Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32780-VI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32780-VI nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Veiligheid en Justitie,
I. W. Opstelten
1. |
Inleiding |
2 |
2 |
Het beleid |
2 |
2.1 |
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties |
3 |
2.2 |
De beleidsartikelen |
6 |
11 |
Nederlandse rechtsorde |
6 |
12 |
Rechtspleging en rechtsbijstand |
6 |
13 |
Rechtshandhaving, criminaliteits- en terrorismebestrijding |
7 |
14 |
Jeugd |
9 |
17 |
Internationale rechtsorde |
10 |
21 |
Nationaal crisis- en veiligheidsbeleid |
11 |
23 |
Veiligheidsregio’s en politie |
11 |
25 |
Veiligheid en bestuur |
12 |
29 |
Inspectie openbare orde en veiligheid |
13 |
2.3 |
De niet-beleidsartikelen |
13 |
91 |
Algemeen |
13 |
92 |
Nominaal en onvoorzien |
14 |
93 |
Geheim |
14 |
Dit is de 1ste suppletoire begroting 2011 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Voorjaarsnota 2011.
In hoofdstuk 2 zijn allereerst de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel opgenomen (paragraaf 2.1). Deze mutaties zijn groter dan € 10 mln. Indien politiek relevant, worden ook kleinere mutaties toegelicht.
In paragraaf 2.2 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In paragraaf 2.3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
In de opgenomen tabel budgettaire gevolgen van beleid staat per beleidsartikel kolomsgewijs de stand ontwerpbegroting 2011 inclusief de nota van wijziging en amendementen op de ontwerpbegroting 2011, de stand Incidentele suppletoire begroting 2011 (ISB), de mutaties 1ste suppletoire begroting 2011, de stand 1ste suppletoire begroting 2011 en de mutaties bij de 1ste suppletoire begroting 2011 voor de jaren 2012 tot en met 2016, inclusief nota’s van wijzigingen en amendementen op de ontwerpbegroting 2011.
Alle individuele uitgaven- en ontvangstenmutaties groter dan € 5,0 mln. toegelicht.
In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de mutaties op de beleidsartikelen (2.2) en de mutaties op de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.
Beleidsartikel |
Uitgaven |
||
---|---|---|---|
Belangrijkste suppletoire mutaties: |
|||
1 |
Stijging instroomramingen Rechtspraak |
12 |
25 000 |
2 |
Functioneel leeftijdsontslag bij Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) |
13 |
41 645 |
3 |
Veiliger op straat |
13 |
20 500 |
4 |
Verdubbeling gepakte criminele organisaties |
13 |
14 600 |
5 |
High impact crime |
13 |
10 900 |
6 |
Capaciteitsbehoefte strafjeugdbescherming |
14 |
– 19 000 |
7 |
Compensatie BTW |
23 |
15 517 |
8 |
Prijsbijstelling |
23 |
13 987 |
9 |
Prijsbijstelling |
92 |
– 28 005 |
10 |
Eindejaarsmarge |
92 |
10 444 |
11 |
Prijsbijstelling tranche 2011 |
92 |
66 985 |
12 |
Loonbijstelling tranche 2011 |
92 |
63 817 |
Toelichtingen op de belangrijkste mutaties:
Uitgaven
1. Stijging instroomramingen Rechtspraak
De meerjarige instroomramingen laten voor de Rechtspraak een forse toename zien van het aantal zaken. Mede als gevolg van de toegenomen werkloosheid, neemt de capaciteitsbehoefte civiele zaken toe. Ook de bestuursrechtspraak heeft vanwege de doorwerking van de economische crisis te maken met stijgende capaciteitsbehoefte. Dit wordt met name veroorzaakt door het toenemend aantal bijstandszaken en sociale verzekeringszaken. Het Ministerie draagt € 25 mln. extra bij ter dekking van de toename van het aantal zaken. De overig benodigde middelen worden door de Rechtspraak zelf gedekt uit hun reserves.
2. Functioneel leeftijdsontslag en Tweede carrière bij Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
Van alle uitvoerende functies bij DJI valt 74% in de categorie Substantieel Bezwarende Functies (SBF). Dat wil zeggen dat medewerkers werkzaam in een dergelijke functie na hun zestigste levensjaar rechtspositioneel gebruik kunnen maken van de SBF-regeling. Sinds 1 januari 2006 is de Wet op de loonbelasting aangepast en gelden fiscale sancties voor de werkgever t.a.v. van regelingen die vervroegd uittreden mogelijk maken.
De regeling Tweede carrière heeft als doel om het gebruik van de SBF-regeling te beperken, door de mobiliteit van medewerkers te bevorderen of door werknemers te helpen over te stappen naar een functie die niet substantieel bezwarend is en derhalve niet onder de bewuste regeling valt. Het Ministerie van VenJ is gehouden deze regelingen uit te voeren, voortkomend uit de CAO Rijk 2006. In 2011 bedragen de meerkosten € 41,6 mln. Deze kosten worden binnen de begroting van VenJ gedekt.
3. Veiliger op straat
Door middel van inzet van snelle interventieteams (16 uur per dag, 7 dagen in de week beschikbaar) worden snellere OM-besluiten genomen. De interventieteams bestaan uit professionals die vóór in het proces de daarvoor in aanmerking komende feiten, op het gebied van veel voorkomende criminaliteit, beoordelen. Dit leidt tot een forse reductie in de doorloop van de afdoening. Het OM-besluit kan voorzien in een beslissing die bestaat onder andere uit een OM-beschikking, voorgeleiding rechter-commissaris, (super)snelrecht, dagvaarding ten behoeve van themazitting. Er wordt gestart in 5 arrondissementen waarna vervolgens uitbreiding zal plaatsvinden naar uiteindelijk 10. In het eerste en tweede jaar wordt er in alle arrondissementen en bij de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM) een extra investering gevraagd, om deze nieuwe manier van werken op te zetten. Daarmee wordt capaciteit vrijgespeeld die ingezet wordt ter versterking van de beoordelingscapaciteit en daarmee de versnelling van de doorlooptijden.
4. Verdubbeling gepakte criminele organisaties
Het aanpakken van meer misdaadgroepen is een belangrijke doelstelling voor de komende jaren. Het streven is het aantal aan te pakken criminele organisaties te verdubbelen in 2015. De intensivering van de aanpak vraagt om extra personele inzet en investeringen in technische voorzieningen zoals het Vastgoed Intelligence Centre (VIC).
5. High impact crime
Het bestrijden en het vervolgen van misdaden met een groot maatschappelijk effect heeft een hoge prioriteit. Bijvoorbeeld kinderporno en roofovervallen, maar ook het oplossen van zogenaamde «cold cases». Naast meer inzet van personeel zijn hiervoor ook investeringen in ICT benodigd. Ook zijn er extra middelen nodig om ervoor te zorgen dat slachtoffers beschikken over goede en actuele informatie inzake de voortgang van hun dossier.
6. Capaciteitsbehoefte strafjeugdbescherming
Voor de raming van de capaciteitsbehoefte binnen de strafjeugdbescherming wordt gebruik gemaakt van de laatste realisatiecijfers en de instroomcijfers van de Raad van de Kinderbescherming. Deze laatste vertaalt zich met vertraging in de cijfers van de jeugdbescherming. Op basis hiervan wordt een overschot in capaciteit verwacht. Dit verwachtte overschot wordt vergroot door het stabiliseren van de instroom. Daarnaast is een afname van de verblijfsduur waarneembaar.
7. Compensatie BTW
In verband met de inwerkingtreding van de Wet veiligheidsregio’s kunnen de Veiligheidsregio’s voor de wettelijke taken de BTW niet meer compenseren via de deelnemende gemeenten (de zogenaamde Transparantieregeling). Ter compensatie van deze extra kosten wordt een structureel budget toegevoegd vanuit het BTW Compensatiefonds. Dit betreft een technische mutatie.
8. Prijsbijstelling artikel 23
De bij Voorjaarsnota 2010 vastgestelde prijsbijstelling is voor een bedrag van € 14 mln. door verdeeld naar artikel 23.
9. Prijsbijstelling artikel 92
De bij Voorjaarsnota 2010 vastgestelde prijsbijstelling van € 28 mln. is over de VenJ-onderdelen verdeeld.
10. Eindejaarsmarge
In 2010 is het budget van het Ministerie van Veiligheid en Justitie niet volledig uitgeput. Conform de geldende begrotingsregels wordt dit budget toegevoegd aan de begroting 2011 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. In totaal betreft het een bedrag van € 10,4 mln. Dit bedrag wordt over de verschillende dienstonderdelen verdeeld.
11. Prijsbijstelling tranche 2011
De bij Voorjaarsnota 2011 vastgestelde prijsbijstelling van € 67,0 mln. is ontvangen op artikel 92.
12. Loonbijstelling tranche 2011
De bij Voorjaarsnota 2011 vastgestelde loonbijstelling van € 63,8 mln. is ontvangen op artikel 92.
Toelichtingen op de belangrijkste mutaties:
Ontvangsten
Beleidsartikel |
Ontvangsten |
||
---|---|---|---|
Belangrijkste suppletoire mutaties: |
|||
1 |
Wet griffierechten Rechtspraak |
12 |
25 000 |
2 |
Dekking kosten Functioneel leeftijdsontslag en 2de carrière |
13 |
23 635 |
1. Wet griffierechten Rechtspraak
Per 1 november 2010 is de nieuwe Wet griffierechten burgerlijke zaken (WGBZ) in werking getreden. Het is de verwachting dat deze wet de griffieontvangsten met 5% stijgen. Aangezien de eerste realisatiecijfers van dit jaar deze trend onderschrijft wordt de ontvangstenraming verhoogd met 25 mln.
2. Dekking kosten Functioneel leeftijdsontslag en 2de carrière
De bijdrage aan de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) wordt vastgesteld op basis van outputfinanciering (OPF). Dit betekent dat productie- en bezettingsverschillen met het moederdepartement worden afgerekend op basis van de afgesproken OPF-spelregels. In 2010 is er sprake van een lagere productie en/of bezetting dan eerder geraamd, waardoor budget terugvloeit naar het moederdepartement. Deze middelen worden ingezet om de hogere kosten van de SBF-regeling en regeling Tweede carrière te dekken.
Stand OB 2011 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB mutaties ISB |
Mutaties 1e suppl. 2011 1e suppl. 2011 |
Stand 1e suppl. 2011 1e suppl. 2011 |
Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) 2012 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) 2013 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.) 2014 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) 2015 (incl. NvW en amend.) |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
14 927 |
– 331 |
1 331 |
15 927 |
768 |
859 |
859 |
859 |
|
Apparaat-uitgaven |
14 927 |
– 331 |
1 331 |
15 927 |
768 |
859 |
859 |
859 |
|
11.1 (Nationale) wetgeving |
6 332 |
– 207 |
1 100 |
7 225 |
702 |
759 |
759 |
759 |
|
11.1.1 Directie Wetgeving |
6 332 |
– 207 |
1 100 |
7 225 |
702 |
759 |
759 |
759 |
|
11.2 Wetgevingskwaliteitsbeleid |
8 595 |
– 124 |
231 |
8 702 |
66 |
100 |
100 |
100 |
|
11.2.1 Directie Wetgeving |
8 595 |
– 124 |
231 |
8 702 |
66 |
100 |
100 |
100 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Binnen dit artikel hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.
Stand OB 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB |
Mutaties 1e suppl. 2011 |
Stand 1e suppl. 2011 |
Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
1 466 004 |
0 |
46 061 |
1 512 065 |
112 593 |
101 659 |
42 001 |
51 522 |
|
Programma-uitgaven |
1 466 004 |
0 |
46 061 |
1 512 065 |
112 593 |
101 659 |
42 001 |
51 522 |
|
12.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel |
513 200 |
0 |
8 757 |
521 957 |
6 123 |
111 285 |
57 479 |
57 481 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
500 891 |
||||||||
12.2.1 Raden voor rechtsbijstand |
481 901 |
0 |
10 098 |
491 999 |
6 456 |
111 256 |
61 250 |
61 252 |
|
12.2.2 Overig |
31 299 |
0 |
– 1 341 |
29 958 |
– 333 |
29 |
– 3 771 |
– 3 771 |
|
12.3 Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging |
952 804 |
0 |
37 304 |
990 108 |
106 470 |
– 9 626 |
– 15 478 |
– 5 959 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
989 790 |
||||||||
12.3.1 Raad voor de rechtspraak - gerechten |
913 197 |
0 |
27 201 |
940 398 |
95 009 |
– 18 167 |
– 17 495 |
– 14 199 |
|
12.3.2 Hoge Raad |
24 168 |
0 |
10 064 |
34 232 |
11 415 |
8 447 |
2 184 |
8 381 |
|
12.3.3 Overige diensten |
15 439 |
0 |
39 |
15 478 |
46 |
94 |
– 167 |
– 141 |
|
Ontvangsten |
215 155 |
0 |
25 400 |
240 555 |
88 000 |
313 000 |
313 000 |
313 000 |
|
Waarvan Griffie-ontvangsten |
211 026 |
0 |
25 000 |
236 026 |
88 000 |
313 000 |
313 000 |
313 000 |
Het niet-juridisch verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd voor bestuurlijk gebonden uitgaven via diverse subsidiebeschikkingen, onder meer voor de Stichting Geschillencommissie Consumentenzaken (SGC), de Nederlandse Orde van Advocaten en het Bureau Financieel Toezicht. Daarnaast zijn er middelen gereserveerd voor de gesubsidieerde rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten. Ook zijn er middelen bestemd voor toezicht en onderzoek, bijvoorbeeld op het terrein van rechtspraak, schuldsanering en rechtsbijstand.
Toelichting op beleidsartikel 12
Mutaties uitgaven
Aanpassingen ramingen
Op operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel» wordt € 7,7 mln. aan het budgettair kader toegevoegd. Een deel van de subsidie voor de Raad voor Rechtsbijstand bestemd voor het jaar 2010 is pas in 2011 tot uitbetaling gekomen. Hiervoor wordt het budget 2011 opgehoogd.
Toename instroom Rechtsbijstand
Op operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel» wordt € 7,1 mln. aan het budgettair kader toegevoegd voor de Rechtsbijstand. Bij de reguliere straftoevoegingen is sprake van een capaciteitoverschot dat langzaam toeneemt. Dit hangt samen met een afname in het totaal aantal verdachten van misdrijven. Bij de piketdiensten wordt echter een forse stijging geprognosticeerd als gevolg van de EHRM-arrestanten (Europees Hof voor de Rechten van de Mens) inzake Salduz en Panovits. Op grond hiervan mag een verdachte niet meer worden verhoord zonder voorafgaand in de gelegenheid te zijn gesteld een advocaat te raadplegen.
Stijging instroomramingen Rechtspraak
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Mutaties ontvangsten
Wet griffierechten Rechtspraak
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Stand OB 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB |
Mutaties 1e suppl. 2011 |
Stand 1e suppl. 2011 |
Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
2 890 781 |
124 243 |
91 514 |
3 106 538 |
68 304 |
87 767 |
86 915 |
80 953 |
|
Programma-uitgaven |
2 890 781 |
124 243 |
92 514 |
3 107 538 |
67 304 |
87 767 |
86 915 |
81 039 |
|
13.1 Preventieve maatregelen |
24 499 |
0 |
9 003 |
33 502 |
7 834 |
8 441 |
6 841 |
5 441 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
33 502 |
||||||||
13.1.1 Dienst Justis |
9 739 |
0 |
4 413 |
14 152 |
– 20 |
11 |
11 |
11 |
|
13.1.2 Overig |
14 760 |
0 |
4 590 |
19 350 |
7 854 |
8 430 |
6 830 |
5 430 |
|
13.3 Handhaving en vervolging |
795 007 |
10 000 |
34 317 |
839 324 |
47 891 |
60 865 |
66 875 |
61 915 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
814 468 |
||||||||
13.3.1 Rechtshandhaving |
129 369 |
10 000 |
– 22 044 |
117 325 |
– 5 263 |
– 3 818 |
– 4 200 |
– 14 166 |
|
13.3.2 Openbaar Ministerie |
594 017 |
0 |
54 629 |
648 646 |
51 352 |
64 040 |
70 833 |
75 839 |
|
13.3.3 NFI |
71 621 |
0 |
1 732 |
73 353 |
1 802 |
643 |
242 |
242 |
|
13.4 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties |
1 999 876 |
– 10 000 |
48 190 |
2 038 066 |
11 587 |
18 751 |
13 802 |
14 487 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
2 021 756 |
||||||||
13.4.1 DJI-gevangeniswezen-regulier |
996 535 |
0 |
44 582 |
1 041 117 |
8 432 |
8 872 |
7 617 |
10 643 |
|
13.4.2 DJI-Forensische zorg |
691 467 |
0 |
6 284 |
697 751 |
11 280 |
11 371 |
11 339 |
11 345 |
|
13.4.3 Reclassering |
276 433 |
– 10 000 |
– 2 147 |
264 286 |
– 6 440 |
– 5 112 |
– 3 474 |
– 5 821 |
|
13.4.5 CJIB |
28 340 |
0 |
– 542 |
27 798 |
– 1 760 |
3 540 |
– 1 760 |
– 1 760 |
|
13.4.6 Overig |
7 101 |
0 |
13 |
7 114 |
75 |
80 |
80 |
80 |
|
13.5 Slachtofferzorg |
48 183 |
0 |
94 |
48 277 |
– 568 |
– 868 |
– 1 168 |
– 1 368 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
48 277 |
||||||||
13.5.1 Slachtofferhulpbeleid |
26 725 |
0 |
– 2 734 |
23 991 |
– 3 069 |
– 3 069 |
– 3 069 |
– 3 169 |
|
13.5.2 Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) |
21 458 |
0 |
2 828 |
24 286 |
2 501 |
2 201 |
1 901 |
1 801 |
|
13.6 Terrorismebestrijding |
23 216 |
– 23 216 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
0 |
||||||||
13.6.1 NCTb |
21 156 |
– 21 156 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
13.6.2 IND |
2 060 |
– 2 060 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
13.7 Vreemdelingenbewaring en uitzetten |
0 |
147 459 |
910 |
148 369 |
560 |
578 |
565 |
564 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
147 627 |
||||||||
13.7.1 Vreemdelingenbewaring |
0 |
112 227 |
934 |
113 161 |
459 |
471 |
461 |
460 |
|
13.7.2 Uitzetcentra |
0 |
35 232 |
– 24 |
35 208 |
101 |
107 |
104 |
104 |
|
Ontvangsten |
914 428 |
0 |
23 635 |
938 063 |
15 000 |
20 000 |
33 000 |
53 000 |
|
Waarvan Boeten & Transacties |
859 705 |
0 |
0 |
859 705 |
0 |
0 |
3 000 |
3 000 |
|
Waarvan Pluk ze |
30 820 |
0 |
0 |
30 820 |
5 000 |
10 000 |
20 000 |
40 000 |
Het niet-juridisch verplichte deel op dit beleidsartikel is bestuurlijk gereserveerd voor onder meer strafrechtelijke handhaving door het Openbaar Ministerie, terrorismebestrijding en systeemvernieuwing van het CJIB. Daarnaast is een gedeelte complementair noodzakelijk of anderszins bestuurlijk gebonden. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om projecten als Meld Misdaad Anoniem, bestrijding vrouwenhandel en illegale prostitutie, Progis, veiligheidshuizen, Regionale Arrondissementale Justitiële Beraden en bestrijding voetbalvandalisme. Indien de middelen niet besteedbaar zijn, heeft dit consequenties voor de capaciteit bij het OM en het CJIB.
Toelichting op beleidsartikel 13
Mutaties uitgaven
Oplossing tekort najaarsnota 2010
Het budgettair kader op artikel 13 «Rechtshandhaving, Criminaliteits- en Terrorismebestrijding» wordt met € 9,9 mln. verlaagd. In oktober 2010 is het Vreemdelingendossier van het voormalige Ministerie van Justitie overgeheveld naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Afgesproken is dat het destijds aanwezige tekort binnen dit dossier opgelost moet worden door de overige Justitieonderdelen. Dit betreft het aandeel voor artikel 13.
Aanpassingen ramingen
Op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» wordt het budgettair kader verlaagd met € 7,7 mln. Bij de uitvoering van het optimaliseringsprogramma verkeershandhaving zijn door de sterke afhankelijkheid van andere partijen onvoorziene vertragingen ontstaan. Gedacht moet worden aan vertragingen door aanbestedingstrajecten en de afgifte van nieuwe bouwvergunningen voor de vervanging van flitspalen. Dit betekent dat het budget moet worden aangepast.
Straf Forensische zorg
Op operationele doelstelling 13.4 «Ten uitvoerlegging strafrechtelijk sancties» wordt € 5,0 mln. aan het kader toegevoegd. Dit bedrag is gebaseerd op de autonome groei in de AWBZ en de realisatiecijfers 2008–2010
Functioneel leeftijdsontslag bij Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Veiliger op straat
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Verdubbeling gepakte criminele organisaties
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
High impact crime
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Dekking kosten Functioneel leeftijdsontslag en 2de carrière
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Stand OB 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB |
Mutaties 1e suppl. 2011 |
Stand 1e suppl. 2011 |
Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
452 497 |
446 455 |
– 6 213 |
446 284 |
– 9 964 |
– 22 544 |
– 23 414 |
-22 726 |
|
Programma-uitgaven |
452 497 |
446 455 |
– 6 213 |
892 739 |
– 9 964 |
– 22 544 |
– 23 414 |
-22 726 |
|
14.1 Uitvoering jeugdbescherming |
10 480 |
420 252 |
– 22 248 |
408 484 |
– 18 275 |
– 18 156 |
– 18 154 |
– 18 154 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
401 803 |
||||||||
14.1.1 RvdK - civiele maatregelen |
4 487 |
86 036 |
– 642 |
89 881 |
– 532 |
– 416 |
– 416 |
– 416 |
|
14.1.2 LBIO |
0 |
3 502 |
– 12 |
3 490 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
14.1.3 BJZ voogdij en OTS |
0 |
330 047 |
– 20 131 |
309 916 |
– 17 400 |
– 17 400 |
– 17 400 |
– 17 400 |
|
14.1.4 Overig |
5 993 |
667 |
– 1 463 |
5 197 |
– 343 |
– 340 |
– 338 |
– 338 |
|
14.2 Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd |
442 017 |
1 655 |
16 119 |
459 791 |
8 311 |
– 4 388 |
– 5 260 |
– 4 572 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
456 678 |
||||||||
14.2.1 DJI - jeugd |
251 362 |
0 |
5 930 |
257 292 |
2 000 |
2 155 |
2 284 |
2 677 |
|
14.2.2 RvdK - strafzaken |
81 753 |
0 |
4 551 |
86 304 |
– 2 203 |
– 2 159 |
– 1 974 |
– 1 391 |
|
14.2.3 HALT |
12 364 |
0 |
– 154 |
12 210 |
– 70 |
– 70 |
– 70 |
– 70 |
|
14.2.4 Bureaus jeugdzorg - jeugdreclassering |
59 048 |
827 |
4 795 |
64 670 |
5 700 |
2 600 |
2 300 |
2 000 |
|
14.2.5 DJJ - overig |
37 490 |
828 |
997 |
39 315 |
2 884 |
– 6 914 |
– 7 800 |
– 7 788 |
|
14.3 Opvang AMV’s |
0 |
24 548 |
– 84 |
24 464 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
24 464 |
||||||||
14.3.1 Opvang en voogdij AMV’s |
0 |
24 548 |
– 84 |
24 464 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten |
1 487 |
3 963 |
6 738 |
12 188 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere de aanpak van de jeugdcriminaliteit en de verbetering van de kwaliteit van de JJI’s.
Toelichting op beleidsartikel 14
Mutaties uitgaven
Veiligheidshuizen
Aan de persoongerichte aanpak (casemangement) van de Veiligheidshuizen wordt ook door het huidige kabinet prioriteit gegeven. Om de komende jaren een grotere bijdrage te kunnen leveren aan lokale veiligheid dienen de Veiligheidshuizen verder ingebed te worden. Hiervoor zijn extra investeringen nodig in informatie-uitwisseling, kwaliteitsborging, regievoering en afstemming op casusniveau. De kosten hiervoor worden geraamd op € 6,0 mln. Per jaar gaat het om 1,35 fte à € 100 000 per Veiligheidshuis. Op operationele doelstelling 14.2 «Ten uitvoerlegging justitiële sancties jeugd» wordt daarom € 6,0 mln. aan het kader toegevoegd.
Straf Jeugdreclassering
In de Regeling Bekostiging jeugdzorg 2009 is vastgelegd dat het budget voor de jeugdreclassering in jaar t gelijk moet worden gesteld aan de realisatie van het jaar t-1. Zo moet bij de vaststelling van het budget 2011 worden uitgegaan van de realisatie 2010. Gelet op de gerealiseerde aantallen in 2010 komt de jeugdreclassering in 2011 uit op een tekort van € 5 mln. Het budget in 2011 wordt derhalve opgehoogd met dit bedrag op operationele doelstelling 14.2 «Ten uitvoerlegging justitiële sancties jeugd». Dit is een gevolg van een toename in het aantal deelnemers aan ITM-criem (individuele trajectbegeleiding voor allochtone jongens).
Capaciteitsbehoefte strafjeugdbescherming
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Mutaties Ontvangsten
Dekking kosten SBF-regeling en 2de carrière
Zie voor uitleg tabel belangrijkste mutaties, punt 2.
Stand OB 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB |
Mutaties 1e suppl. 2011 |
Stand 1e suppl. 2011 |
Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
1 734 |
– 83 |
42 |
1 693 |
42 |
63 |
63 |
63 |
|
Apparaat-uitgaven |
1 734 |
– 83 |
42 |
1 693 |
42 |
63 |
63 |
63 |
|
17.1 Internationale regelgeving |
1 734 |
– 83 |
42 |
1 693 |
42 |
63 |
63 |
63 |
|
17.1.1 Directie Wetgeving |
1 734 |
– 83 |
42 |
1 693 |
42 |
63 |
63 |
63 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Binnen dit artikel hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.
Stand OB 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB |
Mutaties 1e suppl. 2011 |
Stand 1e suppl. 2011 |
Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
0 |
55 635 |
4 674 |
60 309 |
2 423 |
4 278 |
4 277 |
4 277 |
|
Programma-uitgaven |
0 |
56 969 |
4 674 |
61 643 |
2 423 |
4 278 |
4 277 |
4 277 |
|
21.1 Nationale veiligheid |
0 |
9 783 |
– 1 836 |
7 947 |
– 1 |
– 1 |
– 1 |
– 1 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
7 947 |
||||||||
21.1.1 Nationale veiligheid |
0 |
9 783 |
– 1 836 |
7 947 |
– 1 |
– 1 |
– 1 |
– 1 |
|
21.2 Nationaal crisiscentrum |
0 |
14 794 |
4 747 |
19 541 |
– 1 |
– 1 |
– 1 |
– 1 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
18 566 |
||||||||
21.2.1 Nationale veiligheid |
0 |
14 794 |
4 747 |
19 541 |
– 1 |
– 1 |
– 1 |
– 1 |
|
21.3 Onderzoeksraad voor veiligheid |
0 |
11 236 |
98 |
11 334 |
– 1 |
– 1 |
– 1 |
– 1 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
11 334 |
||||||||
21.3.1 Nationale veiligheid |
0 |
11 236 |
98 |
11 334 |
– 1 |
– 1 |
– 1 |
– 1 |
|
21.4 Terrorismebestrijding |
0 |
21 156 |
1 665 |
22 821 |
2 426 |
4 281 |
4 280 |
4 280 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
20 502 |
||||||||
21.4.1 NCTb |
0 |
21 156 |
1 665 |
22 821 |
2 426 |
4 281 |
4 280 |
4 280 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Artikel 21: Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere een effectieve nationale crisisreponsorganisatie. Verder zijn middelen voor het identificeren en beoordelen van mogelijke dreigingen op de nationale veiligheid en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid onder het verplichte deel inbegrepen.
Binnen dit artikel hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.
Stand OB 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB |
Mutaties 1e suppl. 2011 |
Stand 1e suppl. 2011 |
Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
0 |
5 754 848 |
45 351 |
5 800 199 |
20 684 |
20 434 |
21 113 |
21 235 |
|
Programma-uitgaven |
0 |
5 447 398 |
45 351 |
5 492 749 |
20 684 |
20 434 |
21 113 |
21 235 |
|
23.1 Bekostiging politie (boven)regionaal |
0 |
4 331 910 |
– 6 912 |
4 324 998 |
1 306 |
1 219 |
1 144 |
1 262 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
4 324 998 |
||||||||
23.1.1 Veiligheidsregio’s en politie |
0 |
4 331 910 |
– 6 912 |
4 324 998 |
1 306 |
1 219 |
1 144 |
1 262 |
|
23.2 Bekostiging politie landelijk |
0 |
625 204 |
21 237 |
646 441 |
4 336 |
3 986 |
3 985 |
3 989 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
646 441 |
||||||||
23.2.1 Veiligheidsregio’s en politie |
0 |
625 204 |
21 237 |
646 441 |
4 336 |
3 986 |
3 985 |
3 989 |
|
23.3 Kwaliteit politie en veiligheidsregio’s |
0 |
369 036 |
– 21 969 |
347 067 |
– 37 864 |
– 37 789 |
– 37 035 |
– 37 035 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
300 000 |
||||||||
23.3.1 Veiligheidsregio’s en politie |
0 |
369 036 |
– 21 969 |
347 067 |
– 37 864 |
– 37 789 |
– 37 035 |
– 37 035 |
|
23.4 Bekostiging veiligheidsregio’s |
0 |
121 248 |
52 995 |
174 243 |
52 906 |
53 018 |
53 019 |
53 019 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
174 243 |
||||||||
23.4.1 Veiligheidsregio’s en politie |
0 |
121 248 |
52 995 |
174 243 |
52 906 |
53 018 |
53 019 |
53 019 |
|
Ontvangsten |
0 |
400 750 |
0 |
400 750 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Artikel 23: Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is onder ander gereserveerd voor de bekostiging van het politie- en brandweerkorps BES en de FPU/FLO uitkeringen van politiepersoneel. Verder wordt uitvoering gegeven aan het versneld wegwerken van de dekkingsproblemen van C2000.
Toelichting op beleidsartikel 23
Mutaties uitgaven
Departementale bijdragen aan centrale exploitatiekosten C2000-budget
Op operationele doelstelling 23.3 «Kwaliteit politie en veiligheidsregio’s» wordt in totaal € 11,6 mln. bijgeboekt aan bijdragen van de ministeries van Defensie, VWS en Financiën voor de centrale exploitatiekosten van het C2000-netwerk. Dit betreft de vergoeding voor het gebruik van het netwerk door de Koninklijke Mareschaussee, Ambulancezorg en Douane.
Reallocatie Brandweer en GHOR
Door de vorming van de Nationale Politie worden de budgetten voor brandweer en Geneeskundige HulpverleningsOrganisatie in de Regio (GHOR) op artikelonderdeel 23.3 gereallocceerd naar artikelonderdeel 23.4 t.b.v. het programma NVROO. Het betreft een budget van € 37,6 mln. in 2011.
Herschikking budget Politieacademie en KLPD
Het betreft een technische mutatie ten bedrage van € 10,9 mln. in 2011. Met deze mutatie worden middelen bestemd voor de Politieacademie en het KLPD op de juiste operationele doelstelling geplaatst.
Compensatie BTW
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Prijsbijstelling
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Stand OB 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB |
Mutaties 1e suppl. 2011 |
Stand 1e suppl. 2011 |
Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
0 |
85 307 |
– 19 742 |
65 565 |
– 976 |
– 2 |
– 2 |
– 2 |
|
Programma-uitgaven |
0 |
85 307 |
– 19 742 |
65 565 |
– 976 |
– 2 |
– 2 |
– 2 |
|
25.1 Veiligheid en bestuur |
0 |
22 430 |
– 3 298 |
19 132 |
– 1 |
0 |
0 |
0 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
18 175 |
||||||||
25.1.1 Veiligheid en bestuur |
0 |
22 430 |
– 3 298 |
19 132 |
– 1 |
0 |
0 |
0 |
|
25.2 Veiligheid, informatie en technologie |
0 |
62 877 |
– 16 444 |
46 433 |
– 975 |
– 2 |
– 2 |
– 2 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
44 112 |
||||||||
25.2.1 Veiligheid en bestuur |
0 |
62 877 |
– 16 444 |
46 433 |
– 975 |
– 2 |
– 2 |
– 2 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Artikel 25: Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere de uitvoering van het actieplan Overlast en Verloedering, de verdere opbouw van de Regionale Informatie- en Expertisecentra (Riec). Op gebied van ICT is budget gereserveerd voor uitvoering subsidieregeling Innovatie Maatschappelijke Veiligheid, bijdragen aan NCTb projecten voor Terrorisme en Radicalisering en afronding project 112.
Toelichting op beleidsartikel 25
Mutaties uitgaven
Suppletie voor het MIA-veiligheidsbudget
Op operationele doelstelling 25.2 «Veiligheid, informatie en technologie» wordt het budgettair kader verlaagd met € 5,75 mln. Dit betreft een bijdrage vanuit het Pijler II Innovatiebudget Veiligheid aan het Ministerie van Defensie voor een aantal innovatieve projecten uit de Maatschappelijke Innovatieagenda Veiligheid, die onder coördinatie van dit ministerie worden uitgevoerd. Deze projecten richten zich op het op flexibele wijze gelijktijdig kunnen werken met een aantal communicatieve middelen (project I-bridge), innovatieve oplossingen binnen de bestrijding van Cybercrime en een validatie onderzoek naar het presterend vermogen van verschillende soorten stimulatoren.
Stand OB 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB |
Mutaties 1e suppl. 2011 |
Stand 1e suppl. 2011 |
Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
0 |
4 924 |
410 |
5 334 |
– 119 |
– 82 |
– 82 |
– 82 |
|
Programma-uitgaven |
0 |
4 924 |
410 |
5 334 |
– 119 |
– 82 |
– 82 |
– 82 |
|
29.1 Toezicht onderzoek en aanbevelingen |
0 |
4 924 |
410 |
5 334 |
– 119 |
– 82 |
– 82 |
– 82 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
5 334 |
||||||||
29.1.1 IOOV |
0 |
4 924 |
410 |
5 334 |
– 119 |
– 82 |
– 82 |
– 82 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Op dit beleidsterrein hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.
Stand OB 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB |
Mutaties 1e suppl. 2011 |
Stand 1e suppl. 2011 |
Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
212 398 |
23 617 |
12 712 |
248 727 |
9 176 |
8 575 |
10 699 |
11 052 |
|
Apparaat-uitgaven |
212 398 |
23 617 |
12 712 |
248 727 |
9 176 |
8 575 |
10 699 |
11 052 |
|
91.1 Algemeen |
212 398 |
23 617 |
12 712 |
248 727 |
9 176 |
8 575 |
10 699 |
11 052 |
|
91.1.1 Effectieve besturing van het VenJ apparaat |
212 398 |
23 617 |
12 712 |
248 727 |
9 176 |
8 575 |
10 699 |
11 052 |
|
Ontvangsten |
2 073 |
0 |
0 |
2 073 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting op niet-beleidsartikel 91
Mutaties uitgaven
Bekostiging civiele vredesmissies uit HGIS (Homogene Groep Internationale Samenwerking)
Op operationele doelstelling 91.1 «Effectieve besturing van het Veiligheid en Justitie apparaat» wordt het budgettair kader met een bedrag van € 6,5 mln. verhoogd ten behoeve van civiele vredesmissies en wordt aangewend ter financiering van uitgezonden politiefunctionarissen (personele- en voorbereidingskosten).
Stand OB 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB |
Mutaties 1e suppl. 2011 |
Stand 1e suppl. 2011 |
Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
23 066 |
11 130 |
108 169 |
142 365 |
92 847 |
25 728 |
– 39 936 |
– 97 597 |
|
Apparaat-uitgaven |
23 066 |
11 130 |
108 169 |
142 365 |
92 847 |
25 728 |
– 39 936 |
– 97 597 |
|
92.1 Nominaal en onvoorzien |
23 066 |
11 130 |
108 169 |
142 365 |
92 847 |
25 728 |
– 39 936 |
– 97 597 |
|
92.1.1 Nominaal en onvoorzien |
23 066 |
11 130 |
108 169 |
142 365 |
92 847 |
25 728 |
– 39 936 |
– 97 597 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Prijsbijstelling
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Eindejaarsmarge
Deze mutatie wordt toegelicht in paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
Stand OB 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB |
Mutaties 1e suppl. 2011 |
Stand 1e suppl. 2011 |
Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2014 (incl. NvW en amend.) |
Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
2 981 |
0 |
17 |
2 998 |
28 |
28 |
28 |
28 |
|
Waarvan garanties |
|||||||||
Programma-uitgaven |
2 981 |
0 |
17 |
2 998 |
28 |
28 |
28 |
28 |
|
93.1 Geheim |
2 981 |
0 |
17 |
2 998 |
28 |
28 |
28 |
28 |
|
93.1.1 Geheime uitgaven |
2 981 |
0 |
17 |
2 998 |
28 |
28 |
28 |
28 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Binnen dit beleidsterrein hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32780-VI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.