32 780 IIA Wijziging van de begrotingsstaat van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

A.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET VOORSTEL

2

     

B.

BEGROTINGSTOELICHTING

3

     

1.

Leeswijzer

3

2.1.

De beleidsartikelen

4

 

1.

Wetgeving en Controle Eerste Kamer

4

 

2.

Wetgeving en controle Tweede Kamer

4

 

3.

Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer alsmede leden van het Europees parlement

5

 

4.

Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer

6

       

2.2.

Niet-beleidsartikelen

7

 

10.

Nominaal en onvoorzien

7

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET VOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van de Staten-Generaal

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

J. P. H. Donner

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

Deze eerste suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2011. In de begrotingstoelichting worden de mutaties die groter zijn dan € 0,5 mln. en/of opvallende beleidsmatige mutaties gepresenteerd en toegelicht. In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden alle mutaties, zowel beleidsmatige als technische opgenomen.

De stand van de eerste suppletoire begroting (Voorjaarsnotastand) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2011.

In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is voor de Staten-Generaal geen regel met juridisch verplicht opgenomen. Met juridisch verplicht wordt beoogd om inzichtelijk te maken welk deel van programmagelden juridisch verplicht is. Bij de Staten-Generaal zijn echter de verschillende budgetten te duiden als apparaatskosten.

2.1. De beleidsartikelen

Beleidsartikel 1. Wetgeving en controle eerste Kamer

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2011

Mutaties suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutaties 2012

Mutaties 2013

Mutaties 2014

Mutaties 2015

   

(1)

(2)

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

10 736

107

10 843

0

0

0

0

                 

Uitgaven:

10 736

107

10 843

0

0

0

0

                 

1.1

Apparaat

6 638

107

6 745

0

0

0

0

a.

Overige niet relevante beleidsmutaties

 

107

         
                 

1.2

Vergoedingen voorzitter en leden Eerste Kamer

4 054

0

4 054

0

0

0

0

                 

1.3

Verenigde vergadering

44

0

44

0

0

0

0

                 

Ontvangsten

79

0

79

0

0

0

0

Beleidsartikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2011

Mutaties suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutaties 2012

Mutaties 2013

Mutaties 2014

Mutaties 2015

   

(1)

(2)

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

34 123

– 2 300

31 823

0

0

0

0

                 

Uitgaven:

34 123

– 2 300

31 823

0

0

0

0

                 

2.1

Schadeloosstellingen

21 504

0

21 504

0

0

0

0

                 

2.2

Pensioenen en wachtgelden

10 133

0

10 133

0

0

0

0

                 

2.3

Schadeloosstellingen Europarlementariërs

2 486

– 2 300

186

0

0

0

0

a.

Gewijzigde regelgeving mbt schadeloosstelling

 

– 2 300

         
                 

Ontvangsten

286

0

286

0

0

 

0

Uitgaven

  • a. De schadeloosstelling voor de leden van het Europarlement worden niet meer ten laste gebracht van de begroting van de Staten-Generaal. De vrijvallende middelen worden ingezet voor investeringen ten behoeve van het Huis voor democratie en rechtsstaat.

Beleidsartikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2011

Mutaties suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutaties 2012

Mutaties 2013

Mutaties 2014

Mutaties 2015

   

(1)

(2)

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

90 856

6 186

97 042

750

750

750

750

                 

Uitgaven:

90 856

6 186

97 042

750

750

750

750

                 

3.1

Apparaat

62 885

4 079

66 964

750

750

750

750

a.

Sociaal flankerend beleid

 

15

         

b.

Huis voor democratie en rechtsstaat

 

2 300

         

c.

Invoeringskosten rijkspas

 

364

         

d.

Overlopende projecten

 

650

         

e.

Staten-Generaal digitaal

 

250

 

250

250

250

250

f.

Restaurant en beveiliging

 

500

 

500

500

500

500

                 

3.2

Onderzoeksbudget

1 096

0

1 096

0

0

0

0

                 

3.3

Drukwerk

3 026

0

3 026

0

0

0

0

                 

3.4

Fractiekosten

23 415

2 107

25 522

0

0

0

0

g.

Incidentele verhoging fractiekosten

 

2 107

         
                 

3.5

Uitzending leden

434

0

434

0

0

0

0

                 

Ontvangsten

2 066

500

2 566

500

500

500

500

h.

Restaurant en beveiliging

 

500

 

500

500

500

500

Uitgaven

  • b. De leden van het Europarlement worden niet meer ten lasten gebracht van de begroting van de Staten-Generaal. Deze middelen worden ingezet ten behoeve van het Huis voor democratie en rechtsstaat.

  • d. Een aantal projecten binnen de Kamer (met name VLOS en PARLIS) zijn vertraagd. Uitgaven verschuiven daardoor naar 2011.

  • f. en h. De Beveiligingsdienst stelt beveiligers ter beschikking van de Eerste Kamer. De betaling door de Eerste Kamer wordt op de ontvangsten geboekt en niet meer in mindering gebracht op de uitgaven. Het Restaurantbedrijf verricht werkzaamheden voor de fracties en berekent hiervoor kosten door (Food, inzet medewerkers Restaurantbedrijf, Garderobe en Beveiligers). Deze doorberekeningen gaan ook naar de ontvangsten in plaats van in mindering te worden gebracht op de uitgaven.

  • g. De raming voor de fractiekosten is verhoogd als gevolg van de verkiezingen. Fracties die krimpen houden nog een jaar recht op de oude vergoeding, terwijl gegroeide fracties aanspraak kunnen maken op een hoger bedrag.

Beleidsartikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2011

Mutaties suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutaties 2012

Mutaties 2013

Mutaties 2014

Mutaties 2015

   

(1)

(2)

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

1 547

0

1 547

0

0

0

0

                 

Uitgaven:

1 547

0

1 547

0

0

0

0

                 

4.2

Apparaat griffie interparlementaire betrekkingen

12

0

12

0

0

0

0

                 

4.3

Onderzoeksbudget

1 535

0

1 535

0

0

0

0

                 

Ontvangsten

23

0

23

0

0

0

0

2.2. Niet-beleidsartikelen

Beleidsartikel 10. Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2011

Mutaties suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutaties 2012

Mutaties 2013

Mutaties 2014

Mutaties 2015

   

(1)

(2)

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

18

1 437

1 455

1 473

1 393

1 377

1 369

                 

Uitgaven

18

1 437

1 455

1 473

1 393

1 377

1 369

10.1

Loonbijstelling

0

490

490

495

463

452

447

a.

Loonbijstelling

 

490

 

495

463

452

447

                 

10.2

Prijsbijstelling

0

965

965

978

930

925

922

a.

Prijsbijstelling

 

965

 

978

930

925

922

                 

10.3

Onvoorzien

18

– 18

0

0

0

0

0

a

Sociaal flankerend beleid

 

–18

         
Naar boven