32 780 IIB Wijziging van de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat en de Kabinetten van de Gouverneurs (IIB) voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

Blz.

   

A.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET VOORSTEL

2

       

B.

BEGROTINGSTOELICHTING

3

       

1.

Leeswijzer

3

2.1

De beleidsartikelen

3

 

1.

Raad van State

3

 

2.

Algemene Rekenkamer

4

 

3.

De Nationale ombudsman

4

 

4.

Kanselarij der Nederlandse Orden

5

 

6.

Kabinet van de Gouverneur van Aruba

5

 

7.

Kabinet van de Gouverneur van Curaçao

5

 

8.

Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten

6

       

2.2

Niet-beleidsartikelen

6

 

10.

Nominaal en onvoorzien

6

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET VOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat en de Kabinetten van de Gouverneurs.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

J. P. H. Donner

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

Deze eerste suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2011. In de begrotingstoelichting worden de mutaties die groter zijn dan € 0,5 mln. en/of opvallende beleidsmatige mutaties gepresenteerd en toegelicht. In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden alle mutaties, zowel beleidsmatige als technische opgenomen.

De stand van de eerste suppletoire begroting (Voorjaarsnotastand) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2011.

In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is voor de overige Hoge Colleges van Staat en de Kabinetten van de Gouverneurs geen regel met juridisch verplicht opgenomen. Met juridisch verplicht wordt beoogd om inzichtelijk te maken welk deel van programmagelden juridisch verplicht is. Bij de Staten-Generaal zijn echter de verschillende budgetten te duiden als apparaatskosten.

2.1 De beleidsartikelen

Beleidsartikel 1. Raad van State

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2011

Mutaties suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutaties 2012

Mutaties 2013

Mutaties 2014

Mutaties 2015

   

(1)

(2)

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

61 200

3 268

64 468

3 076

2 485

2 385

2 201

                 

Uitgaven:

61 200

3 268

64 468

3 076

2 485

2 385

2 201

                 

1.3

Raad van State

61 200

3 268

64 468

3 076

2 485

2 385

2 201

a.

HBV regulier

 

839

 

1 853

1 853

1 853

1 665

b.

HBV asiel

 

1 351

 

1 223

632

532

536

c.

Nieuwbouw

 

563

         

d.

Gemeenschappelijk Hof

 

500

         

e.

Sociaal Flankerend beleid

 

15

         
                 

Ontvangsten

1 852

500

2 352

0

0

0

0

f.

Gemeenschappelijk Hof

 

500

         

Uitgaven

  • a. Het aantal reguliere zaken Hoger Beroep Vreemdelingen neemt naar verwachting toe.

  • b. Het aantal asielzaken in hoger beroep neemt naar verwachting toe.

  • c. Middelen van de eindejaarsmarge zullen worden ingezet voor de nieuwbouw van de Raad van State.

  • d. De Raad van State zendt medewerkers uit naar het Gemeenschappelijk Hof en ontvangt hiervoor een vergoeding.

Ontvangsten

  • f. Zie toelichting d.

Beleidsartikel 2. Algemene Rekenkamer

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2011

Mutaties suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutaties 2012

Mutaties 2013

Mutaties 2014

Mutaties 2015

   

(1)

(2)

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

29 125

914

30 039

0

0

0

0

                 

Uitgaven:

29 125

914

30 039

0

0

0

0

                 

2.1

Recht- en doelmatigheidsbevordering bij het Rijk en verbonden organisaties en insitutionele programma’s

29 125

914

30 039

0

0

0

0

a.

Uitstel publicaties

 

307

         

b.

Vernieuwing financieel systeel (FMS)

 

100

         

c.

Onderhoud pand

 

500

         

d.

Sociaal Flankerend Beleid

 

7

         
                 

Ontvangsten

1 217

0

1 217

0

0

0

0

Uitgaven

  • c. Het onderhoud aan het pand Lange Voorhout 8 wordt voortgezet in het eerste halfjaar 2011.

Beleidsartikel 3. Nationale ombudsman

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2011

Mutaties suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutaties 2012

Mutaties 2013

Mutaties 2014

Mutaties 2015

   

(1)

(2)

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

16 028

1 019

17 047

0

0

0

0

                 

Uitgaven:

16 028

1 019

17 047

0

0

0

0

                 

3.1

reguliere klachten

14 705

569

15 274

– 450

– 450

– 450

– 450

a.

Digitalisering

 

345

         

b.

Kinderombudsman

 

470

         

c.

Meubilair

 

200

         

d.

Sociaal Flankerend Beleid

 

4

         

e.

Decentrale overheden

 

– 450

 

– 450

– 450

– 450

– 450

                 

3.2

Klachten van lagere overheden

1 323

450

1 773

450

450

450

450

f.

Decentrale overheden

 

450

 

450

450

450

450

                 

Ontvangsten

489

1 300

1 789

1 300

1 300

1 300

1 300

g.

Decentrale overheden

 

1 300

 

1 300

1 300

1 300

1 300

Ontvangsten

  • g. De ontvangsten van de Nationale ombudsman voor de decentrale overheden (met name gemeenten) werden verantwoord op artikel 31 van begrotingshoofdstuk VII. In verband met de zuiverheid van de begroting worden deze ontvangsten per 2011 verantwoord op hoofdstuk IIB (op het artikel van de Nationale ombudsman).

Beleidsartikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2011

Mutaties suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutaties 2012

Mutaties 2013

Mutaties 2014

Mutaties 2015

   

(1)

(2)

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

3 522

36

3 558

0

0

0

0

                 

Uitgaven:

3 522

36

3 558

0

0

0

0

                 

4.1

Apparaat

1 803

36

1 839

0

0

0

0

a.

Overige niet relevante beleidsmutaties

 

36

         
                 

4.2

Decoraties

1 714

0

1 714

0

0

0

0

                 

4.3

Riddertoeslagen

5

0

5

0

0

0

0

                 

Ontvangsten

23

0

23

0

0

0

0

Beleidsartikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2011

Mutaties suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutaties 2012

Mutaties 2013

Mutaties 2014

Mutaties 2015

 

(1)

(2)

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

1 457

655

2 112

375

375

375

375

               

Uitgaven:

1 457

655

2 112

375

375

375

375

               

6.1

Apparaat

1 457

655

2 112

375

375

375

375

a.

Overige niet relevante beleidsmutaties

 

655

 

375

375

375

375

                 

Ontvangsten

60

75

135

0

0

0

0

b.

Naturalisaties

 

75

         

Uitgaven

  • a. Bedraagt onder andere een toename van de werkzaamheden en hogere kwaliteitseisen bij met name de consulaire activiteiten. Dit maakt een versterking van de organisatie van het kabinet noodzakelijk.

Beleidsartikel 7. Kabinet van de Gouverneur van Curaçao

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2011

Mutaties suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutaties 2012

Mutaties 2013

Mutaties 2014

Mutaties 2015

 

(1)

(2)

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

2 920

28

2 948

0

0

0

0

               

Uitgaven:

2 920

28

2 948

0

0

0

0

               

7.1

Apparaat

2 920

28

2 948

0

0

0

0

a.

Overige niet relevante beleidsmutaties

 

28

         
               

Ontvangsten

40

0

40

0

0

0

0

Beleidsartikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2011

Mutaties suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutaties 2012

Mutaties 2013

Mutaties 2014

Mutaties 2015

 

(1)

(2)

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

1 747

519

2 266

70

70

70

70

               

Uitgaven:

1 747

519

2 266

70

70

70

70

               

8.1

Apparaat

1 747

519

2 266

70

70

70

70

a.

Verbouwing kantoor

 

200

         

b.

Achterstanden naturalisaties

 

132

         

c.

Paspoorrtuitgifte

 

117

         

d.

Naturalisaties

 

70

 

70

70

70

70

               

Ontvangsten

0

70

70

70

70

70

70

e.

Naturalisaties

 

70

 

70

70

70

70

2.2 Niet-beleidsartikelen

Niet-Beleidsartikel 10. Nominaal en Onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2011

Mutaties suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutaties 2012

Mutaties 2013

Mutaties 2014

Mutaties 2015

 

(1)

(2)

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

27

969

996

1 198

1 168

1 163

1 148

               

Uitgaven

27

969

996

1 198

1 168

1 163

1 148

10.1

Loonbijstelling

0

470

470

439

421

416

406

a.

Loonbijstelling

 

470

 

439

421

416

406

                 

10.2

Prijsbijstelling

0

526

526

759

747

747

742

b.

Prijsbijstelling

 

526

 

759

747

747

742

               

10.3

Onvoorzien

27

– 27

0

0

0

0

0

c.

Sociaal flankerend beleid

 

– 27

         
Naar boven