32 780 VI Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Veiligheid en Justitie,

I. W. Opstelten

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1.

Inleiding

2

2

Het beleid

2

2.1

Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

3

2.2

De beleidsartikelen

6

11

Nederlandse rechtsorde

6

12

Rechtspleging en rechtsbijstand

6

13

Rechtshandhaving, criminaliteits- en terrorismebestrijding

7

14

Jeugd

9

17

Internationale rechtsorde

10

21

Nationaal crisis- en veiligheidsbeleid

11

23

Veiligheidsregio’s en politie

11

25

Veiligheid en bestuur

12

29

Inspectie openbare orde en veiligheid

13

2.3

De niet-beleidsartikelen

13

91

Algemeen

13

92

Nominaal en onvoorzien

14

93

Geheim

14

1. Inleiding

Dit is de 1ste suppletoire begroting 2011 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Voorjaarsnota 2011.

In hoofdstuk 2 zijn allereerst de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel opgenomen (paragraaf 2.1). Deze mutaties zijn groter dan € 10 mln. Indien politiek relevant, worden ook kleinere mutaties toegelicht.

In paragraaf 2.2 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In paragraaf 2.3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.

In de opgenomen tabel budgettaire gevolgen van beleid staat per beleidsartikel kolomsgewijs de stand ontwerpbegroting 2011 inclusief de nota van wijziging en amendementen op de ontwerpbegroting 2011, de stand Incidentele suppletoire begroting 2011 (ISB), de mutaties 1ste suppletoire begroting 2011, de stand 1ste suppletoire begroting 2011 en de mutaties bij de 1ste suppletoire begroting 2011 voor de jaren 2012 tot en met 2016, inclusief nota’s van wijzigingen en amendementen op de ontwerpbegroting 2011.

Alle individuele uitgaven- en ontvangstenmutaties groter dan € 5,0 mln. toegelicht.

2. Het beleid

In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de mutaties op de beleidsartikelen (2.2) en de mutaties op de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2011 (Voorjaarsnota) x € 1 000
   

Beleidsartikel

Uitgaven

Belangrijkste suppletoire mutaties:

   

1

Stijging instroomramingen Rechtspraak

12

25 000

2

Functioneel leeftijdsontslag bij Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

13

41 645

3

Veiliger op straat

13

20 500

4

Verdubbeling gepakte criminele organisaties

13

14 600

5

High impact crime

13

10 900

6

Capaciteitsbehoefte strafjeugdbescherming

14

– 19 000

7

Compensatie BTW

23

15 517

8

Prijsbijstelling

23

13 987

9

Prijsbijstelling

92

– 28 005

10

Eindejaarsmarge

92

10 444

11

Prijsbijstelling tranche 2011

92

66 985

12

Loonbijstelling tranche 2011

92

63 817

Toelichtingen op de belangrijkste mutaties:

Uitgaven

1. Stijging instroomramingen Rechtspraak

De meerjarige instroomramingen laten voor de Rechtspraak een forse toename zien van het aantal zaken. Mede als gevolg van de toegenomen werkloosheid, neemt de capaciteitsbehoefte civiele zaken toe. Ook de bestuursrechtspraak heeft vanwege de doorwerking van de economische crisis te maken met stijgende capaciteitsbehoefte. Dit wordt met name veroorzaakt door het toenemend aantal bijstandszaken en sociale verzekeringszaken. Het Ministerie draagt € 25 mln. extra bij ter dekking van de toename van het aantal zaken. De overig benodigde middelen worden door de Rechtspraak zelf gedekt uit hun reserves.

2. Functioneel leeftijdsontslag en Tweede carrière bij Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

Van alle uitvoerende functies bij DJI valt 74% in de categorie Substantieel Bezwarende Functies (SBF). Dat wil zeggen dat medewerkers werkzaam in een dergelijke functie na hun zestigste levensjaar rechtspositioneel gebruik kunnen maken van de SBF-regeling. Sinds 1 januari 2006 is de Wet op de loonbelasting aangepast en gelden fiscale sancties voor de werkgever t.a.v. van regelingen die vervroegd uittreden mogelijk maken.

De regeling Tweede carrière heeft als doel om het gebruik van de SBF-regeling te beperken, door de mobiliteit van medewerkers te bevorderen of door werknemers te helpen over te stappen naar een functie die niet substantieel bezwarend is en derhalve niet onder de bewuste regeling valt. Het Ministerie van VenJ is gehouden deze regelingen uit te voeren, voortkomend uit de CAO Rijk 2006. In 2011 bedragen de meerkosten € 41,6 mln. Deze kosten worden binnen de begroting van VenJ gedekt.

3. Veiliger op straat

Door middel van inzet van snelle interventieteams (16 uur per dag, 7 dagen in de week beschikbaar) worden snellere OM-besluiten genomen. De interventieteams bestaan uit professionals die vóór in het proces de daarvoor in aanmerking komende feiten, op het gebied van veel voorkomende criminaliteit, beoordelen. Dit leidt tot een forse reductie in de doorloop van de afdoening. Het OM-besluit kan voorzien in een beslissing die bestaat onder andere uit een OM-beschikking, voorgeleiding rechter-commissaris, (super)snelrecht, dagvaarding ten behoeve van themazitting. Er wordt gestart in 5 arrondissementen waarna vervolgens uitbreiding zal plaatsvinden naar uiteindelijk 10. In het eerste en tweede jaar wordt er in alle arrondissementen en bij de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM) een extra investering gevraagd, om deze nieuwe manier van werken op te zetten. Daarmee wordt capaciteit vrijgespeeld die ingezet wordt ter versterking van de beoordelingscapaciteit en daarmee de versnelling van de doorlooptijden.

4. Verdubbeling gepakte criminele organisaties

Het aanpakken van meer misdaadgroepen is een belangrijke doelstelling voor de komende jaren. Het streven is het aantal aan te pakken criminele organisaties te verdubbelen in 2015. De intensivering van de aanpak vraagt om extra personele inzet en investeringen in technische voorzieningen zoals het Vastgoed Intelligence Centre (VIC).

5. High impact crime

Het bestrijden en het vervolgen van misdaden met een groot maatschappelijk effect heeft een hoge prioriteit. Bijvoorbeeld kinderporno en roofovervallen, maar ook het oplossen van zogenaamde «cold cases». Naast meer inzet van personeel zijn hiervoor ook investeringen in ICT benodigd. Ook zijn er extra middelen nodig om ervoor te zorgen dat slachtoffers beschikken over goede en actuele informatie inzake de voortgang van hun dossier.

6. Capaciteitsbehoefte strafjeugdbescherming

Voor de raming van de capaciteitsbehoefte binnen de strafjeugdbescherming wordt gebruik gemaakt van de laatste realisatiecijfers en de instroomcijfers van de Raad van de Kinderbescherming. Deze laatste vertaalt zich met vertraging in de cijfers van de jeugdbescherming. Op basis hiervan wordt een overschot in capaciteit verwacht. Dit verwachtte overschot wordt vergroot door het stabiliseren van de instroom. Daarnaast is een afname van de verblijfsduur waarneembaar.

7. Compensatie BTW

In verband met de inwerkingtreding van de Wet veiligheidsregio’s kunnen de Veiligheidsregio’s voor de wettelijke taken de BTW niet meer compenseren via de deelnemende gemeenten (de zogenaamde Transparantieregeling). Ter compensatie van deze extra kosten wordt een structureel budget toegevoegd vanuit het BTW Compensatiefonds. Dit betreft een technische mutatie.

8. Prijsbijstelling artikel 23

De bij Voorjaarsnota 2010 vastgestelde prijsbijstelling is voor een bedrag van € 14 mln. door verdeeld naar artikel 23.

9. Prijsbijstelling artikel 92

De bij Voorjaarsnota 2010 vastgestelde prijsbijstelling van € 28 mln. is over de VenJ-onderdelen verdeeld.

10. Eindejaarsmarge

In 2010 is het budget van het Ministerie van Veiligheid en Justitie niet volledig uitgeput. Conform de geldende begrotingsregels wordt dit budget toegevoegd aan de begroting 2011 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. In totaal betreft het een bedrag van € 10,4 mln. Dit bedrag wordt over de verschillende dienstonderdelen verdeeld.

11. Prijsbijstelling tranche 2011

De bij Voorjaarsnota 2011 vastgestelde prijsbijstelling van € 67,0 mln. is ontvangen op artikel 92.

12. Loonbijstelling tranche 2011

De bij Voorjaarsnota 2011 vastgestelde loonbijstelling van € 63,8 mln. is ontvangen op artikel 92.

Toelichtingen op de belangrijkste mutaties:

Ontvangsten

Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2011 (Voorjaarsnota) x € 1 000
 

Beleidsartikel

Ontvangsten

Belangrijkste suppletoire mutaties:

   

1

Wet griffierechten Rechtspraak

12

25 000

2

Dekking kosten Functioneel leeftijdsontslag en 2de carrière

13

23 635

1. Wet griffierechten Rechtspraak

Per 1 november 2010 is de nieuwe Wet griffierechten burgerlijke zaken (WGBZ) in werking getreden. Het is de verwachting dat deze wet de griffieontvangsten met 5% stijgen. Aangezien de eerste realisatiecijfers van dit jaar deze trend onderschrijft wordt de ontvangstenraming verhoogd met 25 mln.

2. Dekking kosten Functioneel leeftijdsontslag en 2de carrière

De bijdrage aan de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) wordt vastgesteld op basis van outputfinanciering (OPF). Dit betekent dat productie- en bezettingsverschillen met het moederdepartement worden afgerekend op basis van de afgesproken OPF-spelregels. In 2010 is er sprake van een lagere productie en/of bezetting dan eerder geraamd, waardoor budget terugvloeit naar het moederdepartement. Deze middelen worden ingezet om de hogere kosten van de SBF-regeling en regeling Tweede carrière te dekken.

2.2 De beleidsartikelen

11 NEDERLANDSE RECHTSORDE
11 Nederlandse rechtsorde Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
   

Stand OB 2011 2011

Vastgestelde mutaties ISB mutaties ISB

Mutaties 1e suppl. 2011 1e suppl. 2011

Stand 1e suppl. 2011 1e suppl. 2011

Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) 2012 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) 2013 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.) 2014 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) 2015 (incl. NvW en amend.)

Verplichtingen

14 927

– 331

1 331

15 927

768

859

859

859

                   

Apparaat-uitgaven

14 927

– 331

1 331

15 927

768

859

859

859

11.1 (Nationale) wetgeving

6 332

– 207

1 100

7 225

702

759

759

759

 

11.1.1 Directie Wetgeving

6 332

– 207

1 100

7 225

702

759

759

759

11.2 Wetgevingskwaliteitsbeleid

8 595

– 124

231

8 702

66

100

100

100

 

11.2.1 Directie Wetgeving

8 595

– 124

231

8 702

66

100

100

100

                   

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

Binnen dit artikel hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.

12 RECHTSPLEGING EN RECHTSBIJSTAND
12 Rechtspleging en rechtsbijstand Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
   

Stand OB 2011

Vastgestelde mutaties ISB

Mutaties 1e suppl. 2011

Stand 1e suppl. 2011

Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.)

Verplichtingen

1 466 004

0

46 061

1 512 065

112 593

101 659

42 001

51 522

                   

Programma-uitgaven

1 466 004

0

46 061

1 512 065

112 593

101 659

42 001

51 522

12.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel

513 200

0

8 757

521 957

6 123

111 285

57 479

57 481

Waarvan juridisch verplicht

     

500 891

       
 

12.2.1 Raden voor rechtsbijstand

481 901

0

10 098

491 999

6 456

111 256

61 250

61 252

 

12.2.2 Overig

31 299

0

– 1 341

29 958

– 333

29

– 3 771

– 3 771

12.3 Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging

952 804

0

37 304

990 108

106 470

– 9 626

– 15 478

– 5 959

Waarvan juridisch verplicht

     

989 790

       
 

12.3.1 Raad voor de rechtspraak - gerechten

913 197

0

27 201

940 398

95 009

– 18 167

– 17 495

– 14 199

 

12.3.2 Hoge Raad

24 168

0

10 064

34 232

11 415

8 447

2 184

8 381

 

12.3.3 Overige diensten

15 439

0

39

15 478

46

94

– 167

– 141

                   

Ontvangsten

215 155

0

25 400

240 555

88 000

313 000

313 000

313 000

Waarvan Griffie-ontvangsten

211 026

0

25 000

236 026

88 000

313 000

313 000

313 000

Het niet-juridisch verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd voor bestuurlijk gebonden uitgaven via diverse subsidiebeschikkingen, onder meer voor de Stichting Geschillencommissie Consumentenzaken (SGC), de Nederlandse Orde van Advocaten en het Bureau Financieel Toezicht. Daarnaast zijn er middelen gereserveerd voor de gesubsidieerde rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten. Ook zijn er middelen bestemd voor toezicht en onderzoek, bijvoorbeeld op het terrein van rechtspraak, schuldsanering en rechtsbijstand.

Toelichting op beleidsartikel 12

Mutaties uitgaven

Aanpassingen ramingen

Op operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel» wordt € 7,7 mln. aan het budgettair kader toegevoegd. Een deel van de subsidie voor de Raad voor Rechtsbijstand bestemd voor het jaar 2010 is pas in 2011 tot uitbetaling gekomen. Hiervoor wordt het budget 2011 opgehoogd.

Toename instroom Rechtsbijstand

Op operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel» wordt € 7,1 mln. aan het budgettair kader toegevoegd voor de Rechtsbijstand. Bij de reguliere straftoevoegingen is sprake van een capaciteitoverschot dat langzaam toeneemt. Dit hangt samen met een afname in het totaal aantal verdachten van misdrijven. Bij de piketdiensten wordt echter een forse stijging geprognosticeerd als gevolg van de EHRM-arrestanten (Europees Hof voor de Rechten van de Mens) inzake Salduz en Panovits. Op grond hiervan mag een verdachte niet meer worden verhoord zonder voorafgaand in de gelegenheid te zijn gesteld een advocaat te raadplegen.

Stijging instroomramingen Rechtspraak

Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».

Mutaties ontvangsten

Wet griffierechten Rechtspraak

Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».

13 RECHTSHANDHAVING, CRIMINALITEITS- EN TERRORISMEBESTRIJDING
13 Rechtshandhaving, criminaliteits- en terrorismebestrijding Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
   

Stand OB 2011

Vastgestelde mutaties ISB

Mutaties 1e suppl. 2011

Stand 1e suppl. 2011

Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.)

Verplichtingen

2 890 781

124 243

91 514

3 106 538

68 304

87 767

86 915

80 953

                   

Programma-uitgaven

2 890 781

124 243

92 514

3 107 538

67 304

87 767

86 915

81 039

13.1 Preventieve maatregelen

24 499

0

9 003

33 502

7 834

8 441

6 841

5 441

Waarvan juridisch verplicht

     

33 502

       
 

13.1.1 Dienst Justis

9 739

0

4 413

14 152

– 20

11

11

11

 

13.1.2 Overig

14 760

0

4 590

19 350

7 854

8 430

6 830

5 430

13.3 Handhaving en vervolging

795 007

10 000

34 317

839 324

47 891

60 865

66 875

61 915

Waarvan juridisch verplicht

     

814 468

       
 

13.3.1 Rechtshandhaving

129 369

10 000

– 22 044

117 325

– 5 263

– 3 818

– 4 200

– 14 166

 

13.3.2 Openbaar Ministerie

594 017

0

54 629

648 646

51 352

64 040

70 833

75 839

 

13.3.3 NFI

71 621

0

1 732

73 353

1 802

643

242

242

13.4 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

1 999 876

– 10 000

48 190

2 038 066

11 587

18 751

13 802

14 487

Waarvan juridisch verplicht

     

2 021 756

       
 

13.4.1 DJI-gevangeniswezen-regulier

996 535

0

44 582

1 041 117

8 432

8 872

7 617

10 643

 

13.4.2 DJI-Forensische zorg

691 467

0

6 284

697 751

11 280

11 371

11 339

11 345

 

13.4.3 Reclassering

276 433

– 10 000

– 2 147

264 286

– 6 440

– 5 112

– 3 474

– 5 821

 

13.4.5 CJIB

28 340

0

– 542

27 798

– 1 760

3 540

– 1 760

– 1 760

 

13.4.6 Overig

7 101

0

13

7 114

75

80

80

80

13.5 Slachtofferzorg

48 183

0

94

48 277

– 568

– 868

– 1 168

– 1 368

Waarvan juridisch verplicht

     

48 277

       
 

13.5.1 Slachtofferhulpbeleid

26 725

0

– 2 734

23 991

– 3 069

– 3 069

– 3 069

– 3 169

 

13.5.2 Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM)

21 458

0

2 828

24 286

2 501

2 201

1 901

1 801

13.6 Terrorismebestrijding

23 216

– 23 216

0

0

0

0

0

0

Waarvan juridisch verplicht

     

0

       
 

13.6.1 NCTb

21 156

– 21 156

0

0

0

0

0

0

 

13.6.2 IND

2 060

– 2 060

0

0

0

0

0

0

13.7 Vreemdelingenbewaring en uitzetten

0

147 459

910

148 369

560

578

565

564

Waarvan juridisch verplicht

     

147 627

       
 

13.7.1 Vreemdelingenbewaring

0

112 227

934

113 161

459

471

461

460

 

13.7.2 Uitzetcentra

0

35 232

– 24

35 208

101

107

104

104

                   

Ontvangsten

914 428

0

23 635

938 063

15 000

20 000

33 000

53 000

Waarvan Boeten & Transacties

859 705

0

0

859 705

0

0

3 000

3 000

Waarvan Pluk ze

30 820

0

0

30 820

5 000

10 000

20 000

40 000

Het niet-juridisch verplichte deel op dit beleidsartikel is bestuurlijk gereserveerd voor onder meer strafrechtelijke handhaving door het Openbaar Ministerie, terrorismebestrijding en systeemvernieuwing van het CJIB. Daarnaast is een gedeelte complementair noodzakelijk of anderszins bestuurlijk gebonden. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om projecten als Meld Misdaad Anoniem, bestrijding vrouwenhandel en illegale prostitutie, Progis, veiligheidshuizen, Regionale Arrondissementale Justitiële Beraden en bestrijding voetbalvandalisme. Indien de middelen niet besteedbaar zijn, heeft dit consequenties voor de capaciteit bij het OM en het CJIB.

Toelichting op beleidsartikel 13

Mutaties uitgaven

Oplossing tekort najaarsnota 2010

Het budgettair kader op artikel 13 «Rechtshandhaving, Criminaliteits- en Terrorismebestrijding» wordt met € 9,9 mln. verlaagd. In oktober 2010 is het Vreemdelingendossier van het voormalige Ministerie van Justitie overgeheveld naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Afgesproken is dat het destijds aanwezige tekort binnen dit dossier opgelost moet worden door de overige Justitieonderdelen. Dit betreft het aandeel voor artikel 13.

Aanpassingen ramingen

Op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» wordt het budgettair kader verlaagd met € 7,7 mln. Bij de uitvoering van het optimaliseringsprogramma verkeershandhaving zijn door de sterke afhankelijkheid van andere partijen onvoorziene vertragingen ontstaan. Gedacht moet worden aan vertragingen door aanbestedingstrajecten en de afgifte van nieuwe bouwvergunningen voor de vervanging van flitspalen. Dit betekent dat het budget moet worden aangepast.

Straf Forensische zorg

Op operationele doelstelling 13.4 «Ten uitvoerlegging strafrechtelijk sancties» wordt € 5,0 mln. aan het kader toegevoegd. Dit bedrag is gebaseerd op de autonome groei in de AWBZ en de realisatiecijfers 2008–2010

Functioneel leeftijdsontslag bij Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».

Veiliger op straat

Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».

Verdubbeling gepakte criminele organisaties

Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».

High impact crime

Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».

Dekking kosten Functioneel leeftijdsontslag en 2de carrière

Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».

14 JEUGD
14 Jeugd Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
   

Stand OB 2011

Vastgestelde mutaties ISB

Mutaties 1e suppl. 2011

Stand 1e suppl. 2011

Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.)

Verplichtingen

452 497

446 455

– 6 213

446 284

– 9 964

– 22 544

– 23 414

-22 726

                   

Programma-uitgaven

452 497

446 455

– 6 213

892 739

– 9 964

– 22 544

– 23 414

-22 726

14.1 Uitvoering jeugdbescherming

10 480

420 252

– 22 248

408 484

– 18 275

– 18 156

– 18 154

– 18 154

Waarvan juridisch verplicht

     

401 803

       
 

14.1.1 RvdK - civiele maatregelen

4 487

86 036

– 642

89 881

– 532

– 416

– 416

– 416

 

14.1.2 LBIO

0

3 502

– 12

3 490

0

0

0

0

 

14.1.3 BJZ voogdij en OTS

0

330 047

– 20 131

309 916

– 17 400

– 17 400

– 17 400

– 17 400

 

14.1.4 Overig

5 993

667

– 1 463

5 197

– 343

– 340

– 338

– 338

14.2 Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd

442 017

1 655

16 119

459 791

8 311

– 4 388

– 5 260

– 4 572

Waarvan juridisch verplicht

     

456 678

       
 

14.2.1 DJI - jeugd

251 362

0

5 930

257 292

2 000

2 155

2 284

2 677

 

14.2.2 RvdK - strafzaken

81 753

0

4 551

86 304

– 2 203

– 2 159

– 1 974

– 1 391

 

14.2.3 HALT

12 364

0

– 154

12 210

– 70

– 70

– 70

– 70

 

14.2.4 Bureaus jeugdzorg - jeugdreclassering

59 048

827

4 795

64 670

5 700

2 600

2 300

2 000

 

14.2.5 DJJ - overig

37 490

828

997

39 315

2 884

– 6 914

– 7 800

– 7 788

14.3 Opvang AMV’s

0

24 548

– 84

24 464

0

0

0

0

Waarvan juridisch verplicht

     

24 464

       
 

14.3.1 Opvang en voogdij AMV’s

0

24 548

– 84

24 464

0

0

0

0

                   

Ontvangsten

1 487

3 963

6 738

12 188

0

0

0

0

Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere de aanpak van de jeugdcriminaliteit en de verbetering van de kwaliteit van de JJI’s.

Toelichting op beleidsartikel 14

Mutaties uitgaven

Veiligheidshuizen

Aan de persoongerichte aanpak (casemangement) van de Veiligheidshuizen wordt ook door het huidige kabinet prioriteit gegeven. Om de komende jaren een grotere bijdrage te kunnen leveren aan lokale veiligheid dienen de Veiligheidshuizen verder ingebed te worden. Hiervoor zijn extra investeringen nodig in informatie-uitwisseling, kwaliteitsborging, regievoering en afstemming op casusniveau. De kosten hiervoor worden geraamd op € 6,0 mln. Per jaar gaat het om 1,35 fte à € 100 000 per Veiligheidshuis. Op operationele doelstelling 14.2 «Ten uitvoerlegging justitiële sancties jeugd» wordt daarom € 6,0 mln. aan het kader toegevoegd.

Straf Jeugdreclassering

In de Regeling Bekostiging jeugdzorg 2009 is vastgelegd dat het budget voor de jeugdreclassering in jaar t gelijk moet worden gesteld aan de realisatie van het jaar t-1. Zo moet bij de vaststelling van het budget 2011 worden uitgegaan van de realisatie 2010. Gelet op de gerealiseerde aantallen in 2010 komt de jeugdreclassering in 2011 uit op een tekort van € 5 mln. Het budget in 2011 wordt derhalve opgehoogd met dit bedrag op operationele doelstelling 14.2 «Ten uitvoerlegging justitiële sancties jeugd». Dit is een gevolg van een toename in het aantal deelnemers aan ITM-criem (individuele trajectbegeleiding voor allochtone jongens).

Capaciteitsbehoefte strafjeugdbescherming

Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».

Mutaties Ontvangsten

Dekking kosten SBF-regeling en 2de carrière

Zie voor uitleg tabel belangrijkste mutaties, punt 2.

17 INTERNATIONALE RECHTSORDE
17 Internationale rechtsorde Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
   

Stand OB 2011

Vastgestelde mutaties ISB

Mutaties 1e suppl. 2011

Stand 1e suppl. 2011

Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.)

Verplichtingen

1 734

– 83

42

1 693

42

63

63

63

                   

Apparaat-uitgaven

1 734

– 83

42

1 693

42

63

63

63

17.1 Internationale regelgeving

1 734

– 83

42

1 693

42

63

63

63

 

17.1.1 Directie Wetgeving

1 734

– 83

42

1 693

42

63

63

63

                   

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

Binnen dit artikel hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.

21 NATIONAAL CRISIS- EN VEILIGHEIDSBELEID
21 Nationaal crisis- en veiligheidsbeleid Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
   

Stand OB 2011

Vastgestelde mutaties ISB

Mutaties 1e suppl. 2011

Stand 1e suppl. 2011

Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.)

Verplichtingen

0

55 635

4 674

60 309

2 423

4 278

4 277

4 277

                   

Programma-uitgaven

0

56 969

4 674

61 643

2 423

4 278

4 277

4 277

21.1 Nationale veiligheid

0

9 783

– 1 836

7 947

– 1

– 1

– 1

– 1

Waarvan juridisch verplicht

     

7 947

       
 

21.1.1 Nationale veiligheid

0

9 783

– 1 836

7 947

– 1

– 1

– 1

– 1

21.2 Nationaal crisiscentrum

0

14 794

4 747

19 541

– 1

– 1

– 1

– 1

Waarvan juridisch verplicht

     

18 566

       
 

21.2.1 Nationale veiligheid

0

14 794

4 747

19 541

– 1

– 1

– 1

– 1

21.3 Onderzoeksraad voor veiligheid

0

11 236

98

11 334

– 1

– 1

– 1

– 1

Waarvan juridisch verplicht

     

11 334

       
 

21.3.1 Nationale veiligheid

0

11 236

98

11 334

– 1

– 1

– 1

– 1

21.4 Terrorismebestrijding

0

21 156

1 665

22 821

2 426

4 281

4 280

4 280

Waarvan juridisch verplicht

     

20 502

       
 

21.4.1 NCTb

0

21 156

1 665

22 821

2 426

4 281

4 280

4 280

                   

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

Artikel 21: Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere een effectieve nationale crisisreponsorganisatie. Verder zijn middelen voor het identificeren en beoordelen van mogelijke dreigingen op de nationale veiligheid en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid onder het verplichte deel inbegrepen.

Binnen dit artikel hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.

23 VEILIGHEIDSREGIO'S EN POLITIE
23 Veiligheidsregio's en politie Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
   

Stand OB 2011

Vastgestelde mutaties ISB

Mutaties 1e suppl. 2011

Stand 1e suppl. 2011

Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.)

Verplichtingen

0

5 754 848

45 351

5 800 199

20 684

20 434

21 113

21 235

                   

Programma-uitgaven

0

5 447 398

45 351

5 492 749

20 684

20 434

21 113

21 235

23.1 Bekostiging politie (boven)regionaal

0

4 331 910

– 6 912

4 324 998

1 306

1 219

1 144

1 262

Waarvan juridisch verplicht

     

4 324 998

       
 

23.1.1 Veiligheidsregio’s en politie

0

4 331 910

– 6 912

4 324 998

1 306

1 219

1 144

1 262

23.2 Bekostiging politie landelijk

0

625 204

21 237

646 441

4 336

3 986

3 985

3 989

Waarvan juridisch verplicht

     

646 441

       
 

23.2.1 Veiligheidsregio’s en politie

0

625 204

21 237

646 441

4 336

3 986

3 985

3 989

23.3 Kwaliteit politie en veiligheidsregio’s

0

369 036

– 21 969

347 067

– 37 864

– 37 789

– 37 035

– 37 035

Waarvan juridisch verplicht

     

300 000

       
 

23.3.1 Veiligheidsregio’s en politie

0

369 036

– 21 969

347 067

– 37 864

– 37 789

– 37 035

– 37 035

23.4 Bekostiging veiligheidsregio’s

0

121 248

52 995

174 243

52 906

53 018

53 019

53 019

Waarvan juridisch verplicht

     

174 243

       
 

23.4.1 Veiligheidsregio’s en politie

0

121 248

52 995

174 243

52 906

53 018

53 019

53 019

                   

Ontvangsten

0

400 750

0

400 750

0

0

0

0

Artikel 23: Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is onder ander gereserveerd voor de bekostiging van het politie- en brandweerkorps BES en de FPU/FLO uitkeringen van politiepersoneel. Verder wordt uitvoering gegeven aan het versneld wegwerken van de dekkingsproblemen van C2000.

Toelichting op beleidsartikel 23

Mutaties uitgaven

Departementale bijdragen aan centrale exploitatiekosten C2000-budget

Op operationele doelstelling 23.3 «Kwaliteit politie en veiligheidsregio’s» wordt in totaal € 11,6 mln. bijgeboekt aan bijdragen van de ministeries van Defensie, VWS en Financiën voor de centrale exploitatiekosten van het C2000-netwerk. Dit betreft de vergoeding voor het gebruik van het netwerk door de Koninklijke Mareschaussee, Ambulancezorg en Douane.

Reallocatie Brandweer en GHOR

Door de vorming van de Nationale Politie worden de budgetten voor brandweer en Geneeskundige HulpverleningsOrganisatie in de Regio (GHOR) op artikelonderdeel 23.3 gereallocceerd naar artikelonderdeel 23.4 t.b.v. het programma NVROO. Het betreft een budget van € 37,6 mln. in 2011.

Herschikking budget Politieacademie en KLPD

Het betreft een technische mutatie ten bedrage van € 10,9 mln. in 2011. Met deze mutatie worden middelen bestemd voor de Politieacademie en het KLPD op de juiste operationele doelstelling geplaatst.

Compensatie BTW

Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».

Prijsbijstelling

Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».

25 VEILIGHEID EN BESTUUR
25 Veiligheid en bestuur Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
   

Stand OB 2011

Vastgestelde mutaties ISB

Mutaties 1e suppl. 2011

Stand 1e suppl. 2011

Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.)

Verplichtingen

0

85 307

– 19 742

65 565

– 976

– 2

– 2

– 2

                   

Programma-uitgaven

0

85 307

– 19 742

65 565

– 976

– 2

– 2

– 2

25.1 Veiligheid en bestuur

0

22 430

– 3 298

19 132

– 1

0

0

0

Waarvan juridisch verplicht

     

18 175

       
 

25.1.1 Veiligheid en bestuur

0

22 430

– 3 298

19 132

– 1

0

0

0

25.2 Veiligheid, informatie en technologie

0

62 877

– 16 444

46 433

– 975

– 2

– 2

– 2

Waarvan juridisch verplicht

     

44 112

       
 

25.2.1 Veiligheid en bestuur

0

62 877

– 16 444

46 433

– 975

– 2

– 2

– 2

                   

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

Artikel 25: Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere de uitvoering van het actieplan Overlast en Verloedering, de verdere opbouw van de Regionale Informatie- en Expertisecentra (Riec). Op gebied van ICT is budget gereserveerd voor uitvoering subsidieregeling Innovatie Maatschappelijke Veiligheid, bijdragen aan NCTb projecten voor Terrorisme en Radicalisering en afronding project 112.

Toelichting op beleidsartikel 25

Mutaties uitgaven

Suppletie voor het MIA-veiligheidsbudget

Op operationele doelstelling 25.2 «Veiligheid, informatie en technologie» wordt het budgettair kader verlaagd met € 5,75 mln. Dit betreft een bijdrage vanuit het Pijler II Innovatiebudget Veiligheid aan het Ministerie van Defensie voor een aantal innovatieve projecten uit de Maatschappelijke Innovatieagenda Veiligheid, die onder coördinatie van dit ministerie worden uitgevoerd. Deze projecten richten zich op het op flexibele wijze gelijktijdig kunnen werken met een aantal communicatieve middelen (project I-bridge), innovatieve oplossingen binnen de bestrijding van Cybercrime en een validatie onderzoek naar het presterend vermogen van verschillende soorten stimulatoren.

29 INSPECTIE OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID
29 Inspectie openbare orde en veiligheid Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
   

Stand OB 2011

Vastgestelde mutaties ISB

Mutaties 1e suppl. 2011

Stand 1e suppl. 2011

Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.)

Verplichtingen

0

4 924

410

5 334

– 119

– 82

– 82

– 82

                   

Programma-uitgaven

0

4 924

410

5 334

– 119

– 82

– 82

– 82

29.1 Toezicht onderzoek en aanbevelingen

0

4 924

410

5 334

– 119

– 82

– 82

– 82

Waarvan juridisch verplicht

     

5 334

       
 

29.1.1 IOOV

0

4 924

410

5 334

– 119

– 82

– 82

– 82

                   

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

Op dit beleidsterrein hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.

2.3 De niet-beleidsartikelen

91 ALGEMEEN
91 Algemeen Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
   

Stand OB 2011

Vastgestelde mutaties ISB

Mutaties 1e suppl. 2011

Stand 1e suppl. 2011

Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.)

Verplichtingen

212 398

23 617

12 712

248 727

9 176

8 575

10 699

11 052

                   

Apparaat-uitgaven

212 398

23 617

12 712

248 727

9 176

8 575

10 699

11 052

91.1 Algemeen

212 398

23 617

12 712

248 727

9 176

8 575

10 699

11 052

 

91.1.1 Effectieve besturing van het VenJ apparaat

212 398

23 617

12 712

248 727

9 176

8 575

10 699

11 052

                   

Ontvangsten

2 073

0

0

2 073

0

0

0

0

Toelichting op niet-beleidsartikel 91

Mutaties uitgaven

Bekostiging civiele vredesmissies uit HGIS (Homogene Groep Internationale Samenwerking)

Op operationele doelstelling 91.1 «Effectieve besturing van het Veiligheid en Justitie apparaat» wordt het budgettair kader met een bedrag van € 6,5 mln. verhoogd ten behoeve van civiele vredesmissies en wordt aangewend ter financiering van uitgezonden politiefunctionarissen (personele- en voorbereidingskosten).

92 NOMINAAL EN ONVOORZIEN
92 Nominaal en onvoorzien Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
   

Stand OB 2011

Vastgestelde mutaties ISB

Mutaties 1e suppl. 2011

Stand 1e suppl. 2011

Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.)

Verplichtingen

23 066

11 130

108 169

142 365

92 847

25 728

– 39 936

– 97 597

                   

Apparaat-uitgaven

23 066

11 130

108 169

142 365

92 847

25 728

– 39 936

– 97 597

92.1 Nominaal en onvoorzien

23 066

11 130

108 169

142 365

92 847

25 728

– 39 936

– 97 597

 

92.1.1 Nominaal en onvoorzien

23 066

11 130

108 169

142 365

92 847

25 728

– 39 936

– 97 597

                   

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

Prijsbijstelling

Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».

Eindejaarsmarge

Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».

93 GEHEIM
93 Geheim Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
   

Stand OB 2011

Vastgestelde mutaties ISB

Mutaties 1e suppl. 2011

Stand 1e suppl. 2011

Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.)

Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.)

Verplichtingen

2 981

0

17

2 998

28

28

28

28

                   

Waarvan garanties

               
                   

Programma-uitgaven

2 981

0

17

2 998

28

28

28

28

93.1 Geheim

2 981

0

17

2 998

28

28

28

28

 

93.1.1 Geheime uitgaven

2 981

0

17

2 998

28

28

28

28

                   

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

Binnen dit beleidsterrein hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.

Naar boven