EU-contributies |
16 000 |
1 000 |
17 000 |
||||||
Totaal uitgaven contributies |
16 000 |
1 000 |
17 000 |
||||||
beleidsmatige mutaties |
|||||||||
Naar DMO/BS langer openhouden van Eygelshoven |
– 1 500 |
– 1 500 |
|||||||
Eindejaarsmarge HGIS |
56 270 |
||||||||
Naar V&J civiele politiemissies |
– 6 000 |
– 6 500 |
– 6 500 |
– 6 500 |
– 6 500 |
– 6 500 |
|||
totaal beleidsmatige mutaties |
48 770 |
||||||||
Voorziening HGIS |
128 644 |
– 107 725 |
20 919 |
||||||
Totaal uitgaven |
270 694 |
48 770 |
319 464 |
||||||
Ontvangsten |
|||||||||
Totaal ontvangsten |
1 407 |
Omschrijving |
Programma-uitgaven |
Totaal |
---|---|---|
mutaties in de operaties / contributie |
||
EUFOR-Althea |
5 600 |
5 600 |
ISAF |
13 000 |
13 000 |
Nationale bijdrage ISAF staven |
8 000 |
8 000 |
Geïntegreerd Politie Missie |
112 000 |
112 000 |
Libië (Odessy Dawn) |
14 600 |
14 600 |
Diverse kleine operaties en contributies |
5 495 |
5 495 |
Totaal mutaties |
158 695 |
158 695 |
Totaal beleidsmatige mutaties |
||
Naar DMO/BS langer openhouden van Eyegelshoven |
– 1 500 |
– 1 500 |
Naar V&J civiele politiemissies |
– 6 000 |
– 6 000 |
Eindejaarsmarge HGIS |
56 270 |
56 270 |
Totaal beleidsmatige mutaties |
48 770 |
48 770 |
Toelichting
Voor het uitvoeren van crisisbeheersingsoperaties wordt de eindejaarsmarge 2010 van € 56,3 miljoen toegevoegd aan beleidsartikel 20 – Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties. Daarvan wordt € 1,5 miljoen overgeheveld naar beleidsartikel 25 – Defensie Materieel Organisatie voor het langer openhouden van de Logistic Support Unit te Eygelshoven die herstelwerkzaamheden uitvoert aan materieel dat is teruggekeerd uit Uruzgan. Vanuit het HGIS begroting wordt € 6 miljoen overgeheveld naar ministerie van Veiligheid en Justitie voor uitvoeren van civiele politiemissies. Hierdoor vervalt de bijdrage aan politiemissies door Defensie. Resteert een toevoeging van € 48,8 miljoen aan de voorziening HGIS.
EUFOR Althea
In januari 2011 is besloten de Nederlandse deelname aan de EUFOR-missie in Bosnië-Herzegovina te verlengen van 1 maart 2011 tot 19 november 2011 (Kamerbrief 29 521, nr. 156 van 18 januari 2011). De raming wordt daarom met € 5,6 miljoen verhoogd naar € 6,9 miljoen.
KFOR
In november 2010 is besloten de Nederlandse deelname aan de KFOR-missie in Kosovo met één jaar te verlengen tot oktober 2011 (Kamerbrief 28 676, nr. 117 van 5 november 2010). De additionele kosten hiervan worden geraamd op € 600 000.
ISAF
In het jaarverslag over 2010 is gemeld dat € 13,0 miljoen aan verplichtingen voor ISAF in 2010 niet tot realisatie zijn gekomen. Het betreft uitgaven voor het herstel van schade aan helikopters en de reparatie van eerder teruggekeerd materieel. Dit bedrag wordt daarom als raming voor 2011 opgenomen.
ISAF redeployment
In september 2010 is de raming voor de redeployment neerwaarts bijgesteld naar € 211 miljoen (Kamerbrief 27 925, nr. 405 van 28 september 2010). Als gevolg van het spoedige verloop van de redeployment en het verplaatsen van een deel van het betrokken materieel naar Noord-Afghanistan voor de Geïntegreerde Politiemissie zijn de omvang van de Redeployment Task Force (RDTF) en het bijbehorende transportplan neerwaarts bijgesteld. Hierdoor is het niet nodig de raming voor de redeployment voor 2011 te verhogen.
Deployment en instandhouding Geïntegreerde Politiemissie
Conform de brief van 7 januari 2011 (Kamerbrief 27 925, nr. 415) start Nederland medio 2011 met een Geïntegreerde Politiemissie in Afghanistan. De additionele kosten voor Defensie in 2011 worden geraamd op € 117,5 miljoen, verdeeld over de deployment (€ 36,5 miljoen), de instandhouding (€ 75,5 miljoen) en een verhoging van de nationale bijdrage aan ISAF-staven (€ 5,5 miljoen).
Nationale bijdrage aan ISAF-staven
Tot 1 november 2011 blijven Nederlandse militairen als gevolg van internationale afspraken diverse functies vervullen bij het regionale commando van ISAF in het Zuiden van Afghanistan (Regional Command South). Vanaf mei 2011 start Nederland met de vulling van functies bij Regional Command North, ter ondersteuning van de Geïntegreerde Politiemissie. Ook de Nederlandse ondersteunende elementen worden verlengd ten behoeve van de Geïntegreerde Politiemissie. Het restant van de RDTF gaat hierin op. Als gevolg hiervan wordt de raming met € 8,0 miljoen verhoogd tot € 13,0 miljoen.
Atalanta/Ocean Shield
In de brief over de deelname aan de operaties Ocean Shield en Atalanta (Kamerbrief 29 521, nr. 138 van 26 april 2010) is gemeld dat voor de inzet van Hr.Ms. Amsterdam voor de EU-missie Atalanta eind 2010 rekening is gehouden met een overloop van € 1,0 miljoen in 2011. Echter door de gewijzigde inzet van Hr.Ms. Amsterdam in Ocean Shield als gevolg van de vertraagde gereedstelling van Hr.Ms. De Ruyter, verschuift een deel van deze kosten naar Ocean Shield. Bovendien is door de inzet van Hr.Ms. Amsterdam in plaats van Hr.Ms. De Ruyter een kleiner inverdieneffect, waardoor de totale kosten stijgen. De raming voor Atalanta kan daarom met € 0,6 miljoen worden verlaagd, terwijl die voor Ocean Shield stijgt met € 1,1 miljoen.
Unified Protector
Zoals gemeld aan de Kamer op 22 maart 2011 (Kamerbrief 32 623, nr. 6) levert Nederland voor drie maanden een bijdrage aan de Navo-geleide operatie Unified Protector die tot doel heeft het handhaven van het VN-wapenembargo voor Libië (VNVR resoluties 1970 en 1973). De raming hiervoor bedraagt € 14,6 miljoen. Over de eveneens in de Kamerbrief genoemde mogelijke verhoging van het Navo-budget voor het uitvoeren van operaties is nog geen besluitgenomen.
UNMIS
In maart 2011 is besloten de Nederlandse bijdrage aan UNMIS in Soedan te verlengen van 30 april 2011 tot 31 december 2011 (Kamerbrief 29 521, nr. 162 van 4 maart 2011). De raming is daarom met € 1,0 miljoen verhoogd tot € 1,4 miljoen.
NTM-I
In december 2010 is besloten de Nederlandse bijdrage aan de Navo-trainingsmissie in Irak (NTM-I) te verlengen van 31 december 2010 tot 31 december 2011 (Kamerbrief 29 521, nr. 153 van 1 december 2010). De additionele kosten hiervan worden geraamd op € 800 000.
Missies Algemeen
Conform de planning is Hr.Ms. Amsterdam eind 2010 ingezet voor de kust van Ivoorkust (Kamerbrief 29 521, nr. 154 van 21 december 2010). De kosten voor deze inzet bedroegen € 1,1 miljoen en zijn in 2011 tot realisatie gekomen.
Navo CRO/EU-contributies
Als gevolg van de stijgende kosten van Navo- en EU-operaties stijgen de benodigde contributies van de lidstaten. De raming voor de Nederlandse contributies wordt daarom met € 1,0 miljoen verhoogd tot € 17,0 miljoen. Daarbij is nog geen rekening gehouden met de inzet van AWACS-vliegtuigen in Libië.
Overige operaties
De raming van overige operaties wordt verhoogd met in totaal € 0,5 miljoen.
Voorziening crisisbeheersingsoperaties
De voorziening crisisbeheersingsoperaties wordt door deze mutaties met € 107,7 miljoen verlaagd tot € 20,9 miljoen.
Beleidsartikel 21 Commando zeestrijdkrachten (CZSK)
Omschrijving |
Stand ontwerp-begroting 2011 |
Mutaties Nota van Wijziging en Najaarsnota |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
572 492 |
– 8 241 |
8 609 |
572 860 |
0 |
– 1 000 |
– 2 000 |
– 2 000 |
– 2 000 |
Uitgaven |
|||||||||
Programma-uitgaven |
|||||||||
Commando zeestrijdkrachten Nederland |
494 596 |
– 10 594 |
7 486 |
491 488 |
0 |
– 1 000 |
– 2 000 |
– 2 000 |
– 2 000 |
waarvan Operationele eenheden |
393 535 |
– 10 594 |
7 656 |
390 597 |
|
– 1 000 |
– 2 000 |
– 2 000 |
– 2 000 |
waarvan Opleidingen |
101 061 |
|
– 170 |
100 891 |
|
|
|
|
|
Commando zeestrijdkrachten Caribisch gebied |
46 967 |
– 46 |
46 921 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Militaire bijstand en steunverlening |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Kustwacht Nederland |
24 329 |
2 353 |
1 433 |
28 115 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba |
2 871 |
0 |
2 871 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal programma-uitgaven |
568 763 |
– 8 241 |
8 873 |
569 395 |
0 |
– 1 000 |
– 2 000 |
– 2 000 |
– 2 000 |
Apparaatsuitgaven |
|||||||||
Staf CommandozZeestrijdkrachten |
17 407 |
0 |
– 264 |
17 143 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten |
5 204 |
0 |
5 204 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal apparaatsuitgaven |
22 611 |
0 |
– 264 |
22 347 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal uitgaven |
591 374 |
– 8 241 |
8 609 |
591 742 |
0 |
– 1 000 |
– 2 000 |
– 2 000 |
– 2 000 |
Totaal ontvangsten |
13 564 |
0 |
13 564 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Omschrijving |
Programma uitgaven |
Apparaat uitgaven |
Totaal |
---|---|---|---|
Autonome mutaties |
|||
Totaal autonome mutaties |
0 |
0 |
0 |
Beleidsmatige mutaties |
|||
Doorwerking EJM |
– 3 342 |
0 |
– 3 342 |
Interne herschikkingen CZSK |
234 |
– 234 |
0 |
Herziene vullingslijn |
7 563 |
0 |
7 563 |
Overige mutaties |
4 418 |
– 30 |
4 388 |
Totaal beleidsmatige mutaties |
8 873 |
– 264 |
8 609 |
Totaal mutaties |
8 873 |
– 264 |
8 609 |
Toelichting
Doorwerking eindejaarsmarge
De eindrealisatie 2010 wordt bepaald op basis van de gerealiseerde bedragen voor de personele en materiële exploitatie. De doorwerking van de meer- of minderuitgaven in 2010 wordt verwerkt in de eindejaarsmarge. De meeruitgaven in 2010 voor de personele en materiële exploitatie resulteren voor het CZSK in een vermindering van het uitgavenbudget voor 2011.
Interne herschikkingen CZSK
Dit betreft een neutrale herschikking binnen het CZSK om de activiteiten te laten aansluiten op de artikelonderdelen en de hieraan gekoppelde activiteiten.
Herziene vullingslijn
Op basis van de vulling eind 2010 en de ontwikkeling van het personeelsbestand is een nieuw vullingscenario opgesteld binnen de gestelde financiële budgettaire kaders.
Overige mutaties
Dit betreft diverse bijstellingen onder meer in verband met diverse kleine personele mutaties
Beleidsartikel 22 Commando landstrijdkrachten (CLAS)
Omschrijving |
Stand ontwerp-begroting 2011 |
Mutaties Nota van Wijziging |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
1 325 905 |
– 1 770 |
– 24 908 |
1 299 227 |
0 |
– 2 000 |
– 4 000 |
– 6 000 |
– 6 000 |
Uitgaven |
|||||||||
Programma-uitgaven |
|||||||||
Operationeel Commando LAS |
1 061 647 |
– 30 225 |
33 864 |
1 065 286 |
0 |
– 2 000 |
– 4 000 |
– 6 000 |
– 6 000 |
waarvan Operationele eenheden |
819 473 |
– 30 225 |
31 637 |
820 885 |
0 |
– 2 000 |
– 4 000 |
– 6 000 |
– 6 000 |
waarvan Opleidingen |
242 174 |
|
2 227 |
244 401 |
|||||
Totaal programma-uitgaven |
1 061 647 |
– 30 225 |
33 864 |
1 065 286 |
0 |
– 2 000 |
– 4 000 |
– 6 000 |
– 6 000 |
Apparaatsuitgaven |
|||||||||
Staf Commando LAS |
246 076 |
0 |
– 30 317 |
215 759 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten |
18 182 |
0 |
18 182 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal apparaatsuitgaven |
264 258 |
0 |
– 30 317 |
233 941 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal uitgaven |
1 325 905 |
– 30 225 |
3 547 |
1 299 227 |
0 |
– 2 000 |
– 4 000 |
– 6 000 |
– 6 000 |
Totaal ontvangsten |
15 823 |
0 |
15 823 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Omschrijving |
Programma uitgaven |
Apparaat uitgaven |
Totaal |
---|---|---|---|
Autonome mutaties |
|||
Totaal autonome mutaties |
0 |
0 |
0 |
Beleidsmatige mutaties |
|||
Doorwerking EJM |
– 4 645 |
– 6 245 |
– 10 890 |
Interne herschikkingen CLAS |
24 187 |
– 24 187 |
0 |
Herziene vullingslijn |
12 253 |
0 |
12 253 |
Overige mutaties |
2 069 |
115 |
2 184 |
Totaal beleidsmatige mutaties |
33 864 |
– 30 317 |
3 547 |
Totaal mutaties |
33 864 |
– 30 317 |
3 547 |
Toelichting
Doorwerking eindejaarsmarge
De eindrealisatie 2010 wordt bepaald op basis van de gerealiseerde bedragen voor de personele en materiële exploitatie. De doorwerking van de meer- of minderuitgaven in 2010 wordt verwerkt in de eindejaarsmarge. De meeruitgaven in 2010 voor de personele en materiële exploitatie resulteren voor het CLAS in een vermindering van het uitgavenbudget voor 2011.
Interne herschikkingen CLAS
Dit betreft een neutrale herschikking binnen het CLAS om de activiteiten te laten aansluiten op de artikelonderdelen en de hieraan gekoppelde activiteiten.
Herziene vullingslijn
Op basis van de vulling eind 2010 en de ontwikkeling van het personeelsbestand is een nieuw vullingscenario opgesteld binnen de gestelde financiële budgettaire kaders.
Overige mutaties
De herschikking betreft onder andere een bijstelling voor vastgoed zoals de exploitatie van het project PPS Kromhout en een bijstelling van de programma-uitgaven voor opleidingen.
Beleidsartikel 23 Commando luchtstrijdkrachten (CLSK)
Omschrijving |
Stand ontwerp-begroting 2011 |
Mutaties Nota van Wijziging |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
681 334 |
– 7 294 |
8 068 |
682 108 |
0 |
– 1 000 |
– 3 000 |
– 4 000 |
– 4 000 |
Uitgaven |
|||||||||
Programma-uitgaven |
|||||||||
Commando luchtstrijdkrachten Nederland |
600 575 |
– 7 294 |
4 155 |
597 436 |
0 |
– 1 000 |
– 3 000 |
– 4 000 |
– 4 000 |
waarvan Operationele eenheden |
531 114 |
– 7 294 |
7 705 |
531 525 |
0 |
– 1 000 |
– 3 000 |
– 4 000 |
– 4 000 |
waarvan Opleidingen |
69 461 |
|
– 3 550 |
65 911 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal programma-uitgaven |
600 575 |
– 7 294 |
4 155 |
597 436 |
0 |
– 1 000 |
– 3 000 |
– 4 000 |
– 4 000 |
Apparaatsuitgaven |
|||||||||
Staf Commando luchtstrijdkrachten |
93 465 |
0 |
2 740 |
96 205 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten |
7 294 |
1 173 |
8 467 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal apparaatsuitgaven |
100 759 |
0 |
3 913 |
104 672 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal uitgaven |
701 334 |
– 7 294 |
8 068 |
702 108 |
0 |
– 1 000 |
– 3 000 |
– 4 000 |
– 4 000 |
Totaal ontvangsten |
9 181 |
0 |
9 181 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Omschrijving |
Programma uitgaven |
Apparaat uitgaven |
Totaal |
---|---|---|---|
Autonome mutaties |
|||
Totaal autonome mutaties |
0 |
0 |
0 |
Beleidsmatige mutaties |
|||
Doorwerking EJM |
5 934 |
73 |
6 007 |
Interne herschikkingen CLSK |
– 3840 |
3 840 |
0 |
Herziene vullingslijn |
– 1084 |
0 |
– 1 084 |
Overige mutaties |
3 145 |
0 |
3 145 |
Totaal beleidsmatige mutaties |
4 155 |
3 913 |
8 068 |
Totaal mutaties |
4 155 |
3 913 |
8 068 |
Toelichting
Doorwerking eindejaarsmarge
De eindrealisatie 2010 wordt bepaald op basis van de gerealiseerde bedragen voor de personele en materiële exploitatie. De doorwerking van de meer- of minderuitgaven in 2010 wordt verwerkt in de eindejaarsmarge. De minderuitgaven in 2010 voor de personele en materiële exploitatie resulteren voor het CLSK in een ophoging van het uitgavenbudget voor 2011.
Interne herschikkingen CLSK
Dit betreft een neutrale herschikking binnen het CLSK om de activiteiten te laten aansluiten op de artikelonderdelen en de hieraan gekoppelde activiteiten.
Herziene vullingslijn
Op basis van de vulling eind 2010 en de ontwikkeling van het personeelsbestand is een nieuw vullingscenario opgesteld binnen de gestelde financiële budgettaire kaders.
Herschikkingen tussen de defensieonderdelen
Dit betreft diverse herschikkingen, waaronder NH-90 fabrieksopleidingen vanuit het investeringsproject NH-90 naar de exploitatie van het CLSK.
Beleidsartikel 24 Commando Koninklijke marechaussee (CKmar)
Omschrijving |
Stand ontwerp-begroting 2011 |
Mutaties Nota van Wijziging |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
380 615 |
– 5 893 |
26 331 |
401 053 |
4 146 |
4 146 |
2 392 |
– 7 608 |
– 7 608 |
Uitgaven |
|||||||||
Programma-uitgaven |
|||||||||
Operationele taakvelden |
350 560 |
– 5 893 |
26 181 |
370 848 |
0 |
0 |
– 1 000 |
– 11 000 |
– 11 000 |
waarvan Operationele eenheden |
309 176 |
– 5 893 |
24 148 |
327 431 |
0 |
0 |
– 1 000 |
– 11 000 |
– 11 000 |
waarvan Opleidingen |
41 384 |
2 033 |
43 417 |
||||||
Totaal programma-uitgaven |
350 560 |
– 5 893 |
26 181 |
370 848 |
0 |
0 |
– 1 000 |
– 11 000 |
– 11 000 |
Apparaatsuitgaven |
|||||||||
Staf Koninklijke marechaussee |
27 173 |
0 |
127 |
27 300 |
4 146 |
4 146 |
3 392 |
3 392 |
3 392 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten |
2 882 |
23 |
2 905 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal apparaatsuitgaven |
30 055 |
0 |
150 |
30 205 |
4 146 |
4 146 |
3 392 |
3 392 |
3 392 |
Totaal uitgaven |
380 615 |
– 5 893 |
26 331 |
401 053 |
4 146 |
4 146 |
2 392 |
– 7 608 |
– 7 608 |
Totaal ontvangsten |
4 652 |
0 |
0 |
4 652 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Omschrijving |
Programma uitgaven |
Apparaat uitgaven |
Totaal |
---|---|---|---|
Autonome mutaties |
|||
Totaal autonome mutaties |
0 |
0 |
0 |
Beleidsmatige mutaties |
|||
Doorwerking EJM |
5 271 |
0 |
5 271 |
Interne herschikkingen CKmar |
– 75 |
75 |
0 |
Herziene vullingslijn |
4 283 |
0 |
4 283 |
Overige mutaties |
– 410 |
75 |
– 335 |
Beveiliging Ambassade personeel |
12 888 |
0 |
12 888 |
ICT-voorziening |
– 108 |
0 |
– 108 |
Grensbewaking BES-eilanden |
3 500 |
0 |
3 500 |
Politionele activiteiten BES-eilanden |
832 |
0 |
832 |
Totaal beleidsmatige mutaties |
26 181 |
150 |
26 331 |
Totaal mutaties |
26 181 |
150 |
26 331 |
Toelichting
Doorwerking eindejaarsmarge
De eindrealisatie 2010 wordt bepaald op basis van de gerealiseerde bedragen voor de personele en materiële exploitatie. De doorwerking van de meer- of minderuitgaven in 2010 wordt verwerkt in de eindejaarsmarge. De minderuitgaven in 2010 voor de personele en materiële exploitatie resulteren voor het CKmar in een ophoging van het uitgavenbudget voor 2011.
Interne herschikkingen CKmar
Dit betreft een neutrale herschikking binnen het CKmar om de budgetten te laten aansluiten op de artikelonderdelen en de hieraan gekoppelde activiteiten.
Herziene vullingslijn
Op basis van de vulling eind 2010 en de ontwikkeling van het personeelsbestand is een nieuw vullingscenario opgesteld binnen de gestelde financiële budgettaire kaders.
ICT-voorziening
Dit betreft een bijdrage aan het ministerie van Veiligheid en Justitie ten behoeve van ICT-voorzieningen voor de gedetacheerde medewerkers vanuit het CKmar.
Beveiliging ambassadepersoneel
Dit betreft een convenant tussen het ministerie van Buitenlandse Zaken en het ministerie van Defensie met betrekking tot de beveiliging van ambassades in het buitenland door het personeel van het CKmar.
Grensbewaking Bonaire, Sint Eustatius en Saba
Dit betreft een structurele bijdrage van € 3,5 miljoen van het ministerie van Veiligheid en Justitie voor de grensbewaking van Bonaire, Sint Eustatius en Saba door personeel van het CKmar.
Politionele activiteiten Bonaire, Sint Eustatius en Saba
Dit betreft een bijdrage tot 2013 van het ministerie van Veiligheid en Justitie van € 0,8 miljoen per jaar voor politionele activiteiten op de BES-eilanden.
Beleidsartikel 25 Defensie Materieel Organisatie (DMO)
Omschrijving |
Stand ontwerp-begroting 2011 |
Mutaties Nota van Wijziging |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
2 286 473 |
– 137 809 |
– 26 626 |
2 122 038 |
0 |
– 1 000 |
– 1 000 |
– 2 000 |
– 2 000 |
Uitgaven |
|||||||||
Programma-uitgaven |
|||||||||
Investeringen zeestrijdkrachten |
312 520 |
– 44 000 |
– 25 000 |
243 520 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Investeringen landstrijdkrachten |
292 028 |
– 22 300 |
– 25 000 |
244 728 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Investeringen luchtstrijdkrachten |
336 881 |
– 30 200 |
– 25 000 |
281 681 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Investeringen Koninklijke marechaussee |
21 450 |
– 2 500 |
2 619 |
21 569 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Investeringen Defensiebreed |
245 489 |
– 44 000 |
– 35 770 |
165 719 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Investeringen overig |
23 202 |
0 |
23 202 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Logistieke ondersteuning zeestrijdkrachten |
247 462 |
21 845 |
269 307 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Logistieke ondersteuning landstrijdkrachten |
300 263 |
21 237 |
321 500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Logistieke ondersteuning luchtstrijdkrachten |
286 834 |
36 398 |
323 232 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal programma-uitgaven |
2 066 129 |
– 143 000 |
– 28 671 |
1 894 458 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Apparaatsuitgaven |
|||||||||
Staf Directie Materieel Organisatie |
238 563 |
5 191 |
2 045 |
245 799 |
0 |
– 1 000 |
– 1 000 |
– 2 000 |
– 2 000 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten |
1 781 |
0 |
1 781 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal apparaatsuitgaven |
240 344 |
5 191 |
2 045 |
247 580 |
0 |
– 1 000 |
– 1 000 |
– 2 000 |
– 2 000 |
Totaal uitgaven |
2 306 473 |
– 137 809 |
– 26 626 |
2 142 038 |
0 |
– 1 000 |
– 1 000 |
– 2 000 |
– 2 000 |
Totaal ontvangsten |
274 367 |
5 324 |
279 691 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Omschrijving |
Programma uitgaven |
Apparaats uitgaven |
Investeringen |
Totaal |
---|---|---|---|---|
Autonome mutaties |
||||
Totaal autonome mutaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
Beleidsmatige mutaties |
||||
Doorwerking EJM |
5 000 |
10 385 |
0 |
15 385 |
Interne herschikkingen DMO |
– 1 851 |
1 851 |
0 |
0 |
Herziene vullingslijn |
0 |
– 11 455 |
0 |
– 11 455 |
Overige mutaties |
50 |
1 264 |
0 |
1 314 |
Beveiliging ambassadepersoneel |
0 |
0 |
2 619 |
2 619 |
Inzet investeringen t.b.v. exploitatie |
75 000 |
0 |
– 75 000 |
0 |
Verlaging investeringen |
0 |
0 |
– 35 770 |
– 35 770 |
Inzet Eyelshoven voor redeployment ISAF |
1 281 |
0 |
0 |
1 281 |
Totaal beleidsmatige mutaties |
79 480 |
2 045 |
– 108 151 |
– 26 626 |
Totaal mutaties |
79 480 |
2 045 |
– 108 151 |
– 26 626 |
Toelichting
Doorwerking eindejaarsmarge
De eindrealisatie 2010 wordt bepaald op basis van de gerealiseerde bedragen voor de personele en materiële exploitatie. De doorwerking van de meer- of minderuitgaven in 2010 wordt verwerkt in de eindejaarsmarge. De minderuitgaven in 2010 voor de personele en materiële exploitatie resulteren voor de DMO in een ophoging van het uitgavenbudget voor 2011.
Interne herschikkingen DMO
Dit betreft een neutrale herschikking binnen DMO om de activiteiten te laten aansluiten op de artikelonderdelen en de hieraan gekoppelde activiteiten.
Herziene vullingslijn
Op basis van de vulling eind 2010 en de ontwikkeling van het personeelsbestand is een nieuw vullingscenario opgesteld binnen de gestelde financiële budgettaire kaders.
Beveiliging ambassadepersoneel
Betreft hier een convenant tussen het ministerie van Buitenlandse Zaken en het ministerie van Defensie met betrekking tot de beveiliging van ambassades in het buitenland. De beveiliging wordt uitgevoerd door personeel van het CKmar. Voor deze beveiliging zijn investeringen noodzakelijk, waarvoor de DMO zorg draagt.
Inzet investeringen ten behoeve van de exploitatie
Binnen het beleidsartikel DMO is het investeringsbudget verlaagd met € 75 miljoen als bijdrage aan de materiële exploitatie voor de noodzakelijke ondersteuning van de gereedstelling in 2011.
Verlaging investeringen
Binnen de investeringsbudgetten worden middelen vrijgemaakt om ruimte te scheppen voor de hogere bijdrage aan het Navo-budget en voor de exploitatie van het CDC. Verder worden vanuit het investeringsproject NH-90 de fabrieksopleidingen overgeheveld naar de exploitatie van het CLSK.
Inzetten Eygelshoven voor de redeployment
Vanuit HGIS wordt € 1,3 miljoen overgeheveld naar DMO voor het uitvoeren van herstelwerkzaamheden van het uit Afghanistan teruggekeerde materiaal op de locatie Eygelshoven.
Ontvangsten
Omschrijving |
Programma ontvangsten |
Programma ontvangsten domeinen |
Totaal |
---|---|---|---|
Doorwerking EJM ontvangsten programma DMO |
5 324 |
5 324 |
|
Totaal mutaties |
5 324 |
0 |
5 324 |
Toelichting
De doorwerking van eindejaarsmarge-ontvangsten bij het programma DMO betreft de doorgeschoven ontvangsten uit 2010 van de NATO Sea Sparrow Project Office.
Beleidsartikel 26 Commando DienstenCentra (CDC)
Omschrijving |
Stand ontwerp-begroting 2011 |
Mutaties Nota van Wijziging |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
1 162 760 |
– 15 269 |
– 6 803 |
1 140 688 |
0 |
– 5 000 |
– 10 000 |
– 14 000 |
0 |
Uitgaven |
|||||||||
Programma-uitgaven |
|||||||||
Bedrijfsgroep informatievoorziening en |
50 240 |
5 602 |
55 842 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
technologie |
|||||||||
Bedrijfsgroep Transport |
88 887 |
– 14 843 |
74 044 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bedrijfsgroep Gezondheidszorg |
76 815 |
4 504 |
81 319 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bedrijfsgroep Facility Services |
160 281 |
10 270 |
170 551 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bedrijfsgroep Personele diensten |
94 043 |
9 119 |
103 162 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Nederlandse Defensie Academie |
52 021 |
5 052 |
57 073 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Attachés |
20 688 |
0 |
20 688 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Investeringen infrastructuur |
233 401 |
– 20 000 |
– 42 850 |
170 551 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Investeringen informatievoorziening |
95 087 |
– 10 100 |
84 987 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Exploitatie informatievoorziening |
145 423 |
– 7 964 |
137 459 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal programma-uitgaven |
1 016 886 |
– 20 000 |
– 41 210 |
955 676 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Apparaatsuitgaven |
|||||||||
Staf Commando Dienstencentra |
136 007 |
4 731 |
34 407 |
175 145 |
0 |
– 5 000 |
– 10 000 |
– 14 000 |
0 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten |
9 867 |
0 |
9 867 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal apparaatsuitgaven |
145 874 |
4 731 |
34 407 |
185 012 |
0 |
– 5 000 |
– 10 000 |
– 14 000 |
0 |
Totaal uitgaven |
1 162 760 |
– 15 269 |
– 6 803 |
1 140 688 |
0 |
– 5 000 |
– 10 000 |
– 14 000 |
0 |
Totaal ontvangsten |
129 269 |
0 |
35 266 |
164 535 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Omschrijving |
Programma uitgaven |
Apparaats uitgaven |
Investeringen |
Totaal |
---|---|---|---|---|
Autonome mutaties |
||||
Totaal autonome mutaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
Beleidsmatige mutaties |
||||
Doorwerking EJM |
– 23 804 |
– 17 296 |
0 |
– 41 100 |
Herziene vullingslijn |
0 |
– 3 943 |
0 |
– 3 943 |
Overige mutaties |
800 |
1 925 |
– 3 000 |
– 275 |
Exploitatiekosten C2000 |
– 6 310 |
0 |
0 |
– 6 310 |
In lijn brengen budget en activiteiten |
51 900 |
13 425 |
– 20 500 |
44 825 |
Terugbetalingsreeks PPS Kromhout |
0 |
23 600 |
– 23 600 |
0 |
Totaal beleidsmatige mutaties |
22 586 |
17 711 |
– 47 100 |
– 6 803 |
Totaal mutaties |
22 586 |
17 711 |
– 47 100 |
– 6 803 |
Toelichting
Doorwerking eindejaarsmarge
De eindrealisatie 2010 wordt bepaald op basis van de gerealiseerde bedragen voor de personele en materiële exploitatie. De doorwerking van de meer- of minderuitgaven in 2010 wordt verwerkt in de eindejaarsmarge. De meeruitgaven in 2010 voor de personele en materiële exploitatie resulteren voor het CDC in een vermindering van het uitgavenbudget voor 2011.
Herziene vullingslijn
Op basis van de vulling eind 2010 en de ontwikkeling van het personeelsbestand is een nieuw vullingscenario opgesteld binnen de gestelde financiële budgettaire kaders.
Overige mutaties
Dit betreft diverse kleine mutaties, waaronder een bijstelling van de investeringen Infrastructuur en de toevoeging van tijdelijke capaciteit voor verbeterplannen.
Exploitatiekosten C2000
Vanuit Defensie wordt een bijdrage overgeheveld naar het ministerie van Veiligheid en Justitie voor de centrale exploitatiekosten voor het project C2000.
In lijn brengen budget en activiteiten
Omdat de doorwerking van de overschrijding uit 2010 het budget van het CDC in 2011 met € 40 miljoen vermindert, is het noodzakelijk het activiteitenniveau en het beschikbare budget van de exploitatie bij het CDC met elkaar in lijn te brengen. Hiertoe wordt de exploitatie bij het CDC gecompenseerd vanuit de investeringen. Tevens zijn activiteiten verlaagd bij de bedrijfsgroepen, in het bijzonder bij transport en wordt het positieve resultaat van de baten-lastendienst Ivent ingezet.
Terugbetalingsreeks PPS Kromhout
De voor infrastructuurinvesteringen gereserveerde budgetten voor PPS Kromhout worden aangewend voor de instandhouding (exploitatie) van de Kromhoutkazerne.
Toelichting ontvangsten
Omschrijving |
Programma ontvangsten |
Programma ontvangsten domeinen |
Totaal |
---|---|---|---|
Bijstelling programma-ontvangsten; task force (2011) |
21 000 |
21 000 |
|
Doorwerking EJM domeinen |
14 266 |
14 266 |
|
Totaal mutaties |
21 000 |
14 266 |
35 266 |
De extra ontvangsten van het CDC komen voort uit de afdrachten van de winst in 2010 van de baten-lastendiensten aan het moederdepartement (€ 20 miljoen). Deze worden dit jaar aangewend om de doorwerking van de eindejaarsmarge binnen de bedrijven van het CDC te compenseren. Daarnaast worden de ontvangsten Domeinen (€ 14,3 miljoen) verhoogd als gevolg van vertraagde ontvangsten uit 2010.
Niet-Beleidsartikel 80 Nominaal en onvoorzien
Omschrijving |
Stand ontwerp-begroting 2011 |
Mutaties Nota van Wijziging |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
– 4 516 |
69 687 |
65 171 |
– 400 000 |
– 516 000 |
– 550 000 |
– 567 000 |
– 573 000 |
|
Uitgaven |
|||||||||
Programma-uitgaven |
|||||||||
Nominaal |
0 |
66 072 |
66 072 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Onvoorzien |
– 4 516 |
4 516 |
0 |
– 400 000 |
– 516 000 |
– 550 000 |
– 567 000 |
– 573 000 |
|
Totaal uitgaven |
– 4 516 |
0 |
70 588 |
66 072 |
– 400 000 |
– 516 000 |
– 550 000 |
– 567 000 |
– 573 000 |
Omschrijving |
Totaal |
---|---|
Autonome mutaties |
|
Totaal autonome mutaties |
0 |
Beleidsmatige mutaties |
|
Definitieve eindejaarsmarge 2010 |
– 79 544 |
Doorwerking EJM op de uitgaven |
54 820 |
doorwerking aanpassing ontvangsten |
21 290 |
herziene vullingslijn |
– 697 |
Overige mutaties |
– 6 743 |
Overhevelingen tussen departementen |
12 426 |
uitdeling loonbijstelling |
29 186 |
uitdeling loonbijstelling |
39 850 |
Totaal beleidsmatige mutaties |
70 588 |
Totaal mutaties |
70 588 |
Toelichting
Definitieve eindejaarsmarge
Op dit artikel wordt de negatieve eindejaarsmarge uit 2010 van – € 79,544 miljoen verwerkt. Tegelijkertijd worden de uitgaven bij de defensieonderdelen voor € 54,820 miljoen verlaagd ten gunste van artikel 80. Daarnaast wordt er voor € 21,290 miljoen hogere ontvangsten op dit artikel geboekt. Per saldo leidt dit ertoe dat nog – € 3,434 miljoen in de loop van 2011 nader wordt verdeeld over de defensieonderdelen.
Uitdeling Loon- en prijsbijstelling
Aan dit artikel zijn de loon- en prijsbijstellingen toegevoegd. Zodra de verdeling over de defensieonderdelen is vastgesteld, worden de bijstellingen nader verwerkt.
Herziene vullingslijn en overige mutaties
De verschillen die ontstaan met betrekking tot de vullingslijn en de overige mutaties tussen de defensieonderdelen zijn op dit artikelonderdeel verwerkt.
Overhevelingen tussen departementen
Betreft de BTW compensatie (€ 12,1 miljoen) voor de buitenlandse opleidingen als gevolg van wijziging van de onderwijsvrijstelling, de BTW compensatie van € 1,6 miljoen voor het uitbesteden van de diensten wegens het PPS project Kromhoutkazerne Utrecht en de bijdrage voor ICBR (€ 0,4 miljoen).
Niet-beleidsartikel 90 Algemeen
Omschrijving |
Stand ontwerp-begroting 2011 |
Mutaties Nota van Wijziging |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
1 721 676 |
9 759 |
– 16 940 |
1 714 495 |
3 974 |
1 090 |
– 1 510 |
– 7 820 |
– 10 000 |
Uitgaven |
|||||||||
Apparaatsuitgaven |
|||||||||
Bestuursstaf |
122 867 |
1 084 |
4 702 |
128 653 |
90 |
– 3 000 |
– 6 000 |
– 10 000 |
– 10 000 |
Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst |
78 968 |
– 2 416 |
76 552 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan baten-lastendiensten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal apparaatsuitgaven |
201 835 |
1 084 |
2 286 |
205 205 |
90 |
– 3 000 |
– 6 000 |
– 10 000 |
– 10 000 |
Programma-uitgaven |
|||||||||
Pensioenen en uitkeringen |
1 177 179 |
– 34 139 |
1 143 040 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Wachtgelden, inactiviteitswedden en SBK-gelden |
125 074 |
1 382 |
126 456 |
219 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ziektekostenvoorziening |
6 218 |
0 |
6 218 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Milieu-uitgaven |
5 470 |
217 |
5 687 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidies en bijdragen |
19 314 |
2 142 |
21 456 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan de Navo |
75 559 |
6 125 |
81 684 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Internationale samenwerking |
4 019 |
– 10 |
4 009 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Wetenschappelijk onderzoek |
65 774 |
8 675 |
6 650 |
81 099 |
3 665 |
4 090 |
4 490 |
2 180 |
0 |
Overige uitgaven |
41 234 |
– 1 593 |
39 641 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal programma-uitgaven |
1 519 841 |
8 675 |
– 19 226 |
1 509 290 |
3 884 |
4 090 |
4 490 |
2 180 |
0 |
Totaal uitgaven |
1 721 676 |
9 759 |
– 16 940 |
1 714 495 |
3 974 |
1 090 |
– 1 510 |
– 7 820 |
– 10 000 |
Totaal ontvangsten |
9 046 |
1 700 |
10 746 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Omschrijving |
Programma uitgaven |
Apparaat uitgaven |
Totaal |
---|---|---|---|
Autonome mutaties |
|||
Totaal autonome mutaties |
0 |
0 |
0 |
Beleidsmatige mutaties |
|||
Overhevelingen tussen departementen |
2 031 |
83 |
2 114 |
Maatschappelijke Innovatie Agenda (MIA) |
5 750 |
0 |
5 750 |
Definitieve vullingslijn |
0 |
– 6 920 |
– 6 920 |
Doorwerking EJM |
– 31 888 |
5 737 |
– 26 151 |
Interne herschikkingen |
– 2 311 |
2 311 |
0 |
Overige mutaties |
7 192 |
1 075 |
8 267 |
Totaal beleidsmatige mutaties |
– 19 226 |
2 286 |
– 16 940 |
Totaal mutaties |
– 19 226 |
2 286 |
– 16 940 |
Toelichting
Overhevelingen tussen departementen
Dit betreft verschillende kleine overhevelingen vanuit andere departementen, waaronder de doorwerking van pensioengerelateerde personele uitgaven in verband met het inzetten van Eygelshoven voor de redeployment en de beveiliging van ambassadepersoneel.
Maatschappelijke Innovatie Agenda (MIA)
Dit betreft een overheveling van het ministerie van Veiligheid en Justitie naar het ministerie van Defensie voor het budget van de MIA.
Definitieve vullingslijn
Op basis van de vulling eind 2010 en de ontwikkeling van het personeelsbestand is een nieuw vullingscenario opgesteld binnen de gestelde financiële budgettaire kaders.
Doorwerking eindejaarsmarge
De eindrealisatie 2010 wordt bepaald op basis van de gerealiseerde bedragen voor de personele en materiële exploitatie. De doorwerking van de meer- of minderuitgaven in 2010 wordt verwerkt in de eindejaarsmarge. De meeruitgaven in 2010 voor de personele en materiële exploitatie resulteren voor de Bestuursstaf in een vermindering van het uitgavenbudget voor 2011.
Interne herschikkingen
Dit betreft een neutrale herschikking binnen het artikel Algemeen om de activiteiten te laten aansluiten op de artikelonderdelen en de hieraan gekoppelde activiteiten.
Overige mutaties
Betreft een hogere bijdrage aan het Navo-budget van € 6,1 miljoen en diverse kleinere mutaties.
Ontvangsten
Omschrijving |
Programma ontvangsten |
Apparaat ontvangsten |
Totaal |
---|---|---|---|
Doorwerking EJM ontvangsten Navo |
1 700 |
0 |
1 700 |
Totaal mutaties |
1 700 |
0 |
1 700 |
Toelichting
De bijstelling van de ontvangsten van de Navo komen voort uit NATO Military budgets.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32780-X-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.